جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
شریعت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 60
عنوان :
علل پای بندی پیروان مکتب عرفانی بغداد به رعایت شریعت
نویسنده:
سید علی اصغر میرباقری فرد,مرضیه آقاحسینی,مهدی رضایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
بدعت
,
مکتب متکلمان بغداد
,
وقت
چکیده :
مکتب عرفانی بغداد تقریبا از اوایل سده دوم هجری و اندکی پس از تاسیس بغداد، توسط برخی از صوفیان، از جمله معروف کرخی، در این شهر شکل گرفت و بعد از او از طریق سری سقطی ادامه یافت تا نهایتا به وسیله جنید بغدادی شکل کامل خود را به دست آورد. این مکتب در قرن چهارم به پشتوانه آموزه های جنید و توسط شاگردانش هم چون شبلی، واسطی، جریری و ... به اوج شکوفایی خود رسید. مهم ترین وجه تمایز پیروان این مکتب، تقید و التزام شدید آنان به رعایت ظواهر شریعت است. واکنش این عده نسبت به پیروان مکتب سکر را مهم ترین دلیل این مساله می دانند و با مطرح ساختن مبحث سکر و صحو، سعی در توجیه آن می کنند، بدین طریق که جنید بغدادی صاحب صحو و هوشیاری است و به همین سبب او و دیگر بغدادیان، به سبب داشتن این خصیصه، گرفتار سکر نمی شوند و در نتیجه، همیشه آماده انجام دستورهای شریعت هستند. هرچند مبحث فوق در توجیه این مطلب صحیح است، اما تنها عامل تقید بغدادیان به انجام ظواهر شریعت نیست، بلکه عوامل دیگری نیز در آن دخیل است. در این مقاله ابتدا با بررسی حوزه رواج و گسترش مکتب بغداد در قرون سوم و چهارم و پنجم به معرفی اجمالی مهم ترین پیروان آن پرداخته می شود و سپس علل تقید بنیان گذاران این مکتب به رعایت ظواهر شریعت بررسی خواهد شد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی نظری و توانایی های گفتمان اصلاح طلبانه اسلام گرایان شیعی
نویسنده:
یحیی فوزی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
اخباریون
,
مصلحت
,
نوسازی
,
اصلاحات
,
اصولیون
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط تکاملی شرایع و تحلیل تأثیر آنها بر احکام فقهی قصههای قرآن و روایات قصص الانبیاء
نویسنده:
محمدکاظم شاکر، مجید بیگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
مفسران امامیه
,
شریعت الهی
,
قصص قرآن کریم
,
سیر تکاملی تشریع احکام
,
ارتباط تکاملی احکام
,
شریعت اسلام
کلیدواژههای فرعی :
ادیان توحیدی ,
ادیان ابراهیمی ,
الانبیا ,
تکثر ادیان ,
نسخ شرایع و ادیان الهی ,
کتب آیات الاحکام ,
روش واحد شارع و متشرع ,
پیامبران اولوالعزم ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
نسخ شرایع ,
هدایت انبیا ,
پیامبران اولوالعزم ,
تکثرگرایی دینی ,
حکم فقهی ,
قصص الانبیا ,
کثرت گرایی دینی ,
حقیقت واحده الهیه ,
آیات الاحکام ,
کثرت شرایع ,
ادیان پیش از اسلام ,
شریعت محمدی (ص) ,
اختلاف ادیان ,
احکام مشترک ,
حقیقت واحده ,
ظهور احکام ,
اصل تکامل احکام ,
حجیت عملی احکام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
در تبیین چگونگی ارتباط شرایع الهی، فرض تباین و تساوی باطل و وجود احکام مشترک و متفاوت، فرض ثابتی است که در تقریر آن، احکام مشترک به سبب شارع واحد، و اختلافها نه به سبب وجود تکثرگرایی در شرایع الهی میباشد و نه به موجب نسخ شرایع؛ بلکه واقعیت امر چنین است که شریعت، حقیقت واحدهای است که سیر تکاملی تشریع احکام باعث ظهور برخی تفاوتها در آن شده است. این تقریر، اصلی را تأسیس مینماید که در فرایند تشریع احکام، اصل بر تکامل احکام است. بنابراین احکام هیچ شریعتی منسوخ نمیشود بلکه در دَوَران حکم کامل و اکمل تنها حجیت عملی خود را از دست میدهد. بدینجهت گزارههای فقاهتی مربوط به شرایع گذشته تا زمانی که شکل تکاملیافته آن حکم در شریعت اسلام احراز نگردد، حجیت دارد و هر گاه عمل به حکم اکمل (شریعت اسلام) به سبب محذوری متعین نباشد، حکم شریعت سابق متعین میگردد. به سبب این اصل، دامنه بینش فقیه علاوه بر قصههای قرآن به روایات قصص الانبیاء نیز توسعه مییابد و درباره رابطه احکام شرایع گذشته با شریعت اسلام به سه وجه تصور میشود: 1. بدون تغییر در شریعت اسلام احراز میشوند که عمل به آن برای همگان متعین است؛ 2. نه عین همان حکم و نه صورت تکاملیافته آن هیچ کدام در شریعت اسلام احراز نمیشود که در این صورت، حکم شریعت پیشین بر حجیت خود باقی است؛ 3. صورت تکاملیافته آنها در شریعت اسلام احراز میشود که در وضعیت عادی به حکم شریعت اسلام و در شرایط اضطراری به حکم شرایع قبلی عمل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگرشی اسلامی بر نسبت دین و دانش
نویسنده:
محمد حسین جمشیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه علم و دین
,
گزاره دینی
,
گزاره های علمی
,
علم مدرن
,
رابطه علم و دین نزد کانت
کلیدواژههای فرعی :
شریعت ,
اسلام ,
بحران معنویت ,
انسان شناسی ,
صبغه ,
خرد ,
دانش ,
تورات ,
رسالت انسان ,
تعامل علم و دین ,
03. انسان شناسی Human nature ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
فطرت(کلام) ,
جهان بینی اسلامی ,
اوستا ,
تورات ,
قرآن ,
اوستا ,
علم تجربی ,
علم آموزی ,
انسان شناسی اسلامی ,
انسان شناسی علمی ,
جهان بینی اسلامی ,
انسان شناسی علمی (مسائل جدید کلامی) ,
تعارض علم و دین ,
هماهنگی علم و دین ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
معرفت ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
نظریه حوزه های ناهمپوشان ,
مجربات ,
همزیستی علم و دین ,
اصل تحقق پذیری ,
غفلت از آخرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بررسی نسبت داده های وحیانی (دین) و یافته های بشری (دانش)، از دیر زمان مورد توجه اندیشمندان علوم انسانی قرار گرفته است. به دنبال پدیدآمدن منازعات میان دانش و دین از یک سو و تلاش گروهی از اهل دانش در جهت طرح جدایی این دو و طرح معناداری و حقانیت گزاره های علمی و نفی معناداری گزاره های دینی بر مبنای اصل تحقیق پذیری و پیدایش بحران معنویت، مسئله نسبت دانش و دین مورد توجه جدی قرار گرفته است. این مسئله از همان آغاز ظهور مکتب اسلام مورد توجه این آیین و پیروانش بوده است و امروزه نیز از دغدغه های ما مسلمانان است. بر این اساس، در نوشتار حاضر به این پرسش می پردازیم که در عصر پیدایش علم جدید و در قبال طرح مسئله ی ناسازگاری آن با دین (یعنی آنچه محصول وحی الهی است) اسلام چه نظری دارد؟ برای پاسخ، پس از ایضاح مفاهیم «علم» و «دین» و بررسی ویژگیهای اسلام به عنوان یک مکتب به بیان رابطه علم و دین از نظرگاه اسلامی می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقل و دین از دیدگاه غزالی و اشارات آن در تربیت دینی تربیت دینی بر اساس باورهای ایمانگرایانه غزالی
نویسنده:
علی خالق خواه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
ایمان و عقل
,
امام محمد غزالی
,
تربیت اخلاقی
,
عقل و دین
,
ایمان گرایی غزالی
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
شریعت ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
اشاعره ,
انسان شناسی ,
تدین ,
تربیت عقلانی ,
عقلگرایی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
شریعت توحیدی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
قرآن ,
توجیه ,
استدلال ,
توجیه اخلاقی ,
استدلال اخلاقی ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
ایمان گرایی معتدل ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
علم اخلاق ,
قرآن ,
طهارت قلب ,
عارفان (مسلمان) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
استدلال علّی(اصطلاح وابسته) ,
عقلانیت معتزلی ,
ایمانگرایی معتدل ,
تجربه دینی ,
توجیه عقلانی ,
تربیت دینی عوام ,
تربیت دینی خواص ,
اصل عادت و تقلید ,
اصل عمل محوری ,
پرورش قوه استدلال ,
اصل خردورزی ,
اصل تقدم الهام بر تعلیم ,
اصل التزام شریعت با طریقت ,
اصل ارتباط شریعت با طریقت ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
در این مقاله دیدگاه ایمانگرایانه غزالی و آثار و دلالتهای این دیدگاه در تربیت دینی بررسی شده است. بدین منظور، نخست منطق ترجیح موضع ایمانگرایی بر سایر رویکردهای تربیت دینی تشریح شد. سپس، با تکیه بر پیشینه فکری غزالی در باب اشاعره، تصوف، و مخالفت او با فلسفه، تصریح شد که غزالی انسانها را از یکدیگر متفاوت میداند و این تفاوت سبب میشود که هر فردی برای پذیرش باور توجیههای گوناگونی داشته باشد. بر اساس همین تفاوتها، برخی بر آناند که برای ایمان آوردن هیچ گونه استدلالی ضروری نیست. برخی عقلانیت و استدلال را برای باورمندی به کار میگیرند و بعضی نیز، از دیدگاه غزالی، ساحت برتر ایمان، یعنی عرفان، را برای دینداری برمیگزینند. هر یک از این ساحتها اگر مبتنی بر شریعت باشد، میتواند در انسان ایمان ایجاد کند و هر یک از این دیدگاهها، به تبع مبانی خود، میتواند اشارات مختلفی در تربیت دینی داشته باشد. در این مقاله، تربیت دینی بر اساس سه گروه بررسی و مشخص شد: عوام، خواص اهل برهان، خواص اهل عرفان. هر یک از گروههای مذکور ویژگیها، اهداف و اصولی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اندیشهی ابن عربی در باب «ولایت» بر شیخ محمود شبستری با تکیه بر گلشن راز
نویسنده:
زهرا ریاحی زمین، حسین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولایت
,
منظومه گلشن راز
,
نبوت
,
عرفان اسلامی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
شریعت ,
ذات (منطق) ,
شریعت و طریقت ,
فنا ,
اسقاط تکلیف ,
توبه ,
علم لدنی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
صفات الهی ,
توبه ,
علم لدنی(کلام) ,
نبوت ,
تقارن ولایت و وجود ,
مقام وحدت ,
رابطه ولایت و نبوت ,
حقیقة الحقایق ,
عدم اضافی ,
خلقت از عدم اضافی ,
صفات خدا ,
طریقت ,
فنا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آ نچه مسلم است این که ابن عربی با عرفانی پیش رو و بسیار متعالی، عصاره ماترک تعالیم اولیای پیشین متصوفه را با برخوردی نظری و فلسفی و نبوغی عدیم المثل، چنان خلاقانه به بازتولیدی نو تبدیل کرد که هنوز، تا عصر حاضر، خود میراث گذار و پدر فکری اکثر عرفای متاله و متفکر به شمار می آید. سلطه اندیشه او از زمان حیاتش تا ظهور عرفای شیعی و نظریه پردازان و نقادان صفوی و قاجار و متاخرین معاصر، خود، گواه عظمت روح و فکر وی است. یکی از مهم ترین آموزه های فکری ابن عربی در عرفان نظری، در باب ولایت است. مبحث ولایت را می توان به دو دوره قبل و بعد از ابن عربی تقسیم کرد. آن چه از این مفهوم و مصادیق ظهوری آن در اندیشه شیخ محمود شبستری در گلشن راز برمی آید، ادامه تعالیم سنت اکبری و شارحین معاصر وی، چون قیصری و کاشانی است. در این مقاله سعی شده است آن چه از تعالیم محیی الدین ابن عربی در اندیشه شیخ شبستری درباره ولایت و انسان کامل رسوخ کرده است با تکیه بر منظومه گلشن راز، بررسی و تحلیل شود. این مقاله ماحصل تحلیل مقایسه گونه ای بین آرای ابن عربی و شبستری، برای نشان دادن نقطه های تاثر عارف شبستر از آثار شیخ اکبر است. بنابراین در خلال مطالب، به فراخور موضوع، از قیاسات و اشارات سایر شراح آثار ابن عربی و عرفای مقدم بر وی نیز استفاده گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام معنا و معرفت از دیدگاه سید حیدر آملی
نویسنده:
جعفر شانظری، رشید فریدپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
وجود
,
معرفت
,
الهام
,
کشف
,
وحی
چکیده :
سید حیدر آملی دیدگاه خود در باب معرفت شناسی را بر وجودشناسی تثلیثی قرار داده و با طرح مباحث تثلیث در معرفت شناسی، به یک نوآوری دراین باره دست زده است.از مهم ترین نکاتی که علامه سید حیدر در معرفت شناسی بر آن تکیه کرده اینکه، ایشان همواره معرفت را یک حقیقت واحد می داند که دارای سه مرتبه اصلی است که این مراتب نیز به صورت تشکیک است. وی از این نکات کمک می گیرد تا نزاع ظاهری فهم های متفاوت در حوزه عرفان، ازجمله نزاع بین صوفی و شیعه را برطرف نماید.علامه سید حیدر تثلیث هایی را در باب معرفت شناسی با عناوین خاصی چون «شریعت، طریقت و حقیقت»، «رسالت، نبوت و ولایت»، «اسلام، ایمان و ایقان» و «وحی، الهام و کشف» مطرح می کند و با بسط کلام و دقت کافی و اندیشه ناب، درباره آن به سخن می پردازد. بدیهی است تثلیث در باب معرفت، مبتنی بر تثلیث در وجودشناسی اوست. در این نوشتار به تحلیل و بررسی نگاه تثلیث گونه او در باب معرفت شناسی پرداخته و به کلید حل تفاوت در فهم ها و معرفت ها اشاره خواهیم کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هندسه معرفتی ابن عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل
نویسنده:
احمد عابدی,احمد مسائلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
منابع
,
شهود
,
ابن عربی
,
هندسه معرفتی
,
عرفان نظری
چکیده :
تحلیل هندسه معرفتی ابن عربی، در محورهای متعددی از قبیل: تبیین نظریه تفسیر محی الدین، آرای عرفانی، آرای فلسفی، علوم قرآنی، آرای فقهی، مبانی انسان شناسی و غیره کاربرد فراوان دارد. این تحقیق درصدد بررسی دیدگاه های معرفت شناسی ابن عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل است. او شریعت را رکن رکین و ملاک صحت وسقم هر معرفتی می داند. از دیدگاه او کشف، یکی از منابع معرفتی است که در شرایط خاص و در محور های متعدد مورد استفاده قرار می گیرد. در تبیین مبانی هستی شناسی، مبانی انسان شناسی، معانی حروف، کلمات و جملات قرآنی می توان از کشف بهره برد. او از عقل به عنوان ابزار معرفتی در فهم آیات الهی و جهت درک مبانی هستی شناسی استفاده می کند؛ تا جایی که اگر عقل دارای موادّ صحیح و صورت های صحیح ادراکی باشد و در مرز خویش یعنی ادراکات طور عقل باشد، قابل اعتماد است و در ماورای ادارکات طور عقل دارای اعتباری نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتدال در قلمرو نفس
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
فطرت
,
اعتدال
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
فطرت(کلام)
,
عقل
,
اعتدال
چکیده :
ایجاد اعتدال در قلمرو نفس از دغدغه های اساسی فلاسفۀ اسلامی می باشد. مسئله این است: بحث از اعتدال در قلمرو نفس آدمی از چه جایگاهی در دستگاه فلسفی و حکمت عملی فیلسوفان اسلامی برخوردار است و چه نقشی در زندگی فردی و مدنی و سیاسی ایفا می کند و مراد از آن چیست؟ و ادعا این است: که اعتدال وجود توازن و تعادل بر قوای نفس است که از طریق حاکمیت عقل و شرع بر دیگر قوای نفس حاصل می شود در عین حال که اعتدال شرط کمال نفس و پایۀ همه فضایل مدنی و سعادت نفسانی می باشد . اگرچه اعتدال نفس نزد فلاسفۀ اسلامی از طریق حکومت دادن عقل و خِرَدورزی حاصل است، پرورش و رشد و شکوفایی آن در جامعه حاصل و از طریق سیاست فاضله تحصیل می شود. از این طریق است که فرد انسانی هم مدنی و نوع گرا می شود و هم همراه با منافع خود به منافع دیگران می اندیشد، به طوری که تعارض ها و تضادهای منافع او به همسویی و هماهنگی با منافع و مصالح هم نوعان تبدیل می گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و عرفان اسلامی
نویسنده:
علیرضا کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
شریعت
,
دین
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
شهود
,
سلوک
,
عرفان اسلامی
,
خاستگاه عرفان
,
عرفان اسلامى
,
اصطلاحنامه عرفان
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
چکیده :
برخی صاحب نظران، با تمسک به دلایلی، عرفان اسلامی را در بخشی از آموزه های معرفتی، شیوه های سلوکی، روش فهم متن دینی و حتی در خاستگاه همسو با دین اسلام نمی دانند. اما عارفان در مباحث معرفتی هم اصل شهود – به عنوان روش عرفان - را مورد تأیید دین می دانند و هم آموزه های معرفتی خود - همچون توحید، انسان کامل و معاد - را موافق با شریعت اسلام می یابند. و در بُعد عملی از یک سو جایگاه اصل سلوک در دین را تثبیت می کنند و از سوی دیگر، معیار شیوه سلوکی را نیز عدم مخالفت با شریعت معرفی می کنند. و در روش فهم متن دینی، مبتنی بر ذومراتب بودن متن وحیانی قرآن، فهم معانی باطنی قرآن را بدون توجه به ظاهر امکان پذیر نمی دانند. و در بحث خاستگاه صرف شباهت برخی آموزه ها و شیوه های عملی عرفان اسلامی با مکاتب دیگر را دلیل عدم اصالت عرفان اسلامی نمی شمارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 60
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید