جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
معرفت
> 1387- دوره 17- شماره 133
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
سال 1403
دوره 33 , شماره 2 پیاپی 317
دوره 33 , شماره 1 پیاپی 316
سال 1402
دوره 32 , شماره 9 پیاپی 312
دوره 32 , شماره 8 پیاپی 311
دوره 32 , شماره 7 پیاپی 310
دوره 32 , شماره 6 پیاپی309
دوره 32 , شماره 5 پیاپی 308
دوره 32 , شماره 4 پیاپی 307
دوره 32 , شماره 3 پیاپی 306
دوره 32 , شماره 2 پیاپی 305
دوره 32 , شماره 12 پیاپی 315
دوره 32 , شماره 11 پیاپی314
دوره 32 , شماره 10 پیاپی 313
دوره 32 , شماره 1 پیاپی 304
سال 1401
دوره 31 , شماره 9 پیاپی 300
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 31 , شماره 7 پیاپی 298
دوره 31 , شماره 6 پیاپی 297
دوره 31 , شماره 5 پیاپی 296
دوره 31 , شماره 4 پیاپی 295
دوره 31 , شماره 3 پیاپی 294
دوره 31 , شماره 2 پیاپی293
دوره 31 , شماره 12 پیاپی 303
دوره 31 , شماره 11 پیاپی 302
دوره 31 , شماره 10 پیاپی 301
دوره 31 , شماره 1 پیاپی292
سال 1400
دوره 30 , شماره 9 پیاپی 288
دوره 30 , شماره 8 پیاپی 287
دوره 30 , شماره 7 پیاپی 286
دوره 30 , شماره 5 پیاپی 285
دوره 30 , شماره 4 پیاپی 284
دوره 30 , شماره 3 پیاپی 283
دوره 30 , شماره 2 پیاپی 282
دوره 30 , شماره 12 پیاپی 291
دوره 30 , شماره 11 پیاپی 290
دوره 30 , شماره 10 پیاپی 289
دوره 30 , شماره 1 پیاپی 281
سال 1399
دوره 31 , شماره 8 پیاپی 299
دوره 29 , شماره 9 پیاپی 276
دوره 29 , شماره 8 پیاپی 275
دوره 29 , شماره 7 پیاپی 274
دوره 29 , شماره 6 پیاپی 273
دوره 29 , شماره 5 پیاپی 272
دوره 29 , شماره 4 پیاپی271
دوره 29 , شماره 3 پیاپی270
دوره 29 , شماره 2 پیاپی 269
دوره 29 , شماره 13 پیاپی 280
دوره 29 , شماره 12 پیاپی 279
دوره 29 , شماره 11 پیاپی 278
دوره 29 , شماره 10 پیاپی 277
دوره 29 , شماره 1 پیاپی 268
سال 1398
دوره 28 , شماره 5 پیاپی 260
دوره 28 , شماره 4 پیاپی 259
دوره 28 , شماره 3 پیاپی 258
دوره 28 , شماره 2 پیاپی 257
دوره 28 , شماره 12 پیاپی 267
سال 1397
دوره 27 , شماره 7 پیاپی 250
دوره 27 , شماره 6 پیاپی 249
دوره 27 , شماره 5 پیاپی 248
دوره 27 , شماره 244
سال 1396
دوره 26 , شماره 243
دوره 26 , شماره 242
دوره 26 , شماره 240
دوره 26 , شماره 239
دوره 26 , شماره 238
دوره 26 , شماره 237
دوره 26 , شماره 236
دوره 26 , شماره 235
دوره 26 , شماره 234
دوره 26 , شماره 232
سال 1395
دوره 25 , شماره 229
سال 1394
دوره 24 , شماره 218
دوره 24 , شماره 217
دوره 24 , شماره 216
دوره 24 , شماره 215
دوره 24 , شماره 214
دوره 24 , شماره 213
دوره 24 , شماره 212
دوره 24 , شماره 211
دوره 24 , شماره 210
دوره 24 , شماره 209
دوره 24 , شماره 208
سال 1393
دوره 23 , شماره 207
دوره 23 , شماره 206
دوره 23 , شماره 205
دوره 23 , شماره 204
دوره 23 , شماره 203
دوره 23 , شماره 202
دوره 23 , شماره 201
دوره 23 , شماره 200
دوره 23 , شماره 199
دوره 23 , شماره 198
دوره 23 , شماره 196
دوره 22 , شماره 197 ارديبهشت 1393/علوم قرآني
سال 1392
دوره 22 , شماره 195
دوره 22 , شماره 194
دوره 22 , شماره 193
دوره 22 , شماره 192
دوره 22 , شماره 191
دوره 22 , شماره 190
دوره 22 , شماره 189
دوره 22 , شماره 188
دوره 22 , شماره 187
دوره 22 , شماره 186
دوره 22 , شماره 185
دوره 22 , شماره 184 فروردين 92/علوم سياسي
سال 1391
دوره 21 , شماره 183 اسفند 1391/دين شناسي
دوره 21 , شماره 182 بهمن 1391/فقه حكومتي
دوره 21 , شماره 181 دي 1391/جامعه شناسي
دوره 21 , شماره 180 آذر 1391/علوم قرآني
دوره 21 , شماره 179
دوره 21 , شماره 178
دوره 21 , شماره 177
دوره 21 , شماره 176
دوره 21 , شماره 175
دوره 21 , شماره 174
دوره 21 , شماره 173
دوره 21 , شماره 172
سال 1390
دوره 20 , شماره 171
دوره 20 , شماره 170
دوره 20 , شماره 169
دوره 20 , شماره 168
دوره 20 , شماره 167
دوره 20 , شماره 166
دوره 20 , شماره 165
دوره 20 , شماره 164
دوره 20 , شماره 163
دوره 20 , شماره 162
دوره 20 , شماره 161
دوره 20 , شماره 160
سال 1389
دوره 19 , شماره 159
دوره 19 , شماره 158
دوره 19 , شماره 157
دوره 19 , شماره 156
دوره 19 , شماره 155
دوره 19 , شماره 154
دوره 19 , شماره 153
دوره 19 , شماره 152
دوره 19 , شماره 151
دوره 19 , شماره 150
دوره 19 , شماره 149
دوره 19 , شماره 148
سال 1388
دوره 18 , شماره 147
دوره 18 , شماره 146
دوره 18 , شماره 145
دوره 18 , شماره 144
دوره 18 , شماره 143
دوره 18 , شماره 142
دوره 18 , شماره 141
دوره 18 , شماره 140
دوره 18 , شماره 139
دوره 18 , شماره 138
دوره 18 , شماره 137
دوره 18 , شماره 136
سال 1387
دوره 17 , شماره 135
دوره 17 , شماره 134
دوره 17 , شماره 133
دوره 17 , شماره 132
دوره 17 , شماره 131
دوره 17 , شماره 130
دوره 17 , شماره 129
دوره 17 , شماره 128
دوره 17 , شماره 127
دوره 17 , شماره 126
دوره 17 , شماره 125
دوره 17 , شماره 124
سال 1386
دوره 16 , شماره 123
دوره 16 , شماره 122
دوره 16 , شماره 121
دوره 16 , شماره 120
دوره 16 , شماره 119
دوره 16 , شماره 118
دوره 16 , شماره 117
دوره 16 , شماره 116
دوره 16 , شماره 115
دوره 16 , شماره 114
دوره 16 , شماره 113
دوره 16 , شماره 112
سال 1385
دوره 15 , شماره 111
دوره 15 , شماره 110
دوره 15 , شماره 109
دوره 15 , شماره 108
دوره 15 , شماره 107
دوره 15 , شماره 106
دوره 15 , شماره 105
دوره 15 , شماره 104
دوره 15 , شماره 103
دوره 15 , شماره 102
دوره 15 , شماره 101
سال 1384
دوره 14 , شماره 99
دوره 14 , شماره 98
دوره 14 , شماره 97
دوره 14 , شماره 96
دوره 14 , شماره 95
دوره 14 , شماره 94
دوره 14 , شماره 93
دوره 14 , شماره 92
دوره 14 , شماره 91
دوره 14 , شماره 90
دوره 14 , شماره 89
دوره 14 , شماره 88
دوره 14 , شماره 87
سال 1383
دوره 13 , شماره 86
دوره 13 , شماره 85
دوره 13 , شماره 84
دوره 13 , شماره 83
دوره 13 , شماره 82
دوره 13 , شماره 81
دوره 13 , شماره 80
دوره 13 , شماره 79
دوره 13 , شماره 78
دوره 13 , شماره 77
دوره 13 , شماره 76
سال 1382
دوره 12 , شماره 75
دوره 12 , شماره 74
دوره 12 , شماره 73
دوره 12 , شماره 72
دوره 12 , شماره 71
دوره 12 , شماره 70
دوره 12 , شماره 69
دوره 12 , شماره 68
دوره 12 , شماره 67
دوره 12 , شماره 66
دوره 12 , شماره 65
دوره 12 , شماره 64
سال 1381
دوره 11 , شماره 63
دوره 11 , شماره 62
دوره 11 , شماره 61
دوره 11 , شماره 60
دوره 11 , شماره 59
دوره 11 , شماره 58
دوره 11 , شماره 57
دوره 11 , شماره 56
دوره 11 , شماره 55
دوره 11 , شماره 54
دوره 11 , شماره 53
دوره 11 , شماره 52
سال 1380
دوره 10 , شماره 51
دوره 10 , شماره 50
دوره 10 , شماره 49
دوره 10 , شماره 48
دوره 10 , شماره 47
دوره 10 , شماره 46
دوره 10 , شماره 45
دوره 10 , شماره 44
دوره 10 , شماره 43
دوره 10 , شماره 42
دوره 10 , شماره 41
دوره 10 , شماره 40
سال 1379
دوره 9 , شماره 39
دوره 9 , شماره 38
دوره 9 , شماره 37
دوره 9 , شماره 36
دوره 9 , شماره 35
دوره 9 , شماره 34
دوره 9 , شماره 33
سال 1378
دوره 8 , شماره 32
دوره 8 , شماره 31
دوره 8 , شماره 30
دوره 8 , شماره 29
دوره 8 , شماره 28
سال 1377
دوره 7 , شماره 27
دوره 7 , شماره 26
دوره 7 , شماره 25
دوره 7 , شماره 24
سال 1376
دوره 6 , شماره 23
دوره 6 , شماره 22
دوره 6 , شماره 21
دوره 6 , شماره 20
سال 1375
دوره 5 , شماره 19
دوره 5 , شماره 18
دوره 5 , شماره 17
دوره 5 , شماره 16
سال 1374
دوره 4 , شماره 15
دوره 4 , شماره 14
دوره 4 , شماره 13
دوره 4 , شماره 12
سال 1373
دوره 3 , شماره 9
دوره 3 , شماره 8
دوره 3 , شماره 11
دوره 3 , شماره 10
سال 1372
دوره 2 , شماره 7
دوره 2 , شماره 6
دوره 2 , شماره 5
دوره 2 , شماره 4
سال 1371
دوره 1 , شماره 3
دوره 1 , شماره 2
دوره 1 , شماره 1
عنوان :
تأملی در امکان استعدادی فطرت
نویسنده:
حسن قلی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی فطری
,
فطرت(کلام)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
امکان استعدادی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کمال انسان ,
میثاق ,
03. انسان شناسی Human nature ,
علم حضوری ,
اهل بیت(ع) ,
فعلیت استعدادهای انسان ,
قرآن ,
سوره نحل ,
سوره روم ,
تذکر ,
انسان در قرآن ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
حب دنیا ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
ویژگی های فطرت ,
معرفت الهی در انسان ,
استعداد عمومی ,
متعلق فطرت الهیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
آموزه «فطرت» یکی از مباحث بنیادین در اندیشه اسلامی تلقی می شود. بر اساس متون دینی اسلامی، همه انسانها از فطرت خداشناسی برخوردارند؛ ولی مسئله فعلیت یا استعدادی بودن این معرفت حضوری یکی از مسائل مهمی است که نوعا در محافل و منابع علمی مرتبط مغفول واقع شده و کمتر بدان پرداخته شده است. این مقاله با رویکرد نظری و به روش کتابخانه ای و اسنادی و با هدف بررسی تحلیلی بر اساس آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، به این مسئله پرداخته است. به اعتقاد نگارنده، حتی اگر فعلیت فطرت الهیه را نتوان اثبات کرد، ادعای صرف استعدادی بودن آن نیز مخالف با فحوای متون دینی است. دست کم می توان ادعا کرد معرفت الهیه نهادینه شده در درون انسانها در مقامی بالاتر از استعداد عمومی قرار دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت عقل و ایمان در آموزه های اسلامی 1
نویسنده:
محمد فنائی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
عقل و ایمان
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
عقل
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
عرفان و عقل ,
محدوده عقل ,
وحی الهی ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
ارزش شناخت ,
قرآن ,
تفکر ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
محدودیت معرفت انسانی ,
معرفت انسانی ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
حقایق باطنی ,
نیاز عقل به وحی ,
ابتنای ایمان بر عقل ,
درک حقایق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
«ایمان» عبارت است از: اعتقاد، دلسپردگی و تعهد به یک حقیقت قدسی. ایمان به خداوند به عنوان اصل بنیادین در همه ادیان الهی، مستلزم ایمان به عالم غیب، وحی و حیات پس از مرگ است. از دیدگاه متألّهان اسلامی، ایمان مبتنی بر معرفت است و «عقل»، که قوه فهم و تفکر بشری است، راه عادی و عام معرفت است. در این دیدگاه، اصول ایمانی از راه عقل، هم قابل اثباتند و هم قابل تبیین، و در نتیجه، با عقل سازگار و هماهنگند. از اینرو، فلاسفه و متکلمان اسلامی با اتکا بر توانایی عقل بشری در فهم دین، به تبیین مفاهیم دینی و اثبات باورهای بنیادین دینی پرداخته و نوعی الهیات عقلانی پدید آورده اند. از سوی دیگر، شکی نیست که عقل آدمی مانند وجود او محدود و متناهی است و درک همه وجوه حقایق نامتناهی، فراتر از توان عقلانی بشر است. از این رو، عرفای اسلامی با تأکید بر محدودیت عقل آدمی، بدون اینکه اعتبار و ارزش آن را انکار کنند، راه دل و تجربه باطنی را برای شناخت حقایق قدسی در پیش گرفته اند. در دیدگاه عرفانی نیز هرچند شناخت نامتناهی فراتر از درک عقل است، اما رازی که ناسازگار با عقل و در تعارض با آن باشد، وجود ندارد. بدینسان، هم می توان تفاوت دیدگاه اسلامی و مسیحی را دریافت و هم به وجوه تشابه آنها توجه نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق و عرفان اسلامى
نویسنده:
محمدتقی مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
عرفان اسلامی
,
بنده صالح
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ضلالت ,
هدایت الهی ,
عبادت ,
حدیث ثقلین ,
فضایل امام علی(ع) ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
قرب الهی ,
سعادت اخروی ,
عذاب ,
قرآن ,
عبودیت ,
یقین ,
ریسمان الهی ,
جنگ خندق ,
شکوه بندگی ,
قلب مومن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
به راستی ویژگی و اوصاف بندگان صالح خدا کدامند؟ سالک راه چگونه می تواند با آگاهی و بصیرت، مسیر سعادت را بپیماید؟ با کدامین دستگیره محکم و ریسمان سترگ الهی می توان این مسیر پرفراز و فرود را پیمود؟ استاد، در شرح و تفسیری بر کلام امیرمؤمنان علی علیه السلام در این گفتار، لغزشگاه ها و راه های ناامن مسیر سعادت را گوشزد و گناه را آستانه سقوط بندگان الهی به جهنم قلمداد می کنند و نیل به این سعادت را نیازمند مجاهدت و جانفشانی بسیار می دانند. بدین سان، خورشید یقین، روشنگر و آرام بخش دلهای مؤمنان و دوستان خدا خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق وضعیت؛ بررسی و نقد
نویسنده:
سید اکبر حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسبیگرایی
,
پراگماتیسم
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
اخلاق وضعیت
,
شخصمحوری
چکیده :
اخلاق وضعیت، گرچه سابقهای طولانی در فرهنگ و اندیشه بشری دارد، اما با وجود این، رویکردی نسبتا تازه به اخلاق در فرهنگ مسیحی است که توسط اسقف جوزف فلچر در کتابی به همین نام ارائه گردیده است. این رویکرد بر محوریت موقعیتی که فرد در آن قرار گرفته تأکید دارد و وجود اصول کلی و احکام عام اخلاقی را منکر میگردد. به عبارت دیگر، در این اخلاق، وضعیت و موقعیت است که حکم اخلاقی را تعیین میکند و نه احکام عام و از پیش تعریف شده. این مقاله میکوشد تا با استفاده از متون و مقالات موجود، ضمن بررسی گذشته و حال این رویکرد، تصویری روشن از این نگاه به اخلاق ارائه نماید و در فرازی خاص، به تبیین نسبیگرا بودن و یا مطلقگرا بودن آن بپردازد و در پایان نیز نکاتی را در نقد این رویکرد بیان نماید. به عقیده نگارنده مقاله، گرچه مقاله اخلاق وضعیت به خودی خود به نوعی نسبیگراست ولی تقریری که جوزف فلچر از آن میدهد، چندان با نسبیت اخلاق سازگار نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهبانیت در آیین مسیحیت
نویسنده:
محمدحسین فاریاب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
دین یهود
,
کاتولیک
,
پروتستان
,
ارتدوکس
,
رهبانیت
,
ریاضت
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
رهبانیت به معنای کنارهگیری و انزوا از صحنه اجتماع و پرداختن به عبادتها و ریاضتهای طاقتفرسا، در آیین مسیحیت دارای سابقهای بس طولانی است، به گونهای که این پدیده در شکل رسمی خود از قرن سوم میلادی آغاز شد و تا عصر حاضر ادامه دارد. هدف از این نوشتار آشنایی با پیشینه این پدیده نابهنجار و فرقههای منتسب به آن و نیز مناسک برخی از این فرقههاست. فرقههای رهبانی برای حضور افراد در حلقه خود، شرایط ویژهای را وضع نمودهاند و اعمال بسیار سخت و خشنی را بر نوآموزان خود تحمیل میکنند. رهبانیت نه تنها موفقیت قابل توجهی به دست نیاورد، بلکه بر اثر زیادهروی در ریاضت بر نفس، مبتلا به ناهنجاریهای اجتماعی و حتی اخلاقی نیز شد. از اینرو، در برههای از زمان، کلیسای مسیحیت نیز به مخالفت با چنین فرقههایی برخاست. دین مبین اسلام با راه یافتن امثال این فرقهها در جامعه مسلمانان به شدت مخالفت نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار معناداری؛ بررسی و نقد دیدگاههای گوناگون
نویسنده:
جواد طاهری تهرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مدلول
,
موضوع له
,
معنا
,
معیار معناداری
چکیده :
«معیار معناداری» از جمله مباحثی است که در باب معناشناسی در حوزه فلسفه، به ویژه فلسفه دین مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. دیدگاههای ارائه شده در این موضوع، هر کدام به سهم خود، درصدد تبیین این مسئلهاند که در چه شرایطی و با برخورداری از چه ویژگیهایی یک واژه یا یک جمله و یا یک عبارت میتواند معنادار باشد، و در چه صورتی ما مجازیم عبارتی را بیمعنا به شمار آوریم.به عبارت دیگر، چه معیار و ملاک عقلانی را میتوان پذیرفت که بر اساس آن، جملات و یا مفردات به طور حتم معنادار و یا بیمعنا باشد. این مقال، با رویکرد نظری و مطالعه اسنادی، و با هدف تبیین معیار معناداری جملات، گزارهها و مفردات و نیز تبیین این مهم و شاخص معناداری الفاظ از منظر نظریات روانشناسانه نگاشته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید از منظر افلوطین و عارفان مسلمان با تأکید بر آراء صدرالدین قونوی
نویسنده:
مهدی کهنوجی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مراتب هستی
,
افلوطین
,
تجلی
,
عرفان نظری
,
پنتئیسم
چکیده :
وحدت یا کثرت هستی همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است که برای تبیین آن تلاشهای فراوانی انجام دادهاند. افلوطین از نظریه وحدت هستی جانبداری کرده است و از میان متفکران اسلامی میتوان به عرفای مسلمان به ویژه صدرالدین قونوی اشاره کرد که تبیین روشنی از وحدت ارئه دادهاند. هدف از این نوشتار، یافتن شواهدی مبنی بر هماهنگی این دو نظام وحدتانگار، یعنی نظام فلسفی افلوطینی و عرفانی، میباشد. افلوطین همانند عارفان مسلمان معتقد است: «او» فوق هر تعینی است و به دلیل عدم تناهی و تمایز احاطی که دارد، در همه اشیا و در عین حال، ورای آنهاست. هستی در عین وحدت کثیر است و کثرات سایه و یا تجلّی حق هستند. توحید عرفانی و افلوطینی را نباید با پنتئیسم یکی شمرد. این مقال با رویکرد نظری و اسنادی به تحلیل موضوع مزبور در آثار عارفان مسلمان میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گناه و ترس آگاهی در اندیشه کییرکگارد
نویسنده:
زینب اسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
تقصیر
,
آزادی
,
گناه
,
امکان
,
بیگناهی
چکیده :
کییر کگارد فیلسوف و متفکر مسیحی که به عنوان پدر اگزیستانسیالیسم معاصر مشهور شده است، در زیرکاویهای وجودی خود، آنجا که به موضوع «ترسآگاهی» فلسفی انسانی میپردازد، معنا و مفهوم «گناه» را به عنوان مؤلّفهای که همواره با ترسآگاهی به ظهور و بروز میرسد، آشکار میکند. وی بر این باور است که ترسآگاهی منشأ و علت گناه نیست؛ چراکه انسان به واسطه انسان بودنش و نه به واسطه گناهکار بودنش، ترسآگاه است، اما همواره با او همراه است. همچنین بر این باور است که ترسآگاهی امری است مبهم و هنگامی که در معرض بعضی مؤلّفهها از جمله گناه قرار میگیرد، خود را آشکار میسازد. این تحقیق با رویکرد نظری و کاوشی در آثار کییر کگارد و با هدف تبیین معنای خاص گناه در فلسفهورزی کییر کگارد به عنوان یک فیلسوف مسیحی و نیز توضیح مسئله ترسآگاهی در بستر گناه و گناهکاری پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهائیگری؛ اصول و مبانی اعتقادی
نویسنده:
امیرحسین منطقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
قیامت
,
جهنم
,
بهشت
چکیده :
اصول اعتقادی هر دین و آیینی نمایانگر اتقان و میزان پایبندی آن به دادههای عقلانی است. این مقاله با رویکرد نظری و روش کتابخانهای، و با هدف شناخت عقاید بهائیت و نقد و بررسی آن به کاوش در این زمینه پرداخته که برایند آن چیزی جز تناقض، تزلزل و غیر وحیانی بودن اصول و مبانی اعتقادی بهائیت نیست. از آنرو که توجه به رویکرد سیاسی، روش تبلیغی و احکام عملی در این مسلک برای روشنتر شدن بحث ضروری به نظر میرسد، به آنها نیز اشارهای شده است. علیرغم اینکه «تأویل» در این مسلک باطل شمرده شده است، اما در عمل برای فرار از شبهات و انتقادهای وارد بر عقایدشان، دست به تأویلاتی زدهاند که به دلیل نامعقول بودن، خود نیاز به تأویلاتی دیگر دارند. اینها همه بیانگر این است که چنانچه دین منشأ الهی نداشته باشد، با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید