جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ت:قرن هجدهم میلادی
>
دیوید هیوم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 391
عنوان :
سرچشمه های فلسفه ی دین در اندیشه های هیوم و کانت
نویسنده:
حمزه حاتمپوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
برهان نظم
,
شرک
,
کانت
,
فلسفه کانت
,
برهان نظم
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
فلسفه دین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت ، امانویل
,
هیوم ، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت، امانوئل
,
هیوم، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
هیوم، دیوید
,
هیوم، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت، امانوئل
,
کانت، امانوئل
,
هیوم، دیوید
,
کانت، امانوئل
,
هنر و علوم انسانی
,
دین در اندیشه کانت
,
دین در فلسفه کانت
,
دین در اندیشه هیوم
چکیده :
محور سخن همانگونه که از عنوان پایان نامه برمیآید بررسی فلسفهی دین از نگاه هیوم و کانت است. بررسی آراء دینپژوهی این دو از آن رو مهم است که از نخستین فیلسوفانی هستند که با شیوهای نو و برون دینی مفاهیم و آموزههای دینی را برمیرسند. هدف از این رساله آشنایی با نگرش این دو فیلسوف بزرگ باختر زمین است تا دریابیم که چرا پژوهش آنها را شیوهای نو در دینپژوهی مینامند. برای دستیابی به این مهم ضمن نگاه به آثار خود هیوم و کانتکتابهای شارحین را نیز مینگریم و این پرسش را پی خواهیم گرفت که آیا با توجه به مبانی فلسفی این دو نفر امکان خداشناسی نظری از نگاه ایشان وجود دارد؟ و آیا هیوم و کانت دین طبیعی را میپذیرند و اگر پاسخ مثبت است به چه معنا؟این رساله سه بخش اصلی دارد که در پارهی نخست به بررسی آراء هیوم میپردازیم. این بررسی را با کتاب تارخ طبیعی دین هیوم میآغازیم و سپس با نگاه به کتاب گفتگوهایی دربارهی دین طبیعی و پژوهش در بنیانهای فهم بشر سنجشهای فلسفی هیوم را درباره برهانهای نظم و کیهان شناختی و مسالهی شر می-نگریم. در آغاز پاره دوم نگاهی به مبانی شناختشناسی کانت و ایدهآلیسم استعلاییاش میاندازیم و سپس با توضیح فلسفهی اخلاق و بیان ویژگیهای خرد عملی کانتی به فلسفهی دین او وارد میشویم. در پارهی پایانی به صورتی گذرا برخی همانندیها و ناهمانندیهای این دو را بیان میکنیم.همانگونه که در روند نوشتار خواهیم دید شناخت نظری مفاهیم و اثبات عقلانی گزارههای فراطبیعی با توجه به مبانی هیوم و کانت ناممکن مینماید و این دو نمیتوانند سخن از شناخت مفاهیم دینی بزنند. البته با این تفاوت که کانت با جدایی بود از نمود گونهای دین طبیعی برای خود میسازد که نمایی کاملاً اخلاقی دارد. این رساله تنها آغاز راه بررسی و مقایسهی آراء این فیلسوفان است و هنوز پرسشهای فراوانی میماند که باید در آینده (البته با نگاه به این رساله) بدان پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر مبانی معرفت شناسانه اومانیستی در اقتصاد
نویسنده:
مریم صانع پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکاتب اقتصادی
,
معرفت شناسی اومانیسم
,
علوم اقتصادی
,
معرفتشناسی دینی
,
اصالت تسمیه(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی کانتی ,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی) ,
اندیشه کانت ,
مبانی معرفتشناسی ,
نظریات جان لاک ,
اندیشه های لاک ,
نظام اقتصاد سوسیالیستی ,
اقتصاد سیاسی کلاسیک ,
اندیویدوالیسم ,
اندیشه های فردریش هایک ,
چکیده :
از آنجا که علم اقتصاد منحصر به شناخت پدیدههای عینی و واقعی نیست، و الگوهای اقتصادی تحت تأثیر جهانبینیهای خاصی قرار دارند، لذا مقاله حاضر به ریشه یابی معرفت شناسانه علم اقتصاد درجهان کنونی میپردازد؛ و نسبت معرفتشناسی علم اقتصاد امروزی را به تفکر اومانیستی حاکم بر نظریههای فلاسفه بعد از دوره رنسانس، تحقیق و بررسی میکند. برای رسیدن به این منظور: در بخش اول، تعریفی مختصر از اومانیسم ارائه میشود. سپس، به سیر معرفتشناسی اومانیستی با معرفی نظرات متفکران بارز نگرش مزبور پرداخته میشود. در بخش دوم، نومینالیسم و اندیویدوآلیسم، به عنوان شاخصههای اومانیستی اقتصاد در جهان امروز، نظریه آدام اسمیت، به عنوان یکی از بنیانگذاران اقتصاد کلاسیک،و نیز انگلس، به عنوان یکی از بنیانگذاران اقتصاد سوسیالیستی، به نحوی اجمالی بررسی میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی فلسفی مقوله جهل از دیدگاه رابرت پراکتور و نتایج این بررسی برای نظریه های ترویج علم
نویسنده:
آرش موسوی ، سارا نعمت زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترویج علم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
جهل(اصطلاح وابسته)
,
جهل شناسی
,
مشارکت عمومی در علم
,
رابرت پراکتور
کلیدواژههای فرعی :
02. جهان شناسی Religious cosmology ,
اخلاق ,
رسانه ,
فناوری ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
استقرا ,
معرفت ,
فلسفه علم ,
تجارت ,
الگوی نقض ,
جهل استراتژیک ,
چکیده :
معرفتشناسی در فلسفه مبحث شناختهشدهای است ولی جهلشناسی که نقطهى مقابل معرفتشناسی میباشد، موضوعی نوپا و نیازمند پژوهش است. هر چند در طول تاریخ در مورد جهل جسته و گریخته تفکر و بحث شده است و گاه تعاریفی از سوی فلاسفه و منطق دانان برای آن ارائه شده است ولی هیچگاه مانند معرفتشناسی به صورت یک حوزه مطالعاتی مستقل به آن نگاه نشده و مورد بررسی قرار نگرفته است. رابرت پراکتور اولین کسی است که مطالعه پیرامون جهل را به عنوان حوزهای مستقل آغاز کرده و عنوان جهلشناسی را برای این حوزه پیشنهاد داده است. مقوله ترویج علم نیز در چند دههى اخیر به صورت علمی مورد مطالعه قرار گرفته است و تحت عنوان مشارکت عمومی در علم بصیرتهای خوبی در این زمینه بوجود آمده است. در این مقاله سعی شده است الگوهای مشارکت عمومی در علم با دیدی جهلشناسانه بررسی شود تا اصلاحات مثبتی در جهت بهبود این الگوها صورت گیرد. لازم به ذکر است بررسی جهلشناسانهى مشارکت عمومی در علم موضوعی است که تا کنون مورد مطالعه و پژوهش قرار نگرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 218
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسی و متافیزیک دینداری بایرون و شلی: تجربهگرایی لاک و هیوم در برابر ایدهآلیسم فیشته و شلینگ
نویسنده:
محمدرضا گلشنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متافیزیک
,
آرمان گرایی
,
شناخت شناسی
,
ادبیات انگلیسی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
لاک ، جان
,
هنر و علوم انسانی
,
هیوم، دیوید
,
لاک، جان
,
تعصّب دینی
,
هیوم، دیوید
,
تعصّب دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
لاک، جان
,
انگلس، فریدریش
,
بایرون، جورج گوردون بایرون
,
شلی، پرسی بیش
,
فیشته، یوهان گوتلیب
,
شلینگ (فیلسوف)
چکیده :
فردریش انگلس زمانی گفت «شلی، نابغه، پیامبر، شلی، و بایرون با نکته سنجی درخشانش و طنز گزنده اش بر جامعه حاضر ما بیشترین خواننده های خودرا در میان طبقه پرولتاریا یافته اند. طبقه بورژوا تنها نسخه های یا ابتر یا نسخه های خانوادگی که به تناسب اخلاقیات ریاکارانه ی روز سانسور شده اند یافته است.»(247) این نقطه نظر از دو جهت شاخص است چراکه این ستایش از جانب فیلسوفی بیان شده که عدم اهتمام او به مسائل ماورائی بر کسی پوشیده نیست. این یکی از دلایلی بود که این پایان نامه را برآن داشت تا در مورد معرفت شناسی و متافیزیک در مورد این دو شاعر به تحقیق بپردازد. البته امیید است تا این کار متفاوت از کارهایی که تا کنون در مورد این دو انجام شده به پایان برسانم. این پایان نامه بایرون و شلی در خلا مورد بررسی قرار نمی دهد بلکه چنین می پندارد که آنها حاصل برخورد دو مکتب فکری بزرگ که میراث دینی و فلسفی زندگی غرب را شکل داده اند، بوده اند. یکی از آن دو تجربه گرایی انگلیسی است که تقریباً می تواند گفت با بکن آغاز و در راسل به اوج خود رسید. دیگری ایدهآلیسم پساکانتی یا ایدهآلیسم آلمانیست. اوج شکوفایی تجربه گرایی انگلیسی که بنیانهای تفکر دینی را از طریق معرفت شناسی منهدم کرد در نیمه اول قرن هجدهم در آثار تجربه گرایان شاخصی چون جان لاک، جرج برکلی و دیوید هیوم به چشم می خورد. از میان این متفکرین آثار لاک و هیوم مد نظر نگارنده است. دهه آخر قرن هجدهم در آلمان دوره بلوای فلسفی بود. پس از اینکه کانت بنیان های داگماتیسم متافیزیک را از طریق کتاب "سنجش خرد ناب" به لرزه در آورد، متفکرین و دانشوران مختلف از زوایای گوناگون به او حمله کردند. از آنجا که به نظر می رسید او این رسالت را ناتمام گزارده بود، نیاز به یک تمام کننده احساس می شد. این بود که گروهی از متفکرین از جمله فیشته، شلینگ و هگل برخود دانستند که رسالت نا تمام وی را به انجام برسانند که بدان ها ایدآلیست های آلمانی نیز گفته می شود. از میان آنها فیشته و شلینگ مد نظر نگارنده هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط تجربه گرایی با مفاهیم فلسفه ی اخلاق در فلسفه ی هیوم
نویسنده:
سعید پوردانش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اخلاق
,
طبیعت گرایی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل
,
انفعالات
چکیده :
هیوم در میان شاخههای گوناگون فلسفه، به فلسفهی اخلاق جایگاهی ویژه و محوری بخشیده و نشان داده است که یکی از غاییترین دغدغهها و نهاییترین اهداف وی از طرح و تمهید «علم طبیعت انسانی»، پیجویی و رسیدن به اصول و مبانی اخلاق است. وی آراء خود در اخلاق را در دو کتاب، یعنی کتاب سوم رساله در طبیعت انسان و کتاب کاوش در مبانی اخلاق آورده است. برخی صاحبنظران، از فلسفهی اخلاق متقدم و متأخر هیوم سخن گفتهاند، که منظور از فلسفهی اخلاق متقدم وی، آراء او در کتاب سوم رساله در طبیعت انسان، و مراد از فلسفهی اخلاق متأخر هیوم آراء وی در کتاب کاوش در مبانی اخلاق است. در این تحقیق ما کوشیدهایم که به رئوس مطالب هر دو کتاب اخلاق هیوم بپردازیم و تا حد امکان تفاوت آراء او را در این دو کتاب نشان دهیم. اما گذشته از این، بیشتر بر این وجههنظر تأکید داشتهایم که هر دو کتاب اخلاقی هیوم را باید در ادامهی یکدیگر و به منظور تحقق هدفی واحد یعنی بنیانگذاری «علم طبیعت انسانی» با ابتنا بر روش تجربهگرایی نگریست. اینچنین، میتوان کتاب کاوش در مبانی اخلاق را تکمیلکنندهی کاستیهای کتاب سوم رساله در طبیعت انسان در تحقق هرچه بیشتر این هدف تلقی نمود.پرسشهای تحقیق منظری که ما میخواهیم در این پژوهش فلسفهی اخلاق هیوم را بررسی و تحقیق نماییم «ارتباط تجربه گرایی با مفاهیم فلسفهی اخلاق در فلسفهی هیوم» است و بدینمنظور بنا داریم که بدین پرسشها پاسخ دهیم:1-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه مفهوم علیت در فلسفه لایب نیتس و هیوم
نویسنده:
مهدی بهشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
علیت
چکیده :
در میان مسایل فلسفی، اصل علیت از اولین مسایلی است که فکر بشر را به خود مشغول کرده است. در بیان اهمیت آن، همین قدر کافی است که بدانیم این اصل، پایه و اساس هر گونه معرفتی است به طوری که بطلان یا تزلزل آن، موجب تزلزل معرفت بشری میگردد. پس از رنسانس، با دو جریان عمده عقلگرایی و تجربهگرایی در فلسفه مغربزمین مواجهیم که تمام مسایل فلسفی از جمله علّیت را تحتالشعاع خویش قرار دادند. ما در این تحقیق، با انتخاب لایبنیتس از گروه اول و هیوم از گروه دوم، به مقایسه نظرات این دو جریان در ارتباط با تبیین فلسفی علیت میپردازیم. در دیدگاه لایبنیتس، حالتی از جوهر (یا مناد)، علت برای حالت بعدی همان جوهر است و وی رابطه علیت را بین خدا و مخلوقات میپذیرد امّا تأثیر و تأثر بین دو جوهر مخلوق را نفی میکند و آن را به هماهنگی پیشینبنیاد بین آنها ارجاع میدهد. در مقابل، هیوم بر مبنای نظام تجربهباورانه خویش، وجود ضرورت علّی میان پدیدههای علت و معلول را انکار نموده و با تحلیلی روانشناسی، ایجاد مفهوم آن را در ذهن ناشی از عادت و تجربه قلمداد میکند.در پایان، نظرات این دو فیلسوف در رابطه با علیت در چهار محور زیر مورد مقایسه قرار گرفتهاند: نگاه ابژکتیو یا سوبژکتیو به علیت، موضع کانت در برابر دو فیلسوف، ارتباط ضرورتعلّی با آزادی و اختیار آدمی، جایگاه خدا در بحث علیت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی براهین علیه جاودانگی و بقای نفس
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
فلسفه هیوم
,
بقاء نفس
,
خلود نفس
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
تصادف در خلقت ,
اینهمانی شخصی ,
ادراک کلیات ,
انجیل ,
پسوخه ,
اشتباه مقوله ای ,
نوس ,
غایتمندی عالم و بقا ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تناسخ ,
جوهر مجرد ,
مرگ (فقه) ,
فساد ناپذیری نفس ,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
حافظه ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
فکر(اصطلاح وابسته) ,
empirical religious sciences ,
بدن آسمانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
در فلسفه دین، مهم ترین مساله در جاودانگی نفس، پژوهش و مطالعه ادله له و علیه جوهریت نفس، بقا و نامیرایی آن است. گروهی از فیلسوفان با اثبات جوهریت نفس، کوشیدند تا ادله و شواهد بقا را صورت بندی کنند. دسته ای دیگر درصدد برآمدند تا با نشان دادن تجرد نفس، فسادپذیری آن را رد نمایند. این نوشتار می کوشد تا ضمن بررسی مقدماتی مفاهیم اساسی، بر نظریه های نقد بقای نفس متمرکز شده و ضمن بررسی ادله مخالفان نامیرایی، آن را به درستی شرح دهد و سپس نقد و رد کند. هیوم، راسل و آنتونی فلو سه فیلسوفی هستند که آراءشان در موضوع خاص «ادله و شواهد علیه بقا نفس» در این نوشتار بررسی شده و نقد و ابطال گردید. هیوم سه دسته استدلال علیه بقای نفس اقامه کرده که هر سه دسته مورد اقبال و توجه فلو واقع شده است. برخی از این استدلال ها صرفا به جرح و نقد اثبات جوهر نفس می پردازند. دسته ای دیگر فسادناپذیری و تجرد نفس را رد می کند و دسته سوم بقا و جاودانگی را مورد ایراد و نقد قرار می دهد. نگارنده نوشتار را براساس گونه شناسی ادله علیه جاودانگی در سه سطح سامان و صورت بندی کرده و با نگاهی انتقادی به آن ها به پژوهش می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه گرایی در برابر واقع گرایی علمی: نگاهی تاریخی به سیر تحولات این دو رویکرد تا اوائل قرن بیستم
نویسنده:
یاسمن هوشیار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ضد واقع گرایی معنا
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
علیت
,
هویات نظری
,
فلسفه علم
,
تبیین(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
علیت ,
صورت جسمیه ,
صورت نوعیه ,
ضد واقع گرایی (معرفت شناسی) ,
چکیده :
واقع گرایی علمی, رهیافتی است با این ادعا که نظریه های علمی به منظور کشف از واقع ارائه می شوند و به ما امکان شناخت حوادث طبیعی و پدیدارها و فهم علل وقوع آن ها را می دهند و به این منظور گاه از داده های حس و تجربه فراتر می روند و مدعی وجود برخی جنبه های غیر قابل مشاهده به عنوان علت بخشهای مشاهده پذیر طبیعت می شوند. هر چند واقع گرایی علمی، به عنوان یک موضوع مستقل در فلسفه علم، مدت زمانی طولانی نیست که مطرح شده، اما اندیشۀ کلی آن در طول تاریخ تفکر وجود داشته است. مخالفت با این رویکرد عمدتاً از جانب رویکرد های بدیلی است که با تکیه به مبادی تجربه گرایی در مقابل آن صف آرایی کرده اند. در این مقاله سعی بر این است که با نگاهی به تاریخ تفکر و با تمرکز بر تبیین به عنوان هدف علم، ریشه های فلسفی این دو گروه مولفه ها و مشخصه های فکری آن ها را روشن ساخته و سیر تطور آن ها را از در دوره باستان پیگیری کرده و نشان داده شود که چگونه رفته رفته اَشکال نظام مندتر وپیچیده تری از این دو رویکرد بوجود آمده است. این صورتهای پیچیده تر تقریبا مربوط به زمانی است که فلسفۀ علم به عنوان یک علم مستقل مطرح شده و عمدتاً در این زمان رویکرد غالب ضد واقع گرایی بوده است. لذا نگارنده با عنایت به مشخصه های اصلی به بررسی آراء سه فیلسوف علم صاحب نام، ارنست ماخ، آنری پوانکاره، پی یر دوئم پرداخته و در آخر نیز با نگاهی مجدد به دو رویکرد نتیجه گیری کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت؛ عینیت یا ذهنیت (بررسی تطبیقی آرای ملاصدرا و هیوم)
نویسنده:
سعید متقی فر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروری بر موجهسازی استقراء از دیدگاه دیوید میلر
نویسنده:
مهدی بروجردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
استقرا
,
موجه سازی
,
عقلانیت نقاد
,
فلسفه علم
,
عقلانیت علم
کلیدواژههای فرعی :
ابطال گرایی ,
فرضیه ,
قوانین ,
قیاس ,
بیزگرایی(اصطلاح وابسته) ,
قانون علمی ,
چکیده :
«استقراء» به عنوان روشی برای بهدست آوردن فرضیههای علمی و همچنین شیوهای در استدلال، ریشه هایی تاریخی حتی در آثار فیلسوفان یونان باستان دارد. در مواجهه با مسألهی استقراء که هیوم مطرح کرد، برخی فیلسوفان به شکگرایی روی آوردند و برخی دیگر با ابتناء بر دیدگاههای معرفتی موجهسازانه درصدد دفاع از استقراء بهعنوان روشی علمی برای کسب معرفت برآمدند. دیوید میلر، به پیروی از پوپر همه اشکال پروژه موجهسازی معرفتی را شکست خورده میداند و معتقد است باید استقراء را بازنشسته کرد و خود را از اعتیاد به موجهسازی رهاند. در این مقاله به معرفی دیدگاه عقلانیت نقاد بهخصوص قرائت میلر دربارهی «مسأله استقراء» پرداخته خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 391
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید