آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
01.الهیدانان و فیلسوفان دین
>
03.گزیده متکلمان اهل سنت
>
پ. پیشوایان معتزله
>
قاضی عبد الجبار
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 92
عنوان :
آزادی سیاسی در اندیشههای شیعه و معتزله (امام خمینی و قاضی عبدالجبار)
نویسنده:
محمود شفیعی؛ ویراستار: مهدی خزائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قلم نو,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله (اهل سنت)
,
آزادی سیاسی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شابک (isbn):
9789642762033
چکیده :
به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران و صاحبان اندیشهی اسلامی، مسالهی آزادی در اندیشهی سیاسی شیعه ذیل مفهوم عدالت تعریف میشود، در حقیقت زمانی که در تفکر شیعه سخن از آزادی و تعریف و توشیح کاربردی آن میرود با نوعی تعریف برابری مدنی نیز روبهرو میشویم که با تحقق مسالهی عدالت جانمایه میگیرد. در عین حال اندیشهی سیاسی شیعه و همچنین معتزله بر اساس تعریف بنیادین آزادی به عرضهی روشها و رویکردهای انتقادی نسبت به حاکمیت وقت و نظام موجود در عصر و زمانهی خویش پرداخته و از همین رو آزادی به مثابه "انتقاد و اعتراض" در اندیشهی معتزله مطرح گشته است. نویسنده در کتاب حاضر کوشیده است مفهوم مذکور را ذیل آراء و نظرات دو تن از اندیشمندان جهان اسلام، یعنی امام خمینی به منزلهی متفکر شیعی و قاضی عبدالحیار همدانی در قرن چهارم ه . به منزلهی متفکری معتزلی توضیح دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی سیاسی در اندیشههای شیعه و معتزله (امام خمینی و قاضی عبدالجبار)
نویسنده:
محمود شفیعی؛ استاد راهنما: داود فیرحی؛ استاد مشاور: سیدنورالدین شریعتمدار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
شیعه
,
معتزله (اهل سنت)
,
آزادی سیاسی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
پژوهش حاضر با ارئه تعریفی از آزادی سیاسی (تاثرگذاری شهروندان در دو بعدی ایجاد جامعه سیاسی و روند تصمیمسازیهای مختلف در حوزه زندگی عمومی) با تکیه بر مبانی کلامی-فقهی آزادی سیاسی در اندیشههای شیعه و متعزله و تحلیل و بررسی آنها، درصدد مقایسه حدود آزادی سیاسی در این دو نحله فکری با تاکید بر اندیشههای امام خمینی و قاضی عبدالجبار، بر آمده است : این پژوهش نشان میدهد که هر چند مبانی کلامی اندیشههای شیعه تنها به یک نوع آزادی سیاسی معنوی منتهی میشود، مبانی فقهی شیعه با تکیه بر مفهوم کلیدی، اصل ((اباحه)) دلالت روشنی بر گستره وسیعی از آزادی سیاسی در حوزه (( منطقه الفراغ)) مینماید و در نتیجه در مقایسه با اندیشه معتزله، آزادی بیشتری را در روند زندگی سیاسی فراهم مینماید. در مقابل، اندیشههای معتزله در باب آزادی سیاسی، هم از مبانی کلامی (آزادی ذاتی و عقل در انسانها) و هم از مبانی فقهی (تصویب ) بهره میگیرد: در این تفکر تمایل به ((انتخابی بودن حکومت )) با تکیه بر عقل و آزادی انسان، در مرحله ایجاد زندگی سیاسی آزادی بیشتری را در مقایسه با اندیشههای شیعه تعبیه مینماید. وجود دو عنصر فکری در این دو اندیشه به عنوان امتناع فکری برای تحقیق آزادی سیاسی مطرح شدهاند: .1دنیا گریزی در اندیشههای شیعه .2اصاله التکلیف در اندشههای کلامی معتزله. پیام نوشته حاضر این است که مسمانان میتوانند با ترکیبی از دو پایه اساسی آزادی سیاسی، پویایی و بالندگی در فلسفه سیاسی خود ایجاد نمایند و به آیندهای برخوردارر از گشتاور خود افزاینده امیدوار باشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه "عقلگرایی حداکثری" در اندیشهی توماس آکویناس، کلیفورد، زمخشری و قاضی عبدالجبار معتزلی
نویسنده:
نویسنده:سیده مهسا سید خراسانی؛ استاد راهنما:حسن احمدی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
چکیده :
رابطه عقل و دین همواره یکی از مهمترین پرسشهای اندیشمندان فلسفه و الهیات بوده و هر یک از متفکران با توجه به مبانی و روششناسی خود نگاه خاصی به این عنوان داشتهاند. بر اساس رویکرد خاصی در این حوزه به نام «عقلگرایی حداکثری» عقل از میدان وسیعی در حوزه تبیین باورها برخوردار است. با مقایسهی دیدگاه اندیشمندان مسلمان و غربی در فلسفه و الهیات که رویکردی عقلگرایانه اتخاذ نموده اند، می تواند در به وجود آمدن همسخنی میان ایشان و مکاتب مختلف فواید قابل درخوری داشته باشد. در پژوهش حاضر تلاش بر این بوده است تا با بررسی مبانی، روش و گسترهی عقلگرایی دو اندیشمند غربی، از یک سو، و مکتب معتزله از سوی دیگر، به میزان قرابت رویکرد عقلگرایی حداکثری در الهیات مسیحی و کلام اسلامی توجه شود. توماس آکویناس که همه تلاش خود را به کار گرفت تا تصویری خردپسند و عقلانی از آموزههای مسیحی ارائه دهد، عقلگرایی را تا جایی قبول دارد که گزندی به آموزههای ایمان مسیحی وارد نکند. زمخشری نیز به عنوان یکی از مفسرین قرآن کریم شیوهای عقلانی در تفسیر کلام الهی در پیش گرفت. بکارگیری روشهایی نظیر تمثیل در تفسیر قرآن نشان میدهد که وی به هیچ عنوان نمیخواست میدان تفسیر را از عقلانیت خالی کند و هرگونه سخن و حتی ادلّه نقلی را که با استدلالهای عقلی سازگاری نداشت، بپذیرد. قاضی عبدالجبار نیز به عنوان یکی از مهمترین متکلمان جهان اسلام همه تلاشهای خود را به کار گرفت تا به تبیین عقلانی آموزههای دین اسلام بپردازد. عقلگرایی قاضی تا بدانجاست که حتی آموزههای دینی را بر عقل عرضه میکند و معناداری ایمان را به جهت مجهز بودن انسانها به قوه تعقل میداند. کلیفورد معیار سختگیرانهای برای پذیرش باور در نظر گرفت و بیان داشت که در پذیرش هر باوری آنچه که بایسته است لحاظ شود داشتن دلایل و شواهد کافی برای آن است. به باور کلیفورد در پذیرش باور، هیچ معیار دیگری نباید دخیل شود. وجه مشترک توماس، قاضی و زمخشری در این است که با همه تلاشهای عقلانی اما چنین نیست که عنان کار را بطور مطلق به دست عقل سپارند و یافتههای او را در همه حوزههای دینی بر نقل ترجیح دهند، اما کلیفورد که تعلق خاطری به آموزههای ادیان ندارد، خرد را در بررسی باورها مطلق العنان میداند و شاید از این منظر وی را بتوان نماینده عقلگرایی حداکثری به معنای خاصّ آن دانست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی و نقد دیدگاه های علامه طباطبایی، قاضی عبدالجبار و قاضی باقلانی در رویکردهای مختلف در مسئله امامت
نویسنده:
محسن قمرزاده ، خدیجه احمدی بیغش
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسئله امامت در تاریخ اندیشه اسلامی و نیز رویکردهای مختلف این موضوع، پیشینه ای طولانی دارد. امامت، به معنای رهبری و ریاست امت است که طبعاً نوعی تبعیت و پیروی گروهی را به همراه دارد. اما سئوال این است این پشوایی و پیروی، که موجب تفاوتهایی میان مذاهب مختلف اسلامی نیز،گردیده، شامل چه قلمروی، و چه بُعدی از ابعاد زندگی دنیوی و اخروی انسان می گردد. مذاهب امامیه، معتزله و اشاعره علی رغم شباهت در بعضی ویژگی های امام، تفاوتهایی اساسی در مسئله امامت با یکدیگر دارند. این امر موجب گردیده همواره بین علما و متفکران این سه مذهب تضارب آرا در این مورد وجود داشته باشد. تحلیل و نقد آرا کلامی و دیدگاههای این متکلمان اسلامی، موجب تبیین راه حق وجایگاه امام میشود. این پژوهش باروش توصیف وتحلیل متن و به شیوه کتابخانه ای، درصدد واکاوی فلسفه وجود و ویژگی های امام ازمنظر سه متفکر برجسته اسلامی:علامه طباطبایی شیعی، قاضی عبدالجبارمعتزلی و قاضی باقلانی اشعری، است. علامه حقیقت امامت را از سنخ ولایت تکوینی و هدایت باطنی و معنوی و وجوب عقلی علی الله بیان می کند، قاضی عبدالجبار آن را مسئله ای اجرائی و عقلی و ضرورتی اجتماعی به منظور حفظ کیان اسلامی می داند. باقلانی نیز آن را فرعی فقهی و شرعی به منظور اداره امور جامعه اسلامی معرفی کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الفين في إمامة أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (ع)
نویسنده:
العلامة الحلي أبي منصور الحسن بن يوسف بن المطهر الأسدي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دارالتعارف للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
امام شناسی
,
امامت
,
امامت امام علی(ع)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
کلیدواژههای فرعی :
تعیین امام ,
احقیت علی به خلافت ,
احکام مخالفین امامت علی(ع) ,
نص بر امامت ,
وجوب وجود امام ,
احادیث فضایل امام علی (ع) ,
بیان فضایل علی (ع) توسط امام حسن (ع) ,
نص جلی بر امامت علی علیه السلام ,
فضایل امام علی(ع) ,
فضایل اخلاقی امام علی (ع) ,
ازهدالناس بعد از نبی(ص) ,
اسخی الناس کفاً ,
اسمح الناس کفاً ,
اعلم الناس ,
فصاحت امام علی علیه السلام ,
احب الخلق الی النبی (ص) ,
وجوب تعیین امام ,
آیات امامت امام علی (ع) ,
افضلیت امام علی(ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
چکیده :
الألفين في إمامة مولانا أميرالمؤمنين علي بن أبيطالب عليهالسلام، تألیف علامه حلى، یکى از مهمترين كتب در بحث امامت مىباشد. چنانكه در اثبات امامت به بيش از هزار دليل استدلال شده است. وجه تسميۀ اين كتاب به الفين (دو هزار) اين است كه مؤلف هزار دليل در اثبات امامت امیرالمؤمنین(ع) و هزار دليل در رد شبهات مخالفين امامت آن حضرت بيان مىكند. مؤلف در مقدمه مىگويد: «أوردت فيه من الادلة اليقينية و البراهين العقلية و النقلية الف دليل على امامة سيدالوصيين على بن ابىطالب(ع) و الف دليل على ابطال شبهه الطاعنين و أوردت فيه من الادلة على باقى الائمة ما فيه كفاية للمسترشدين». مؤلف اين كتاب را نتوانسته به اتمام برساند. او هزار دليل اول را تمام كرده و از هزار دليل دوم تنها 38 دليل بيان كرده است. او اين كتاب را به فرزندش محمد (فخر المحققين) نگاشته است. علامۀ حلى نگارش اين كتاب را در رمضان سال 712ق در شهر گرگان وقتى كه مصاحب سلطان غياثالدين محمد اولجاتيوا بود، به پایان رساند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شوارق الالهام فی شرح تجريد الكلام
نویسنده:
خواجه نصیر الدین محمد بن محمد الطوسي؛ شارح: مولی عبدالرزاق لاهیجی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
19. مسایل کلامی
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
فلسفه اسلامی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
المباحثات: فخر رازی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
احکام خداشناسی ,
ادله توحید (کلام) ,
اعتقاد به توحید ,
معرفت اصول دین ,
امور عامه ,
احکام علت Causes ,
احکام کلی وجود ,
احکام ایجابی وجود ,
احکام سلبی وجود ,
جوهر ,
احکام واجب الوجود ,
اصل علّیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
چکیده :
شوارق الإلهام في شرح تجريد الكلام يكى از مشهورترين و معتبرترين آثار كلامى و فلسفى علامۀ شهير و حكيم و متكلم و عارف متأله مولى عبدالرزاق بن على بن الحسينى اللاهيجى است. اين كتاب شرح مفصل و مستوفاى متن «تجريد الاعتقاد»خواجه نصيرالدين طوسى است. «شوارق الالهام» یكى از دو شرح لاهيجى بر متن تجريد است.جلد اول تا آخر بحث علت و معلول و جلد دوم از مباحث جواهر و اعراض آغاز و تا مسأله ششم از بحث صفات خداوند(مسألۀ كلام) ادامه دارد و پس از آن ناتمام مانده است؛ یعنى مقدارى از بحث اثبات صانع و صفات او و بحث نبوت و امامت و معاد نوشته نشده است و يا اگر نوشته شده چاپ نگرديده است. علامه لاهيجى شرح خود را با يك مقدمۀ مفصل علمى دربارۀ تعريف، موضوع، فايده و مرتبۀ علم كلام طى چهار مطلب آغاز كرده است.سپس دربارۀ امتياز و اعتبار «تجريد الكلام» در بين متون كلامى متقدمان و متأخران بحث مىكند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درس هایی از کلام اسلامی - برهان حدوث جهان - جلسه 10
سخنران:
آیت الله جعفر سبحانی
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدوث
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
برهان حدوث
,
برهان حرکت
,
شیعه جعفری
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
براهین خداشناسی
,
13. علم کلام
,
برهان حدوث جهان (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
معتزله (اهل سنت) ,
اکوان اربعه ,
حدوث اکوان اربعه (کلام) ,
حدوث حرکت و سکون (کلام) ,
حدوث اجتماع و افتراق (کلام) ,
قدیم بودن ماده (کلام) ,
مناط حاجت (کلام) ,
مناط حاجت ممکن به علت (کلام) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محسن بن فاطمة الزهراء (ع)
نویسنده:
الشیخ عبدالمحسن عبدالزهراء القطیفی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انوار الهدی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مطاعن عمر
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
شهادت حضرت محسن
,
کتب عمومی شیعه شناسی
,
کشف المراد: علامه حلی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
وافی
,
الغدیر: علامه امینی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات (حر عاملی)
کلیدواژههای فرعی :
احراق بیت حضرت فاطمه(س) ,
شعر مدحی ,
تاریخ نگاری اسلامی ,
بیت حضرت فاطمه (س) ,
دفع شبهات ,
کشف بیت فاطمه علیها السلام ,
سقط حضرت محسن ,
کد کنگره:
BP 37 / 83 / ق 6 م 3
چکیده :
کتاب حاضر در پی اثبات این است که حضرت محسن بن علی ع فرزند امام علی و حضرت زهرا علیهماالسلام در جریان هجوم عمر و اطرافیان او به بیت زهرا سلام الله علیها به شهادت رسید و سقط شد... ایشان با دفاع از این عقیده محکم دلائل بسیار فراوانی در این باره متذکر می شود و به شبهات و انحرافات تاریخی جواب می دهد. در بخشی از کتاب اشعار وارده در مدح حضرت محسن ع آورده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدود (المعجم الموضوعی للمصطلحات الکلامیة)
نویسنده:
محمد بن حسن قطب الدین نیشابوری مقری؛ محقق: محمود فاضل؛ ناظر: جعفر سبحانی
نوع منبع :
کتاب , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
تعاریف کلام
,
19. مسایل کلامی
,
اصول عقاید
,
اصطلاح نامه ها
,
کلمات و اصطلاحات
,
لغت نامه ها
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
جبریه (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
حسن و قبح ,
مشبهه (صفاتیه) ,
احباط ,
اکوان اربعه ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
الم ,
لذت ,
جوهر ,
افلاک ,
عرض ,
اعراض تسعه ,
احکام جسم ,
شی ء حادث ,
روزه ,
نماز ,
انابه ,
شکر ,
استغفار ,
صبر ,
حقائق اکوان(اعیان ثابتة) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
کد کنگره:
BP 200/2 /ن9ح4
چکیده :
«الحدود» يا «كتاب المعجم الموضوعي للمصطلحات الكلاميّة» توسط شيخ قطب الدين ابى جعفر محمد بن الحسن النيسابورى المقرى از علماء قرن ششم هجرى، املاء شده است. الحدود، در بيان تعريف و اصطلاحات علم كلام است كه جهت استفاده طالبان علم كلام و اصول عقائد نگاشته شده است، در اين زمينه كتابهاى زيادى نوشته شده است امّا اين كتاب از جامعيت و وسعت بيشترى نسبت به ساير كتب در اين زمينه برخوردار است كه داراى فوائد لغويّه و فلسفيّه و اصوليّه و همچنين فقهيّه مى باشد. مؤلف كتاب بيان مى دارد زمانيكه رغبت شاگردان خود را در علم اصول وافر ديدم و متوجه شدم همّت آنان صادق است، اراده كردم مختصرى بنويسم كه شامل حدود اشياء باشد و متضمن احوال معلومات بر وجه ايجاز و اختصار باشد تا بتوانند توسط آن در اين فن شروع به كار كنند، وعده اين كار را به آنها دادم تا اينكه يكى از بزرگان مرا أمر به اين كار نمود لذا أمرش را امتثال نمودم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی اندیشه تاثیرپذیری متکلمان قرن 4 و 5 امامیه از معتزله در عدل الهی
نویسنده:
محمدعلی احسانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقادات شیعه
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
اشاعره (اهل سنت)
,
انتصاف
,
معتزله (اهل سنت)
,
تفویض
,
حسن و قبح عقلی
,
اصول مذهب شیعه
,
رابطه کلام شیعه و معتزله
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
مشترکات شیعه و معتزله
کلیدواژههای فرعی :
جبریه (مذاهب کلامی) ,
تکلیف (افعال الهی) ,
وجوب قبول توبه ,
اراده معصیت ,
امر بین امرین ,
استطاعت قبل الفعل ,
استطاعت مع الفعل ,
عدل الهی ,
خدا و اختیار انسان ,
عقلانیت دینی ,
شر ,
قدر ,
عدم صدور قبیح از خداوند ,
مساوات در نعمت ,
عقلانیت معتزلی ,
مساوات در هدایت ,
توفیق الهی ,
تعبیر الهیاتی آلام ,
اصل وجوب عوض ,
تحابط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
متکلمان معتزله و امامیه از روزهای نخست در کنار هم به گفت و گو، بحث و مناظره مشغول بوده اند. در این فضا ممکن است تاثیراتی برای هر یک از جریان ها حاصل شده باشد. مکتب امامیه و معتزله به علت پذیرش حسن و قبح عقلی به عنوان مبنا و اساس عدل الهی و سایر آموزه های دینی به عدلیه معروف شده اند. آن ها با این مبنا، آموزه های دینی را به نحوی تحلیل کرده اند که خروجی آن، اختیار انسان، وجوب لطف و رعایت اصلح، وجوب تکلیف، نفی تکلیف فراتر از طاقت، وجوب اعواض بر آلام ابتدایی و تفسیر حکیمانه شرور بوده است. البته آن ها در برخی از باورها اختلافات جزئی و در بحث اراده و اختیار اختلاف نظر مهم دارند. معتزله در این باب، راه افراطی تفویض را برگزیده، اما امامیه با پیروی از ائمه اطهار(ع): نظریه «لاجبر و لاتفویض بل امر بین الامرین» را برگزیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 92
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید