مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
تفاسیر تابعین تابعین
تفاسیر تک نگار
تفاسیر عصر کهن
تفاسیرعصر جدید
تفسیر ابن عباس
تفسیر اجتماعی
تفسیر اجتهادی
تفسیر اجمالی قرآن
تفسیر اخلاقی
تفسیر ادبی
تفسیر اشاری
تفسیر اهل بیت (ع)
تفسیر اهل سنت
تفسیر باطن قرآن
تفسیر باطنیه
تفسیر به رأی
تفسیر بیانی
تفسیر پلورالیستی قرآن
تفسیر پوزیتیویستی
تفسیر پیامبر (ص)
تفسیر تابعین
تفسیر تاریخی
تفسیر تبیینی قرآن
تفسیر تحلیلی
تفسیر تدبری قرآن
تفسیر تربیتی
تفسیر ترتیبی
تفسیر تمسکی قرآن
تفسیر خوارج
تفسیر درایی
تفسیر دوران نهضت های اصلاحی
تفسیر رمزی
تفسیر سیستمی
تفسیر شیعه
تفسیر صحابه
تفسیر ظاهر قرآن
تفسیر عرفانی
تفسیر عصر جدید
تفسیر علمی قرآن
تفسیر فقهی
تفسیر فلسفی
تفسیر قرآن با قرآن
تفسیر کلامی
تفسیر مأثور
تفسیر متصوفه
تفسیر مزجی
تفسیر موضوعی
تفسیر وجوه قرآن
تفسیرسکولاریستی قرآن
تفسیرمعنوی
زبدة البیان (مقدس اردبیلی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 2284
عنوان :
تفسیر المنار المجلد 9
نویسنده:
محمد رشید رضا
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المنار
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اجتماعی
,
تفسیر تربیتی
,
نواندیشی دینی
,
تفسیر سیاسی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
03- تفسیر اهل سنت
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
ولایت ,
آیات امامت ,
اسمای حسنی ,
آیات عذاب ,
مؤمن متقی ,
اهل نار ,
اسرائیلیات ,
آیات متشابه ,
قرائت قرآن ,
آداب تلاوت قرآن ,
حقائق اسمائی الهی(در تعین ثانی) ,
ملائکه ,
آیه میثاق ,
چکیده :
المنار (تفسیر القرآن العظیم) تفسیری است جامع ولی ناتمام در ۱۲ جلد که به آیه ۵۳ سوره یوسف پایان مییابد. از اول قرآن تا آیه ۱۲۶ سوره نساء به انشای شیخ محمد عبده (متوفای ۱۳۲۳) و املای سیدرشیدرضا (متوفای ۱۳۵۴) است و بعد از آن، رشید رضا به پیروی از سبک شیخ محمد عبده، آن را تا سوره یوسف ادامه داده است. تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن متاثرند. توجه کردن به مشکلات کنونی مسلمانان، بررسی علل عقب ماندگی جامعه اسلامی، امکان ساخت جامعهای قوی، برانگیختن امت به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده خویش، برخورد درست علمی با زندگی، عنایت کامل به (ضرورت) تامین اسباب و علل تمدن اسلامی، برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران که بر اعتقادات و تاریخ و تمدن و بزرگان اسلامی شبیخون زدهاند (با ادلهای علمی و حقایق تاریخی) و بطلان تفکر آنان از ریشه، از ویژگیهای این تفسیر است. این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که مؤلّف آن به مفسّری مجدّد با روش تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشگامان و متفکران حرکت اسلامی معاصر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر المنار المجلد 10
نویسنده:
محمد رشید رضا
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المنار
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اجتماعی
,
تفسیر تربیتی
,
نواندیشی دینی
,
تفسیر سیاسی
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
03- تفسیر اهل سنت
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
توبه ,
آیات خلود بهشت ,
علم الهی ,
جهنم ,
اسرائیلیات ,
حبُّ النبی صلی الله علیه و آله للرّاوی ,
آیات منسوخ ,
آیات ناسخ ,
آیه جزیه ,
ناسخ و منسوخ ,
جهاد ( فقه) ,
جهاد با منافقین ,
جزیه ( عین ) ,
حب به خدا ,
هجرت پیامبر(ص) ,
تقوی ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
تارک نماز ,
چکیده :
المنار (تفسیر القرآن العظیم) تفسیری است جامع ولی ناتمام در ۱۲ جلد که به آیه ۵۳ سوره یوسف پایان مییابد. از اول قرآن تا آیه ۱۲۶ سوره نساء به انشای شیخ محمد عبده (متوفای ۱۳۲۳) و املای سیدرشیدرضا (متوفای ۱۳۵۴) است و بعد از آن، رشید رضا به پیروی از سبک شیخ محمد عبده، آن را تا سوره یوسف ادامه داده است. تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن متاثرند. توجه کردن به مشکلات کنونی مسلمانان، بررسی علل عقب ماندگی جامعه اسلامی، امکان ساخت جامعهای قوی، برانگیختن امت به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده خویش، برخورد درست علمی با زندگی، عنایت کامل به (ضرورت) تامین اسباب و علل تمدن اسلامی، برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران که بر اعتقادات و تاریخ و تمدن و بزرگان اسلامی شبیخون زدهاند (با ادلهای علمی و حقایق تاریخی) و بطلان تفکر آنان از ریشه، از ویژگیهای این تفسیر است. این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که مؤلّف آن به مفسّری مجدّد با روش تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشگامان و متفکران حرکت اسلامی معاصر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر المنار المجلد 12
نویسنده:
محمد رشید رضا
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر اجتماعی
,
تفسیر تربیتی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
صفات الهی ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
آیات توحید ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
عصمت انبیا در تبلیغ ,
عصمت انبیا در تلقی وحی ,
معجزات انبیا ,
عصمت انبیاء از خطا در تطبیق شریعت ,
احباط اعمال صالحه ,
حضرت یوسف (ع) ,
استقامت ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
خلق عالم ,
سُوَر بدون ناسخ و منسوخ ,
سُوَر متضمن ناسخ و منسوخ ,
آیات انبیاء ,
آیات متشابه ,
آیات محکم ,
ناسخ و منسوخ ,
انابه ,
استغفار ,
قوم لوط ,
آیات احباط ,
چکیده :
المنار (تفسیر القرآن العظیم) تفسیری است جامع ولی ناتمام در ۱۲ جلد که به آیه ۵۳ سوره یوسف پایان مییابد. از اول قرآن تا آیه ۱۲۶ سوره نساء به انشای شیخ محمد عبده (متوفای ۱۳۲۳) و املای سیدرشیدرضا (متوفای ۱۳۵۴) است و بعد از آن، رشید رضا به پیروی از سبک شیخ محمد عبده، آن را تا سوره یوسف ادامه داده است. تفسیر المنار یکی از تفسیرهای اجتماعی و تربیتی است که تفسیرهای زیادی از آن متاثرند. توجه کردن به مشکلات کنونی مسلمانان، بررسی علل عقب ماندگی جامعه اسلامی، امکان ساخت جامعهای قوی، برانگیختن امت به یک انقلاب قرآنی علیه اوضاع عقب مانده خویش، برخورد درست علمی با زندگی، عنایت کامل به (ضرورت) تامین اسباب و علل تمدن اسلامی، برخورد با دشمنان، پاسخگویی به تهاجمات فکری استعمارگران که بر اعتقادات و تاریخ و تمدن و بزرگان اسلامی شبیخون زدهاند (با ادلهای علمی و حقایق تاریخی) و بطلان تفکر آنان از ریشه، از ویژگیهای این تفسیر است. این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که مؤلّف آن به مفسّری مجدّد با روش تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشگامان و متفکران حرکت اسلامی معاصر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر البیضاوی المجلد 3
نویسنده:
ناصرالدین ابی الخیر عبدالله بن عمر بن محمد الشیرازی الشافعی البیضاوی، اعداد و تقدیم: محمد عبدالرحمن مرعشی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار احیاء التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر بیضاوی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اشاعره
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اصحاب کهف ,
حضرت لوط(ع) ,
ابلیس ,
اصحاب اعراف ,
سوره توبه ,
سوره کهف ,
سوره هود ,
سوره یوسف ,
سوره اعراف ,
آیه مشیت ,
سجده یعقوب بر یوسف (ع) ,
قوم لوط ,
جنگ بدر ,
جنگ بنی قریظه ,
مسجد ضرار ,
آیه اعراف ,
آیه شاهد ,
آیه میثاق ,
آیه واذّن موذن ,
بیدار کردن اصحاب کهف ,
پیراهن یوسف(ع) ,
چکیده :
أنوار التنزيل و أسرار التأویل، مشهور به «تفسير بيضاوى»، تأليف عبدالله بن عمر شيرازى شافعى بيضاوى (م 691ق)، از عالمان و متكلمان و مفسران معاصر علامه حلّى و خواجه نصيرالدين طوسى بوده است.آمادهسازى و مقدمه کتاب توسط محمد عبدالرحمن مرعشلى انجام شده است. بيضاوى، در مقدمه كوتاه کتاب، بهاجمال از انگيزه نگارش آن سخن گفته است. وى به انگيزه فراهم آوردن تفسير فشرده و گویا، همراه با زبده انديشههاى انديشهوران، دست به نگارش تفسير زده است. روش تفسيرى بيضاوى بدينترتيب است كه در آغاز، از نام سوره، جايگاه نزول و تعداد آيات آن ياد مىكند و آنگاه به تفسير و تبيين واژهها پرداخته و تفسير را ادامه مىدهد. اين کتاب در حقيقت، در برابر «كشاف» زمخشرى به نگارش درآمده و گرايش به فكر اشعرى از نكات بارز این تفسير است. مطالب تفسير بيشتر برگرفته از «كشاف» زمخشرى و تفسير كبير فخرالدين رازى است. یکى ديگر از منابع مورد استفاده بيضاوى، بهویژه در لغت و اشتقاق و بيان دقايق زبانى و ادبى قرآن كريم، تفسير راغب اصفهانى است. صاحب «كشف الظنون» همچنين ذيل مدخل «تفسير الراغب»، از آن بهعنوان یکى از مآخذ «أنوار التنزيل» بيضاوى ياد مىكند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر البیضاوی المجلد 2
نویسنده:
ناصرالدین ابی الخیر عبدالله بن عمر بن محمد الشیرازی الشافعی البیضاوی، اعداد و تقدیم: محمد عبدالرحمن مرعشی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار احیاء التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر بیضاوی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اشاعره
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
آیات توحید ,
معجزات ,
آیات خلود بهشت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
علم الهی ,
معجزات انبیا ,
علم الهی به جزئیات ,
آیات انبیاء ,
آیات معاد ,
آیات جهاد ,
محکم و متشابه ,
نماز خوف ,
اسراف ,
انابه ,
آداب مشورت ,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان) ,
جنگ بدر ,
جنگ خیبر ,
مقام توبه ,
رضوان ,
چکیده :
أنوار التنزيل و أسرار التأویل، مشهور به «تفسير بيضاوى»، تأليف عبدالله بن عمر شيرازى شافعى بيضاوى (م 691ق)، از عالمان و متكلمان و مفسران معاصر علامه حلّى و خواجه نصيرالدين طوسى بوده است.آمادهسازى و مقدمه کتاب توسط محمد عبدالرحمن مرعشلى انجام شده است. بيضاوى، در مقدمه كوتاه کتاب، بهاجمال از انگيزه نگارش آن سخن گفته است. وى به انگيزه فراهم آوردن تفسير فشرده و گویا، همراه با زبده انديشههاى انديشهوران، دست به نگارش تفسير زده است. روش تفسيرى بيضاوى بدينترتيب است كه در آغاز، از نام سوره، جايگاه نزول و تعداد آيات آن ياد مىكند و آنگاه به تفسير و تبيين واژهها پرداخته و تفسير را ادامه مىدهد. اين کتاب در حقيقت، در برابر «كشاف» زمخشرى به نگارش درآمده و گرايش به فكر اشعرى از نكات بارز این تفسير است. مطالب تفسير بيشتر برگرفته از «كشاف» زمخشرى و تفسير كبير فخرالدين رازى است. یکى ديگر از منابع مورد استفاده بيضاوى، بهویژه در لغت و اشتقاق و بيان دقايق زبانى و ادبى قرآن كريم، تفسير راغب اصفهانى است. صاحب «كشف الظنون» همچنين ذيل مدخل «تفسير الراغب»، از آن بهعنوان یکى از مآخذ «أنوار التنزيل» بيضاوى ياد مىكند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر البیضاوی المجلد 4
نویسنده:
ناصرالدین ابی الخیر عبدالله بن عمر بن محمد الشیرازی الشافعی البیضاوی، اعداد و تقدیم:محمد عبدالرحمن مرعشی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار احیاء التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر بیضاوی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر اشاعره
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اسمای صفات الهی(کلام) ,
اتیان عرش بلقیس ,
احباط ,
آیات عصمت انبیاء ,
اختیار انسان ,
عصای موسی علیه السلام ,
سوره یس ,
سوره مریم ,
آیات انبیاء ,
جنگ خندق ,
جنگ بنی قریظه ,
تنزه الهی از جهل ,
آیات احباط ,
چکیده :
أنوار التنزيل و أسرار التأویل، مشهور به «تفسير بيضاوى»، تأليف عبدالله بن عمر شيرازى شافعى بيضاوى (م 691ق)، از عالمان و متكلمان و مفسران معاصر علامه حلّى و خواجه نصيرالدين طوسى بوده است.آمادهسازى و مقدمه کتاب توسط محمد عبدالرحمن مرعشلى انجام شده است. بيضاوى، در مقدمه كوتاه کتاب، بهاجمال از انگيزه نگارش آن سخن گفته است. وى به انگيزه فراهم آوردن تفسير فشرده و گویا، همراه با زبده انديشههاى انديشهوران، دست به نگارش تفسير زده است. روش تفسيرى بيضاوى بدينترتيب است كه در آغاز، از نام سوره، جايگاه نزول و تعداد آيات آن ياد مىكند و آنگاه به تفسير و تبيين واژهها پرداخته و تفسير را ادامه مىدهد. اين کتاب در حقيقت، در برابر «كشاف» زمخشرى به نگارش درآمده و گرايش به فكر اشعرى از نكات بارز این تفسير است. مطالب تفسير بيشتر برگرفته از «كشاف» زمخشرى و تفسير كبير فخرالدين رازى است. یکى ديگر از منابع مورد استفاده بيضاوى، بهویژه در لغت و اشتقاق و بيان دقايق زبانى و ادبى قرآن كريم، تفسير راغب اصفهانى است. صاحب «كشف الظنون» همچنين ذيل مدخل «تفسير الراغب»، از آن بهعنوان یکى از مآخذ «أنوار التنزيل» بيضاوى ياد مىكند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر البیضاوی المجلد 5
نویسنده:
ناصرالدین ابی الخیر عبدالله بن عمر بن محمد الشیرازی الشافعی البیضاوی، اعداد و تقدیم: محمد عبدالرحمن مرعشی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار احیاء التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر بیضاوی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
تفاسیر اشعری
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
صلح حدیبیه ,
ارسال انبیا ,
افعال انبیا ,
ادعای نبوت (افعال انبیاء) ,
سوره فصّلت ,
آیات معاد ,
آیه سجده ,
مومن آل فرعون ,
آیه مودت ,
آیات برزخ ,
آیات قیامت ,
رجوم شیطان ,
چکیده :
أنوار التنزيل و أسرار التأویل، مشهور به «تفسير بيضاوى»، تأليف عبدالله بن عمر شيرازى شافعى بيضاوى (م 691ق)، از عالمان و متكلمان و مفسران معاصر علامه حلّى و خواجه نصيرالدين طوسى بوده است.آمادهسازى و مقدمه کتاب توسط محمد عبدالرحمن مرعشلى انجام شده است. بيضاوى، در مقدمه كوتاه کتاب، بهاجمال از انگيزه نگارش آن سخن گفته است. وى به انگيزه فراهم آوردن تفسير فشرده و گویا، همراه با زبده انديشههاى انديشهوران، دست به نگارش تفسير زده است. روش تفسيرى بيضاوى بدينترتيب است كه در آغاز، از نام سوره، جايگاه نزول و تعداد آيات آن ياد مىكند و آنگاه به تفسير و تبيين واژهها پرداخته و تفسير را ادامه مىدهد. اين کتاب در حقيقت، در برابر «كشاف» زمخشرى به نگارش درآمده و گرايش به فكر اشعرى از نكات بارز این تفسير است. مطالب تفسير بيشتر برگرفته از «كشاف» زمخشرى و تفسير كبير فخرالدين رازى است. یکى ديگر از منابع مورد استفاده بيضاوى، بهویژه در لغت و اشتقاق و بيان دقايق زبانى و ادبى قرآن كريم، تفسير راغب اصفهانى است. صاحب «كشف الظنون» همچنين ذيل مدخل «تفسير الراغب»، از آن بهعنوان یکى از مآخذ «أنوار التنزيل» بيضاوى ياد مىكند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفی کتاب: معرفتشناسی در قرآن (ویرایش جدید)
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
معرفتشناسی دینی
,
معرفت شناسی اسلامی(قسیم معرفت شاسی مسیحی، یهودی، بودایی و هندویی)
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
کلیدواژههای فرعی :
معیار شناخت ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
علم و ایمان ,
مراحل شناخت ,
راه های معرفت ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
راکان و مبانی شناخت ,
طرح مسئله شناخت در قرآن ,
طرح دعاوی منکرین شناخت در قرآن ,
وجود خطا و راه های تشخیص اشتباه ,
شناخت عقلی و میزان منطقی ,
شناخت شهودی و دانش مفهومی ,
ریشه شناخت ,
شرایط و موانع شناخت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
فاقد چکیده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 126 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در المنثور في التفسير بالماثور (نسخه تایپی - متن کامل)
نویسنده:
عبد الرحمن بن أبي بكر السيوطي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
تفسیر قرآن
,
مفسران اهل سنت
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر روایی
,
درالمنثور
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
آیات امامت ,
آیات توحید ,
آیات صفات الهی ,
آیه اکمال ,
آیات جبر و اختیار ,
آیات معاد ,
آیات جهاد ,
آیات الاحکام ,
آیات امتحان ,
آیات خاص ,
آیات امید ,
آیات زکات ,
آیة الکرسی ,
مفسران شافعیه ,
آیات قرآن ,
آیات عقاید ,
آیات امر عباد به طاعت ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
آیه مباهله ,
آیات برزخ ,
آیات خلود بهشت ,
آیات خلود دوزخ ,
آیات خاتمیت ,
کد کنگره:
BP 96 /س9د4
چکیده :
الدر المنثور: جلال الدین ابوالفضل، عبدالرحمان بن ابی بکر بن محمد سیوطی (متوفای 911)؛ اصل او از خانواده ای بود که در شهر اسیوط (شهری در صعید علیای مصر) می زیستند. گفته اند: در اصل فارس بوده و در بغداد سکونت داشته اند و سپس به مصر مهاجرت کرده اند. جلال الدین سیوطی از کودکی نبوغ خود را در حفظ و تحصیل علم نشان داد. وی در سن هشت سالگی آموختن قرآن را به پایان رسانید. استادان و شاگردان او بیشمارند. او بیش از پانصد تألیف دارد که از لحاظ تنوع و گستردگی کم نظیر است. خود چنین می گوید: دویست هزار حدیث از بردارم و اگر بیشتر می یافتم بر آن می افزودم. وی آگاه ترین مرد زمان خویش به حدیث شناسی و شناخت ابعاد آن - متناً و سنداً - به شمار می رفت. تألیفات او از هر نظر ارزشمند، مفید و مورد توجه همگان بوده است. او کوششهای متقدمین را در رشته های مختلف حدیث و تفسیر و علوم قرآنی به سبک جالبی گرد آورده و متون بسیاری را که در دسترس نبوده، یکجا در اختیار دانشدوستان قرار داده است و می توان گفت کتب وی - بویژه در تفسیر و علوم قرآنی - دایرةالمعارفی قرآنی به شمار می رود و مراجعه کننده را تا حدود زیادی بی نیاز می سازد. سیوطی، همانند علامه مجلسی و فیض کاشانی و سید عبدالله شبر، کاری گسترده و فراگیر انجام داده است. وی نخست بر اساس نقل روایات از سلف و با اسانید متصل، تفسیری به نام ترجمان القرآن نوشت؛ سپس به اختصار و نیز حذف اسانید آن پرداخت و تنها به ذکر صاحب کتاب مرجع اکتفا نمود. تفسیر الدر المنثور نتیجه همین کار است و نامی است کاملا متناسب؛ زیرا روایات منقول در ذیل هر آیه، بدون نظم و دسته بندی و اظهار نظر یا جرح و تعدیل است و مانند گوهرهایی از هم پاشیده، در این تفسیر پخش گردیده است؛ و همان وصفی که سعدالدین تفتازانی درباره کتابهای شیخ عبدالقاهر جرجانی کرده است: کأنها عقد قد انفصم فتناثرت لئالیه(548) درباره این تفسیر نیز صادق است. این تفسیر، انباشته از آثار قدماست و برای مراجعه کنندگان، منبع سرشاری به شمار می آید. دو نکته قابل توجه؛ درباره این تفسیر باید به دو نکته - یکی مثبت و دیگری منفی - توجه داشت: نکته مثبت آنکه، مؤلف محترم بدون هیچ گرایشی انحرافی، به جمع آوری این آثار همت گماشته و با خلوص نیت، تا آنجا که توانسته است از منابع معتبر به نقل احادیث و نیز آراء و اقوال پیشینیان پرداخته است، بدون آنکه گرایش خاصی او را به این کار واداشته باشد یا خواسته باشد اعمال غرض کند؛ بنابراین، مراجعه کنندگان با خاطری آسوده به این منبع سرشار از گوهرهای تابناک، مراجعه می کنند و هر یک، گوهر مطلوب خود را به دست می آورد. اما نکته منفی: مؤلف در این گردآوری کاری غیر محققانه کرده است و آن، جمع متون قریب المعنی و انتخاب یک لفظ برای آنها - در روایتهای متعدد الاسناد - است؛ یعنی روایتهایی را که از حیث معنا به هم نزدیکند ولی اندکی اختلاف لفظ دارند، با ذکر سندهای متعدد یکجا و با انتخاب یک لفظ یا عبارتی بر گرفته از محصل مجموع روایات، برای آنها نقل می کند. مراجعه کننده گمان می برد که همه آن متن، مورد اتفاق همه روایت کنندگان ذکر شده است؛ در صورتی که بیشتر اوقات چنین نیست و روایات، در لفظ و عبارت - گرچه اندک - با هم اختلاف دارند و چه بسا برای محقق، همین اختلافهای اندک، در نحوه استنباط و رسیدن به هدف مطلوب مؤثر باشد ولی با روش اتخاذ شده مایه گمراهی گردد. لذا توصیه می کنیم، مراجعه کنندگان که با هدف تحقیق، به سراغ چنین روایاتی می روند - که متأسفانه در این تفسیر شیوه غالب به خود گرفته است - تنها به متن موجود بسنده نکنند و به منابع اصل آن که معمولا ذکر شده است نیز مراجعه کنند. برای نمونه به این مورد توجه کنید: سیوطی، در ذیل آیه یا أیها الذین آمنوا لا تقربوا الصلاة و أنتم سکاری حتی تعلموا ما تقولون(549) روایتی را از منابع متعدد بدین گونه آورده است: أخرج عند بن حمید و أبو داوود و الترمذی - وحسنه - والنسائی و ابن جریر و ابن المنذر و ابن ابی حاتم و النحاس و الحکام - وصححه - عن علی بن أبی طالب (علیه السلام) قال: صنع لنا عبدالرحمان بن عوف طعاما فدعانا وسقانا من الخمر. فأخذت الخمر منا و حضرت الصلاة فقدمونی فقرأت: قل یا أیها الکافرون لا أعبد ما تعبدون و نحن نعبد ما تعبدون. فأنزل الله هذه الایة.(550) سیوطی این متن را از کسان بسیاری نقل کرده است؛ از جمله از حاکم نیشابوری؛ و گفته است که حاکم آن را صحیح السند هم شمرده است، درست مخالف متن مذکور است. حاکم از طریق عطاء بن سائب از ابو عبدالرحمان سلمی روایت می کند که علی (علیه السلام) فرمود: مردی از انصار مردم را دعوت کرد. هنگام نماز، یک نفر که مست بود به نماز ایستاد و این سوره (سوره کافرون) را نتوانست بخوبی بخواند؛ آنگاه آیه یاد شده نازل گردید. حاکم اضافه می کند: در این حدیث فوائد بسیاری است؛ از جمله، نادرستی قول خوارج که مستی و قرائت ناروا را به علی (علیه السلام) که خداوند او را از این تهمت مبرا ساخته است نسبت می دهند. و این حدیث صحیح السند و قابل اعتماد است.(551) شخص دیگری نیز که متن مذکور از او نقل شده است، ابن ابی حاتم است که وی نیز مانند حاکم بر خلاف نقل سیوطی روایت کرده است: او از طریق عطاء از سلمی روایت می کند که علی (علیه السلام) فرمود: در مهمانی ای که عبدالرحمان بن عوف ترتیب داده بود، فلانی را به نماز ایستانیدند و او از سر مستی، در نماز چنین خواند: قل یا أیها الکافرون أعبد ما تعبدون و نحن نعبد ما تعبدون. آنگاه آیه نازل شد.(552) ملاحظه می شود که متن مذکور با روایتی که حاکم آن را صحیح دانسته کاملا در تضاد است و با روایت ابن ابی حاتم نیز مخالفت دارد(553) و حتی با روایت طبری نیز اندک اختلافی دارد.(554) تنها با روایت ترمذی موافق است.(555) این کار، چه از روی عمد انجام گرفته باشد و چه از روی سهو، خلاف امانت در نقل است. این گونه غفلت ها در تفسیر الدر المنثور فراوان است که نباید از دید محققان پوشیده بماند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر الکشاف (نسخه تایپی)
نویسنده:
أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد الزمخشري
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر معتزله
,
تفسیر کشاف
,
کتب تفسیر اهل سنت
,
کتب تفسیر ادبی اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
آیات عقاید ,
آیات توحید ,
آیات صفات الهی ,
آیات جبر و اختیار ,
آیات الاحکام ,
آیات امتحان ,
آیات متشابه ,
آیات محکم ,
آیات وعد و وعید ,
آیة الکرسی ,
آیات قضا و قدر ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
آیه اکمال ,
آیه تبلیغ ,
آیه مباهله ,
آیات برزخ ,
آیات خلود اهل کبایر ,
آیات خلود بهشت ,
آیات خلود دوزخ ,
شماره ديويي:
297/1724
چکیده :
الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل و عيون الأقاويل في وجوه التأويل في وجوه التأويل به كشاف زمخشرى شهرت دارد. زمخشرى اين تفسير را به درخواست سيدابوالحسن بن حمزة بن دهاس، در شهر مكه، به زبان عربى به نگارش درآورده است. ذهبى در تفسير و مفسرون (ج1، ص440) مىگويد: ارزش اين تفسير با چشمپوشى از گرايش اعتزالى آن، چنان است كه تا به حال كسى مانند آن را تأليف نكرده است؛ بهخاطر وجوه اعجازى كه از قرآن بيان كرده و زيبايى نظم و بلاغت قرآنى كه در آن اظهار كرده است. تا به حال كسى مانند زمخشرى نتوانسته براى ما زيبايى قرآن و سحر بلاغت آن را بازگو كند؛ زيرا وى در بسيارى از علوم مهارت داشته، بهويژه در واژهشناسى عربى تبحر فوقالعاده داشته است. اشعار عرب را بهخوبى مىشناخته، بهعلاوه اينكه در احاطه به علوم بلاغى و معانى و بيان و ادبيات عربى ممتاز بوده است. اين نبوغ علمى و ادبى به بهترين وجه در تفسير كشاف متبلور شده است؛ بهطورىكه از هنگام تأليف تاكنون مورد توجه دانشمندان بوده و دلهاى مفسران را ربوده است. در حقيقت زمخشرى تمام ابزار و وسايلى را كه مفسر بدان نياز دارد، در اين تفسير گردآورى كرده و آن را در اختيار مردم نهاده است. تفسير كشاف در موضوع خود يگانه است و در چشم دانشمندان و تفسيرپژوهان همچون كوه استوارى است كه صعود به قله آن بسيار مشكل به نظر مىآيد. ويژگىهاى تفسير زمخشرى در پردهبردارى از بلاغت قرآن و بيان وجوه اعجاز آن و تبيين لطايف و دقايق معناى آن گوى سبقت را از همگان ربوده و پس از وى كسى به مقام وى نرسيده است. تمام كسانى كه وى را بهخاطر اعتقاد اعتزالى سرزنش كردهاند، در مهارت در واژهشناسى عربى و فصاحت و بلاغت ستودهاند و گفتهاند وى پيشواى واژهشناسى و بلاغت قرآنى است. هر مفسرى در تفسيرش چيزى را بهطور غالب بيان مىكند كه در آن مهارت دارد، ولى تفسير كشّاف يك ويژگى خاصى دارد كه مجموعهاى است كه بعضى از آن بعض ديگر را تكميل مىكند. كشاف در موضوع خود از جايگاه ويژهاى برخوردار است و بر ساير تفاسير پيشى گرفته و باعث شده كه يكى از تراث علمى بسيار عالى در تفسير بشمار آيد. تفسير زمخشرى آينه تمامنماى تفكر اعتزالى است؛ هم براى دوستداران مذهب اعتزلى و هم براى منتقدان آن؛ يعنى مذهب معتزله را بسيار واضح و شفاف منعكس مىكند تا كسى كه مىخواهد بين نزاع قديمى اشاعره و معتزله داورى كند مستندات روشنى داشته باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
تعداد رکورد ها : 2284
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید