مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
عبادت بالمعنی الاعم
>
امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف
امر و نهی آشکار
امر و نهی ابوین
امر و نهی اجتماعی
امر و نهی اشتباهی
امر و نهی امور احتیاطی
امر و نهی انفرادی
امر و نهی با احتمال تاثیر خلاف
امر و نهی با احتمال عذر
امر و نهی با احتمال قیام غیر
امر و نهی با ادعای فتوا
امر و نهی با اراده گناه
امر و نهی با ارتکاب اطراف علم اجمالی
امر و نهی با ارتکاب شبهه بدویه
امر و نهی با اطمینان به قیام غیر
امر و نهی با اطمینان به کفایت غیر
امر و نهی با تاثیر
امر و نهی با تاثیر عکس
امر و نهی با خوف مفسده
امر و نهی با دست
امر و نهی با شک در توبه
امر و نهی با شک در شرایط
امر و نهی با ظن به عدم اصرار
امر و نهی با ظن به عدم تاثیر
امر و نهی با ظن به قیام غیر
امر و نهی با ظن به کفایت غیر
امر و نهی با عجز از اصرار
امر و نهی با عدم تاثیر
امر و نهی با عدم ظهور توبه
امر و نهی با علم اجمالی
امر و نهی با علم به عدم اصرار
امر و نهی با قدرت اجمالی
امر و نهی با قیام بدون تاثیر غیر
امر و نهی بدون رعایت مراتب
امر و نهی به بیان حکم شرعی
امر و نهی به بیان مفاسد گناه
امر و نهی به جاهل
امر و نهی به غیر متجاهر
امر و نهی به غیر مکلف
امر و نهی به متجاهر
امر و نهی پنهانی
امر و نهی جاهل
امر و نهی در مقدمات حرام
امر و نهی رعیت
امر و نهی زبانی
امر و نهی زوج
امر و نهی زوجه
امر و نهی سلطان
امر و نهی شفاهی
امر و نهی عادل
امر و نهی عالم
امر و نهی عبد
امر و نهی غنی
امر و نهی غیر مکلف
امر و نهی فاسق
امر و نهی فرزند
امر و نهی فقیر
امر و نهی قلبی
امر و نهی کتبی
امر و نهی متجری
امر و نهی متوقف بر اجازه گناه
امر و نهی متوقف بر اجتماع
امر و نهی متوقف بر تصدی ریاست
امر و نهی متوقف بر تهدید
امر و نهی متوقف بر تهیه اسباب
امر و نهی متوقف بر گناه
امر و نهی متوقف بر مفسده ( مأمور و منهی )
امر و نهی متوقف بر مفسده (آمر و ناهی )
امر و نهی متوقف بر موعظه
امر و نهی متوقف بر موونه
امر و نهی مدعی عذر
امر و نهی معذور
امر و نهی موجب وهن شریعت
مراعات در امر به مستحب
نهی از منکر
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 38
عنوان :
تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الكریم المجلد2 : دراسة تفصیلیة حول الآیات التی تمسك بها الأئمة علیهم السلام
نویسنده:
الشیخ محمد جعفر الطبسی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مرکز فقهی ائمه اطهار (ع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات
,
آیات الاحکام
,
مسایل فقهی
,
توسل ائمه به قرآن
,
توحید صدوق
,
الغیبة: شیخ طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
وافی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
1- قرآن کریم (متون اسلامی مرجع)
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
02- نهج البلاغه
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
عیون أخبار الرضا علیه السلام (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
وجوب امر به معروف ,
مساقات ,
نکاح موقت ,
مزارعه صحیح ,
ودیعه ( عقد ) ,
وکالت مطلق ,
وکالت در ودیعه ,
نذر واجب ,
اطعمه و اشربه ,
شهادت ( گواهی ) ,
حدود ( عام ) ,
دیات ( عام ) ,
قتل (قصاص ) ,
ربا گرفتن ,
ربای قرضی ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
تجارت (خاص) ,
احکام اطعمه و اشربه ,
عده طلاق ,
نقل مزارعه ,
اقامه حدود ,
کد کنگره:
BP 136 /9 /ط2 ت8
چکیده :
اين کتاب در دو جلد به تمام تمسّکات أئمّه(عليهم السلام) در فقه به قرآن کريم اشاره شده است و مجموع آيات مورد استشهاد ائمه(عليهم السلام) به 774 آيه رسيده، و شيوه کار در اين کتاب بدين صورت است که اول آيه مورد استشهاد امام آمده، سپس روايتي که متضمن آن آيه است آورده شده و سعي شده روايت تقطيع نشود. سپس روايت مورد شرح و تفسير قرار گرفته از زبان مرحوم علامه مجلسي و يا مرحوم فيض کاشاني و يا مرحوم ملاصالح مازندراني و در پايان به منابع آن روايت در کتب أربعه و وسائل الشيعة و جامع أحاديث الشيعة، و هرگونه اختلاف در متن و يا سند وجود دارد، در پاورقي به آن اشاره شده است. و اين کتاب طبق گفته بعضي از اساتيد درس خارج حوزه علميه جايگاهش در حوزه خالي بود و يا طبق گفته بعضي از اساتيد و محققين اين کتاب بهترين دليل بر عدم تحريف الکتاب است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه امر به معروف و نهی ازمنکر در امر تربیت
نویسنده:
تهمینه یونسپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
آموزش و پرورش
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
تربیت
,
ماهیت
,
ماهیت
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
ماهیت
,
روانشناسی تربیتی
,
روانشناسی تربیتی
,
روانشناسی تربیتی
,
روانشناسی تربیتی
,
روانشناسی تربیتی
چکیده :
درک درست از این موضوع و عملیاتی کردن آن در بین افراد جامعه، مستلزم آگاهی از فلسفه آن یعنی چیستی (ماهیت)، چرائی (ضرورت و اهداف) و چگونگی (اصول و روش) می باشد. بدین منظور این تحقیق تلاش داشته است با بهره گیری از روش تحلیل فلسفی فرارونده و روش استنتاجی در قالب قیاس عملی، فلسفه امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار دهد. نتایح حاصل گردیده از تحقیق، در خصوص ماهیت و قلمرو امر به معروف و نهی از منکر دربرگیرنده، موضوع واجب و همگانی بودن، قوام شریعت دین، وظیفه پیامبران و صفت اولیاء و مومنین بوده است.موضوع چرائی یعنی اهداف شامل دستیابی فرد و جامعه به کمال، اصلاح جامعه، بصیرت و خودآگاهی، تعهد آفرینی، جهانی شدن نیکی ها،ضامن اجرای قوانین الهی و منشا و ظهور و بروز رحمت الهی و چگونگی دربردارنده اصول دارا بودن معرفت، اصلاح شرایط، مسئولیت پذیری، اجتماع، پاسداشت کرامت آدمی، تذکر و عمل گرایی، متناظر با آنها روش های اعطای بینش، زمینه سازی، تغییر موقعیت، مواجهه بانتایج عمل، تحریک ایمان، کلام نرم ولین، اندرز و موعظه و الگوسازی بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عقاید کلامی در آثار ناصرخسرو
نویسنده:
فاطمه کوپا
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
ناصر خسرو
,
ثواب و عقاب
,
علوم انسانی
,
حدوث و قدم
,
فرشتگان
,
خیر و شر
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جبر و اختیار(کلام)
,
رؤیت
,
امامت
,
تکلیف (افعال الهی)
,
توبه
,
حسن و قبح
,
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
بهشت
,
جهنم
,
کفر
,
لطف
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
قضا و قدر
,
شیطان
,
قرآن
,
الهیات(کلام جدید)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
جهنم
,
بهشت
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
عَدلٌ
,
قرآن
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
کفر
,
کفر
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
خداشناسی
,
کفر
,
13. علم کلام
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
ایمان
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
,
الهیات و معارف اسلامی
چکیده :
در این رساله عقاید کلامی در آثار ناصرخسرو مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارگرفته است . روش کار به این صورت بوده است که پس از پرداختن به شرح زندگی و احوال و سبک سخنسرایی و مذهب حکیم تاریخچهای مختصر در مورد علم کلام و چگونگی پیدایش آن مورد بحث قرار گرفته است تا خواننده آمادگی لازم را برای ورود به بحث پیدا کند، سپس درباره مذهب اسمعیلیه که طریقه و مشرب حکیم بوده، بحث شده است ، پس از آن هر کدام از مباحث کلامی بصورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است و سپس به نظر برخی از فرق اشاره شد و در پایان هر مبحث عقیده حکیم درباره آن مسئله خاص بیان شده است . حسن این روش آن است که خواننده ابتدا با مباحث کلامی و نظر فرق مختلف کلامی و اختلاف اندیشهها آشنا میشود وسپس عقیده و نظر حکیم مورد بحث قرار میگیرند تا طرز تفکر وی کاملا معلوم و آشکار شود و فهم مسائل کلامی او در مباحثش سهل و آسان گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین آسیبشناسی تربیت اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
اکرم حاجکاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اجتماعی
,
آسیب شناسی
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
رفتار اجتماعی
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
این پژوهش به آسیب شناسی تربیت اجتماعی ازنظر گاه قرآن وروایات می پردازد .ازآنجا که به سبب آسیب دیدن تربیت اجتماعی حریم های انسانی ومرزهای سلوک اجتماعی متزلزل می شود وحرمت شکنی ها وتباهی ها ظهور میکند تبیین وبررسی آسیبهای تربیت اجتماعی ضرورت دارد. این تحقیق درصدد پاسخگویی به چهار پرسش است .آسیبها وآفتها در تربیت اجتماعی در قالب چه موضوعاتی قابل بررسی است؟از دید گاه قرآن و روایات آسیب شناسی بینشی ،گفتاری ورفتاری تربیت اجتماعی چه مولفه ها و موضوعاتی را در بر می گیرد؟این پژوهش درشش فصل تنظیم شده وسیر حرکتی ما در این کار بدین صورت است:ابتدا بهتبار شناسی واژگان پرداخته شده وآنگاه آسیبهای بینشی ،گفتاری ورفتاری مورد تبیین واقع شده است درمجموع یافته های پژوهش به اختصارعبارت از:تربیت اجتماعی کلیه آموزه های الهی ودینی است که موجب اصلاح رابطه انسان باخود ودیگران می شود وسرانجام انسان را به قرب الهی می رساند در نگاه قرآن وروایات انسان بر اساس فطرت خدادادی موجودی اجتماعی ست وچون اجتماعی بودن اوبر اساس بینش،گفتارورفتار اوشکل میگیرد لذا برای رسیدن به تربیتاجتماعی صحیح نیازدارد تا بینش، گفتار ورفتار خود را براساس ضابطه واصولی بنیان نهد تا مسئله تربیت اجتماعی حالتطبیعی خود راطی کند بنابراین چون رفتارهای انسان بر اساس بینش وشناختی است که او از مسائل دارد اگراین شناختنادرست باشدآسیبها وآفتهایی را در بر خواهد داشت لذا شایسته است که اصول فکری وبینش انسان بر اساس ساختار صحیحی استوارگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تذکره الفقهاء المجلد 9
نویسنده:
تالیف العلامه الحلی الحسین بن یوسف بن المطهر ؛ تحقیق موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث .
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فقه تطبیقی
,
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلیدواژههای فرعی :
صلح ,
جهاد ( فقه) ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
مجاهد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 182/3 /ع8ت4
چکیده :
تَذکِرَة الفقهاء، اثری جامع در فقه استدلالی و تطبیقی با گرایش فقهیِ امامی، به عربی، نوشته حسن بن یوسف بن مطهر حلّی مشهور به علامه حلّی، دانشمند امامی قرن هفتم وهشتم است. علامه حلّی، این کتاب را به درخواست فرزندش محمد، معروف به فخرالمحققین، نوشت و چنانکه در مقدمه تأکید کرده، در این کتاب به اختصار فتاوا و ادله فقهی را بر پایه فقه امامی و با اشاره به آرای مخالف و داوری میان مذاهب به روشی منصفانه آورده است. به گفته مؤلف، کتاب در چهار قاعده تنظیم شده، اما به غیر از دو قاعده عبادات و عقود، بقیه آن در دسترس نیست. هر قاعده نیز مشتمل بر شش کتاب است. مؤلف در هر مسئله ابتدا نظر مقبول خود را در قالب بیان نظریه فقیهانی از امامیه که با آن نظر موافق اند، نوشته وسپس با آوردن نام برخی موافقان از میان صحابه و تابعین و فقهای مذاهب دیگر و با استناد به ادله مورد قبول عامه و خاصه به تحلیل آن پرداخته است. در بیان نظریه های مخالفان با توجه به احاطه خود بر آرای فقهی امامیان و اهل سنّت و ذکر ادله آنان، گاهی به نقد و پاسخگویی پرداخته و چه بسا پاسخهایی مفروض در توجیه آنها ذکر کرده و خود به آنها پاسخ داده است. بدین ترتیب، در بسیاری از فروع و مسائل فقهی، نوعی مناظره و گفتگوی علمی بر پایه مبادی مفروض صورت گرفته، ولی در برخی مسائل (بیشتر در ابواب معاملات) به ذکر نظریات مخالفان اکتفا نموده است، بی آنکه به پاسخگویی بپردازد. از فقهای شیعه، علاوه بر آرای شیخ طوسی که بسیار موردتوجه مؤلف بوده، نظریات شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن جنید، ابن ابی عقیل، علی بن بابویه، سلار دیلمی و ابوالصلاح حلبی بیشتر ذکر شده است. از میان پیشوایان اهل سنّت نیز به آرای شافعی بیش از دیگران پرداخته و گاه نظر برخی پیروان مذاهب چهارگانه، مانند محمد بن حسن شیبانی و ابویوسف و زُفَر و جصّاص (رازی) و اسماعیل مُزنی و داود ظاهری هم مورد توجه قرار گرفته است. همچنین آرای بسیاری از فقهای صحابی و تابعی، از جمله ابن عباس، ابن مسعود، ابن ابی لیلی، ابن عمر، مجاهد، انس بن مالک، حسن بصری،سفیان ثوری، عطاء بن ابی رَباح، محمد بن شهاب زُهْری، ابراهیم نخعی، سعید بن مسیّب،محمد بن سیرین و قَتادة بن دِعامه، ذکر شده است. گاهی نیز به آرای مذاهب دیگر مانند زیدیه و قاسمیه (شاخه ای از زیدیه پیروان قاسم بن ابراهیم رسّی) اشاره شده است. بر این اساس، برخی محققان تذکرة الفقهاء را از مهمترین منابع فقه مقارَن (تطبیقی) و گروهی دیگر آن را از جمله منابع موجود در باره علم الخلاف (خلافیات) می دانند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بایدها و نبایدهای گفتار از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
مجتبی محمدی انویق، ابوالفضل خوش منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق در قرآن
,
قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آداب سخن گفتن در قرآن
,
کلام در قرآن
,
باید و نباید گفتار در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
غیبت ,
استهزا ,
دعا ,
ذکر خداوند ,
صبر ,
حسادت ,
طلب آمرزش و مغفرت ,
منت ,
اهل بیت(ع) ,
سلام (اسماء تنزیه الهی) ,
جدال ,
سلام ,
استهزا ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
حلم ,
ذکر ,
دعا ,
تهمت ,
جدال ,
حسد ,
سخن چینی ,
عیب جویی ,
غیبت ,
افشای راز ,
سوگند دروغ ,
تهمت ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
باید و نباید مطلق ,
حسادت در قرآن ,
حلم در قرآن ,
تربیت گفتاری ,
گفتار قرآنی ,
معیارهای سخن ,
باید گفتاری ,
نباید گفتاری ,
سوء برداشت ,
دشنام به مقدسات ,
جدال بیهوده ,
افشای بدی ,
بد دهانی ,
نجوای به اثم ,
تحریک نامحرم ,
سخن منکر ,
سخن بدون عمل ,
سخن منافقانه ,
غلو در دین ,
سخن سخیف ,
رد تهمت ,
ابراز شهادت ,
دعا برای والدین ,
گفتن حقیقت ,
افترا به ذات الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
قرآن کریم علاوه بر ذکر اهمیت گفتار و اصول کلی آن، معیارها و ملاکهای سخن صواب و پسندیده را بیان کرده و همچنین بایدها و نبایدهای گفتاری را نیز خاطر نشان ساخته است تا نشان دهد که چه چیزهایی را حتماً باید بر زبان جاری کرد و چه چیزهایی را اصلاً نباید ذکر کرد. بایدها و نبایدهای گفتاری در قرآن کریم دو دسته اند: الف) بایدها و نبایدهای گفتاری در زمینه اخلاق و تربیت ب) بایدها و نبایدهای گفتاری در زمینه فقه و احکام. بایدها و نبایدهای گفتاری قرآن در گروه اول، خود سه دسته اند: دسته ای به طور مستقیم به رابطه انسان با خداوند اشاره دارد، دسته ای به طور مستقیم به رابطه انسان با سایر افراد اشاره دارد و بالاخره دسته آخر که به صورت کلی تری مطرح می شود. بایدها و نبایدهای مطرح شده در قرآن کریم حاوی مطالب و نکات ظریفی در بخش های مختلف فقهی، اخلاقی، تربیتی و در زمینه های گوناگون فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره هستند که توجه به آنها جامعه را به سوی رشد و بالندگی سوق می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابعاد اخلاقی امر به معروف و نهی از منکر در سیره انبیا در قرآن
نویسنده:
مرضیه خسروی گهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نوح
,
سیره انبیا
,
موسی
,
حضرت عیسی
,
صالح
,
معارف قرآن
,
ابراهیم
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
ندارد
,
هود
چکیده :
امر به معروف و نهی از منکر در اسلام از اهمیت و جایگاه ویژهای برخوردار است، به طوری که طبق روایات، واجبات دیگر بر پایه آن بنا میشوند. با این حال، این فریضۀ مهم عمدتاً از منظر فقهی مورد مطالعه قرار گرفته و آداب و ابعاد اخلاقی این فریضۀ بنیادین، کمتر مورد اهتمام بوده است. بر این اساس، رسالت پژوهش حاضر عبارتست از: واکاوی عملکرد پیامبران (نوح ×، ابراهیم ×، موسی ×، عیسی ×، هود × و صالح ×) در مواجهۀ با معروفات و منکرات و ارائۀ مدلی اخلاقی از فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» بر اساس سیرۀ نبوی حضرات در قرآن. در مجموع و به طور گزیده آنچه دربارۀ امر به معروف و نهی از منکر در زندگی این پیامبران بیشتر به چشم میخورد برخورد توأم با رأفت و محبت همراه با صبر و شکیبایی است اما این محبت باعث نمیشود که ایشان از بیان استدلالهای منطقی با قاطعیت وصف نشدنی چشم پوشی کنند بلکه همواره بر روی مواضع خود حتی با وجود تهدید و تمسخر پافشاری کرده و در جهت بیدار کردن فطرتهای خداجو تلاش میکردند. در این راه گاه وجدان ها را با تهدید و بیم دادن از عذاب الهی بیدار میکردند و گاهی با بیان نعمتهای الهی و تحریک حس شکرگذاری و قدردانی آنان را به یاد منعم اصلی انداخته و با وعده نعمات الهی و بهشت آنان را به سمت راه درست که همان دین توحیدی است ترغیب مینمودند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی نظری تربیت دینی جوانان
نویسنده:
عبدالرحیم سیفینژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آسیب شناسی
,
آموزش دینی
,
معارف اسلامی
,
جوانان
,
حمایت خانواده
,
تربیت معلم
,
دَیِّن
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
این تحقیق تحت عنوان «آسیبشناسی نظری تربیت دینی جوانان» است. ویژگیهای دورهی جوانی اقتضاء میکند که در تربیت جوان اصول فطری، منطقی و عقلی رعایت شود تا فعالیتهای تربیتی در او موثر باشد؛ نادیده گرفتن این اصول موجب شده تا تربیت، در جوان درونی نشود و عامل درونی گرایش به سوی خوبیها و پرهیز از بدیها در او تقویت نشود. این ناکامیها ریشه در آسیبهایی دارد که خواسته یا ناخواسته از جهات مختلفی بر روند جریان تربیت وارد شده و مانع نتایج مطلوبی میشود. اولین آسیب از جهت روشهای تربیتی است، روشهای ناصوابی مانند شیوهی نادرست امر به معروف و نهی از منکر، جبر، اکراه و تحمیل، همچنین ناهماهنگی در گفتار و رفتار و نحوهی معرفی الگویها، از روشهای آسیبزا در تربیت معرفی شدهاند. آسیب دوم از جهت ابزار تربیت است، در این بخش نواقص و کاستیهای ابزار تربیتی مانند فعالیتهای رسانهها، مساجد و فضاهای ورزشی تفریحی و نیز فرهنگ و تهاجم فرهنگی مورد بحث قرار گرفته.یکی دیگر از آسیبهای تربیتی از جهت آموزش بوجود میآید. در این بخش خانواده به عنوان اولین و مهمترین کانون تربیتی فرزند معرفی شده و آسیبهای رفتاری والدین و محیط خانه و برنامههای حاکم بر خانه به عنوان آسیبی مهم در تربیت صحیح جوان دانسته شده، همچنین متون آموزش درسی و متناسب نبودن محتوای آنها با نیازهای جوانان و پاسخگو نبودن سوالات آنها به عنوان آسیبی دیگر از جهت آموزش معرفی شده و در پایان نقش معلم در تربیت دینی جوانان و کمبودها و کاستیهایی که این نقش را کم تأثیر کرده بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا حضرت حسین(رض) در ایّام حج مکه را ترک نمودند؟ : دوره اول، پیش شماره سوم : حبل المتین
نویسنده:
مولوی رحمت الله سالارزهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام حسین (ع)
,
قیام امام حسین (ع)
,
حج امام حسین (ع)
,
حج (اعم )
,
ترک حج
کلیدواژههای فرعی :
علت قیام امام حسین (ع) ,
یزید ,
ظلم حاکمان ,
وجوب امر به معروف و نهی از منکر ,
بیعت با یزید ,
مردم کوفه ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
دفاع از نفس خود ,
دفاع از مال خود ,
روز ترویه ,
چکیده :
یکی از سؤال هایی که درباره قیام حضرت سیدنا امام حسین(رض) مطرح است این که چرا آن حضرت در روز ترویه که همه مسلمانان از مناطق دور و اطراف مکه وارد مکه شده اند احرام بسته و برای انجام اعمال حج به طرف منی و عرفات حرکت می کنند ولی ایشان بر خلاف همه ی مسلمانان در همان روز از مکه خارج شده و به سوی عراق حرکت نمودند؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 168 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسئله خاتمیت از دیدگاه شهید مطهری، دکتر شریعتی و علامه اقبال لاهوری
نویسنده:
راضیه عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین خاتم
,
نبوت
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
خاتمیت
,
معارف اسلامی
,
دانشمندان
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
اجتهاد
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
محمد (ص)، پیامبر اسلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه کلامی
,
شریعتی، علی
,
اندیشه کلامی
,
اقبال لاهوری، محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه کلامی
,
شریعتی، علی
,
اندیشه کلامی
,
اقبال لاهوری، محمد
,
دکتر علی شریعتی
,
درباره مرتضی مطهری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
اصل خاتمیت به عنوان یک آموزه جزمی ومسلّم اسلام به این معناست که با بعثت رسول گرامی اسلام پرونده نبوت در دو شکل تبلیغی و تشریعی مطلقاً بسته شد. اما در عصر جدید همگام با نوآوری و دستاوردهای علمی و فنی و به چالش کشیده شدن سنت و دین، عقیده خاتمیت از جمله مقولاتی بود که از سوی برخی از اندیشمندان معاصر مورد بازاندیشی قرار گرفت. اولین شخصیتی که تفسیری نوین از خاتمیت ارائه داد اقبال لاهوری، متفکر پاکستانی بود. میتوان گفت سفرهای که اقبال در درک روشنفکرانه از دین گسترد، هنوز برای برخی روشنفکران امروز مأکولات فراوانی دارد. اما از میان متفکران معاصر شاید هیچکس به اندازه دکتر شریعتی از اقبال تأثیر نپذیرفته است. تفسیری که اقبال و به تبع او شریعتی از خاتمیت ارائه دادند در ظاهر به نفی دیانت منتهی میشد نه ختم نبوت، و همین امر واکنشهای متفاوتی را در بین اندیشمندان مسلمانبرانگیخت، که در این میان استاد مطهری نقش عمدهای در روشنگری افکار ایفا نمود. ایشان با تأکید بر بلوغ فکری و اجتماعی بشر در عصر خاتمیت و توانایی او در حفظ کتاب آسمانی خویش، تفسیری از خاتمیت ترتیب داده که بر چهار رکن استوار است: انسان و اجتماع- وضع خاص قانونگذاری اسلام- علم و اجتهاد- استعداد پایانناپذیر قرآن و سنت.رساله حاضر به قصد بررسی آراء و نظرات این سه متفکر اسلامی در باب خاتمیت در چهار فصل نگارش یافت. فصل اول شامل مقدمه و کلیاتی درباره بیان مسأله، اهداف، پیشینه تحقیق و...میباشد. فصل دوم مشتمل بر پنج گفتار: ضرورت نبوت، اهداف نبوت، لوازم معنایی وتوجیه خاتمیت، ادله اثبات خاتمیت و فلسفه ختم نبوت است. فصل سوم به بررسی نظرات سه اندیشمند مسلمان معاصر، استاد مطهری، علامه اقبال لاهوری و دکتر شریعتی در خصوص خاتمیت پرداخته و پایان این فصل به تطبیق نظرات آنها اختصاص یافته، به این نتیجه میرسیم که مقصود شریعتی و اقبال این نیست که نیاز بشر به تعلیمات الهی و وحیانی پایان یافته و بشر در اثر بلوغ فکری نیازی به این تعلیمات ندارد، بلکه مقصود ایشان استغنای از وحی جدید است نه مطلق وحی. و توجه آنان به عقل به معنای دادن وضع استقلالی به عقل در حوزه معرفتشناسی است نه چیزی بیشتر از این، لذا لازمه حرف آنان نفی دین نیست. در فصل چهارم پارهای از شبهات برون دینی و درون دینی خاتمیت آورده و به پاسخ آنها اشاره شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 38
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید