جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور >
مرور مجلات
>
پژوهشنامه علوم انسانی
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 336
سال 1387
دوره 0 , شماره 58 (ويژه نامه زبان و ادبيات 2)
دوره 0 , شماره 57 (ويژه نامه زبان و ادبيات)
سال 1386
دوره 0 , شماره 56 (ويژه نامه زبان شناسي)
دوره 0 , شماره 55 (ويژه نامه زبان شناسي)
دوره 0 , شماره 54
دوره 0 , شماره 53 (ويژه نامه جامعه شناسي)
سال 1385
دوره 0 , شماره 52 (ويژه نامه تاريخ)
دوره 0 , شماره 51 (ويژه نامه تاريخ)
دوره 0 , شماره 50 (ويژه نامه فلسفه)
دوره 0 , شماره 49 (ويژه نامه فلسفه)
سال 1384
دوره 0 , شماره 48 -47 (ويژه نامه زبان و ادبيات عرب)
دوره 0 , شماره 46 -45 (ويزه نامه زبان و ادبيات فارسي)
سال 1383
دوره 0 , شماره 44 -43 (ویژه نامه زبان های خارجی)
دوره 0 , شماره 42 -41 (ویژه نامه جامعه شناسی)
سال 1382
دوره 0 , شماره 40 -39 (ویژه نامه فلسفه)
دوره 0 , شماره 38 (1)
دوره 0 , شماره 37 (1)
سال 1381
دوره 0 , شماره 36 (ویژه نامه فلسفه)
دوره 0 , شماره 35 (ویژه نامه جامعه شناسی)
دوره 0 , شماره 34
دوره 0 , شماره 33
سال 1380
دوره 0 , شماره 32
دوره 0 , شماره 31
دوره 0 , شماره 30
دوره 0 , شماره 29
سال 1379
دوره 0 , شماره 28
دوره 0 , شماره 27
عنوان :
تاسیس و گسترش فرمانروایی احمد خان سدوزایی
نویسنده:
غلامحسین زرگری نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نادرشاه افشاری
,
احمدخان سدوزایی
,
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
,
افشاریان
,
جنگ های ایران
کلیدواژههای فرعی :
خراسان ,
هرات ,
افغانستان ,
قرن یازدهم ,
قندهار ,
لاهور ,
قاجاریه ,
تیموریان ,
سپاه نادرشاه افشار ,
افاغنه نادرآباد ,
طوایف ایران ,
کابل ,
چکیده :
سپاه نادرشاه افشاری ترکیبی مختلط از تیره ها و عشایر گوناگون بود که حول محور شخص فرمانده انسجام یافته بودند و بالطبع با قتل نادرشاه این شیرازه نیز از هم گسست و تفرقه و وحشت و غارت سراسر اردوی او را فرا گرفت. از جمله طوایف موجود در اردوی نادر، افاغنه بودند. شاخص ترین فردی که پس از نورمحمدخان افغانی ریاست شاخه سدوزایی افاغنه را بر عهده داشت، احمدخان سدوزایی بود. وی اصالتا از مردم مولتان هند بود که نیاکان وی به قندهار و هرات مهاجرت کرده بودند. احمدخان در قندهار امیر بود که در سال 1150 نادر آنجا را گشود و وی را آزاد کرد و پس از احمدخان به فرماندهی تیر سدوزایی سپاه نادر رسید و تا مرگ پادشاه افشاری ملتزم رکاب او بود اما، پس از گسترش غارت گری در اردوی نادر، حقوق ولی نعمت را پاس نداشت و به غارت سراپرده وی اقدام نمود. پس از نادر، افاغنه نیز همچون دیگر طوایف به موطن خود، قندهار، مراجعت کردند و از آنجا که بر سر تعیین فرماندهی که مطاع تمام تیره ها و طوایف باشد، اتفاق نظر حاصل نشد، شورا یا شبه قوریلتای «مزار شیر سرخ» در نادرآباد قندهار، شکل گرفت. تمهیدات احمدخان- که فردی باهوش و جاه طلب بود - در شکل گیری این شورا بی تاثیر نبود و همین شورا طرح حکومت وی را در انداخت و شاهین قدرت بر شانه او نشست و احمدخان با بسط قدرت خود توانست نام اولین سلطان افغانستان را برای خود رقم بزند و به نام خود سکه زد و در جنگ هایی که با مخالفان و به کابل و پیشاور و هند و خراسان داشت، قلمرو خود را بسط و گسترش داد. این مقاله به بررسی چگونگی شکل گیری و بسط حکومت احمدخان سدوزایی (خان درانی) و سرانجام کار او می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پرتغالی ها و اقتصاد دریایی ایران
نویسنده:
عبدالرسول خیراندیش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقتصاد دریایی
,
پرتغال
,
تاریخ ایران (بعد از اسلام)
,
تاریخ معاصر ایران
,
صفویان
کلیدواژههای فرعی :
بازرگانی در اقیانوس هند ,
اقیانوس هند ,
دریاهای جنوب ایران ,
زمین داری ,
سلجوقیان ,
چرخه اقتصادی ایران ,
جنگ های ایران ,
شهرهای جنوب ایران ,
اقتصاد ساحلی ,
تجارت پشم ,
چکیده :
اقتصاد دریایی بخشی از اقتصاد ایران در کنار فعالیت های اقتصادی مبتنی بر زمین داری و کشاورزی بوده است. محدوده اقتصاد دریایی ایران از یک سو حوزه خلیج فارس و از سوی دیگر حوزه اقیانوس هند بوده است. پرتغالی ها با تسلط برحوزه اقتصاد دریایی ایران از یک سو در چرخه اقتصادی ایران موجب مشکلاتی شدند و از سوی دیگر امکان تعامل با دولت صفوی را غیرممکن ساختند. نتیجه این امر کشمکش دپلماتیک میان دو دولت و سرانجام برخورد نظامی بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شوشتر و سلسله جلیله شیخ شوشتری
نویسنده:
سیدجعفر حمیدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ نگاری علما
,
دوره ساسانی
,
علی بن حسین نجار
,
شیخ جعفر شوشتری
,
دانشمندان ایران
,
سلسله شوشتری
کلیدواژههای فرعی :
شوشتر ,
دانشگاه جندی شاپور ,
قرن یازدهم ,
جندی شاپور ,
شوش ,
تیسفون ,
آارمگاه دانیال نبی (ع) ,
نهج الصباغه فی شرح نهج البلاغه ,
قضاء امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
چکیده :
شهر شوشتر، همواره، از همان دوره ساسانی، از شهرهای مهم ایران محسوب می شده و در طول تاریخ چهره های درخشانی در عالم علم و اندیشه و فقه و... از آن سر برآورده اند. از جمله این بزرگان، عالم نامی، علی بن حسین نجار، بود که در قرن یازدهم می زیست و بعدها فرزندان و احفاد او در علم و زهد به مراتب والایی رسیدند. و از آن جمله، مرحوم شیخ جعفر شوشتری جامع جمیع علوم فقهی و شرعی زمان خود و از مشاهیر بزرگ عالم تشیع به شمار می روند. در این مقاله، با اشاره ای به پیشینه تاریخی شهر شوشتر و معرفی برخی از بزرگان و عالمان آن دیار، سلسله جلیله شیخ شوشتری - تا به امروز - معرفی می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکتب کلاسیسم و نئوکلاسیسم
نویسنده:
منصور ثروت
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نئوکلاسیسم
,
کلاسیسم
,
مکاتب ادبی
,
فرهنگ غربی
,
ادبیات
,
ادبیات ملل
کلیدواژههای فرعی :
یونان باستان ,
انواع ادبی ,
کلاس ,
روم باستان ,
زبان لاتین ,
سنت ادبی ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسمِ رنسانس ,
کلاسیس ,
کانونس ,
کتابخانه اسکندریه ,
ادبیات یونان ,
تقلید از طبیعت ,
نگاه به گذشته ,
پیروی از عقل ,
چکیده :
کلاسیسم به لحاظ لغوی از واژه کلاسیس در لاتین می باشد که به معنی طبقه، گروه و زیر مجموعه است. این کلمه تقریبا معادل کانونس می باشد که علمای شاغل در کتابخانه اسکندریه در معنای انواع ادبی، یا گروه های نویسندگان، شامل خطیبان، نمایشنامه نویسان غزل سرایان و امثال آنان به کار می برده اند. کلاسیسم اصطلاحا مفهوم متضاد رومانتیسم می باشد و وقتی از آن صحبت می کنیم منظور همان مکاتب، قواعد، روشها، زمینه ها، قراردادها و حس هایی که توسط نویسندگان کلاسیک پدید آمده و در نویسندگان بعد نیز تاثیر بخشیده است چنانکه تاثیر یونان را در کلاسیک های رومی ملاحظه می کینم و نئوکلاسیسم باز گشت برای معیارها و آداب نویسندگی است و علیرغم تفاوتهایی در محتوای آثار - در مقام مقایسه با یونان باستان و روم باستان - غالبا به همان اصول کلی کلاسیسم معطوف است. کلاسیسم مکتبی است که طولانی ترین تسلط را برفضای ادبیات جهان داشته است و این تسلط حدود 23قرن (از پنجم ق. م تا قرن هیجدهم) دوام داشته است. با نظر به این اهمیت آن، در این مقام سعی شده است که با ارائه تعریفی لغوی و اصطلاحی واژه کلاسیسم، تاریخچه آن ذکر شود و وادوار سلطه این مکتب به تفکیک ذکر شده، اصول این مکتب و تغییر و تحولاتی که در فرایند این سلطه بر آن صورت پذیرفته است و نیز علل گرایش مجدد غرب به این مکتب در دوره رنسانس بررسی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قالب در شعر نیما
نویسنده:
سیدکاظم موسوی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
شعر نو
,
قالب شعری
,
ادبیّات فارسی
,
شعر نیما یوشیج
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
شعر سنتی و شعر نیمایی ,
قافیه ,
ققنوس ,
مصراع ,
شعر نیمه سنتی ,
شعر آزاد ,
اشعار اخوان ثالث ,
وزن شعر ,
نوآوری شعر ,
شعر غربی ,
درهم آمیزی قالب ها ,
چکیده :
یکی از شاخص هایی که شعر نیما را از شعر کلاسیک جدا می سازد، تغییر و تحولاتی است که او در شکل ارائه به وجود آورده است. در خصوص این تغییرانی که توسط نیما در شعر فارسی رخ نمود و نیز اینکه در رهیابی به این تغییرات از چه حوزه هایی - از جمله از غرب متاثر بوده است - بحث های دامنه داری شده است که در ابتدای این مقاله به آن پرداخته می شود و سپس با تقسیم بندی اشعار نیما به شعرهای سنتی، نیمه سنتی و شعرهای آزاد، ویژگی ها و تغییرات هر کدام از آنها جداگانه با ارائه نمونه های شعری مورد بررسی قرار می گیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر اندیشه در آثار نظامی و سعدی
نویسنده:
محمدحسین کرمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
سعدی
,
نظامی
,
کلیات سعدی
,
خمسه نظامی گنجوی
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
میانه روی ,
تفال ,
غیرت ,
معشوق ,
تلمیح ,
اندرز ,
امثال ,
محبوب ,
قالب های شعری ,
قرآن ,
مکافات عمل ,
عیب جویی ,
اخلاق و ادبیات ,
حکمت در ادبیات ,
خدا در شعر ,
روزی دهی خداوند ,
کم خوری ,
پرخوری ,
بی وفایی جهان ,
پر سخنی ,
بی اعتنای به جهان ,
بخت و اقبال ,
چکیده :
در آغاز این مقاله درباره همانندی ها و مشابهات برخی از اندیشه های مشترک بشری و احیانا تبادل برخی از این افکار در میان ملتها و همچنین اشتراک طبیعی برخی از اندیشه های دیگر، بدون اینکه صورت گرفته باشد بحث شده است. پس از آن پیرامون همانندی ها و مشابهات مضامین و الفاظ در میان شعرای زبان فارسی و تاثیر و تاثرات شاعران و نویسندگان از یکدیگر سخنانی بیان شده است و سپس بحثی پیرامون مضامین و الفاظ مشترک در خمسه حکیم نظامی و کلیات شیخ سعدی به عمل آمده است. و در متن اصلی مقاله، مضامین و الفاظ مشترکی که مورد استفاده دو شاعر واقع شده است، با شاهدها و نمونه های فراوان، همراه با توضیح و طبقه بندی مطالب آمده است که برخی از آنها حاصل تجربه های شخصی هر کدام از دو شاعر، برخی دارای آبشخوری مشترک و در برخی دیگر به طور قطع شیخ سعدی تحت تاثیر سخنان حکیم نظامی قرار گرفته است. اضافه می نماید که نمونه هایی که در این پژوهش آمده است همه مشابهات آثار این دو شاعر بزرگ زبان فارسی نیست و جای تجسس های بیشتری وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بانو گشسب، پهلوان بانوی حماسه های ایران
نویسنده:
روح انگیز کراچی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بانوگشسب نامه
,
زن در شعر فارسی
,
ادبیّات فارسی
,
بانو گشسب
,
ادبیات حماسی ایران
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
عشق ,
رستم ,
قرن ششم هجری ,
همسرگزینی ,
شعر فارسی در قرن ششم ,
تاریخ ادبیات ,
حماسه ملی ایران ,
نابرابری جنسی ,
اثبات هویت زنانه ,
نماد زن آرمانی ,
اخلاق در ادبیات ,
توصیف طبیعت ,
چکیده :
این مقاله معرفی منظومه حماسی منحصر به فردی است که قهرمان آن زنی پهلوان به نام بانو گشسب، دختر رستم است. تصحیح انتقادی بانو گشسب نامه که پنج دست نویس و 1034 بیت دارد اخیرا به پایان رسیده و در دست چاپ است. سراینده قصه معلوم نیست و زمان سرایش آن نامشخص است اما گمان می رود در سده ششم قمری - به تحقیق پس از سال 520 قمری - سروده شده است. بانو گشسب نامه منظومه ای حماسی است که موضوع آن روایتی از زندگی دختر رستم و نبردهای پهلوانانه اوست. تصویر منحصر به فرد زنی در ادبیات فارسی که با تغییر نقش جنسی همراه است و با تصاویر کلیشه ای و رفتارهای قالبی زنان تفاوت دارد. در این قصه حماسی اندیشه نابرابری جنسی را از مفهوم عشق و همچنین شیوه همسر گزینی می توان باز شناخت. ساختار قصه جنس گرایانه است و هدف اصلی گزارنده قصه تلاش زن برای اثبات هویت است؛ که در پیکار نمود یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 179 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه های هنری و بلاغی در تاریخ بیهقی
نویسنده:
پروین گلی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ بیهقی
,
قاعده افزایی
,
قاعده کاهی
,
ادبیّات فارسی
,
تاریخ ادبیات ایران
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
بلاغت ,
(reiteration) تکرار واژه ,
نثر مسجع ,
زیباشناسی هنری ,
جمله کوتاه ,
تکرار فعل ,
قیدسازی عبارتی ,
کاربردهای فعلی ,
کاربردهای وصفی ,
چکیده :
تاریخ بیهقی یکی از استوانه های نثر فارسی و یکی از جریان های بزرگ تاریخ است. جملات کوتاه و مفید، کشف ظرفیت و توان فعل در زبان فارسی، دریافت این نکته که نیروی انتقال بیشتر در فعل جمله است همچنین گزینش و انتخاب هنری واژه ها در محور هم نشینی کلام، آفرینش ساختاری نوین از واژه ها بر اساس فرایند قاعده افزایی و قاده کاهی - همه و همه - بیهقی را بیش از نویسندگان دیگر در پیوند با مخاطب موفق ساخته و اثر او را به سوی جاودانگی کشانده است. هدف این مقاله آن است که از دیدگاه زیباشناسی برخی از نکته های هنری و بلاغی تاریخ بیهقی از نظر گذرانده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 191 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طرز عنصری
نویسنده:
محمد غلامرضایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دنشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
آرایه های ادبی
,
عنصری
,
دورۀ غزنوی
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
استعاره ,
تغزل ,
رباعی ,
مدح ,
جناس ,
بیان ,
بدیع ,
ترصیع ,
مضارع ,
تشبیه ادبی ,
قصیده ,
مدیحه گویی معتدل ,
تشبیهات عقلی ,
تشبیهات حسی ,
تشبیهات خیالی ,
موسیقی شعر عنصری ,
چکیده :
عنصری، ملک الشعرای دربار محمود غزنوی، یکی از بزرگترین مدیحه سرایان و قصیده پردازان شعر فارسی است. از وی 70 قصیده و 77 رباعی و تعدادی ابیات پراکنده باقی مانده است. شاعران پس از وی در شعرهای شان، موضع گیری های متفاوتی در قبال او داشته اند: عده ای مدیحه سرایی وی را مورد انتقاد قرار داده اند، برخی از تجملات او – که در نتیجه ثنا گستری به دست آورده بود – یاد کرده اند، برخی نیز به استادی وی اقرار کرده، از وی تاثیرهایی پذیرفته اند. زبان عنصری از نظر کهنگی های زبانی، به زبان شاعران عصر سامانی شباهت بسیاری دارد، اما عناصر عربی در سخن وی فراوان تر است. وی بیشتر به سرودن قصیده های مقتضب، یا قصیده هایی با تغزل کوتاه، تمایل دارد. قصاید او مجموعا در 9 وزن متداول و پرکاربرد فارسی سروده شده و پرکاربرد ترین آن «بحر مجتث مثمن مجنون محذوف» (37%) است. بیشتر قصاید او (87%) ردیف ندارند، اما نیمی از رباعیات او ردیف دارد. وی به واج آراییی، ترصیع، جناس مضارع و زاید، سجع، اشتقاق، جمع و تقسیم، لف و نشر، تناسب و تضاد، سوال و جواب و حسن تعلیل، توجه خاصی دارد. با اینکه شاعری مداح است به معانی عام و کلی نیز توجه دارد، به گونه ای که در امثال و حکم دهخدا 76 بار از اشعار او مثال آورده شده است. مهم ترین عنصر بیانی در شعر عنصری تشبیه است. از انواع تشبیه، تشبیه بلیغ، تشبیه های حسی، عقلی و خیالی و تشبیه مضمر مورد توجه او می باشد. عنصری اولین شاعری است که تشبیهات عقلی و وهمی و خیالی را فراوان به کاربرده و شاعران دیگر، در این شیوه از او پیروی کرده اند. عنصری شاعری است بلند نظر، واقع بین، در مدیحه گوی معتدل، صاحب دانشهای عقلی، اهل استدلال و دارای بینشی اشرافی، و این ویژگی ها در شعر او نیز انعکاس دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشرق آفتاب عقل (بحثی تطبیقی در «نورمحمدی» و تفسیر آیه «نون و القلم» در تفسیر عرفانی منسوب به امام جعفر صادق (ع))
نویسنده:
مریم مشرف
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
نور (اسماء ذات الهی)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
امام صادق (ع)
,
نور محمدی (ص)
,
آیه نون و القلم
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
عقل(منطق) ,
تاریخ پیامبر اسلام (ص) ,
1. ادیان religions ,
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان) ,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
عالَم نور(مقابل عالَم ظلمت) ,
تفسیر قرآن ائمه ,
عرفان پیش از اسلام ,
نور در عرفان ,
چکیده :
در احادیث رایج در متن های عرفانی، نور محمدی و عقل، نخستین آفریده ها به شمار می روند. انطباق نور و عقل و قلم با چهره اسطوره ای پیامبر اسلام درمتن های عرفانی نشان دهنده نفوذ بعضی عقاید پیش از اسلامی در این زمینه نیز هست و رد پای عقاید زرتشتی و مانوی و عهد عتیق را منعکس می سازد. مقاله حاضر به بررسی مشترکات عرفان اسلامی و عرفان پیش از اسلام در زمینه عقاید مربوط به نور اختصاص دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 284
مشخصات اثر
ثبت نظر
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 336
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید