مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
قاعدة اصالت تذکیه حیوان (قواعد فقهی جعفری) قاعدة اصل حریت (قواعد فقهی جعفری) قاعدة اصل عدم ولایت (قواعد فقهی جعفری) قاعدة الاذن فی الشئ اذن فی لوازمه (قواعد فقهی جعفری) قاعدة الامتناع بالاختیار لا ینافی الاختیار (قواعد فقهی جعفری) قاعده اتلاف (قواعد فقهی جعفری) قاعده اجزاء‌ (قواعد فقهی جعفری) قاعده احترام (قواعد فقهی جعفری) قاعده احترام خون مسلمان (قواعد فقهی جعفری) قاعده احسان (قواعد فقهی جعفری) قاعده احیاء (قواعد فقهی جعفری) قاعده اخذ اجرت بر واجب (قواعد فقهی جعفری) قاعده ارشاد (قواعد فقهی جعفری) قاعده استیفاء (قواعد فقهی جعفری) قاعده اشتراک (قواعد فقهی جعفری) قاعده اصالت صحت (قواعد فقهی جعفری) قاعده اضطرار (قواعد فقهی جعفری) قاعده اعانت بر اثم و عدوان (قواعد فقهی جعفری) قاعده اعتبار دار الاسلام (قواعد فقهی جعفری) قاعده اعتبار ید مسلمان (قواعد فقهی جعفری) قاعده اعراض (قواعد فقهی جعفری) قاعده اقامة الحدود إلی من إلیه الحکم (قواعد فقهی جعفری) قاعده اقدام (قواعد فقهی جعفری) قاعده اقرار عقلا قاعده الاتمام علی الحاضر (قواعد فقهی جعفری) قاعده الإجارة‌ أحد معایش العباد (قواعد فقهی جعفری) قاعده الأقرب یمنع الأبعد (قواعد فقهی جعفری) قاعده الاقرب یمنع الاقرب (قواعد فقهی جعفری) قاعده الجمع مهما امکن أولی من الطرح (قواعد فقهی جعفری) قاعده الدین مقدم علی الارث (قواعد فقهی جعفری) قاعده الزام (قواعد فقهی جعفری) قاعده الزعیم غارم (قواعد فقهی جعفری) قاعده الضرورات تتقدر بقدرها (قواعد فقهی جعفری) قاعده القصر علی المسافر (قواعد فقهی جعفری) قاعده المجالس بالأمانة (قواعد فقهی جعفری)‌ قاعده الممنوع الشرعی کالممتنع العقلی (قواعد فقهی جعفری) قاعده المؤمنون عند شروطهم (قواعد فقهی جعفری) قاعده الوصیة حق علی کل مسلم قاعده الوقوف علی حسب ما یوقفها اهلها (قواعد فقهی جعفری) قاعده امکان الحاق فرزند (قواعد فقهی جعفری) قاعده امکان حیض (قواعد فقهی جعفری) قاعده انتفاء کل به انتفاء جزء‌ قاعده انتفاء‌ مشروط بانتفاء شرطه (قواعد فقهی جعفری) قاعده انحلال عقود (قواعد فقهی جعفری) قاعده اهم و مهم (قواعد فقهی جعفری) قاعده بطلان کل عقد بتعذر الوفاء بمضمونه (قواعد فقهی جعفری) قاعده بنای بر اکثر (قواعد فقهی جعفری) قاعده بینه و یمین (قواعد فقهی جعفری) قاعده تجاوز (قواعد فقهی جعفری) قاعده تحالف (قواعد فقهی جعفری) قاعده تداخل اسباب و مسببات (قواعد فقهی جعفری) قاعده تدرأ الحدود بالشبهات (قواعد فقهی جعفری) قاعده تساقط (قواعد فقهی جعفری) قاعده تسامح در ادله سنن (قواعد فقهی جعفری) قاعده تسبیب (قواعد فقهی جعفری) قاعده تسلّط (قواعد فقهی جعفری) قاعده تصدیق امین (قواعد فقهی جعفری) قاعده تفویت (قواعد فقهی جعفری) قاعده تقیه (قواعد فقهی جعفری) قاعده تلازم بین غرامت و فایده (قواعد فقهی جعفری) قاعده تلازم بین نماز و روزه (قواعد فقهی جعفری) قاعده تلف در زمان خیار (قواعد فقهی جعفری) قاعده تلف مبیع قبل از قبض قاعده جب (قواعد فقهی جعفری) قاعده حجیّت بینه (قواعد فقهی جعفری) قاعده حجیت ظن در نماز (قواعد فقهی جعفری) قاعده حجیت قول ذی الید (قواعد فقهی جعفری) قاعده حرمة‌ تقریر الجاهل علی جهله (قواعد فقهی جعفری) قاعده حرمت ابطال اعمال عبادی (قواعد فقهی جعفری) قاعده حرمت اهانت به محترمات دین (قواعد فقهی جعفری) قاعده حرمت تسبیب الی الحرام (قواعد فقهی جعفری) قاعده حرمت تصرف در مال غیر (قواعد فقهی جعفری) قاعده حل (قواعد فقهی جعفری) قاعده حیازت (قواعد فقهی جعفری) قاعده حیلوله (قواعد فقهی جعفری) قاعده دلالت نهی بر فساد (قواعد فقهی جعفری) قاعده ذکاة الجنین ذکاة امه (قواعد فقهی جعفری) قاعده رجوع جاهل به عالم (قواعد فقهی جعفری) قاعده سبق (قواعد فقهی جعفری) قاعده سماع قول ذی الید (قواعد فقهی جعفری) قاعده سوق (قواعد فقهی جعفری) قاعده شرط فاسد (قواعد فقهی جعفری) قاعده شفعه (قواعد فقهی جعفری) قاعده صلح (قواعد فقهی جعفری) قاعده ضمان الید (قواعد فقهی جعفری) قاعده طهارت (قواعد فقهی جعفری) قاعده عدل و انصاف (قواعد فقهی جعفری) قاعده عدم تزکیه (قواعد فقهی جعفری) قاعده عدم سماع انکار بعد از اقرار (قواعد فقهی جعفری) قاعده عدم شرطیت بلوغ در احکام وضعی (قواعد فقهی جعفری) قاعده عدم ضمان امین (قواعد فقهی جعفری) قاعده عدول (قواعد فقهی جعفری) قاعده غرور (قواعد فقهی جعفری) قاعده فراش (قواعد فقهی جعفری) قاعده فراغ (قواعد فقهی جعفری) قاعده فساد (قواعد فقهی جعفری) قاعده قرعه (قواعد فقهی جعفری) قاعده قصد (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل جنایة لامقدر لها ففیها الارش (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل ذی ناب من السباع و مخلب من الطیر حرام (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل رهن فإنه غیر مضمون (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل شیئ یابس ذکی (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل عضو یقتص منه مع وجوده تؤخذ الدیة مع فقده (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل کافر نجس (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل ما جاز الصلاه فیه جاز التکفین به (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل ما جاز بیعه جاز رهنه (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل ما صحّ إعارته صحّ إجارته (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل ما لا یجوز الصلاه فیه لا یصح التکفین فیه (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل مدع یسمع قوله فعلیه الیمین (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل مسکر مائع بالاصالة فهو نجس (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل من لم یباشر القتل لم یقتصّ منه (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل من مرّ بمیقات وجب علیه الاحرام (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل من وجب نفقته علی الغیر وجبت فطرته علیه (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل منحور مذبوح حرام (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل موضع وجب فیه الرد قدّم (قواعد فقهی جعفری) قاعده کل واجب بالعنوان الاولی یتقدم علی الواجب بالعنوان الثانوی (قواعد فقهی جعفری) قاعده کلّما جاز اخذ الرهن به جاز اخذ الضمین به (قواعد فقهی جعفری) قاعده کلما کان عین المال موجوداً‌ فالحکم ردّه بعینه (قواعد فقهی جعفری) قاعده کلما کان قابلاً للتذکیه و لم یذک شرعاً فهو میتة (قواعد فقهی جعفری) قاعده کلما کان له منفعة‌ محلّلة مقصودة تصح اجارته (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا تعاد (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا دیة‌ لمن قتله الحد (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا ربا إلا فی ما یکال أو یوزن (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا رهن إلاّ مقبوضاً (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا شک فی النافله (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا شک لکثیر الشک (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا شک للامام و المأموم مع حفظ الآخر (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا ضمان علی المستعیر (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا مسامحة فی التحدیدات (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا میراث للقاتل (قواعد فقهی جعفری) قاعده لا نذر فی معصیة و مرجوح (قواعد فقهی جعفری) قاعده لاتجتمع الزکاتان فی عین واحدة (قواعد فقهی جعفری) قاعده لزوم (قواعد فقهی جعفری) قاعده لوث (قواعد فقهی جعفری) قاعده لیس للضامن الا ما خسر (قواعد فقهی جعفری) قاعده ما أتلف مال الغیر (قواعد فقهی جعفری) قاعده ما لا یضمن بصحیحه لا یضمن بفاسده (قواعد فقهی جعفری) قاعده ما یباع فی سوق المسلمین فهو ذکیّ (قواعد فقهی جعفری) قاعده ما یصح بیعه یصح اجارته (قواعد فقهی جعفری) قاعده ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده (قواعد فقهی جعفری) قاعده مشروعیت عبادات صبی (قواعد فقهی جعفری) قاعده من أدرک رکعة فقد أدرک الصلاة‌ (قواعد فقهی جعفری) قاعده من ادرک رکعة من الوقت فقد ادرک الوقت (قواعد فقهی جعفری) قاعده من استخرج ماء فهو له (قواعد فقهی جعفری) قاعده من ملک (قواعد فقهی جعفری) قاعده میسور (قواعد فقهی جعفری) قاعده نفی سبیل (قواعد فقهی جعفری) قاعده نفی عسر و حرج (قواعد فقهی جعفری) قاعده وجوب اعلام الجاهل فیما یعطی (قواعد فقهی جعفری) قاعده وجوب تخلیه بین مال و مالک (قواعد فقهی جعفری) قاعده وجوب دفع الاشد بالاخف (قواعد فقهی جعفری) قاعده یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب (قواعد فقهی جعفری) قاعده ید (قواعد فقهی جعفری) قاعده یستباح بالتیمم ما یستباح بالطهارة المائیة‌ (قواعد فقهی جعفری)
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 52
قاعده درء و تطبیق آن با تفسیر شک به نفع متهم در حقوق موضوعه
نویسنده:
محمودی فیروز
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از قواعد مهم حقوق جزای اسلامی که علیرغم اهمیت فراوان آن، کمتر درباره‌اش پژوهشهای مفید انجام شده، «قاعده درء» است. در حقوق کیفری موضوعه نیز از «تفسیر شک به نفع متهم» که از جهات گوناگون، به قاعده مزبور شبیه است، در دو قلمرو حقوق‌ جزای عمومی و آیین دادرسی کیفری سخن به میان آمده است. فهم درست این دو قاعده بویژه اولی، ما را در درک سیاست کیفری شریعت اسلامی یاری می‌دهد. در این مقاله کوشش شده است با مراجعه به متون اصلی و معتبر، مراد شریعت‌اسلامی از قاعده درء و نیز دلالت و قلمرو آن غوررسی شود. در این قاعده که عقل نیز بدان حکم می‌کند، قضات مخاطبان قاعده هستند. در شبهاتی که در رسیدگی به یک پرونده برای قضات عارض می‌شود - اعم از آنکه منشأ آن شبهه عارض بر متهم باشد یا شبهه‌ای که رأسا برای ایشان ایجاد می‌شود - صدور حکم محکومیت و اجرای کیفر، منوط به حصول علم به حکم و موضوع برای قاضی است. این قاعده از این جهات، مشابه قاعده مذکور حقوق‌کیفری موضوعه است.
صفحات :
از صفحه 123 تا 159
گزاره کلامی تأثیرگذار در اجتهاد (جامعیّت شریعت)
نویسنده:
علی رضا صابریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
بعضی از گزاره‌های کلامی به صورت مستقیم در استنباط فقهی تأثیرگذار است. جامعیّت و کمال شریعت یکی از گزاره‌های کلامی مؤثر در تفسیر متون دینی است. طبق قول مختار، دین برای سعادت دنیا و آخرت است. بر اساس جامعیّت دین مؤثر، متون دینی قابلِ تفسیر، در همین راستا تفسیر می‌گردند. دین اسلام به تشریع احکام کلی و جزئی پرداخته، اما این‌گونه وضع قوانین، به معنای کافی بودن آنها در همه ابعاد زندگی انسان‌ها نیست و لازم است در چارچوب قوانین شرع اقدام شود. یکی از نتایج مهم بحث جامعیّت و کمال شریعت، اشتمال دین بر دولت و نهاد اجرایی است. پذیرش این قول به معنای تأسیس همه قواعد و اصول حکومت‌داری نیست، بلکه شریعت می‌تواند بعضی از قواعد و اصول عُقلایی را تأیید، برخی را تخطئه و به اظهار دیدگاه خود اقدام نماید.
صفحات :
از صفحه 31 تا 55
استصحاب
عنوان :
نویسنده:
روح‌ الله موسوی خ‍م‍ی‍ن‍ی‌
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «الاستصحاب» اثر آيت الله روح‌ الله موسوی خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ (قدس سره)، به زبان عربى و درباره يكى از كاربردى‌ ترين بحث‌ هاى اصول عمليه علم اصول فقه است كه دسته‌ اى از انديشمندان اين عرصه، تأليفات مستقلى را به آن اختصاص داده‌ اند. كتاب، مشتمل بر چهار فصل، نه تنبيه، يك خاتمه و دو عنوان كلى «حال ادلة الاستصحاب مع سائر الادلة» و «حال الاستصحاب مع سائر القواعد» است. فصل اول، درباره تعريف استصحاب و بررسى احتمالات مختلف در زمينه اصل عملى يا اصل شرعى بودن يا اماره شرعى يا... بودن استصحاب و از ادله اربعه نبودن آن و بيان ضابطه اصولى بودن يك مسئله و... است. فصل دوم، درباره وضعيت جريان استصحاب در احكام عقلى و بيان اشكالات وارده بر شيخ انصارى و پاسخ آنها و... است. فصل سوم، پيرامون تفصيل بين شك در رافع و شك در مقتضى و ذكر اخبار استصحاب و... است. فصل چهارم، درباره احكام وضعى و تحقيق ماهيت آنها و... است.
رسائل العشرة
نویسنده:
روح الله موسوی خمینی
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س),
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الرسائل العشرة»، تالیف آیة الله العظمی حضرت امام روح الله موسوی خمینی است. مباحث اصولى‌اى كه در اين اثر به آن پرداخته شده است، عبارتند از: التقيّة اين مبحث را پس از تدريس آن در سال 1373ق آنگاه كه روزهاى كمى از ايام تحصيل مانده نوشته است. اين مبحث بعد از بحث تقيه در وضو و مسح بر خفين آمده است. ظاهرا مؤلف هنگامى كه كتاب المكاسب المحرمه را نگاشت بر اين رساله تعليقه زد و در چاپ اول كتاب، حاشيه و متن با يكديگر مخلوط شد. فروع العلم الإجمالي اين رساله را مؤلف هنگام تدريس آن در سال 1375ق در هفت فرع و با همان ترتيب سيد يزدى(قدس سره) در عروه الوثقى نگاشته است. چنانچه در تقريرات شاگردان ايشان آمده، اين فروع را يك ماه قبل از انتهاى دوران تحصيل ايراد فرموده بود. آنگاه كه مباحث الفاظ در اصول فقه را به اتمام رسانيد و تدريس بخش دوم اصول را به سال بعد موكول نمود. اين رساله داراى مباحث ارزشمندى است كه تا كنون به چاپ نرسيده است و ظاهرا وقت به يارى حضرت امام (قدس سره) نيامد تا آن را بازبينى كند و همچنان به صورت چك نويس و ناقص باقى مانده است.
تنقیح الأصول المجلد 4 - 1
نویسنده:
روح الله موسوی خمینی؛ تقریر نویس: حسین تقوی اشتهاردی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«تنقیح الاصول» (مباحث الاجتهاد و التقلید)، اثر حضرت امام خمینی مي باشد كه به زبان عربي نگاشته شده است. این كتاب مشتمل بر مجموعه تقریرات و درس‌ های امام خمینی (ره) در باب اصول فقه است كه آن را در حوزه‌ های علمیه نجف اشرف تدریس می‌كرده‌ اند. این كتاب پس از جمع‌ آوری، به تصحیح و شرح حسین تقوی اشتهاردی (یكی از شاگردان امام خمینی ره) در قالب چهار جلد تدوین شده است. اشتهاردی پس از ذكر جزء به جزء مطالب امام خمینی (ره)، نظرات دیگر علما را برگرفته از كتاب‌ هایی چون: احتجاج، من لایحضر الفقیه، وسائل الشیعه، كفایت الاصول، مقالات الاصول، نهایت الاصول و بدائع الافكار در كنار نظرات امام درج كرده است.
قواعد عام در فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی از منظر کتاب سرالاسراء
نویسنده:
مصطفی همدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
چکیده :
سِرُّالإسراء تألیف استاد عرفان و اخلاق معاصر، مرحوم آیت‌الله سعادت‌پرور است که با روش‌های اجتهادی به استنباط معارف عرفانی و آموزه‌های اخلاقی از کتاب و سنت پرداخته است. این تحقیق، به تدوین قوانین عامی می‌پردازد که در پسْ‌زمینۀ روش مؤلف کتاب سِرُّالإسراء برای فهم آیات و روایات عرفانی و اخلاقی و یا در صدور توصیه‌های تربیتی بر اساس کتاب و سنت به کار رفته است. این قواعد، هم‌وزن قواعد فقهی در دانش فقه و دارای همان کاربرد و کارکرد در حوزۀ عرفان و اخلاق اسلامی است؛ و برای نخستین بار، در این تحقیق، به عنوان حوزه‌ای نو در عرفان و اخلاق اسلامی معرفی می‌شود. تحقیق حاضر با روش کتابخانه‌ای و بر اساس شیوۀ استقرائی (تحلیل تماتیک) با بررسی صدها نمونه از روش استاد فقید، در استنباط از آیات و روایات اخلاقی در این کتاب، توانسته نُه قاعدۀ کلی حاکم بر روش ایشان را استخراج کند و مصادیق و کارکردهای این قواعد را نیز نشان دهد.
صفحات :
از صفحه 149 تا 177
بررسی قاعده عدل و انصاف و آثار آن
نویسنده:
علی محامد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
چکیده :
قاعده عدل و انصاف آثار فراوانی در فقه دارد. این مقاله در پی اثبات این قاعده با استدلالات فقهى، عدل و انصاف را از نظر لغت و اصطلاح معنا مى‌کند و براى اثبات آن به دو دسته دلیل تحت عنوان دلایل عمومى و خصوصى می پردازد تا کلیت و عمومیت قاعده را اثبات کند. در بخش دیگر، مصادیقى را از ابواب فقه برمی‌ شمرد و رابطه بین این قاعده را با قاعده قرعه مورد توجه قرار می‌دهد و به اثبات می‌رساند که قاعده عدل و انصاف بر قاعده قرعه مقدم است. در بخش پایانى مقاله، ضمن بیان نتیجه این قاعده یادآورى می کند که فقیه باید در استنباط احکام به این قاعده توجه نماید و در صدور فتوا از آن بهره گیرد.
صفحات :
از صفحه 235 تا 270
بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر
نویسنده:
روح‌ الله موسوی خ‍م‍ی‍ن‍ی‌
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (س),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«بدائع الدرر في قاعدة نفي الضرر» تأليف روح‌ الله خمينى (ره)، رساله‌ اى است پيرامون قاعده نفى ضرر كه به زبان عربى و در سال 1368 ق، نوشته شده است. پيرامون اهميت اين اثر، بايد به اين نكته اشاره نمود كه «قاعده لا ضرر» در زمره آن دسته از قواعد فقهيه است كه مورد عنايت ويژه فقيهان بوده و هماره درباره آن، افزون بر كتاب‌ هاى ويژه قواعد فقهيه و منابع اصولى، رساله‌ هاى مستقلى نگاشته شده است كه اثر حاضر، از جمله آنها بوده و دقت، ژرفايى و نوآورى امام (ره) در اين رساله ارزشمند، چهره ممتازى به آن بخشيده است. در مقدمه محقق، ضمن اشاره به گوشه‌ هايى از زندگانى امام خمينى (ره) و توضيح «قاعده لا ضرر» اقدامات تحقيقى صورت‌ گرفته در كتاب را تشريح كرده است. امام (ره) در فصل اول، قاطعانه به صدور اين جمله از معصوم (ع) در ضمن روايات حكم مى‌ كند، اما صدور آن را بطور مستقل از معصوم (ع) مورد ترديد و اشكال قرار مى‌ دهد و بر مرحوم نائينى كه مدعى است اين جمله افزون بر اين كه در ضمن روايات وارد شده، مستقلا نيز از معصوم (ع) صادر شده است، خرده مى‌ گيرد. امام (ره) فصل دوم را به بيان و بررسى اشكالاتى كه ورود اين جمله در ذيل روايات «شفعه و منع فضول الماء» به دنبال مى‌ آورد، پرداخته است. در فصل سوم، امام (ره) وارد نشدن «لا ضرر» را در ذيل اين دو قضيه با دليلى ابتكارى مى‌ پذيرد و در فصل چهارم، به تفسير و توضيح كلمه «في الإسلام» و كلمه «على مؤمن» پرداخته و احاديث معتبر را خالى از كلمه «في الإسلام» مى‌ داند. در پايان اين فصل نيز مطالبى درباره كلمه «على مؤمن» از مرحوم نائينى نقل و نقد شده است. امام (ره) در فصل ششم، به اساسى‌ ترين بحث «قاعده لا ضرر»؛ يعنى بررسى معناى كل جمله «لا ضرر و لا ضرار» مى‌ پردازد و سه نظريه اصلى را در اين‌ باره به‌ دقت و با تفصيل مورد پژوهش قرار مى‌ دهد. وى در فصل نهم، نظريه خود را درباره روايت مطرح كرده و براى توضيح آن، مقدمه‌ اى بيان مى‌ كند و آن اينكه پيامبر (ص) داراى سه مقام و منصب است.
تلخیص المرام فی معرفة الأحکام (الحج)
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ محقق: هادي قبيسي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «تلخیص المرام فی معرفة الأحکام» تاليف حسن بن يوسف بن على بن مطهر حلى در بيان قواعد فقهى مى‌ باشد و از كتاب‌ هاى مهم شيعه در قرن هشتم هجرى مى‌ باشد. علامه حلى در اين كتاب به بيان قواعد فقهى كه در استنباط احكام به كار مى‌ آيد مى‌ پردازد. وى در اين كتاب مسائلى بسيار دقيق از علم فقه و مباحثى مهم را مطرح مى‌ سازد. اين كتاب از كتاب‌ هاى مهم فقهى به شمار مى‌ آيد و تا كنون شرح‌ هاى فراوانى بر آن نگاشته شده است كه اولين آن توسط مؤلف بزرگ خود اين كتاب يعنى علامه حلى نوشته شده است.
بررسی فقهی و حقوقی انکار ضروری دین
نویسنده:
عدنان عدنانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ورود به دین اسلام مبتنی بر دواصل اساسی «توحیدونبوت »است که برخی ازفقهااصل سومی به نام «معاد»رابه آن افزوده اند.اعتقاد به وحدانیت خداوند واینکه تنها خالق هستی اوست وشریکی ندارد.وسپس اعتقاد به اینکه پیامبر اسلام ازسوی خداوند برای هدایت بشر فرستاده شده وآنچه آورده است ازقرآن واحکام دیگر همگی حق محض است واطاعت از آنها وعمل به احکام نازل شده بعنوان ضروریات دین اسلام واجب است.وباید اعتقاد به اینکه جهان سرانجامی دارد را بپذیردوهرکس که به این اصول اعتقاد نداشته باشد کافراست.پس ملاک ایمان وکفر همان بیان شهادتین وجحدوانکار لفظی آنهاست.کافر کسی است که منکر یکی ازاصول ذکر شده باشد، ولی مرتد کسی است که بعدازورود به دین از دین خارج می شود البته با تفصیلی که درمتن پژوهش بدان اشاره گردیده. درپژوهش به موضوع بحث برانگیز انکار ضروری دین باتوجه به اختلاف نظرها ی موجود پرداخته شده ،که انکار ضروری دین با چه شرایطی موجب ارتداد فرد خواهد شدیعنی اینکه آیا انکار سبب تامه کفر است ؟ با بررسی این نظر وسایر نظرات به این نتیجه می رسیم که هرانکاری که به انکار توحید ونبوت منجرشود وشبهه درآن دخیل نباشد محکوم به ارتداداست.وسپسوجایگاه این بحث یعنی انکاررا درحقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران بررسی نموده ایم.بطور کلی این مجموعه در سه فصل تهیه گردیده که درفصل اول کلیات وواژه شناسی بحث شده ودر فصل دوم ماهیت ومصادیق ضروری دین مورد بحث قرار گرفته وبه نظریات موجود حول محور انکار ضروری دین پرداخته شده است ودر فصل سوم جایگاه بحث درحقوق موضوعه بررسی گردیده است .
  • تعداد رکورد ها : 52