جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
تعداد رکورد ها : 1425
عنوان :
تاریخ فلسفه در جهان اسلامی (تاریخ الفلسفه العربیه)
نویسنده:
خليل الجر حناالفاخوري؛ مترجم: عبدالحمید آیتی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
تاریخ فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه اسلامی
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
تاریخ فلسفه
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
حکمة الاشراق: سهروردی
,
المباحثات: ابن سینا
,
مقدمه ابن خلدون
,
الغدیر: علامه امینی
کلیدواژههای فرعی :
اخوان الصفا ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
غلات شیعه ,
معتزله (اهل سنت) ,
روش تجربی شناخت دین ,
فلسفه شرق ,
فلسفه فیثاغورث ,
آیات ارکان اسلام ,
قرآن کریم ,
فرق اسلامی (فرق) ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
اخذ فلسفه اسلامی از یونان ,
چکیده :
کتاب حاضر یکی از کتابهای ارزشمند در حوزهی اندیشه و تفکر است. از ویژگیهای بارز کتاب مذکور، مختصر بودن مفاهیم ژرف و گستردهی آن است؛ این کتاب به پرداوری مفاهیمی چون، فلسفهی شرق، فلسفهی غرب، تصوف، تأثیر متقابل اندیشههای اسلامی و یونانی پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتعریف مادی و مجرد با استفاده از منطق فازی
نویسنده:
محمد فروغی ؛ هادی وکیلی؛ اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حرکت جوهری اشتدادی
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق فلسفی
,
منطق جدید
,
منطق قدیم
,
منطق غیر کلاسیک (منطق های توسعه یافته)
,
منطق فازی
,
تعریف مادی و مجرد
چکیده :
بیشتر تعاریف ارائه شده برای مادی و مجرد به گونهای هستند که ابتدا امر مادی تعریف میگردد سپس امر مجرد به گونه سلبی (سلب ماده، خواص ماده یا وابستگی به ماده) تعریف می شود: مجرد آن چیزی است که مادی نیست. ایراد وارد به اینگونه تعاریف سلبی این است که دیگر نمیتوان بین شی اول و سلب آن شی، حدواسط و شی سومی تعریف کرد. لذا بر اساس این گونه تعاریف نمیتوان بین ماده صرف و مجرد تام دسته دیگری از امور (مثلا مجرد برزخی) تعریف کرد. در این مقاله سعی شده ابتدا تعاریف موجود در خصوص مادی و مجرد بررسی گردد، سپس نشان داده شود که با توجه به نظر صدرالمتالهین در خصوص حرکت جوهری اشتدادی نفس ناطقه، لازم است بین مادی صرف و مجرد تام طیفی از امور داشته باشیم، طیفی شامل مادی محض، اندک تجرد نفس نباتی، تجرد مثالی، تجرد عقلی و فوق تجرد و همچنین مراتبی باید بین این مراتب ذکر شده وجود داشته باشد. آنگاه نشان میدهیم که این نگاه طیف گونه به اشیاء با تعاریف مبتنی بر حصر عقلی و به طریق اولی با تعریف سنتی مادی-مجرد (تعریف دوگانه ایجابی - سلبی) سازگار نمیباشد. نهایتاً بیان میکنیم که نمیشود تعریفی جامع برای امری که واحد شخصی ذومراتب است، ارائه داد؛ و در پایان با اشاره مختصر به منطق فازی بیان میکنیم که باید بهگونهای فازی به مسئله نگاه کرد؛ و تعریف جدیدی با استفاده از منطق فازی ارائه میدهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفی کارآمدی برهان لم در فلسفۀ اولی؛ مطالعة تطبیقی میان رویکرد ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
موسی ملایری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان لمی (منطق)
,
منطق تطبیقی
,
برهان ان
,
براهین خداشناسی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
اصطلاحنامه منطق
,
فلسفه نوصدرایی
,
فلسفه علامه طباطبایی
,
منطق قدیم
,
منطق نوصدرایی
,
ناکارآمدی برهان لم
,
ناکارآمدی برهان اِنّ
,
برهان از طریق لوازم عامه (منطق)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
موضوع این مقاله پژوهشی تطبیقـی دربارة رویکرد مشترک صدرالمتألهیـن و علامه طباطبایی دربارة نفی کارآمدی برهان لم در قلمرو فلسفة اولی است. ملاصدرا با اتکا به نظریة بساطت حقیقت وجود و اینکه امر بسیط حد و درنتیجه برهان ندارد به این نتیجه دست یافت که برهان لم در شناخت و اثبات احوال و اوصاف وجود کارآمد نیست. صدرا برهان اِنّ را نیز، با استناد به قاعدة ذوات الاسباب، گاه بهکلی نامعتبر و گاه با کارکردی ضعیف معتبر میشمارد. او پس از تضعیف یا حتی تخطئة نقش برهان در قلمرو فلسفة اولی به نوعی منطقگریزیِ محتوم تن میدهد و درنهایت شهود را تقویت میکند. علامه طباطبایی نخست، همچون صدرا، برهان لم را در قلمرو مسائل فلسفی نامعتبر میشمارد (البته نه با استناد به نظریة بساطت وجود، بلکه با اتکا به سه مبنای علمشناختی کلان). آنگاه با اتکا به قاعدة ذوات الاسباب برهان اِنِّ مصطلح نزد منطقیون را نیز تماماً ناکارآمد میداند. سپس نوع جدیدی از برهان به نام «برهان ازطریق ملازمات عامه» عرضه میکند و بر آن است که براهین فلسفی همه از این نوعاند. بنبست نظریای که نخست ملاصدرا و سپس علامه با آن مواجه شدند در اعماقش از ناکارآمدی منطق اصالت ماهوی در قلمرو فلسفة وجودی خبر میدهد. در این مقاله، رویکرد علامه طباطبایی مبنیبر نفی ناکارآمدی براهین مذکور نقد میشود. اما مدعای ایشان مبنیبراینکه برهان ازطریق تلازم در فلسفه کارآمد است و با سایر براهین تفاوت ماهوی دارد کشفی ارزشمند تلقی میشود که میکوشد تا رکود منطق را درمقایسهبا وجودشناسی در حکمت نوصدرایی جبران کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 117 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ازمة علماء النفس المسلمین
نویسنده:
مالک بدری؛ ترجمه منى كنتبای أبو قرجة
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اردن: مركز ديبونو لتعليم التفكير ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مسلمین
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
,
دین اسلام
,
کتب متفرقه
کلیدواژههای فرعی :
هویت شخصی ,
شخصیت ,
علم نفس الأخلاق ,
ماتریالیسم ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
علم نفس به ذات خود ,
شماره ديويي:
297 / 42
چکیده :
کتاب حاضر در مورد علم النفس ، اسلام و مسلمین می باشد و در بخش های مختلف به بررسی علم نفس می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم النفس الاجتماعی عربیا وعالمیا
نویسنده:
محمود السید ابو النیل
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: كتبة الأنجلو المصرية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
روانشناسی اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
ادراک حسی ,
دین و اقتصاد ,
دین و سیاست ,
اجتماع ,
تیز هوشی ,
فراموشی ,
ذکاء(اصطلاح وابسته) ,
تعلم ,
تذکر(اصطلاح وابسته) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
چکیده :
علم النفس الاجتماعی عنوان این کتاب وزین می باشد که دربردارنده مطالب مختلفی درباره علم النفس از دیدگاه فلاسفه غرب ، عرب و غیرعرب ، مسلمان و غیر مسلمان می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهود العلماء المسلمین فی تقدم الحضارة الإنسانیه
نویسنده:
خالد بن سلیمان الخویطر
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین و تمدن
,
علمای مسلمان
,
تمدن اسلامی
,
دانش مسلمانان
,
کتب روشنفکران عرب
,
مقدمه ابن خلدون
کلیدواژههای فرعی :
علم طب ,
علم و ایمان ,
علم ریاضی ,
فلسفه اسلامی ,
علم فلک ,
کیمیا ,
جغرافیا ,
تاثیر تمدن اسلامی بر اروپا ,
چکیده :
کتاب حاضر کتابی است ارزشمند در معرفی اسلام و دستاوردهای مهم مسلمین. کتابی که از علوم مختلف اسلامی سخن می گوید و از تاثیرات آن علوم بر جامعه غربی و اروپا. کتابی که جایگاه اسلام و مسلمین را بالاتر می برد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رحیق مختوم بخش دوم جلد 1
نویسنده:
نویسنده:ملاصدرا؛ شارح:عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: اسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
احکام ماهیت
,
کتب فلسفی
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
شرح منظومه: سبزواری
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
شرح گلشن راز: لاهیجی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
العقائد النسفیة: عمر بن محمد نسفى
,
شرح العقائد النسفیة: تفتازانی
کلیدواژههای فرعی :
وجوب غیری ,
امکان فقری ,
جسم ,
اجزاء ماهیت ,
ماهیت جوهری ,
عرض ,
جنس ,
اعتباریت ماهیت ,
عوارض ذات ماهیت ,
نظام وجود عینی ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
وجود ذهنی ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
ضرورت بالقیاس(وابسته اخص باید و نباید)(فلسفه اخلاق) ,
1- قواعد واجب بالذات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه( بخش دوم جلداول) جلد اول این بخش از رحیق مختوم، به شرح مرحله چهارم جلد دوم اسفار میپردازد که در این مرحله از ماهیت و احکام و لواحق آن بحث میکند. در آغاز به وجوه فلسفی بودن این مسئله میپردازد و سپس مجموعه مطالب آن را در نه فصل پی میگیرد، عناوین فصول عبارتند از: ۱ ـ ماهیت و تعریف آن و بیان فرق بین مفهوم و ماهیت ۲ ـ کلی و جزئی و بیان تشخص و تمیز و اقسام آن ۳ ـ تعین و انواع آن ۴ ـ فرق جنس و ماده، نوع و موضوع ۵ ـ شناخت فصل و امتیاز آن از غیر فصل ۶ ـ تقوم جنس به فصل ۷ ـ اقتران صورت به ماده و بیان معانی صورت ۸ ـ چگونگی اخذ جنس از ماده و فصل از صورت ۹ ـ مثل افلاطونی و تأثیر آن در مسائل فلسفی که بیشترین حجم این جلد را به خود اختصاص میدهند
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرا و حکمت متعالیه جلد 2
نویسنده:
همایش جهانی حكیم ملاصدرا
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مجموعه مقالات , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: بنياد حكمت اسلامي صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
کتب فلسفی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
کتابشناسی ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
وحدت و کثرت ,
وحدت و کثرت در وجود ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
علم الهی ,
علم الهی به جزئیات ,
حرکت جوهری ,
مُثُل ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
علم واجب ,
لبس بعد از لبس ,
مقام تشکیک(قسیم مقام قرب نوافل و قرب فرائض و تمحض) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
این فلسفه که موسوم است به “ حکمت متعالیه “ به وسیله صدرالمتألهین شیرازی مشهور به ملا صدرا را در قرن یازدهم هجری تأسیس شد و از آن به بعد محور تمام تعلیمات فلسفی در ایران تحقیقاتی بود که این دانشمند در مسائل مهم فلسفی به عمل آورده است . تحقیقات صدرالمتألهین بیشتر در فلسفه اولی و حکمت الهی است . ملاصدرا آنچه در این زمینه از قدمای یونان و بالاخص افلاطون و ارسطو رسیده بود و آنچه حکمای بزرگ اسلامی از قبیل فارابی و بوعلی و شیخ اشراق و غیر هم توضیح داده بودند یا از خود افزوده بودند و آنچه عرفای بزرگ با هدایت ذوق و قوت عرفان یافته بودند به خوبی هضم کرد و از نو اساس جدیدی را پی ریزی کرد و آن را بر اصول و قواعدی محکم و خلل ناپذیر استوار کرد و از جنبه استدلال و برهان ، مسائل فلسفه را به صورت قواعد ریاضی درآورد که هر یک از دیگری استخراج و استنباط می شود و به این وسیله فلسفه را از پراکندگی طرق استدلال بیرون آورد . از زمان ارسطو که برخلاف نظریات استادش افلاطون قیام کرد پیوسته دو مکتب و دو مشرب فلسفی به موازات یکدیگر سیر می کرد که افلاطون و ارسطو هر یک نماینده یکی از این دو مشرب فلسفی بودند و در هر یک از دوره ها هر یک از این دو مشرب فلسفی پیروانی داشتند . در میان مسلمین نیز این دو مشرب به نام “ مشرب اشراق “ و “ مشرب مشاء “ معروف بود و دو هزار سال مشاجرات فلسفی بین این دو دسته ، چه در یونان و چه در اسکندریه و چه در میان مسلمین و چه در اروپای قرون وسطی ، ادامه داشت ولی صدرالمتألهین با اساس جدیدی که از نو پی ریزی کرد به این مشاجرات دو هزار ساله خاتمه داد به طوری که بعد از او دیگر مکتب اشراق و مکتب مشاء در مقابل یکدیگر معنا ندارد و هر کس که بعد از وی آمده و به فلسفه وی آشنایی پیدا کرده مشاجرات دو هزار ساله اشراقی و مشائی را خاتمه یافته دیده است . فلسفه صدرالمتألهین علاوه بر آنکه از جنبه هایی بدیع و بی سابقه است ، کتاب حاضر شامل متن مجموعه مقالاتی است که در 'همایش جهانی بزرگداشت حکیم صدرالدین محمد شیرازی (ملاصدرا) 'فراهم آمده است .این مجموعه مقالات در دو جلد (جلد اول شامل ۳۰مقاله و جلد دوم مشتمل بر ۳۴مقاله) تدوین شده است . همایش مذکور در پنج روز, از اول خرداد ماه ۱۳۷۸طی جلسات عمومی و حدود هشتاد جلسه چهار ساعته با حضور بیش از هزار شرکت کننده در تهران برگزار گردید .یکی از مهمترین اهداف برگزاری همایش ;نزدیک شدن و ارتباط دو سویه فلسفه ایرانی ـ اسلامی با فلسفه و اندیشههای غربی, همچنین آشنایی اندیشمندان با حکمت متعالیه ملاصدرا بوده است .عناوین چند مقاله از کتاب عبارتاند از : 'مثل افلاطونی از نظر صدرالمتالهین/ زهرا مصطفوی' ;'تحلیل انتقادی مسئله اصالت وجود/ سید یحیی یثربی' ;'نمونه سیستم فلسفی در فلسفه اسلامی/ الب ارسلان آچیک گنج' ;'تصوف و فلسفه از نظر ملاصدرا/ کارو.ارنست' ;'گفتمان فلسفی نوصدرائی/ علیاکبر رشاد' ;'ملاصدرا از منظر شهید مصطفی خمینی/ محمد اسماعیلزاده', 'مبانی فلسفی صدرالمتالهین/ فرج رامین 'و 'نور, هستی و معرفت بیان تازهای از حکمت متعالیه/ دیوید گراندی .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صراع الثقافی والحوار الحضاری فی فلسفة محمد إقبال
نویسنده:
عصمت نصار
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دار الهداية و دار القلم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
اقبال لاهوری، محمد - نظریه درباره فرهنگ
,
اقبال لاهوری، محمد - نظریه درباره فرهنگزدایی
,
کتب فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
استعمار و نفوذ فرهنگی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
جامعه اسلامی ,
گفتگوی تمدنها ,
هویت شخصی ,
مناسبات انسان (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه غربی ,
خاور شناسان ,
صهیونیزم ,
استعمار فرهنگی ,
عقاید یهودیت ,
کد کنگره:
BP 233/7 /الف7 ن6 1382
چکیده :
معرفی شخصیت محمد اقبال و فلسفه برخوردی او با مسائلی همچون فرهنگ، فرهنگ زدایی ، رابطه با غرب و ... این کتاب را به کتابی ارزشمد در حوزه شناخت تفکرات محد اقبال تبدیل کرده است که با دقتی خوب و متنی روان نوشته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أثر الأفلاطونية المحدثة على بناء الإلهيات عند الإسماعيلية
نویسنده:
احمد محمد جاد
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دار الهانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه یونان
,
فلسفه اسلامی
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
تاریخ اسماعیلیه
,
فلسفه اسماعیلی
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
کتب اسماعیلیه
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
امر الهی ,
عقاید اسماعیلیه ,
اصل توحید ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
تشیع اسماعیلی ,
عقل اول ,
تشخص ,
مرتبه احدیت ,
مذهب اسماعیلی ,
حقیقت کلام الهی ,
مظهر نفس کلی ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی بر تاثیرات نوافلاطونی بر تفکرات اسماعیلی دارد و در چند مسئله مهم از جمله توحید، تنزیه الهی ، کلام الهی ، عقل اول و... مطالبی ذکر می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
تعداد رکورد ها : 1425
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید