جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 12
برهان صدیقین در حکمت متعالیه
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1389
چکیده :
برهان صدیقین در سومین دوره از حیات خود در تاریخ فلسفه اسلامی با تأثیرپذیری از مبانی حکمت متعالیه، تحولاتی را طی کرده است. این مقاله تحولات برهان را در چهارصد سال اخیر دنبال می‌کند و تقریرات متفاوتی را برمی‌رسد که این برهان پشت سر گذاشته است.
صفحات :
از صفحه 30 تا 62
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
انسان شناسی , عقل نظری , عقل عملی , اختیار , نظام حقوقی اسلام , حق حیات , هستی شناسی(فلسفه) , عقل استنباطی , قرآن , وحی , معرفت گزاره ای , حقوق مشترک , هستی شناسی اسلامی , فلسفه حقوق , حقوق ‌بشر , معرفت شناسی اسلامی , رابطه عقل نظری و عملی , فلسفه حقوق بشر , قاعده ملازمه , حق آزادی , حق عدالت , آیت اله جوادی آملی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , بعد معرفتی حقوق بشر , بعد تاریخی حقوق بشر , هستی شناسی توحیدی , اختیار تکوینی , اختیار تشریعی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , 03. انسان شناسی Human nature , اختیار , اختیار انسان , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , حقوق بشر (مسائل جدید کلامی) , وحی الهی , حقوق بشر اسلامی , حقوق بشر غربی , آزادی و حق , معرفت شناسی اسلامی , محمدتقی مصباح یزدی , مهدی حائری یزدی , فلسفه (خاص) , قرآن , عبدالله جوادی آملی , ایمانوئل کانت , فلسفه حقوق , معرفت گزاره ای(مقابل معرفت غیر گزاره ای) , عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) , عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , حمید پارسانیا
چکیده :
حقوق بشر از زمینه‌های وجودی معرفتی و غیر معرفتی بهره‌ می‌برد که زمینه‌های وجودی معرفتی آن عبارتند از: مبانی، منابع و مبادی یا پایه‌های اعتقادی که آن هم شامل پایه‌های هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی می‌شود. فلسفه حقوق بشر به دو معنا می‌تواند مطرح شود: یکی دانشی درجه دوم که از پیوند حقوق بشر با مبانی و پایه‌های اعتقادی آن سخن می‌گوید. فلسفهٴ حقوق بشر در این معنا، بخشی از روش‌شناسی بنیادین حقوق بشر است. دیگری دانشی درباره مبانی و پایه‌های اعتقادی و متافیزیکی حقوق بشر است که صحت و سقم آنها را می‌سنجد فلسفه حقوق بشر در صورت اخیر، بخشی از متافیزیک خواهد بود.<br /> در این مقاله، ابتدا از حداقل پایه‌های اعتقادی لازم برای تدوین جهانی حقوق بشر سخن می‌رود و از آن پس مبادی هستی‌شناختی، انسان‌شناختی و معرفت‌شناختی حقوق اسلامی بشر به بحث گذاشته می‌شود. سپس منابع و مبادی متخذ از آن اصول تبیین می‌شود و در نهایت با مقایسه‌ای تطبیقی، امتیازهای حقوق بشر اسلامی در قیاس با اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر می‌شود.
صفحات :
از صفحه 129 تا 146
روش شناسى علم دینى ناظر به علوم انسانى
نویسنده:
مهدى سلطانى، حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1394
صفحات :
از صفحه 95 تا 118
فص یونسی در حکمت نفس انسانی
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
فصوص الحکم , بدن مثالی , نفس ناطقه , ِذکر , حسن و قبح , جزیه , الرجعه , التناسخ , احتضار , بدن برزخی , کرامت انسان , تسامح , بخشش , صلح , جهاد با نفس , بیت المقدس , اسم الباطن , رجعت , حسن و قبح , علم نفس , خلود در نار , ابن عربی , قرآن , خلود , خیرخواهی , قصاص , انقطاع عذاب , جهاد النفس , تجلیات الهی , بدن مثالی , خلود , تناسخ , خلود نفس , قرآن , قتل (قصاص ) , مرگ (فقه) , اخذ جزیه , عفو , صلح , ذکر , کرامت نفس , مدارا , مجاهده , مراتب ذکر , ابن عربی , حضرت ابراهیم(ع) , حضرت نوح(ع) , حضرت سلیمان(ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , خلود النفس , اسم باطن(مقابل اسم ظاهر) , تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) , حضرت یونُس(ذوالنّون)(ع) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , معرفت نفس(خودآگاهی) , فص یونسی , شهود عالم , مرآت حق , حکم عفو , احتیاط در دماء , ذکر زبان , ذکر غافل , نفی تناسخ , برزخیت نفس , نوامیس الهی , ذکر مطلوب , ذکر حقیقی , مراتب تکوین , تداوم عالم , شهود حقیقت , پیدایش عوالم , نشئه انسانی , حمید پارسانیا
چکیده :
مطالب مقاله شرح مختصری از «فص حکمة نفسیه فی کلمةیونسیة» است که همگام با فص هجدهم از فصوص الحکم ابن عربی و شرح قیصری بر آن پیش می­رود. در این فص به کرامت نفس انسانی و منافات نداشتن کرامت انسان با مرگ سخن به میان می­آید، مباحثی که به تناسب در طی مقاله مطرح می­شوند، عبارتنداز: حقیقت مرگ، بدن برزخی، خلود در نار و انقطاع عذاب، حقیقت و مراتب ذکر و نقش آن در تداوم حیات و بقای عالم، چگونگی تجلیات مختلف امر واحد الاهی برای بینندگان گوناگون، تأثیری که استعدادها و ظرفیت­های معرفتی و جهان بینی­ها برای چگونگی ظهور حق در عالم و یا شهود عالم در مرآت حق دارند. مسأله اخیر نوع خاصی از هرمنوتیک را که مختص به نگاه معنوی و دینی اسلام به هستی است بیان می­دارد.
صفحات :
از صفحه 89 تا 126
فص حکمة مَلکیه فی کلمة لوطیه
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , فصوص الحکم , انسان شناسی , مؤمنان , صحیفه کامله سجادیه , عالم تکوین , هدایت تکوینی , هدایت تشریعی , کمال حقیقی انسان , هدایت باطنی , توکل , ولایت الله , کفار , 03. انسان شناسی Human nature , عالم تکوین , مخلوقات , هدایت الهی , هدایت تشریعی , هدایت تکوینی , استخلاف , مقام رسالت , ملک (اسماء ذات الهی) , آیه سلام علی آل یاسین , کمال انسان , حضرت لوط(ع) , مؤمنان , انسان کامل (کلام) , قرآن , ضعف , استخلاف , نزاع , سوره هود , تضاد , انسان کامل , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , قوة ( لا انفعال ) , هدایت , قرآن , سوره هود , کافر , تضاد , توکل , بلند همتی , امام خمینی , شهود وحدت , وحدت خالق , مقام ابراهیم , همت , مخلوقات , آقا محمدرضا قمشه ای , عبدالله جوادی آملی , حضرت لوط(ع) , سید حیدر آملی , ابن عربی , حضرت ابراهیم(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , عالم وحدت حقیقی , عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) , مقام وحدت(مقابل مقام کثرت) , مقام ابراهیم(ع) , مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت , مقام همت , وحدت جهان ماده , زیارت آل یاسین , فص لوطی , اسرار قدر , تضاد عالم تکوین , نزاع تشریعی , تصرف در عالم , ضعف ذاتی انسان , فص هودی , حمید پارسانیا , ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
فص لوطی مشتمل بر حکمتی است که بر قلب حضرت لوطA به حسب اسم غالب بر او، افاضه شده است. این حکمت مستفاد از تمنای قوت و شدتی است که قرآن کریم به او نسبت می‌دهد. قیصری اهم مطالبی را که این فص به آنها می‌پردازد، سه مطلب می‌داند: 1. ذاتی بودن ضعف برای انسان و دیگر مخلوقات؛ 2. مانع شدن کمال معرفت در تصرف انسان کامل به همت؛ 3. بیان اسرار قدر. از جمله مطالب مهم دیگری که این فص به آنها می‌پردازد، تبیین تضاد تکوینی اشیاء و نزاع تشریعی مؤمنان و کفار است. در این تبیین با حفظ جایگاه شهود وحدت، دلایل شکل‌گیری نزاع تشریعی در موطن کثرت توضیح داده می‌شود.<br /> مطالب این نوشتار مطابق متن فص لوطی و شرح قیصری سامان یافته و با همان نظم و ترتیب پیش رفته است، این فص به مسائلی می‌پردازد که در بیشتر حوزه‌های علوم انسانی، محل بحث و گفت‌وگو است.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
تقریرهای برهان آنسلم در فلسفه جدید غرب
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
چکیده :
برهانی که آنسلم در قرن یازدهم اقامه کرد، در فلسفهٴ جدید غرب، یعنی از قرن هفدهم به بعد مورد توجه و بازخوانی دکارت، اسپینوزا، لایپ نیتس، هیوم و کانت قرار گرفت و هر یک از ایشان در مقام دفاع یا انتقاد نسبت به آن برآمدند. این مقاله مباحثی را که از قرن هفدهم تا کنون در فلسفهٴ غرب، درباره برهان آنسلم شکل گرفته است، از منظر حکمت اسلامی بر می‌رسد.
صفحات :
از صفحه 21 تا 37
برهان امکان و وجوب و نقدهای کانت و هیوم
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
امکان ماهوی , اشارات و تنبیهات , مقدمات برهان صدیقین , برهان امکان و وجوب (اثبات خدا) , مناد , واقعیت خارجی , حمل شایع , امکان احتمالی , قضایای ضروری , واقعیت ممکن , برهان صدیقین در غرب , قضایای غیرضروری , کتاب منادولوژی , نقد هیوم بر برهان لایب نیتس , نقد کانت بر برهان لایب نیتس , اشکال معرفت شناختی برهان سینوی , معانی واجب الوجود , قضیه ممکن , قضیه وقوعی , خلط جزء و کل , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , ابن سینا: ابوعلی سینا , براهین خداشناسی , ابن سینا , فلسفه هیوم , فلسفه کانت , فلسفه مشاء , حقایق خارجیه , احکام واجب الوجود , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , برهان امکان , برهان صدیقین , برهان شیخ الرئیس , واجب تعالی (اسماء ذات) , مفهوم ممکن الوجود , ایمانوئل کانت , فلسفه دین , برتراند راسل , دیوید هیوم , گوتفرید لایب نیتس , ابن رشد , موسی بن میمون (Maimonides) , اطلاق وجود(احکام تعینات) , قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) , قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) , بدیهیات اولیه , حمید پارسانیا , ملاصدرا شیرازی , توماس آکوئیناس
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
  • تعداد رکورد ها : 12