آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
05.فیلسوفان و منطقدانان
>
01.فیلسوفان
>
01.فلسفه در ایران : اشخاص
>
1 .فیلسوفان مکتب اصفهان
>
طبقه اول : موسسان مکتب اصفهان
>
میرداماد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 273
عنوان :
نقد و بررسی حکمی آموزه بداء در آراء دانشوران شیعی
نویسنده:
حامد ناجی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نسخ ( افعال )
,
اعتقاد به بدا
,
آموزه بداء در شیعه
,
لوح محو و اثبات
کلیدواژههای فرعی :
ادله امامیه در اثبات بداء ,
امتناع نسخ ,
بدا در اخبار ,
تفاوت بداء و نسخ ,
نسخ در لغت و اصطلاح ,
آیه 2 انعام ,
آیه 29 الرحمن ,
بداء در مکتب کلامی شیعه ,
آیات بداء ,
آیه 38 رعد ,
آیه 39 رعد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
آموزه بداء یکی از آموزه های اصلی کلام شیعی است، که از دیرباز نظر دانشمندان اسلامی را به خود معطوف داشته است، پاره ای به جهت تعارض این آموزه با علم مطلق الهی به تشکیک و رد آن اهتمام ورزیده اند، و برخی به تحلیل و توجیه آن همت گماشته اند. در این میان توجه به استعمالات این اصطلاح در کتاب الهی و احادیث ماثور نقشی بنیادین در تحلیل این آموزه دارد؛ زیرا تنصیص بر این آموزه در گرو فهم عمیق از آموزه های دینی است. گفتار حاضر بر آن است که با نقل آراء اصیل و بنیادین در این باره به نقد و بررسی آنها بپردازد و وجوه ضعف آنها را وانمایاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی حدوث و قدم کلام خدا در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
علی اکبر افراسیاب پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدیم
,
الحدوث
,
خلق قرآن
,
حدوث
,
حدوث کلام الهی
,
حدوث قرآن
,
حضرت عیسی (ع)
,
حدوث و قدم قرآن
,
حدوث و قدم کلام الهی
,
حضرت مسیح (ع) از نظر مولوی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اسلام ,
مسیحیت ,
اشاعره ,
ماهیت کلام ,
بنی عباس ,
وعد و وعید ,
حنابله ,
انجیل ,
فرشته وحی ,
حنابله (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
وعد و وعید ,
انجیل ,
نوس ,
شورای نیقیه ,
کلمه(لوگوس) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
عباسیان ,
صفت در ذات ,
کلمه خدا ,
کلام و فعل خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مهمترین مشترکات کلامی بین دین اسلام و مسیحیت، بحث درباره حدوث و قدم کلام خداست. شاید کهنترین جدال اعتقادی در این دو دین آسمانی، همین موضوع باشد. متکلمان مسیحی، که مسیح را کلام خدا دانستهاند، درباره حادث یا قدیم بودن، الهی یا انسانی و آسمانی یا زمینی بودن او دچار اختلاف شدهاند و به همین دلیل، در بین خود، مذهبها و مکتبهای مختلفی را به وجود آوردهاند. این اختلافات در نخستین حکومتهای آنها و دوران کنستانتین و شورای نیقیه اوج میگیرد. در اسلام نیز درباره کلام خدا، یعنی قرآن مجید همین ماجرا وجود داشته و بحث شده است که آیا کلام خدا حادث است یا قدیم و آسمانی است یا زمینی، به ویژه در دوران خلافت مأمون خلیفه عباسی و اختلاف معتزله و اشاعره و دیگران، این جدال اوج گرفت. در این مقاله، به مشابهتهای متعدد این دو دین الهی درباره کلام خدا پرداخته و موارد متعددی از آن شباهتها ارائه گردیده است که راهی برای تقریب بین این ادیان آسمانی میگشاید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح القدس در آموزه های مسیحی و اسلامی
نویسنده:
علی اله بداشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلمه الله
,
روح القدس ( روح )
,
الهیات مسیحی
,
تثلیث مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس ,
جبرئیل(ع) ,
انجیل ,
انجیل یوحنا ,
تمثال ,
تعمید ,
قرآن ,
کلیسای شرق ,
لوگوس مسیحی ,
زندگی مسیحی ,
هستی شناسی روح القدس ,
کلیسای غرب ,
کارکرد روان شناختی روح القدس ,
الهام انجیل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
روح القدس یکی از ارواح مقدس یا از فرشتگان الهی است که حقیقتی مجرد دارد اما می تواند به فرمان خداوند تمثل بشری پیدا کند و بر بندگان خدا فرود آید. روح القدس کارکردهای متعددی دارد که برخی از آنها در حوزه هستی شناختی، روان شناختی و معرفت شناختی در آموزه های مسیحی و اسلامی مشترک، و برخی از آنها مانند: شخص سوم تثلیث، و نقش او در تعمید، تایید و زندگی مسیحی- با تفسیری که الهی دانان مسیحی از آنها دارند- ویژه فرهنگ مسیحی است، که در این مقاله بر اساس مستندات مسیحی و اسلامی بررسی می شوند تا برخی از پرسش ها درباره این روح مقدس پاسخ گفته شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی کینونت عقلی جمعی نفس و تبیین آن در فلسفهی صدرالمتألهین شیرازی
نویسنده:
محمد خسروی فارسانی، فروغ رحیمپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم النفس ملاصدرا
,
عالم ذر
,
علم نفس
,
خلقت نفس
,
حکمت متعالیه
,
کینونت عقلی جمعی نفس
کلیدواژههای فرعی :
حدوث نفس ,
حدوث جسمانی نفس ,
تشکیک وجود ,
عالم ملکوت ,
نظام هستی ,
اهل بیت(ع) ,
حدوث عالم جسمانی ,
علم الهی ,
وحدت شخصی وجود ,
قوس صعود ,
قوس نزول ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
حدوث جسمانی ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
حرکت جوهری ,
امکان فقری ,
صورت مثالی ,
مُثُل ,
وحدت تشکیکی وجود ,
قرآن ,
نفوس بشری ,
تطابق عوالم ,
اشتداد وجود ,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) ,
کینونت جزئی ,
وجود برتر ماهیت ,
تصرف در بدن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
مسألهی نحوهی وجود نفس در عالم طبیعت، قبل از آن و پس از آن، از جمله مسائل مهم در فلسفهی صدرا است. او معتقد است که وجودِ نفس قبل از حدوث در عالم طبیعت، بهنحو کینونت عقلی جمعی است، اما وجود دنیویاش وجودی است حادث، بهنحو حدوث جسمانی و همراه با حدوث بدن. او نفس بشری را دارای یک وجود سِعی میداند و تمامی مراتب وجود نفس در قوس نزول تا تحقق در عالم طبیعت و همچنین پس از آن، در قوس صعود تا نیل به درجهی تجرد تام را مراتب این وجود سعی میشمارد. این مقاله از میان تمام مراتب وجود نفس، قصد بررسی اولین مرتبهی وجودی آن را در ابتدای قوس نزولی دارد، که از سوی صدرا، کینونت عقلی جمعی نفس نامیده شده است و در صدد است تا نحوهی وجود نفس را در این مرتبه روشن سازد. روش این مقاله پژوهشی-تألیفی است و از جمله نتایج آن، بیانسازگاری این نظریهی صدرا با مبانی فلسفی او و هماهنگی آن با آیات و روایات است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش اعتبارسنجی صدور روایات عرفانی و اخلاقی
نویسنده:
مصطفی همدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات اخلاقی
,
تحلیل گفتمان
,
سرالاسراء
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
اخلاق دینی
,
تحول اخلاق دینی
,
سند حدیث معراج
,
حجیت صدور
,
آیات و روایات عرفانی
,
علم اصول و حجیت صدور
,
علم رجال و حجیت صدور
کلیدواژههای فرعی :
حجیت خبر واحد ,
شرایط اعتبار خبر واحد ,
سند ,
خانواده حدیث ,
حدیث مَزِید ,
حدیث مُسنَد ,
حدیث مرسل ( اعم ) ,
عرفان عملی ,
عرفان نظری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
کتاب سر الاسراء فی شرح حدیث المعراج تألیف آیت الله سعادت پرور است که این نوشتار با تحلیل گفتمان بخشی از مقدمه آن، روش سند شناختی وی درباره این حدیث را تحلیل کرده است. هدف از این تحقیق، بررسی الگوی گفتمانی خاص مؤلف در بررسی سند روایت معراج، برای دستیابی به بُعد پنهان این گفتمان است و با رویکردی فراروشی به ارزیابی ابعاد روش شناسانه این کتاب پرداخته می شود. در نهایت، با استفاده از این مورد خاص، الزامات خاص سندکاوی در روایات عرفانی و اخلاقی به عنوان «الگویی عام» به گونه روشمند تبیین می شود. چارچوب نظری این تحقیق، نظریات سه علوم: «اصول استنباط»، «رجال» و «درایةالحدیث» و روش تحقیق آن، تلفیقی از تحلیل گفتمان و روش کتابخانه ای و نوع تحقیق نیز توصیفی تحلیلی براساس موردپژوهی است. نتایج تحلیل گفتمان این متن عبارتند از: کشف زیرساخت های علمی و فنی این کتاب و نیز استفاده مؤلف از گستره ای وسیع تر از شیوه های متعارف در سندکاوی ها، یعنی بررسی های اصولی، درایه ای و رجالی سند حدیث؛ استفاده از سه روش دیگر بر مبنای روش شناسی عقل، کتاب و سنت که عبارتند از: عرضه حدیث بر قرآن کریم، عرضه حدیث بر دیگر روایات و کسب اعتبار حدیث به کمک نظر کارشناسان (حدیث شناسانِ عرفان پژوه و اخلاق پژوه).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذاتگرایی در عرفان اسلامی
نویسنده:
یدالله یزدانپناه، محمدعیسی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
کثرات
,
عرفان اسلامی
,
وحدت وجود
,
عرفان اسلامى
,
ذات گرایی عرفان اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اعیان ثابته ,
الله ,
شهود عرفانی ,
اسماء الهی ,
صفات الهی ,
واحدیت ,
آموزه های عرفانی ,
طبیعت وجود ,
صفات خدا ,
حیثیت تقییدی شانی ,
حیث اطلاقی ,
حیث تعلیلی ,
اعیان ثابته ,
وجود حق تعالی (اسماء ذات) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
تعین ثانی ,
حیثیت تقییدی اندماجی ,
حیثیت تقییدی نفاذی ,
حیثیات وجودی اسماء ,
انتشار اسماء ,
حقیقت اعیان ,
صفات اندماجی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
پیوند بین وحدت (وجودی) و کثرت (اعیانی)، از مهمترین مشکلاتی است که فراروی عارفان قرار دارد. طرح وجود یگانه و نفی وجود از دیگر موجودات، این پندار را به وجود میآورد که در عرفان، وجودات خارجی، چیزی جز هیچ و پوچ بودن، به دست نمیدهند. با توجه به مبانی مسلم عارفان در هستیشناسی عارفانه و با تکیه بر منابع اصیل عرفانی، به دست میآید که پندار یادشده، با واقعیت همگونی ندارد. در اثبات این مدعا، پس از نگاه اجمالی به دیدگاههای ذاتگرایانه برخی مکاتب دیگر، در آغاز، تبیین وجود محض (حق تعالی) مطابق دیدگاه هستیشناسی عرفانی، ضروری مینماید. سپس در مرتبه نازلتر، حیثیات و شؤون آن وجود، یعنی اسماء الاهی، حلقه واسطه میان وجود صرف و ذوات و ماهیات (اعیان ثابته) معرفی میشوند؛ و در نهایت، پیوند و رابطه ذوات و ماهیات با وجود مطلق، تبیین میگردد. در نتیجه، به دست میآید که عارفان مسلمان با مبانی خاص خود، ذاتگرایی را در تفسیر منحصربهفرد میپذیرند؛ که این ذاتگرایی، هم با وجود محض بودن حق تعالی (وحدت شخصی وجود) سازگار و هم با لوازم دیدگاه عرفانی، همسو است. عارفان با تبیین دقیق هستی، برای ذوات، نفسالأمر قائل میشوند و آنها را هیچ و پوچ نمیدانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیرى در مسئله حدوث و قدم زمانى عالم در تاریخ فلسفه
نویسنده:
محمدحسین فاریاب، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث
,
حدوث و قدم
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
حدوث
,
قدم
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
قدم ذاتی
,
قدم عالم
,
قدم زمانی عالم
,
حدوث زمانی عالم
,
حدوث ذاتی عالم
کلیدواژههای فرعی :
قوه و فعل ,
صقع ربوبی ,
حدوث تجددی اجزای عالم ,
دوام فیض الهی ,
جوهر و عرض ,
حدوث اسمی ,
اکوان ثلاثه ,
حدوث دهری ,
صانع ازلی ,
ابداع ,
احداث ,
تکوین ,
اراده فاعل مختار ,
فرازمانی ,
ماهیت ,
نوع مادی ,
افلاک ,
اعیان ثابته ,
اعتباریت ماهیت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
احکام علت فاعلی ,
تسلسل ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
تجلی ,
فیض الهی ,
صنع الهی ,
جواد محض (اسماء فعل) ,
جواد مطلق (اسماء فعل) ,
کلی طبیعی ,
حرکت ,
تعیّنات (عرفان نظری) ,
احدیت(تعین اول) ,
اسم مبدع ,
حقیقت واحدیت((تعین ثانی)، مقابل حقیقت احدیت) ,
حرکت سرمدی ,
تقدم و تأخر ذاتی ,
وجود امکانی ,
حرکت فلکی ,
نظریه افلاطون در حدوث عالم ,
نظریه ارسطو در حدوث عالم ,
نظریه فلوطین در حدوث عالم ,
نظریه برقلس (پروکلس) در حدوث عالم ,
نظریه فارابی در حدوث عالم ,
نظریه ابن سینا در حدوث عالم ,
نظریه کندی در حدوث عالم ,
نظریه شیخ اشراق در حدوث عالم ,
قدیم بودن زمان ,
ابدیت کیهان ,
قدیم بودن فیض الهی ,
قدیم بودن فعل خدا ,
تقدم و تأخر زمانی ,
معلول دائم الوجود ,
افاضه جاعل ,
مسبوقیت بالدهر ,
جواهر ثابت در دهر ,
مرجح ازلی ,
طبیعت ساری در جسم ,
متبدل الذات ,
واحد بالعدد ,
انتزاعی بودن زمان ,
نظریه حکمای معاصر در مورد حدوث عالم ,
ذاتی بودن حدوث زمانی برای جهان ,
جدلی الطرفین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
حدوث و قدم زمانى عالم، به معناى ابتدا داشتن یا ازلى بودن عالم، از مسائلى است که از دیرباز، در میان عالمان مسلمان و غیرمسلمان، موضوع بحث بوده است. در این نوشتار، به بررسى این مسئله در تاریخ فلسفه پرداخته و به این نتیجه رسیده ایم که طرح موضوع «حدوث و قدم زمانىِ عالم» به یونان باستان برمى گردد؛ براهین برخى از فلاسفه آن سامان از جمله برقلس تأثیر بسزایى در رواج نظریه قدم زمانىِ عالم داشته است. طرفداران مکتب هاى مشّاء و اشراق، اغلب به نظریه قدم زمانىِ عالم گرایش داشتند؛ امّا در حکمت متعالیه، نگرشى جدید درباره این مسئله پدید آمد و نظریه حدوث زمانىِ عالم برترى نسبى یافت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم نامتناهی در کلام و فلسفه اسلامی و اطلاق آن بر خداوند
نویسنده:
جواد جعفریان، محمدمهدی گرجیان
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واجب الوجود
,
نامتناهی
,
صفات خدا
,
فلسفه اسلامی
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
بی کران بودن واجب
,
عدم تناهی اوصاف ذاتی واجب
,
نامحدود بودن خداوند
کلیدواژههای فرعی :
اصالت وجود ,
قرآن ,
نامتناهی شدی ,
سلب مطلق ,
سلب ملکه ,
اصالت وجود ,
قرآن ,
نامتناهی عدّی ,
نامتناهی مدّی ,
تفسیر وجودی نامتناهی ,
نامتناهی حقیقی ,
نامتناهی مجازی ,
اشتراک مفهوم وجود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در ظاهر، نامتناهی بودن خداوند، مسألهای بدیهی به نظر میرسد؛ اما برخی بر این اعتقادند که نامتناهی بودن خداوند در همه عرصهها و اسماء و صفات الاهی، امری مغایر با موازین برهانی و وحیانی است. مقاله حاضر با بررسی سه تفسیر مختلف از نامتناهی و نقد و بررسی هر یک از آنها، دیدگاه صحیح درباره نامتناهی بودن خداوند را «تفسیر وجودی نامتناهی» دانسته است؛ از این رو، اشتباه منکران نامتناهی بودن خداوند را در تفسیر غلط ایشان از معنای نامتناهی میداند. در ضمن به شبهات موجود پاسخ داده خواهد شد و مستندات فلسفی در تأیید این دیدگاه برتر بیان میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مسئله بداء (در اندیشه غالب متکلمان و فلاسفه شیعه)
نویسنده:
محمدعلی اسماعیلی، محمدمهدی احمدی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: جامعه المصطفی العالمیه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقاد به بدا
,
آموزه بداء در شیعه
,
بداء
,
تفسیر بداء
کلیدواژههای فرعی :
متکلمان شیعه ,
بداء در لغت ,
تغییر در علم خداوند ,
اهمیت اعتقاد به بدا ,
بدا در اخبار ,
لوح محفوظ ,
لوح محو و اثبات ,
رابطه بداء با نسخ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
غالب اهل سنّت، شیعه را طرفدار بداء به معنای ظهور بعد از خفاء (معنای لغوی) دانستهاند و در نتیجه معتقدند شیعه گستره علم الهی را نپذیرفته و ظهور پس از خفا را بر خداوند متعال جایز میداند. محققان شیعه از قدیمالایام به دفاع از عقیده بداء پرداخته، معتقدند عقیده به بداء حقیقتی قرآنی است که آیات و روایات فراوانی از شیعه و اهل سنّت بر آن دلالت دارد. اسناد بداء به معنای لغوی آن به خداوند متعال مورد انکار محققان شیعه و اهل سنّت میباشد؛ ولی در تفسیر معنای اصطلاحی بداء اختلافاتی وجود دارد. برخی بداء را همسان نسخ دانستهاند و تفاوت این دو را اعتباری میدانند و برخی دیگر تفاوت بداء و نسخ را در تفاوت حوزه این دو دانسته، حوزه نسخ را امور تشریعی و حوزه بداء را امور تکوینی میدانند و برخی نیز معتقدند نسخ و بداء از دو گونه متفاوتاند. نوشتار حاضر بر این است تا ضمن تبیین و تفسیر دیدگاههای گوناگون پیرامون حقیقت بداء، به بررسی حقیقت بداء از نگاه روایات شیعی پرداخته، در پایان به تبیین برخی از آثار اعتقاد به بداء بپردازد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی انتقادی از مقاله: «نقش پیش فرضها و مبانی کلامی در فهم و تفسیر آیات قرآن»
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امامیه
,
تقدم عقل بر نقل
,
نقل
,
17. فرق کلامی
,
عدلیه (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
رؤیت خدا
,
معتزله (اهل سنت)
,
عقلیه ((امامیه )، شیعه اثنی عشری)
,
بحث عقلی
,
رویت الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات
,
تفسیر به رأی
کلیدواژههای فرعی :
آیه قرآن ,
روایات ,
جسمانی ,
ملاقات خدا ,
تاویل آیات ,
متکلمین ,
مناقشه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
جعفر سبحانی
چکیده :
مقاله «نقش پیش فرضها و مبانی کلامی در فهم و تفسیر آیات قرآن» ضمن آنکه وجود گرایش کلامی در تفاسیر را اثبات می کند به میزان دخالت پیش فرضهای کلامی در تفسیر آیات می پردازد و در آن با محوریت مبحث «رویت حق تعالی» در آیه «لن ترانی» (اعراف/143) از سه تفسیر تبیان، کشاف، کبیر (که به ترتیب نمایندگان مبانی کلامی شیعه، معتزله و اشاعره اند) بهره می گیرد تا تاثیر و دخالت مبانی کلامی در تفسیر آیه مذکور را برملا سازد.این مقاله علی رغم نقاط قوت، با کاستی هایی نیز روبروست از جمله می توان به ادعاهای بی دلیل، خطا در تطبیق، عدم ارایه دیدگاه روشن از آیه رویت، عدم تنقیح تعابیر کلیدی، ناصوابی در عنوان مقاله، تهافت در رد و اثبات آموزه ها و عدم تفکیک در منشا ترجیح عقل بر نقل، اشاره کرد که در پی آن اهمیت سه وجهی مورد ادعای مولف پیرامون این موضوع ابطال شده، دستاوردهای علمی مقاله را مورد تردید قرار می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 273
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید