جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1279
 من مدرس کلاس های آموزش خانواده والدین دارای فرزند استثنایی هستم. والدین گاهی سئوال می کنند تولد کودک استثنایی را چگونه می توان به عدل الهی استدلال کرد. در حالی که این کودکان قبل از تولد هرگز گناهی را مرتکب نشده اند. هرچند این موضوع از منظر علوم تجربی و علم ؤنتیک کاملاً قابل استدلال است. لطفاًپاسخ مستند به آیات و احادیث باشد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخي که مي‌توان آن را از سرچشمه‌هاي زلال معرفت و دانش کامل قرآن مجيد و روايتهاي نبوي و علوي يافت و متکلمان اسلامي آن را در قالبهاي مختلف تبيين کرده‌اند به اين شرح است: نظريه (جبران) متکلمان اسلامي با اذعان به وجود المها و مصيبتها وانواع ضرر و بیشتر ...
 چرا خدایی که هم عقل را آفریده و هم قدرت اختیار مشخصی را و هم محیط مشخصی را برای زندگی وی از قبل مشخص کرده است و خود از همان ابتدا از سرنوشت وی که خودش با چنین آفریده هایی تعیین نموده است آگاه بوده است بهشت و جهنم را قرار داده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين سوال شما برمي گردد به اينکه نقش اراده انسان با توجه به قضا و قدر الهي چيست؟آيا با وجود قضا و قدر انسان از خويش اراده دارد يا خير؟اگر براي انسان اراده ثابت شود آنگاه مسئول اعمالي که انجام مي دهد مي باشد و لذا بهشت و جهنم هم معنا مي يابد الب بیشتر ...
 همه چیز تحت مشیت و اراده الهی است، پس خواست و اراده ما تبعی و جبری می‎شود.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به اين كه اين بحث بسيار دقيق و مهمّ كه از دير زمان هميشه در اذهان مطرح بوده جاي تحقيق و پژوهش‎ علمي فراوان دارد، لكن در اين مقال به طور مختصر و گذرا به مطالب اساسي اكتفا مي‎شود و ادامه آن را به مطالعه و تحقيق خود شما از منابع ديني (كه بیشتر ...
 اسما و صفاتی که مفهوم مقایسه ای دارند مانند"احکم الحاکمین" یا "ارحم الراحمین" یا "خیرالغافرین" چه مفهومی را می رسانند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين گونه صفات که صفت عالي است به اين معناست که خداوند در آن صفت مانند صفات ديگرش کمال مطلق را داراست به عنوان مثال ارحم الراحمين به اين معناست که خداوند رحمتش در نهايت کمال است "نظراماميه و محققين از فلاسفه و متکلمان معتقدند ما مي توانيم صفات بیشتر ...
 آیا اسما و صفات الهی عین ذات خداوند هستند؟اگر پاسخ مثبت است لطفا توضیح دهید و اگر منفی است پس مفهوم این اسما مانند قادر و حکیم و علیم و ... چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در نظر اکثر علما و متکلمين شيعه صفات الهي عين ذاتند چرا که مغايرت بين صفت و موصوف در جايي فرض دارد که دست کم، يکي از آن دو محدود باشد. بدين روي، اگر صفتي را فرض کنيم که نامحدود است، به دليل آن که خودش نامحدوداست، موصوفش نيز نامحدود مي باشد و د بیشتر ...
 در وحی نمودن خداوند به پیامبر به وسیلة جبرئیل شکی نیست‌، امّا خداوند متعال با این که جسم نیست‌، آیات را چگونه به جبرئیل می‌رساند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جبرئيل واسطة رساندن پيام الهي به پيامبر است‌. در مورد فهميدن اين نكته كه جبرئيل چگونه پيام را دريافت مي‌كند و چگونه پيامبر آن را دريافت مي‌كند، عقل راه به جايي ندارد. عقل ما توان فهم اين موضوع را ندارد و بايد براي فهم آن‌، به روايات مراجعه كر بیشتر ...
 خداوند متعال صفاتی مانند شادی، ترس، عشق و کینه و غیره را با حکمت خود در انسان قرار داده پس خود خداوند این صفات را داراست و تجربه عشق را نیز دارد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در قالب مثال به بيان فلسفي مطلب مي پردازيم: دنيا با كمبود آب و خشكسالي روبرو است و از سوي ديگر مردم نيازمند به آب خبردار شوند كه اقيانوس بي‌حد و حصري در فلان كشور كشف شده است. طبعاً آنان با ظرف‌هاي مخصوص به خود راه مي‌افتند يكي چند ظرف بيست لي بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
 فرق نبوت، امامت و رسالت چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه از اشارات موجود در آيات و تعبيرات مختلفى كه در احاديث وارد شده برمى آيد كسانى كه از طرف خدا مأموريت داشتند داراى مقامات مختلفى بوده اند: 1 ـ مقام نبوت ـ يعنى دريافت وحى از خداوند، بنابراين «نبى» كسى است كه وحى بر او نازل مى شود و آنچه را بیشتر ...
کاشف الاسرار (جلد 1)
نویسنده:
نظرعلی بن سلطان طالقانی؛ مصحح: مهدی طیب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: سفینه,
چکیده :
كتاب «كاشف الأسرار» يكى از مهم‌ ترين آثار ملانظر على طالقانى است، كه در حقيقت محتواى جلساتى است كه مولف طى چهار ماه رمضان ارائه كرده است. این کتاب حاوی چکیده مطالبی که مؤلف طی قریب 20 ‏سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلد آن را ذیل قریب 80 ‏عنوان، که در برگیرنده ساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه سلوک الی الله به شیوه اهل محبت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده است. از ویژگی های بارز کتاب این است که مولف به سبب جامعیت علمی و عرفانی خویش، توانسته در هر بحث طرحی ارائه کند که در برگیرنده مشرب های کلامی و فلسفی و عرفانی و منطبق بر مضامین آیات و احادیث باشد.
تطورات بنیادین مفهوم «ذات نامتناهی»
نویسنده:
حسین صابری ورزنه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران(پردیس فارابی),
چکیده :
مفهوم «ذات نامتناهی» که هم از جنبۀ فلسفی و هم الهیاتی اهمیت دارد، تطورات بنیادین زیادی را در طول تاریخ تفکر در غرب پشت سر گذاشته است. پیشاسقراطیان برخورد دوگانه‌ای با آن داشته‌اند. برخی چون آناکسیمندر و ملیسوس به دیدۀ پذیرش به آن نگریسته‌اند. این آرخه از نظر آنان، منشأ، الهی‌، فناناپذیر، درون‌ماندگار‌ در جهان طبیعت و سابق بر کثرات و مشتمل بر آنهاست، اما در عین‌حال «شخص» نیست. در مقابل، فیثاغورس، پارمنیدس، افلاطون و ارسطو نامتناهی را با نامتعین، نامعقول و آشوبناک یکی دانسته‌اند و از این جنبه، آن را وصفی منفی تلقی کرده‌اند. اما فیلون و به‌تبع او متألهان مسیحی، نامتناهی را وصف خدا قلمداد کرده‌اند و با فرارَوی از سنت پیشاسقراطی بر تعالی کامل ذات نامتناهی و همچنین شخص بودن آن تأکید ورزیده‌اند. در انتهای قرون وسطی بازگشتی ‌سوی درون‌ماندگار دانستن ذات نامتناهی ظهور می‌کند، اما همچنان شخص بودن آن حفظ می‌شود. دکارت به این بازگشت با دیدۀ پذیرش نمی‌نگرد و باز بر تعالی و تشخص به‌صورت توأمان تأکید می‌کند. اتخاذ هر کدام از این نظریات، پیامدهای فلسفی و الهیاتی خاصی را به‌همراه دارد.
صفحات :
از صفحه 593 تا 622
  • تعداد رکورد ها : 1279