جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
تعداد رکورد ها : 1279
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه فخر رازی و ملاصدرا در خصوص ماهیت خدا
نویسنده:
فاطمه دژبانی مقدم
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واجب الوجود
,
01. خداشناسی (کلام)
,
حکایت وجود
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
خداشناسی ,
عدم ,
اشتراک معنوی وجود ,
امکان ذاتی ,
عروض وجود بر ماهیت ,
ماهیت نداشتن خداوند ,
ماهیت به معنای اعم ,
ماهیت به معنای اخص ,
وحدت مصداقی وجود ,
تقارن با ماهیت ,
مغالطه مفهوم و مصداق ,
قابل حقیقی ,
ماهیت الهی ,
جوهریت خداوند ,
علیت ماهیت برای وجود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
شناخت واجب الوجود، جزو مسائل اساسی در الهیات باالمعنی الاخص است، به طوری که در زمره مهم ترین اهداف فلسفه است و سعادت بزرگ فلسفه به شمار آمده است. این مطلب تحت عنوان «الحق ماهیته انیته» بیان می کند که حق تعالی، واجب الوجود، انیت محض و محقق محض است (انیت یعنی وجود و تحقق). یعنی ذات او حتی در ذهن هم قابل تحلیل به تحقیق موجودِ وجود نیست بلکه او تحقق وجود محض است. درباره این مسئله دو دیدگاه عمده وجود دارد: دیدگاه اول، فخر رازی که معتقد است واجب الوجود ماهیت دارد و عروض وجودش بر ماهیت او، عروض خارجی است؛ دیدگاه دوم، پاسخ ملاصدرا که معتقد است واجب الوجود ماهیت بالمعنی الاخص ندارد. طرف داران هر کدام از این دو دیدگاه، به دلایلی تمسک جسته اند با این حال دلایل فخر رازی برای اثبات ماهیت داری واجب الوجود و نیز غالب دلایل فلاسفه برای اثبات ماهیت نداشتن واجب الوجود تمام نیست؛ از این رو لازم است دو تفسیر ماهیت بالمعنی الاخص تفصیل داده شوند؛ به این صورت که ماهیت باالمعنی الاخص با تفسیر حد وجود، برای واجب الوجود ثابت نیست، لکن با تفسیر حکایت وجود، برای واجب الوجود ثابت است. آن چه در این نوشتار می آید تبیین و تحلیل این مسئله از دیدگاه فخر رازی و نیز دیدگاه ملاصدرا و فلاسفه، همراه بررسی دلایل هر کدام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به روایات، محبت الهی چه آثار و فوایدی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با تمسک به تعدادی روایت، آثار محبت الهی را نشان می دهیم: استجابت دعا رسول اللّه(ص): قالَ اللّهُ عز و جل: مَن أهانَ لی وَلِیا فَقَد أرصَدَ لِمُحارَبَتی. وما تَقَرَّبَ إلَی عَبدٌ بِشَی ءٍ أحَبَّ إلَی مِمَّا افتَرَضتُ عَلَیهِ، وإنَّهُ لَیتَقَرَّبُ إلَ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
محبت الهی
,
حب به خدا
کلیدواژههای فرعی :
محبت الهی ,
عشق و محبت الهی ,
حب به خدا ,
ویژگی های محبت الهی ,
موانع محبت الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا خداوند نور است که در قرآن آمده است: الله نور السماوات و الارض؟ لطفا با قرآن و حدیث جواب دهید
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
واژه ی «نور» تنها در مورد خدا به کار نرفته تا آنگونه بتوان تفسیر کرد. به عنوان نمونه در آیه ی زیر مراد از نور، قرآن است: «اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ پیروان نورى که با پیامبر نازل شده، رستگارند» (اعراف،
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نور(اسماء اول، عرفان نظری)
,
اسم نور
کلیدواژههای فرعی :
صفات خدا ,
شناخت صفات خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از نظر احادیث، تفاوت اسم و صفت در مورد خداوند چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در احاديث اسلامى ، اسم و صفت ، در مورد خداوند متعال ، يك معنا دارند . براى مثال «سميع» و «بصير» در برخى از احاديث ، به عنوان صفت آمده اند [۱] و در برخى از احاديث ، به عنوان اسم [۲] و برخى از احاديث نيز تصريح مى كنند كه اسما و صفات خداوند ، تفاوتى ندا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
کلیدواژههای فرعی :
اسماء خدا ,
اسمای الهی ,
صفات خدا ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
شناخت صفات خدا ,
اسماء و صفات خدا در قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفت رئوف خداوند، در لغت، قرآن و حدیث به چه معناست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
واژه شناسى «رئوف» صفت «رئوف (مهرورز) » ، فعول به معناى فاعل از «رأف» است. به گفته صاحب بن عبّاد ، رأفت يعنى : «رحمت» و به گفته جوهرى ، يعنى : «رحمت شديد». ابن اثير گفته است : در نام هاى خداى والا ، «رئوف» ، همان «مهربان به بندگان و توجّه كننده به ايش
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
رئوف
کلیدواژههای فرعی :
شناخت صفات خدا ,
اسم رئوف ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منبع این حدیث چیست و معنای آن را توضیح دهید: الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
یعنی به تعداد نفس های مردم راه به سوی خداوند وجود دارد. «انفاس» جمع «نفَس» به معنای تنفس است. عبارت فوق به عنوان حدیث در منابع نیامده است. ظاهرا سخن بعضی حکما و عرفا است. این سخن اشاره به این دارد که آیات و نشانه های خداوند در پهنه ی آفرینش بسیار
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
شناخت خدا
کلیدواژههای فرعی :
راههای خداشناسی ,
راه شناخت حصولی خدا ,
راه شناخت حضوری خدا ,
راه علمی شناخت خدا ,
الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه خداوند متعال، خود را به مردم معرفى کرده و آنان را به سوى خود رهنمون گردیده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر دقّت كنيم ، خواهيم ديد كه خداوند متعال ، خود را از هر طريق ممكن ، به مردم معرفى كرده و انواع ابزار و امكانات درونى و برونىِ خداشناسى را براى بشر فراهم ساخته است . از اين رو ، شيخ المحدّثين ، صدوق رحمه الله در تفسير سخن امام على عليه السلامكه مى ف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
سرشت خداشناسى
کلیدواژههای فرعی :
شناخت خدا ,
شناخت عقلی ,
راههای خداشناسی ,
رؤیت قلبی خدا ,
شناخت عقلی ,
شناخت قلبی ,
قلبی بودن شناخت خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقصود از دیدار خداوند متعال به وسیله قلب که در احادیث آمده، چیست؟ و آیا نمى توان گفت که به همان دلیل که دیدن خدا از راه چشم ، غیر ممکن است ، از راه قلب هم دیدار او ممکن نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
ديدار خداوند متعال با ديده دل ، دو معنا دارد كه يكى ممتنع و ديگرى ممكن است : ۱ . احاطه قلب به خدا معناى نخست ديدار قلبى ، اين است كه قلب انسان به ذات مقدّس حضرت حق عز و جلاحاطه پيدا كند و او را با ديده دل ، ادراك نمايد. اين نوع ديدار قلبى در مورد خ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
رؤیت خدا
,
رؤیت قلبی خدا
کلیدواژههای فرعی :
رویت خدا ,
رویت در خدا ,
رویت حق ,
رویت خدا در قرآن ,
جواز رویت خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانه های خدا در آفرینش آب چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قرآن كريم ، آفرينش آب را يكى از راه ها و نشانه هاى بزرگ خداشناسى مى داند؛ نشانه اى كه پژوهشگران از طريق مطالعه آن مى توانند با خالق حكيم جهان ، آشنا شوند . نكاتى كه اين كتاب آسمانى در اين زمينه بر آن تأكيد دارد ، عبارت است از : يك . رمز حيات از نگا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آب
,
01. خداشناسی (کلام)
,
آفرینش آب
کلیدواژههای فرعی :
مصادیق وجود ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا حدیث «الطرق إلى اللّه عددَ أنفاس الخلائق» با وحدت صراط مستقیم الهى منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اوّلاً اين سخن ، در هيچ يك از منابع معتبر حديثى تاكنون يافت نشده است. تنها مرحوم ملاّ احمد نراقى (ره) در كتاب مثنوى طاقديس ، آن را به عنوان حديث ، ذكر كرده است. [۱] ثانيا اين جمله حديث باشد يا نباشد ، قطعا مقصودِ كسانى كه به آن استناد كرده اند ، تك
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
صراط مستقیم
,
صراط های مستقیم (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
صراط مستقیم ,
راه مستقیم ,
کثرت گرایی دینی ,
صراط مستقیم در قرآن ,
پلورالیسم دینی ,
مصداق صراط مستقیم ,
صراط های مستقیم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
تعداد رکورد ها : 1279
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید