آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
05.روانشناسان دین
>
ویلیام جیمز (William James)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 169
عنوان :
استدلال تجربه دینی بر وجود خدا و پلورالیسم دینی
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
عقل ( جوهر )
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
استدلال تجربه دینی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
رؤیت خدا ,
ائمه شیعه(ع) ,
احادیث و روایات ,
عرفان اسلامی ,
تجربه حسی ,
قرآن مجید ,
حضرات خمس ,
اسم ظاهر(مقابل اسم باطن) ,
اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
چکیده :
اثر حاضر به دنبال اثبات این مدعاست که یکی از راه های شناخت خدا تجربه ی دینی است. برای این منظور ابتدا تقریرهای مختلف استدلال تجربه دینی مطرح شده است و سپس به برخی از تجربه های دینی اشاره نموده ایم . در ادامه اشکال یکی از منتقدان استدلال تجربه دینی، یعنی جان هاسپرز مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است. اشکال هاسپرز این است که قبول صحت استدلال تجربه دینی مستلزم پذیرش عقاید متناقض و ناسازگار است و این مساله چیزی جز پذیرش کثرت گرایی دینی نیست. نویسنده در نقد این اشکال دو مساله را مورد بررسی قرار داده است: نخست این که تجربه ی دینی مانند تجربه ی حسی. یک منبع شناخت است و دیگر این که عقاید متعارض در باب تجربه دیی را می توان همانند آراء متعارض در باب تجربه حسی توجیه کرد. در پایان چنین نتیجه گرفته شده است که می توان بسیاری از آراء متعارض در باب تجربه دینی را به تقابل اسماء الهی بازگرداند و صدق و کذب برخی دیگر را با معیار عقل و کتاب مقدس سنجید. هر کدام از تجربه ها که با این معیارها هماهنگی داشته باشند تجربه های صحیح و حقیقی خواهند بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه ایمان از دیدگاه ویلیام جیمز
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده معطوف به باور
,
فلسفه پراگماتیسم
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
معنای پراگماتیستی ایمان ,
نظریه عمل گرایانه صدق ,
معتزله (اهل سنت) ,
شرط بندی پاسکال ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
الهیات(کلام جدید) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
وحدت علم و دین ,
صدق منطقی (خبری) ,
عقلانیت ایمان ,
عقل(منطق) ,
فلسفه دین ,
تفوق اراده بر عقل ,
دخول عمل در ایمان ,
نظریه گزاره ای ایمان ,
تعریف خوارج از ایمان ,
تحلیل روانشناختی دین ,
تجربی بودن ایمان ,
طبیعت غیر عقلانی انسان ,
انواع گزینش های انسان ,
گزینش اصیل ,
چکیده :
در این جستار با اشاره به اختلاف دیدگاهها در تفسیر ایمان، نظریه ویلیام جیمز در تفسیر و توجیه ایمان در سه بخش مبانی فکری، چارچوب کلی و اراده معطوف به باور دنبال شده است.با توجه به دیدگاه جیمز در پراگماتیسم و نگرش به انسان به عنوان موجودی که صرفا عقلانی نیست، شکل اصیل دین را نیز بعد عاطفی آن میداند. وی در ضمن مقدماتی چند برای توجیه ایمان (با وجود فقدان شواهد کافی)، اراده معطوف به باور را کافی میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوهای خداباوری در دوران معاصر و ظرفیتهای فلسفه اسلامی
نویسنده:
رضا اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ظرفیت فلسفه اسلامی
,
الگوهای خداباوری
کلیدواژههای فرعی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
ایمان و عقل ,
وجود خدا ,
ایمان به خدا ,
برهان شرط بندی ,
اعتقاد به خدا ,
قرینهگرایی ,
پراگماتیسم ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه پراگماتیسم ,
عمل گرایی آخرت محور ,
عمل گرایی دنیا محور ,
مسئله توجیه ,
الگوی ایمانگرایی ,
خداباوری فطری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
در دوران معاصر، میتوان سه کلانالگوی خداباوری را دنبال کرد. این سه کلانالگو عبارتاند از: ایمانگرایی، قرینهگرایی، عملگرایی. هر یک از این سه کلانالگو متضمن الگوهایی است. ایمانگروی سه نظریه عمده را شامل میشود که بر اساس آنها، ایمان در تعارض با استدلال عقلانی، بیارتباط با استدلال عقلانی یا بینیاز از استدلال عقلانی است. قرینهگرایی دو نظریه عمده قرینهگرایی برهانی و قرینهگرایی استقرایی (احتمالاتی) را در بر میگیرد. عملگرایی نیز مشتمل بر دو نظریه عملگرایی آخرتمحور و عملگرایی دنیامحور است. مراجعه به آرای فیلسوفان مسلمان و بازسازی آنها به زبان جدید همسخنی با نظریات معاصر را برای ما ممکن میکند؛ مثلا با تأمل در اندیشههای ابن سینا میتوان به بازسازی دیدگاه او در قالب قرینهگرایی برهانی و با تأمل در اندیشههای ملاصدرا میتوان به بازسازی دیدگاه او در قالب ایمانگرایی از نوع سوم اقدام کرد. همچنین توجه به آرای غزالی امکان بازسازی آنها را در قالب عملگرایی به ما میدهد. فهم دقیق الگوهای خداباوری در دوران معاصر و تلاش برای بازسازی نظریات فیلسوفان مسلمان این امکان را به ما میدهد که در مواجهه با الحاد و الگوهای مختلف آن نیز بهخوبی عمل کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عمل گرایی مدرن در دین
نویسنده:
شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظر
,
کنش (عمل - فعل)
,
عمل گرایی در عرفان
,
عمل گرایی مدرن
,
اصول اندیشی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه پراگماتیسم
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
بهگود گیتا ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
عارفان (مسلمان) ,
زندگی نظری ,
زندگی عملی ,
چکیده :
مساله عمل و نسبت آن با نظر از مسائل اصلی فلسفه از قدیم تا کنون است. این مساله در ادیان مختلف نیز به گونه ای دیگر مطرح شده است. عارفان ادیان عموما علم بدون عمل را در دین نمی پذیرند و آن را موجب سکون و انحراف اهل دین می خوانند. در مقابل این ها نوعی عمل گرایی قشری نیز در تاریخ ادیان دیده می شود که یک نمونه اصلی اش خوارج در تاریخ اسلام است. اما در دوره مدرن، نوعی دیگر از عمل گرایی با مبانی مختلف ظاهر شده که در فهم و اندیشه دینی نیز اثر عمیق گذارده و منجر به پیدایش اندیشه ها و جریان های قائل به اصالت عمل در دین شده است. دو جریان مهم پراگماتیسم و فاندمنتالیسم دینی حاصل این اندیشه اند. مساله اول این مقاله شرح اهمیت ملازمه علم با عمل و نفی عمل بدون علم در دین است و مساله دوم آن؛ بیان دو نوع مذکور عمل گرایی دینی در دوره مدرن و مبانی و نتایج سوء آن در عالم معاصر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سخن گفتن از خدا در تفکر سنايی با تکيه بر الهيات سلبی
نویسنده:
سمانه فيضی، حسن سعیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبیه و تنزیه
,
حکیم سنایی
,
شناخت سلبی خدا
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
خداشناسی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
سکوت ,
بیان ناپذیری خدای متعال ,
بیان ناپذیری خدا ,
استعاره ,
محدوده عقل ,
صفات الهی ,
صفات ممکنات ,
حدیقه الحقیقه ,
عقل کل ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
قرآن ,
بیان ناپذیری تجربه عرفانی ,
ید الله ,
حیرت ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات ثبوتی(مقابل سلبی) ,
تمثیل(معرفت شناسی) ,
گزاره ایجابی ,
آپوفاتیک ,
اقسام سخن ,
گزاره سلبی ,
نارسایی لفظ ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
الهيات سلبی به عنوان يکی از موضوعات محوری در رويکردهای الهياتی، در دوره های اخير توجه بسياری از انديشمندان را به خود معطوف داشته است. اين مساله در عرصه کلام و فلسفه مورد توجه است، اما با توجه به رويکردی که عارفان در بحث شناخت حق تعالی دارند، مساله ای درخور تامل و بررسی در حوزه عرفان نيز هست. اين رويکرد بر دو عنصر اصلی، يکي عدم توانايی عقل در شناخت خداوند، و ديگری عدم امکان سخن گفتن از خدا استوار است. اگر چه اين دو رکن به يکديگر وابسته اند، اما هدف نوشتار حاضر که با روش تحليلی و توصيفی به کند و کاو اين موضوع می پردازد، بررسی اين مساله است که اصولا سخن گفتن از خدا (با تکيه برالهيات سلبی) در تفکر سنايی غزنوی چه جايگاهی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش دین در اتحاد و اختلاف با رویکرد روانشناختی ـ اخلاقی
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق و روانشناسی
کلیدواژههای فرعی :
رحمت ,
ابلیس ,
انسان دین ورز ,
جاسوسی ,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی) ,
قرآن ,
صلح ,
عدالت(فقه) ,
آزار ,
حسد ,
سرکشی ,
بدگمانی ,
بدگویی ,
اتحاد دین و اخلاق ,
اختلاف دین و اخلاق ,
میانجی های روان شناسی - اخلاقی ,
کارکرد شناختی دین ,
کارکرد عاطفی دین ,
کارکرد رفتاری دین ,
مفهوم شناسی دین ,
برّ و احسان ,
نزاع و ناسازگاری ,
قتل و جنگ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
دین، پدیدهای همزاد بشر، کارکردهایی در زندگی اجتماعی داشته است؛ مانند تأثیر بر اتحاد و اختلاف آدمیان که موضوع این مقاله است. هدف این مقاله، بررسی تحلیلی موضوع با رویکرد روانشناختی و اخلاقی است. روش تحقیق، مطالعۀ موردی اسلام و تحلیل محتوای قرآن است. یافتههای تحقیق در بخش عوامل و زمینههای اتحاد عبارتاند از: میانجیهای روانشناختی- اخلاقی؛ مانند الفت، رحمت، صلح، عدالت، نیکوکاری، سپاسگزاری، گوش دادن به یکدیگر، بخشش و ... . و در بخش عوامل و زمینههای اختلاف عبارتاند از: میانجیهای روانشناختی- اخلاقی؛ مانند ناسازگاری، قتل، ایذا، نزاع، تجاوزگری، شیطان، جاسوسی، بدگویی و ... . نتیجۀ این پژوهش توصیه مؤکد قرآن به گسترش عوامل اتحاد و پیشگیری از زمینههای اختلاف است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش مفاهیم اخلاقی
نویسنده:
مسعود آذربایجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روان شناسی اخلاق
,
خلق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
سنجش ارزشهای اخلاق
,
moral ideas
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تکلم ,
قضاوت ,
هوش ,
اراده ,
بینش ,
شادکامی ,
هشیاری ,
عدالت توزیعی ,
هیجان ,
روانشناسی دین ,
تعلیم اخلاق ,
آسیب روانی ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
حیا ,
صبر ,
حسد ,
تفکر ,
حافظه ,
مقیاس روانشناختی ,
ارزش های اخلاقی مسیحیت ,
نظریه های خصیصه مکنون ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
موضوع این مقاله سنجش مفاهیم اخلاقی است. هدف آن بررسی روش علمی و عملی برای اندازهگیری مفاهیم و ارزشهای اخلاقی است و با روش تحلیل مقایسهای و اقتباس از رویکرد روانشناسی ـ روانپزشکی، پژوهش خود را پی میگیرد. محورهای تاریخچه، امکان و ضرورت سنجش مفاهیم اخلاقی، جدول نشانگان، طبقهبندی، مقیاسسازی و عرضهٔ نمونههای عملی در این جستار مطرح شده است. برخی از یافتههای آن بدین قرارند: اندازهگیری و سنجش مفاهیم اخلاقی با استفاده از الگوهای تجربی روانشناسی و روانپزشکی، امری ممکن و قابل دسترس است؛ بر اساس روش سببشناسی و نشانهشناسی در آسیب روانی میتوانیم طبقهبندی جدیدی از رذایل و فضایل اخلاقی تأسیس کنیم؛ بالاترین مرحلهٔ سنجش مفاهیم اخلاقی ساخت مقیاس و آزمون است که در نمونههای خارجی آن، تستهای عفو و گذشت، ارزشهای اخلاقی مسیحیت و مقیاس عدالت توزیعی، و در نمونههای داخلی، مقیاسهای حیا، صبر، شادکامی، حسادت و عقل را مشاهده میکنیم. براساس اصول و روشهای مطرح شده و نمونههای فعلی میتوانیم سنجش مفاهیم اخلاقی را برای دیگر ارزشها و مفاهیم نیز دنبال کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پائولو کوئیلو؛ دیدگاه ها و تحلیل ها
نویسنده:
محمدتقی فعالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پائولو کوئیلو
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فراماسونری
,
رامیسم
,
نیمه گمشده
,
فراماسونری
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
خودکشی ,
گریه ,
آیه 53 زمر ,
ریاضت ,
شب زنده داری ,
تلاوت قرآن ,
ماهیت تجربه دینی ,
شرایط ریاضت مطلوب ,
تاریخچه تجربه دینی ,
تمرین رشد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پائولو کوئیلو متولد سال 1947میلادی در برزیل است. او به دلایل مختلف سه بار در بیمارستان بیماران روانی بستری و سه بار نیز در زندان حاکمان برزیل زندانی و شکنجه شده است. کوئیلو تحت تأثیر اندیشه های یونگ، کردلی، مارکس و خورخه قرار گرفته و به فرقه های کابالیسم، رامیسم و فراماسونری وابسته است. از او تاکنون هجده اثر پدید آمده که مهم ترین آن کتاب کیمیاگر است. عناصر اصلی اندیشه کوئیلو عبارت است از: پلورالیسم دینی، تجربه دینی، تناسخ، نشانه شناسی، تمرین های رشد، ترویج مستی و خودکشی و پوچ گرایی و سرانجام اندیشه «نیمه گمشده»، که به آزادی جنسی منجر می شود. این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی ابعاد مختلف اندیشه کوئیلو، تحلیل ها و آسیب های آن را ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أساطين الفكر: عشرون فیلسوفاً صنعوا القرن العشرین
نویسنده:
روجيه بول دروا؛ ترجمة: علی نجیب ابراهیم
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتاب العربی,
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفی کلام در اندیشه ی غزالی
نویسنده:
کیوان بلندهمتان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
اهمیت علم کلام
,
تعاریف کلام
,
جایگاه علم کلام
,
مخاطب علم کلام
,
غزالی و علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
تعارض علم و دین ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
تطور فکری ابوحامد غزالی ,
غایت علم کلام ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
علم کلام درصدد ارائهی تبیینی معقول از دین و دفاع خردمندانه از آن است. این علم در دوران مختلف،به گونههای مختلف مورد نقد قرار گرفته است،هم از جانب مخالفان دین و هم از جانب موافقان دین.در جهان اسلام،غزالی هم به رشد آن دانش کمک بسیار کرده است و هم در نقد آن کوتاهی نکرده است.در دیدگاه وی،منزلت علم کلام در کلیت یک دین،درمان و نگهبانی عقاید عامهی مردم است گرچه دانستن آن بدعت،خطرناک یا دستکم،بیهوده است.هدف از این نوشتار،بررسی این دوگانگی است که به باور برخی برخاسته از تحول روحی اوست.اما این نوشتار بر آن است که بررسی متقاطع و همزمان آثار او در این باره، نشان میدهد که تحول خاصی در اندیشهی غزالی رخ نداده است.افزون بر این، صدور حکم تحلیلی-تفکیکی از جانب غزالی به نسبت مخاطب و متکلم علم کلام،همراه با دیدگاه او دربارهی مدارج حقیقت،دلیل خوبی بررد روایتی است که آثار غزالی را متناقض میداند.به هر روی،دیدگاه کلی او دربارهی کلام دلالتی مستقیم برتربیت دینی دارد.در نگاه غزالی،نباید در تربیت دینی از کلام استفاده کرد مگر به ضرورت بدیل روی کرد کلامی برای عامهی مردم،نخست اسلامشناسی درون دینی است.دوم،توجه به احساسات دینی فرد،که با توجه به پیشینهی تربیت عرفانی در فرهنگ ایرانی-اسلامی مطلوب مینماید.و در نهایت،بدیل سوم،آموزش انفرادی علم کلام است که غزالی با شرایط خاصی و در صورت ضرورت،تجویز میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 169
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید