مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
علم(حصولی و حضوری)
>
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
>
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
فطرت اُولی(مقابل فطرت ثانی)
فطرت بینشی(قسیم فطرت گرایشی و ساختاری)
فطرت ثانی(مقابل فطرت اُولی)
فطرت ساختاری(قسیم فطرت بینشی و گرایشی)
فطرت گرایشی(قسیم فطرت بینشی و ساختاری)
فطرت(سرشت دینی)
فطری((سرشتی)، اصطلاح وابسته)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 72
عنوان :
بررسی نظریه فطرت از دیدگاه قرآن و ارتباط آن با تربیت
نویسنده:
عظمت مدارفرد فاطمه، بدخشان نعمت اله
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
فطرت(کلام)
,
آیات فطرت
,
تربیت در قرآن
,
اخلاق دینی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
رابطه فطرت و تربیت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تربیت فرزندان ,
زیبایی شناسی ,
فطرت(کلام) ,
آیه میثاق ,
کمال حقیقی انسان ,
انسان ,
قصه ,
حس دین ,
نظام تعلیم و تربیت رسمی ,
مُثُل ,
قرآن ,
عبودیت ,
خود شناسی ,
شهوت جنسی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
نظام تربیت رسمی و عمومی ,
تصورات فطری((دکارت)، قسیم تصورات جعلی و خارجی) ,
فطریات ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
مواجهه با طبیعت ,
تربیت غیر رسمی ,
احساس نیاز دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
چکیده :
فطرت انسانی از جمله موضوعات اساسی در شناخت انسان است که در قرآن کریم و متون اسلامی توجه زیادی به این مساله شده است. در این نوشتار ابتدا با روش بررسی اسنادی، معنای فطرت از دیدگاه متفکرین اسلامی بیان می گردد و سپس با روش توصیفی تحلیلی، به تبیین چگونگی ارتباط فطرت با تربیت به عنوان یکی از عوامل اساسی در شکوفایی فطرت، پرداخته می شود و در نهایت الگوی «تربیت دینی» و اهداف مهم و برخی روشهای آن، به عنوان الگوی برتر جهت هدایت فطرت معرفی می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منش فروتنانه شيعيان واقعى
نویسنده:
محمدتقى مصباح یزدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
تواضع
,
تربیت اخلاق از نظر امام علی (ع)
,
اخلاق شیعی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اخلاق در قرآن ,
اهل بیت(ع) ,
وسوسه شیطان ,
بندگی خدا ,
استکبار ستیزی ,
اخلاق غربی ,
فرهنگ غربی ,
قرآن ,
تهذیب ,
تکبر (فقه) ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
شهوت جنسی ,
نعمت های الهی ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
هدف متعالی ,
فخرفروشی ,
پالایش دل ,
سرپیچی از خدا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
اين مقال به شرح كلام اميرمؤمنان على عليه السلام پيرامون ويژگى هاى ارزشمند شيعيان واقعى و پرهيزكاران مى پردازد. تواضع و منش فروتنانه مشى شيعيان واقعى است. روحيه استكبارى و فخرفروشى زيبنده شيعيان نيست. پيامبران آمده اند تا روح استكبارى را از ما بزدايند و ما را بنده خالص خدا كنند. ازاين رو، تواضع در اسلام مطلوب و در معارف دينى جايگاه بلندى دارد. نبايد از نعمت هاى خداوند مغرور و سرمست شد. تواضع و فروتنى ازجمله ارزش هاى متعالى در بينش توحيدى است كه ما را به بندگى خدا مى رساند. تكبر، غرور و روحيه استكبارى دامى است كه شيطان آن را گسترانده تا ما را از بندگى خدا باز دارد؛ روحيه اى كه موجب شد شيطان از درگاه خداى متعال رانده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 12
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل تأثیرگذار بر معرفت دینی در «المیزان فی تفسیر القرآن»
نویسنده:
جواد گلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه دین
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
آیات فطرت ,
اهل بیت(ع) ,
اخلاق اسلامی و دینی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
صفای قلب ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تقوا ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فهم عامه ,
عوامل ذهنی معرفت دینی ,
عوامل قلبی معرفت دینی ,
عوامل جسمانی معرفت دینی ,
عوامل عملی معرفت دینی ,
عوامل اجتماعی معرفت دینی ,
عوامل دینی معرفت دینی ,
پیش دانسته های ذهنی ,
پیش دانسته های زبانی ,
پیش دانسته های عملی ,
پیش دانسته های محیطی ,
ظرفیت های ادراکی انسان ,
حفظ علم از زوال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مباحث مهم که در قلمرو معرفت دینی قابل بررسی است، عوامل تأثیرگذار بر معرفت دینی می باشد. این عوامل در تولید معرفت دینی، حفظ و ثبات آن، تغییر و تحول آن و تعمیق و رسوخ آن در نفس مؤثر هستند. هدف این مقاله، طرح نظریات علامه طباطبائی در زمینه عوامل تأثیرگذار بر معرفت دینی است. بر این اساس، در این نوشتار با تمرکز بر تفسیر المیزان درصددیم نظریات ایشان را در این زمینه شناسایی کنیم. این عوامل را می توان در قالب دو گروه عوامل درونی و عوامل برونی طبقه بندی کرد. عوامل درونی شامل پیش دانسته های ذهنی، عوامل قلبی، عوامل جسمانی و عملی می باشد و عوامل برونی، به دو دسته عوامل اجتماعی و عوامل دینی قابل تقسیم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعیین سرنوشت در حیات پیشین و رابطه آن با اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک
نویسنده:
فروغ رحیم پور، نجیمه منصوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
متن
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
عالم ذر
,
اختیار انسان
,
انسان شناسی دینی
,
قضاء
,
مکتب تفکیک
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
امانت الهی ,
ذریه بنی آدم ,
اخبار طینت ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
حیات اخروی ,
حیات دنیوی ,
هستی شناسی اسلامی ,
خلق و خو ,
جهنم ,
بهشت ,
علم واجب ,
بداء ,
قرآن ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
عوالم مقدم بر دنیا ,
اثر ماده اولیه خلقت بر انسان ,
سعادت و شقاوت ذاتی ,
توفیق و خذلان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
محمدرضا مظفر
,
امام خمینی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
سرنوشت از پیش تعیینشده و سعادت و شقاوت ذاتی همواره از سوی معتقدین به مختار بودن انسان رد شده است؛ اما بهنظر میرسد نص یا مدلول برخی روایات (و حتی آیات) بهنوعی به تعیین سرنوشت و سعادت و شقاوت انسانها در عوالمی قبل از دنیا اشاره دارند. چگونگی رفع تضاد میان جبر ناشی از قبول این منقولات با اختیار دنیوی انسان، هدف نوشتار حاضر است. این مقاله از میان نظرات موجود در این باب، به مقایسه رأی علامه طباطبایی و مکتب تفکیک (با محوریت نظرات مجتبی قزوینی، حسنعلی مروارید و محمدباقر ملکی میانجی) پرداخته است. این افراد از سویی به قاعده شیعی «لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین» معتقدند و از سوی دیگر، حیات انسان در عوالمی قبل از دنیا و صحت برخی نصوص و مضامین نقلی مذکور را پذیرفته و توضیحاتی درخصوص تعیین طینت و سرشت در حیات پیشین دارند. مقابله این دو دیدگاه، نحوه استفاده ایشان از سایر آموزههای دینی برای حل این تضاد (ظاهری) را روشن میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیم و تربیت مبتنی بر فطرت (تربیت فطرتگرا) با تاکید بر دیدگاه آیت الله شاهآبادی: مدلسازی فطرت با هرم سه وجهی
نویسنده:
مجتبی همتی فر، ابوالفضل غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صبغه
,
فطرت(کلام)
,
تربیت اسلامی
,
آیه الله شاه آبادی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
فطرت عاشقانه
کلیدواژههای فرعی :
طبیعت آدمی ,
علم حصولی ,
انسان شناسی ,
بعد معنوی انسان ,
غریزه ,
فطرت افتقاریت ,
03. انسان شناسی Human nature ,
فطرت(کلام) ,
علم حصولی ,
علم حضوری ,
قرآن ,
کمال جویی ,
اثم ,
انسان شناسی اسلامی ,
علم نفس ,
بدن انسانی ,
قرآن ,
عجب ,
تنبلی ,
بدن انسان ,
فطرت الهى ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
انسان شناسی اخلاق ,
الگوی ساختار روانی ,
خود برتر بینی ,
سرشت مشترک انسان ,
معصومیت از خطا ,
فطرت عالمانه ,
فطرت کاشفه ,
فطرت حریت ,
فطرت خاضعانه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
«فطرت» به عنوان یکی از بنیادیترین مباحث انسانشناسی اسلامی و نظام تربیتی اسلامی، همواره مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان و مربیان مسلمان قرار داشته است. با این همه، با توجه به تفاوت منظر و موضعی که هر اندیشمند اتخاذ نموده، تفاسیر متنوع و تا حدی متفاوت از فطرت ارائه شده است؛ لذا تعریف، قلمرو و انواعی که برای فطرت در نظر گرفته میشود، تأثیر مستقیمی در الگوی ارائه شده در مورد ساختار روانی انسان از منظر اسلام خواهد داشت. آیتالله شاهآبادی از جمله برجستهترین اندیشمندان معاصری است که بحث فطرت را مورد کنکاش قرار داده و بر اساس آن تلاش نموده است تا برای بسیاری از مباحث عمده اسلام، بنیانی نوین برپا نماید و از همین رو «فیلسوف فطرت» لقب گرفته است. این مقاله با پذیرفتن این مفروضه که «فطرت» به عنوان تقریر دینی از سرشت مشترک انسان، میتواند در تعریف، قلمرو، اهداف و ارکان و مبانی، اصول و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی نقش عمدهای ایفا نماید، بر آن است تا با بهرهگیری از آرا و تقریر این فیلسوف، مجتهد و عارف معاصر، تصویری از الگوی ساختار روانی انسان بر اساس فطرت ارائه نماید. آیتالله شاهآبادی علاوه بر ویژگیهایی همچون غیر اکتسابی بودن و همگانی بودن فطرت در میان همه انسانها، به ویژگیهایی چون بالقوه بودن، معصومیت از خطا و ثابت بودن فطرت اشاره مینماید. وی با ذکر جلوههای مختلف فطرت (از جمله فطرتهای عالمه، کاشفه، حریت و حب راحت)، «فطرت عاشقه» را هسته اصلی ساختار روانی انسان معرفی مینماید. بر این اساس میتوان فطریات انسان را در قالب هرمی سهوجهی (با ابعاد علم، عشق و قدرت) توصیف نمود که که قاعده آن با مرکزیت «خود»، از عشق بهره برده است. همه فطریات (وجوه هرم و یالهای آن) ریشه در فطرت عاشقه دارند و «عشق» کلیدواژه انسان خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی خداشناسی و خداگرايی فطری با تكيه بر مبانی حكمت صدرايی
نویسنده:
مهدی نجفی افرا, علی حيدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت اسلامی صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی فطری
,
فقر وجودی انسان
,
خداگرایی فطری
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا میان غریزه و طبیعت و فطرت تفاوتی وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ما سه لغت داریم که خوب است این سه لغت از یکدیگر تمیز داده و فرقشان بیان شود. یکی لغت «طبیعت» است. معمولا در مورد بی جانها، لغت «طبیعت» یا «طبع» به کار برده می شود. البته در مورد جاندارها هم به کار برده می شود، می خواهم بگویم این لغت اختصاصاً
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فطرت
,
طبیعت
,
غریزه
,
03. انسان شناسی Human nature
کلیدواژههای فرعی :
رابطه فطرت و طبیعت ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه نظریه حقیقت دوگانه در نگاه ابنرشد، ابنرشدیان و کلیسای قرن سیزدهم
نویسنده:
علی قربانی، فتحعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن رشد
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
ابن رشدیان
,
فلسفه (خاص)
,
فلسفه ابن رشد
,
حقیقت دوگانه
,
کلیسای قرن سیزدهم
,
کتاب فصل المقال
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
پلورالیسم ,
قلمرو دین ,
عقلگرایی ,
اصل امتناع تناقض ,
مشترک لفظی ,
طبع انسان ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
کثرت گرایی دینی ,
سکولاریسم ,
لفظ کلی ,
مشترک ,
زبان و حقیقت ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
اصل امتناع تناقض ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
فطرت(سرشت دینی) ,
مشترک معنوی ,
تعالیم مسیحی ,
قلمرو فلسفه ,
حقیقت در کلام ,
حقیقت در فلسفه ,
هستی شناسی حقیقت ,
هستی شناسی حقیقت دوگانه ,
قلمرو متن هستی ,
معرفت شناسی دوگانگی حقیقت ,
دوگانگی عمل گرایانه حقیقت ,
مراتب حقیقت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
کلیسا در قرن سیزدهم در ارتباط با تلاشهای عقلانی فیلسوفان و اعتقادات دینی آنها نظریهای را مطرح کرد که به حقیقت دوگانه معروف شد. این نظریه عبارت است از این که چیزی میتواند در کلام حقیقت باشد؛ در حالی که نقیض آن نیز می تواند در فلسفه حقیقت باشد. کلیسا با این نظریه فیلسوفان را به کفر متهم می کند و فیلسوفان ابن رشدی خود را از آن مبرا می دانند و ابن رشد در کتاب فصل المقال به صورتهایی با این نظریه موافق است. با تحلیل دقیق این نظریه با توجه به آثار موجود و بررسی وقایع ناشی از آن می توان معانی مختلفی را برای این نظریه در نگاه هر یک از این سه طرف مطرح ساخت. در این مقاله سعی شده ضمن دستیابی به معانی مختلف این نظریه، مقایسهای نیز از لحاظ کفرآمیز بودن آنها با یکدیگر صورت پذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات فیض کارل رانر، در میانه کلیسای کاتولیک و الهیات نو
نویسنده:
جعفر فلاحی، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کارل رانر
,
الهیات مسیحی
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
فلسفه دین
,
الهیات فیض
کلیدواژههای فرعی :
کلیسای کاتولیک ,
انجیل ,
مسیحشناسی (مسیحیت) ,
الهیات نو ,
الهیات کاتولیک ,
اگزیستانسیال فراطبیعی ,
اگزیستانسیالیسم ,
علیت ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
اسکولاستیسیسم ,
فیض در الهیات کاتولیک ,
فیض نامخلوق ,
توان تعبدی ,
فیض ماندگار ,
نومدرسی گری ,
فیض فراطبیعی ,
الهیات نومدرسی ,
چکیده :
نسبت فیض و طبیعت مساله ای است مهم در الهیات مسیحی که سرنوشت مسایل دیگری در این الهیات بدان بسته است. در میانه قرن گذشته این مساله مورد اختلاف الهیات نو در فرانسه و کلیسای کاتولیک بوده است. کارل رانر متاله وجودی - استعلایی کاتولیک آلمان با هر دو سوی نزاع موافقت ها و مخالفت هایی را داشت. او دیدگاه اش در مورد فیض را در این میانه ابراز نمود و با استفاده از مفاهیمی، چون اگزیستانسیال فراطبیعی، فیض نامخلوق و توان تعبدی کوشید تبیین عمیق تری از مساله بیان کند. اهمیت فیض در الهیات رانر تا آنجاست که الهیات او را الهیات فیض نیز گفته اند. نظریه او دارای نکات مهمی برای الهیات کاتولیک و الهیات خود اوست و نیز نقدهایی را به خود دیده که در اینجا بدان ها نیز پرداخته ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه عقلانیت و عبودیت از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
عزیزالله افشار کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
عبادت
,
عقلانیت دینی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عبودیت
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
غایت خلقت ,
خودشناسی ,
اوامر الهی ,
آیات فطرت ,
عالم خلقت ,
ربوبیت ,
کمال انسان ,
خلق آدم (ع) ,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
عبادت باطنی ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
مراتب عبادت ,
انواع عبادت ,
نواهی عقل ,
عبودیت تکوینی ,
عبادت بالاختیار ,
وجه حصر عبودیت ,
عبادت ظاهری ,
رابطه عقل و عبادت ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
عبودیت گوهر اساسی دین است و همه معارف و احکام دینی برای تحقق عبودیت خدای سبحان است و غایت خلقت نیز چیزی جز عبودیت نیست. از طرف دیگر قوام وجود آدمی به عقل اوست و مخاطب خداوند و عامل اجرای اوامر و نواهی عقل است، بنابراین تحقق عبودیت جز با واسطه عقل امکان ندارد. اما همانگونه که علم و ادراک در عالم هستی دارای درجات و مراتب است عبادت نیز دارای درجات و مراتب است. عبودیت تکوینی یا عبادت بالاضطرار همه عالم موجودات را شامل می شود و عبادت بالاختیار مختص موجودات خودآگاه است و مراتب ادراک با مراتب عبودیت تلازم دارد. و همانگونه که مرتبه ای از عبودیت فعلیت دارد و باید مراتب دیگری از آن را به فعلیت رساند مرتبه ای از عقلانیت نیز در آدمی بالفعل است و باید مراتب کاملتر آن را کسب کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 72
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید