جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ت: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره اول (نص گرائی)
>
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
تعداد رکورد ها : 1104
عنوان :
شهود عرفانی و ارزش معرفت شناختی آن
نویسنده:
محسن جوادی، علیرضا معظمی گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی در عرفان
,
اشراق
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفت شناسی عرفانی
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
تصوف (صوفیگری) ,
مجسمه ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مکاشفه ,
عقل نظری ,
ظهور ,
مکتب مشبهه ,
امانت الهی ,
القائات شیطانی ,
ریاضت ,
القائات شیطانی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
رؤیت قلبی خدا ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
قرآن ,
خطاناپذیری ,
فیض حق ,
تجلی ,
قرآن ,
اصطلاحنامه تصوف ,
مقام ریاضت ,
مقام معاینه ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
مشاهده عرفانی(مقابل مکاشفه و محاضره) ,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی ,
خطاناپذیری تجربه عرفانی ,
شهد ,
غیب مذموم ,
غیب محمود ,
معاینه ,
کشف روحانی ,
جایگاه شهود ,
معیار صدق شهود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله، سخن در بررسی ارزش معرفت شناختی راه و طریق اهل شهود است. در مقدمه تاریخچه، واژه شناسی و فرق میان تصوف و عرفان بیان خواهد شد. مفاهیم کلیدی که معرفت شناسی عرفانی با توجه به آن ها صورت می گیرد توضیح داده شده، دیدگاه عالمان و فیلسوفان مسلمان در مورد جایگاه شهود عرفانی مطرح می گردد. سپس ارزش معرفت شناختی شهود عرفانی از دیدگاه آیات و روایات بیان می شود و بالاخره، خطاناپذیری مشاهدات عرفانی مورد بحث قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیالکتیک تنافع (مبتنی براندیشه سیاسی امام خمینی(ره))
نویسنده:
محمود پروانه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
جهان گرایی
,
حکومت اسلامی
,
انقلاب اسلامی
,
فلسفه سیاست
,
صدور انقلاب
,
امام خمینی
,
حکومت جهانی اسلام
,
دیالکتیک تنافع
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ظهور مهدی (ع) ,
اهل بیت(ع) ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
منافع ملی ,
مسوولیت های فراملی ,
دوران غیبت ,
قرآن ,
ولایت فقیه ,
صحیفه نور ,
حکومت صالحان ,
جامعه جهان گرا ,
فرجام تاریخ ,
رویکرد ویرانگر ,
رویکرد منفعل ,
رویکرد فعال ,
نظریه ملی گرایی اسلامی ,
نظریه واقع گرایی ,
نظریه آرمان گرایی ,
نظریه ام القری ,
تحدید مسئولیت های فراملی ,
رویکرد جامع جهان گرایی ,
آینده نگری فعال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
انقلاب اسلامی ایران برای خود رسالتی جهانی قائل است. این رویداد، خود را جزء و زمینهساز جریانی میبیند که آرمان آن از جهانگیری تا جهانداری اسلام به رهبری امام موعود (عجل الله فرجه الشریف) میباشد. لذا در جهت گسترش حوزه نفوذ اسلام در جهان تلاش میکند. در مواجهه با چنین رویکردی، و با وجود گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز برای عدهای این سوال مطرح است که، با توجه به مسایل و مصالح داخلی، چرا باید در بیرون از مرزهای ملّی و جهت انجام به اصطلاح رسالتهای جهانی هزینه کنیم. در تبیین این موضوع دو سوال اساسی پیش میآید: نخست اینکه آیا اساساً چنین رسالت و مسؤولیتی در عصر غیبت امام معصوم(ع) متصور است؟ و دوم اینکه در صورت ایجاد تزاحم بین منافع ملی با مسؤولیتهای فراملی، اولویت با کدام است؟ در پاسخ به پرسشهای اندیشناک فوق، رویکردهای متفاوتی ارایه شده است. این مقاله با تعبیر این رویکردها به جهانگرایی اسلامی، در مقام آن برآمده است تا ضمن معرفی موارد مقارن با نهضت اسلامی در ایران، براساس اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به نقد آنها پرداخته و از این رهگذر رویکرد امام را تبیین نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 245
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کیفیت شناخت و وصال خدا از طریق شناخت نفس از دیدگاه دو عارف مسلمان و مسیحی
نویسنده:
قاسم کاکایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه متنی
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لقاء الله
,
ابن عربی
,
الهیات عرفانی
,
مایستر اکهارت
,
عرفان اسلامی
,
علم نفس
,
عرفان مسیحی
,
نفس شناسی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
فتوحات مکیه ,
آفرینش انسان بر صورت الهی ,
تجلی خدا در قلب عارف ,
صفات الهی ,
رؤیت خدا ,
خلق آدم (ع) ,
حکمت الهی در خلقت انسان ,
انجیل ,
قدم نفس ,
حجاب عرفانی ,
قرب الهی ,
قرآن ,
تعلیم تورات محرف ,
خود شناسی ,
فنا ,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
دیالکتیک تعالی و حلول از نظر مایستر اکهارت ,
وحدت خدا و نفس ,
رابطه نفس و خدا ,
بی زمانی نفس ,
دوساحتی بودن نفس ,
بی نام بودن ذات نفس ,
دژ نفس ,
وحدت در نیستی ,
محو تعین ,
مرتبه مظهر ,
وحدت ظاهر و مظهر ,
نفی خود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
عرفا معمولا بر این امر تصریح می نمایند که از راه عقل و تفکر به خدا نمی توان رسید و بجای آن بر شناخت نفس تکیه می کنند. آنان معتقدند که از راه شهود قلبی و تامل در نفس می توان به خدا راه جست. سرلوحه تعلیمات ایشان در این مورد این است که من عرف نفسه عرف ربه. این مقاله بر آن است تا اولا جایگاه و ماهیت نفس را نزد ابن عربی و اکهارت به عنوان بزرگترین عرفای مسلمانان و مسیحی بررسی کند و ثانیا کیفیت وصول از نفس به خدا از دیدگاه آن دو مورد کاوش قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علامه مجلسی چگونه ظهور حضرت مهدی(ع) را پیشگویی کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
علّامه مجلسى (م ۱۱۱۰ ق) در كتاب رجعت [۱](تأليف: ۱۰۷۸ ق)، دو حديث را منطبق با دولت صفوى دانسته و در مقدّمه چنين نوشته است: و در اثناء جمع احاديث ، دو حديث به نظر قاصر رسيد كه ائمّه به ظهور اين دولت علّيّه خبر داده اند و به اتّصال اين سلطنت بهيّه به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
توقیت
,
ظهور امام مهدی (عج)
کلیدواژههای فرعی :
بشارت ظهور ,
بشارت به ظهور مهدی(عج) ,
بشارت و وعده ظهور ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا استخاره با تسبیح منسوب به حضرت مهدی(ع) که علامه مجلسی نقل کرده، معتبر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
علّامه مجلسى استخاره اى منسوب به امام زمان(ع) را به نقل از پيشينيان خود نقل كرده كه بسيار شبيه رسم متداول امروزين در استخاره با تسبيح است. او اين شيوه را در باب «الاستخارة بالسبحة والحصا»[۱] گزارش كرده: اين حديث در چارچوب آموزه هاى دينى مانند قرعه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مهدویت
,
استخاره
کلیدواژههای فرعی :
آداب استخاره ,
استخاره با تسبیح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلالت عبارت «تبیان کل شئ» بر جامعیت قرآن
نویسنده:
محمد ابراهیم روشن ضمیر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعیت قرآن
,
قرآن
,
قرآن
,
اعجاز جامعیت قرآن
,
تبیان ( قرآن )
,
تبیان بودن قرآن
کلیدواژههای فرعی :
بطن قرآن ,
کتاب و سنت (فقه) ,
قلمرو قرآن ,
اهل بیت(ع) ,
علوم قرآنی ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
تفسیر باطن قرآن ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
جامعیت مطلق ,
کمال قرآن ,
جامعیت استقلالی ,
جامعیت تفصیلی ,
دیدگاه کمینه ای ,
دیدگاه میانه ای ,
روایات قرآنی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مسأله «جامعیت قرآن کریم» و گستره آن، از مباحث مهم قرآنی و دارای نقش بنیادین در فهم و تفسیر آن است. پژوهشگران برای تبیین قلمرو قرآن، به آیاتی استدلال کرده اند و مهم ترین آنها، عبارت «وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ» است. به رغم مباحث ارزشمندی که در این باره بیان کرده اند، واکاوی آن می تواند برخی از زوایای آن را روشن تر کند. این جستار با روشی توصیفی- تحلیلی، دیدگاههای مفسران در باره تبیان بودن قرآن را مورد بررسی قرار داده است. تأمل در مفهوم تبیان، چگونگی بیان آموزه ها و معارف در قرآن و روایات مربوط به جامعیت، نشان از آن دارد که قرآن مشتمل بر بیان هر چیزی است که نیاز به تبیین دارد؛ بنا بر این، قرآن تبیان همه چیز اعم از آنچه مربوط به هدایت است و رنگ و بوی دینی دارد و هر آنچه غیر دینی است و به ظاهر مربوط به دین نیست. هر چند برخی جزئیات به صورت تفصیلی و برخی دیگر به صورت اجمالی در قرآن آمده است و قرآن خود بیان آنها را به سنت پیامبر و معصومان (ع) و قواعد عقلائی، زبانی و عملی برگرفته از آن دو، واگذار کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان کامل به روایت ابن عربی
نویسنده:
غلامرضا اعوانی، اصغر دادبه، حسن بادنج
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
راه کشف و شهود
,
انسان کامل (کلام)
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
خلافت الهی ,
غایت خلقت ,
عالین ,
خلیفة الله الاعظم ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
اعیان ثابته ,
وحدت وجود ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
تجلی الهی ,
عینیت خدا و جهان ,
جمع حق و خلق ,
پذیرش همه عقاید در عرفان ,
نیازمندی خدا به جهان ,
عین الحق ,
مقام آینه گی ,
برتری فرشتگان بر آدم ,
حفظ عالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نظریه انسان کامل در عرفان اسلامی برگرفته از متن اسلام (قرآن و سنت) است و تاریخی به بلندای تاریخ ادیان بالاعم و تاریخ اسلام بالاخص دارد. پس از توحید و معرفه اله، هیچ موضوعی به قدر و منزلت انسان شناسی مدنظر ادیان الاهی نبوده است، چراکه انسان کامل مظهر اتم و جلوه اعظم توحید است. در میان ادیان الاهی، اسلام و در میان اندیشمندان اسلامی، عارفان و حکیمان الاهی بیش از همه و در میان ایشان، ابن عربی بیش از دیگران به این مهم عنایت ورزیده است. برای نمونه، آیاتی چون «سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی أنفسهم حتی یتبن لهم انه الحق» (فصلت/53)، «فی الارض آیات للموقنین و فی أنفسکم أفلا تبصرون» (ذاریات/21) و احادیثی چون «من عرف نفسه فقد عرف ربه» (5، صص: 11،20،55)، «اعرفکم بنفسه أعرفکم بربه» (4، ص: 438)، شواهدی بر این مدعا هستند. مقاله حاضر پژوهشی است در این راستا.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عالم برزخ از نگاه معارف نقلی و کلامی
نویسنده:
اکبر اسد علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم برزخ
,
حیات برزخی
,
اثبات عقی برزخ
,
اثبات نقلی برزخ
کلیدواژههای فرعی :
قبر ,
بدن برزخی ,
پاداش و کیفر اعمال ,
عالم غیب(کلام) ,
بهشت برزخی ,
عذاب قبر ,
جنگ صفین ,
شفاعت در برزخ ,
اهل برزخ ,
تکامل برزخی نفس ,
بدن مثالی ,
قیامت ,
تجسم اعمال ,
اشقیاء ,
سعداء ,
قرآن ,
مرگ (فقه) ,
جنگ بدر ,
نفی برزخ ,
نفی سماع از جسد ,
مرگ مومن ,
اراده در برزخ ,
اختیار در برزخ ,
مکان برزخ ,
دوزخ برزخی ,
تکلیف در برزخ ,
اصل ملاقات ,
زمان ملاقات ,
رابطه دنیا و برزخ ,
توقف در برزخ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
عالم برزخ مرحله اى از عوالم وجود و حد فاصل میان جهان محسوس و آخرت است که انسان پس از مرگ در قالب بدن مثالى یا جسم برزخى وارد آن می شود؛ این موضوع هم در قرآن و روایات و هم از نگاه کلام اسلامی قابل اثبات است، که متکلمان به کمک معارف نقلی به موضوع قبر و برزخ و مسائل پیرامون آن مانند: سوال و جواب و عذاب در قبر، حیات برزخی، تکامل برزخی، پاداش و کیفر برزخی، مساله شفاعت در برزخ، ارتباط اهل برزخ با اهل دنیا و مدت زمان وقوف در برزخ، و ... استدلال کرده اند. به جهت گستردگی بحث در این نوشته سعی شده است که موضوعات یاد شده فقط از نگاه معارف نقلی و کلامی به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تحقیق آن از نگاه فلسفی و عرفانی به زمان دیگری موکول شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش آموزه های دینی در حل بحرانهای زیست محیطی
نویسنده:
محمد بیدهندی، علی کرباسی زاده، محسن شیراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم طبیعت
,
محیط زیست
,
بحران محیط زیست
,
اسلام و محیط زیست
,
انسان و طبیعت
,
آموزه های اسلام و محیط زیست
,
طبیعت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
الله ,
ادیان ابراهیمی ,
آفرینش انسان ,
امانت الهی ,
نعمت ,
تقرب به خدا ,
طبیعت انسان ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
اعمال انسان ,
عالم ملکوت ,
خالق طبیعت ,
خلق آدم (ع) ,
تورات ,
امام خلق الله ,
عالم ملکوت ,
تورات (عهد عتیق) ,
قرب الهی ,
انسان و طبیعت ,
نعمت ,
نظام طبیعت ,
تفکر در افعال خدا ,
نظام طبیعت ,
موهبت الهی ,
هدف خلقت ,
اندراج حق در خلق ,
ترابط انسان و عالم ,
تعامل انسان و عالم ,
حوادث طبیعت ,
هماهنگی عالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
خداوند هستی را با نظمی بینظیر و وحدتی حیرتآور خلق کرده است. بخش کوچکی از این نظام، طبیعت و انسان است. طبیعت با تمام موجودات خویش در ارتباط با بخشی دیگر از هستی یعنی انسان میباشد. به گواهی آموزههای ادیان ابراهیمی (توحیدی) کل هستی و به تبع آن طبیعت تسبیحگوی خالق خویش میباشند. این صفت حاکی از مخلوقی زنده و دارای ادراک است که نوعی حقوق و تکالیف را متوجه آن میگرداند. خداوند طبیعت و همه مواهب آن را در اختیار انسان قرار داده تا او بتواند با بهرهمندی از آن به کمال نهایی که همانا قرب الهی است نائل گردد. این رابطه تعاملی، رابطه بین دو موجود زنده با یکدیگر است نه رابطهای که بخشی از هستی (انسان) به بهره کشی از بخشی دیگر (طبیعت) بپردازد. حلقه اتصال بین انسان و طبیعت پرداختن به مسئله بنیادین هدف غایی خلقت انسان است. در این مقاله ضمن تحلیل آموزههای موجود در ادیان توحیدی در حوزه مرتبط با موضوع این پژوهش، به این سؤال که نقش انسان در ایجاد فساد و شر اعم از طبیعی یا مابعدالطبیعی تا چه میزان است پاسخ داده شده است. روش تحقیق در این پژوهش نگرش تحلیلی و فلسفی به پدیدههای عالم با استفاده از پردازش آموزههای ادیان توحیدی میباشد. از جمله نتایج این پژوهش میتوان پرداختن به مسئله بحران زیست محیطی با نگاهی نو و دین محور و ارائه راه حلهای مبنایی دینی در این خصوص و نیز وجود شر در هستی در صورت تقابل انسان با محیط زیست را نام برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جستاری در عوامل فراز و فرود تمدن اسلامی
نویسنده:
علی پارسیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمدن
,
قرآن
,
علوم اسلامی
,
قرآن
,
تمدن اسلامی
,
علوم اسلامی (سایر)
,
شکوفایی تمدن علوم اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهضت ترجمه ,
حکمت نظری ,
استشراق ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
علوم عقلی ,
قرآن ,
علوم تجربی ,
علوم شرعی ,
اندلس ,
علوم نقلی ,
پزشکی اسلامی ,
مثلثات ,
فرهنگ یونانی ,
سیره پیامبر اکرم(ص) ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
قرآن ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
تاریخ اندلس ,
خاور شناسان ,
جغرافی ,
علوم نقلی ,
علوم عقلی ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
حکمت عملی ,
تعامل اسلام و طب ,
علوم آزمایشگاهی ,
تکریم دانشمندان ,
قرطبه ,
تهاجم مغول ,
علوم غیر شرعی ,
جمود فکری ,
دوران طلایی تمدن اسلامی ,
مسیر تعالی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
تاریخ نگاران همواره از گذشته های پر نام و آوازه امپراتوری اسلامی، سیطره تمدن مسلمین، و شهرت دانشمندان مسلمان سخن رانده اند! آفریدن یک تمدن جدید علمی متعالی و جهانگیر، در مدتی کمتر از دو قرن، چیزی است که تنها می توان از آن یاد کرد، اما نمی توان حق آن را آنچنان که شایسته است به جا آورد. به عقیده ارباب صلاحیت، قدرت خلاقانه این نهضت، از تمام جنبشهای دیگر، از قرون وسطی تا قرن سیزدهم بیشتر بوده است. در نتیجه جد و جهد مسلمانان آن روزگار، زبان عربی، نه فقط زبان قرآن و وسیله بیان احکام دینی، بلکه زبان بین المللی علمی و گردونه ترقی بشر گردید آن چنان که از اواسط قرن دوم تا اواخر قرن پنجم تنها کلید گنجینه علوم زمان، دانستن زبان عربی بود. اما دیری نپایید که آن شمع فرو مرد، آن برتری رو به افول نهاد و گرمی بازار تمدن و فرهنگ مسلمانان به سردی گرایید. براستی سبب آن سروری و ارجمندی و آنگاه این خمودی و وارفتگی و سکوت چه بود؟ چه سبب داشت که تمدن اسلامی چون گمشده ای ناپیدا و بی نشان ماند و به یادها و خاطره ها پیوست؟ نتیجه تحقیق حاضر ضمن پاسخ دادن به سوالات فوق، دیدگاه های دانشمندان و صاحبنظران را در این خصوص واکاوی نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 190
مشخصات اثر
ثبت نظر
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
تعداد رکورد ها : 1104
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید