مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
>
فلسفه اخلاق (عام)
اخلاق پسامدرن (وابسته)
اخلاق توصیفی (وابسته)
اخلاق سنتی (وابسته)
اخلاق مدرن (وابسته)
اخلاق هنجاری (وابسته)
رویکردهای اخلاقی
علم اخلاق(وابسته)
فلسفه اخلاق
فلسفه اخلاق اسلامی
فلسفه اخلاق مسیحی
فلسفه اخلاق یهودی
فلسفه علم اخلاق (وابسته)
فیلسوف اخلاق (وابسته)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 488
عنوان :
نوآوريهای خواجه نصيرالدين طوسی در نظريه اعتدال
نویسنده:
حسين اترک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه اعتدال
,
مقولات عشر
,
فضایل اخلاقی
,
اعتدال
,
قوای سه گانه نفس
,
عقل نظری و عقل عملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
اخلاق خواجه نصرالدین طوسی
,
بیماری نفس
,
نوآوری خواجه نصیر در نظریه اعتدال
,
معالجه امراض نفسانی
کلیدواژههای فرعی :
نفس نباتی ,
تفریط ,
حقیقت نفس انسانی ,
مفهوم ردائت ,
جهل مرکب ,
نفس انسانی ,
افراط در غیرت ,
علم نفس ,
عقل بالملکه ,
قوه غضبی ,
اخلاق ناصری (کتاب) ,
فلسفه اخلاق ارسطو ,
قوای حیوانی نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
نظريه اعتدال يکي از نظريههاي اخلاقي رايج نزد فيلسوفان مسلمان است. براساس اين نظريه، همة فضايل اخلاقي در حد وسط قرار دارند و رذائل اخلاقي از افراط و تفرط پديد ميآيند. با وجود اينکه فيلسوفان و علماي اخلاق اسلامي در طرح نظريه اعتدال متأثر از افلاطون و ارسطو بودهاند، ولي خود نيز صاحب ابتکارات و نوآوريهاي متعددي در اين نظريه بودهاند. خواجه نصيرالدين طوسي را ميتوان از جمله مبتکران در نظريه اعتدال دانست. از جمله ابتکارات او در علمالنفس، تقسيمبندي چهارگانه قواي نفس و تعيين «عدالت» بعنوان فضيلت وظيفه عقل عملي است. ابتكار مهم او در نظريه اعتدال، عرضه تقرير جديدي از قاعده اعتدال و اضافه کردن معيار کيفيت به آن و تعريف مفهوم «ردائت» است. ابتكار مهم ديگر او، تعيين سه جنس عالي افراط، تفريط و ردائت براي رذائل است كه با در نظر گرفتن سه قوة نفس، تعداد اجناس عالي رذائل به نُه جنس افزايش خواهد يافت. اين ابتكارات خواجهنصير توسط حکماي پس از او مورد تبعيت قرار گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی اهداف و ویژگیهای معنویّت در اندیشه فلسفی و عرفانی متفکران مسلمان : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
احمد غفاری قره باغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
بحران معنویت
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معنویت اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
مقتضیات زمان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
شریعت توحیدی ,
توحید عملی ,
عرفان مثبت ,
حیا ,
تأثیر نیت بر عمل ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
عرفان و شریعت ,
اخلاق و معنویت ,
خودمتعالی ,
نقش نیت در ارزش اخلاقی ,
معنویت توحیدی ,
عرفان منفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
اهتمام به معنویّت در جهان امروز، ناشی از احساس خلأ در دنیای صنعتی است. در این میان، اهتمام به معنویّت اسلامی، ضروری است. در این نوشتار، به بررسی اهداف و ویژگیهای معنویّت در منظر حکیمان و عرفای مسلمان پرداخته شده است. معیار و منشأ برای معنویت فعل عبارت است از نیّت و معرفت به فعل و جهتگیری اخلاقی آن. هدف زندگی معنوی از دیدگاه آنها عبارتند از: ارتقای شناخت توحیدی در مراتب مختلف توحید و ارتقای گرایشات عبادی و ارتقای انگیزه برای حرکت بهسوی حقیقت اصیل. ویژگیهای معنویّت اسلامی نیز عبارتند از: هماهنگی با هدف خلقت، هماهنگی با ویژگیهای روانی انسان، هماهنگی با توان انسان، هماهنگی با شریعت، فراگیری نسبت به ابعاد فردی و اجتماعی و زمانی و مکانی، فراگیری طولی، تنوّع در برنامـه معنوی، حفظ واسطه انسانی، همراهی و هماهنگی رشد و تعدیل در ابعاد انسانی، هماهنگی مؤلّفههای معنوی، توجّه به تأثیر دوسویه بین رفتار انسان و سنت های عالم هستی، جامعیّت نسبت به جمیع شئونات و احوال حیات.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمایز عرفان عملی و اخلاق از حیث موضوع : پژوهش نامه عرفان
نویسنده:
فاطمه طباطبایی ، رضا عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
علم نفس
,
عرفان و اخلاق
,
حکمت عملی
,
علم نفس
,
حکمت عملی
,
عرفان عملی
,
منازل سلوک
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
رتبه نفس(قسیم رتبه سر و روح)
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق اسلامی و دینی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
خلق ,
فعل قوی ( نفس ) ,
اعتدال ,
عرفان و شریعت ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
نفس صاحب قوا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این نوشتار به این مسئله پرداخته شده است که بین «عرفان عملی» و «اخلاق فلسفی» با دو رویکرد معرفتشناختی و وجودشناختی، چه نسبتی برقرار است. به همین جهت و با پیشفرض علم دانستن اخلاق فلسفی و عرفان عملی، تعاریف هریک مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و مشخص شد عرفان عملی «مجموعه گزارههای باید و نبایدی مربوط به باطن سالک» و اخلاق فلسفی «مجموعه گزارههای باید و نبایدی مربوط به نفس صاحب قوا» است و ازآنجاکه «باطن سالک» در هر دو رویکرد مذکور، جامعتر از «نفس صاحب قوا» است، این نتیجه حاصل شد که حوزه عرفان عملی گستردهتر از اخلاق است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم و دين در ديدگاه اول پلانتينگا
نویسنده:
مصطفی ميرباباپور، يوسف دانشور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
نظریه تکامل انواع
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
فلسفه دین
,
فلسفه علم
,
طبیعتگرایی روششناختی
کلیدواژههای فرعی :
جهانبینی علمی ,
اعتقاد به خدا ,
شهر خدا (کتاب) ,
احتمال پیشینی ,
نظریه نیای مشترک ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
روش شناسی علوم طبیعی ,
ایثار ,
بی طرفی اخلاقی علم ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
برهان تنظیم ظریف کیهانی ,
ضد واقع گرایی اخلاقی ,
برهان تنظیم دقیق ,
برهان نظم (فلسفه دین) ,
نظریه تنظیم دقیق ثوابت فیزیکی ,
برداشت خداباورانه از اصل تنظیم دقیق ,
تفسیر علمی کتاب مقدس ,
چکیده :
رابطه علم و دين از مباحث جدی فضای فکری معاصر است. آلوين پلانيتگا مباحث مهمی را در اين باره مطرح کرده است. او در اين زمينه دو ديدگاه دارد و در هر دو معتقد است كه رابطه علم و دين در مواردی به دليل اصل طبيعت گرايی روش شناختی در علم، به تعارض کشيده مي شود. او در ديدگاه اولش بر اساس استعاره ای از آگوستين می گويد علم در جهان امروز در شهر انسان و در برابر شهر خدا قرار دارد و برخی يافته هاي علمی با باورهای دينی متعارض اند و اين تعارض واقعی و جدی است و هريک از علم و دين، يکديگر را نقض می کنند و ريشه اين تعارض در طبيعت گرايی روش شناختی است؛ اما با اين حال در بخش هايی از علم طبيعت گرايی روش شناختی را مجاز می داند. اين مقاله با روش توصيفی ـ تحليلی ديدگاه پلانتينگا را تبيين، و سپس آن را نقد و بررسی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال اخلاقی علیه وجود خدا؟
نویسنده:
امیرحسین خداپرست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
برهان اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان اخلاقی کانت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
ملحدان
,
خودآئینی فردی
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
شر اخلاقی (فلسفه دین)
,
استدلال اخلاقی علیه وجود خداوند
کلیدواژههای فرعی :
عدل الهی ,
شرور و عدل الهی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
سعادت و فضیلت ,
استقلال اخلاق از الهیات ,
فلسفه اخلاق کانت ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
رابطه علّی فضیلت و سعادت ,
اراده گرایی الهیاتی ,
استدلال از وجود شر بر عدم وجود خداوند ,
ارزش اخلاقی باور به خداوند ,
آموزه های غیر اخلاقی ادیان ,
نقادی فروید از دین ,
چکیده :
گرچه در سنت فلسفۀ دین استدلال اخلاقی بر وجود خدا موضوعی شناختهتر است، در دهههای اخیر فیلسوفان خداناباور به طرح استدلال اخلاقی علیه وجود خدا نیز پرداختهاند. این استدلال دستکم به پنج شکل متفاوت صورتبندی شده است: (1) استدلال از طریق مسئلۀ شر، (2) استدلال از طریق نقد باخودبیگانگی، (3) استدلال از طریق خودآیینی، (4) استدلال از طریق نقد مصلحتاندیشی، و (5) استدلال از طریق آموزههای غیراخلاقی ادیان. برخی از این صورتبندیها را میتوان استدلال اخلاقی نظری علیه وجود خدا و برخی دیگر را استدلال اخلاقیِ عملی علیه وجود خدا شمرد. استدلالهای اخلاقی نظری علیه وجود خدا بر شواهدی اخلاقی تمرکز دارند که نشان میدهند خدایی در کار نیست و خداباوری کاذب است، در حالی که استدلالهای اخلاقیِ عملی نشان میدهند باور به وجود خدا مانع زندگی شکوفای اخلاقی و دستیابی به غایت آن است یا حتی موجب اعمال غیراخلاقی میشود. در پایان مقاله، نتیجه میگیرم که هیچ یک از صورتبندیهای استدلال اخلاقی علیه وجود خدا به نتیجۀ مطلوب خود نمیرسد. با این حال، توجه به آنها حاوی درسهای اخلاقی مهمی برای خداباوران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی در سیره و کلام امام علی (ع) و تبیین ارزششناسی آن
نویسنده:
افسانه ترک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
تربیت اخلاقی
,
آموزش و پرورش
,
سیره امام علی علیه السلام
,
ارزش اخلاقی
,
سیره معصومین (ع
,
علوم رفتاری
,
ارزششناسی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
علم اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
علوم و علوم کاربردی
,
علوم و علوم کاربردی
,
علوم و علوم کاربردی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علوم و علوم کاربردی
,
تهذیب نفس
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی اهداف و اصول و روشهای تربیت اخلاقی در سیره و کلام امام علی (ع) و تبیین ارزش شناسی از منظر آن حضرت می پردازد. اهداف این تحقیقشناخت و معرفی دیدگاه های حضرت علی (ع)در جهت ارائه اصول و روشهای تربیت اخلاقی و مبانی ارزش شناسی آن برای آشنایی مربیان و دست اندر کاران تعلیم و تربیت برای استفاده در امر تربیت اخلاقی کودکان و نوجوانان می باشد.روش مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی و تحلیلی است و با استفاده از فیش برداری از اسناد و مدارک و منابع کتابخانه ای و گردآوری اطلاعات مورد نیاز به این امر اقدام شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که هدف تربیت اخلاقی در سیره و کلام امام علی (ع)، قرب به خداوند و کسب فضایل اخلاقی و کمالات الهی است. ماهیت ارزشها نیز از منظر امام علی (ع) دارای خاستگاهی الهی است و خداست که حسن و قبح اخلاقی را به بشر معرفی کرده است. بنابراین ارزشهای اساسی از دیدگاه ایشان مطلق بوده و پیوسته مورد توجه و احترام می باشد. اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع) نیز، اصل اصلاح شرایط و محیط انسان شامل روشهای تربیتی زمینه سازی، اسوه سازی و معاشرت و مجالست، اصل مسئولیت با روشهای تربیتی مواجهه با نتایج اعمال و تحریک ایمان، اصل عزّت شامل روشهای احترام گذاشتن و تغافل، اصل تعقل با روش تزکیه و تهذیب، اصل تداوم در عمل شامل روشهای تربیتی تکرار و تمرین و عادت و محاسبه نفس، اصل تذکر شامل روشهای موعظه و عبرت آموزی، اصل فضل با روشهای تربیتی مبالغه در عفو، مبالغه در تشویق، تبشیر و امید دادن و اصل عدل شامل روشهای تربیتی توبه ، تنبیه و مجازات متناسب با خطا ، تکلیف به قدر وسع و انذار می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عرفان و اخلاق از دیدگاه سهروردی
نویسنده:
توبا سلیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عالم مثال
,
اخلاق
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
عرفان نظری
,
نور الانوار
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
چکیده :
موضوع این تحقیق بررسی اخلاق و عرفان سهروردی می باشد. سوالات مهمی که در این پژوهش با آنها مواجه بودیم، این بود که فلسفه سهروردی چگونه فلسفه ای است و ارتباطش با مسائل عرفانی چیست؟ که بعد از اتمام تحقیق مشخص شد فلسفه سهروردی به شدت رنگ و بوی عرفانی دارد. و از طرفی سهروردی جدای از مباحث فلسفی، به تفصیل به مسائل عرفانی هم پرداخته که این مسائل، هم شامل مسائل عرفان نظری و هم شامل مسائل عرفان عملی می باشد. و ما هم بر این اساس فصل اول کار را به کلیاتِ پایان نامه اختصاص دادیم و در آن به طرح مسأله و ضرورت آن و مسائلی از این دست پرداختیم و در فصل دوم به بررسی برخی از اصول فلسفی سهروردی پرداختیم که این بخش منتج به این شد که سهروردی، اغلب مسائل فلسفی را هم در قالبی عرفانی بیان می کرد. و فصل سوم را به عرفان نظری و فصل چهارم را به عرفان عملی اختصاص دادیم. در این فصول دریافتیم که سهروردی انسان را دارای دو جنبه می داند و اعتقادش بر آن است که روح انسان همچون یک زندانی است که در جسم او اسیر شده و باید برای نجات از این زندان به اصول عرفانی مورد نظر او عمل کند. البته باید توجه داشت که سهروردی اصول عرفانی خود را به شکلی منسجم و در یک کتاب مطرح نکرده، هر چند در رساله کلمه التصوف، بسیاری از این اصول را در حد تعریف و توضیح مختصر بیان کرده است.و در فصل پنجم به بحث اخلاق و اصول اخلاقی سهروردی پرداختیم و مشخص شد که بعضی از اصول اخلاقی که سهروردی آنها را مطرح کرده، در هیچ یک از کتب اخلاقی پیشین موجود نمی باشد و اینکه سهروردی به شدت انسان دین مداری است و اصول اخلاقی و عرفانی او صبغه دینی دارند.در این تحقیق از روش کتابخانه ای و توصیفی استفاده شده است.البته باید متذکر شد که بدون شک سهروردی بر روی نویسندگان، شعرا و فلاسفه بعد از خودش تأثیر گذار بوده است که البته چندان تحقیقی در این مسائل انجام نشده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی معناشناختی، وجود شناختی و انسان شناختی اخلاق نزد خواجه نصیر الدین طوسی و ملا محسن فیض کاشانی
نویسنده:
مینا نقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
فرا اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
عقلانیت اخلاقی
چکیده :
فرااخلاق یکی از اساسیترین شاخه های فلسفه اخلاق است که با ارائه الگوهای متفاوت اخلاقی سعی در تبیین زندگی بهتر برای بشر دارد. لذا این پایان نامه به آثار دو فیلسوف مطرح در علم اخلاق پرداخته شده که دارای گرایش های متفاوت فلسفی بوده اند. خواجه از پیروان مشاء و فیض از شارحان حکمت متعالیه است. البته در این جستار به دنبال ارائه الگو فرااخلاق پذیرفته شده در نزد این دو فیلسوف بر اساس فصول( معنا شناختی، هستی شناختی و نیز انسان شناختی) بررسی شده است که با تمام نقاط اختلافی که در این فصل دارند اما با داشتن نوع جهان بینی خاص هردو الگو ارائه شده توسط ایشان عقلانیت اخلاقی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تقریرهای نظری و عملی برهان اخلاقی بر وجود خداوند
نویسنده:
اسماعیل مصدقی حقیقی، علیرضاصادقی، افلاطون مهدوی نژاد، محمد حسین زارع
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
براهین خداشناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه کانت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
برهان اخلاقی آلفرد ادوارد تیلور
,
برهان اخلاقی آستین فارر
,
برهان اخلاقی داگلاس درابکین
,
برهان اخلاقی سی اس لوئیس
,
براهین اخلاقی نظری
کلیدواژههای فرعی :
خیر محض ,
عینیت اخلاقی ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
الهیات طبیعی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
سعادت و فضیلت ,
خودآئینی فردی ,
استقلال اخلاق از الهیات ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
رابطه علّی فضیلت و سعادت ,
تقریرهای برهان اخلاقی ,
اراده گرایی الهیاتی ,
استدلال غرابت جی ال مکی ,
استقلال اخلاق از آگاهی انسان ,
چکیده :
براهین اخلاقی اثبات وجود خدا که از مقدماتی با محتوای تجربه و اندیشۀ اخلاقی صورت یافتهاند، به برهان اخلاقی عملی و نظری تفکیک میشوند. کانت نخستین بار از راه عقل عملی و با استناد به این که اخلاق اساسا یک تعهد عقلانی است، فرض وجود خداوند را برای تحقق خیر برین که غایت حیات اخلاقی انسان است ضروری شمرد. در نظر منتقدان، این برهان از حیث سازگاری درونی خودمتناقض و از اثبات وجود خارجی خداوند ناتوان است. از این رو، برخی شارحان کانت تلاش کردهاند از راه اثبات عینیت ارزشهای اخلاقی برهانی نظری بر وجود خدا شکل دهند. ایشان مدعیاند رفتار اخلاقی انسانها در ادوار مختلف مبتنی بر وجود پارهای ارزشهای اخلاقی عام، جهانشمول و آفاقی است که صرفا با در نظر گرفتن وجود خدایی یگانه قابل تبیین است. کسانی نیز تلاش نمودهاند با اصلاح چهارچوب کلی برهان اخلاقی کانت و از راه عقلانیت عملی اخلاقی زیستن، استدلالی خداگرایانه بر مبنای اخلاق شکل دهند. در نظر ایشان، پذیرش مرجعی مقتدر و نامتناهی در رأس نظام اخلاقی در مقایسه با نظریههای رقیب، به لحاظ عملی و در فرایند تصمیمسازی اخلاقی، سودمندتر است. در این مقاله به روش توصیفیـتحلیلی ضمن تحلیل انتقادی برهان اخلاقی کانت، تلاشهای صورتیافته در جهت اصلاح این برهان، که عموما به دو گونه تقریر نظری و عملی انجامیده است، بررسی و نقد میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و اصول اخلاق از دیدگاه افلوطین و آگوستین
نویسنده:
یوسفعلی مردانه وار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
روح
,
خیر و شر
,
اراده
,
شناخت شناسی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اراده
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
آوگوستین قدیس
,
هنر و علوم انسانی
,
آوگوستین قدیس
,
آوگوستین قدیس
چکیده :
رساله حاضر به بررسی مبانی و اصول نظریه اخلاقی افلوطین و آگوستین میپردازد، این دو فیلسوف نظریات متفاوتی را در اخلاق هنجاری و بعضاً فرا اخلاق داشتهاند ولی از طرف دیگر تلاش مشترک آنها در تزکیه و تصفیه روح برای عروج و تعالی به جهان فرا محسوس و اتحاد و یگانگی با خداوند را هسته مشترک اندیشه اخلاقی- فلسفی آن دو فیلسوف میتوان قلمداد نمود. در این پایان نامه ضمن ارائه تصویر کلی از اخلاق هریک از آنان، مبانی و اصول اخلاق آنها از منظرهای مختلف، هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی و معادشناسی، مورد پژوهش قرار گرفته، و در نهایت مبانی نظریه اخلاقی هریک از این دو فیلسوف ارائه گردیده است. روی گردانی از غیر خدا و هر آنچه روح آدمی را آشفته و متلاطم میسازد و رویکرد به سوی غایت جهان یا خداوند و اتحاد و یگانگی با خدا نقطه اشتراک مهم دیگر این دو فیلسوف اخلاقگرای سعادت محور میباشد که هر یک از آنان سعی وافر در پروراندن و تربیت قوای روحانی و معنوی آدمیان بکار بستهاند؛ هرچند که آموزه و مبانی اخلاقی یکی، یعنی افلوطین غیر دینی و دیگری یعنی آگوستین معطوف به دین مسیح میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 488
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید