جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حقوق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
تعداد رکورد ها : 1420
عنوان :
انسان شناسی پست مدرن و نقد آن از منظر آموزه های دینی
نویسنده:
اسحاق طاهری سرتشنیزی، احمد عزیزخانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجدد
,
پست مدرنیسم
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان شناسی دینی
,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی)
,
انسان شناسی غربی
,
انسان شناسی استعلایی
,
پست مدرنیسم
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
سوژه استعلایی (فلسفه) ,
نسبیت معرفتی ,
مسایل جدید انسان شناسی ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی مدرن ,
فلسفه تجربی ,
فلسفه عقلی ,
فلسفه کانت ,
قرآن ,
تکثر هویتی ,
صورت بندی گفتمانی سوژه ,
متافیزیک حداقلی ,
جوهرگرایی ,
تشخیص حق و باطل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
تبیین جایگاه انسان به عنوان عنصر اندیشه ورز، یکی از دغدغه های اصلی تمامی مکاتب بشری و الهی بوده است. در این مسیر برخی مکاتب ضمن افاضه جایگاه مستعلی به انسان، وی را فربه ساخته اند و برخی به معارضه با این جایگاه استعلایی پرداخته و به صورت بندی انسانی نحیف پرداخته اند که هر دوی این تفاسیر، پیامدهایی منفی را به همراه داشته است. در فلسفه غرب، «مدرنیسم» به عنوان نماینده جریان اول و «پست مدرنیسم» به عنوان نماینده جریان دوم معرفی شده است. تحقیق پیش رو در صدد است تا با عنایت به این مساله، ضمن بررسی مولفه های انسان پست مدرن، با نقد آن از منظر آموزه های اسلامی، نقاط ضعف آن را آشکار ساخته و به ارائه سوژه ای متعادل مبادرت ورزد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام احسن از دیدگاه لایب نیتس و ابن سینا
نویسنده:
اکبر عروتی موفق، ابوالقاسم اسدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واجب الوجود
,
بهترین جهان ممکن
,
ابن سینا
,
نظام احسن
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
لایبنیتس
کلیدواژههای فرعی :
اثبات وجود خدا ,
برهان انی ,
برهان لمی (منطق) ,
عنایت الهی ,
قضاء الهی ,
شرور اخلاقی ,
شرور ,
اصل علیت ,
قضا و قدر الهی ,
عنایت ,
علت غایی ,
اراده اجمالی ,
اراده الهی ,
خیر کثیر ,
شرّ قلیل ,
عدل الهی ,
ضرورت منطقی ,
اثبات وجود خدا ,
شرور طبیعی ,
شر ,
ماهیت علت غایی ,
شر اخلاقی ,
علیت ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
قضاء ,
عنایت ,
برهان ان (منطق) ,
خیر و شر عالم ,
خدای مطلق ,
ارادة الهی ,
ضرورت اخلاقی ,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ) ,
توجیه شرور ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مسایل فلسفی - کلامی مربوط به اوصاف و افعال الهی این است که آیا نظام حاکم بر این جهان بهترین نظام ممکن است؟ و آیا لازمه چنین نظامی این است که هیچ شری در آن نباشد؟ و اصولا خلق چنین نظامی ضرورت دارد یا خیر؟ از نظر لایب نیتس و ابن سینا حکیم، عالم، قادر و خیرخواه مطلق بودن خداوند مقتضی آن است که نظامی آفریده شود که در آن بالاترین و بیشترین کمالات تحقق یابد. هر دو فیلسوف معتقدند که شر امری است متحقق، اما نه از سنخ وجود بلکه از سنخ عدم و این که لازمه تحقق خیر کثیر تن دادن به شر قلیل است. اما آن چه این دو فیلسوف را از هم جدا می کند این است که خلق نظام احسن از نظر ابن سینا بر اساس یک ضرورت فلسفی صورت گرفته است در حالی که لایب نیتس انتخاب نظام احسن را از میان همه نظامهای ممکن دیگر امری ممکن تلقی می کند و اگر ضرورتی هم در این جا احساس می شود فقط یک ضرورت اخلاقی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه ای میان بسیط الحقیقه از دیدگاه ملاصدرا و منادشناسی لایب نیتز
نویسنده:
علی اصغر زکوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
مناد
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
الهیات لایب نیتس
,
حکمت متعالیه
,
برهان بسیط الحقیقه
,
لایبنیتس
,
مناد نخستین
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
وحدت وجود ,
حرکت جوهری ,
الله ,
اصالت وجود ,
عقلگرایی ,
مطلق وجود ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
الهیات مسیحی ,
فقر وجودی ,
خداجویی ,
بساطت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
ادراک ,
ادراک انسان ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
بازنمایی ,
وجود مقید ,
اصل جهت کافی ,
هماهنگی پیشین بنیاد ,
الهیات مسیحی ,
بساطت واجب ,
حرکت جوهری ,
امکان فقری ,
وجود محدود ,
اصالت وجود ,
بساطت ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
نظام احسن ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
وجود حق مطلق (اسماء ذات) ,
قرآن ,
حقایق واقع ,
وجود کامل مطلق ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
حقایق عقل((لایب نیتس)، مقابل حقایق واقع لایب نیتس) ,
حقایق واقع((لایب نیتس)، مقابل حقایق عقل لایب نیتس) ,
اصل جهت کافی((لایب نیتس)، اصطلاح وابسته) ,
فعلیت محض ,
وحدت معرفت ,
حقایق عقل ,
اصل کمال ,
ادراک پنهان ,
ادراک آشکار ,
ادراک بسیط ,
ادراک مرکب ,
شعور عمومی موجودات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
با توجه به نقش مهم قواعد فلسفی در نظام های مابعدالطبیعی، توجه صدرالمتالهین شیرازی به قاعده بسیط الحقیقه و لایب نیتز به مفهوم بساطت، سوال تحقیق این است که: چه شباهت ها یا تفاوت هایی میان مفهوم بسیط الحقیقه صدرایی و مناد لایب نیتز وجود دارد و این دو فیلسوف با پی گیری این دو مفهوم و لوازم آن، به چه نتایجی دست یافتند؟ با یک بررسی همه جانبه و تطبیقی در آثار این دو فیلسوف، معلوم می شود که به لحاظ تلازم میان مفهوم بساطت و مفاهیمی هم چون وحدت، کلیت و جامعیت، هر دوی آن ها معتقدند خداوند به عنوان بسیط الحقیقه یا مناد نخستین و فعلیت محض کل اشیا است، کمالات همه موجودات را داراست و از نقایص آن ها مبراست. او جام جهان نماست همان طور که، جهان آینه خدا نماست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالَممندی معرفت و برخی فروع مبتنی بر آن در حکمت صدرایی
نویسنده:
میثم واثقی، محمدتقی چاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
حکمت
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
آیت اله جوادی آملی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
عالم مندی معرفت
کلیدواژههای فرعی :
تشکیک در وجود ,
حرکت جوهری ,
انسان شناسی ملاصدرا ,
مراتب هستی ,
شناخت عقلی ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
علم دینی ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
صور عقلیه ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جهان شناسی فلسفی ,
نظام هستی ,
عوالم وجود ,
اتحاد عالم و معلوم ,
امکان علم دینی ,
هستی شناسی صدرایی ,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
حرکت جوهری ,
صورت عقلی ( مجرد ) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
عالم ( امکانی ) ,
جهان شناسی ملاصدرا ,
عالَم اجتماعی ,
رابطه عالم و معلوم ,
علم دینی از نظر جوادی آملی ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
استعداد پذیرش معارف ,
اتحاد وجودی علم ,
درک معانی کلیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
منطق حاکم بر معرفت را میتوان یکی از مباحث بنیادی در فلسفه دانست. رویکرد نحلههای مختلف فلسفی به این موضوع، دلالتهای متفاوتی را در مسائل دیگر که در طول آن قرار دارند، به همراه میآورد. مطابق با مدعای مقاله حاضر، عالممندی معرفت، نتیجهای است که از مبانی حکمت صدرایی درباره معرفت، نشأت گرفته است. نگارنده بر آن است که با تأکید بر مفهوم عالم در این حکمت و برخی از مبانی خاص آن، همچون حرکت جوهری و اتحاد وجودی علم، عالم و معلوم توضیح دهد که چگونه انسان با ربط وجودی و ذخیره معرفتی خاص خود، استعداد پذیرش معارف بعدی را مییابد. عالم اجتماعی که به مسأله امکان فهم مشترک بر اساس این باور پرداخته و امکان علم دینی که با نگاهی متفاوت به مسأله علم دینی با رویکرد آیتالله جوادی آملی از این منظر پرداخته است، از جمله مسائلی هستند که در طول این امر قرار میگیرند و در انتهای مقاله به چگونگی این ابتنا اشاره خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 196
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره برهان وجودی
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
برهان وجودی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
حمل شایع صناعی (منطق) ,
وجوب وجود ,
ضرورت ازلی ,
کمال مطلق ,
کمال مطلق ,
حمل اولی ذاتی (منطق) ,
عدم ضرورت ,
شریک الباری ,
شریک الباری ,
حمل شایع ,
حمل اولی ,
توحید ذاتی ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
تبیین براهین اثبات خدا ,
ضرورت ذاتی منطقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
آیتالله جوادی آملی از جمله اندیشمندان مسلمانی است که هیچیک از تقریرهای برهان وجودی فیلسوفان غربی و مسلمان را نمیپذیرد و آنها را نوعی مغالطه میداند؛ وی همانند منتقدان غربی این برهان، معتقد است که از هیچ مفهومی، حتی مفهوم خدا یا واجب الوجود، نمیتوان وجود خارجی آن را نتیجه گرفت. وی این انتقاد را با مفاهیم فلسفه اسلامی توضیح میدهد و اشکال اصلی این برهان را در خلط حمل اولی ذاتی و شایع صناعی میداند. انتقاد دیگر استاد جوادی به این برهان این است که بر اساس این برهان ما باید از مفهوم شریک الباری هم، وجود آن را نتیجه بگیریم، چراکه در مفهوم شرک الباری نیز، تمام صفات خدا، مانند وجوب وجود و کمال مطلق، گنجانده شده است. این مقاله به بررسی دیدگاه وی درباره برهان وجودی و انتقادات او به این برهان میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام شناسی جلد 9
نویسنده:
محمد حسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
نسخه قائمیه
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام شناسی
,
آیات امامت
,
احادیث امامت
,
امامت
,
احقیت علی به خلافت
,
شناخت امام
,
حقیت امامت علی علیه السلام
,
حدیث غدیر
,
احتجاج امام علی(ع) به حدیث غدیر
,
افضلیت امام علی(ع)
,
احادیث و روایات
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
عید غدیر خم
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
ولایت ,
بیعت ,
ابوبکر ,
علی ,
روز غدیر خم ,
شیعه ,
مامون ,
امیر المؤمنین ,
علامه حلی ,
متکلمین معاصر ,
محمدحسین حسینی طهرانی ,
عثمان ,
اهل سنت ,
متکمین معاصر ,
روایات ,
حدیث غدیر ,
جمل ,
افضلیت علی ,
آیه سأل سائل ,
فضیلت روز غدیر خم ,
فضیلت عمامه ,
زیارت امیر المومنین ,
حضرت فاطمه زهرا (س) ,
پیامبر ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
شابک (isbn):
978-964-7227-07-0
چکیده :
«امام شناسى» از مهمترین آثار علامه طهرانى بشمار مى رود که در 18 جلد تدوین شده است این کتاب مجموعه اى است از بحث هاى تفسیرى، فلسفى، روائى، تاریخى، اجتماعى درباره امامت و ولایت به طور کلى و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) ائمه معصومین علیهم السلام بالخصوص که به صورت درس هاى استدلالى علمى متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلى و نقدى پیرامون ولایت مى باشد. این مجموعه که شامل 270 درس است در سال 1391 هجرى قمرى در ماه مبارک رمضان براى برخى از دوستان ایمانى تدریس شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی حدیث «لولا فاطمه...» از دیدگاه کلامی
نویسنده:
علی امامی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث قدسی
,
خالق
,
احادیث فضایل حضرت فاطمه(س)
,
حضرت فاطمه زهرا (س)
,
لولاک لما خقلت الافلاک
,
درایه الحدیث و نقد الحدیث
,
غلو در دین
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اهل بیت(ع) ,
احادیث فضایل حضرت فاطمه(س) ,
عصمت حضرت فاطمه(س) ,
فضایل حضرت فاطمه(س) ,
حدیث ,
قرآن ,
کتاب الجنة العاصمه ,
کتاب عوالم العلوم ,
کتاب درباره حدیث لو لافاطمه ,
مقام فاطمه زهرا (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
یکی از آفات دین و دینداری مسئله غلو در مورد پیامبران، بزرگان و رهبران دینی است. این مشکل در ادیان پیشین بوده که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است. ائمه معصومین (ع) نیز با این مسئله مقابله نموده اند. در زمان ما مبارزه با این آفت یکی از وظایف دین پژوهان و عالمان دینی است. حدیث یکی از راه هایی است که غلو از طریق آن به درون دین راه پیدا می کند از جمله احادیث غلو آمیز مشهور زیر است: «عن رسول الله (ص) عن الله (تبارک و تعالی) أنه قال: یا احمد! لو لاک لما خلقت الأفلاک، و لو لا علی لما ختلقتک؛ و لو لا فاطمة لما خلقتکما.» با بررسی دقیق ملاحظه شد که اولا: این مطلب سند و منبع معتبری ندارد. ثانیا: از جهت متن و محتوا نیز دارای مشکلات جدی است زیرا این عبارت دارای سه بخش است. بخش اول آن (لو لاک لما خلقت الافلاک) با آیان و روایات صحیح (منقول از شیعه و اهل سنت) و عقل قابل تایید است. ولی دو بخش دیگر آن مخالف قرآن، سنت و عقل است و در نتیجه قابل پذیرش نیست. برخی تلاش کرده اند تا آن را به نحوی توجیه کنند ما توجیهات را نیز مورد بررسی قرار داده و روشن نمودیم که توجیهات مذکور از این دو بخش روایت غیرقابل قبول است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هرمنوتیک فلسفی و بنیادهای معرفتی تاریخ
نویسنده:
سید ابوالفضل رضوی,سید علاءالدین شاهرخی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخیت
,
تاریخ گرایی
,
علم تاریخ
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک فلسفی
,
تاریخ
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
دازاین ,
تفکر انتقادی ,
گادامر ,
مفسر ,
مولف ,
عینی گرایی ,
هرمنوتیک سنتی (فلسفه) ,
ریکور ,
هایدگر ,
دور هرمنوتیکی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
دیالکتیکی بودن فهم ,
هرمنوتیک تاملی ,
پیش فهم ,
حقیقت و روش ,
بنیاد معرفتی تاریخ ,
چکیده :
چنانچه فهم مؤثر و کارآمد درباره گذشته، فهمی که معطوف به زمان حال و برای شرایط موجود جامعه مفید باشد به دغدغه اصلی مورخین تبدیل شود، تاریخ را به علمی پویا تبدیل می کند که در بهتر شدن شرایط اجتماعی و معرفتی جامعه مؤثر است. علم تاریخ حاصل بینش و نگرش مورخین است و هرمنوتیک فلسفی با تأکید بر هستی شناسی فهم و مهم تر از آن مفسرمحوری در تحقق فهم، با برداشت های سوبجکتیویستی در تاریخ هم خوانی زیادی دارد. در پرتو نظریه پردازی های خاص اندیشمندان این رهیافت هرمنوتیکی، می توان شئون معرفتی تاریخ را بالا برد و در تبیین هستی شناسی و روش شناسی تاریخی از آن بهره برد. ازاین روی، هرمنوتیک فلسفی می تواند به منزله دانش معین تاریخ، موجب غنی تر شدن جنبه های معرفتی تاریخ شود. مقاله حاضر با توجه به سیر تحول هرمنوتیک فلسفی می کوشد به بررسی تأثیر این رهیافت بر چگونگی تحقق معرفت تاریخی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شناخت خدا (2)
نویسنده:
محمد حسین زاده یزدى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
برهان وجودی ,
وجود محمولی ,
کمال مطلق ,
برهان وجودی آنسلم ,
فلسفه افلاطون ,
فلسفه دکارت ,
فلسفه کانت ,
مُثُل ,
علیت ,
وحدت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
انتقادات کانت به برهان وجودی ,
برهان فطرت در اثبات وجود خدا ,
مفهوم تصوری خدا ,
برهان وجودی دکارت ,
کمال خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در قسمت نخست این مقاله، بیان شد که دو راه قلب و عقل برای شناخت خدا وجود دارد. سپس به بیان تقریب ابن سینا و ملاصدرا از برهان صدیقیقن پرداختیم. آنگاه، به تفصیل در خصوص برهان وجودی در فلسفه غربی، تقریب آنسلم، نقد گونیلون و پاسخ وی و نقد اکوئینی بحث نمودیم. در این مقاله این مباحث دنبال خواهد شد: تقریر دکارت از برهان، نقد کانت بر برهان وجودی، تدوین برهان وجودی بر اساس منطق ریاضی، نقد جان هیک بر تقریر این برهان.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم هرمنوتیک
نویسنده:
ون ای هاروی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک مدرن
,
علوم انسانی (سایر)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
دیلتای ,
تفسیر متون ,
هرمنوتیک دیلتای ,
هرمنوتیک شلایرماخر ,
هرمنوتیک گادامر ,
تفسیر دین ,
اندیشه هایدگر ,
دیلتای و علوم انسانی ,
تاریخچه هرمنوتیک ,
چکیده :
در این نوشتار،مؤلف،پس از تعریف علم هرمنوتیک و تبیین پیوندهای ریشهشناختی آن، مسائل سهگانهی اصلی این علم را مطرح میسازد.سپس،با نگاهی گذرا،به تحولات علم هرمنوتیک نوین و منشأ آن،یعنی جریانهای فکری معاصر(اعم از نظریههای جدید رفتار بشری در علوم روانشناسی و اجتماعی،تحولات شناختشناسی و فلسفی و بالاخره، براهینی که توسط بعضی از فلاسفه همچون ویتگنشتاین ارائه شده)میپردازد.پس از آن، مؤلف با طرح سؤالاتی اساسی،شرح و تبیین چهار طریق متمایز تصور و تعریف علم هرمنوتیک را در پی میگیرد،که عبارتند از: 1.علم هرمنوتیک نوین،ریشه در تلاشهایی دارد که برای حل مشکلات و اختلافات مربوط به تفسیر متون صورت پذیرفته و به این مبحث میپردازد که نصوص مقدس،احتیاج به هیچ نوع ویژهای از رویهی تفسیری ندارند.فهم دستوری تمام سبکهای خاص بیان و اشکال زبانشناختی-فرهنگی مؤلف و نیز فهم روانشناختی ذهنیت منحصر به فرد او لازمهی تفسیر هر نوع متنی است. 2.علم هرمنوتیک را به عنوان تأمینکنندهی یک نظام بنیادی برای علوم انسانی،در مقایسه با علوم طبیعی،نیز میتوان تصور کرد که حدودی را برای تمایز انواع گوناگون عام تفسیر بنیاد نهاده و روشها و اصول قاعدهمند ذهنیت و اعتبار را برای آنها تأسیس میکند. 3.سومین دیدگاه دربارهی علم هرموتیک،به پیشساختاری فهم در ساختار هرمنوتیکی وجود انسانی میپردازد. 4.در نگاهی دیگر،علم هرمنوتیک،به حل مسائل مفهومی مربوط به توضیح و تفسیر، تأسیس ارتباطات منطقی میان حقیقت و اعتبار و مسائلی از این دست میپردازد.طرح این مسائل،لزوما به شکلی نظاممند صورت نمیگیرد.هرچند معمولا با نظریهی کلاسیک هرمنوتیکی پیوند مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 253 تا 270
مشخصات اثر
ثبت نظر
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
تعداد رکورد ها : 1420
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید