جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عالم ماده
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
عنوان :
ارتباط وجودشناسی با معرفتشناسی از منظر صدرالمتألهین
نویسنده:
لاله حقیقت، فاطمه صادقیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
وجود ذهنی ,
حکمت متعالیه ,
علم حصولی ,
هیولا ,
عالم عقول ,
عالم مثال ها ,
ادراک حسی (معرفت شناسی) ,
نظام آفرینش ,
عالم ماده ,
مراتب وجود ,
تجرید عقل ,
ادراک حسی ,
تجرید صور معقول ,
مُثُل افلاطونی ,
حقیقت انطباق ,
عوالم وجود ,
صورت خیالی ,
وصف نفسانی ,
هستی شناسی ادراک ,
تکامل جوهری نفس ,
حالات نفسانی ,
ادراک وهمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
وجود و معرفت دو محور بحث در حوزه ی فلسفی اسلام به شمار می روند که مقولات علم، اتحاد عقل و معقول و ظهورات وجود در ذیل آن مباحث مطرح می گردد. وجود علم وجودی خارجی است که اصالتا و به منزله ی وصفی نفسانی در فضای نفس جعل می شود و به تبع آن، ماهیت علم محقق می گردد و در ظل وجود علم، وجود ذهنی معلوم و به تبع آن، ماهیت معلوم نیز جعل می گردد. صدرالمتالهین معتقد است که در حقیقت، علم نحوه ای از وجود است؛ چراکه علم حق تعالی به اشیا و به ذات خود و علم نفس به ذات خویش و هم چنین تعقل جواهر مجرد کیف نفسانی نیست؛ بنابراین در علم به غیر، آن هم در علم انفعالی، صورت علمیه ملازم با فعل و انفعال نفسانی و اضافه ی به خارج است. نفس در تکامل جوهری، به اعتبار تجرد برزخی، به عالم مثال متصل شده، صور خیالی را شهود می نماید. سر مکاشفات، معراج جسمانی و حشر عوالم وجودی به همین مرتبه ی نفس ارتباط دارد. صور عقلی رشح وجود عقل مجردند و به طور مسلم، مرتسم در نفس نمی باشند. و نفس در مقام صعود به عالم مجردات، با عقل مجرد و مثال نوری متحد شده، در نتیجه ی این اتحاد، حقایق و معارف کلی را شهود می نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماده طبیعى در حکمت سینوى
نویسنده:
غلامحسین رحیمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیولا
,
انرژی
,
مشاء
,
صورت
,
عالم ماده
,
جسم مادی
,
جرم
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه مشاء
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
اخوان الصفا ,
فیزیک ,
ترکیب ماده و صورت ,
برهان قوه و فعل ,
جوهر عقلانی ,
امتدادمندی ماده ,
اقسام هیولا ,
ترادف جسم طبیعی و ماده ,
جرمانی بودن ماده ,
برهان فصل و وصل ,
مرتبه وجودی هیولای اولی ,
ابداع وجود هیولای اولی ,
جوهریت هیولی ,
خصوصیات هیولی ,
ماده ثانیه ,
اصول بقای ماده ,
کار فیزیکی ,
ماده در فیزیک جدید ,
قوانین طبیعی در فیزیک جدید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این مقاله ماده به منزله موضوعى مشترک براى علم و فلسفه، کانون بررسى و تحلیل قرار مى گیرد. در این مسیر، نخست به آراى برخى از فلاسفه و صاحب نظران متقدم و متأخر درباره ماده اشاره، و سپس ماده در مفاهیم ماده اولیه، ماده ثانویه و ماده تجربى و نسبت آنها با یکدیگر تحلیل مى شود. مفهوم ماده در فلسفه اسلامى طى سده هاى متمادى تغییرى نکرده و یافته هاى شگرف علمى در این باره، فیلسوفان مسلمان را متأثر و به روز نساخته است. در نتیجه این تعاریف هیچ گونه ربط و نسبتى با ماده مورد مطالعه علوم تجربى ندارد. در این مقاله نشان داده مى شود که چنانچه از منظر جدیدترى به ماده در فلسفه اسلامى بنگریم، مى توانیم ارتباط مناسبى میان ماده برهانى در فلسفه اسلامى و ماده تجربى در دانش جدید بیابیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه نظریه مثال افلاطونى و نظریه وجود جمعى از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
احمد غفارى قرهباغ، احمد واعظى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختلاف تشکیکی
,
عالم مثال ها
,
فرد
,
عالم ماده
,
وجود جمعی اشیاء
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اختلاف تشکیکی ,
اصالت وجود ,
حمل شایع صناعی (منطق) ,
وجود مطلق ,
تشکیک در ماهیت ,
حمل حقیقت و رقیقت ,
حمل اولی ذاتی (منطق) ,
وجود مقید ,
مطلق و مقید ,
جهان شناسی فلسفی ,
بساطت وجودی ,
وجود خاص ماهیت ,
جسم الهی ,
نقد ابن سینا بر مثل ,
مراتب ماهوی نوع ,
نحوه علیت مثل ,
رابطه مثل با خداوند ,
فرد عقلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
توجه به ارتباط بین عالم هاى وجودى و چگونگى این ارتباط، ازجمله الزامات یک فلسفه نظام مند است. نظریه مُثُل افلاطون، صرفا متمرکز بر یافتن «فرد» عقلى براى انواع جسمانى است. فارغ از چالش تشکیک در ماهیت، این نظریه در تبیین افراد مثالى و یا فرد الهى براى انواع جسمانى، ناتوان است؛ لیکن با شکوفایى فلسفه اسلامى در حکمت متعالیه و پردازش نظریه اصالت و تشکیک وجود، تبیین دقیق ترى به نام نظریه وجود جمعى ارائه شده است که تناظر و تطابق همه عوالم را به ارمغان مى آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و تحول اخلاقی در جهان معاصر
نویسنده:
رمضان مهدوی آزاد بنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت دینی
,
اخلاق اسلامی
,
نسبت اخلاق و دین
,
جهان معاصر
,
رابطه دین و اخلاق نزد کانت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
نقش اخلاقی دین
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
ارزشهای اخلاقی ,
اخلاق در تعلیم و تربیت ,
هدف بعثت انبیاء ,
جهاد با نفس ,
عالم ماده ,
اصالت روح ,
عالم ماده ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
قرآن ,
تحول اخلاقی ,
علم زدگی ,
جهان شیشه ای ,
دهکده جهانی ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
جهاد اکبر ,
علم زدگی(اصطلاح وابسته) ,
تزکیه در قرآن ,
تحولات مطلوب ,
تکنولوژی ارتباطات ,
بی مرزی ,
عالم مکانیکی ,
انعزال فیزیکی ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امام خمینی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
ادیان ضمن ارائهی تعالیم درباره سه موضوع اساسی خدا، جهان و انسان با تجویز و توصیه ارزشهای اخلاقی خاص همواره تحول اخلاقی مطلوبی را مورد هدف قرار میدهند. در متون اسلامی و در راس آنها قرآن کریم وظیفه و مأموریتی که به عهده پیامبران الهی گذاشته میشود، ثنایی بوده و دو مقوله مذکور - تعلیم و اخلاق- (تزکیه) را هدف رسالت پیامبران بیان میکند. تزکیه و اخلاق به معنای دعوت انسانها به سمت تحولات مطلوب، رسالت تردیدناپذیر و بدیهی دین (پیامبران) است. پرسشی که تحقیق حاضر قصد طرح و بیان آن را دارد، کارآمدی هدف و رسالت مذکور در جهان حاضراست. جهان معاصر با توجه به قدرت تکنولوژی ارتباطات به دهکده و به تعبیر برخی به برج شیشهای تبدیل گشت. خصیصهی عمده جهان شیشهای فقدان مرزها و موانع طبیعی و سیاسی میان انسانها و فرهنگهای متفاوت است. آیا با توجه به چنین خصیصهای، همچنان میتوان از امکان تحقق تحول اخلاقی در جهان معاصر سخن به میان آورد؟ در نوشتهی حاضر از کارآمدی ارزشهای اخلاقی در ایجاد تحول اخلاقی با تکیه بر انسانشناسی دینی(اسلامی) دفاع خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در فلسفه ميگويند خداوند هم قديم ذاتي و هم زماني است و ملائكه قديم زماني و حادث ذاتي هستند و انسانها هم حادث ذاتي و هم حادث زماني هستند. حال چگونه بنا بر روايات نور پيامبر اولين مخلوق شمرده شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين پرسش بر مسلكهاي مختلف فلسفي پاسخهاي مختلف دارد براي روشن شدن مطلب، مقدمهاي را بيان ميكنيم. الف) در حكمت متعاليه، فعل واجب، يعني عالم آفرينش و جهان مخلوقات كه ازذات اقدس «الله» نشأت گرفته و تجلي يافته است، به سه عالم كلي تقسيم ميشود: عالم عقل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت نوری پیامبران
,
ویژگی انبیای اولوالعزم
,
خلقت نوری پیامبر اکرم
کلیدواژههای فرعی :
عالم مثال ,
عالم ماده ,
عالم عقل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا علم دینی؟
نویسنده:
مهدی گلشنی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
علم تجربی
کلیدواژههای فرعی :
علم جدید ,
ایمان ,
قوانین طبیعت ,
جهان بینی ,
ارزشهای اخلاقی ,
جهان بینی تجربی ,
عالم ماده ,
رابطه علم و دین ,
محیط زیست ,
جهان بینی ,
جهانبینی علمی ,
عالم ماده ,
جهان بینی اسلامی ,
اشراق ,
رنسانس (فلسفه) ,
علم سکولار ,
جهان بینی اسلامی ,
اسلام و محیط زیست ,
رابطه علم و دین نزد کانت ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
نگرش به علم ,
مفروضات متافیزیکی ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
ایمان ,
هدف علم ,
نابودی بشر ,
توفیق علم ,
علم سالاری ,
معرفت شناسی دینی ,
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بررسی تحولات علم و تعامل آن با عرصههای انسانی در دوره پس از رنسانس بهخوبی نشان میدهد که در کنار ویژگیها و فرصتهای مثبتی که برای بشر ایجاد کرده، آثار منفی و آسیبهای فراوانی نیز به همراه داشته است. این مسائل که گاهی به صورت بحران انسانی نیز بروز کرده است، موجب شد که متفکران به دنبال راه حلی برای این موضوع باشند که از جمله این راه حلها تغییر نگرش نسبت به علم بوده است. در پاسخ به این نیاز، متفکران مسلمان در دهههای اخیر، علم دینی را پیشنهاد کردهاند. مقاله حاضر، شماری از آثار منفی و آسیبهای علم را بررسی کرده و نیز چارچوبی دینی را برای تغییر نگرش در علم پیش مینهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیدایش نفس از نگاه فیلسوفان مشاء، صدرالمتألهین و استاد فیاضى
نویسنده:
یحیى نورمحمدى نجف آبادى، محمدرضا نورمحمدى نجف آبادى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث نفس
,
نفس آدمی
,
مجرد
,
عالم ماده
,
نظریه افلاطونی نفس
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری ,
تناسخ ,
رابطه نفس و بدن ,
عالم البرزخ ,
رجعت ,
حرکت اشتدادی نفس ,
بساطت نفس ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
نفس در حکمت مشاء ,
صور متعدد نفس ,
قدم نفوس کامل ,
تجسم نفس ,
کثرت نفوس پیش از ابدان ,
تمایز نفوس ,
نشئات نفس ,
نفس مادی ,
تعدد ابدان ,
کیفیت ارتباط نفس و بدن ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
عالم ذَر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دیدگاه هاى بسیارى در حدوث یا قدم و همچنین جسمانیه الحدوث یا روحانیه الحدوث بودن نفس مطرح شده است. مشائیان نفس را جوهرى مجرد مى دانند که با حدوث بدن حادث شده و در عین حال مستقل از بدن است و ترکیبش با بدن، ترکیبى انضمامى است و براین اساس، با بدن ارتباطى تدبیرى و تأثیر و تأثر متقابل دارند؛ اما به اعتقاد صدرالمتألهین حدوث نفس به صورت مجرد نیست، بلکه ماده در ذات و جوهریت خود اشتداد مى یابد. این روند چنان پیش مى رود که نفس از نظر ویژگى هاى فیزیولوژیک، علاوه بر مراتب نباتى و تجرد مثالى، یعنى مرتبه حیوانى، به جایى مى رسد که شایستگى نفس ناطقه شدن را پیدا مى کند و به حسب آن مرتبه، تجرد عقلانى مى یابد. استاد فیاضى، حدوث نفس را پیش از بدن و به صورت مجرد مى داند. نفس در جهت استکمال خود، بر بدن مسلط شده، آن را در اختیار و تحت ولایت خود مى گیرد. علاقه و محبتى که میان نفس و بدن برقرار مى شود، سبب تأثیر و تأثر میان آنها مى گردد. ایشان به دلیل ناکارآمدى عقل در این مسئله، براى اثبات و تبیین دیدگاه خود، بیشتر بر ظهورات نقل تکیه مى کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به منظومه معماری منظر (با تکیه بر متون اسلامی)
نویسنده:
حسن ذوالفقار زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان هستی
,
عالم ماده
,
تدبیر عالم طبیعت
,
معماری ایران
,
عالم ( امکانی )
,
نظام طبیعت
,
معماری منظر
,
رابطه معماری و عالم
کلیدواژههای فرعی :
ادراک عقلی ,
ارواح ,
آفرینش (اِبداع) ,
نور ,
سلسله مراتب عالم ,
صبغه ,
حس ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
عقل انسان ,
اقسام علوم ,
نظام هستی ,
ادراک انسان ,
ادراک تخیلی ,
ادراک عقلی ,
قرآن ,
ناظر ,
هنر دینی ,
ادراکات خیالی ,
معمار ,
کمال طلبی ,
سلسله مراتب وجود ,
دین و هنر ,
خلق ( ایجاد ) ,
فیض الهی ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
عالم ذهن ,
نور (حکمت اشراق) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
حس(قوه حاسه) ,
ظهور مناظر ,
وجود مناظر ,
رابطه حکمت و منظر ,
حس انسان ,
مناظر آسمانی ,
مناظر زمینی ,
مراتب ادراک منظر ,
معمر ,
علم المناظر ,
عالم صور اشیا ,
بینش مادی مناظر ,
بینش معنوی مناظر ,
علم جویی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مناظر بیپایان هستی نشانی از حکمت و معماری بیبدیل آفریدگار هستی است. معانی مناظر و مفاهیم معماری چیست؟ عوامل آن کدام است؟ بازتاب و مراتب ادراک این مناظر در انسان چگونه است؟ در ظهور این مناظر سلسلهمراتبی وجود دارد که از منشأ قدرت لایزال هستی آغاز میگردد. ظهور و وجود مناظر از جریان دایمالافاضه فیاض علیالاطلاق من جمیع الجهات و الحیثیات است که انقطاع فیض موجب انهدام آنهاست. هر موجودی در عالم مادی، جایگاه و زمان و مکان خاص خود را داراست. عوامل مناظر به سه دسته کلی: ناظر، نور و فضا تقسیم میشود و هر کدام از مناظر بازتابی در ناظر ایجاد میکند و حکمتی را به او متذکر میشود. مراتب ادراک انسان از مناظر، بهترتیب از حس به خیال و تعقل صعود پیدامیکند. تعقل در مناظر تا عمق معانی آنها نفوذ کرده و تا کنه وجودی آنها در حد وسع و توانایی پیش میرود تا به حقیقت هستی برسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدوث و قدم زمانی عالم (بررسی آرای حکیمان معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، و آیتالله مصباح یزدی)
نویسنده:
علی شیروانی، نرجس رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
محمد تقی مصباح یزدی
,
ملاصدرا
,
حدوث عالم
,
حدوث و قدم
,
قدم عالم
,
حدوث
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
قدم عالم
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
آیت اله جوادی آملی
,
حرکت جوهری در قرآن
,
تجدد مدام
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
زمان ,
ازلیت عالم ,
حدوث زمانی ,
نهایه الحکمه ,
حدوث زمانی عالم ,
اصل علیت ,
عالم ماده ,
قدم زمانی عالم ,
دوام فیض الهی ,
آغاز زمانی عالم ,
جهان شناسی فلسفی ,
حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time ,
صانع عالم ,
عالم ماده ,
قدم زمانی ,
قدم زمانی عالم ,
حدوث زمانی عالم ,
قرآن ,
سیلان ,
قدم زمانی ,
جهان شناسی فلسفی ,
تغیر جوهری ,
علیت ,
قرآن ,
زمان ,
قدم فیض ,
بدایة الحکمة ,
مسبوقیت به عدم زمانی ,
زمان عام ,
زمان خاص ,
تصرم ذاتی ,
منقطع الاول ,
حدوث مستفیض ,
قدم مستفیض ,
قابلیت قابل ,
شواهد نقلی ازلیت عالم ,
انطباق بر زمان ,
مصداق حدوث ,
مصداق قدم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
حدوث و قدم زمانی عالم، از کهنترین مسائل فلسفی است. صدرالمتألهین بر اساس حرکت جوهری و تجدد مداوم عالم، پاسخی جدید به این مسأله داده است. گفتههای فیلسوفان معاصر این مکتب، گامی در تنقیح و پرورش نظریه صدرایی است؛ اما در این سخنان اختلاف نظرهایی دیده میشود. در این نوشتار، نظریات حکمای فرزانه معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی تبیین، بررسی و نقد میشود. این نقد و بررسی، در دو بخش صورت میگیرد: ۱. تعریف حدوث و قدم زمانی از دیدگاه هر یک از اساتید؛ و ۲. تعیین حدوث یا قدم زمانی عالم بنا بر تعریف ایشان. دستاورد این پژوهش، رسیدن به تعریفهای متعددی از حدوث و قدم زمانی، و حکم به حدوث یا قدم عالم بر اساس تعریف و انتخاب قول برگزیده در این باب میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قوه خیال و ادراک خیالى از دیدگاه ابن سینا و سهروردى
نویسنده:
میثم رزمگیر، محمد انتظام
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم البرزخ
,
مجرد
,
عالم ماده
,
ادراکات خیالی
,
قوای باطنی نفس
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
فلسفه بوعلی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت اشراق ,
مشاء ,
مراتب هستی ,
مجرد ,
هرم هستی ,
ادراک حسی (معرفت شناسی) ,
نظام نور و ظلمت ,
قوای ادراکی نفس ,
ادراک حسی ,
نورالانوار ,
قوه واهمه (وهم) ,
جهان شناسی فلسفی ,
انوار قاهره ,
ادراک عقلانی ,
جهان شناسی ابن سینا ,
جسمانی بودن خیال ,
محل قوه خیال ,
مراحل ادراک ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
قوه خیال در بین سایر قواى ادراکى چه نقش و وظیفه اى بر عهده دارد؟ آیا ادراک خیالى امرى مادى و مربوط به عالم محسوسات است یا امرى است مجرد؟ ابن سینا و سهروردى قوه خیال را به منزله یکى از قواى باطنى معرفى مى کنند و نیز خیال را یکى از مراحل ادراک مى دانند. در این مقاله نخست مبانى جهان شناسانه و سپس مبانى نفس شناسانه ابن سینا را بیان مى کنیم. ابن سینا با مشرب مشائى به بحث قوه خیال مى پردازد. وى قوه خیال را قوه اى مى داند که صورت هاى موجود در حس مشترک را در خود نگاه مى دارد و در جریان ادراک خیالى، خیال را به عالم حس محدود مى کند. سپس مبانى جهان شناسانه و نفس شناسانه شیخ اشراق را بیان مى کنیم. سهروردى نیز با مشرب اشراقى به بحث قوه خیال مى پردازد. وى همانند ابنسینا قوه خیال را مادى مى داند، اما در جریان ادراک خیالى، نظریه ابن سینا را نمى پذیرد و صورت هاى مشاهده شده در قوه خیال را صورى مى داند که در قوه خیال ظهور یافته اند. به نظر او یک عالم داریم غیر از عالم ماده که اصل همه چیز آنجاست و در جریان ادراک خیالى صور موجود در آن عالم در قوه خیال ظهور مى یابند. او این عالم را عالم مثال (صور معلقه) مى نامد. در قسمت پایانى مقاله نیز به اشتراک ها و اختلاف هاى دو فیلسوف مى پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 26
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید