مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
>
تاریخ تشیع
تاریخ اسماعیلیه
تاریخ امامیه
تاریخ زیدیه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 601
عنوان :
آيتي الشورى و ما يتعلق بنظرية الشورى
نویسنده:
عبيد كلباني عماني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بحرین/ سنابس: دار العصمة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
عقاید شیعه
,
انتخاب به شورا
,
تاریخ تشیع
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
وافی
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
تاریخ یعقوبی (منتسب به تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
خلافت به شورا ,
خلافت رسول ,
انتخاب به شورا ,
تفویض امامت به شورا ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
غصب خلافت ,
قضیه شورا ,
بیعت سقیفه ,
احتجاج علی (ع) در روز سقیفه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
چکیده :
بعد از رحلت نبی مکرم اسلام ص و با وجود نص آشکار و ادله و شواهد متقن ، بحث خلافت پیامبر به کسی که پیامبر از طرف خدا او را انتصاب کرده بود سپرده نشد چرا؟ یکی از ادله این بود که قرآن و روایات نبوی شورا و مشورت را تایید و حمایت کرده اند پس امر به این مهمی باید با شور و مشورت باشد... کتاب حاضر به بررسی این حقیقت می پرداز که حقیقت شور چیست؟ در کجا می شود مشورت گرفت و در کجا نباید؟ آیا بحث مهم خلافت رسول خدا را مردم می توانند انتخاب کنند؟ مصنف اثبات می کند که بحث شورا و در واقع شبهه ای که ایجاد کردند برای بدست گرفتن خلافت محلی از بحث ندارد وقطعا نمی تواند در امر به این مهمی دخیل باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرقة الناجية المجلد 2 : مناظرات و مراسلات في العقائد و التاريخ عن سبب افتراق المسلمين الى 73 فرقة
نویسنده:
محمد موسوی سلطان الواعظین شيرازی؛ محقق: فاضل فراتی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فرقه ناجیه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
مناظرات ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
عقاید شیعه ,
معتزله (اهل سنت) ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
امر بین امرین ,
زیدیه ,
تفرقه مسلمانان ,
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
اعتقاد به بدا ,
احادیث و روایات ,
بداء ,
عصبیت ,
فرق اسلامی (فرق) ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
قیام های عصر امامت ,
تاریخ تشیع ,
اهل بیت(ع) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حياة السياسية و الفكرية للزيدية فى المشرق الاسلامى
نویسنده:
احمد شوقی ابراهیم عمرجی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
مراجع
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: مکتبة مدبولی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
زیدیه ,
فرقه های شیعه ,
فرق شیعه ,
عباسیان ,
تاریخ تشیع ,
تاریخ زیدیه ,
عقاید زیدیه ,
حیات فکری و فرهنگی ,
حیات سیاسی ,
کتب زیدیه ,
شابک (isbn):
977-208-299-3
چکیده :
الحياة السیاسیة و الفكرية للزيدية في المشرق الإسلامي، اثر نویسنده معاصر عرب، احمد شوقى ابراهيم العمرجى است كه پيرامون حيات سياسى و فكرى فرقه زيديه در طول سالهاى 132 - 365ق، به نگارش درآمده است. كتاب، به شيوهاى علمى و با استفاده از منابع تاريخى اهل سنت تأليف شده است. كتاب، مشتمل بر مقدمه و سه باب است كه مطالب هر باب در ضمن عناوينى دستهبندى و ارائه شده است. در نگارش اين اثر از تعداد زيادى از كتب خطى و مصادر قديمى استفاده شده كه از آن جمله است: «الحدائق الوردية في مناقب أئمة الزيدية»، تأليف حميد المحلى (متوفى 652ق)؛ «كتاب في نصرة المذاهب الزيدية»، تأليف احمد بن حسین هارونى (متوفى 421ق)، «بغية الطالب في معرفة أولاد سيدنا علي بن أبيطالب»، تأليف طاهر بن حسین اهدل يمنى (متوفى 998ق) و «تاريخ الأمم و الملوك»، تأليف محمد بن جرير طبرى (متوفى 310ق). نویسنده در مقدمه كتاب به تبيين اهميت مقطع زمانى مورد بحث كه قيام زيد بن على در آن اتفاق افتاد و تأثير زياد آن بر دولت اسلامى و نيز معرفى مختصرى از اين فرقه و افكار آن پرداخته است. آنچه در ذيل خواهد آمد خلاصهاى از مطالب ابواب كتاب است كه البته بايد توجه داشت كه اين مطالب با استفاده از منابع تاريخى اهل سنت تأليف شده است: در باب اول، شكلگيرى و تطورات فرقه زيديه مورد بررسى قرار گرفته است. در ابتداى قرن دوم هجرى (هشتم ميلادى) به تبعيت از زيد بن على بن حسین كه بر امويين خروج كرد، فرقه زيديه شكل گرفت. نویسنده، فرقه زيديه و اماميه را مهمترين مذاهب شيعه دانسته است. وى اماميه را كه پيروان راستين پيامبر اسلام(ص) و على(ع) هستند، با استناد به منابع اهل سنت رافضى مىنامد. از لابهلاى مطالب مىتوان علت متصف كردن شيعه به چنين لقبى را دريافت؛ چراكه به نقل از بعضى، لقب رافضه به دليل آن است كه اماميه امامت عمر و ابوبكر را رد كرده و نپذيرفتهاند و يا اينكه به گفته نوبختى اين لقب را مغيرة بن سعيد عجلى به دليل اينكه شیعیان از او تبرى جسته و او را رها كردند، به كار برده است. در ابتداى اين باب، صفات و ويژگىهاى اخلاقى و علم زيد بن على، خروج و اسباب خروج او، اقدامات او در كوفه و سرانجام قيام او بيان شده است. پس از شهادت زيد بن على(ع)، فرقههاى ديگرى از اين فرقه منشعب شد كه در منابع از سه تا ده فرقه به زيديه منتسب شدهاند كه از آن جمله است: جاروديه، سليمانيه، صباحيه. نویسنده، هريك از اين فرقهها را بهتفكيك معرفى كرده است. در اين باب، حيات سياسى فرقه زيديه در زمان عباسيان از زمان منصور عباسى تا حكومت المستعين مورد مطالعه قرار گرفته است. حسن بن زيد، از نوادگان زيد بن على، توانست دولت زيديه را در طبرستان بنيان نهد كه نزدیک به يك قرن (250 - 355ق) تداوم يافت و بخشى از كتاب بدان اختصاص يافته است. زيديه معتقدند كه مسئله امامت از مهمترين مسائل اصول دين است. نویسنده، اعتقادات زيديه در رابطه با امامت را چنين برمىشمارد كه به اعتقاد زيديه با وجود افضل، مفضول هم مىتواند امام باشد. وى تصريح مىكند كه زيد قائل به افضليت على(ع) بر ابوبكر و عمر بود، اما درعينحال معتقد بود كه خلافت آن دو حق و اطاعت از آنها واجب است؛ اگرچه على(ع) به لحاظ مناقبش در اسلام و مواقفش در جنگها افضل است، اما مصلحت مسلمين در تولى منصب امامت توسط شيخين بوده است. از اولاد فاطمه(س) بودن، عدم عصمت امام، جايز بودن قيام دو امام همزمان و وجوب اطاعت از آن دو از ديگر ويژگىهاى امام از ديدگاه زيديه است. در باب سوم، به آثار و تأليفات و حيات فكرى زيديه پرداخته شده است. نویسنده پيش از ورود به بحث، لازم ديده است كه فقها و علماى زيديه را ذكر كند؛ لذا شرح حال قاسم رسى (ت 246ق)، يحيى بن حسین (ت 298ق) و صاحب بن عباد (ت 385ق) را ذكر نموده است. مبادى عقيدتى زيديه عبارت است از توحيد، عدل، وعد و وعيد، منزلة بين المنزلتين، امر به معروف و نهى از منكر. اين مبادى، در همين باب، مورد بحث قرار گرفته است. زيديه اعتبار قرآن و سنت متواتر را از جهت قوت استدلال به آن دو در يك حد دانسته و عقل و اجماع را نيز حجت مىدانند. ارتباط زيديه با معتزله و اماميه در بخش ديگرى از مطالب اين باب آمده است. آخرين مطلب اين باب به حيات ادبى زيديه اختصاص دارد كه در دو بخش نثر و نظم تبيين شده است. در بخش نثر، ابتدا خطبه و مواعظ بزرگان زيديه و سپس نامههاى سياسى و ادبى شخصيتهایى چون محمد نفس زكيه و صاحب بن عباد ارائه شده است. از جمله بخشهاى جالب توجه كتاب، انتساب كميت به فرقه زيديه و استفاده اعتقادات زيديه از «هاشميات» كميت است و حالآنكه كميت از بزرگترين شعراى شيعى است كه در فضائل اهلبيت(ع) شعر سروده و به مبارزه با حكام جور زمان پرداخته است. وى در بخشى از هاشمياتش از فدك و ميراث غصبشده حضرت زهرا(س) توسط ابوبكر و عمر و بازخواستى كه از آن دو در اين مورد در روز جزا خواهد شد، سخن گفته است. منابع مورد استناد نویسنده و به تبع آنها خود وى بر وجوه بلاغى شعر كميت چشم بسته و به سهو يا به عمد آنچه را كه امويين از آن دريافته و به وحشت افتادهاند را منكر شدهاند. در بخش الحاقى كتاب، متن كامل خطبه زيد بن على بن حسین به هنگام خروج بر امويان، خطبه ابوعباس عبدالله در مسجد كوفه، خطبه ناصر اطروش در امل و چند نامه محمد نفس زكيه و يا جوابيه آن آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إمامة بقیّة الأئمّة علیهم السلام
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مرکز الابحاث العقائدیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
تاریخ تشیع
,
ائمه شیعه (ع)
,
کتب کلام شیعه
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
الکامل فی التاریخ
کلیدواژههای فرعی :
افضلیت امام (ع) ,
انحصار ائمه در اثنی عشر ,
تعیین ائمه(ع) ,
خلفای اثنی عشر ,
عصمت ائمه اثنی عشر(ع) ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
حدیث بعدی اثنی عشر خلیفه ,
حدیث ثقلین ,
حدیث افضلیت ائمه (ع) از ملائکه ,
حدیث افضلیت ائمه از مؤمنان ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید علی حسینی میلانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسلمون العلويون : من هم و أين هم
نویسنده:
منير شريف
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مؤسسة البلاغ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
جنبش های علوی ,
نهضت های علویان ,
عقاید شیعه ,
قیام های علویان ,
علویون (غلات شیعه) ,
تاریخ تشیع ,
علوی گری ,
فرایض هفتگانه علویان ,
علویان در حکومت عثمانی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هی الحقیقة
نویسنده:
قاسم عبد السلام کتمبو
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مرکز الابحاث العقائدیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حقانیت مذهب شیعه
,
عقاید شیعه امامیه
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب فرق و مذاهب
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
اعتقادات: صدوق
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
توسل ,
عدم تحریف قرآن ,
غلات شیعه ,
آیات توسل ,
تقیه ,
ائمه شیعه(ع) ,
حدیث توسل به اهل بیت علیهم السلام ,
ثواب تقیه ,
شیعه شناسی ,
تحریف ناپذیری قرآن ,
اعجاز عدم تحریف قرآن ,
قرآن کریم ,
وضو ,
مقدار واجب مسح پا ,
تاریخ تشیع ,
تاریخ امامیه ,
چکیده :
کتاب هذه هی الحقیقه توسط قاسم عبدالسلام کتمبو به رشته تحریر درآمده است. شیعه از دیرباز تاکنون موجب هجوم شبهات و تهمت ها قرار گرفته است. نویسنده این کتاب که از مستبصرین اهل اوگاندا می باشد، در این کتاب به بررسی و پاسخ به برخی شبهاتی که برای دوستان وی در زمان تعلیم در برخی مدارس پیش آمده، می پردازد. این کتاب شامل 15 عنوان می باشد. نویسنده پس از بررسی معنای شیعه به چگونگی شکل گیری تشیع، درباره ائمه دوازده گانه و مصادر تشریع نزد شیعه می پردازد و بعد از آن غلو، تقیه، شیعه و قرآن، تحریف قرآن، وضو و غسل را بررسی کرده و در انتها موضوع توسل و زیارت را که مورد مناقشه شدید وهابیون است، از دیدگاه شیعه بررسی می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واستقرّ بی النّوى
نویسنده:
محمد بن حمود عمدی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
امامت
,
عقاید شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
الغدیر: علامه امینی
کلیدواژههای فرعی :
خلافت ,
شرایط امام ,
صفات امام (ع ) ,
علم امام (ع) ,
اشجعیت امام(شرایط امامت) ,
افضلیت امام (ع) ,
تقیه ,
خروج به سیف ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
رجولیت(شرایط امامت) ,
زیدیه ,
عدالت امام ,
وجوب وجود امام ,
اشرفیت امام(شرایط امامت) ,
عصمت امام (ع) ,
جواز تقیه ,
حدیث ثقلین ,
خلافت خاصه علی علیه السلام ,
نکاح موقت ,
مقدار واجب مسح پا ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
تاریخ تشیع ,
آیه اطاعت ,
وصیت پیامبر(ص) به خلافت علی(ع) ,
چکیده :
کتاب "واستقرّ بی النّوى" بحثی است مختصر اما مفید در باب امامت و خلافت امت اسلامی که تاکید بر امامت ائمه اثنی عشریه دارد و به شبهات پیرامون پاسخ می دهد. کتاب حاضر به بررسی بحث امامت، شروط امام ، صفات امام و... از دیدگاه شیعه و زیدیه می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائد السنة وعقائد الشيعة
نویسنده:
صالح الورداني
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
تقریب مذاهب
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کتب کلام شیعه
,
کتب فرق و مذاهب
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
عقاید اسلامی ,
اعتقاد به توحید ,
دلیل ضرورت نبوت ,
نبوت ,
وجوب وجود معصوم ,
اصل امامت ,
اصل توحید ,
اهل بیت(ع) ,
وجوب غیبت امام ثانی عشر علیه السلام ,
وجوب وجود امام ,
عصمت امام (ع) ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
دلالت معجزه بر صدق تعالیم معجزه گر ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن کریم ,
تاریخ تشیع ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
عالَم اسماء و صفات ,
احکام اسمای الهی ,
وجوب تعیین امام ,
امکان نبوت ,
چکیده :
عقائد السنة و عقائد الشيعة التقارب و التباعد اثر صالح وردانی، کتابی است پیرامون عقاید شیعه و اهل سنت و اختلافات و اشتراکهای موجود میان هر دو و لزوم اتحاد و دوری از تفرقه میان فرق اسلامی که به زبان عربی و در دوران معاصر نوشته شده است. کتاب با دو مقدمه ناشر و نویسنده آغاز و مطالب در یک تمهید و چهار فصل تنظیم شده است. در ابتدای هر فصل، مطالبی تحت عنوان تمهید، بهعنوان مقدمه مباحث، مطرح گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علویان طبرستان : تحقیق در احوال، آثار و عقاید فرقه زیدیه ایران
نویسنده:
ابوالفتح حکیمیان
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
مراجع
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
نهضت های علویان ,
ائمه زیدیه ,
قیام های علویان ,
شیعه شناسی ,
فرق اسلامی (فرق) ,
تاریخ تشیع ,
تاریخ زیدیه ,
عقاید زیدیه ,
علویان طبرستان ,
علوی گری ,
زیدیان طبرستان ,
کلام زیدیه ,
چکیده :
علويان طبرستان از آثار ابوالفتح حكيميان (زنجان 1306- 1384 ش) است كه در آن تاريخ پيدايش، تحولات، انديشهها و تأثيرات حكومت علويان طبرستان را از آغاز تا قرن پنجم هجرى با استناد به منابع معتبر مورد پژوهش و تحليل قرار داده است. اين كتاب از يك مقدمه، چهار فصل و يك تكمله و همچنين تعليقات و اضافات تشكيل شده است. اين فصول به ترتيب چنين است: 1. محيط تاريخى و جغرافيايى طبرستان در سه قرن اول هجرى، 2. قيام سادات علوى، 3. عقايد و آراء فرقه زيديه و 4. محيط فرهنگى طبرستان در دوران امارت علويان. درباره روش و محتواى اين اثر چند نكته گفتنى است: - در ابتداى كتاب، تقريظ مورخ مشهور دكتر عبدالحسين زرين كوب آمده كه در آن چنين به توصيف اين اثر پرداخته است: «در بين رسالههايى كه تاكنون از دانشجويان دانشكده الهيات ديدهام آن را ممتاز يافتهام و نويسنده در به دست آوردن مآخذ و استفاده از آنها به قدر مقدور دقت وافى داشته است... اين رساله براى روشن كردن يك قسمت از تاريخ ايران اسلامى بسيار سودمند خواهد بود». - نويسنده در مقدمه (پيشنوشتار) كتاب يادآور شده است كه: آن هنگام كه مؤلف، همچون خيل دانشجويان ديگر، سرگرم تحقيق و تأليف و تحرير رساله حاضر بود و اميدها و آرمانها در سر مىپرورانيد هرگز تصور نمىكرد اين وجيزه، چنان مورد تأييد نخبه استادان دانشكده الهيات و معارف اسلامى قرار گيرد كه تقريباً بىهيچ فاصله از لحظات تصويب، جهت چاپ در رديف انتشارات دانشگاه تهران به آن مركز بزرگ علمى ايفاد گردد و امروز كه روزگارى نسبتاً دراز از آن ايام گذشته است هنوز احساس مىكند در برابر انبوهى از ناگفتهها، ناخواندهها و ننوشتهها قرار دارد كه اگر تا پايان عمر نيز دانشجووار سرگرم پژوهش و كندوكاو باشد بازهم ره به جايى نخواهد برد به حكم آنكه فرمودهاند: العلم كثير و العمر قصير. - بنا بر نظر نويسنده: «تاريخنويسان، عموماً در كار مبارزات امام زيد و چگونگى قتل او به دست عمال هشام بن عبدالملك هماهنگ و همداستانند و مىگويند نخست در روز قيام، او را مقتول ساختند، سپس جسد عريانش را از زير خاک و خاشاك بيرون كشيدند آنگاه به فرمان خليفه از دار آويختند. برخى نيز اضافه مىكنند پس از آنكه جسد بدون سر، سالها بر دار آويزان بود، بقاياى آنرا پايين آورده سوزاندند و خاکسترش را به باد فنا سپردند». مؤلف بعد از بحث و بررسى و نقل كلام مورخان، سرانجام افزوده است: «به اين ترتيب گرچه قيام امام زيد بن زينالعابدين(ع) بر ضد بيدادگران اموى بىنتيجه ماند ولى بهطوريكه تدريجاً در اين كتاب خواهيم ديد، نه تنها فرزند او يحيى به شيوه پدر اقتداء كرد و شهيد گرديد بلكه ساير نوادگان خاندان رسالت در گوشه و كنار قلمرو وسيع حكومت بغداد، سر نافرمانى برافراشتند و هرگز در برابر ستمكاران سر تسليم و اطاعت فرود نياوردند. - بر طبق پژوهش نويسنده: «سلسله علويان طبرستان، با ظهور حسن بن زيد- الداعي إلى الحق- ملقب به داعى كبير يا داعى اول پديدار شد و حكومت آنان بيش از يكصد سال طول كشيد. جلالالدين سيوطى در تاريخ الخلفا مىگويد: دولت طبرستان با ظهور شش تن از علويان تشكيل شد و دوام يافت كه اولين آنان حسن بن زيد و آخرين فرد الثائر باللّه بود كه در سال 345ق براى اولين بار سراسر طبرستان را تسخير كرد». نويسنده افزوده است كه ما ضمن تحقيقات خود با نام چهارده تن از سادات علوى آشنا شديم كه هشت تن از آن بزرگواران از نوادگان امام حسن(ع) و شش تن ديگر از نوادگان امام حسين(ع) بودند». آنگاه مؤلف نام و نسب علويان مزبور را كه در طبرستان از بدو پيدايش تا انقراض حكومت كردهاند ذكر كرده است. - نويسنده در معرفى فرقه زيديه چنين مىنويسد: «فرقه زيديه در اصل پيروان زيد بن على بن امام حسين(ع) و پس از آن نوادگان زيد بن امام حسن(ع) كه به مرور زمان بر اثر اختلافات ناچيزى كه زعماى آن داشتند تيرههايى چند از ايشان پديد آمده بود، اما همگان در اصل تابع امام زيد و تبعاً شيعىمذهب بودند. گروه كثيرى از هواداران آن پيشوا، به هنگام خروج او بر ضد عمّال هشام بن عبدالملك وى را تنها گذاشتند و از زيد كناره گرفتند. - نويسنده در مورد اصول اجتهاد در مذهب زيدى چنين نظر داده است: «با آنكه از امام زيد، اصول مدوّنى كه روش و حدود اجتهاد را روشن كند باقى نماند لكن در مذهب زيدى اصولى مىيابيم كه بر فقه امام زيد(رض) نيز شمول دارد. از اين نكته پيداست كه فقه زيدى، تنها فقه امام زيد نيست بلكه گروهى از پيشوايان مذهبى آل بيت مانند هادى و ناصر و ديگران كه پس از زيد آمدند در آن ذينظرند؛ خصوصاً كه باب اجتهاد در فقه زيدى، باز است و به ملاحظه همين امر است كه نمىتوان گفت اصولى كه زيديان تدوين كردهاند اصول شخص امام زيد است. - بنا بر مطالعات نويسنده: «از همان هنگام كه نوادگان امامان شهيد- حسن و حسين(ع)- در شمال و شمال شرقى ايران پناه گرفتند و مستقر شدند، بذر مذهب زيدى در آن نواحى پاشيده شد و بر اثر اجتهادات و استنباطات مساعد اقليم مزبور، رشد كرد و بارور گرديد. در قرن چهارم اين آراء و عقايد بههم پيوست و بهصورت جمع و درس آمد. جماعتى بين آراء ائمه ديلم و گيلان و آذربايجان و خراسان از يكسوى و آراء كوفيان و حجازيان و اهل يمن از جانب ديگر، الفت دادند. برادران بزرگوار- المؤيد باللّه و الناطق بالحق- بر اين آراء تكيه كردند و آنرا با آنچه از ناصر كبير اطروش- ناشر اسلام در ديلم و گيلان و مروج مذهب زيدى در آن نواحى- روايت شده بود جمع كردند. - نويسنده با بيان اين نكته كه: «سلطه سياسى- مذهبى عرب بر سرتاسر ايران كه مدتى نزدیک سه قرن طول كشيد اگر هم سبب استقرار آيين نوخاسته محمدى و برافتادن مذاهب پيشين گرديد اما هرگز نتوانست قوميت، مليت، زبان، آداب، رسوم و سرانجام ادبيات ما را براى هميشه از ميان بردارد»؛ بر چند نكته تأكيد كرده است: «يك- پديد آمدن يك لهجه ادبى و رسميت يافتن آن به عنوان زبان سياسى، علمى و ادبى از هنگامى آغاز گرديد كه دولتهاى مستقل ايرانى منجمله صفاريان و سامانيان، پديدار شدند و همانگونه كه ديديم علويان طبرستان بيش از يكصد سال با آنان مصادم و همزمان بودند. دو- اين سرزمين زرخيز و گوهربار، مهد پرورش بسيارى علماء، ادبا و سخندانان به شمار مىرفت. از مطالعه آثار تاريخنويسان و نويسندگان تراجم احوال پيداست كه سادات علوى نه تنها حامل پيام در زمينه مسائل الهى و مذهبى بودند بلكه خود در عربیت و ادبيت، دست داشتند و بارگاه آنان محل نشو و نما و ملجاء و ملاذ پژوهندگان علوم دينى و ساير فضلا بود. سه- عالمان و نويسندگان و اديبان فراوانى در دوره حكومت علويان طبرستان فعال بودند مانند ابوهشام علوى طبرى كه مقارن صاحب بن عباد بود و با او به شعر، مفاوضه داشت. نويسنده علاوه بر توضيحات برخى الفاظ و اصطلاحات در پاورقىهاى كتاب، تعليقات و اضافات مفصلى بر مطالب كتاب نوشته و بهصورت جداگانه در پايان كتاب آورده است. اين پىنوشتها شامل مطالب توضيحى (لغات، اصطلاحات، وقايع تاريخى، زندگى و انديشه شخصيتها و...) و ارجاعى و استنادى است. همچنين فهرست مفصل مطالب در ابتداى كتاب و فهارس مآخذ و مراجع؛ كتب، رسائل و نشريات؛ اعلام جغرافيايى و اسامى خاص و كنيهها در انتهاى اثر آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیل المرشدین الی الحق الیقین
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
معرفی کتاب
نسخه قائمیه
فهرست
وضعیت نشر :
تهران : مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امامت ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
قضا و قدر ,
شیعه شناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
تاریخ تشیع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
964-7635-91-5
چکیده :
«دليل المرشدين إلى الحق اليقين» تأليف آيت الله شيخ جعفر سبحانى است. اين كتاب، به منظور تبيين عقايد شيعه و پاسخ به شبهات مخالفان و به انگيزه روشن ساختن حق و كنار زدن نقاب از چهره حقيقت و به هدف ايجاد وحدت ميان شيعه و فرقه هاى ديگر اسلامى، نوشته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
تعداد رکورد ها : 601
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید