جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
اریک فروم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 77
عنوان :
بررسی اخلاق از دیدگاه اریک فروم با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مژگان فغفوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
علم اخلاق
,
اخلاق اسلامی
,
اریک فروم
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نظام هستی ,
اسلام ,
سعادت ,
جهان بینی مادی ,
انسان شناسی ,
الحاد ,
جهان بینی ,
دین ,
روانکاوی ,
جهان بینی الهی ,
جایگاه انسان ,
حیات دنیوی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان بینی مادی ,
اهل بیت(ع) ,
جهان بینی اسلامی ,
حیات دنیوی ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
کمال نهایی انسان ,
قرآن ,
مارکسیسم ,
جامعه موعود ,
وجدان ,
داستان آدم و حوا ,
سعادت و نیکبختی ,
تورات (عهد عتیق) ,
سوسیالیسم ,
انسان شناسی اسلامی ,
سیره معصومان (ع) ,
فرمان الهی ,
طبع انسان ,
شادخواری ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
دین و اخلاق ,
سوسیالیسم ,
سعادت اخروی ,
قرآن ,
حکمت ,
کفر ,
تفسیر تسنیم (کتاب) ,
انسان و جامعه شناسی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
مارکسیسم ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سلامت روح ,
تفکر انحرافی ,
بعد روحانی انسان ,
تمرد از فرمان الهی ,
انسان معیار همه چیز ,
وظیفه اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
هر نظام اخلاقی برپایه مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزههای اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزارههای اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعهای اومانیست میباشد. از آنجایی که رواج اخلاقیاتِ اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقه اخلاقی در اسلام، زمینههای پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزه اخلاق و عرفان پدید میآورد، بررسی پایههای فکری این نویسنده شهیر، بهویژه با تکیه بر معارف حقه اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاههای اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایه کلام حق تعالی و سیره معصومین است در جهت نقد دیدگاههای فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است. آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بُعد روحانی او تأکید دارند؛ و ازاینرو عمل به آموزههای اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز مؤثر میدانند. نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاههای اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى چالش هاى هويت فرهنگى و آموزش و پرورش در عصر جهانى شدن فرهنگ
نویسنده:
محمد فولادى، ناهيد رضايى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
هویت فرهنگی
,
جهانی شدن (جهانی سازی)
کلیدواژههای فرعی :
مشارکت اجتماعی ,
بحران هویت ,
مردم سالاری ,
حقوق شهروندی ,
چند فرهنگی (Multicultural) ,
اقتصاد جهانی ,
مهاجرت ,
گسست فرهنگی ,
سکولاریسم ,
امپریالیسم فرهنگی ,
اخلاق در آموزش و پرورش ,
چالش های جهانی شدن ,
هویت های بومی ,
مرزهای جغرافیایی ,
بحران هویت فرهنگی ,
فرصتهای جهانی شدن ,
تهدیدهای جهانی شدن ,
تضاد نسل ها ,
فناوری ماهواره ای ,
شهرهای بزرگ ,
آموزش زیست محیطی ,
رایانه در آموزش و پرورش ,
تک فرهنگی ,
بی سوادی مدرن ,
چکیده :
جهانى شدن فرايندى اجتناب ناپذير است كه از قرن نوزدهم شروع شده است و امروزه از بحث انگيزترين مسائل روز جهانى به شمار مى رود؛ پديده اى كه در تصميم گيرى ها و فعاليت هاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى انسان ها نقش تعيين كننده اى داشته و مرزهاى جغرافيايى را به حداقل ممكن كاهش داده است. اين فرايند در طول مسير، ابتدا در بعد اقتصادى خود موفق بود و به تدريج، به ساير ابعاد گسترش يافته است. در اين ميان، عده اى معتقدند: جهانى شدن موجب نابودى هويت فرهنگى و فرهنگ هاى بومى شده است و عده اى ديگر اين نظر را رد مى كنند و اعلام مى دارند كه جهانى شدن، خود موجب حفظ و تقويت فرهنگ مى شود. اين مقاله با هدف بررسى و تحليل فرايند جهانى شدن فرهنگ و تأثير آن بر هويت فرهنگى و آموزش و پرورش، در شش مسئله فرهنگى تدوين يافته است: ويژگى هاى جهانى شدن؛ جهانى شدن و ظهور هويت هاى گوناگون؛ بحران هويت فرهنگى و آسيب هاى ناشى از آن؛ تهديدها و فرصت هاى عام جهانى شدن فرهنگ؛ ديدگاه هاى موافقان و مخالفان جهانى شدن آموزش و پرورش؛ فرصت ها و تهديدهاى جهانى شدن آموزش و پرورش.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى مبانى انسان شناختى دیدگاه هاى اریک فروم
نویسنده:
على مصباح,محمدعلى محیطى اردکان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اریک فروم
,
سرشت مشترک
,
انسان شناسى
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
ماهیت
,
از خودبیگانگى
,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی)
چکیده :
تردیدى نیست که مبانى و زیرساخت هاى علوم انسانى در زندگى نظرى و عملى انسان تأثیر به سزایى دارند، چرا که نوع نگاه محقق به انسان، مسائل زیادى را از قبیل موضوع، روش و کاربرد در علوم انسانى معین کرده و از سوى دیگر، رفتارها، اعتقادات و حتى احساسات افراد بر این اساس شکل گرفته و تقویت مى شود، از این رو بررسى آنها ضرورى است. در این مقاله آن دسته از مبانى انسان شناختى علوم انسانى که دیدگاه هاى روانکاوانه اریک فروم بر آنها استوار است در قالب عناوینى چون اومانیسم، ماهیت انسان، از خودبیگانگى، سرشت مشترک انسان ها، انسان و دین و نیز انسان کامل، بررسى شده و با توجه به معارف اسلامى نقد مى شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل جامعه شناسی "از خود بیگانگی" در میان دانشجویان؛ مطالعه ای در تهران
نویسنده:
علیرضا کلدی، جلال صفی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
از خود بیگانگی
,
جامعه شناسی ازخودبیگانگی
,
دانشجویان تهران
کلیدواژههای فرعی :
عقلانیت ,
اجتماع ,
فردگرایی ,
کلانشهر ,
بوروکراسی ,
مهاجرت روستا به شهر ,
هدف دانشجو ,
اقتدار واقعیات اجتماعی ,
چکیده :
تحقیق حاضر، با هدف تحلیل جامعه شناسی از خود بیگانگی در میان دانشجویان دانشگاه تدوین شده و روش مطالعه در این تحقیق روش پیمایشی است. پس از نگارش پیشینه و ادبیات موضوع و چارچوب نظری تحقیق، شش فرضیه مطرح شد که با استفاده از تکنیک پرسش نامه همراه با مصاحبه از بین 336 دانشجوی دانشگاه ها تکمیل گردید. فرضیات تحقیق به سنجش عدم انطباق وسیله و هدف، بوروکراسی، عقلانیت، زندگی در کلان شهر، فردگرایی و اقتدار واقعیات اجتماعی با از خود بیگانگی اجتماعی می پردازد که در نهایت، پنج فرضیه تایید شد و میان فردگرایی و از خود بیگانگی ارتباطی یافته نشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی مدل تربیت دینی از دیدگاه صدرالمتالهین و اریک فروم
نویسنده:
قاسم پورحسن , خدیجه هاشمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
شیراز: دانشکده ادبیات و علوم انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
رویکرد دینی به تربیت
,
تربیت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
روانشناسی اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
کمال گرایی ,
انسان شناسی ملاصدرا ,
عین ثابت نفس ,
اختیار انسان ,
وجود سعی نفس ,
حرکت اشتدادی نفس ,
وجود رابط ,
دین ,
وابستگی ,
فطرت کمال گرایی ,
آزادی اراده انسان ,
اختیار انسان ,
آزادی ,
عشق ورزی ,
انسان بارور ,
فطری بودن دین ,
رابطه بیماری عصبی و دین ,
دین اومانیستی ,
انسان گرایی رادیکال ,
همانندی انسان و خدا ,
نیازمندی انسان ,
نیاز به ریشه داشتن ,
جهت گیری انسان ,
انسان گرایی خدامحور ,
حرکت انسان ,
فطرت الهى ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
«تربیت دینی»، تربیتی جامع و منشوری کامل در جهت ارتقای انسان به سوی کمال است. و مقاله حاضر نیز در این راستا و با توجه به این ضرورت، به بررسی مبادی، مبانی و ره آوردهای دو مدل تربیتی در خور استنتاج از آرای دو متفکر بزرگ در دو حیطه تاثیرگذار بر زندگی انسان می پردازد. دیدگاه یک روان شناس به نام اریک فروم (1980-1900) و یک فیلسوف اسلامی به نام ملاصدرا که هر دو مساله دین و کارکردهای خداباوری را در کانون توجه خود قرار داده اند. اریک فروم که از طرفداران روان شناسی اجتماعی است و روان شناسی فردی را مردود می شمرد، به شدت از تاثیر اجتماعی دین دفاع می کند و از این منظر، به تبیین روان شناختی دین می پردازد و صدرا نیز فیلسوفی است که معتقد است هر موجودی از شوق و عطشی فطری نسبت به کمال ویژه خود برخوردار است. او حس کمال جویی و سعادت طلبی را در نهاد همه موجودات، اعم از محسوس، طبیعی و نفوس و حتی عقول، متمرکز می داند. مقاله حاضر با مقایسه مفاهیم بنیادین دین، تربیت و تاثیرات متقابل این دو بر یکدیگر از دیدگاه این دو اندیشمند، به مقایسه مدل تربیت دینی در ساحت فکری ایشان پرداخته و با اشاره به نقاط هم سو و در عین حال، جهات افتراق دیدگاه آنها و بیان وجوه مختلفی هم چون حرکت و شدن، عشق ورزی، اخلاق، آزادی، دست یابی به سعادت و ... در نهایت برتری نگرش صدرایی را آشکار خواهد نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اوصاف اخلاقی مستقل و وابسته؛ تعریف و تقسیمی نوین در اخلاق
نویسنده:
مسعود صادقی، عسکر دیرباز
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
تربیت
,
تقسیم اوصاف اخلاقی
,
فضائل مستقل
,
فضائل وابسته
,
رذائل مستقل
,
رذائل وابسته
,
شر
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه اخلاق (اِتیک) ,
گناه ,
جهنم ,
محبت ,
غرور ,
تکلیف اخلاقی ,
صبر ,
انفاق ,
صداقت ,
حسادت ,
نسبیت اخلاقی ,
امید ,
فلسفه شرور ,
اخلاق فردی ,
اصول اخلاقی ,
اخلاق اسلامی ,
اخلاق هنجاری ,
مطلق گرایی اخلاقی ,
اخلاق اجتماعی ,
ارزش اخلاقی ,
الزام اخلاقی ,
نیک و بد ,
ارزش اخلاقی خادم ,
ارزش اخلاقی مخدوم ,
آزمون بهشت تخیلی ,
آزمون جهنم تخیلی ,
غبطه ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
چکیده :
تاکنون اوصاف اخلاقی مطابق با معیارهای گوناگون به مطلق و نسبی، فردی و اجتماعی، خادم و مخدوم، زمانمند و ابدی و... تقسیمشدهاند. حداقل فایده این تقسیمات و تفکیکات، کمک به ارتقای اخلاق پژوهی و نیز فاعلان اخلاقی در فهم بهتر و روشمندتر از ارزشها و ضد ارزشهای اخلاقی است. در این نوشتار تلاش شده مبتنی بر رابطه زمینهساز و لازم و ملزومی که ممکن است میان برخی از فضائل و رذایل وجود داشته باشد، اوصاف اخلاقی به دودسته کلی "مستقل و وابسته" و بهتبع آن دستهای دیگر تحت عنوان مستقل ـ وابسته یا دوگانه تقسیمشده و ازاینجهت یک تعریف و طبقهبندی نوین در اخلاقشناسی (و مشخصاً فرا اخلاق) عرضه و تبیین گردد. دو آزمون بهشت تخیلی و جهنم تخیلی دو محک برای تفکیک آسانتر اوصاف مستقل از وابسته است که با استمداد از تخیل اخلاقی این مهم را ممکن میسازد. در ادامه ضمن تشریح مصداقی و نیز محک این تقسیمبندی، بخشی از فواید و توابع نظری و عملی این تعریف و تقسیمبندی تازه مورداشاره قرارگرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه دین از دیدگاه اریک فروم
نویسنده:
طاهره فشقایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فروید
,
یونگ
,
معارف اسلامی
,
فلسفه دین
,
جامعه شناسی دین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فروید، زیگموند
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
فروم، اریش
,
یونگ، کارل گوستاو
,
فروید، زیگموند
,
هنر و علوم انسانی
,
فروم، اریش
,
باور دینی
چکیده :
یکی از مباحث مطرح در فلسفه دین، مسألۀ خاستگاه دین است. این مسأله از منظرهای متفاوتی چون جامعهشناختی، پدیدارشناختی و روانشناختی مورد بحث قرار گرفته است. روانشناسي دين به بررسي پديده دينداري از منظر روانشناختي ميپردازد. ورای حقیقت داشتن یا نداشتن دین، چه انگیزهها و عواملی روانشناختی در طول تاریخ و در حال حاضر، انسان را به سوی پذیرش یک دین و التزام به تعالیم و دستورات آن سوق داده است؟ اریک فروم یکی از مهمترین روانشناسانی است که در این رساله دیدگاه او در باب خاستگاه روانشناختی دین را مورد مطالعه قرار میدهیم. اریک فروم روانشناس مکتب فرانکفورت و متأثر از فروید و مارکس است. وی قلمرو دین را به کارگردهای سهگانه منحصر میسازد و میگوید: دین برای همه بشریت به مثابۀ تسکین آلام و رنجهای زندگی است؛ برای غالب افراد، چونان مشوقی برای پذیرش موقعیت طبقات آنها و برای اقلیت مسلط، پناهگاهی است که آنها را از گزند زیردستان دور میدارد. به باور وي، دو عامل سبب گرايش به دين است: يکي دستيابي به نگرش مشترک و ديگري يافتن کانون سرسپردگي است. وي اديان را به دو دسته ادیان خودکامه و انسانگرا تقسيم ميکند و در ضمن آن، علت گرايش به هر دو را امري مشترک ميان آن-ها ميداند و تأثير اديان انسانگرا را در تأمين نيازهايي که به خاطر برآورده ساختن آنها به دين تحقق يافته است، بيشتر ميداند و بنابراين نيازمندي انسان به آنها را عميقتر ميانگارد، اگرچه کاستيهاي متعددي را نيز براي آنها يادآوري ميکند.وی پوچی و بیهودگی و از خودبیگانگی انسان و بیمعنا داشتن جهان در اثر فروپاشی دین و جایگزینی روانکاوی به جای دین از سوی فروید را مورد نقد قرار میدهد. فروم به بیگانگی انسان از خود تأکید میورزد و میگوید: آنچه واقعاً اصول دینی را تهدید میکند، نه روانشناسی است و نه هیچ علم دیگر؛ بلکه بیگانگی و بیتفاوتی وی نسبت به خویشتن و اطرافیان است که ریشههای آن در تمامی فرهنگ غیر دینی ما قرار دارد. اریک فروم دین را سبب رستگاری و بالاترین هدف زندگی بیان می کند؛ اما نه این که خداوند به صورت «مدیر عامل کاینات» درآید و تنها نمایش زندگی را اداره کند و هرگز او را نبینیم، ولی به رهبری او ایمان آوریم. خلاصه سخن آن که فروم با نگرش کارکردگرایانه، گستره دین را در امید بخشی، معناداری زندگی و مانند آن خلاصه میکند. اما دیدگاه وی در باب روانشناسی دین و خاستگاه آن جای نقد دارد. اولاً اریک فروم تنها به بخشی از کارکردهای دین توجه نموده و از کارکردهای دیگر فردی و اجتماعی دین غفلت کرده است. در بیانی که داشته است در حقیقت به بخشی از آثار دین اشاره کرده و مطلب را کامل نکرده و به جواب نهایی نرسیده است. فرضيههای فروم براي تبيين عوامل پيدايش دين و گرايش به آن نارساييهاي بسيار دارند، چرا كه هيچ دليل قابل پذيرشي ندارند و گمانههايي غير مدلّلند. مسؤوليتگريزي عامل گرايش به دين نيست بلكه عامل دينگريزي است؛ زيرا دين خود مسؤوليتآور است. انسان، آزاديگريز نيست بلكه آزاديطلب است. اشکال دیگر این که، دینشناسی فروم، همانگونه که در کتاب جزماندیشی مسیحی او هویداست منحصر به دین مسیحیت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه دین (3) اریک فروم
نویسنده:
عزالدین رضانژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظر اریک فروم درباره دین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
انسان
,
اریک فروم
,
نیازمندی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی رویکرد تربیت اومانیستی با تکیه بر اندیشه های اریک فروم
نویسنده:
محمد عظیمی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
فروم
چکیده :
انسان عصر میانه خود را در کشاکش ما بین دو شهر شیطانی و خدایی میدانست که به اشکال مختلف نمودار میشد، گاه به صورت کشاکش میان دو مکتب اخلاقی که یکی طبیعی و دیگری الهی است، زمانی بصورت نزاع میان دو فلسفه عقلی و آسمانی و کشاکش در میان دو نوع جمال جسمی و روحی،دو افتخار فانی و ازلی و سرانجام خود را در کشمکش بین تشکیلات دنیوی و کلیسایی مشاهده میکرد. که گاهی این دو گروه آشتی میکنند اما میان آنها اختلاف فطری وجود دارد و نزاع آنها نسل ها و عصرها را پر میکند تا وقتی که خطی در میانه نهند و زمینی را که بر سر آن جنگ میکردند میان خود تقسیم کنند... اختلاف دو شهر شیطانی و خدایی به علت همان اختلافی است که در ذات و اساس خود دارند. بدین گونه هر شهری ثمره خود را میدهد و طبیعت واقعی خویش را منعکس میسازد." (همان:18) در تفکر قرون وسطایی دو حوزه دین و دنیا کاملاً از یکدیگر جدا بود و امکان تجاوز یکی به حوزه دیگری و یا خلط بین آن دو وجود نداشت. یک انسان یا باید آسمانی میشد و یا زمینی میماند. او اگر روحانی بود لزوماً نمیتوانست به جسم خویش بپردازد و اگر به جسم خود و امور مادی خویش بهایی میداد دیگر روحانی نبود.کلیسا با وجود ادعای دینداری از هیچگونه ظلم و بیعدالتی و بزرگی خودداری نمی-کردند و دین را وسیلهای در طریق جاهطلبی و آزمندی خود قرار داده بودند.کلیسا علاوه بر بخشش گناهان ادعا داشت که فروش اراضی بهشت نیز به دست آنان است. چنین بود که شخصی چون مارتین لوترفریاد اعتراض برآورد که نجات تنها با اراده ی خداوند و بدون وساطت کلیسا و موسسات آنچنانی ممکن است و از همه ی مراسم کلیسا فقط غسل تعمید و آئین عشاء ربانی را پذیرفته بود. به نظر او بخشش گناهان کار حاکمان کلیسا نیست بلکه چون خداوند در همه جا حاضر و ناظر است و همه امور را میداند بنابراین بندگان برگزیده و پارسا را فقط او میشناسد، نه ارباب کلیسا. لوتر بر اختیار و آزادی انسان تأکید مینمود. (همان) نظام فکری حاکم بر قرون وسطی و فشار بیش از حد کلیساها، که خود را نگهبانان نظم حاکم بر جهان می-دانستند و دانشمندان و اندیشمندان را در دادگاه های تفتیش عقاید محکوم میکردند و کار علمی را به منزله دخالت شیطانی در امور عالم تلقی مینمودند زمینههای وقوع رنسانس را، که فریاد اعتراض بر علیه جریانات جاری در عصر میانه بود، ایجاد نمود. نتیجه چنین نگرشى، استقلال فرد انسانى و آزادى از حاکمیت کلیسا و به بیان دیگر، پیدایش اومانیسم بود. علاقه و شیفتگى این دوره نسبتبه غنا و بارورى عهد باستان، موجب شد که شاعران، نویسندگان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 77
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید