مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه قدیم
>
فلسفه باستان
>
فلسفه یونان
فلسفه ارسطو
فلسفه افلاطون
فلسفه ذی مقراطیسی
فلسفه فیثاغورث
فلسفه نوافلاطونی
فلسفه هراکلیتوس
نحله الیایی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 252
عنوان :
مطهری و نسبت میان علم و دین
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
رابطه علم و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
ستیز علم و دین
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
خلقت ,
هبوط ,
قرون وسطی ,
رنسانس ,
حکمت یونان باستان ,
عالم طبیعت ,
تورات ,
یونان باستان ,
گزاره دینی ,
علوم جدید ,
علم تجربی ,
روش قیاسی ,
گزاره های علمی ,
زبان خدا ,
تورات (عهد عتیق) ,
روش استقرایی ,
شجره ممنوعه ,
نظریه تکامل انواع ,
فلسفه یونان ,
نظام طبیعت ,
جمود ,
تحجر و جمود ,
جهالت ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
مجربات ,
ایمان ,
نظریه تبدل انواع ,
کشف قوانین طبیعت ,
شناخت قوانین طبیعت ,
علوم قدیم ,
منشأ تعارض علم و دین ,
نظریه حدوث انواع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
علم و دین هر دو گزارههایی در باب طبیعت دارند. دانشمندان علوم طبیعی ادعا میکنند که کشف و شناخت قوانین طبیعت بر عهده علم است، در حالی که عالمان دین از حقانیت بلامنازع گزارههای دینی درباره طبیعت دفاع میکنند. این امر موجب طرح مسئله نزاع علم و دین شده است که هم در میان دانشمندان و هم در میان عالمان دین بازتاب یافته است و هر کس که دغدغهای در این باب داشته است، کوشیده است پاسخی درخور برای آن عرضه کند. استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان یک روشنفکر مسلمان در راستای ارائه تفسیری از اسلام که هماهنگ با پیشرفتهای بشری باشد، کوشیده است نبودِ تضاد را میان این دو نشان دهد. ایشان گاهی از نیاز انسان به این دو و عدم تعارض میان آنها از این حیث، سخن میگوید و گاهی میکوشد با بحث تفصیلی عدم تعارض را نشان دهد، چنانکه درباره نظریه تبدل انواع این کار را میکند و گاهی نسبیت قوانین علمی و جاودانگی آموزههای دینی را مبنایی برای دفاع از دین و تأویل علم قرار میدهد. در این مقاله ابتدا تقریری از خاستگاه مسئله و به دنبال آن دیدگاه استاد در این زمینه تحلیل و بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شرایط امکان اخذ میراث فلسفی یونان در آغاز تأسیس فلسفه در عالم اسلام : سال 5، شماره 3 : حکمت اسراء
نویسنده:
مهدی عطایی، اباصالح تقیزاده طبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حکمت یونان باستان
,
تاریخ فلسفه اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
میراث فلسفی یونان
,
فلسفه یونان
,
علوم انسانی (سایر)
,
امکان فلسفه اسلامی
,
علوم انسانی غربی
,
شروط تاسیس فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهضت ترجمه ,
بنی امیه ,
بنی عباس ,
تفکر ,
خلفای بنی عباس ,
دانشگاه جندی شاپور ,
فلسفه عربی ,
قرن اول هجری ,
مکتب اسکندریه ,
شرایط امکان ,
آغاز فلسفه ,
عقل(منطق) ,
امویان ,
قرن دوم هجری ,
طلب حقیقت ,
موسس فلسفه اسلامی ,
آغاز تفکر ,
مدرسه رُها ,
نصیبین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در پژوهش پیشرو تلاش بر آن است تا با سود جستن از مفهوم شرایط امکان، آغاز فلسفه اسلامی در جهان اسلام مورد بحث قرار گیرد. البته مدنظر این نوشتار، بررسی شرایط امکانِ آغازِ فلسفه اسلامی در نسبت با میراث فلسفی یونان است. به عبارت دیگر میخواهیم ببینیم متفکران مسلمان به واسطه چه شروطی، با میراث فلسفی یونان مواجهه پیدا کردند و توانستند این میراث را به درون کشیده و از آنِ خود کنند. فهمِ این شرایط در آن دوره تاریخی، اگر با فیلسوفان مسلمان وارد گفتگو شویم، امکانهایی را برای امروز ما در برقراریِ نسبت با علوم انسانیِ غربی و بنا نهادن علوم انسانیِ اسلامی خواهد گشود. نشان خواهیم داد که «طلب حقیقت» و «توجه به تفکر از ناحیه تفکر» از شروط مهمی بودند که تاسیس فلسفه اسلامی را در نسبت با میراث فلسفه یونانی ممکن کردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 59
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه افلاطون مادر همه فلسفه های الهی است : زمستان 1381 : فلسفه
نویسنده:
حسین غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
فلسفه افلاطون
,
رابطه فلسفه افلاطون و فلسفه الهی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اعیان ثابته ,
رابطه انسان و خدا ,
خداشناسی ,
رساله تیمائوس ,
اصالت روح ,
تجرد نفس ناطقه ,
قرآن ,
تجرد نفس ,
یونان باستان ,
بقا و خلود نفس ,
حکمای یونان ,
یونان ,
ایدئالیسم ,
قوانین ,
ایدئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه یونان ,
بقاء نفس ,
مُثُل ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
معاد(فلسفه) ,
قرآن ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
رساله فیلبوس ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
موضوعی که برخی متفکران و فلاسفه را به اندیشه و بحث واداشته قابلیت تفسیر فلسفه یونان به عنوان یک فلسفه الهی است در این مقاله با رجوع مستقیم به آثار افلاطون و ارائه تفسیر و تطبیق مختصری فضای کلی فلسفه افلاطون از این منظر بررسی و تحلیل شده و با استناد به متن عبارات افلاطون نشان داده می شود که فلسفه افلاطون نه تنها یکی از الهی ترین فلسفه های عالم اندیشه است بلکه مادر و سرچشمه تمامی تفکرات اصیل الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ فلسفه (کاپلستون) جلد یکم (یونان و روم)
نویسنده:
فردریک چارلز کاپلستون؛ مترجم:سید جلال الدین مجتبوی؛ ویراستار: اسماعیل سعادت
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای پیش سقراطی
,
نگاه ارسطو به پیش سقراطیان
,
فلسفه یونان
,
فلسفه نوافلاطونی
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه افلاطون
,
مُثُل
کلیدواژههای فرعی :
سوفسطایی ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
منطق رواقی ,
مکتب رواقی ,
نظریه رواقی مرگ ,
جهان شناسی یونانی ,
اتمیسم یونانی ,
الهیات رواقی ,
رویکرد ارسطویی (در فلسفه اخلاق) ,
اخلاق کلبی ,
اخلاق رواقی ,
لذت گرایی اپیکوری ,
اخلاق ارسطویی ,
مکتب رواقی متقدم ,
مکتب رواقی متأخر ,
فلسفه اپیکور ,
شکاکان قدیم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر فیلون بر عهد جدید : دوره 12، شماره 43 : قبسات
نویسنده:
رضا گندمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لوگوس
,
فیلون
,
ادیان ابراهیمی
,
عهد جدید
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
هری اوسترین ولفسن
کلیدواژههای فرعی :
خدا ,
آفرینش (اِبداع) ,
انسان شناسی ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
پولس ,
حضرت عیسی (ع) ,
انجیل یوحنا ,
یوحنا ,
فلسفه یونان ,
چکیده :
فیلون اسکندرانی یا یهودی حدود بیست سال قبل از میلاد به دنیا آمد و حدود چهل و پنج سال پس از میلاد از دنیا رفت. او زمان حیات خود، میان یهودیان موقعیت ممتازی داشت به گونهای که در نزاعی که میان یهودیان و حکومت وابسته به رم درگرفت، او در جایگاه سفیر یهودیان به دربار رم عزیمت کرد. فیلون یکی از متفکران بنام دوره افلاطونی میانه است که تاثیر عمیقی بر متفکران ادیان سامی بر جای گذاشت. بسیاری از مسائلی که بعدها از سوی متفکران ادیان ابراهیمی مطرح شد، نخستین بار فیلون آن را ارائه کرده است. ولفسن، مورخ امریکایی تاریخ فلسفه، تفکر غالب و حاکم بر قرن اول تا قرن هفدهم ادیان ابراهیمی را تفکر دینی یا فیلونی خوانده است. در این مقاله کوشیده شده تاثیر دیدگاه محوری فیلون یعنی لوگوس بر مسیحیت بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محاکمة السقراط : محاورات اوطیفرون، الدفاع، اقریطون
نویسنده:
افلاطون؛ مترجم: عزت قرني
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قاهره: دار قباء للطباعة و النشر و التوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فیلسوفان
,
مرگ سقراط
,
کتب فلسفه غرب به عربی
کلیدواژههای فرعی :
خیر و شر ,
سیر و سلوک ,
اخلاق ,
سلوک اخلاقی ,
دفاعیه ها ,
ظلم و عدل ,
روایت ها ,
محاکمه ,
فلسفه یونان ,
عقل(منطق) ,
سفسطه (منطق) ,
تقوا ,
محاوره ,
تاریخ فلسفه ,
شابک (isbn):
977-303-329-5
چکیده :
کتاب «محاکمة السقراط» کتابی است که سه روایت از آپولوژی سقراط را در خود گرد آورده و شامل سه بخش اصلی «اوتیفرون یا درباره تقدس»، «دفاعیه سقراط (آپولوژی)» و «کریتون یا وظیفه شهروند»، به انضمام نمایه است. در بخش هایی از این کتاب می خوانیم: «... آتن در اواخر قرن پنجم دچار بحران سیاسی بی سابقه ای شد. سرزمین دموکراسی، اولین شهر یونان تحت سلطه پریکلس، به لطف قدرت های امپراتوری اش و درخشش فرهنگی اش در طول جنگ پلوپونزی شکست های دردناکی را در تقابل با اسپارت متحمل شده بود که در نهایت با چیره شدن بر رقیب پایان گرفت و نظام الیگارشی خونینی را در آتن مستقر کرد...» در محاکمه سقراط، دفاعیه او اهمیت و تاثیر فراوانی در تاریخ فلسفه و اندیشه بشر داشته و دارد. بی تردید بسیاری از دیدگاه های فلسفی سقراط را می توان در محاکمه اش ملاحظه کرد و به صورت عینی یا کنایی یافت. محاکمه سقراط، قضاوت درباره فرزانگی و داوری درباره عقل و کشمکش کیفیتی از عدالت در میزان ناپایدار جدل سوفسطایی و منطق عقل محض است. اما، هم پای اخلاق به میان می آید، هم روایت تاریخی اهمیت می یابد، هم ادبیات به درخشش روایت مدد می رساند و هم عاطفه انسانی دستخوش مواجهه با تراژدی و شفقت بی پایان برای استاد استادان فلسفه کلاسیک خواهد شد. سقراط چنان معتبر است که در همه این زمینه ها، در مرکز روایت و توجه قرار می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
افلاطون (محاورة منكسينوس أو عن الخطابة)
نویسنده:
عبدالله حسن مسلمی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
الجامعة اللیبیة کلیة الاداب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مناظره و گفتگو
,
فیلسوفان
,
کتب فلسفه غرب به عربی
کلیدواژههای فرعی :
فنون بلاغت ,
سوفسطاییان ,
روش مناظره علمی ,
سخنوری ,
فن خطابه ,
فلسفه یونان ,
خطابه ,
آداب مناظره ,
محاوره ,
چکیده :
کتاب «افلاطون (محاورة منكسينوس او عن خطابة)» نوشته عبدالله حسن مسلمی مي باشد. رسالهٔ منكسينوس از این جهت قابل توجه است که افلاطون در آن استادان بلاغت را استهزاء می کند و سخن گفتن همانند آنان را بی نیاز از علم و دانش معرفی می کند؛ به طوری که خود او هم اگر بخواهد بهتر از آنان می تواند بنویسد و با سوفسطائیان به رقابت برخیزد. شخصیت های این مکالمه سقراط و منكسينوس پسر دموفون هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف اول افلاطون از معرفت : شماره 156 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
ملاعاشور قاضی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت در رساله تئتتوس
کلیدواژههای فرعی :
سوفیست ,
ادراک حسی (معرفت شناسی) ,
حکمت یونان باستان ,
ادراک حسی ,
حس گرایی ,
یونان باستان ,
احساس ,
مصداق های ادراک ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه یونان ,
احساس (معرفت شناسی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
آکادمی افلاطون ,
خطای حواس ,
نسبیت پروتاگوراس ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
افلاطون در رساله تئاتتوس به موضوع اصلی معرفت و شناخت آن می پردازد و سعی می کند تعریفی برای آن بیابد. سه تعریف افلاطون در پاسخ به سؤال (معرفت چیست) (estin episteme) سه قسمت اصلی رساله را تشکیل می دهند. هر سه تعریف افلاطون از شناخت که در واقع آرای مختلف موجود درباره معرفت، از جمله سوفیست ها و حس گرایان می باشد، بی نتیجه می ماند. موضوع این مقاله تعریف اول افلاطون از معرفت می باشد. سؤال (معرفت چیست ؟) در مکالمه اصلی (9 س 143- 3د 151 ) طرح می گردد. نخستین پاسخ تئاتتوس به سؤال درباره ماهیت معرفت (معرفت =aesthesis) با استناد به جمله پروتاگوراس و نظریه هراکلیت نقد و بررسی می شود (4د151-8س183).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 245 تا 257
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زمان الوجودی
نویسنده:
عبدالرحمن بدوى
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت : دار الثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
وجود ,
زمان و مکان ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
وجودی بودن زمان ,
آن سیال ,
فلسفه وجودی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه ارسطو ,
فلسفه افلاطون ,
فلسفه هگل ,
زمان ,
وجود زمان ,
فلسفه آلمانی ,
چکیده :
نفی وجود زمان و قول به زمان موهوم، نظریه ای کلامی است که در فلسفه اسلامی به تفصیل مورد مناقشه و نقد واقع شده است. این کتاب در واقع عنوان پايان نامه دكتري بدوی بود كه طه حسين تعليقه اي بر آن نوشت و در آن آمده است كه: «براي اولين بار يك فيلسوف مصري مي بينم كه در آن مشكل مرگ را در فلسفه وجودي و در زمان وجودي به بحث گذاشته است.» بحث وجود زمان، بیش از آنکه محتاج استدلال و برهان باشد، نیازمند تصوری منقّح از «نحوه وجود زمان» است. درباره «نحوه وجود زمان» در فلسفه اسلامی دو نظریه وجود دارد. در هر دو نظریه زمان امری موجود، تدریجی الحدوث و الفناء، وجودی متشابک با عدم، صاحب حقیقتی ضعیف و بی قرار می باشد. پیش از حکمت متعالیه، زمان از معقولات اولی و مفاهیم ماهوی به شمار می آمد عرضِ لازم اجسام، عرض خارجی و محمول بالضمیمه بود، وجود رابطی داشت و محتاج موضوع بود. کم متصل غیر قار الذات به حساب می آمد و وجودی نقطه مانند داشت. این که زمان به چه وجودی موجود است، متوقف بر آشنایی با انحاء مختلف وجود است. از آنجا که در رایج ترین قول درباره زمان، آن را مقدار حرکت معرفی کرده اند، لذا اگر حرکت موجود نباشد، زمان نیز موجود نخواهد بود. نحوه وجود حرکت، بویژه حرکت قطعیه، تأثیر تعیین کننده بر نحوه وجود مقدار آن یعنی زمان خواهد داشت. از سوی دیگر بسیاری وجود زمان را به وجود «آن سیال» گره زده اند. اینکه «آن» چیست، چه اقسامی دارد؟ امری عدمی است یا وجودی؟ و بالأخره وجودش چه ارتباطی با وجود زمان دارد؟ می باید پاسخ داده شود تا نحوه وجود زمان تبیین شود. ابتدا تحت عنوان «الوجود بالزمان» در دو بخش به مطالب زیر پرداخته است: 1) الواقع و الامکان: در این بخش به وجود مطلق و عین، وجود نزد هگل، زمان نزد هگل، روح مطلق، نقد دیالکتیک هگل، معنای ذات و انواع آن، وجود لا یمکن پرداخته شده است. 2) الزمان الوجودی: در این بخش به اصول مذهب ارسطو از نظر ارخاطوس، زمان نزد افلاطون، نظریات ارسطو، زمان و نفس، وجود در زمان، افلاطون و نظرش درباره زمان، قیاس نظرات ارسطو و افلاطون، نظریه ایامبلیخوس، نظریه ابرقلس، نظریه زمان در یونان، نظریه دمیسقیوس، نظریه محدثین، نظریه اوغسطین و... سپس با عنوان «الوجود الناقص» به بررسی این مطالب پرداخته: 1) التناهی الخالق: شامل مقولات عاطفه (الالم، الحب، القلق، صله و ...)، مقولات اراده (الخطر، الطفره، الوجود منفصل، اللامعقول، اللاعلیه، مقوله التعالی و ..) در پایان نیز در دو باب اقامه منطق جدید علی اساس فکره التوتر و الزمان و الخلق را بررسی کرده است. 2) التاریخیة الکیفیة: که در آن الزمان و المنفصل، الذاکره و الزمان، التفرقه بین آنات الزمان، الامکان اسبق من الواقع، المقولات تعبر عن الآنات الزمانیه، الاشکالات و الاغالیط فی فکره السرمدیه و... را بررسی نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جمع بين رایی الحكيمين
نویسنده:
محمد بن محمد ابونصر فارابی؛ مقدمه نويس: بير نصري نادر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دارالمشرق ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
آرای فلسفی
,
فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اثولوجیا ,
قیاس (منطق) ,
روش زندگی ,
فلاسفه اسلامی ,
زندگی نامه عبدالمجید سلیم ,
اختلافات ,
فیلسوفان ,
مکتب اخلاقی ارسطو ,
مکتب اخلاقی افلاطون ,
فلسفه یونان ,
فلسفه ارسطو ,
فلسفه افلاطون ,
قیاس جدلی ,
روش شناسی فلسفی ,
چکیده :
کتاب «الجمع بين رایی الحكيمين» نوشته ابونصر فارابی است. مقصود فارابی از نگارش این کتاب نشان دادن سازگاری و وفاق میان آرای افلاطون و ارسطو بوده است، وی می گوید چون بحث و نزاع افراد را درباره حدوث و قدم جهان دیده و متوجه شده که برخی مدعیان دو حکیم مبرِّز، افلاطون و ارسطو، در اثبات مُبدِع اول، وجود اسباب، نفس و عقل، پاداش و کیفر اعمال خیر و شر و بیشتر امور مدنی و اخلاقی و منطقی با هم اختلاف دارند، بر آن شده تا بر مبنای مضمون سخنانشان نشان دهد که عقاید آن دو متفق و سازگار است. فارابی در این کتاب آراء دو حکیم یعنی ارسطو و افلاطون را با هم جمع کرده و در بعضی مسائل به کتاب اثولوجیا استناد کرده است. به نظر فارابی سیزده مطلب است که گفته اند دو فیلسوف در آنها با هم اختلاف دارند. او قبل از اینکه در موارد اختلاف وارد شود سعی می کند با دلائلی که بیشتر خطائی است اثبات کند که افلاطون و ارسطو نمی توانسته اند با هم اختلاف داشته باشند چون آن دو پدیدآورنده فلسفه اند و همه حکمای بعد کم و بیش در پی ایشان رفته اند. وقتی آن دو در موضوع فلسفه با هم اختلاف ندارند و هر دو فلسفه را علم به مطلق موجود (موجود از آن حیث که موجود است) می دانند و معاریف حکمای خلف ایشان مقام آموزگار فلسفه به آنان داده اند، فقط یک مورد باقی می ماند و آن این که بگوییم در تفسیر کسانی که اختلاف دیده اند خلل و نقصانی باشد و چون عدد کسانی که به اتفاق آراء دو فیلسوف قائلند بسی بیش از اختلاف بنیان است، هیچ وجهی ندارد که اکثریت را مخطی بدانیم و حق را به شمار اندک نویسندگانی بدهیم که در موارد سیزده گانه ای که ذکر می شود بر اثر توجه به ظاهر به اشتباه افتاده اند. سیزده مسئله را فارابی تحت سه عنوان کلی آورده است. 1- روش زندگی دو فیلسوف. 2- شیوه تألیف و تدوین کتاب ها 3- آراء و اقوال دو فیلسوف.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 252
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید