مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
>
تفسیر مأثور
تفسیر روایی
تفسیر قرآن با قرآن
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 156
عنوان :
واکاوی و بررسی روایات اختلاف قرائت در تفسیر مأثور البرهان
نویسنده:
محمدرضا پیرچراغ ، مرتضی قاسمی حامد ، بشیر سلیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر مأثور
چکیده :
البرهان سید هاشم بحرانی از جمله مهمترین تفاسیر مأثور شیعه در نیمه اول قرن یازدهم قمری است. تفسیر مأثور یا روایی از قدیمیترین گونههای تفسیری است که برای تبیین آیات الهی شکل گرفته است. این روش، در قرن یازدهم با رواج قلمرو اخباریگری بر حوزههای علمی شیعه، به اوج خود رسید. تفسیر البرهان در زمره تفاسیر مأثور محض محسوب میشود و شامل همه سُور قرآن بوده و روایات منقول از ائمه(ع) بدون اظهارنظر مؤلف گردآوری شده است و در آن روایاتی از معصومان(ع) در باب اختلاف قرائت، شیوه تلفظ، یا نوع نزول بهچشم میخورد. دستهبندی و نقد انواع روایات اختلاف قرائت در البرهان، موضوع اصلی این پژوهش است که با روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی آن پرداخته میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که اولاً؛ انواع روایات اختلاف قرائت در البرهان شامل: تغییر در شکل ظاهری و تقدیم و تأخیر یا جابهجایی کلمات، اضافه یا کم شدن کلمه یا جمله در خلال آیات، افزودن نام ائمه در آیات، و تفسیر مزجی است. ثانیاً؛ از نظر تأثیرگذاری در معنا، روایات اختلاف قرائت در البرهان در دو دسته قرائتهای بیتأثیر در معنا و قرائتهای مؤثر در معنا جای دارد. ثالثاً؛ بررسی البرهان، نشان میدهد روایات تفسیر مزجی که در صدر اسلام مایه اختلاف قرائت میشده است، در این تفسیر نیز به دلیل ماهیت روایی محض بودن آن انعکاس یافته است، مانند روایات اضافه یا کم شدن کلمه یا جمله در خلال آیات، و یا روایات افزودن نام ائمه در آیات، که غالباً از نظر سندی مخدوش میباشند. رابعاً؛ ذیل برخی از آیات در این تفسیر از قرائتهای ضعیف استفاده شده است که این قرائتها حکم قرآن را ندارند و قرآن کریم از هرگونه تحریفی مصون میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 346 تا 374
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التفسير الكبير : تفسیر القرآن العظیم للطبرانی - المجلد الاول (الفاتحة - البقرة)
نویسنده:
سليمان بن أحمد بن أيوب الطبراني؛ تحقیق: هشام البدرانی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اربد - اردن: دار الكتاب الثقافي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر روایی
,
تفسیر اهل حدیث
,
تفسیر به سنت
شابک (isbn):
978-9957-02-1
چکیده :
تفسير الكبير اثر ابوالقاسم سليمان بن احمد بن ايوب طبرانى (260- 360ق)، با تحقيق و تصحيح هشام بن عبدالكريم بدرانى موصلى، كتابى است پيرامون علم تفسير كه به زبان عربى و حدوداً در اوايل قرن سوم هجرى نوشته شده است. كتاب با مقدمه مفصلى از نویسنده آغاز شده و مطالب در شش جلد جاى گرفته است. طبرانى در تفسير آيات، استفاده فراوانى از سنت نبوى و قول صحابه و تابعين پيرامون معناى مراد از آيه داشته و شايد بتوان تفسير او را، تفسير قرآن به سنت ناميد. وى به معناى لغوى آيات نيز توجه زيادى داشته و از اشعار عرب در توضيح لغات، استفاده زيادى كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلسلة «التسهيل لتأويل التنزيل» - تفسير جزء عم
نویسنده:
مصطفى العدوي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
طنطا - مصر: مکتبة الضیاء (دارالخلفاء: المنصورة، مصر),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر روایی
,
تفسیر سلفیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلسلة «التسهيل لتأويل التنزيل» - تفسير سورتي الفاتحة والبقرة المجلد 1 (الفاتحة - البقرة:66)
نویسنده:
مصطفى العدوي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر روایی
,
تفسیر سلفیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتمان کاوی تفسیر شیعه در کوفه؛ اصبغ و گفتمان "امامتِ وصایتی"
نویسنده:
علی راد, مریم ولایتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر مأثور
,
تفسیر روایی
,
مدرسه تفسیری کوفه
,
گفتمان کاوی تاریخی
,
گفتمان وصایت و امامت
,
تاریخ تفسیر امامیه
چکیده :
رهیافت تاریخی در کنار شناخت بسترهای مختلف جامعه، عهدهدار نمایاندن فرازها و فرودهاست. دستیابی به سیر تطور یک اندیشه و درک بهتر از خاستگاه و دوران آغازین شکلگیری آن، منوط به تحلیل گفتمانهای مکشوف از دادههای تاریخی برجایمانده در آن حوزه است. اصبغ بن نباته کوفی از نخستین مفسران شیعی در کوفه است که در منابع رجال و تراجم، بهعنوان نخستین مؤلف ذکر شده؛ اما اثری مشخص با محتوای قرآنی یا تفسیری به وی نسبت داده نشده؛ فراوانی نسبتاً زیاد روایات تفسیری او و بازتاب آنها در آثار معتبر پسین و همچنین توجه به روانشناسی اعتقادی شخصیت وی، این فرضیه را به ذهن میرساند که به گمان قوی، اصبغ از ارکان مهم انتقال آموزههای قرآنی امام علی(ع)، با رویکرد تأسیس یا ترویج گفتمانهای شیعهبنیان همچون امامت و وصایت در روزگار خود بوده؛ براساس نظریه "آوای متعارض باختین" باید گفت بازتاب گسترده مؤلفههای معنایی وصایت در تفسیر اصبغ و اهتمام او به گفتمان وصایت علوی، معنادار بوده و در دیالکتیک تعاملی با گفتمان رقیب شکل گرفته که قصد داشت نظریه خلافت سقیفهای در جامعه را نهادینه کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير البيان في الموافقة بين الحديث والقرآن - المجلد الاول (سورة الفاتحة - سورة البقرة: آیة 199)
نویسنده:
آية الله السيد محمد حسين الطباطبائي؛ تحقیق: اصغر ارادتی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالتعارف للمطبوعات - مکتب تنظیم و نشر آثار العلامة الطباطبائی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
,
توحید صدوق
,
توحید مفضل
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
الغیبة: نعمانی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
نکت الاعتقادیه: شیخ مفید
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
احادیث شفاعت ,
اخراج حضرت آدم (ع) ,
شفاعت ,
خلافت آدم علیه السلام ,
محسن (اسماء صفات الهی) ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
مؤمن متقی ,
ابلیس ,
احوال بهشت ,
جهنم ,
آیه 124 بقره ,
صراط مستقیم ( قرآن ) ,
نفاق ,
نفاق با خدا ,
نفاق با مردم ,
ایمان ,
بهشت ,
جنت آدم(ع) ,
اخبار قرآن از باطن اهل نفاق ,
هدایت الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تیسیر العلی القدیر لاختصار تفسیر ابن کثیر - الجزء الرابع (الصافات - الناس)
نویسنده:
ابن کثیر؛ اختصره وعلق علیه واختار اصح روایاته: محمد نصیب الرفاعی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مکتبة المعارف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
مفسران اهل سنت
,
مفسران تربیتی
,
مفسران قرن هشتم
,
مفسران شافعیه
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر تربیتی
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر روایی
,
تفسیر شافعیه
,
کتب تفسیر
,
تفسیر کامل قرآن
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
کتب تفسیر روائی اهل سنت
,
کتب تفسیر روائی
,
کتب تفسیر قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تیسیر العلی القدیر لاختصار تفسیر ابن کثیر - الجزء الثالث (الإسراء - یس)
نویسنده:
ابن کثیر؛ اختصره وعلق علیه واختار اصح روایاته: محمد نصیب الرفاعی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مکتبة المعارف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
مفسران اهل سنت
,
مفسران تربیتی
,
مفسران روایی
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر تربیتی
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر روایی
,
تفسیر شافعیه
,
تفسیر کامل قرآن
,
کتب تفسیر اهل سنت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تیسیر العلی القدیر لاختصار تفسیر ابن کثیر - الجزء الثانی (المائدة - النحل)
نویسنده:
ابن کثیر؛ اختصره وعلق علیه واختار اصح روایاته: محمد نصیب الرفاعی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مکتبة المعارف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
مفسران اهل سنت
,
مفسران قرن هشتم
,
مفسران شافعیه
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر روایی
,
کتب تفسیر
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
کتب تفسیر روائی اهل سنت
,
کتب تفسیر روائی
,
کتب تفسیر قرآن
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواهب الرحمن في تفسير القرآن - الجزء الاول (الفاتحة - البقرة: 123)
نویسنده:
السيد عبد الأعلى الموسوي السبزواري
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: دارالتفسیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سوره بقره
,
سوره حمد
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
تفسیر بیانی
,
تفسیر کلامی
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
001- سوره فاتحه
,
جزء 01 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله رب العالمین، الرحن الرحیم
,
002- سوره بقره
,
001- سورة الفاتحة
,
002- سورة البقرة
کلیدواژههای فرعی :
اخراج حضرت آدم (ع) ,
ارزاق ,
تحدی قرآن ,
جبر determinism ,
شفاعت ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
خلافت آدم علیه السلام ,
کفر ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
ابلیس ,
هدایت ,
آیات الاحکام ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
تفسیر روایی ,
نفاق ,
نفاق با خدا ,
استعاذه ,
ایمان ,
اعجاز قرآن ,
جنت اختصاص الهی ,
جنت آدم(ع) ,
هدایت الهی ,
چکیده :
این تفسیر یکی از تفاسیر جامع و متقن شیعه در دورههای اخیر است زیرا از زاویهای علمی به ابعاد مختلف ادبی، لغوی، بلاغی، فقهی، کلامی، اجتماعی، فلسفی و عرفانی پرداخته و در هر قسمت به تناسب وارد بحث شده است. روش تفسیر اجتهادی و در عین حال جمع بین معقول و منقول است، شامل همه آیات قرآن میشود و با نثری روان و بدون پیچیدگی و تفنن در عبارات مطالب را ارائه داده است. ایشان قبل از ورود به تفسیر در مقدمهای کوتاه انگیزه و شیوه خود را اینچنین بیان میدارد: «اکثر مفسرین، قرآن را به رنگ و بوی علمی که با آن مانوسند، تفسیر کردهاند، فلاسفه، متکلمین، فقها، عرفا، صوفیه، اهل لغت، اهل حدیث و دیگران. تلاشم این است که تفسیر به رای نکنم، و تفسیر قرآن را به قرآن ارائه دهم، و با آنچه از ائمه علیهم السلام» در تبیین آیات آمده، در آمیزم، و آنچه مورد پذیرش و اتفاق جمیع اهل شریعت است، به آن اضافه نمایم و در نهایت، آنچه را که میتوان با قرائن معتبر از آیات استظهار کرد، کنار آن ذکر نمایم. روش من این بوده که مضمون آیه را بیان کنم، سپس مفردات و بعد از آن مباحث مربوط به آیه را مطرح کنم، و در مبحث دلالی، معنای عامی که، آیه با دلالتهای ظاهری یا دقائق علمی به آن، اشاره دارد، را، بیان کردهام. متعرض بیان نظم آیات و ارتباط آنها نشدم زیرا معتقدم، جامع قریب آنها هدایت و تکامل انسانی است، با این وصف، وجهی برای ذکر نظم آیات نمیبینم. شان نزول آیات را غالبا ذکر نکردم، چون معتقدم، آیات قرآن، کلیاتی است که بر مصادیق خود، در همه زمانها تطبیق میکند، پس وجهی برای تخصیص آن به زمان نزول یا به فرد خاصی، نیست. روایاتی از ائمه «علیهم السلام» نیز که در صدد بیان مصادیق هستند از باب تخصیص معنای آیه به آن مصداق، نخواهد بود، بلکه مصداق تطبیق کلی بر افراد خود میباشد. از عبارتهای مغلق و الفاظ سخت و تفصیل زائد احتراز جستم.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 156
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید