جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره سوم (خردگرایی فلسفی)
>
خواجه نصیرالدین طوسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
تعداد رکورد ها : 956
عنوان :
اخلاق حرفه معلمی و رویکردهای تربیتی از منظر ابنسینا
نویسنده:
محمدحسین حیدری، کمال نصرتیهشی، زهره متقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت
,
پرورش روح
,
تربیت انسان
,
اخلاق اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
ابن سینا
,
معلم
,
تربیت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
آداب استاد
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
تربیت در فلسفه ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
تربیت اجتماعی ,
مشاء ,
محبت ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
اخلاق حرفه ای ,
ارشاد ,
ریاضت ,
شکوفایی خرد ,
مروت ,
نیاز ,
محبت ,
ادراک انسان ,
اخلاق فردی ,
بازی ,
اخلاق اجتماعی ,
تنبیه ,
نیاز ,
تشویق ,
اصلاح نفس ,
رفتار دینی ,
تهذیب اخلاق ,
ویژگی های معلم ,
اخلاق معلمی ,
ارضای نیاز عاطفی ,
فلسفه مشاء ,
ارشاد ,
مروت ,
عقل(منطق) ,
تنبیه ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
ریاضت ,
دانشمند مسلمان ,
سیطره عقل بر نفس ,
صفت منفی نفس ,
ثواب عمل ,
عقاب عمل ,
دوست دانا ,
حسن تدبیر ,
شناخت طرف مقابل ,
شکوفایی ادراک ,
نیاز روحی ,
تکرار و تمرین ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
هدف از نگارش این مقاله بیان دیدگاه ابن سینا در باب اخلاق حرفه معلمی و رویکردهای تربیتی است. پژوهش حاضر با بهره گیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی تحلیلی انجام شده و با استفاده از منابع موجود به تحلیل و استنباط دیدگاه ابن سینا درباره پیش بایستهای حرفه معلمی و رویکردهای تربیتی پرداخته است. نتایج به دست آمده از آراء ایشان نشان می دهد که هر مربی کاردان لازم است دارای صفات و اخلاق پسندیده در بعد فردی و اجتماعی باشد و قبل از تربیت دیگران باید با رعایت نکاتی، ابتدا به تربیت نفس خویش بپردازد و در زندگی خود برای تمام امورش حسن تدبیر داشته باشد. مربی می بایست زمانی در پی تربیت کسی برآید که ابتدا طرف مقابل را شناخته و رفتارش در همه حال بر اساس دین و مروت باشد. در نهایت از چنین معلمی انتظار می رود در ارشاد و نصیحت فراگیران به درجه والایی از مهارت نائل شود. همچنین در مکتب سینوی از مربی انتظار می رود از طریق آموزش به صورت گروهی، تشویق و تنبیه، تکرار و تمرین، بازی، تهذیب نفس و در نهایت ابراز محبت به فراگیران، به تعلیم و تربیت بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی اخلاق پزشکی در احادیث نبوی
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق حرفه ای
,
اخلاق پزشکی
,
پزشکی اسلامی
,
طب النبی
,
مبانی اخلاق پزشکی
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
بدن ,
انسان شناسی ,
خلافت الهی ,
بعد معنوی انسان ,
قوانین کلی الهی ,
کرامت انسان ,
احکام الهی ,
رذایل اخلاقی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
خلافت الهی ,
اهل بیت(ع) ,
قضا و قدر ,
قرآن ,
پزشک ,
بیمار ,
ارزش اخلاقی ,
رفتارهای غذا خوردن ,
بدن ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
رذایل اخلاقی ,
کرامت نفس ,
آداب خوردن ,
ادب الهی ,
پیمان های الهی ,
زندگی دینی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
توحید افعالى ,
جاودانگی انسان ,
تعامل روح و جسم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
0
چکیده :
طب النبی مجموعه ای از احادیث پیامبر اکرم (ص) درباره امور پزشکی و بهداشت و سلامت جسمی و روانی است که از وحی الهی و کمال عقل صادر شده است. سبک ظاهری این کتاب در قالب توصیه های پزشکی ارائه شده است؛ اما با نگاه فلسفی و کلامی می توان اصول کلی و تحلیلی را به عنوان مبانی اخلاق پزشکی از این اثر و دیگر احادیث نبوی استخراج نمود. حاکمیت نگاه توحیدی، توجه به اصل تعامل روح و جسم، حاکمیت قضا و قدر الهی، توجه به آثار وضعی و کرامت انسان و پیمان الهی، از جمله این مبانی محسوب می شوند. این مقاله تلاش خواهد نمود تا بر اساس احادیث نبوی، این اصول را به عنوان مبانی اخلاق پزشکی بررسی و تبیین نماید. روش مقاله در مراجعه به آراء، استنادی و در تبیین محتوا، توصیفی و تحلیلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه مبانی و راهحلهای ابنسینا و ملاصدرا برای نفی تناسخ : سال 5، شماره 3 : حکمت معاصر
نویسنده:
فروغ رحیمپور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
تناسخ
,
علم نفس
,
ابطال تناسخ
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
تناسخ
,
ابطال تناسخ
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
تناسخ از نظر ملاصدرا
,
تناسخ از نظر ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
تناسخ ملکوتی ,
بدن ,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا) ,
رابطه نفس و بدن ,
اشارات و تنبیهات ,
قرآن ,
عقل مفارق ,
وجدان ,
آیین هندو (هندوئیسم) ,
بدن ,
عقل ( جوهر ) ,
تناسخ ملکوتی ,
قرآن ,
جینیسم ,
انتقال نفس از بدن ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
تناسخ که در اصطلاح رایج فلسفی به معنی انتقال نفس از بدن خود به بدن مادی دیگر در همین دنیا و پس از مرگ افراد است قاطعانه از سوی ابنسینا و ملاصدرا با برهان عقلی رد شده است؛ هر یک از این دو فیلسوف بزرگ با تکیه بر مبانی خود، رابطه ویژه نفس انسان با بدن وی را نشان میدهند و با استناد به آن، تعلق نفس به بدن/ بدنهای دیگر را نفی میکنند. استدلالهای شیخالرئیس در نفی تناسخ بر این مبنا استوار است که نفس از حیث ذات، مجرد و از حیث فعل، مادی است لذا گرچه علت فاعلی و مفیض نفس، عقل مفارق است اما مزاج مستعد و ماده بدنی، زمینهساز و معد این افاضه است. به علاوه، شیخ معتقد است که رابطه هر نفس با ماده بدنی خود، رابطه لزومیه ذاتیه است و به همین سبب، این نفس برای این بدن، امری بیبدیل است. اما صدرالمتألهین به مبانی نوینی نظیر تشکیک و اشتداد در وجود و حرکت استکمالی جوهری در همه موجودات (ازجمله در نفس و بدن به موازات یکدیگر) قائل است و نفس را در بدو حدوث، جسمانی میداند و معتقد است که ترکیب نفس و بدن ترکیبی اتحادی است. او علاوه بر اینکه به نقل و تأیید راهحلهای شیخالرئیس میپردازد، از مبانی متعالیه نیز بهره میبرد و بدین وسیله، هم تبیین نوینی از بعضی از برهانهای رد تناسخ بهدست میدهد و هم خود، راهحل و برهان جدیدی برای ابطال تناسخ ارائه میکند که فقط با مبنای متعالیه قابل توضیح است. این مقاله در نظر دارد ضمن توضیح و مقایسه راهحلهای منتخب این دو فیلسوف برای نفی تناسخ و روشنکردن نقاط مشترک ایشان، کارکرد مبانی خاص هر یک در این حوزه را روشن کند و نشان دهد که چگونه در مواردی مبانی متفاوت برای برآوردن مقصود واحد، بهکار گرفته میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لزومی حقیقی و لزومی لفظی
نویسنده:
اسدالله فلاحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
لزومی حقیقی
,
لزومی منطقی
,
شرطی لزومی (منطق)
کلیدواژههای فرعی :
خواجه نصیر طوسی ,
منطق ربط ,
قیاس (منطق) ,
منطق موجهات ,
عکس مستوی گزاره شرطی ,
تلازم شرطیات ,
لزومی لفظی ,
منطق تطبیقی ,
منطق وجهی ,
لزومی به حسب نفس الامر ,
لزومی به حسب الزام ,
تلازم شرطی (منطق) ,
لزومی صادق ,
کتاب شرح مطالع ,
حمل منطقی ,
منطق سنتی ,
ابن سینا ,
اصطلاحنامه منطق ,
عکس مستوی ( قضیه ) ,
عکس مستوی قضیه شرطیه ,
قیاس ,
قطبالدین رازی، محمدبن محمد ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
ابنسینا شرطی لزومی با مقدّم ممکن و شرطی لزومی با مقدّم ممتنع را لزومی بهحسب نفسالامر و لزومی به حسب الزام نامیده، و قسم دوم را در واقع و نفسالامر کاذب دانسته است. این حکمْ شگفت بلکه خلاف شهود است و، از اینرو، نزاعهای بسیاری در ردّ و قبول آن درگرفته است. در این مقاله، با گزارش انتقادی نزاعهای یادشده، لزومی حقیقی و لفظی را به زبان منطق جدید و به کمک منطق موجّهات و منطق ربط تحلیل کردهایم و نشان دادهایم که به کمک لزومی حقیقی میتوان به فهم بهتری از آرای منطقدانان مسلمان رسید و به دفاع از آموزههای منطق سنّتی پرداخت. در این ارتباط، سه موضوع مورد مناقشه در منطق سنّتی (یعنی عکس مستوی گزاره شرطی، تلازم شرطیّات، و مدّعای قطبالدین رازی مبنی بر لزوم سازگاری میان مقدّم و تالی لزومی صادق) را به کمک لزومی حقیقی شرح داده و از آنها دفاع کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صدرالمتألهین و شش رویکرد رایج در زبان قرآن : فلسفه و کلام اسلامی (مقالات و بررسیها)
نویسنده:
ناصر محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
زبان قرآن
,
قرآن
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
زبان تفسیر قرآن
,
معرفت بخشی گزاره های قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
مفاتیح الغیب ,
خواجه نصیر طوسی ,
گزاره های کلامی ,
تشبیه و تنزیه ,
تجسیم ,
زبان دینی ,
رویکردهای زبانی به دین ,
نظریات شناختاری ,
زبان ظاهرگرا ,
زبان اسراف در تاویل ,
زبان اقتصاد در تأویل ,
زبان مجاز ,
زبان استعاره ,
زبان شعر ,
زبان خطابه ,
زبان قوم ,
گزاره معرفت بخش ,
معرفت بخشی گزاره دینی ,
اوصاف الهی ,
زبان عرف ,
صفات الهی ,
آیات تشبیه ,
عقیده تجسیم ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
ربوبیت الهی ,
تجسیم ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
زبان قرآن ,
تشبیهات قرآن ,
رساله متشابهات القرآن ,
قرآن زبان قوم ,
مفاتیح الغیب(مقابل مفاتیح الشهاده) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
هدف از این مختصر نه ارائه دیدگاه صدرا درباره زبان قرآن، که بیشتر ارائه تقسیم بندی و نقدهای صدرا بر رویکردهای مختلف در زبان قرآن است. بدین ترتیب، مقاله در بُعد سلبی و نقد و بررسیِ رویکردها به رشته تحریر درآمده و در پی بُعد اثباتی و تبیین دیدگاه صدرا نیست؛ گرچه از پسِ این شناخت سلبی، دیدگاه صدرا نیز تا حدی به روشنی می گراید. در بررسی و بحث از نظریات شناختاری و غیرشناختاری مطرحشده در مباحث زبان دینی، بهطور عام، و زبان قرآن، بهطور خاص، صدرا به 6 نظریه تصریح و یا اشاره کرده است. زبان ظاهرگرا، زبان اسراف در تأویل، زبان اقتصاد، زبان مجاز و استعاره نظریات شناختاریاند، و زبان شعر و خطابه و زبان قومْ نظریات غیرشناختاریاند که در این مقاله مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تعارض شرطی انگاری گزاره های لابتّیه با نظریه وجود ذهنی
نویسنده:
سید علی علم الهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده فرعیه
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
قضیه شرطیه
,
شرطی انگاری
,
گزاره لابتیه
,
حملی انگاری
,
وجود ذهنی
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
ماهیت ادراک ,
منطق ارسطویی ,
استلزام مادی ,
کلی عقلی ,
قضیه موجبه ,
قضیه حقیقیه ,
رابطه عین و ذهن ,
منطق ریاضی ,
قضیه کلیه(مقابل قضیه جزئیه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
این مقاله درصدد اثبات گزاره هایی است که موضوع آن ها امور ممتنع الوجود است (قضایای لابتّیه) که به گزاره شرطیه تحویل می شوند و ساختار آن ها حملیه نیست. از همین رو، از شمول قاعده فرعیه خارج می شوند و از سوی دیگر، چون مهم ترین استدلال برای اثبات نظریه وجود ذهنی مترتّب بر حملی بودن این نوع قضایاست، پس استدلال اصلی اثبات این نظریه نیز، با شرطی انگاری گزاره های یادشده، مخدوش می شود، اما در مقابل می توان نظریه وجود ذهنی را که از مهم ترین دستاوردهای فلسفه اسلامی است با استفاده از علم حضوری اثبات کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت از دیدگاه ملاصدرا و علّامه طباطبایی
نویسنده:
ابراهیم یعقوبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
کمال نهایی انسان
,
سعادت جسمانی
,
حکمت متعالیه
,
سعادت اخروی
,
اشقیاء
,
سعداء
,
کمال اعتباری
,
فلسفه اخلاق ملاصدرا
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
فطرت سعادت جویی ,
مکتب لذت گرایی ,
مکتب اخلاق فضیلت محور ,
سعادت قوای نفس ,
ملکات نفس ناطقه ,
صور اخروی ,
خیر محض ,
خیر نسبی ,
حکمت ,
طاعت ,
عبودیت ,
اکتسابی بودن سعادت ,
مقام عبودیت(اثباتی) ,
ذاتی بودن سعادت ,
تفسیر فلسفی سعادت ,
فردی بودن سعادت ,
تفسیر سعادت به لذت ,
تحقق سعادت در عالم ماده ,
سعادت رهایی از بدن ,
نقش آگاهی در سعادت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مباحث مهم فسلفی و کلامی بحث سعادت و شقاوت است. لذا شایسته است دانسته شود که سعادت چیست. لذت، حکمت، خیر و علم است یا چیزی کاملتر و در بردانده همه اینها. سعادت غایت مطلق و مطلوب نهایی انسان است. سعادت همان چیزی است که انسانها دانسته، یا نداسته در پی آن هستند. و بینشها و گرایش های اصیل انسانی آن را تأیید میکند. سعادت چیزی است که با هدف خلقت و کمال نهائی انسان هماهنگی دارد. بنابراین سعادتمند کسی است که در مسیر الی اللّه و کمال مطلق گام بر میدارد. در این مقاله نخست به معنای لغوی و مفهوم اصطلاحی سعادت و شقاوت پرداخته شده و سپس دیدگاه صدرالمتألهین در حکت متعالیه و علامه طباطبائی در المیزان بیان شده است و در ضمن به سؤالاتی از این دست که آیا سعادت از امور حقیقی و مطلق است یا اعتباری و نسبی؟ سعادت امری ذاتی است یا اکتسابی؟ امری دنیائی است یا آخرتی و یا دنیائی ـ آخرتی؟ آرمانی یا دست یافتنی و... پاسخ داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 219 تا 241
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل معنای سعادت از دیدگاه فارابی
نویسنده:
عینالله خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الله
,
فطرت(کلام)
,
اراده انسان
,
خوشی
,
لذت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مقاله درباره فارابی
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه سیاسی فارابی ,
مدینه فاضله ,
تشکیکی بودن لذت ,
فطرت سعادت جویی ,
کمال حقیقی انسان ,
کمال نهایی انسان ,
لقاء الله ,
وظیفه گرایی (فلسفه اخلاق) ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
قرب الهی ,
علم نفس ,
افعال نفس ,
ماهیت خیر ,
خیر ,
خیر محض ,
خیر نسبی ,
اکتسابی بودن سعادت ,
خیرات مؤثر لغیره ,
خیرات لذاته ,
علم مدنی فارابی ,
سعادت اجتماعی ,
خیرات غایات تام ,
فلسفه اخلاق فارابی ,
ادراک سعادت ,
تفسیر فلسفی سعادت ,
ممدوحیت سعادت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسأله سعادت از مسائل بنیادی اخلاق و فلسفه اخلاق از دیر زمان تاکنون است و مورد توجه اندیشمندان و مکاتب مختلف اخلاقی بوده است. فارابی آن را به دو قسم حقیقی و غیر حقیقی تقسیم میکند و در نگرش او سعادت حقیقی امری بسیط نیست، بلکه مفهوم مرکب است و غایت الغایات، خیر لذاته، خیر مطلق، خیر غایت تام است و لذت آن از نوع لذت معقول و دراز مدت است. اراده به معنای اختیار، قوه ناطقه نظری و فطرت مشترک شرط لازم سعادت هستند نه شرط کافی و تحقق سعادت به برنامهریزی نیاز دارد و سعادت حقیقی امری مشکک است و بالاترین مرتبه آن قرب وجودی به خداست و همین امر اخیر مؤید تأثر فارابی از متون دینی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسن و قبح عقلی
نویسنده:
ندا صدیقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فعل قبیح عقلی
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
قاعده حسن و قبح شرعی
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
ادراک حسن و قبح ,
اصل عدل ,
مستقلات عقلی ,
نسبیت اخلاق ,
حسن و قبح عقلی ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عدلیه (معتزله) ,
مصلحت فعل ,
مفسده فعل ,
ادراک حسن و قبح ,
نحوه ادراک حسن و قبح ذاتی ,
استحقاق ثواب و عقاب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
حسن و قبح عقلی از مباحث زیربنایی و پراهمیت علم کلام است و در علوم کلام و اخلاص و اصول برای خود جایگاه و پایگاهی دارد به طوری که می توان در علم کلام از آن اصل موضوعی ساخت و در دیگر علوم مورد استفاده قرار داد. بدون اعتقاد به حسن و قبح عقلی ارزشهای اخلاقی در بستر زمان نسبی می شوند و این امر اهمیت حسن و قبح عقلی را می رساند. در این مقاله نظر گروه های مختلف اشاعره و معتزله نسبت به این مسئله مورد بررسی قرار می گیرد و سپس سعی می شود با بررسی این مسئله در فلسفه و کلام شیعه دیدگاهی درست راجع به آن بدست آید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 14 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم سازی موضوع علم و کارکرد آن نزد ابن سینا و ابن رشد
نویسنده:
نادیا مفتونی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
کلیدواژههای اصلی :
موضوع علم
,
فلسفه مشاء
,
مفهومسازی
,
علم شناسی فلسفی(اصطلاح وابسته)
,
علم شناسی سینوی
کلیدواژههای فرعی :
منطق نگاری دوبخشی ,
نظریه وحدت علم ,
اقسام علوم ,
ملاک تمایز علوم ,
رووس ثمانیه ,
فلسفه (خاص) ,
فلسفه الهی ,
عرض ذاتی(منطق) ,
فلسفه علم ,
معیار علم بودن علم ,
معیار شرافت علم ,
ملاک دقت علوم ,
تداخل علوم ,
کتابشناسی بحث اجزاء العلوم ,
فلسفه علم اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
حکمای مسلمان در علم شناسی فلسفی ـ منطقی موضوع علم را عبارت از چيزی می دانند که در آن علم، پيرامون عوارض ذاتی آن بحث می شود. دغدغه حکما از ارايه اين تعريف انسجام بخشی به مسايل يک علم، تمايز علوم از يکديگر و ارايه ملاکی برای طبقه بندی علوم بوده است. موضوع علم معيار تقدم و تاخر بالذات و پيشی و پسی از حيث شرافت و استحکام نيز تلقی شده است. بحث تعريف موضوع علم و نقش آن ريشه در آثار ارسطو دارد و نزد فارابی به مرتبه ای از کمال می رسد. اما اوج توسعه و انسجام آن در فلسفه ابن سينا حاصل شده است. ابن رشد بی توجهی عامدانه و موکدی به دستاوردهای شيخ الرئيس نشان می دهد؛ ولی اين الگوی علم شناسی سينوی بود که تاثير خود را بر بسياری از دانشمندان مسلمان با دو روی آورد فلسفی ـ منطقی و رئوس ثمانيه به جا گذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
تعداد رکورد ها : 956
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید