مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
تفاسیر تابعین تابعین
تفاسیر تک نگار
تفاسیر عصر کهن
تفاسیرعصر جدید
تفسیر ابن عباس
تفسیر اجتماعی
تفسیر اجتهادی
تفسیر اجمالی قرآن
تفسیر اخلاقی
تفسیر ادبی
تفسیر اشاری
تفسیر اهل بیت (ع)
تفسیر اهل سنت
تفسیر باطن قرآن
تفسیر باطنیه
تفسیر به رأی
تفسیر بیانی
تفسیر پلورالیستی قرآن
تفسیر پوزیتیویستی
تفسیر پیامبر (ص)
تفسیر تابعین
تفسیر تاریخی
تفسیر تبیینی قرآن
تفسیر تحلیلی
تفسیر تدبری قرآن
تفسیر تربیتی
تفسیر ترتیبی
تفسیر تمسکی قرآن
تفسیر خوارج
تفسیر درایی
تفسیر دوران نهضت های اصلاحی
تفسیر رمزی
تفسیر سیستمی
تفسیر شیعه
تفسیر صحابه
تفسیر ظاهر قرآن
تفسیر عرفانی
تفسیر عصر جدید
تفسیر علمی قرآن
تفسیر فقهی
تفسیر فلسفی
تفسیر قرآن با قرآن
تفسیر کلامی
تفسیر مأثور
تفسیر متصوفه
تفسیر مزجی
تفسیر موضوعی
تفسیر وجوه قرآن
تفسیرسکولاریستی قرآن
تفسیرمعنوی
زبدة البیان (مقدس اردبیلی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
تعداد رکورد ها : 2284
عنوان :
ملاصدرا، هرمنوتیک و فهم کلام الهی
نویسنده:
محمد خامنهای
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
کلام الهی
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
تفسیر قرآن
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر ملاصدرا (فلسفى و عرفانى)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
تاویل قرآن ,
تفسیر قرآن ملاصدرا ,
جهان بینی ,
جهان شناسی فلسفی ,
راه کشف و شهود ,
مراتب وحی ,
کشف و شهود رحمانی ,
عوالم (عرفان نظری) ,
مراتب انسان(عرفان نظری) ,
تفسیر باطنی ,
مراتب قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این کتاب ، کوشش شده که ۲ مقاله از استاد سیدمحمد خامنه ای که به ۲ مناسبت مختلف نوشته و در ۲ کنگره جداگانه ارائه شده ، برای استفاده علاقه مندان چاپ شود و در دسترس قرار گیرد. تفسیر کتاب مقدس قرآن تقریبا از همان سالهای نخستین نزول وحی به پیامبرص و نقل آن به مردم شهرهای مکه و مدینه آغاز شد. نخستین مفسر و شارح قرآن ، خود پیامبر (ص) سپس پسرعمو و داماد و جانشین منصوب وی امام علی بن ابیطالب (ع) و پس از آن دو سلسله فرزندان و نوادگان امام علی (ع) بودند ؛ فرزندان و نوادگانی که حتی نام و تولدشان پیش از تولدشان در طول ۲۰۰ سال از سوی پیامبرص ، پیشگویی شده بود و دارای منصب الهی «امامت» یعنی جانشینی معنوی و نیز سیاسی پیامبر بودند و در ضمن اجازه تفسیر قرآن مجید را نیز داشتند. مسلمانان پس از پیامبر ، طی چند قرن به شاخه های متعددی منشعب شدند ؛ این تقسیمات به ۲ تقسیم و ۲ فرقه بزرگ خلاصه می شد: شیعه که به خلافت انتصابی امام علی (ع) و فرزندانش (به صورت تعیین و انتصاب پیامبر در روز غدیر) معتقد بود و ارتدوکس اسلامی شمرده می شد و سنی که به نظام خلافت انتخابی و اریستوکراسی (انتخاب اشراف شهر) اعتقاد داشت و نخستین خلیفه را ابوبکر می دانست. روش برخورد این ۲ فرقه عمده ، در تفسیر قرآن یکسان نبود، زیرا سنی ها اغلب به تفسیر ظاهری قرآن دلبستگی داشتند و بشدت با تاویل مخالفت می کردند و اغلب شیعه که پیشوایان آنها (امام علی (ع) و امامهای دیگر آنها در هر زمان) علاوه بر تفسیر ظاهر الفاظ ، برای قرآن معانی دیگر با عمق بیشتری قائل بودند و فرقه ای از شیعه که از زمان امام ششم ، امام جعفر صادق (ع) ، به بعد بنام باطنیون معروف شدند به تفسیر باطنی قرآن تاکید بیشتری داشتند. این فرقه که خود به چندین فرقه دیگر تقسیم می شد ، بعدها مبارزه مخفی بر ضد خلفای اموی و عباسی را آغاز کرد و منشائ تاسیس حکومت هایی در ایران به نام اسماعیلیه و در شمال آفریقا و مصر (به نام فاطمیه) شد و سرانجام با آمدن مغول به ایران و سقوط خلافت عباسی ، تشکیلات این عده نیز از میان رفت. هرمنوتیک به معنای پذیرش تفسیر آزاد قرآن از سوی همین شیعه باطنیه ترویج شد و در میان دیگر مسلمین رواج پیدا کرد و حتی فرقه های عرفانی صوفیه که برخی سنی و برخی شیعه بودند، همگی از مکتب باطنیه و تاویل پیروی کردند و می توان گفت باطنیه در واقع همان نگهبانان علم هرمنوتیک قرآن در میان مسلمین بودند. باید دانست هر چند در میان شیعه نیز عده ای یافت می شدند که به پیروی از برخی مکاتب سنی (حنبلی) ، هر گونه تاویل را محکوم و هر مسلمان را مجبور به تقید به ظواهر الفاظ قرآن می کنند ، عده ای از اینان به عنوان حمایت از دین ، علیه صوفیه ، ردیه ها نوشتند و گاه آنها را محکوم به کفر و خروج از دین کردند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرگذشت و عقاید فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
محمدمدرسی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: امیرکبیر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
فیلسوفان اسلامی - سرگذشتنامه
,
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
تفسیر قرآن ,
مفسران ادبی ,
طب شرعی ,
اصطلاحنامه منطق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
کتاب در بخش اول ، خاندان خواجه نصرالدین طوسی را شرح و توضیح داده ، سپس در بخش دوم به بررسی آثار علمی و عقاید فلسفی و تألیفات وی پرداخته است . همچنین در این بخش از کتاب ، آثار خواجه نصرالدین را از جنبه های مختلف همچون جنبه های ریاضی ، اخلاق ، تفسیر ، تاریخ ، جغرافیا ، فقه ، طب ، ادبی ، علم منطق ، معدن شناسی ، فلسفه ، علم کلام و ... مورد بررسی قرار داده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم و عقل از دیدگاه مکتب تفکیک
نویسنده:
عباس مرتضوی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مركز جهانی علوم اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
16. کلام عقلی
,
عرفان اسلامی
,
دین و معرفت شناسی
,
تفکیک عقل و دین
,
فلسفه اسلامی
,
قرآن کریم
,
مکتب تفکیک
,
عقل و علم
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
فروع کافی
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
کتب درباره مکتب تفکیک
,
آثار درباره مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
تجرد نفس ناطقه ,
علم الهی ,
هرمنوتیک اسلامی ,
حکم عقلی ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر عرفانی ,
عقل ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
معرفت دینی ,
ایمان و عقل ,
العلم (وابسته اخص نور مجرد))(حکمت اشراق) ,
چکیده :
کتاب علم و عقل از دیدگاه مکتب تفکیک، نوشته ی آقای سیدعباس مرتضوی، از سوی انتشارات مرکز جهانی به چاپ رسیده است. این اثر برای سطح کارشناسی نگاشته شده و در بردارنده ی زندگی نامه و اندیشه های سه تن از بزرگان مکتب تفکیک: سیدموسی زرآبادی، میرزا مهدی اصفهانی و شیخ مجتبی قزوینی است. اثر حاضر دارای دو بخش اصلی است. بخش اول، با عنوان «تبیین شناخت از دیدگاه مکتب تفکیک»، درباره ی ضرورت تفکیک، معنای تفکیک، موضوع له و معانی الفاظ و تفاوت آن با معانی الفاظ در علوم بشری ، عقل، عمل، سبب وجدان، علم حضوری، عالم، عاقل و ادله ی عدم تجرد است.نویسنده در بخش دوم، به نقد آرای معرفت شناختی مکتب تفکیک پرداخته و راه های شناخت و معرفت دینی، اجماع، جایگاه عقل در اسلا م، تعارض عقل و نقل، نقد دیدگاه های مکتب تفکیک در مورد عقل و چگونگی ارتباط آن با عالم و عاقل را بررسی نموده است. تفکیک، نظریه ای معرفت شناختی و روش شناختی در خصوص چگونگی فهم متون دینی است که در آن بر تمایز سه روش معرفت دینی: روش قرآن، فلسفه و عرفان از هم تأکید می شود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهم القرآن الحکیم: التفسیر الواضح حسب ترتیب النزول - القسم الاول
نویسنده:
محمد عابد الجابری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: مرکز دراسات الوحدة العربیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن به ترتیب نزول
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر اهل سنت ,
تفسیر قرآن اهل سنت ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
شابک (isbn):
ISBN 13 9789953827414
چکیده :
«محمد عابد الجابری» قرآنپژوه و انديشمند مراكشی و مؤلف اين اثر، معتقد است كه قرآن كريم طی ۲۰ سال بر پيامبر اكرم (ص) نازل شده و تسلسل سورهها بر اساس نزول، تسلسلی منطقی و اين تسلسل، مطابق با وقايعی است كه در زمان پيامبر اكرم(ص) اتفاق افتاده است. كتاب «فهم قرآن؛ تفسير واضح بر اساس ترتيب نزول» كتابی سه جلدی است و محمد عابد الجابری در اين كتاب، تفاسير مختلف قرآن را مورد بررسی قرار داده و بر اساس ترتيب نزول قرآن به تفسير آيات میپردازد. جلد اول اين كتاب ۵۲ سوره را در بر میگيرد كه شامل سوره «علق» تا سوره «يوسف» است كه در ۴۰۰صفحه تأليف شده است و سوره های علق، مدثر، مسد، تكوير، اعلی، ليل، فجر، ضحی، شرح، عصر، عاديات، كوثر، تكاثر، ماعون، كافرون، فيل، فلق، ناس، اخلاص، فاتحه، رحمن، نجم، عبس، شمس، بروج، تين، قريش، قارعه، زلزله، قيامت، همزه، مرسلات، ق، بلد، علق، مدثر، قلم، طارق، قمر، ص، اعراف، جن، يس، فرقان، فاطر، مريم، طه، واقعه، شعراء، نمل، قصص، يونس، هود، يوسف به ترتيب در جلد اول اين كتاب بررسی شده است.////
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهم القرآن الحكيم: التفسير الواضح حسب ترتيب النزول - القسم الثاني
نویسنده:
محمد عابد الجابری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: مركز دراسات الوحدة العربية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن اهل سنت
,
تفسیر قرآن به ترتیب نزول
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر اهل سنت ,
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
شابک (isbn):
ISBN 13 9789953827797
چکیده :
«محمد عابد الجابری» قرآنپژوه و انديشمند مراكشی و مؤلف اين اثر، معتقد است كه قرآن كريم طی ۲۰ سال بر پيامبر اكرم (ص) نازل شده و تسلسل سورهها بر اساس نزول، تسلسلی منطقی و اين تسلسل، مطابق با وقايعی است كه در زمان پيامبر اكرم(ص) اتفاق افتاده است. كتاب «فهم قرآن؛ تفسير واضح بر اساس ترتيب نزول» كتابی سه جلدی است و محمد عابد الجابری در اين كتاب، تفاسير مختلف قرآن را مورد بررسی قرار داده و بر اساس ترتيب نزول قرآن به تفسير آيات میپردازد. جلد دوم اين كتاب دارای ۴۳۱ صفحه است و محمد عابد الجابری تفسير ۳۸ سوره از سوره حجر تا حج را مورد بررسی قرار میدهد، كه موضوع اين آيات شامل ارتباط پيامبر(ص) با قبايل مختلف، محاصره پيامبر اكرم(ص) در شعب «ابوطالب» و هجرت مسلمانان به «حبشه» و آمادگی نبی اكرم(ص) برای هجرت به مدينه است.////
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فهم القرآن الحكيم: التفسير الواضح حسب ترتيب النزول - القسم الثالث
نویسنده:
محمد عابد الجابری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: مركز دراسات الوحدة العربية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن به ترتیب نزول
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر اهل سنت ,
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
شابک (isbn):
ISBN 13 9789953821795
چکیده :
«محمد عابد الجابری» در اين كتاب طرحهای تفسير قرآن را به پايان میبرد. در اين كتاب نويسنده از تمامی تفاسير گذشته جهت فهم و درك آيات استفاده كرده و براساس ترتيب نزول آيات به تفسير قرآن پرداخته است، اين مسئله تنها در سطح روند «هستی و تكوين» نيست كه تنها از روند نزول ياد شود، بلكه روند و مسير دعوت حضرت محمد(ص) و سيره نبوی را متذكر میشود. وی معتقد است كه قرآن كريم كه طی ۲۰ سال نازل شده، تسلسل داشته و براساس تسلسل منطقی آن باطن قرآن را مورد بررسی قرار میدهد و بهوضوح روند نزول را همپای روند دعوت میداند؛ به طوریكه استفاده از علامتها و نشانههای درك را جزيی اساسی در بسط و توسعه اين نوع تفسير میداند. در جلد سوم اين كتاب ۲۴ سوره كه برخی كوتاه و برخی ديگر بلند هستند، آورده شده و در كنار آنها حوادث تاريخی نيز نقل میشوند. با توجه به ارتباط عميقی كه ميان پيامبر اكرم(ص) و قرآن كريم وجود دارد، نياز به قرائت دوگانه از زندگی پيامبر و آشنايی با قرآن كريم حس میشود كه مؤلف تلاش كرده طی اين سه جلد به آنها بپردازد. جلد اول اين كتاب، به بررسی ۵۲ سوره، جلد دوم اين كتاب به بررسی ۳۸ سوره قرآن و جلد سوم نيز ۲۴ سوره قرآن را مورد بررسی قرار داده كه از سوی همين ناشر منتشر شده است.////
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير القرآن الكريم - تفسير شبّر
نویسنده:
السيد عبد الله شبر
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کویت: شرکة مکتبة الالفین,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
تفسیر بیانی
,
تفسیر مزجی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
تفسیر کامل قرآن
,
تفسیر شبر
کلیدواژههای فرعی :
آیات امامت ,
آیات تحدی ,
اخراج حضرت آدم (ع) ,
تطهیر اهل بیت(ع) ,
آیات امر عباد به طاعت ,
آیات توسل ,
آیات توحید ,
خلافت آدم علیه السلام ,
معجزات ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
ابلیس ,
آیه 124 بقره ,
آیات معاد ,
آیات جهاد ,
ایمان ,
آیات نبوت ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
آیه اکمال ,
آیه تطهیر ,
آیه مباهله ,
آیه نجوی ,
جنت آدم(ع) ,
آیات شفاعت ,
آیات خاتمیت ,
آیات نفی شفاعت ,
چکیده :
تفسیر الوجیز (الصغیر) دارای ۱۸۰۰۰ سطر است و مؤلف آن را در چهارم جمادی اولی ۱۲۳۹ ه. ق به پایان برده است و آن کوچکترین تفسیر مؤلف است که از دو تفسیر الکبیر ( صفوة التفاسیر ) و الوسیط ( الجوهر الثمین فی تفسیر القرآن ) او تلخیص شده و در یک مجلد به زبان عربی و شیوه روایی میباشد. این تفسیر شامل تمام قرآن میباشد که به شیوه مزجی نوشته شده است. دکتر حامد حفنی داوود یکی از اساتید دانشکده زبان قاهره در مقدمه خود بر چاپ دوم (قاهره مکتبة النجاح ۱۳۸۵ ق ۱۹۶۵ م) مینویسد: مؤلف دقت بسیاری در معنا و ایجاز در بیان عبارات را به کار گرفته است و این شیوه هم برای مبتدیان و هم برای محققان سودمند است، مبتدی از جهت سهولت بیان و محقق از جهت دقت و اصطلاحات تفصیلی آن بهره وافری میتواند ببرد، علاوه بر آن مؤلف محترم طبق وعدهای که در مقدمه تفسیر داده است از منابع وحی و خاندان نبوت استفاده کرده و تفسیر خود را با علوم آن بزرگواران خصوصا امام علی بن ابیطالب علیهالسّلام و امام جعفر صادق علیهالسّلام اصالت بخشیده است. سبک این تفسیر بسیار ساده و روان میباشد، پس از ذکر هر آیه توضیح مختصری در فهم و پیام آیه میآید، از این جهت میتوان آن را با تفسیر الجلالین مقایسه کرد. افزون بر اینکه برخی توضیحات تاریخی و علوم قرآنی مفسر بسیار جالب و قابل توجه برای همگان است در این تفسیر جمع بین دقت نظر و اداء معنی و ایجاز شده است، برای متخصصین مفید است چون به ایجاز مطالب زیادی را مطرح کرده و با دقت و تامل میتوان به آن رسید و برای مبتدئین مفید است چون با روشی آسان اما تحلیلی مطالب را عرضه میدارد. دکتر حامد حفنی مینویسد: در مقایسه این تفسیر با تفسیر الجلالین ، در ابتدای سوره حمد، مشاهده میکنید که از لحاظ لغوی و بیان معانی «الله»، «الرحمن» و «الرحیم»، تفسیر شبر، از قوت بیشتری برخوردار است. در این تفسیر ضمن رعایت جلوه روائی، در شرح و تفسیر آیات از روش تفسیر قرآن به قرآن نیز بهره برده است. ذکر اسباب النزول آیات نیز مورد توجه بوده و در موارد لزوم به آن میپردازد. ایجاز در بیان مطالب، سبب نشده که مفسر، نظری به دیدگاهها و اقوال دیگر نداشته باشد و هر از گاهی به ذکر آن میپردازد. مفسر محترم، متعرض قرائات شده و در پاورقی کتاب به آنها اشاره دارد، در حقیقت در تفسیر خود، قرائت امام حفص و قرائت غیر او را بیان کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان
نویسنده:
عبدالرحمن بن ناصر السعدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير يحيى بن سلام
نویسنده:
يحيى بن سلام التيمي البصري القيرواني؛ محقق: هند شلبی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الکتب العلمية، منشورات محمد علي بيضون,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر روایی
کلیدواژههای فرعی :
کتب تفسیر ,
کتب تفسیر اهل سنت ,
کد کنگره:
BP 93 /ی3ت7
چکیده :
تفسير يحيى بن سلام التيمي البصري القيرواني تأليف يحيى بن سلام (سلاّم) بن ابى ثعلبه تيمى بصرى مغربى (متوفى 200ق)، از جمله تفاسير قرن دوم هجرى است. در درستى نام كتاب و صحّت انتساب آن به مفسر هيچ شكى نيست؛ زيرا بر روى اغلب نسخههاى خطى آن اين نامها آمده است: تفسير ابن سلام (نسخه عبدليه)، تفسير يحيى بن سلام (نسخه قيروان، نسخه سوم، قطعه 180)، تفسير القرآن تأليف يحيى بن سلام (قيروان، نسخه پنجم، قطعه 163) و التفسير (قيروان، نسخه ششم، قطعه 247). همچنين بعضى از مترجمان نام اين تفسير را جزو آثار او آوردهاند. در تفسير و مفسران ذهبى (209/1) آمده: جامع البيان طبرى از نظر زمانى و اشتمال بر علم تفسير، نخستين تفسير به شمار مىرود. مراد از ذهبى از نخستين يعنى قديمترين تفسيرى كه به دست ما رسيده است. ولى محمد بن عاشور مىگويد: قديمترين تفسير موجود بهطور مطلق تفسير يحيى است. مقصود ابن عاشور آن است كه يحيى نخستين مفسرى است كه همه آيات و سور قرآن را تفسير كرده است. آنهم به روش روايى و عقلى الآن هيچكس مدعى وجود چنين تفسيرى جز تفسير يحيى نيست. پس اعتراض بعضى بر ابن عاشرو بىمورد است كه گفتهاند: چنين تفسير كاملى از تابعين كه چاپ شده باشد وجود دارد و به تفسير مجاهد مثال مىزند. در حالىكه طبرى از تفسير مجاهد تفسير سوره حمد را نقل نكرده است. از طرفى ديگر تفسير مجاهد شامل همه آيات قرآن نيست.مثلاً از 110 آيه سوره كهف تنها تفسير 38 آيه و از 118 آيه سوره مؤمنون فقط 21 آيه را تفسير كرده است. همچنين تفسير سفيان ثورى نيز كامل نيست. بخشى از آن تفسير كه بهدست ما رسيده اگرچه آغاز و انجامش افتادگى دارد، ناقصتر از تفسير مجاهد است. او فقط تفسير 9 آيه از سوره كهف و 14 آيه از سوره مؤمنون را دارد. از اين نتيجه گرفته مىشود كه پرداختن به تفسير كليد آيات قرآن توسط يحيى امر جديدى در آن زمان بوده و ابن سلام نخستين يا جزو نخستين مفسرانى است كه شيوه تفسير كامل قرآن را بنا نهادهاند. در روش تفسير اگرچه ابن سلام همچون ديگر مفسران به روش تفسير روايى گرايش داشته، به روايات و اسانيد آنها، لغت و علوم قرآن اهتمام مىورزد؛ ولى مسائل جديدى وارد تفسير كرده كه ديگران اعتقادى به آن نداشتند. برخى از ابتكارات روش تفسيرى وى به شرح زير است: 1-نقل همه روايات در شرح و تفسير آيه. 2-گسترش علم تفسير به بيان حكم شرعى، رفع ابهام، بيان قصه و حكايت و طرح مسائل جديدى كه به بيان و تفسير آيه كمك مىكرد. 3-اهتمام به اعراب كلمات و قرائات گوناگون آن و بيان دليل و حجت آنها. 4-اهتمام به بيان نظم آيه و تاثير آن در معنا. 5-نقد و نظر روايات و ترجيح آنها. از روش تفسيرى ابن سلام روشن مىشود كه نقل قولهايى كه در تفسير مطرح مىشده بهطور عمومى در نوع تفاسير آن زمان وجود داشته است؛ بههمينخاطر از ميان تفاسيرى كه پيش از او نوشته شده، نمىتوان تفسير ابن سلام را گردآورى كرد. در نتيجه تفسير وى مرحلهاى را تشكيل مىدهد كه در تفاسيرى چون تفسير مجاهد به كمال رسيد و زمينه شكلگيرى مرحله سومى را فراهم مىسازد كه در تفسير طبرى تحقق يافت؛ تأييد آن اين است كه طبرى به تفسير ابن سلام آگاهى داشته است. شايد هنگامىكه طبرى به مصر رفته آنرا از مشايخ مصر دريافت كرده است. از مقايسه بين تفسير طبرى و ابن سلام شباهت واضح در روش و روايات بين آندو به خوبى روشن مىشود. در بسيارى از موارد اسناد هر دو يكى است. هر دو يك قرائت را اختيار مىكنند.از اينرو در تحقيق اين تفسير به تفسير طبرى بسيار ارجاع داده شده است. در اينجا سؤالى مطرح است كه چه مسائلى باعث شد كه ابن سلام به نگارش چنين تفسيرى روى بياورد. جوابى كه از لابهلاى تفسير او بهدست مىآيد به دو امر برمىگردد: يكى اساتيد بسيار است كه يحيى از آنان روايت مىكند. اين مسئله اگرچه اختصاص به او ندارد ولى دور شدن از عصر پيدايش تفسير سبب مىشود كه گرايش به گردآورى روايات از ترس نابودى، زياد شود. ديگرى كه مهمتر است، تشكيل درس تفسير در قيروان، مكان دورافتاده از مراكز اسلامى است. مردم قيروان به يادگيرى زبان عربى بهطور عمومى و شناختن تفسير و معانى قرآن بهطور خاص نياز داشتهاند. همانگونه كه به روايات جديد تفسيرى نياز داشتند؛ زيرا قيروان در آن زمان شاهد شكلگيرى فرهنگ اسلامى بود. هنگامىكه ابن سلام به آنجا رفت، تعداد محدثان آنديار اندك بود. عبدالله بن فرّوخ (176ق793/م) معاصر ابن سلام اولين كسى است كه از مغرب اسلامى به مشرق براى تحصيل علم آمد. وى با ابن سلام در شمار دانشمندان طبقه دوم از فقيهان قيروان مىباشد. طبقه اول ده تن از تابعين بودند كه عمر بن عبدالعزيز در سال 99-100ق718/-719م به قيروان فرستاد تا مردم را با اسلام و قرآن آشنا كنند. اهتمام فراوان يحيى به حديث از نقل روايات بسيار در تفسير به خوبى روشن مىشود. از اينرو ابن ابى زمنين تصميم به خلاصه كردن تفسير او مىگيرد. او مىگويد: تفسير يحيى را خواندم. تكرار بسيار و احاديث بىشمار در آن يافتم كه با كمتر از آن مىتوان علم تفسير را تدوين كرد. از اينرو بعضى از احاديث آنرا خلاصه كردم. از اينها سخن ابن عاشور روشن مىشود كه مىگويد: تفسير طبرى ناگهان بهوجود نيامد بلكه دنباله و نتيجه مرحلهاى بود كه تفسير يحيى آنرا آماده ساخت؛ زيرا تفاسير قبل از يحيى نقلى و روايى محض بودند. تفسير يحيى روش روايى را با فهم و استنباط عقلى درهم آميخت. يكى از دلايل اهميت اين تفسير خلاصههايى است كه توسط دانشمندان انجام گرفته است. دو تفسير مختصر از آن بهدست ما رسيده است: 1-مختصر ابن ابى زمنين (ت 399ق1009/م). 2-مختصر هود بن محكّم هوارى از دانشمندان قرن سوم هجرى. مختصر ابومطرّف عبدالرحمن بن مروان قنازعى (ت 413ق1023/م) بهدست ما نرسيده است. اهتمام فراوان به تفسير ابن سلام باعث شد، بعضى به حفظ آن چون قرآن بپردازند. تنى چند از دانشمندان به آن اعتماد نمودند؛ مانند: ابوعبدالله قرطبى، ابوالفرج ابن جوزى، ابن حجر، مكى بن ابىطالب، سيوطى و ديگران. متأسفانه نام اين تفسير پس از مدتى به فراموشى سپرده شد. شايد دليل آن نابودى نسخههاى آن باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای مسکن و شهر اسلامی
نویسنده:
محسن قرائتی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: درسهای ازقرآن,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شهرسازی اسلامی
,
مقررات شهرسازی
,
تفسیر قرآن
,
آداب خانه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر نور (اجتماعى و تربیتى)
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
میزان الحکمه: ریشهری
کلیدواژههای فرعی :
حکومت ,
مسکن اسلامی ,
خانه های سالمندان ,
اسلام و محیط زیست ,
امنیت اجتماعی ,
امنیت فردی ,
امنیت فرهنگی ,
امنیت ملی ,
نظافت ( پاگیزگی ) ,
ساخت مسجد ,
ساخت دیوار در راه ,
ساخت معابد در سر زمین اسلام ,
حق همسایه ,
آداب تلاوت قرآن ,
ساخت گرایی اجتماعی(اصطلاح وابسته) ,
امنیت ,
چکیده :
حجت السلام محسن قرائتی پس از انتشار کامل تفسیر نور و بر پایه آن، چهار کتاب موضوعی در حوزههای حقوق، سیاست، مدیریت و انسان به رشته تحریر در آوردهاند و کتاب "سیمای مسکن و شهر اسلامی" در واقع پنجمین کتاب از این مجموعه میباشد که در ۱۴۴ صفحه چاپ گردیده است. این تألیف دارای عناوین متعددی در سه حوزه کلیات، مسکن اسلامی و اصول شهرسازی میباشد که تمامی آنها با بهرهگیری از آیات قرآن و احادیث استخراج و شرح داده شدهاند. لازم به ذکر است هر موضوع به صورت متوسط در یک صفحه توضیح داده شده است و شرح و بسط زیادی ندارند. در ادامه این عناوین بر شمرده میشود. کلیات: ضرورت و اهمیت ساخت و ساز، لازمههای مسکن، نیاز به مسکن، قداست مسکن، وظیفه حکومت در تأمین مسکن، عزم ملی برای مسکن، آزادی در انتخاب مسکن، کارکرد مغفول مسکن، باورهای درست و نادرست، بایدها و نبایدها در ساخت و سازها مسکن اسلامی: مسکن شایسته، مسکن مبارک، تهیه زمین و مصالح از مال حلال، احترام به مالکیت خصوصی، خانه سالمندان، مسکن کم هزینه، وسعت مسکن، طبقات مسکن، بی تکلفی در مسکن، نور طبیعی، هوای مطبوع، بوستان بیرونی یا باغچه درونی؟، آسایش در مسکن، حفظ حریم حیا در مسکن، نزدیکی محل کار با مسکن، ممنوعیت تبدیل باغ به مسکن، ممنوعیت اشراف به خانه دیگران، مساکن خالی، زندگی در خانه مخروبه، مقاوم سازی مسکن در برابر زلزله، پایه ساختمان، فاصله کف تا سقف، عایق بندی ساختمان، تهویه ساختمان، نمای ساختمان، اتاق پذیرایی، بیرونی و اندرونی، آشپزخانه بزرگ، ایمنی و حفاظ خانه، دیوار بام، رنگ اتاق، آراستن منزل، نظافت خانه، سرویس بهداشتی منزل، وجود حیوانات در منزل، آداب ورود به خانه، نماز و عبادت در منزل، تلاوت قرآن در منزل، اث وجود مجسمه در منزل، معیار انتخاب مسکن، عدم دلبستگی به مسکن، هجرت از شهر و دیار، اهمیت همسایه، حفظ مسکن ورشکسته، سکونت اقوام در یک محله، نعمتهای خدادادی در ساختمانها اصول شهرسازی: تأمین امنیت، رعایت عفت عمومی، برقراری عدالت، گسترش معنویت، رعایت تقوا و مبارزه با فساد، توجه به سالمندان، کودکان و معلولان، جایگاه بانوان در شهر اسلامی، زیباسازی شهر، جایگاه هنر در شهر اسلامی، گسترش فضای سبز، تأمین سرویس بهداشتی عمومی، توجه به شرایط منطقه و اقلیم، حفظ آثار باستانی گذشتگان، بهداشت شهر و مسکن، نوآوری با حفظ تجربیات، خوباوری و خود اتکایی، فاضلاب شهری، بینش سیاسی در اداره شهر، اداره شهر بر اساس قانون، حمل و نقل شهری، ساخت راههای وسیع و متعدد، جلوگیری از سد معبر، رعایت حقوق شهروندی، ساماندهی تبلیغات شهری، پایتخت کشور اسلامی، زندگی پاک و طیب در شهر، مسجد در شهر اسلامی، ساخت مدرسه، ساخت بازار، بوستان معنوی(کتابخانه)، ساخت ورزشگاه، پادگان، زندان، سرای مستمندان و غریبان، استراحتگاه مسافران، کشتارگاه، قبرستان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
تعداد رکورد ها : 2284
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید