جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3236
أجوبة المسائل العلویة
نویسنده:
محمد حسینی شیرازی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز الرسول الاعظم (ص) للتحقیق و النشر,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
کتاب «اجوبة المسائل العلویة» تالیف محمد حسینی شیرازی، به بررسی مسائل گوناگونی که در مکتب شیعه مطرح شده می پردازد. این کتاب در بردارنده 162 سوال در موضوعات گوناگون اعتقادی، معرفتی، تاریخی و دیگر موضوعات است که مولف سعی کرده به آنها پاسخ دهد. در این کتاب سوالاتی در موضوعات: عصمت انبیا، وحی، قضیه فدک، روزه پیش از اسلام، نماز در ماه، فلسفه احکام، مراقد ائمه (ع)، خلود در بهشت و جهنم، قضا و قدر، شفاعت، جبر و تفویض، علم امام، معراج و دیگر مباحث عقیدتی شیعه مطرح شده و به آنها پاسخ داده شده است.
صلح امام حسن علیه السلام، پرشکو ترین نرمش قهرمانانه تاریخ
نویسنده:
راضی آل یاسین؛ مترجم: علی خامنه ای
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: آسیا,
چکیده :
«صلح امام حسن علیه السلام» از آثار شیخ راضى آل یاسین (م 1372 ق) به زبان عربى و در زمره متقن‌ ترین کتب تاریخى در موضوع خود است. مؤلف در آن به موضوعاتى پرداخته که در کتب مشابه، به آن ها کمتر توجه شده و موضوع صلح امام حسن (ع) و علت و عوامل آن را به‌ خوبى بیان مى‌ کند. بخش اول کتاب، به معرفى مختصرى از امام حسن (ع) مى‌ پردازد. بخش دوم، درباره موقعیت سیاسى‌ اى که امام حسن (ع) در آن قرار گرفته بودند، مى‌ باشد. و بخش سوم، درباره صلح مى‌ باشد. گفتار پایانى کتاب مقایسه‌ اى میان شرایط امام حسن (ع) و امام حسین (ع) از حیث دوستان و دشمنان است.
رسائل فی الغیبة
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , مجموعه مقالات
وضعیت نشر :
موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رسائل فی الغَیبة کتابی به زبان عربی مشتمل بر چهار رساله کوتاه اثر شیخ مفید است. موضوع این کتاب، غیبت امام زمان (ع) و ویژگی های قیام آن حضرت و پاسخ به شبهاتی درباره امامت اوست. مؤلف در این اثر که به صورت پرسش و پاسخ مطرح شده به مسائلی نظیر وجود امام زمان، دلیل غیبت و ظهور امام (ع) پرداخته است. وی در این کتاب، شبهات مخالفان را آورده و به بررسی و پاسخگویی آنها پرداخته است. او در این اثر، با سبکی استدلالی و شیوه ای قابل قبول برای تمام مذاهب اسلامی، وارد بحث شده و نتیجه‌ گیری می‌ کند. شیخ مفید به استناد آیات و روایات از این سؤالات جواب داده و در بیان این پاسخ‌ ها رویکردی کلامی و عقلی داشته است.
خدا در نهج البلاغه
نویسنده:
محمدعلی گرامی؛ ویرایش و تصحیح: هیئت علمی بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: بنیاد بین المللی نهج البلاغه,
چکیده :
کتاب «خدا در نهج البلاغه» نوشته محمدعلی گرامی می باشد که بیشتر مباحث آن در جلساتی که هفته ای یک شب در حوزه علمیه قم برگزار می شد تحقیق و در این کتاب گرد آمده است. در این قسمت از نهج البلاغه ده راه برای وصول به خداوند مورد توجه قرار گرفته که به این ترتیب در این کتاب آمده است: 1- حدوث جهان و اجزاء آن 2- نظم جهان 3- هدایت غریزی نبات و حیوان 4- نقص موجودات 5- حقیقت وجود 6- هدف نهائی 7- فطرت 8- دعا، نیاز، روح 9- فسخ تصمیمها 10- تجلی خدا در قرآن.
ولایة الامام علی (ع)  فی الکتاب و السنة
نویسنده:
مرتضی عسکری
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
تهران: المجمع العالمي لاهل البيت عليهم السلام، مرکز الطباعة و النشر,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «ولایة الامام علی (ع) فی الکتاب و السنة» تالیف مرتضی عسکری، در رابطه با پاسخ علامه عسکری به شبهاتی است که از طرف فردی به نام شیخ ابوسلمان عبدالمنعم بلوچ وارد شده است. شبهه این است که با توجه به اینکه شیعیان ولایت و امامت علی (ع) را از اصول مهم اعتقادی خود می دانند، چرا با اینکه در قرآن از مستحبات و فروعات سخن به میان آمده است، از مسئله امامت و ولایت علی (ع) سخن گفته نشده است؟ همچنین چرا نام حضرت علی (ع) در قرآن نیست؟ همچنین در این کتاب به بررسی مسئله روایت 12 وصی پیامبر و موضوع مهدویت و امامت ائمه اطهار (ع) پرداخته شده است.
امام شناسی جلد 6
نویسنده:
محمد حسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: موسسه ترجمه و نشر دوره علوم و معارف اسلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«امام شناسى» از مهمترین آثار علامه طهرانى بشمار مى رود که در 18 جلد تدوین شده است این کتاب مجموعه اى است از بحث هاى تفسیرى، فلسفى، روائى، تاریخى، اجتماعى درباره امامت و ولایت به طور کلى و درباره امامت و ولایت امیرالمؤمنین (ع) ائمه معصومین علیهم السلام بالخصوص که به صورت درس هاى استدلالى علمى متخذ از قرآن کریم و روایات وارده از خاصه و عامه و ابحاث حلى و نقدى پیرامون ولایت مى باشد. این مجموعه که شامل 270 درس است در سال 1391 هجرى قمرى در ماه مبارک رمضان براى برخى از دوستان ایمانى تدریس شده است.
برگی از فضایل و کرامات اهل بیت علیهم السلام
نویسنده:
فاطمه عسکری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
چکیده :
کتاب «برگی از فضایل و کرامات اهل بیت علیهم‌ السلام» اثر فاطمه عسکری است. فصل اول این اثر به مفاهیم کلی بحث می‌ پردازد و پس از تعریف کرامت، پیش‌گویی یا تصرّفی که شخص صاحب کرامت به اذن الهی انجام می‌ دهد، تفاوت کرامت با معجزه، ضرورت صدور کرامات از ناحیه معصومین علیهم‌ السلام و فلسفه کرامات معصومین علیهم‌ السلام را مورد واکاوی قرار می‌ دهد. معجزات و کرامات پیامبر اکرم‌ صلی‌ الله علیه و آله عنوان فصل دوم این اثر است. فصل سوم اثر با عنوان فضایل و کرامات حضرت علی علیه‌ السلام است. فضایل و کرامات حضرت فاطمه سلام‌ الله علیها عنوان فصل چهارم این اثر است. فضایل و کرامات بقیه ائمه فصل پنجم تا پانزدهم این اثر را تشکیل می‌ دهد.
ارادة الالهیة التکوینیة و التشریعیة
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «الارادة الالهیة التکوینیة و التشریعیة» تاليف آيت الله جعفر سبحانی تبريزي، پیرامون موضوع اراده تکوینی و تشریعی نگارش یافته است. مولف در آغاز کتاب خود صفات را تقسیم کرده و آنها را مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند جایگاه صفت اراده را به درستی تبیین نماید. وی در ادامه به موضوعات دیگری مانند: حقیقت اراده انسانی، اراده الهی از صفات ذات، اراده الهی از صفات فعل، بحث از اراده الهی پرداخته و در انتها نیز موضوع اراده الهی تکوینی و تشریعی را مطرح کرده است. همچنین مولف نظرات فرقه های اسلامی را در موضوع اراده الهی مورد توجه قرار داده است.
تقیة، مفهوم ها مدها، دلیل ها
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
وضعیت نشر :
قم: موسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «التقیة، مفهوم ها مدها، دلیلها» پیرامون یکی از آموزه های شیعی یعنی تقیه به نگارش در آمده است. مولف در ابتدای کتاب خود بحثی گذرا در رابطه با مفهوم لغوی، اصطلاحی و تاریخی تقیه انجام داده و در ادامه مباحثی مانند: هدف از تشریع تقیه، تقیه در قرآن، تقیه در سنت و دیگر موضوعات مرتبط را مورد بررسی قرار می دهد. وی همچنین به شبهاتی که در موضوع تقیه وارد شده است پاسخ می دهد.
انسان بین الجبر و التفویض
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
اين كتاب پژوهشی گسترده درباره نسبت جبر و اختیار و لوازم و مباحث پیرامونی آن است. بحث‏ها كاملاً فلسفی و با نگاه حكمت متعالیه و مستند به سیستم ملاصدرایی و عرفانی طرح شده و با این رویكرد نویسنده به طرح و استدلال در اثبات نظریه امر بین ‏الامرین پرداخته است. اشاعره و معتزله در فهم رابطه اراده الهی و عمل انسان یا به جبر رسیده ‏اند یا تفویض. نویسنده نظریه امر بین ‏الامرین را كه مستند به روایات زیادی است و مبنای نگرش شیعه است با فلسفه ملاصدرا و حكمت تأله آشتی می‏دهد و به مدد مفاهیم مختلفی مانند تشكیك وجودی، مراتب اراده، قدرت، تكلیف، خلق، عقل، وحدت وجود و علم الهی ابعاد این مسئله را می‏شكافد و تبیین می‏ نماید. آنچه این اثر را از دیگر آثار مشابه متمایز می كند غیر از گستردگی مباحث پیچیدگی و ظرافت استدلال‏هاست.
  • تعداد رکورد ها : 3236