مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
ابن تیمیه (فرق اسلامی) سلفیه اعتدالی (فرق اسلامی) سلفیه اعتدالی زیدیه یمن (فرق اسلامی) سلفیه تقریبی اخوان المسلمین مصر (فرق اسلامی) سلفیه تکفیری وهابی عربستان (فرق اسلامی) سلفیه جهادی سید قطبی (فرق اسلامی) محمد بن عبدالوهاب (فرق اسلامی)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 514
مبانی انسان شناسی و تاثیر آن بر پذیرش ولایت تکوینی از دیدگاه امامیه و سلفیه
نویسنده:
نویسنده:احمد حاتمی کن کبود؛ استاد راهنما:مهدی فرمانیان؛ استاد مشاور :علی اله بداشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
بحث از مبانی انسان‌شناسی و بررسی قابلیت‌ها و جایگاه او در نظام هستی، از جمله مهمترین محورهای اساسی تفکر بشر بوده و مسلّم است که نوع نگاه اشخاص و مکاتب به انسان، رفتارها و سبک زندگی آنها را تشکیل داده و گاه حتی منجر به نزاع‌ها و درگیری‌هایی می‌شود که عمدتاً ریشه در همین موضوع دارد. از طرفی، با توجه به گسترش تفکر سلفی‌گری در جهان امروز و خصوصا تقابل شدید آن با تفکر امامیه، بررسی دیدگاه امامیه و سلفیه در نوع نگاه به انسان و قابلیت‌های او در عالم هستی، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا بسیاری از مباحثی مانند ولایت تکوینی و لوازم آن، که عدم پذیرش آنها حتی موجب تکفیر معتقدین به این موضوع از طرف سلفیان شده است، ریشه در همین بحث دارد. از این رو، در این رساله که با رویکرد توصیفی–تحلیلی نگاشته شده است، پس از بررسی معنا و مفهوم هر کدام از واژگان اساسی که در عنوان رساله وجود دارند، مبانی شناخت حقیقت انسان و اوصاف ذاتی او از دیدگاه امامیه و سلفیه و نیز تاثیر آن مبانی بر پذیرش ولایت تکوینی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در نهایت نیز به این نتیجه رسیده است که از جمله مهمترین اختلافات امامیه و سلفیه در امور اعتقادی همچون شفاعت، استغاثه، زیارت و توسل، ریشه در همین اختلاف مبانی آنان در باب انسان-شناسی دارد و تفاوت دیدگاه ایشان در باب حقیقت انسان و ساحت‌های وجودی او موجب اختلاف در اعتقادات آنها شده است.
حدود و مصادیق توحیدوشرک دراندیشه های سلفی تکفیری وتضاد آن با قرآن
نویسنده:
نویسنده:حجت‌الله شرفی؛ استاد راهنما:حسین مقدس؛
نوع منبع :
رساله تحصیلی
چکیده :
درمتون وهابی سلفی تکفیری،هیچ واژه ای به اندازه توحیدوشرک به کارنرفته است،بنابراین مهمترین پایه اندیشه وهابیت رابایددرمفاهیمی مانندتوحیدوشرک جستجونمود.توحیدیک واژه مقدس است که ازفطرت پاک انسان برخاسته ونه تنها همه مذاهب اسلامی ،بلکه تمامی پیروان ادیان آسمانی به آن معتقد بوده ویکی از سه نقطه مشترک وعامل پیوند همه مومنان عالم است .توحید به معنای یگانه شمردن خداوند درآفرینش وتشریع وتدبیر است وروشن است، هرکس که به این مفاهیم ایمان داشته باشد موحداست وچنانچه به نبوت حضرت محمد(ص) ایمان داشته باشد مسلمان است.ازمجموع آنچه که نگارنده درپی تحقیق وجستجوی آن است چنین فهمیده می شودکه وهابیت درتلقی درست ازمفهوم توحید دچار خطاشده ، وتفسیر نادرستی از توحید الوهی وتوحید ربوبی ارائه می نمایند ابن تیمیه درقرن هفتم وهشتم هجری اولین فردیست که به صورت آشکارتعریف جدیدی از توحید وشرک بیان نمود ودایره موحدین راتنگ تر کرد .ومحمدبن عبدالوهاب در قرن دوازده هجری کار وی راکامل نمود.محمدبن عبدالوهاب ،توحید را به دوصورت تعریف می کند،توحید ربوبی و توحید الوهی،وتوحید ربوبی را در اعتقاد به یکتایی خداوند درآفرینش وتشریع وتدبیر جهان میشناساندوتوحیدالوهی رادرعبادت وپرستش خداوندتعریف میکند. ازنگاه وهابیان مدیریت وتربیت جهان فقط از آن خداست ونمی توان افراد دیگرراوارداین حوزه کرد ،توحیدی که دربرابر شرک قرار می گیرد ترکیبی از هردو بخش است بنابراین امکان داردکسی به یگانگی خداوندمتعال درآفرینش وتشریع وتدبیر جهان معتقدباشد،اماکاملا مشرک باشدبه این صورت که غیرخداوندراعبادت کند.وهابیت ازمفهوم عبادت تعریف گسترده ای نشان میدهند درواقع دچار یک نوع خلط مبحث شده اندوهرنوع تکریم وتعظیم شعائر اولیاء وشفاعت وتوسل وزیارت واستغاثه وندبه ودعا به محضر ایشان را بدعت در دین وشرک آمیز می دانند.این نوع نگاه در اندیشه وهابیت نسبت به عبادت را می شود درمقایسه غلط وکاملا جاهلانه عصر جاهلیت قبل ظهور اسلام با دوران حاضرمسلمین ریشه یابی کرد. تفکر وهابی اینگونه است که بیشتر مسلمین همان رفتار جاهلان مشرک عصر ظهور اسلام را تکرار میکنند چنین تعریفی از عبادت با این گستردگی نتیجه اش خارج شدن بسیاری از مسلمین از بحث توحیدوتکفیر ومشرک خواندن آنهاست. وهابیان خود را پیرو سلف صالح عصرظهوردین اسلام میدانندوادعایشان براین است که هدف، رسیدن به رفتار وگفتار سلف می باشد.سلف صالح همان اصحاب پیامبر وتابعین وتابعین تابعین می باشد.متاسفانه دراین قسمت وهابیون سلفی تکفیری هم دچار خطاهای ذهنی وتاریخی شدند .انگار وهابیون هیچ مطالعه وآشنایی با آثار به جای مانده از عصر سلف ندارند ویا اینکه خودشان را در مسیری دیگری با اهداف خاص شیطانی قرارداده اند.آنچیزی که ما از کتب معتبر اهل سنت می بینیم کاملا برخلاف رفتار وگفتار وهابیت سلفی تکفیری است.این نوشتار برآن است تابانگاهی به اندیشه های سلفی - تکفیری در مورد توحید وشرک به بررسی آن به صورت توصیفی تحلیلی بپردازد.
شبهات السلفية: تحريف القرآن ـ التقيّة ـ عدالة الصحابة
نویسنده:
جواد حسين الدليمي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر همانگونه که از نام آن هم پیداست، کتابی است که به شبهات سلفیه درباره مسائل مختلفی از جمله تحریف قرآن، تقیه نزد شیعه و بحث دامنه دار عدالت صحابه بحث می کند و به شبهات با دقت پاسخ می دهد.
نفیس فی بیان رزیه الخمیس المجلد 1
نویسنده:
عبدالله دشتی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
کویت: بی نا,
أسس المعرفية للفكر العقدي السلفي، دراسة تحليلية نقدية لأسس الفكر السلفي العقدي عند ابن تيمية
نویسنده:
مصطفی عزیز
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
موسسه الدلیل,
بداية المعرفة: منهجية حديثة في علم الكلام
نویسنده:
حسن مكي العاملي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
نجف - عراق: دارالزهراء,
چکیده :
کتاب حاضر که به زبان عربی نوشته شده شامل علم کلام به سبک و شیوه‌ی جدید است. مطالب عمده این کتاب عبارت‌اند از: تعریف علم کلام و فوائد و مرتبه آن و نام‌های دیگرش، وجوب معرفت و شناخت در اصول دین، اثبات آفریدگار، صفات آفریننده، نبوت، امامت و معاد. نویسنده به آیات و احادیث استناد کرده و با شیوه و روش تازه مطالب را مطرح نموده است.
تأکيد المسلمات السلفية فی نقض الفتوی الجماعیه بأن الأشاعرة من الفرقة المرضية
نویسنده:
عبدالعزیز بن ریس الریس
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 514