آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
د. قرن ششم هجری قمری
>
محمود زمخشری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 187
عنوان :
فریبگری زن در آینه قرآن و حدیث (با تأکید بر آیه 28 سوره یوسف(ع))
نویسنده:
مهدی رجائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فریب گری زن
,
جایگاه زن در قرآن
,
سورة یوسف
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سوره نساء
,
سوره یوسف
,
زن در حدیث
,
سرشت زن
کلیدواژههای فرعی :
ابلیس ,
یهوه ,
آفرینش انسان ,
مؤمنان ,
وسوسه شیطان ,
زلیخا ,
حقوق زن ,
عظیم (اسماء تنزیه الهی) ,
وسوسه شیطان ,
خلق آدم (ع) ,
مؤمنان ,
ابلیس ,
حیله ,
ضعیف ,
حقوق زن در اسلام ,
حقوق زن(جنسیت) ,
حیله ,
حقوق زن در قرآن ,
زنان مصر ,
عزیز مصر ,
مکر شیطان ,
نیروی شیطان ,
غیر مومنان ,
رفتار زن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
در عصر کنونی دیدگاههای متفاوتی درباره زن وجود دارد. گروهی با برداشتی نادرست نگاه قرآن را به زن بدبینانه میدانند. یکی از زمینههای پیدایش بدگمانی به زن آیه 28 سوره یوسف است که به همه زنان، کید بزرگ داشتن نسبت داده شده است. برخی دیگر با مقایسه آیه مذکور و آیه 76 سوره نساء که در آن کید شیطان ضعیف معرفی شده، درصدد ضربهزدن به شخصیت زن برآمدهاند. این نوشتار از نوع تحقیقات کیفی است که با رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است و برداشتهای نوینی از این آیات ارائه میدهد. نویسنده بر این باور است که نگاه قرآن به زن در موضوع فریبکاری بدبینانه نبوده و وجود این توانایی در زن، لزوما بهمعنای بهکاربستن آن از سوی همه زنان نیست. از طرف دیگر از آنجایی که گستره معنایی دو آیه متفاوت است، مقایسه آن دو اشتباه است و نمیتوان کید زن را از کید شیطان بزرگتر دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی درباره عفو الهی از پیامبر (ص) بر محور آیه 43 سوره توبه
نویسنده:
سید محمود طیب حسینی,راضیه مشک مسجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترک اولی
,
عصمت پیامبر (ص)
,
تنزیه حضرت محمد(ص) از عتاب الهی
,
پیامبر
,
تفسیر و مفسران
,
آیات
,
سوره توبه
,
آیه 43 توبه
,
آیات عتاب
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
عصمت پیامبر
,
فضای نزول
,
عفو الهی
,
خطاب عتاب آمیز قرآن به پیامبر (ص)
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
تفسیر آیه 43 سوره توبه
,
شان نزول آیه 43 سوره توبه
,
ایاک اعنی و اسمعی یا جاره
کلیدواژههای فرعی :
امر ارشادی ,
جنگ تبوک ,
آیه 39 توبه ,
آیه 81 توبه ,
آیه 117 توبه ,
آیه 38 توبه ,
مسجد ضرار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدجواد مغنیه
چکیده :
از نظر مسلمانان، پیامبر اسلام (ص) معصوم بوده و این عقیده برآمده از تعلیمات قرآنی است. با وجود این، آیاتی در این کتاب آسمانی وجود دارد که در ظاهر این باور را به تردید می اندازد. از جمله این آیات، آیه 43 سوره توبه می باشد. در این آیه در مورد عفو خدای متعال نسبت به پیامبر (ص)، دیدگاه های متفاوتی بین مفسران وجود دارد که مجموع این دیدگاه ها در مقاله حاضر، در پنج دیدگاه ارائه و بررسی شده است. سپس با ارائه تحلیلی ادبی اجتماعی از آیه شریفه مبتنی بر فضای نزول، ضمن رد هر پنج دیدگاه، اثبات شده که توبیخ و عفو خداوند در این آیه شریفه ابداً در ارتباط با رسول خدا (ص) نبوده است و در عین حال ناظر به منافقان نیز نمی باشد، بلکه متوجه گروه هایی از مسلمانان ضعیف الایمان بوده است که اجازه پیامبر به منافقان مدینه مبنی بر عدم شرکت در جنگ تبوک را بهانه ای برای استیذان خود برای تخلف از شرکت در جنگ قرار داده بودند. همچنین اثبات شده است که اجازه رسول خدا (ص) به منافقان مدینه برای تخلف از جنگ، اقدامی کاملاً بایسته و از روی مصلحت بوده و مورد تأیید خدای تعالی بوده است. این برداشت از آیه شریفه کاملاً منطبق بر روایت منقول از امام رضا (ع) است که آیه مورد بحث را از باب «ایاک اعنی واسمعی یا جاره» می داند، البته با تحلیلی متفاوت از این روایت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اجتهاد عمر في آيات الخمر
نویسنده:
عبدالحسين الأميني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
امام شناسی
,
مطاعن خلفای ثلاثه
,
مطاعن عمر
,
اجتهاد عمر در آیات خمر
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
آیات خمر ,
آشامیدن شراب ,
تحریف حد شرب خمر ,
شرب خمر عمر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
چکیده :
در این چند صفحه مختصر علامه امینی ره یکی دیگر از وجوه شخصیتی عمر را برملا می کند و این بار مخالفت و اجتهاد با آیات قرآن کریم درباره خمر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل: کارکرد زبان قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
معصومه سالاری راد، رسول رسولی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان قرآن
,
تمثیل
,
مسلمانان
,
کارکردگرایی
,
گزاره های قرآنی
,
شناختاری و غیر شناختاری
,
نماد
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
پیامبر
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات
,
تمثیل(منطق)
,
معرفت
,
انسان در ادیان (آموزههای ادیان)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
متون دینی ,
جامعه ,
ثواب و عقاب ,
عالم آخرت(کلام اسلامی) ,
ملائکه ,
عبادت خدا ,
فقهی ,
زبان شناختی ,
انتقادی ,
ساحت هستی شناسانه ,
بعد عاطفی ,
خلق ( ایجاد ) ,
آموزه تربیتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در حوزه زبان قرآن، قرآن پژوهان دیدگاههای متعددی ارایه کرده اند که جامع ترین و مانع ترین آنها، نظریه علامه طباطبایی است. ایشان معتقد است زبان قرآن ترکیبی از زبانهای متعدد است، زبان برخی از گزاره های قرآن، اخباری و توصیف گر وقایع عینی، اعم از عینی محسوس و یا غیرمحسوس است که پنج دسته از آیات قرآن اینگونه اند:ـ آیات طبیعت شناسانه: بیانگر وقایع و عوامل طبیعی اند.ـ آیات جامعه شناسانه: گویای قوانین اجتماعی و مقوله های جامع شناختی اند.ـ آیاتی که بیانگر وقایع و سنتهای تاریخی اند.ـ آیات هستی شناسانه: در بردارنده مضامین فلسفی و ماورای طبیعی اند.ـ آیاتی که به ذکر قیامت، بهشت و جهنم می پردازند.زبان برخی دیگر از گزاره های قرآن توصیف گر یا غیر شناختاری هستند. بیان احکام و دستورات، عبادت و پرستش، ذکر ثواب و عقاب و ... از آن جمله اند و برخی از گزاره های قرآن هم دارای زبان نمادین و تمثیلی می باشند. اما طبق شواهد و علل متعدد می توان گفت زبان تمام گزاره های قرآن، شناختاری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصادر انکار اعجاز قرآن
نویسنده:
علی اکبر ربیع نتاج، حدیثه سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
عوامل انکار قرآن در مشرکان
کلیدواژههای فرعی :
اعجاز قرآن ,
کفر ,
انکار قیامت و معاد ,
تکبر ,
انکار قیامت ,
اعجاز قرآن ,
کفر ,
تکبر (فقه) ,
لجاجت و عناد ,
بی اعتقادی به معاد ,
تعلقات دنیوی ,
پافشاری بر عقاید ,
اشتباه در ارزش ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2383-3165
چکیده :
بعد از نزول قرآن کریم، کتاب هدایت همگان، از طرف خدا بر پیامبر اکرم عده ای آن را پذیرفتند و عدهای دیگر به انکار آن پرداختند. حال، باید دید چه زمینهها و مصادری وجود داشت که مشرکان و مخالفان آیات قرآن را انکار کنند. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از آیات قرآن در پی یافتن پاسخ برای آن هستیم. تحقیق و مطالعه آیات قرآن نشان میدهد برخی از مصادر انکار قرآن عبارتند از: کفر مشرکان، لجاجت و عناد و تکبر فراوان، تعلقات دنیوی و پافشاری بر عقاید مادی، انکار قیامت، اشتباه در ارزش.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی قاعده «بلا کیف» اشاعره در آیات تشبیهی
نویسنده:
سید محمد باقر حجتی، سید تقی کبیری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده بلاکیف
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
قرآن
,
آیات صفات تشبیهی
,
بلکفه
کلیدواژههای فرعی :
مفاتیح الغیب ,
حنابله (فرق کلامی) ,
مشبهه (صفاتیه) ,
معتزله (اهل سنت) ,
تشبیه ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
تجسیم ,
تفسیر قرآن ,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی) ,
چکیده :
در بررسی آيات مربوط به صفات الهی، به آياتی بر می خوريم که از نظر معنای ظاهری، خداوند منسوب به صفات و اعضای مخلوقات شده است که مشهور به آيات تشبيهی هستند. متکلمين اسلامی در تبيين و تفسير اين قبيل آيات، راه های مختلفی را پيموده اند. اشاعره به عنوان يکی از مکاتب بزرگ فکری و کلامی در ميان اهل سنت، برای رهايی از اتهام تشبيه و تجسيم خدا و از طرفی پرهيز از تاويل آيات، با حفظ معانی ظاهری آنها، قاعده ای را با عنوان «قاعده بلاکيف» مطرح نموده اند. در اين مقاله به تبيين اين قاعده و نقد آن پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آفرینش عیسی مسیح در کتاب مقدس و قرآن
نویسنده:
مژگان سرشار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
آدم
,
حضرت عیسی (ع)
,
خلق آدم (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
فلسفه دین
,
خلقت عیسی مسیح (ع)
کلیدواژههای فرعی :
لوگوس ,
قوم بنی اسرائیل ,
کن فیکون ,
سنت یهود ,
آفرینش انسان از خاک ,
رستاخیز در کتاب مقدس ,
جبرئیل(ع) ,
نطفه ,
پسر خدا ,
الهیات مسیحی ,
تثلیث مسیحی ,
آفرینش انسان از آب ,
آفرینش نفس بر صورت خدا ,
لوگوس و کلام الهی ,
نفخ روح القدس ,
کلمه مسیح ,
آفرینش از گل ,
کلمه انسان ,
آفرینش از شیره گل ,
آفرینش از گل چسبان ,
آفرینش از مرداب سیاه خشکیده و بویناک ,
صورت بخشی انسان ,
نفس و کلمه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
هم در قرآن و هم در «عهد جدید» به کیفیت آفرینش عیسی (ع) اشاره شده است و در هر دو، انعقاد نطفه عیسی مسیح از مریم و روح القدس ممکن شمرده می شود، اما شیوه وقوع این امر و آفرینش عیسی در این دو کتاب اندکی متفاوت است. در عهد جدید نهایی ترین توضیح، سایه افکندن قوت حضرت اعلی، پس از آمدن روح القدس بر مریم است و به این ترتیب، خدا به عنوان پدر عیسی معرفی می شود. در انجیل یوحنا نیز عیسی کلمه، و البته کلمه خدا دانسته می شود که به جسم تبدیل شد. در قرآن توضیح بیشتری درباره کیفیت خلقت عیسی آمده است. نخست آن که ماهیت عیسی مانند تمام انسان ها و آدم از خاک، و دارای اصالت انسانی است. دیگر آن که نطفه او را مانند نطفه سایر افراد بشر کلمه می خواند و کلمه را از مخلوقات الهی می داند. از این رو، در این مقاله به مراحل خلقت انسان که مسیح نیز یکی از آنان است، از نگاه قرآنی نیز اشاره می شود. افزون بر این، مسیح از نظر خلقت و از این نظر که بدون پدر به دنیا آمده است، به آدم مانند می شود؛ جز آنکه با نفخ روح القدس در رحم مریم (س) وارد شده است. عهدجدید نیز عیسی را به آدم تشبیه کرده است. بنابراین، مفهوم کلمه، خلقت نطفه عیسی همانند نطفه آدم و آرای مفسران و محققان در این باره، از منظر این دو کتاب مقدس در مطالعه ای تحلیلی و مقایسه ای تبیین می شود. در آخر، تفاوت اعتقاد مؤمنان به قرآن و عهدجدید، از حیث هویت بشری یا الهی بودن عیسی مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسأله خلود با تکیه برآراء علامه طباطبایی، ابن عربی، فخررازی، زمخشری
نویسنده:
ساره معراجی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابدیت
,
توبه
,
شفاعت
,
ازلیت
,
معارف اسلامی
,
عذاب اخروی
,
فخررازی، محمدبن عمر
,
عرفان نظری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
زمخشری، محمودبن عمر
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
زمخشری، محمودبن عمر
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
زمخشری، محمودبن عمر
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
ابنعربی، محمدبن عبدالله
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اعتقاد به خلود مسألهای است که از طرف فیلسوفان، متکلمان، اندیشمندان و نیز در شرع مقدس طرح گردیده است. خلود به معنای زیستن جاودانه و همیشگی انسانها در عوالم پس از مرگ است. بدان معنا که برخی از آنان برای همیشه در بهشت بوده و از نعمتهای خداوند بهرهمند خواهند شد و گروهی نیز اهل دوزخ و عذاباند که پیوسته در رنج و عذاب به سر خواهند برد. در مورد گروه اول و نعمت جاودانه بهشت، اعتراضی صورت نگرفته و آن را ناممکن یا مشکل آفرین ندانستهاند، اما درباره خلود و دوام در عذاب ایراداتی مطرح شده که از جمله آنها، مخالف خلود در عذاب با رحمت واسعه الهی، عدالت او و فطرت الهی میباشد. این پژوهش با روش توصیفی- کتابخانهای و بر اساس استدلال استنتاجی به بررسی مسئله خلود از دیدگاه اندیشمندان اسلامی پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بر خلاف نظر ابن عربی، ابدیت دوزخ ملازم با جاودانگی عذاب همراه با الم میباشد و دلایل عقلی و نقلی مورد استناد وی در مورد انقطاع عذاب، با استناد به آیات و روایات و نظرات مفسران نقد پذیر است و آن چه موجب میشود که در برابر انسان صور قبیحهایبه اذن خداوند ظاهر شوند و او را معذّب سازند، اخلاق و ملکات زشت و ناپسندیده است. اینها اگر در نفس انسان رسوخ پیداکرده باشند، هرگز زوال نمیپذیرند و معنای خلود همین است. ازدیدگاه قرآن کریم و روایات اسلامی مخلّدین در دوزخ کسانی می باشندکه از روی عناد و با علم و آگاهی به انکار خدا و رسولان او روی آوردهاند و دیگران که اهل گناه و نافرمانی بودهاند در هر مرتبهای باشند، اگر معصیتشان به کفر و انکار بازگشت ننماید، اگر چه مدتی در عذاب دوزخ باشند ولی این عذاب همیشگی نیست و درهای توبه، استغفار، شفاعت و تکفیر سیئات با حسنات به روی مومنان گنهکار باز است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند طلسمات و صورتگری در اسلام
نویسنده:
نگار ذیلابی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طلسم
,
تصویرگری در اسلام
,
مطالعات هنر
,
دلایل حرمت صورتگری
,
طلسم در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
صورتگری ,
هنرهای اسلامی ,
فقه و هنر ,
حکم مجسمه در اسلام ,
مجسمه در اسلام ,
حکم طلسم در اسلام ,
احادیث در مورد مجسمه سازی ,
حکم سحر و جادو در اسلام ,
چکیده :
حرمت تصویرگری در اسلام یکی از پیشفرضهای مسلم پژوهشگران تاریخ هنرهای اسلامی است. در این پژوهش این پرسش اصلی مطرح است که تصور و ذهنیت مسلمانان نخستین از مبحث تصویر(نقش، تمثال) و بهطور عام مقوله صورت و صورتگری (حیوانی و انسانی) چه بوده است که بر اساس آن، پرداختن به صورتگری از جانب شارع ممنوع شده بوده است؟ در این نوشتار، بر اساس منابع اصلی نشان داده شده که ذهنیت مسلمانان از تصویر و صورتگری در سدههای نخستین اسلامی _مسبوق بر ذهنیتی کهن در تمدنهای ایران و مصر و فلسطین باستان_ عمدتا تصاویری بوده که در جادوگری و طلسمات بهعنوان یکی از عناصر اولیه بهکار میرفته است؛ بر این اساس، تحریم صورتگری مخالفت با ساحران و طلسمکاران بوده است نه بهمعناى ناسازگارى با هنرهاى تجسمى؛ و میتوان گفت در کنار موضع صریح قرآن در برابر شرک و بتپرستی، شکلگیری و تداوم آموزه حرمت صورتگری در اسلام با این ذهنیت فرهنگی هم مرتبط بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ النبی أحمد صلى الله عليه وآله وسلم المجلد1
نویسنده:
السید حسن لواسانی؛ الحواشی احمد لواسانی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: لواسان ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
سیره معصومین(ع)
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب سیره نبوی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
استبصار
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تاریخ طبری
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
کشف الغمة (علی بن عیسی اربلی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
کلیدواژههای فرعی :
عبدالمطلب ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
معراج پیامبر(ص) ,
قصه اصحاب فیل ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
ایمان پیامبر(ص) قبل از بعثت ,
فضایل امام علی(ع) ,
اوصاف پیامبر اکرم (ص) ,
ازدواج خدیجه با پیامبر ,
وجود نوری پیامبر ,
کد کنگره:
BP 22 /9 /ح5 ت2
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی تاریخ زندگانی پیامبر اعظم می پردازد. محتوای جلد حاضر به بیان تاریخ زندگانی عبدالمطلب، ابوطالب، حضرت خدیجه ، بعثت ، معراج پیامبر و... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 187
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید