جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
آیا طریقه اخلاقیون نجف طریقه‌ای عرفانی است؟
نویسنده:
هادی وکیلی، محمود شیخ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
چکیده :
در این مقاله کوشش شده که به این پرسش که آیا می‌‌توان طریقة اخلاقیون را مدرسه‌‌ای معنوی و تربیتی دانست، از سه منظر پاسخ داده شود؛ ابتدا با تکیه‌بر تعریف کلاسیک عرفان، سپس با بیان مشکلات تعریف کلاسیک برای چنین قضاوتی، با ارائة تعریفی از عرفان بر مبنای مفهوم سنت و تحلیل آن به دو مفهوم فرهنگ و ادبیات و تحلیل مفهوم فرهنگ به دانش‌ها و نگرش و رفتارها، و نهایتاً با تکیه‌بر نگاه عمومی به مسئلة عارف و عرفان، عرفانی بودن طریقة اخلاقیون ثابت شده است.
صفحات :
از صفحه 131 تا 151
 منشا کثرت اسماء الهی در تفسیر عارفان مسلمان
نویسنده:
قوام الدین حسینی سیاهکلرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم علیه‌ السلام, بهار /94
صفحات :
از صفحه 63 تا 88
شخصيت شناسی علامه سيدمحمد قلی موسوی لکهنوی
نویسنده:
ناصرالدین انصاری قمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
حسن و قبح ذاتی و عقلی در آینه نقد و اثبات کلامی
نویسنده:
هادی وحدانی فر، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان‏ , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , ملا عبدالرزاق لاهیجی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , جعفر سبحانی , محمدتقی مصباح یزدی , حکم شرعی , ثواب و عقاب , تکلیف مالایطاق , 09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam , جبر و اختیار(کلام) , اشاعره (اهل سنت) , حسن و قبح , قاعده حسن و قبح عقلی , عبادت , پیروان ادیان آسمانی , مدح و ذم , نیک و بد , محمدرضا مظفر , حسن و قبح ذاتی , حسن و قبح شرعی , حسن و قبح عقلی , میرزا حسن لاهیجی , شیخ مرتضی انصاری , شیخ مفید , خواجه نصیرالدین طوسی , جعفر سبحانی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طهرانی , محمد رضا مظفر , افعال واجب(حکمت نظری) , قرآن , مشهورات (منطق) , دروغ , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , قاضی عضدالدین ایجی , عبدالحسین خسروپناه , ابن خلدون , بدیهیات اولیه , نفس الامر(اصطلاح وابسته) , عدلیه (معتزله) , بداهت حسن و قبح عقلی , باب معرفت نبی (ص) , کذب ذاتی , تکلیف برای خدا , تغییر حکم شرعی , هادی وحدانی فر , فیاض لاهیجی
صفحات :
از صفحه 147 تا 174
چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مناظره علامه طباطبایی و علامه طهرانی)
نویسنده:
مهدی صدفی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
چکیده :
مناظرۀ علامه طباطبایی و علامه طهرانی در فنای ذاتی اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجۀ واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از اعیان و معدوم بودن آن‌ها از طرفی، و در عین حال، جنبۀ وجودی آن در حضرت علمیه به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبه‌رو می‌کند.<br /> با تحقیق در منابع معتنابهی که از پدر عرفان نظری و واضع اعیان ثابته رسیده و تأمل در آن‌ها می‌توان راه را برای حل این معضل هموار کرد. در ابتدا با نگاهی معرفت‌شناسانه می‌توان گفت که برداشت عرفی صوفیانه از فنا باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی می‌زیند تا در نهایت، فانی در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابن‌عربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است.<br /> از منظر هستی‌شناسی، فرق بین وجود عاریتی کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، می‌تواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آنچه به واقع متعلق نیستی قرار می‌گیرد، وجود متوهم است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی وجود کونی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
اندیشوران شیعی و ابن عربی
نویسنده:
هادی وکیلی، حسین شکرابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, تابستان /1394
کلیدواژه‌های اصلی :
تشیع , توحید , وحدت وجود , انسان کبیر , ولایت تکوینی , حقیقت محمدی (ص) , عالمان شیعه , انسان صغیر , ولایت در متون ابن عربی , حکمت شیعی , ابن عربی از نظر شیعیان , شهود مقید به شرع , تفسیر عرفانی بسم الله , علم حروف , احاطه حق تعالی , تشیع ابن عربی , رابطه ولایت و توحید , نامه امام به گورباچف , ملا عبدالرزاق لاهیجی , مرتضی مطهری , علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , شیعه شناسی , عرفان اسلامی , ابن ابی جمهور احسایی , علامه مجلسی , قاضی نورالله شوشتری , محمد طاهر قمی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , مرتضی مطهری , محمد صالح خلخالی , سید جعفر مرتضی عاملی , علامه طهرانی , امام خمینی , محمد امین استرآبادی , شیخ احمد احسائی , جلال الدین دوانی، محمد بن سعد , ابن عربی , عرفان نظری , هادی وکیلی ( پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی (تهران)) , هادی وکیلی ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (تهران)) , فیاض لاهیجی , قاضی سعید قمی
صفحات :
از صفحه 101 تا 121
  • تعداد رکورد ها : 11