مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
2. فرق sects
>
فرق اسلامی (فرق)
>
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
>
اشاعره
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 123
عنوان :
کیرکگار و آرای اشعریون در باب عقل و الهیات
نویسنده:
Na‘imeh Pourmohammadi، Mohsen Javadi
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
فلسفه تطبیقی
,
Existentialism فلسفه های اگزیستانس - فلسفه اصالت هستی ظهوری انسان (مجتبوی)
,
اشاعره
چکیده :
Neither the Ash‘arites nor Kierkegaard’s systems of theology are anti-rational, for Kierkegaard regards the contradiction present in the object of faith as absolute rather than logical, suggesting thereby the existential dialectics for understanding this contradiction instead of resolving it. The Ash‘arites also hold that one can understand the existence of God through absolute reason, or reason that is not commanded by shar‘ (religion), yet such understanding does not lead to any practical outcome. The anti-rationalism option is thus rejected. The other two options here are supra-rationalism and rationalism. Kierkegaard’s theology is that of supra-rationalism while the theology of the Ash‘arite is rationalist. Faith, Kierkegaard says, is not rational because it will be undecided by the abeyance and postponementof philosophical reasoning, by the approximation of historical evidence, and because of the lack of confidence in the Bible; however, it is not irrational because the contradiction is present in the understanding of faith rather than in existence. For the Ash‘arite, however, faith can be made rational and justified through the command and guidance of shar’ in order to find sound reasoning. Reason has no contribution in Kierkegaard’s theology neither as a necessary nor as a sufficient condition. For the Ash‘arite, nonetheless, reason is a necessary but not a sufficient condition and is in need of shar‘. Reason, in Ash‘arite theology, both fails to penetrate into all of the premises of the argument and falls short of binding man to accept its knowledge. It is shar‘ which comes into play in order to help reason both improve its objection and compensate the binding and obligation
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وافي البيان في شرح الإرادة الجزئية عند الإنسان والعقد الجوهري في الفرق بين كسبي الماتريدي والأشعري
نویسنده:
خالد النقشبندي؛ تحقیق: السید موسی الحسینی السامرائی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الكتب العلمية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کسب
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
کسب
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
جبر الهی
,
جبر کلامی
,
اختیار انسان
,
جبر اشعری
,
مقارنهگرایی
,
اکازیونالیزم
,
کسب اشعری
,
اراده (وابسته اخص اختیار)(فلسفه اخلاق)
,
اختیار (مقابل جبر)(دامنه فلسفه سیاسی)
,
علم و آزادی اراده (فلسفه فعل)
,
اشاعره
,
ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
,
کسب ماتریدی
شابک (isbn):
9782745189967
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العقد الجوهري في الفرق بين كسبي الماتريدي و الاشعري [خطی]
نویسنده:
خالد كرد، ضياءالدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کسب
,
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
کسب
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
جبر الهی
,
اختیار انسان
,
جبر اشعری
,
خدا و اختیار انسان
,
علم و اختیار انسان
,
اکازیونالیزم
,
کسب اشعری
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
اختیار (مقابل جبر)(دامنه فلسفه سیاسی)
,
علم و آزادی اراده (فلسفه فعل)
,
اشاعره
,
ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
,
کسب ماتریدی
چکیده :
این رساله مربوط به علم کلام است و نیز مسالهی جبر و اختیار. از جمله این که آیا بنده را در انتخاب افعال دارای اختیار تام و کامل است یا خیر؟ و این که از دیدگاه اشعریها و ماتریدیها "کسب" است که ملاک تکلیف و در نتیجه پاداش و کیفر قرار میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی دیدگاه مذاهب کلامی (امامیه، اسماعیلیه، زیدیه، معتزله، اباضیه، اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث) در افضلیت حضرت علی (ع)
نویسنده:
پدیدآور: علی عالمی ؛ استاد راهنما: سید رشید صمیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصحاب حدیث (فرق کلامی)
,
اباضیه (خوارج)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
عقاید معتزله
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
زیدیه
,
عقاید شیعه امامیه
,
اسماعیلیه ( جعفری )
,
احادیث افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت امام علی(ع) بر انبیا(ع)
,
افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت علی(ع) بر اصحاب
,
افضلیت علی ( ع ) بر ابوبکر
,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین
,
افضلیت امام علی(ع) بر شیخین
,
اباضیه (خوارج)
,
8- اهل حدیث (فرق اسلامی)
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
افضلیت امام علی(ع)
,
افضلیت امام علی(ع) بر ابوبکر
,
افضلیت امام علی(ع) بر اصحاب
,
افضلیت امام علی(ع) بر خلفاء راشدین
,
اشاعره
,
ماتریدیه (پیروان ابوالحسن ماتریدی)
,
6- اباضیه
چکیده :
افضلیت، به معنای فزونتر بودن کرامت و ثواب در نزد خداوند و برجستگی در صفاتی که شرط امامت ظاهری میباشد، تعریف شده است. افضلیت یک فرد در حوزهی امامت و رهبری مسلمانان، در صفات منحصر به فرد شخصی، خانوادگی، اعتقادی، معرفتی، اجتماعی و سیاسی رهبر جامعهی دینی نمود پیدا میکند. حال پرسش اساسی این است که از دیدگاه مذاهب اسلامی، بعد از پیامبر اکرم (ص)، در حوزهی صفات و برجستگیهای شخصی، خانوادگی، اعتقادی، معرفتی، اجتماعی و سیاسی چه کسی بر دیگران افضلیت داشته است تا منصب رهبری مسلمین در وجود ایشان متعین گردد؟ تحقیق حاضر، تلاش کرده است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، پاسخ سئوال فوق را پیدا نماید. متکلمان شیعه بالجمله و متکلمان سنی فیالجمله بر این باورند که امام علی (ع)، در تمام حوزههای فوقالذکر، افضل صحابهی پیامبر خدا (ص) به شمار میآمده است. با این تفاوت که متکلمان شیعه، افضلیت در حوزههای مذکور را دلیل بر امامت بلافصل امیرالمؤمنین دانسته و سنیان، منکر دلالت فضائل بیشمار علی (ع)، در حوزههای مذکور، بر امامت بلافصل ایشان میباشند. به باور متکلمان شیعی، پس از رسول خدا کسی لیاقت امامت مسلمین را دارد که در تمام حوزههای یاد شده، افضلیت علیالاطلاق نسبت به سایرین را داشته و در دو حوزهی صفات کمالی و ریاست ظاهری از همه افضل باشد. به عبارت دیگر، از نظر آنان، امام، باید در آنچه بر آن ولایت مییابد، از تمام افراد امت، افضل باشد؛ زیرا ترجیح مفضول بر فاضل قبح عقلی داشته و در هیچ حال تقدم مفضول بر فاضل روا نمیباشد. اما متکلمان سنی، در این مسأله، دیدگاه واحد و ثابتی ندارند؛ گروهی در مقام نظر، از وجوب امامت افضل جانبداری کرده و در واقعیت تاریخی و اجتماعی صدر اسلام، نظریهی افضلیت ترتیبی خلفا را مطرح نمودهاند. در مقابل، اکثر معتزله، قاطبهی اهل حدیث، برخی از اشاعره و اباضیه، امامت افضل را ضرورتاً به مصلحت ندانسته و به عذر حفظ مصالح امت، به جواز امامت مفضول با وجود افضل، رأی دادهاند؛ هرگروه برای اثبات مدعای خود به دلایلی از کتاب، سنت، اجماع و عقل تمسک کردهاند. با عنایت به اینکه تعیین فرد افضل در حوزههای یاد شده، پس از رحلت رسول گرامی اسلام، تأثیر عمیقی در باورها و حوزهی احکام عملی مسلمانان دارد، افضلیت حضرت علی (ع)، در حوزههای فوقالذکر را از منظر مذاهب کلامی شیعی و نحلههای فکری اهل سنت مورد بررسی قرار دادیم و به نتایج مهمی نیز در این زمینه، دست یازیدیم؛ نیز در این تحقیق ثابت شد که از نظر ثبوتی، مذاهب کلامی، شیعی بالاتفاق و نحلههای اهل سنت اکثرا، بر افضلیت امام علی (ع)، در حوزههای یادشده باورمنداند و در مقام اثبات اختلاف نظرهای وجود دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معناشناسی صفات خبری از دیدگاه اشاعره، سلفیه و امامیه با تأکید بر آراء فخر رازی، ابن تیمیه و فاضل مقداد
نویسنده:
نویسنده: کمیل شمسالدینی؛ استاد راهنما: علی اله بداشتی؛ استاد مشاور: مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره (اهل سنت)
,
صفات خبریه
,
عقاید اشاعره
,
عقاید شیعه امامیه
,
صفات خدا
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
صفات خبریه
,
اشاعره
چکیده :
از سدههای نخست قمری در جهان اسلام دیدگاههای مختلفی درباره تفسیر پارهای از آیات و روایات نبوی، پدید آمد، که بعدها به صفات خبری شهرت یافتند. صفات خبری، صفاتی هستند که در متون دینی به خدا، انتساب یافتهاند، اما ازنظر عقلی انتساب در معنای ظاهری این صفات به خدا محال مینماید. چگونگی انتساب این صفات، به خدا، دیدگاههای مختلفی را بین متفکران مذاهب اسلامی پدید آورده است. این رساله به تطبیق مبانی و لوازم دیدگاه سه شخصیت اشعری، سلفی و امامی در تحلیل صفات خبری میپردازد. رازی اشعری و فاضل مقداد، کاربرد صفات خبری را درباره خدا، مجازی دانسته و آنها را تأویل کردهاند. اما ابن تیمیه آنها را درباره خدا و انسان، به معنای حقیقی و ظاهری تفسیر کرده، با این تفاوت که کیفیت این صفات را درباره انسان، معلوم اما درباره خدا مجهول میداند. عقلگرایی (تقدم عقل بر نقل)، اعتقاد به ماورای حس و پذیرش مجاز در قرآن، از مبانی فخر رازی و فاضل مقداد، همچنین ظاهرگرایی (تقدم نقل بر عقل)، حجیت فهم سلف، حسگرایی و انکار مجاز در قرآن، از مبانی ابن تیمیه در تحلیل این صفات است. تنزیه خدا از تشبیه، تجسیم و دیگر محدودیتهای مادی، لازمه دیدگاه رازی و فاضل مقداد، تعطیلگرایی و عدم امکان شناخت خدا، پیامد دیدگاه ابن تیمیه در معناشناسی این صفات است. همچنین یکسانانگاری خدا با انسان، جسمانگاری، مکانمندی، ترکیب و نیازمندی او، لازمه دیدگاه سلفیان از نگاه هستیشناسی در تحلیل این صفات است. اما تأویلگرایان برای رهایی از چنین لوازمی، صفات خبری را تأویل کردهاند. فخر رازی و فاضل مقداد در معناشناسی صفات خبری بسیار همسویند. رازی در تحلیل این صفات از اصل اشعری خود -اثبات بدون کیفیت- رویگردان و با امامیه همعقیده شده است. این همسویی به اشتراک آن دو در مبانی تأثیرگذار در این صفات برمیگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المختارُ من کتاب: لحن العامة والخاصة في المعتَقَدات
نویسنده:
تالیف ابی علی عمر بن محمد بن خلیل السکونی المالکی نزیل تونس المتوفة 717هـ.ق.
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شرکة دار المشاریع للطباعة والنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اشاعره
,
عقاید اهل سنت
,
اصول اشاعره
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
اشاعره
چکیده :
در این کتاب، سکونی برخی از کلمات را که در زبان عوام و نویسندگان در تعارض با عقاید اهل سنت و جماعت (اشاعره) است، نقد کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ساحت عقل در نگاه اشاعره
نویسنده:
سیدمحمدرضا حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اسلامی
,
اشاعره
چکیده :
از آنجایی که نگاه فِرَق اسلامی دربارۀ گسترۀ عقل بشری در شناخت دین گوناگون است. این مقاله بر آن است تا در جهت پاسخ به این پرسشها که آیا اشاعره بر افکار ظاهرگرایانۀ خود باقی ماندند؟ یا عقل را ابزاری برای شناخت دین میدانند؟ مبانی فکری و نظری آنها از نظر عقل را بررسی و در نهایت این نتیجه را به اثبات رساند که: با وجود نگاه سنتگرایانۀ اشاعره نسبت به عقل (که بر اساس آن نقل را مقدم بر عقل میدانند و توجه خود را به ظواهر قرآن و احادیث معطوف کردهاند) به این مفهوم نیست که از توان عقل برای فهم دین بهره نمیبرند و سخت با آن مخالفند؛ مطابق این نظریه، اشعری که سالها بنمایۀ تفکرات کلامی خود را با تکیه بر عقل اندیشمندانه ارائه میداد، چگونه میتواند بهطور کامل عقل را از ورطۀ اندیشههای خود کنار گذارد و با آن به مخالفت برخیزد؟! بدین جهت ایشان در مسائل دینی و کلامی، مانند قدیم بودن قرآن، شفاعت، نصب امام، به دلیل عقل و در بسیاری از موارد، قائل به تفصیل شدهاند که در آثار اشعری و پیروانش همچون غزالی و فخر رازی مشهود و گواه این مدعاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 233 تا 255
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موقف ابن حزم من المذهب الاشعری
نویسنده:
عبد الرحمن بن محمد سعید دمشقیه
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
الریاض: دار الصمیعی للنشر و التوضیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
عقاید اشاعره
,
13. علم کلام
,
فرق اسلامی (فرق)
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
نقد سلفیه بر اشاعره
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
کتب درباره کلام اشاعره
,
نقد وهابیت بر اشاعره
,
اشاعره
,
آثار درباره کلام اشاعره
,
آثار درباره کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
اسمای الهی ,
تناسخ ,
شفاعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عقاید اشاعره ,
استواء الهی (صفات خبریه الهی) ,
اصول اشاعره ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
معجزات ,
علم الهی ,
کلام نفسی خدا ,
قدر ,
اعجاز قرآن ,
کلام در ذات خدا ,
چکیده :
کتاب حاضر یک کتاب انتقادی و رد بر مذهب اشاعره است. مصنف در مقدمه کتاب می گوید که در این کتاب تمام کلمات و صحبت های ابن حزم را که در کتاب ملل و نحل خود زده است را جمع آوری کرده است و آنها را مورد نقد و انتقاد قرار می دهد. در مقدمه کتاب که حدود 30 صفحه می باشد نظرات چند تن از علمای بزرگ مثل ابن جوزی ، کشمیری و عبدالقادر گیلانی را در رد و انتقاد بر اشاعره نقل می کند. مسائل مختلف کلامی و عقائدی اشاعره در این کتاب ذکر و آنها نقد می شوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عقل و نقل در کلام اشعری و بازتاب آن در شعر و اندیشه حافظ
نویسنده:
یحیی نورالدینی اقدم، غلامرضا غیبی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه تطبیقی
,
اشاعره
چکیده :
یکی از مسائل پیچیده در بررسی شعر و ادب فارسی و بهتبع از آن، افکار و اندیشههای حافظ، موضوع اعتقادات مذهبی و کلامی است. بنیانهای فکری اشاعره، در عالیترین نمود خویش، مباحث ویژهای در باب غایت جهان، رابطه عقل و نقل، امامت و زعامت مسلمانان و... مطرح کرده که تعارضات و مناقشات پردامنهای را در گستره فکر اسلامی پدید آورده است. سخنوران پارسی نیز در جهتگیری این اندیشههای کلامی، دیدگاههای ویژه و منحصربهفردی را در شعر و اندیشۀ خود بروز دادهاند؛ مهمترین و پرتفصیلترین این ظهور و بروز، بازتاب اندیشههای کلامی اشعری در سرودههای حافظ شیرازی است، بهطوریکه در آرای حافظپژوهان متقدّم و معاصر نظرات گوناگون، و چهبسا متناقض از زهد و عبودیت محض حافظ تا بیقیدی او ابراز شده است. مقالۀ حاضر با درک این ویژگی، کوششی است در جهت تأمّل بیشتر در باب «جایگاه عقل و نقل در اندیشۀ حافظ»، و بررسی و تعمقی در نسبت حافظ با کلام اشعری. نتیجه تحقیق دو نکتۀ مهم را در این پژوهش، شایسته تأکید و توجه میداند: نخست آنکه تصوف، بهویژه نحلههای مبتنیبر بنیادهای اسلام سنّی، در بسیاری از زمینهها، با افکار و عقاید فقهای مذاهب اربعه، اهل حدیث و متکلّمان اشعری، مناسبت یا همراهی دارد؛ و دوم آنکه نمیتوان و نباید بهطور قطع، جریان تصوف و شعر عرفانی، بهویژه عرفان سکری را در یک مذهب فقهی یا کلامی منحصر و محدود دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 230 تا 251
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحفة الأخيار فيما يتعلق بالكسب والاختيار
نویسنده:
عبد القادر بن عبد الله المجاوي التلمساني
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
الجزائر: مطبعة: بيير فونطانة الشرقية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه کسب
,
کسب
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
افعال اختیاری انسان
,
افعال انسان
,
عقاید اشاعره
,
کسب
,
اصول اشاعره
,
حدوث افعال انسان
,
جبر اشعری
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
اشاعره
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 123
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید