مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
عصمت امام (ع) از خطا عصمت امام (ع) از سهو عصمت امام (ع) از غفلت عصمت امام (ع) از کفر عصمت امام (ع) از گناه عصمت امام (ع) از نسیان عصمت امام (ع) در افعال باطنی عصمت امام (ع) در افعال ظاهری عصمت امام (ع) در تبلیغ عصمت در زمان امامت عصمت در علم عصمت در عمل عصمت قبل از امامت
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 386
عصمت امام (ع) از دیدگاه علامه طباطبائی و فخر رازی
نویسنده:
معصوم حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
---: ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ، معاونت پژوهش حوزه های علمیه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
بررسی مسئله عصمت امام از دیدگاه متکلمان امامیه تا پایان قرن پنجم
نویسنده:
‫محمد حسین فاریاب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
---
عصمت امام و خاستگاه آن در قصص قرآن کريم
نویسنده:
محسن دیمه‌کار گراب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«عصمت امام» یکی از مهم‌ترین مباحث کلامی است که از دیرباز تاکنون در میراث کلامی امامیه ذیل شرایط امامت واکاوی شده است؛ لیکن استنادات متکلمان در این باب علاوه بر استنادات روایی و عقلی، بیشتر در ارتباط با آیاتی چون آیات تطهیر، اولی الأمر و آیاتی ازاین‌دست بوده است؛ حال‌آنکه در قصص قرآن کریم آیاتی وجود دارد که دسته‌ای از آن‌ها، بر عصمت امام دلالت دارد و گروهی دیگر به خاستگاه عصمت امام اشاره می‌کند که هر دو دسته، کمتر مورد استناد متکلمان امامی قرار گرفته است. در این نوشتار تلاش شده است بر پایۀ روش توصیفی_ تحلیلی، ظرفیت قابل توجه این دست از آیات قصص در موضوع عصمت امام، معرفی و تبیین شود. برای این منظور، مقاله در دو بخش ادلۀ عصمت امام و خاستگاه عصمت امام سامان یافته است.
اگر امام علی (ع) معصوم است پس استغفار او در مناجات ها چه معنی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
یکی از صفات پیامبران و ائمه (ع) و شخص امام علی(ع)، «عصمت» است. عصمت ملکه ای علمی و عملی است که انسان را از جهل، خطا، سهو، نسیان و مغالطه در اندیشه و تفکر نگه می دارد؛ بنابراین، معصوم، هم در بخش علم، از فهم ناصحیح به دور است و هم در بخش عمل، محفوظ از بیشتر ...
تاملی در "مکتب در فرایند تکامل"
نویسنده:
محمدصفر جبرئیلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
چکیده :
توجه به سیر تاریخی اندیشه‌های فکری ـ عقیدتی، بسیار ضرورت دارد. در این میان، کم توجهی یا بی‌توجهی به سیر تاریخی اندیشه‌های شیعی و نیز در دسترس نبودن برخی از مهم‌ترین آثار کلامی متکلمان مذهب تشیع در سده‌‌های دوم، اوایل قرن چهارم ـ از هشام بن حکم (179ق) تا ابوسهل نوبختی (311 ق) و ابن قبه رازی (پس از 319ق)، داوری در این باره را مشکل ساخته است. همچنین این عامل، سبب کج فهمی‌ها و برداشت‌ها و حتی انتساب‌های نادرست برخی آرا به شخصیت‌ها یا مکتب‌های فکری شده است. هر چند عنایت امامان شیعه (ع) در ارائه نظریه و سپس تلاش محدثان و متکلمان ارجمند به ویژه در قرن سوم و چهارم در حراست، ضبط و گردآوری آن میراث گران‌سنگ، مبانی فکری ـ نظری تشیع به ویژه در بحث «امامت» را به نسل‌های بعدی رسانده است. با بررسی سندی، تحلیل محتوایی، تبیین شرایط و موقعیت تاریخی و جغرافیایی، می‌توان در اثبات عقاید حق شیعیان امامی و نیز نقد و رد باورهای انحرافی آن به داوری نشست.
صفحات :
از صفحه 153 تا 182
پژوهشی در شناخت و عصمت امام
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «پژوهشی در شناخت و عصمت امام» توسط آیت الله جعفر سبحانی تبریزی یکی از متکلمین معاصر شیعی نگارش یافته است. این کتاب به مباحثی در شناخت و عصمت امام معصوم (ع) می پردازد. مولف در ابتدای کتاب مطالبی پیرامون واژه شناسی عصمت مطرح ساخته و در ادامه به موضوعاتی مانند: عصمت و اختیار، عصمت از گناه، نقش شیعه در رواج اندیشه عصمت و دیگر مباحث مرتبط می پردازد.
آشنایی با پیشینه، مبانی و دیدگاههای مذهب شیعه
نویسنده:
علی بابائی آریا؛ ناظر: محمدتقی فخلعی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
همانطور که می دانیم مکتب شیعه در طول تاریخ آماج حمله دشمنان قرار گرفته و به رغم آن همچنان سرفراز و قامت برافراشته حیات خود را ادامه می دهد. اموی ها آن روز که فاجعه کربلا را رقم زدند به زعم خود دودمان پیامبر را به باد فنا دادند لیکن به شهادت تاریخ کربلا به رمز ماندگاری شیعه تبدیل شد. در این نوشتار سعی بر این است که مذهب شیعه را از نظر تاریخی بررسی کرده سپس به بررسی گرایش های مختلف مذهب شیعه بپردازیم. در ادامه مبانی مذهب شیعه را بررسی کرده و علل افتراق آن از سایر مذاهب اسلامی را بیان می کنیم. همچنین نگاهی کوتاه به مسأله علم امام، خاستگاه و سرچشمه آن و عصمت از دیدگاه مذهب شیعه می اندازیم. علاوه بر این موضوع مهدویت را در قرآن و سنت بررسی کرده ایم و به دقتی به دیدگاه های خاص و فرعی شیعه کرده ایم.
عصمة
عنوان :
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مرکز الابحاث العقائدیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «العصمة» تالیف علی حسینی میلانی، پیرامون مسئله عصمت نگارش یافته است. مولف در ابتدای کتاب خود به بررسی اصطلاحی عصمت پرداخته و سپس در رابطه با عصمت ائمه (ع) سخن گفته است. وی همچنین به موضوعاتی مانند: مسئله سهو النبی (ص)، دلالت حدیث سفینه و ثقلین بر عصمت ائمه (ع)، عدم استلزام اعتقاد عصمت بر غلو و دیگر مباحث مرتبط اشاره کرده است.
اثبات عصمت پذيري حضرت زهرا(س) از ديدگاه فريقين
نویسنده:
‫راحله عليزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫در ميان علماي فريقين، در باره عصمت به طور عام و معصوم بودن خاندان پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و انبيا عليه السلام اختلافاتي وجود دارد. شخصيت حضرت زهرا? در ميان هر دو فرقه شيعه و سني از جايگاه ويژهاي برخوردار است و اعتقاد اکثر مردم اين است که جايگاه والاي ايشان صرفاّ بدين جهت نيست که فرزند رسول اکرم صلي الله عليه و آله و سلم است. البته اين مسئله در جاي خود ارزشمند است؛ امّا تنها يکي از ويزگيهاي برتري آن حضرت است؛ زيرا عمده جايگاه والاي ايشان، به جهت دارا بودن شخصيت معنوي خود آن حضرت است. بنابراين، تبيين جايگاه واقعي ايشان، مسئله بسيار مهمي است که شايسته بحث و بررسي است. بر اين اساس، تحقيق حاضر در سه فصل به بررسي ديدگاه علماي شيعه و سني در باره عصمت حضرت زهرا? پرداخته است. اثبات عصمت حضرت زهرا? با استفاده از دلايل عقلي و نقلي فراوان امکان پذير است. طبق نظر مشهور شيعه، از بررسي آيات و روايات به دست ميآيد که حضرت زهرا? داراي عصمت مطلق بوده است. به تعبير ديگر، آن حضرت به لحاظ حقيقت عصمت، هم معصوم از گناه هستند و هم معصوم از سهو و نسيان، و به لحاظ مرتبه و درجه، کاملترين مرتب? عصمت را دارا ميباشند؛ يعني همان عصمتي که شيعه براي پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و امام علي عليه السلام معتقد است. البته ذکر اين گونه روايات در کتب روايي معتبر اهل سنت و تأکيد بزرگان ايشان بر صحت اين روايات، خود نوعي اعتراف ضمني به صحت نظريه شيعه است. افزون بر آن، اکثر مفسران اهل سنت، شأن نزول آيات عصمت را اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم دانستهاند. از جمله آيات بررسي شده در باب عصمت، آيه تطهير است که به صراحت و روشني، عصمت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم و اهل بيت ايشان را بيان ميکند. دلايل قرآني و روايي ديگر نيز به لحاظ مفهومي و دلالت التزامي، مؤيد و ثابت کننده ادعاي نويسنده است.
بررسي نظريه تطور تدريجي عصمت امام از ديدگاه شيعه
نویسنده:
‫روح‌الله روحاني
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫آيا عصمت ائمه هدي? که شيعه بدان معتقد است، ساخته و پرداخته اصحاب و بزرگان شيعه در ادوار تاريخ شيعه بوده، و يا اينکه ريشه در اصل دين داشته و مأخوذ از متون ديني است؟ اين پژوهش در پنج فصل، به اين موضوع پرداخته است. هرکسي با رجوع به عقل خود و تأييد رسالت پيامبران?، ضرورت و لزوم عصمت آنها را تأييد و تصديق ميکند؛ زيرا يکي از علل نياز بشر به انبيا? جهل و خطاي انسانهاست. در قرآن کريم نيز آيات زياد و روايات فراواني از معصومان? بر عصمت انبيا? دلالت دارد. همچنين بر اساس برخي آيات، ائمه هدي? نيز از مقام عصمت برخوردارند که از آن جمله ميتوان به آيه امامت ابراهيم عليه السلام، آيه تطهير و آيه اولي الامر اشاره نمود. افزون بر اين، روايات بسياري از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و اهل بيت? درباره عصمت انبيا? و عصمت ائمه? از هرگونه گناه، خطا و حتي سهو و نسيان به ما رسيده است. ادل? ياد شده سبب شده است که در طول ادوار مختلف، علما، متکلمان و انديشمندان مسلمان، آثاري را درباره عصمت انبيا? و ائمه? تأليف کنند. عصمت انبيا? به معني عصمت در اخذ و تلقي پيام الهي و عدم تغيير در آن، مورد اتفاق همه فرق اسلامي است. اما نسبت به عصمت از گناه، خطا، سهو و نسيان، پيش از بعثت و پس از آن، وگناهان کوچک و بزرگ، اختلاف وجود دارد. شيعه بر اين باور است که انبيا? در تمامي اين موارد، معصوماند و ائمه? نيز از اين ويژگي با چنين گستره اي برخوردارند. اما عده اي از مستشرقان و به تبع آنها، پيروان داخلي آنها، مسئله عصمت را امري جديد و حادث قلمداد کردهاند. از جمله اين افراد، آقاي مدرسي طباطبائي است که در کتاب «مکتب در فرايند تکامل»، منشأ پيدايش قول به عصمت ائمه? را هشام بن حکم دانسته است. البته اين ديدگاه، با ادله قطعي مردود است؛ زيرا اين موضوع، مورد اجماع تمام بزرگان شيعه و پيروان اهل بيت? بوده و منشأ آن ادله قاطع عقلي و نقلي است. نويسنده در پايان به برخي شبهات در اين موضوع، پاسخ داده است.
  • تعداد رکورد ها : 386