مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
رذایل اخلاقی
>
جدال
جدال مذموم
جدال ممدوح
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
رسالة الإثنى عشرية فی الرد على الصوفیة (طبعه مصححه، محققه، متمیزه)
نویسنده:
محمد بن حسن الحر العاملی؛ تحقیق و تصحیح عباس الجلالی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه انصاریان,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صوفیه (فرق کلامی)
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف -- دفاعیه ها و ردیه ها
,
توحید صدوق
,
انتقاد از تصوف
,
کتب رد شبهات
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر صافی (روایى)
,
الکامل فی التاریخ
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
02- نهج البلاغه
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
توبه ,
وجوب امر به معروف و نهی از منکر ,
طلب رزق در تعلیم اقتصادی اسلام ,
تعصب بر غیر حق ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
خوش گمانی ,
جهاد اکبر ,
جدال ,
بد گمانی به مردم ,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی)) ,
تاریخ تصوف ,
نقد مشربی تصوف ,
عقاید تصوف ,
اتحاد صفات الهی ,
حلول صفت الهی ,
شابک (isbn):
978-964-219-177-2
چکیده :
به گفته مؤلف، انگيزه ايشان از نوشتن اين كتاب، كشيدن خط بطلان بر خيالبافىها و امور محالى كه فرقه صوفيه بنا نهادهاند و همچنين نجات شیعیان از افتادن در دام اين بدعتگذاران در دين بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إحتجاج المجلد 1
نویسنده:
أحمدبن علي بن أبي طالب طبرسي
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
انتشارات شریف رضی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
04. راهنماشناسی Spiritual Companionship
,
امام شناسی
,
پیامبر شناسی
,
افعال معصومین
,
احتجاجات امام علی (ع)
,
احتجاجات نبی اکرم صلی الله علیه وآله
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
احتجاجات ائمه(ع)
,
الغیبة: شیخ طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
الغدیر: علامه امینی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
مناظره ,
مناظره و مجادله ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
احتجاج نبی اکرم صلی الله علیه وآله در روز غدیر ,
جدال ,
آداب مناظره ,
فواید مناظره ,
مناظره کلامی ,
احتجاجات؛ امامت، امیرالمؤمنین، قرآن، سقیفه ,
چکیده :
کتابی است کلامی از نیمه اول قرن ششم هجری قمری، به زبان عربی. از کتب معتبر شیعه که به «احتجاج طبرسی» مشهور و به کثرت فوائد، موصوف است. نویسنده آن، ابومنصور شیخ احمد بن علی بن ابیطالب طبرسی از محدثین موثق و علمای بزرگ نیمه اول قرن ششم هجری قمری است. این کتاب، محاجات و مناظرات پیغمبر اسلام و ائمه شیعه و استدلالهای برخی از اصحاب ائمه در برابر مخالفان و افراد مختلف و پیروان ادیان غیر اسلامی، نسبت به اصول و فروع دین اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری است. همچنین برخی از مکاتبات امام زمان که در زمان غیبت صغری از طریق نواب ایشان بوده و نیز ذکر توقیعاتی از ناحیه مقدسه به بعضی از علما، در قسمت آخر، درج شدهاست. نام دیگر «احتجاج» «الاحتجاج علی اهل اللجاج» است که ظاهراً ساخته دیگران میباشد و در خطبه مولف نیامده است. کتاب شامل: اخباری که متضمن نهی از جدل و مناظره و نکوهش آن، و انگیزه تالیف کتاب. احتجاجات و استدلات ماثور از پیغمبر اسلام، علی و سایر امامان درباره اصول و فروع دین اسلام و مذهب شیعه حقه جعفری با افراد مختلف و مخالف. ذکر واقعه غدیر خم، ماجرای فدک و محاجههای علی و فاطمه زهرا و دیگر صحابه (و خطبه پیامبر در غدیر). محاجات امام با معاویه و اهل شام و خوارج و نقص کنندگان بیعت با او. و در بخش پایانی، احتجاجات صاحب الزمان، مکاتبات ایشان در زمان غیبت صغری با نواب چهارگانه، توقیعات ایشان در زمان غیبت کبری.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معونة فی الجدل
نویسنده:
ابراهيم بن علی شيرازي؛ محقق: علي بن عبدالعزيز عميريني
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
کویت: منشورات مرکز المخطوطات و التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مناظره
,
جدل
,
کتب منطق
کلیدواژههای فرعی :
مناظره ,
مناظره و مجادله ,
بحث عقلی ,
استدلال ,
بحث ,
محمولات جدل ,
مشهورات (منطق) ,
مسلمات ( باب جدل ) ,
قیاس جدلی ,
جدل ,
جدال ,
سائل ,
چکیده :
«المعونة فی الجدل» بحثی درباره جدل و مناظره است که توسط نویسنده ای توانمند در جدل و مناظره نگاشته شده است. در مقدمه کتاب ابتدا اشاره ای به زندگی نویسنده کتاب، ابواسحاق شیرازی شده است و استادان و شاگردان وی را معرفی کرده است. همچنین در ادامه در مقدمه کتاب به آثاری که وی نگاشته نیز اشاره ای کوتاه داشته است. این کتاب بر اساس تنها نسخه خطی منحصر به فرد کتاب موجود در کتابخانه گوته آلمان که به شماره ثبت 1183 نگهداری می شود تصحیح شده است. این نسخه در 54 برگ نوشته شده و درباره عنوان و نام مولف آن نوشته شده: «کتاب المعونة فی الجدل تصنیف الشیخ الامام الاجل الاواحد ابی اسحاق ابراهیم بن علی بن یوسف الفیروزی المعروف بالشیرازی». در ادامه باید گفت جدل ترجمه کلمه (دیالکتیک) است، مرکب از دو جزء دیا و لکتیکون و به مفهوم گفتار می باشد. در قیاس جدلی احراز حق یا اثبات باطل مد نظر نیست، بلکه الزام طرف مقابل یا رفع الزام از خویش (خواه به حق باشد یا به باطل) مورد توجه است. بنابراین جدل عبارت است از بحث، پرسش و پاسخی که به نحوی خاص بین دو طرف برقرار می شود. بدین سان که یک طرف پیوسته از دیگری سوال می کند و عقیده او را درباره امری جویا می شود و طرف مقابل را به بررسی مطلب وا می دارد و از او می خواهد که به سوالات وی پاسخ دهد. دو طرف جدل عبارتند از سائل و مدافع. هدف از پرسش این است که سائل مدافع را وادار به تناقض گویی (جمع بین سلب و ایجاب) کند که علامت بارز کذب است. مبادی جدل دو دسته اند: یکی مشهورات و دیگری مسلمات. مشهورات قضایای معتقدی هستند که سبب اعتقاد به آنها شهرتشان میان همه است و مسلمات نیز قضایای معتقدی هستند که چه صادق باشند و چه کاذب و چه مشکوک به سبب توافق مردم و تسلیم در مقابل آنها، صادق هستند. اما این کتاب در چند باب نوشته شده که عبارتند از: بیان وجوه ادلة الشرع، وجوه الکلام علی الاستدلال الکتاب، الکلام علی الاستدلال بالسنة، الاعتراض علی الاستدلال بالاجماع، الکلام علی قول الواحد من صحابة، الکلام علی فحوی الخطاب، الکلام علی دلیل الخطاب، الکلام علی علی معنی الخطاب و هو القیاس، الکلام علی استصحاب الحال، ترجیح الظواهر و ترجیح المعانی.###
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل مواجهه با علم کلام در فرهنگ اسلامی
نویسنده:
محمد حسن گنجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم عقلی
,
13. علم کلام
,
علم کلام
,
علوم عقلی
,
علوم معقول
کلیدواژههای فرعی :
فرق کلامی ,
معتزله ,
بدعت ,
راه مستقیم ,
استکمال نفس ,
تابعین ,
روایات و پیامبر اکرم (ص) ,
17. فرق کلامی ,
معتزله (اهل سنت) ,
بدعت ,
کمال نفوس انسانی ,
کمال انسانی ,
قرآن ,
جدال ,
مروج الذهب ,
صراط ,
قرآن ,
جدال ,
مراء ,
صحابه پیامبر(ص) ,
شک زدایی قرآن ,
کلام و تفرقه ,
کلام و بدعت ,
اتباع از مشتبهات ,
علوم اوایل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
دانشهای عقلیای چون کلام، منطق و فلسفه از آغاز پیدایی خود در میان مسلمانان، همچنان که موافقان و مروجانی داشته، با مخالفتهای شدیدی نیز در میان قشری از متدینان مواجه بوده است. این موضع موافق و مخالف البته منحصر به دیانت اسلام نبوده و در دیگر ادیان چون یهودیت و مسیحیت نیز وجود داشته است. مقاله حاضر کندوکاوی است مختصر در علل و دلایل مخالفت با علم کلام در بین مسلمانان و عمدتا اهل سنت. شیوه بررسی در این مقاله، استقرائی- تاریخی است. ضمن این که پاسخهای اجمالی به دلایل مخالفان نیز ارائه و به محورهای کلی و اساسی و برانگیزاننده موافقت و مخالفت با علم کلام اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جوهر النضید فی شرح منطق التجرید
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ تحقیق وتعلیق: محسن بیدارفر
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: بیدار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
و سایر علوم انسانی
,
مقولات عشر
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضایا
,
قیاس
,
شعر
,
مغالطه (منطق)
,
خطابه
,
دلیل ( برهان )
,
جدال
,
13. علم کلام
,
کتب منطق
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
«تجرید منطق» کتابی است شامل تمامی بخش های منطق و بسیار مختصر که خواجه نصیرالدین طوسی آن را نوشته است و علامه حلی به شرح غیر مزجی آن اقدام نموده و آن را «الجوهر النضید فی شرح کتاب التجرید» نامیده است. کتاب خواجه اگر چه اکنون به نام «تجرید المنطق» معروف است و در الذریعة نیز با همین نام و به عنوان عدل تجرید الاعتقاد مطرح است لیکن از مقدمه علامه حلی در شرح خود که می گوید: «و تفت علی المختصر الموسوم بالتجرید فی المنطق» و نام گذاری شرح خود در همان مقدمه به الجوهر النضید فی شرح التجرید و مقدمه خود خواجه، روشن می شود که خواجه قصد داشته کتابی مشتمل بر قواعد منطقی بنویسد و از ابتدا نام آن را التجرید گذاشته بوده است و بعدا که تصمیم گرفته قسمت کلام را نیز به آن اضافه کند، برای تفکیک آن از قسمت منطق - همان طور که از مقدمه کتاب تجرید الاعتقاد روشن می شود - آن را به تجرید الاعتقاد نامیده است. از این رو این مطلب مبین نیست که خواجه قسمت منطق را به عنوان مقدمه برای قسمت کلام نوشته است و احتمالا این استنباطی از اشتراک اسم این دو کتاب و مقدمه بودن منطق برای سائر علوم است. پس اسم این متن منطقی همان طور که استظهار کردیم التجرید بوده است. اما در نام شرح علامه اختلافی در کار نیست و علامه خود آن را به الجوهر النضید نام گذاری کرده است. این کتاب همان طور که در مقدمه آن آمده و ترتیب فعلی نیز آن را تایيد می کند دارای نه فصل است. فصل اول: به مدخل علم منطق می پردازد و بحث های مقدمه ای مثل علم بودن منطق و بحث الفاظ و کلیات خمس و کلی و جزئی و ذاتی و عرضی را شامل می شود. فصل دوم: مقولات عشر را بیان می کند و به رابطه های چهارگانه در تقابل می پردازد. فصل سوم: بحث های مختلفی پیرامون قضیه و اقسام شرطی و حملی آن را در بر دارد و با ذکر مواد و جهات قضایا به بحث از قضایای موجهه و غیر موجهه و نسبت های آنها و عکس مستوی و نقیض می پردازد. فصل چهارم: با بحث از قیاس به انتاج آن پرداخته و شکل های مختلف آن و اقسام قیاس و استقراء و تمثیل را بیان کرده است. فصل پنجم: با مطرح کردن برهان و حد از اقسام برهان و اقسام علت و مقدمات آنها و رابطه علوم و چگونگی اکتساب حد و رابطه آن با برهان را بحث می کند. فصل ششم: به صناعت جدل می پردازد و از فائده و مقدمات و مبادی و موضوع و مواضع مختلف آن بحث می کند. فصل هفتم: با مطرح کردن صناعت مغالطه، مواد و اسباب لفظی و معنوی آن را مورد بحث قرار می دهد. فصل هشتم: به خطابه می پردازد و در رابطه با نفع و اجزاء و مبادی و ارکان خطابه بحث می کند. فصل نهم: آخرین صناعت منطقی یعنی شعر را همراه با نفع و مواد و تعریف آن مورد بحث قرار می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید الامامیه. فارسی
نویسنده:
محمد باقر ملکی میانجی؛ ترجمه: محمد بیابانی اسکویی، بهلول سجادی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: نباء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
اندیشه فلسفی
,
غیب الغیوب
,
01. خداشناسی (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
صفات الهی
,
اراده
,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam
,
علم حقیقی
,
عرش
,
کرسی (صفات خبریه الهی)
,
الوهیت خدا
,
تنزیه الهی
,
علم الهی
,
کتاب مکنون
,
قضا و قدر
,
معرفت فطری
,
مرجح
,
معارف الهی
,
قرآن و حدیث
,
بداء
,
کتاب مبین
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
جدال
,
مکتب تفکیک
,
اندیشه دینی
,
تعین اول
,
عقل و علم
,
فضیلت علم
,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی)
,
دلیل نقلی(قسیم دلیل عقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی)
,
عقل فطری
,
کتب مکتب تفکیک
,
آثار مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
نظریه امر بین امرین ,
قدریه ,
جبر و تفویض ,
جبریت ,
مفوضه ,
شابک (isbn):
978-600-264-010-9
چکیده :
نوشتار حاضر، ترجمه ای است از كتاب «توحید الامامیه» توسط محمد بیابانی اسکویی و بهلول سجادی كه طی آن مولف كوشیده است، مقوله توحید فطری را شرح و تبیین نماید. مترجم در ابتدای كتاب چنین میگوید: "در این كتاب سخن از خدا شناسی است ولی نه آن گونه كه شخصی با تفكر و تدبر درباره ذات خدای سبحان بخواهد تعریفی از او ارائه دهد، تا خواننده بتواند او را اجمالا تصور كند و از آن پس تصدیق نماید، بلكه این كتاب چنین معرفتی از خدا را ممنوع و محال می داند و بر این مبنا تاكید می ورزد كه در قرآن كریم و روایات اهل بیت (ع) معرفت، فعل خداست و همگان از این نعمت بزرگ برخوردارند." مهم ترین مباحث كتاب بدین قرار است: معرفت خدا در قرآن و احادیث، موافق تعریف، تذكر و یادآوری معرفت فطری خدا، توحید، نفی توصیفات از خدای تعالی، تفكر و تكلم در ذات خدا و صفات او، جدال، علم خدای تعالی، قدرت خدا، حدوث عالم و جبر و اختیار.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انواع بحث و جدال، بد و خوب
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قران كريم كتاب هدايت ماست و در ان دستورات زيادي براي رشد و تعالي همه جانبه ما وجود دارد. از جمله اين تعليمات ، دستوراتي در آخر سوره نحل است كه در ان به روش صحيح بحث و برخورد منطقي با مخالفان ميپردازد. در آيه 125 سوره نحل ميفرمايد: ادْعُ إِلى سَبي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بحث و جدال
,
جدال احسن (کلام)
,
جدال
,
جدال مذموم
,
اخلاق گفتگو
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بایدها و نبایدهای گفتار از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
مجتبی محمدی انویق، ابوالفضل خوش منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آداب سخن گفتن در قرآن
,
کلام در قرآن
,
باید و نباید گفتار در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
غیبت ,
استهزا ,
دعا ,
ذکر خداوند ,
صبر ,
حسادت ,
طلب آمرزش و مغفرت ,
منت ,
اهل بیت(ع) ,
سلام (اسماء تنزیه الهی) ,
جدال ,
سلام ,
استهزا ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
حلم ,
ذکر ,
دعا ,
تهمت ,
جدال ,
حسد ,
سخن چینی ,
عیب جویی ,
غیبت ,
افشای راز ,
سوگند دروغ ,
تهمت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
باید و نباید مطلق ,
حسادت در قرآن ,
حلم در قرآن ,
تربیت گفتاری ,
گفتار قرآنی ,
معیارهای سخن ,
باید گفتاری ,
نباید گفتاری ,
سوء برداشت ,
دشنام به مقدسات ,
جدال بیهوده ,
افشای بدی ,
بد دهانی ,
نجوای به اثم ,
تحریک نامحرم ,
سخن منکر ,
سخن بدون عمل ,
سخن منافقانه ,
غلو در دین ,
سخن سخیف ,
رد تهمت ,
ابراز شهادت ,
دعا برای والدین ,
گفتن حقیقت ,
افترا به ذات الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
قرآن کریم علاوه بر ذکر اهمیت گفتار و اصول کلی آن، معیارها و ملاکهای سخن صواب و پسندیده را بیان کرده و همچنین بایدها و نبایدهای گفتاری را نیز خاطر نشان ساخته است تا نشان دهد که چه چیزهایی را حتماً باید بر زبان جاری کرد و چه چیزهایی را اصلاً نباید ذکر کرد. بایدها و نبایدهای گفتاری در قرآن کریم دو دسته اند: الف) بایدها و نبایدهای گفتاری در زمینه اخلاق و تربیت ب) بایدها و نبایدهای گفتاری در زمینه فقه و احکام. بایدها و نبایدهای گفتاری قرآن در گروه اول، خود سه دسته اند: دسته ای به طور مستقیم به رابطه انسان با خداوند اشاره دارد، دسته ای به طور مستقیم به رابطه انسان با سایر افراد اشاره دارد و بالاخره دسته آخر که به صورت کلی تری مطرح می شود. بایدها و نبایدهای مطرح شده در قرآن کریم حاوی مطالب و نکات ظریفی در بخش های مختلف فقهی، اخلاقی، تربیتی و در زمینه های گوناگون فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره هستند که توجه به آنها جامعه را به سوی رشد و بالندگی سوق می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ديدگاه تفسيری علامه طباطبايی پيرامون روابط بين الملل
نویسنده:
مرضيه محصص، فتحیه فتاحی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید محمدحسین طباطبایی
,
حکومت اسلامی
,
تفسیر قرآن
,
علوم سیاسی و روابط بین الملل
,
فلسفه سیاست
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
تساهل و تسامح دینی ,
جامعه اسلامی ,
مصلحت جامعه ,
عدالت طلبی ,
اصل دعوت ,
جهانبینی توحیدی ,
جدال ,
علوم انسانی (سایر) ,
pacifism ,
دعوت الهی ,
شمول آموزه های قرآن ,
آیات اجتماعی قرآن ,
احکام سیاسی اسلام ,
پیمان های بین المللی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
بازپژوهی آراء اجتماعی انديشمندان مسلمان در حوزه مسائل بين الملل، موضوعی درخور توجه است. علامه طباطبايی، مفسری آشنا با گستره انديشه های معاصر، به فراخور آيات قرآنی، بدين امر اهتمام داشته است. مقاله حاضر با روشی تحليلی، خطوط كلی جهان بينی قرآنی علامه طباطبايی در عرصه بين الملل و اصول حاکم بر تعامل های دولت اسلامی با ديگر کشورها را بررسی کرده است. به اجمال می توان اذعان داشت که وی معتقد است غالب احکام اسلامی دارای روح اجتماعی هستند، همچنين قرآن کريم، ظرفيت استخراج تمامی آموزه های بنيادين علوم انسانی را دارا است. نگرش علامه طباطبايی نسبت به برخورداری جامعه از واقعيتی عينی و فرافردی و اصالت بخشی به مصلحت های جامعه، مبانی ديگری است که سبب شکل گيری اصول دولت اسلامی در عرصه تعاملات بين المللی از اين منظر شده است. همزيستی مسالمت آميز، عدالت طلبی، صلح گرايی، اصل دعوت، پايبندی به پيمان های بين المللی، از مهم ترين اصول حاکم بر تعامل های بين المللی دولت اسلامی در نگاه ايشان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در کتاب تعلیم و تربیت شهید ثانی مطالبی آمده است که راه گریز از ستیزهجویی با مردم، سکوت یا جلوگیری از جدال است، حال سؤال این است: پس جدال احسن که در قرآن بیان شده است برای چیست؟ مگر با همین جدال ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ احتجاج نمیکردند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در مورد سؤال، ابتدا مفهوم«جدال»، و «اقسام آن در قرآن» را مورد بررسي قرار داده و در پايان به ويژگيهاي جدال و مناظرات ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ اشاره مي شود. مفهوم جدل: جدال به معناي گفت و گو براي غلبه برطرف مقابل و نيز پيچاندن او است و در اصل به م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
جدال احسن (کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مسائل اجتماعی در قرآن
,
ستیزه جویی
کلیدواژههای فرعی :
بحث و جدال ,
جدال ,
جدال به احسن ,
جدال به غیر احسن ,
جدال ,
جدال مذموم ,
جدال ممدوح ,
جدال احسن و غیر احسن ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید