جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 15
نقد و بررسی نظریه وحدت شخصی وجود (با رویکرد کلامی فلسفی)
نویسنده:
طاهره صاحب الزمانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان1393
صفحات :
از صفحه 87 تا 104
تاملاتی پیرامون هماوردی های غزالی با فلاسفه
نویسنده:
عین اله خادمی، محمدکاظم نیک مرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, پاییز/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
کلام جدید , متکلم , غزالی و فلسفه , نقل , کتاب مقاصد الفلاسفه , روش شناسی علم کلام , امام محمد غزالی , اشارات و تنبیهات , تهافت الفلاسفه , سنخیت میان علت و معلول , فلسفه کلام، کلام غزالی، موضوع کلام، مسائل علم کلام، روش کلام، متکلّم , نظریه عقل آزاد , فیلسوف , کیمیای سعادت , تفکر فلسفی , روش فلسفی , المنقذ من الضلال , میزان العمل , تعارض عقل و وحی , کتاب شفا (ابن سینا) , کتاب احیاء علوم‌الدین غزالی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , دین اسلام , تعارض عقل و دین , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , ابن سینا , فلسفه الهی , فلسفه مشاء , عقل ( جوهر ) , علیت , عدم سنخیت , ارتداد , 13. علم کلام , عبدالله جوادی آملی , ابونصر فارابی , فخر رازی , سید یحیی یثربی , ابوحامد غزالی طوسی , احد فرامرز قراملکی , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , عین الله خادمی
صفحات :
از صفحه 77 تا 101
گذری بر جایگاه نقد و عقل گرایی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
هستی شناسی مولانا
نویسنده:
حبیب بشیرپور، طاهره حاج ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران, تابستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
رابطه انسان و عالم , مثنوی , آفرینش (اِبداع) , وجود سعی نفس , نسبت انسان و عالم , عالم تکوین , مولانا , عالم غیب(کلام) , محبت , رؤیت قلبی خدا , یگانه انگاری , جهان محسوس , مسایل جدید هستی شناسی , هستی شناسی اسلامی , هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صفات سلبیه ( الهی ) , صفات ثبوتیه ( الهی ) , تجلی , عالم ( امکانی ) , تجلی اسماء , قرآن , حدیث کنز مخفی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , سید یحیی یثربی , سید جعفر شهیدی , ویلیام چیتیک , حضرت داود(ع) , ابن عربی , مولوی , نیستی(عدم) , وجود (اسماء اول عرفان نظری) , اسم اعظم(الله) , حضرت جامع(کَون جامع) , حقیقت عالم , مریم بنت عمران(مادر عیسی و از اعلام مصرح قرآن) , هستی شناسی مولوی , خدا شناسی مولوی , جهان از دیدگاه مولانا , هستی بسیط , راز هستی , تطور هستی شناسی مولوی , اسرار آفرینش , عالم مافوق حس , تسبیح عالم , متناقض نمایی هستی , جایگاه انسان در هستی , معناشناسی دنیا , طاهره حاج ابراهیمی , همه‌خدایی (پان‌تِئیسم) , عبدالکریم سروش
صفحات :
از صفحه 49 تا 73
چیستی عشق الاهی و کارکرد آن در قوس صعود و نزول از دیدگاه ابن‌عربی
نویسنده:
قاسم کاکایی، منصوره رحمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری , فتوحات مکیه , عشق الهی , عشق الهی , محب , عشق طبیعی , بقا , محبت , ودود (اسماء صفات الهی) , آیه ود , ابن عربی , حرکت حبی , الهیات عرفانی , ود , محبوب , حب ذاتی حق , عشق عرفانی , هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) , غلامحسین ابراهیمی دینانی , علامه جعفری , حسن حسن زاده آملی , وحدت وجود , صفات ثبوتیه ( الهی ) , تجلی الهی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , سید یحیی یثربی , ابوحامد غزالی طوسی , فنا , قاسم کاکایی , ویلیام چیتیک , ابن عربی , مولوی , جهان شناسی عرفانی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , استجلاء محب , تجلیات ربوبی(مقابل تجلیات الهی اسمائی) , تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) , رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء) , مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت) , مقام محبت , عشق روحانی , حرکت حبی وجود , عشق در قوس صعود , عشق در قوس نزول , جذبه عشق , القاب محبت , حب طبیعی , حب روحانی , سبب ایجاد عالم , نفخت فیه من روحی , عاشق و معشوق , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
ارزیابی دیدگاه علامه جعفری دربارۀ حقوق بشر
نویسنده:
یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز و زمستان/1390
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
گذری بر جایگاه نقد و عقل گرایی از دیدگاه قرآن
نویسنده:
یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1383
چکیده :
این مقاله بر آن است تا جایگاه نقد و عقل گرایی را از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسی قرار دهد. مولف اعتقاد دارد که دین اسلام با مسیحیت تفاوت جوهری دارد زیرا اسلام بر خلاف مسیحیت به عقل گرایی دعوت می کند و پیام دین اسلام در عصر جدید چیزی جز عقلانیت نیست و برای این سخن از قرآن دلایل متعددی ذکر می کند. همچنین مولف معتقد است که پیام دیگر قرآن برای انسان جدید فرهنگ نقد می باشد. زیرا ایمانی اهمیت دارد که بتواند در برابر تردیدها و شک ها مقاومت نماید. بنابراین نگاه انتقادی به دین و فرهنگ خود برای رسیدن به یقین لازم و ضروری است.
صفحات :
از صفحه 17 تا 31
چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مناظره علامه طباطبایی و علامه طهرانی)
نویسنده:
مهدی صدفی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
چکیده :
مناظرۀ علامه طباطبایی و علامه طهرانی در فنای ذاتی اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجۀ واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از اعیان و معدوم بودن آن‌ها از طرفی، و در عین حال، جنبۀ وجودی آن در حضرت علمیه به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبه‌رو می‌کند.<br /> با تحقیق در منابع معتنابهی که از پدر عرفان نظری و واضع اعیان ثابته رسیده و تأمل در آن‌ها می‌توان راه را برای حل این معضل هموار کرد. در ابتدا با نگاهی معرفت‌شناسانه می‌توان گفت که برداشت عرفی صوفیانه از فنا باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی می‌زیند تا در نهایت، فانی در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابن‌عربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است.<br /> از منظر هستی‌شناسی، فرق بین وجود عاریتی کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، می‌تواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آنچه به واقع متعلق نیستی قرار می‌گیرد، وجود متوهم است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی وجود کونی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
  • تعداد رکورد ها : 15