مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
>
امام شناسی
>
شرایط امام
>
عصمت امام (ع)
عصمت امام (ع) از خطا
عصمت امام (ع) از سهو
عصمت امام (ع) از غفلت
عصمت امام (ع) از کفر
عصمت امام (ع) از گناه
عصمت امام (ع) از نسیان
عصمت امام (ع) در افعال باطنی
عصمت امام (ع) در افعال ظاهری
عصمت امام (ع) در تبلیغ
عصمت در زمان امامت
عصمت در علم
عصمت در عمل
عصمت قبل از امامت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 386
عنوان :
بررسی مقایسهای روش و رویکرد تفسیری شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی و تأثیر دیدگاههای علامه طباطبایی بر ایشان
نویسنده:
محسن قاسم پور، رضوان خسروی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
روش تفسیر قرآن
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
آیت اله جوادی آملی
,
درباره مرتضی مطهری
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تاویل قرآن ,
مبانی تفسیر قرآن ,
اهل بیت(ع) ,
عصمت امام (ع) ,
تفسیر تسنیم (کتاب) ,
مسائل اجتماعی در قرآن ,
روایات و تفسیر قرآن ,
موضوعات اخلاقی قرآن ,
مبانی صدوری قرآن ,
مبانی دلالی قرآن ,
مخاطب تفسیر قرآن ,
عقل گرایی در تفسیر قرآن ,
فنون ادبی در تفسیر قرآن ,
علوم تجربی در تفسیر قرآن ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی هر دو از شاگردان مفسر بزرگ شیعی، علامه طباطبایی بودهاند که صاحب تفاسیری در قرآن کریم میباشند. دو مفسر گرانقدر در روش تفسیری خود پیرو روش تفسیری استاد خود میباشند که بر پایه روش تفسیری قرآن به قرآن بنا نهاده شده است. افزون بر آنکه مرحوم شهید مطهری و آیتالله جوادی آملی دارای مبانی تفسیری مشترکی بوده و هر دو در این مبانی از مرحوم علامه طباطبایی اثر پذیرفتهاند، این نکته قابل تأکید است که این دو مفسر ضمن اثرپذیری کلی از روش قرآن به قرآن علامه، از دیگر روشها، همچون استفاده از روایات و روش عقلانی در تفسیر نیز بهره گرفتهاند. میتوان شهید مطهری را به جهت افکار و نحوه بهرهگیری از آیات در موضوعات اجتماعی و اخلاقی بیشتر به استاد خویش شبیه دانست، در حالیکه روش علامه جوادی آملی در نظم و چینش عناوین و نیز جامعیت موضوعی و بسط کلام شباهت بیشتری به روش استاد خود دارد. از سوی دیگر بیان شهید مطهری بسیار ساده و قابل فهم برای عوام بوده و حوزه مخاطبان بیشتری را شامل میشود، در حالیکه تخصصی بودن تفسیر آیتالله جوادی آملی، مخاطبان آن را به دانشجویان علوم اسلامی تقلیل داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیعیان می گویند که ائمه معصومند، و از طرفی می گویند آنها تقیه می کنند، و این دو چیز با هم تناقض دارند، پس وقتی شما صحت آنچه را که امامانتان می گویند و انجام مى دهند نمى دانید، معصوم بودنشان چه فایدهای دارد؟ شما می گویید پاداش و اجر تقیه به اندازه پاداش نماز است، طوری که کسی که تقیه نمى کند مانند کسی است که نماز نمى خواند، و می گویید که (نُه دَهُم دین تقیه است). تردیدی نیست که ائمه شما به این نُه دَهُم عمل کرده اند و این با عصمت خیالی آنها تضاد دارد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سئوال مورد نظر لازم است به دو نکته اساسي اشاره نماييم: الف) تقيه در لغت از ريشه «وقايه» به معناي حفظ چيزي از خطر و ضرر است. چنان که تقوا که به معناي نگه داري نفس از محرّمات است نيز از اين ريشه مي باشد. تقيه در اصطلاح شرع به معناي حفظ جان ي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
تقیه
,
عصمت ائمه اثنی عشر(ع)
,
عصمت امام (ع)
,
پاسخ به شبهات بر شیعه
کلیدواژههای فرعی :
جواز تقیه ائمه(ع) ,
تقیه در قرآن ,
تقیه ائمه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت امام از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
نویسنده:
طیبه مولایی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اختیار
,
علوم انسانی
,
عصمت
,
علم
,
اختیار
,
امام
,
عصمت امام (ع)
,
معارف اسلامی
,
عَلِمَ
,
علم
,
علم(اسماء اول ، عرفان نظری)
,
علم
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
موضوعی که در این تحقیق بررسی شده است عصمت امام از دیدگاه فیلسوف بزرگ علامه طباطبایی(ره) است. شرایط لازم جهت امامت علم، افضلیت و عصمت است. علوم امام از منابع گوناگونی سرچشمه میگیرد که عبارتاند از: قرآن، وراثت پیامبر، ارتباط با فرشتگان الهی و روح القدس. علامه طباطبایی مرتبهی عصمتی را که برای انبیاء مطرح کردهاند، همان را برای ائمه ثابت میدانند. عصمت امام باعث سلب اختیار نمیگردد وگر نه معصومین باید هیچ فضیلتی بر دیگران نداشته باشند، بلکه با داشتن عصمت باز اختیار ائمه به جای خود باقی است، رابطهی عصمت با علم امام اینگونه است این علم در ائمه که اثرش همان بازداری انسان از کار زشت و واداری به کار نیک است دائمی و قطعی است و هرگز از آن تخلف ندارد، ادلهای که بر اثبات عصمت امام دلالت میکند به دو صورت میباشد ادلهی نقلی و ادلهی عقلی، ادلهی نقلی (آیات) شامل آیهی ابتلاء (امامت)، آیاتی که کلمهی امام را همراه با وصف هدایت به کار برده، آیهی تطهیر و آیهی اولوالامر میباشد. ادلهی نقلی (روایات) شامل حدیث ثقلین، حدیث سفینهی نوح و احادیث دیگر میباشد، ادلهی عقلی شامل نقض غرض الهی، ائمه حافظ شرع، لزوم امر به معروف و نهی از منکر میباشد. واژگان مهم و کلیدی: علم، امام، عصمت، اختیار، تنزیه، توفیق، صدق، امانت، تبلیغ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باطنی گری، اتهام عین القضات همدانی
نویسنده:
فاطمه کیایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باطنی گری
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
اندیشه های عرفانی عین القضات
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
دوام ذکر لا اله الا الله ,
امام ,
اطیعوا الله و اطیعوا الرسول ,
عالم جسمانی ,
امامت ,
رؤیت خدا ,
عقاید اسماعیلیه ,
اهل بیت(ع) ,
تعلیم امام ,
حدیث من مات و لم یعرف ,
عصمت امام (ع) ,
باطن (اسماء ذات) ,
قرآن ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
پیر (عرفان) ,
سالک ,
مرید ,
اصطلاحنامه تصوف ,
پیامبر اولوالعزم ,
تبعیت از پیر ,
همراهی ظاهر ,
همراهی باطن ,
مرجعیت امام معصوم ,
سلسله مراتب امامان ,
ابعاد وجود امام ,
بعد تکوینی امام ,
بعد تشریعی امام ,
لزوم پیروی از امام ,
درمان دردهای معنوی ,
علم به باطن ,
ترک عادت ,
ویژگی های پیر ,
آداب مریدی ,
سلوک معنوی مرید ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یکی از اتهامات قاضی همدانی، ترویج تعالیم باطنیه، به ویژه باور آنان درباره امام است و مغرضان، ضرورت دستگیری پیر از مریدان را که در آثار قاضی فراوان مورد تاکید قرار گرفته، دستاویز این اتهام نمودند. حقیقت آن است که این دو مفهوم، به لحاظ وجودی مشابهت های فراوانی با یکدیگر دارند، زیرا تصوف و تشیع، هر دو به ساحتی باطنی معتقداند که فراتر از فهم و ادراک ظاهری انسان است و راه یافتن و بهره مندی از آن کار هر کسی نیست. این باور، مستلزم معرفی امام/پیر به عنوان انسان کامل و جانشین پیامبر در هر عصر، و تعلیم حقایق باطنی و تاویل متون مقدس به عنوان مهم ترین منصب امام/پیر ملهم از جانب خداوند، و ضرورت تبعیت کامل از وی از سوی شیعه/مرید می باشد که همگی آنها از سوی اکثریت اهل سنت مردود و غیر قابل پذیرش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معصومان(ع) با داشتن مقام عصمت، چرا استغفار می کردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
- مقام معصومین(ع) مدام در حال بالا رفتن است؛ چنان که در تشهد می خوانیم: «وتقبل شفاعته و ارفع درجته؛ شفاعت او را بپذیر و درجه او را بالا ببر». شاید یکی از وجوه این استغفار، استغفار از مراتب پایین تر باشد. ۲- خود استغفار عبادت مطلق است به این معنا که
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جنبه آموزشی استغفار ائمه
,
عصمت
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
عصمت امام (ع)
,
استغفار
کلیدواژههای فرعی :
استغفار معصومین ,
استغفار پبامبر (ص) ,
استغفار پیامبر(ص) ,
انابه ,
استغفار ,
تاثیر استغفار ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیه اولو الامر چگونه عصمت اهل بیت(ع) را نشان می دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آیه اولو الأمر: یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَه وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الْأَمْرِ مِنکمْ.[۱] ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و اولو الأمر خود، اطاعت نمایید. از این که وجوب اطاعت اهل بیت(،
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اولوالامر
,
آیه اولوالامر
,
عصمت امام
,
عصمت امام (ع)
کلیدواژههای فرعی :
عصمت اهل بیت علیهم السلام ,
عصمت اهل بیت ,
کرائم قرآن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر بگوییم اولو الامر تا زمانی گناه نکرده اند واجب الاطاعه اند. پس چه ربطی به عصمت دارد تا منحصر در امامان شیعه باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آیه اولو الأمر: یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَه وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الْأَمْرِ مِنکمْ.[۱] ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و اولو الأمر خود، اطاعت نمایید. برخی مفسّران اهل سنّت، برای فرا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اولوالامر
,
آیه اولوالامر
,
عصمت اولوالامر
,
عصمت امام (ع)
,
اطاعت اولوالامر
کلیدواژههای فرعی :
لزوم اتباع اولوالامر ,
اطاعت اولوالامر ,
ولی (اسماء افعال الهی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونه با آیه ولایت، عصمت اهل بیت(ع) اثبات می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
دریافت این پیام از آیه ولایت، به اندکی توضیح، نیاز دارد. ولایت امیر مؤمنان(ع)، در امتداد ولایت خدا و پیامبر(ص) است؛ زیرا مقصود از «ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا» در آیه ولایت: (إِنَّمَا وَلِیكُمُ ٱللهُ وَرَسُولُهُ وَٱلَّذِینَ ءَامَنُوا...)، امام علی(ع) است. بن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
عصمت امام (ع)
,
آیه ولایت
کلیدواژههای فرعی :
آیه ولایت ,
سیاق آیه ولایت ,
عصمت اهل بیت ,
آیه¬ی ولایت ,
شان نزول آیه ولایت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عصمت و مصونیت انبیاى الهى و اوصیاى آنان و از جمله اهل بیت(ع) جبرى است یا اختیارى؟ به سخن دیگر: آیا آنان در مصونیت خویش از گناه و اشتباه، نقشى دارند، یا این که آنان در این ویژگی خود، نقشی ندارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ این سؤال، لازم است که عصمت از گناه را از عصمت از اشتباه، تفکیک کرد و آن گاه گفت: عصمت از اشتباه، در تبلیغ دین، جبرى است و دلیل آن، این است که اشتباه،[۱] ملازم عدم آگاهى است و معنا ندارد که انسان به ارادۀ خود و به انتخاب خود، اشتباه نکند؛ چون
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
اهل بیت(ع)
,
عصمت امام (ع)
کلیدواژههای فرعی :
عصمت از خطا ,
عصمت از گناه ,
عصمت امام (ع) از خطا ,
عصمت امام (ع) از گناه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملکۀ عصمت، پس از مدّتى تلاش و تقویت اراده و گذر از مرتبۀ تقوا و وصول به مرتبۀ «یقین» حاصل می شود و پیش از آن وجود ندارد، اما چگونه است که معصومان(ع)، پیش از سنّ بلوغ هم معصوم بوده اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ملکۀ عصمت، پس از مدّتى تلاش و تقویت اراده و گذر از مرتبۀ تقوا و وصول به مرتبۀ «یقین» حاصل می شود و پیش از آن وجود ندارد، اما چگونه است که معصومان(ع)، پیش از سنّ بلوغ هم معصوم بوده اند؟ پاسخ این اشکال در روایات اسلامى ذکر گردیده که خلاصۀ آن، چنین است
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عصمت اهل بیت علیهم السلام
,
عصمت امام (ع)
کلیدواژههای فرعی :
ملکه عصمت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
تعداد رکورد ها : 386
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید