مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
قرآن
آیات
سُوَر
غرایب قرآن
کلمات و حروف قرآن
معانی قرآن
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
تعداد رکورد ها : 2474
عنوان :
بررسی معنای اجتبا در قرآن
نویسنده:
الهه عرب زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اجتبا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
واژه شناسی قرآن
,
زبان شناسی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
برگزیدگی ,
تبیین برگزیدگی به وسیله امر الهی ,
اختیار ,
اهل بیت(ع) ,
پیامبران اولوالعزم ,
تنزیه معنا ,
معنای مشترک ,
مجتبوین ,
فیض الهی ,
تسبیح ,
درجات معنای اجتبا ,
سیر مجتبوین در زمان ,
اصطفی ,
ثمرات اجتبا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
اگرچه واژه اجتبا یازده بار در قرآن به کار رفته است اما از دو جنبه اهمیت دارد یکی به دلیل آنکه بهترین خوبان عالم را در بر می گیرد و دیگر به لحاظ شمولیت معنایی. چرا که خداوند صراحتا آن را برای «من یشا» از بندگان قرار می دهد. همان طور که می دانیم، این واژه عموما در معانی ای چون برگزیدن و جمع آوری معنا شده است. اما هر یک از این معانی، اگرچه در برخی مصادیق انطباق دارد، در برخی موارد دیگر دچار اشکال است. مثلا در بررسی ماجرای حضرت آدم (ع) و یونس (ع): به خوبی در می یابیم اجتبا نمی تواند منصبی اعطایی از جانب خداوند باشد آن هم پس از عصیان و غضب یونس (ع)، بلکه به معنای «باز نمودن مسیری در زمانی که همه راه ها بسته است»، به کار رفته است. به این معنا که خداوند همه شرایط را درست آنجا که انتظار نمی رود با قدرت برای شخص فراهم می کند و مسیر رشد او را گاه بوسیله توبه و به سوی هدایت و گاه صالحیت باز می نماید. در این نوشتار ابتدا آرا قدما نقل شده و آنگاه به تنزیه معنای این واژه پرداخته شده است، در ادامه با نگاهی به معنای جدید در آیات مربوطه، «سیر مجتبوین در زمان» و نیز «ثمرات اجتبا» به همراه «جدول درجات معنای اجتبا» آورده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبيقی آيه ولايت در تفاسير فريقين
نویسنده:
ابراهيم كلانتری، محمدرضا عبدالله پور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ولی (اسماء افعال الهی)
,
آیه ولایت
,
ولایت امام علی(ع)
,
قرآن
,
آیه 55 مائده
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
خلافت ,
ولایت تشریعی ,
ولایت تکوینی ,
آیه مباهله ,
احقیت علی به خلافت ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
ولایت تشریعی پیامبر(ص) ,
حاکمیت سیاسی ,
تفسیر تطبیقی ,
تفاسیر فریقین ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
تفسیر اهل سنت ,
تفسیر شیعه ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
تاریخ صدر اسلام ,
مفسران فریقین ,
ولایت تفسیری ,
دولت نبوی (ص) ,
حاکمیت سیاسی ائمه (ع) ,
ولایت اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
آيه 55 مائده، از آيات چالشی و مورد اختلاف ميان علما، انديشمندان و مفسران فريقين است. دليل اصلی اين اختلاف، وجود واژه «ولی» و عبارت «الذين آمنوا...» در تركيب آيه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولين شيعه ارائه كرده اند و در ضمن بيان ديدگاه های خود، ايرادهايی به ديدگاه مفسران شيعی وارد كرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولی را در آيه ولايت، به معنای دوستی، ياری، محبت و... پنداشته اند و مصداق «الذين آمنوا...» را منحصر در علی (ع) نمی دانند، اين در حالی است كه مفسران و علمای شيعه، ولی را به معنای سرپرستی، ولايت در تصرف، ولايت سرپرستی و... گرفته، تنها مصداق كسی كه در حال نماز صدقه داده است، حضرت علی (ع) می دانند. اين دو برداشت متفاوت در تفسير آيه، سرچشمه اختلاف بين علمای فريقين گشته است. اين مقاله با روش استنادی، تحليلی به بررسی و نقد پرداخته و در نهايت با تکيه بر ادله ای چند به اثبات ديدگاه مفسران شيعه پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی محکم و متشابه در آيه هفتم سوره آل عمران
نویسنده:
مجيد حيدری فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قرآن
,
سوره آل عمران
,
آیات متشابه
,
آیات محکم
,
محکم و متشابه
,
آیه 7 آل عمران
کلیدواژههای فرعی :
تحریف قرآن ,
باطن قرآن ,
حروف مقطعه ,
اصطلاحنامه علوم قرآنی ,
کلمات ظاهر قرآن ,
تفسیر قرآن ,
خداشناسی ,
فهم قرآن کریم ,
شناسه آیات محکم ,
شناسه آیات متشابه ,
گستره شناسی متشابهات ,
منکر بودن آیه ,
غیرمنکر بودن آیه ,
قلمرو تشابه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
سید محمدباقر صدر
,
محمدجواد مغنیه
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
بر اساس آيه 7 آل عمران، آيات الاهی دو دسته اند: محكمات و متشابهات. گونه نخست ام الکتاب و اصل آن است و گونه دوم نيز دو شناسه دارد: دستاويزی برای فتنه جويان بيماردل و تاويل پذيری، از اين رو بايد شناسه های محکم و متشابه را بررسی نمود. اين نوشتار پاسخ های گونه گون قرآن پژوهان و مفسران را برشمرده و همه را بر كرسی نقد نشانده و در پايان ديدگاه برگزيده را پيش نهاده است. به نظر نگارنده شناسه محكم و متشابه اين است: نص يا ظهور آيات محكمات، بيانگر مراد واقعی گوينده آنها است، ولی متشابهات در حال برخورداری از ظهور و پيراستگی از هر گونه ابهام و اجمال و پيچيدگی لفظی و معنايی، نسبت به مقصود خدای سبحان نارسانايند. اين گفته با عنايت به رهنمودهای درونی سوره آل عمران هويدا می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دانش تفسیری ویژه اهل بیت (ع)
نویسنده:
رضا مودب، سکینه آخوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
امام شناسی
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عصمت امام (ع) از خطا ,
معرفت خاص ,
وحی الهی ,
سوره مُلک ,
آیه 41 انفال ,
کلمات ظاهر قرآن ,
تفسیر باطن قرآن ,
تفسیر ظاهر قرآن ,
مصداق باطنی آیه ,
سطوح تفسیر ,
سطح ظاهری تفسیر ,
سطح درونی تفسیر ,
فهم کامل قرآن ,
تفسیر امور غیبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
قرآن کریم به عنوان آخرین کتاب آسمانی، رسالت هدایت نسل های بشر را به عهده دارد و اهل بیت (ع) مخاطبان اصلی آن، مفسر و مبین آن هستند. تفسیر معصومین (ع) به دلیل گستره و عمق معانی و ارتباط و اتصال آموزه های این خاندان به وحی، ویژه ایشان است به گونه ای که دیگران توانایی چنین فهم و تفسیری را ندارند و از ورود به این وادی ناتوانند. معرفت و تفسیر ویژه اهل بیت (ع) شامل: درک مراد اصلی آیات، فهم دقیق و غیر قابل خطا از بطون قرآن، تاویل صحیح آیات متشابه، بیان مصادیق باطنی برای آیات و بیان امور غیبی است که تنها در انحصار معصومین است و دیگر مفسران به فراخور سطح علمی خود، به مراتبی از تفسیر دست یافته و از بیانات تفسیری اهل بیت برخوردارند. این مقاله با استناد به روایات تفسیری اهل بیت (ع) و بیان نمونه هایی از آن، در صدد اثبات معرفت خاص اهل بیت (ع) نسبت به قرآن و انحصار فهم کامل قرآن به ایشان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استنباط های فقهی تفسیری ائمه اطهار (ع) از آیات الاحکام غیر مشهور
نویسنده:
مهدی پیشوایی، فریده پیشوایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استنباط فقهی ائمه (ع)
,
آیات الاحکام
,
تفسیر قرآن
,
مفسران احکام قرآن
,
تفسیر روایی
,
اصطلاحنامه فقه
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
استنباط فقهی ,
اهل بیت(ع) ,
شرک ,
منابع فقه ,
احکام فقهی ,
قرآن ,
عدالت(فقه) ,
طاعت ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
صوفیان (صوفیه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
بخشی از آیات قرآن به بیان احکام شرعی دین مبین اسلام می پردازد. از این رو قرآن کریم اولین و مهم ترین منبع استناد و استخراج احکام فقهی میان فقهای فریقین است. به نظر مشهور اندیشمندان علوم قرآنی تعداد این آیات، که به آیات الاحکام شهرت دارد، 500 آیه است. این تحقیق بر آن است تا به بررسی آیاتی بپردازد که امامان معصوم (ع) از آن آیات، استنباط فقهی داشته اند اما جزء آیات الاحکام مشهور شمرده نشده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که با توجه به وسعت دلالت آیات قرآن و نیز استشهادهای امامان معصوم (ع) به آیاتی که در ظاهر و دلالت اولیه خود ارتباطی به احکام و مسائل فقهی ندارند، می توان دایره آیات الاحکام را وسیع تر از آنچه تاکنون پذیرفته شده، دانست. همچنین این گونه استنادهای امامان معصوم (ع) و برداشت های ظریف فقهی آنان از برخی آیات قرآن، حاکی از بینش الهی ویژه آنان در پرتو امامت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مستندات اختصاص واژه «اهل البیت» به خمسه طیبه در آیه تطهیر
نویسنده:
محمد امیری، کیوان احسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه التطهیر
,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر)
,
اهل بیت(ع)
,
عصمت خمسه طیبه
,
ائمه (ع) در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
همسران پیامبر ,
اهل ,
تفسیر تطبیقی ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر شیعه ,
شان نزول آیه تطهیر ,
اهل در قرآن ,
تغییر ضمیر در آیه تطهیر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2228-7256
چکیده :
آیه تطهیر یکی از پرمناقشه ترین آیات قرآن بین مفسران فریقین پیرامون مساله عصمت اهل بیت علیهم السلام است. مفسران شیعه «اهل البیت» را مختص خمسه طیبه علیهم السلام می دانند و در مقابل، برخی از مفسران اهل سنت «اهل البیت» را مختص زنان پیامبر، برخی دیگر شامل زنان پیامبر و خمسه طیبه و برخی دیگر آن را اعم از خویشان و اقوام پیامبر و... می دانند. در این بین یکی از ادله مفسران شیعه بر این ادعا، «تغییر ضمیر» از جمع مونث به جمع مذکر در آیه تطهیر است. این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی جهت نقد و ارزیابی این مطلب، به واژه شناسی کلمه «اهل» و موارد استفاده آن در لغت و قرآن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که هر چند با استشهاد به شواهد تاریخی و استناد به روایات متقن، می توان ثابت کرد «اهل البیت» اختصاص به خمسه طیبه دارد، اما استناد اغلب مفسران شیعه به «تغییر ضمیر» محل بحث و تامل است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى دنيا از ديدگاه قرآن و انجيل و استلزامات تربيتى مربوط به آن
نویسنده:
حميده فرح بخش، حميدرضا علوى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق مسیحی
,
انجیل
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
تعلیم اخلاق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
ماهیت دنیا
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق در قرآن ,
اعتقاد به معاد ,
حیات اخروی ,
حیات دنیوی ,
سرشت انسان ,
حیات جاویدان ,
شهوات ,
حب دنیا ,
ناپایداری دنیا ,
اخلاق در انجیل ,
تربیت صحیح ,
غنیمت شمردن زندگی ,
فریبندگی دنیا ,
دنیا مزرعه آخرت ,
هدف قرار دادن دنیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
امام خمینی
چکیده :
دنيا يكى از مهم ترين بسترهاى تربيت انسان مى باشد و شناخت ماهيت آن، در زندگى انسان بسيار حايز اهميت است. براى رسيدن به شناخت صحيح در مورد دنيا، كتب آسمانى حايز اهميت هستند. اين تحقيق به بررسى ويژگى هاى مشترك دنيا از ديدگاه قرآن و انجيل مى پردازد. بدين منظور، قرآن و انجيل در زمينه ويژگى هاى دنيا مورد مقايسه قرار گرفته اند و ويژگى هاى مشترك دنيا استخراج شده و سپس اين ويژگى ها با توجه تفاسير قرآن و انجيل و آراء دانشمندان مسلمان و مسيحى، مورد توصيف و تحليل قرار گرفته اند. استلزامات تربيتى مربوط به هر ويژگى به روش استنتاجى استخراج شده است. با توجه به نتايج تحقيق، ويژگى هاى مشترك دنيا در قرآن و انجيل را مى توان اين گونه برشمرد: 1. دنيا فريبنده است؛ 2. دنيا ناپايدار است؛ 3. دنيا مزرعه آخرت است. همچنين استلزامات تربيتى استنتاج شده از اين ويژگى ها به ترتيب عبارتند از: شناخت حقيقت زيبايى هاى دنيا و خويشتن دارى در مقابل آنها؛ عدم وابستگى به دنيا و پرهيز از هدف قرار دادن دنيا؛ 3. غنيمت شمردن زندگى دنيا و استفاده از آن براى فراهم كردن توشه آخرت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل مؤثر بر دین پذیری و دین گریزی جوانان از دیدگاه جوانان
نویسنده:
لیلا معافی، عباس اشرفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دینداری
,
دین گریزی
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
دین پذیری
,
تربیت جوانان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
اهل بیت(ع) ,
سیره امام علی علیه السلام ,
تربیت خانوادگی ,
ساری ,
رسانه های گروهی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
تعلیم آموزه های دینی ,
آگاهی دینی ,
قرآن ,
همسالان ,
عملکرد مربیان ,
جامعه دانشجویی ,
روش نمونه گیری تصادفی ,
عملکرد افراد مذهبی ,
شناخت اراده فردی ,
جامعه دانش آموزی ,
مربیان دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
دین پذیری به معنای اعتقاد، پذیرش و اطاعت نسبت به هرآنچه خدای سبحان توسط انبیا و ائمه: برای جامعه بشری نازل کرده است. دین گریزی نیز به معنای عدم اعتقاد، عدم پذیرش و یا عدم اطاعت نسبت به آن. این پژوهش با هدف شناخت «عوامل مؤثر بر دین پذیری و دین گریزی جوانان»، با تأکید بر آموزه های دینی، به این امر پرداخته است. جامعه آماری تحقیق حاضر، تعداد 377 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه یک ساری و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری (15 تا 29 ساله) می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی و طبقه ای انتخاب شده اند. روش تحقیق، توصیفی از نوع زمینه یابی بوده و پرسش نامه محقق ساخته دارای 23 سؤال، پس از اعتبارسنجی (روایی و پایایی) از روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزار spss انجام شده است. یافته ها نشان می دهد که نوع تربیت خانواده ها، رابطه دوستان و همسالان، عملکرد افراد مذهبی، رسانه های گروهی و شناخت اراده فردی، بر دین پذیری جوانان تأثیر دارد. در جامعه دانشجویی و دانش آموزی نیز بیشترین تأثیر را به ترتیب شناخت و آگاهی از دین، نوع تربیت خانواده، عملکرد مربیان و افراد مذهبی، رابطه دوستان و همسالان و رسانه های گروهی دارا می باشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى ویژگى هاى مشترک انسان از دیدگاه قرآن و انجیل و استلزامات تربیتى مربوط به آن
نویسنده:
حمیده فرح بخش، حمیدرضا علوى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان
,
انسان شناسی دینی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انسان در انجیل
کلیدواژههای فرعی :
هدایت تکوینی ,
خلق آدم (ع) ,
انجیل ,
الهیات مسیحی ,
قرآن ,
کرامت نفس ,
الگوی تربیتی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
ضعف ذاتی انسان ,
تقریب پیروان ادیان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
انسان، موضوع تربیت است و شناخت او از مهم ترین مباحث در حوزه تعلیم و تربیت. تا انسان به طور صحیح شناخته نشود، نمی توان به امر تعلیم و تربیت او پرداخت. کتب آسمانی که برای هدایت انسان نازل شده اند، به انسان و هدایت و سعادت او توجه ویژه ای مبذول داشته اند. رجوع به این متون وحیانی، بینش صحیحی در مورد شناخت انسان در اختیار می گذارد. این پژوهش به بررسی ویژگی های مشترک انسان از دیدگاه قرآن و انجیل می پردازد. بدین منظور، ضمن مقایسه دیدگاه قرآن و انجیل در زمینه ویژگی های انسان، ویژگی های مشترک آنان استخراج شده و سپس مورد توصیف و تحلیل قرار گرفته اند. اطلاعات مورد نیاز به روش اسنادی جمع آوری شده است. استلزامات تربیتی مربوط به هر ویژگی از طریق شیوه استدلال و استنتاج استخراج شده است. نتایج مبین آن است که قرآن و انجیل در زمینه ویژگی های انسان دارای مشترکاتی هستند که تاکید بر آنها، هم یک الگوی تربیتی مشترک به دست می دهد و هم موجب تقریب و تفاهم پیروان دو دین می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش امام صادق (ع) در تفسیر عقلانی قرآن کریم
نویسنده:
محسن رفیعی، معصومه شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام صادق (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
جعفر بن محمد، امام ششم
,
تفسیر عقلانی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
روایات تفسیری ,
صفات الهی ,
رؤیت خدا ,
اهل بیت(ع) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
روش تفسیر ,
عقل ( جوهر ) ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
عرش ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
افسوس خوردن خداوند ,
نجوای خداوند با بندگان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
چکیده :
روش تفسیر عقلی، از جمله روش هایی است که در کنار سایر روش ها - همچون روش تفسیر قرآن به قرآن و روش تفسیر قرآن به سنت - برای تبیین و تفسیر آیات قرآن به کار می رود. قرآن کریم، در بر دارنده برهان های عقلی است و در بسیاری از آیات، انسان ها را به تفکر، تعقل و تدبر دعوت نموده است. بهره گیری از عقل قطعی و قراین قطعی برای تفسیر آیات قرآن، ریشه در سنت رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) دارد. امام صادق (ع) نیز - به عنوان جزئی از خاندان وحی - از استدلال های عقلی، برای تبیین و تفسیر قرآن کریم استفاده نموده که نمونه های بسیاری از آن در میان روایات تفسیری آن حضرت یافت می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
تعداد رکورد ها : 2474
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید