مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه قدیم
>
فلسفه باستان
>
فلسفه یونان
فلسفه ارسطو
فلسفه افلاطون
فلسفه ذی مقراطیسی
فلسفه فیثاغورث
فلسفه نوافلاطونی
فلسفه هراکلیتوس
نحله الیایی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 252
عنوان :
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ارسطو و ابنسینا با تأکید بر نفس نباتی و حیوانی
نویسنده:
حسین زمانیها
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نفس حیوانی
,
نفس نباتی
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
فلسفه یونان
,
فلسفه اسلامی
,
علم نفس
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
فلسفه تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
اصطلاحنامه فلسفه ,
صورت ,
ماده ,
بدن ,
تعریف نفس ,
انتلخیا ,
دوگانه انگاری دکارتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
بر اساس تفسیر رایج، تفاوت اصلی ابنسینا با ارسطو بر سر چیستی و حقیقت نفس ناطقۀ انسانی است؛ اما دربارۀ نفس نباتی و حیوانی میان ایندو اختلافنظر آشکاری وجود ندارد؛ چه اینکه هر دو، نفس نباتی و حیوانی را از سنخ صورت منطبع در ماده میدانند. ما در این نوشتار میکوشیم تا با توجه به مبانی متافیزیکی ایشان و تفسیر خاصی که هر یک از این دو فیلسوف از رابطۀ ماده و صورت ارائه میدهند، نشان دهیم، حتی دربارۀ رابطۀ نفس نباتی و حیوانی با بدن نیز میان این دو اختلافنظر آشکاری وجود دارد. ارسطو صورت - و به تبع آن - نفس را نه جوهر به معنای شیء، بلکه اصل یا ساختاری میداند که بر اساس آن ماده به عنوان یک شیء خاص مد نظر است. به همین دلیل در تحلیل ارسطو از حقیقت موجود زنده، با دو جوهر به منزلۀ دو شیء روبهرو نیستیم؛ بلکه موجود زنده جوهر واحدی است که دارای قابلیت یا ظرفیت خاصی است که به واسطۀ آن مبدأ اعمال حیاتی میشود. دقیقاً بر همین اساس است که بسیاری از ارسطوپژوهان معاصر دیدگاه عرضگرایانه دربارۀ نفس را بر دیدگاه جوهرانگارانه ترجیح میدهند؛ درحالیکه در فلسفۀ ابنسینا صورت و مادۀ دو جوهر به معنای دو شیءاند که با هم ترکیب شدهاند. به عبارت دیگر، در فلسفۀ ابنسینا در تحلیل موجود زنده - اعم از نبات، حیوان و انسان - به نوعی دوگانگی میان نفس و بدن میرسیم؛ هرچند این دوگانگی الزاماً به معنای تجرد و مفارقت نفس نباتی و حیوانی از بدن نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقاومة أهل السنة للفلسفة اليونانية - خلال العصر الاسلامی؛ ق:2-13هـ
نویسنده:
خالد كبير علال
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دار المحتسب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه یونان
,
کتب فلسفی
,
کتب کلام اهل سنت
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
منطق ارسطو ,
نظریه تکامل انواع ,
نظریه داروین ,
فلسفه غربی ,
فلسفه اسلامی ,
حیرت ,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته) ,
1- متون اسلامی (متون دینی مرجع) ,
چکیده :
موضوع هذا الكتاب هو مقاومة أهل السنة للفلسفة اليونانية ، خلال العصر الإسلامي، من النصف الثاني من القرن الثاني إلى القرن الثالث عشر الهجري . و اقصد بالفلسفة اليونانية ، كل التراث اليوناني الذي تُرجم إلى اللغة العربية ، مع ما أضافه إليه الفلاسفة المسلمون و الذميون في العصر الإسلامي ، من شروح و تلخيصات ،و زيادات و إثراءات و دراستنا هذه خالية-تقريبا –من تحقيق الأسانيد وفق منهج علم الجرح و التعديل ، لأن معظم مادتها العلمية ليست ذات أسانيد لأنها كُتبت بدونها .و أما مصادرها ، فهي متنوعة تغلب عليها المصادر السنية ، لأن الموضوع يقوم عليها بالدرجة الأولى .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ی قرون وسطایی اطلاق: دلالت شناسی پنهان در رساله ی «در پیرامون ابطال-های سوفیستی» ارسطو
نویسنده:
مهین باقری ؛ مهدی میرزاپور ؛ غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: منطق پژوهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه قرون وسطی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه ارسطو
,
اصطلاحنامه منطق
,
منطق قدیم
,
منطق در قرون وسطی
,
«ابطال های سوفیستی» ارسطو
,
نظریه ی اطلاق
,
مغالطات منطقی
,
رساله ی «در پیرامون ابطال-های سوفیستی» ارسطو
چکیده :
نظریهی اطلاق (Supposition Theory) یکی از نظریههای مهم منطقی-دلالتشناسی است که در تألیفات و تفاسیر منطقدانان قرون وسطایی در ذیل بحث «ویژگیهای حدود» مطرح گردیده است. از آنجایی که این نظریه دارای پیامدهای منطقی، فلسفی و الاهیاتی مهمی است در این پژوهش به بررسی ریشهی مفهومی و تاریخی آن می پردازیم. مدعای اصلی این پژوهش وجود پیوندی معنادار به لحاظ تاریخی و مفهومی بین نظریهی قرون وسطایی اطلاق و نظریهی مغالطات ارسطو است که در رسالهی «در پیرامون ابطالهای سوفیستی» وی مطرح شده است. بررسی مورد به مورد مغالطات مطرح شده توسط ارسطو در مقایسه و تطبیق با تحلیلهای منطقدانان قرون وسطایی این فرضیه را تقویت می کند که نظریهی اطلاق همان دلالتشناسیِ پنهان در نظریهی مغالطات ارسطو است که توسط منطقدانان قرون وسطایی ماهیتی آشکار و مستقل پیدا کرده است و در دوران قرون وسطایی متأخر در برخورد با مشکلات دلالتشناسی مختلف در ابعاد گستردهتری نیز توسعه یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق نزد فیلسوفان پیش از سقراط؛ (فیثاغوریان، سوفیستها، اتمیان)
نویسنده:
آرش کرامتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای پیش سقراطی
,
فیثاغورثیان
,
سوفسطایی
,
پیش سقراطیان
,
سوفسطاییان
,
فلسفه یونان
,
اصطلاحنامه منطق
,
اتمیان
,
اتمگرایی
,
فیثاغورس و فیثاغوریان
,
منطق قدیم
چکیده :
موضوع این پایاننامه عبارت است از بررسی دیدگاه فلسفی فیلسوفان پیش از سقراط (شامل سه مکتب فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان) به منظور شناسایی آرای منطقی آنها و تعیین اثرگذاری احتمالی این آرا بر منطق ارسطو. مهمترین منبعهای مورد استفاده درز این پایاننامه عبارتند از مجموعه آثار ارسطو، کتاب متفکران یونانی، تاریخ فلسفه یونان و کتاب Die Fragmente der Vorsokratiker. چهارچوب نظری این پژوهش عبارت است از توصیف و تحلیل دیدگاههای فلسفی و منطقی فیلسوفان پیشسقراطی (سه مکتب مورد بحث در این پایاننامه که در بالا اشاره شد) با بهرهگیری از منبعهای موجود و بررسی ارتباط احتمالی این دیدگاهها با دیدگاههای منطقی ارسطو در مرحله پس از آن. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان (لئوکیپوس و دموکریتوس) دارای دیدگاههای منطقی بودهاند؛ و پرسش فرعی عبارت از این است که آیا این دیدگاهها تأثیر مشخصی بر منطق ارسطو گذاردهاند یا تقابل مشخصی با آن داشتهاند. فرضیههای این پژوهش نیز عبارت هستند از اینکه به نظر میرسد در موردهایی مانند «کلّیات»، «مقولهبندی»، «ساختن گزاره»، «تعیین معیار صدق و کذب»، «گونهای از منطق استقرایی یا تمثیلی» و «تعریفهای منطقی»، بحثهای با اهمیتی نزد فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان جریان داشته که مورد توجه ارسطو بودهاند. این پژوهش به روش کتابخانهای صورت گرفته است. عمدة مفاهیم تخصصی این پژوهش را میتوانیم با تعریفهای ارائهشده در زیر ببینیم: - آرای منطقی: ارائة بحثهای مقدماتی و غیرنظاممند دربارة موضوعهایی مانند مقولهبندی، اثبات هندسی، صدق و کذب باورها و گفتارها، وجودداشتن یا نداشتن مفاهیم، ساختار جملهها و چگونگی استدلال. - منطق: یعنی روش استدلال درست. - دیالکتیک یا جدل: استنتاجی است که از مقدمههایی که به طور کلی پذیرفتهشدهاند، به متناقض یک تز دادهشده، استدلال میکنند. - جوهر: آنچه در زیر همه هستیهای دیگر است وتحلیل به آن پایانمیپذیرد. - مفهوم: ایدهای (کلی) است که از امور جزئی انتزاع شدهاست. - معیار یا پیمانة صدق وکذب: آنچه صادق بودن یا کاذب بودن یک گفتار، باور یا شناخت با آن مشخص میشود. - حد: آنچه مقدمههای قیاس ارسطو به آن تحلیل میشوند. - مقولهبندی منطقی: دستهبندی گفتارهای غیرمرکبی که هستی را بیانمیکنند و با ترکیب آنها، گزارههای صادق یا کاذبی دربارة هستی شکل میگیرد. - اصول اعداد فیثاغورسی: جفتهای متضاد در مکتبهای فیثاغورسی که آنها را اصول اعداد میدانستند. - اثبات هندسی: اثبات یک قضیة هندسی با شروع از اصول موضوع و بهکارگیری استدلالهای منطقی. - تقدم منطقی: مقدم بدون مؤخر قابل تصور است، اما مؤخر را نمیتوان بدون مقدم تصورکرد. - تقدم در وجود : اگر مقدم وجودنداشتهباشد، مؤخر وجودنخواهدداشت. در زمینة نقش جوهری اصول دهگانة اعداد و خود عددها (نزد فیثاغورسیان)، قراردادن انسان بهعنوان معیار تعیین صدق و کذب گفتارها و باورها و نفی واقعیت بیرون از او و نیز انکار امکان تناقضگویی (نزد پروتاگوراس و گرگیاس)، بهرهگیری از دیالکتیک (نزد گرگیاس)، انکار عینیتداشتن مفهومها و نفی وجود جوهری زمان (نزد آنتیفون)، ارائة استدلالهایی دربارة نامتناهیبودن شمار شکلهای اتمها و بخشناپذیری آنها (نزد لئوکیپوس)، به-کارگیری استدلالهایی- که امروزه مشخصنیستند- برپایة گواهی حواس برای اثبات اتمها (نزد اتمیان) و توجه به مفهومها و ارائة تعریف از چیزها (نزد پروتاگوراس، گرگیاس و دموکریتوس)دیدگاههای منطقی ارائهشدهاست و نیز فیثاغورسیان به ارائة استدلال برهانی در هندسه نزدیکشدهبودند. شاهدی نشاندهنده این که ارسطو در دیدگاههای منطقی خود، از فیثاغورسیان و اتمیان تأثیرپذیرفته یا تقابل ویژهای با آنها داشتهاست وجود ندارد، اما دیدگاه او در قراردادن واقعیت بیرونی به عنوان معیار صدق و کذب جملهها، در تقابل آشکار با دیدگاه پروتاگوراس و گرگیاس است. پیشنهاد میشود دربارة اثبات قضیههای هندسی که بنابر سندها توسط فیثاغورسیان انجامشدهاست، مطالعة بیشتری برای بررسی سیر تکاملی هندسه صورتگیرد. به تأثیرگذاری فیثاغورسیان بر افلاطون توجهشود. در مورد سوفیستها ضرورتدارد که برای فراهمآوردن پژوهشی کاملتر، به اندیشههای هراکلتیوس و پارمیندس و مکتب وی، پرداختهشود تا اثری که بر سوفیستها داشتند، آشکارگردد. بزرگترین مشکلی که در راه فراهمآوردن این پژوهش قرارداشت، زمان کم درنظرگرفتهشده برای انجام آن بود؛ که باعثشد تا این پژوهش از رشد بیشتر بازماند. از این رو نیازاست تا برای از میان برداشتن این مشکل، اقدام لازم صورتگیرد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم النفس المعرفی المعاصر
نویسنده:
انور محمد الشرقاوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: مكتبة الأنجلو المصرية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم النفس
,
نفس شناسی (علم النفس
,
روانشناسی اسلامی
,
علم نفس
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
کتب متفرقه
کلیدواژههای فرعی :
ادراک ,
فلسفه یونان ,
احساس ,
کد کنگره:
BF 311 /ش4 ع7
چکیده :
بررسی علم النفس و مسائل پیرامون آن ، موضوع کتاب حاضر می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أثر الأفلاطونية المحدثة على بناء الإلهيات عند الإسماعيلية
نویسنده:
احمد محمد جاد
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دار الهانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه یونان
,
فلسفه اسلامی
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
تاریخ اسماعیلیه
,
فلسفه اسماعیلی
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
کتب اسماعیلیه
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
امر الهی ,
عقاید اسماعیلیه ,
اصل توحید ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
تشیع اسماعیلی ,
عقل اول ,
تشخص ,
مرتبه احدیت ,
مذهب اسماعیلی ,
حقیقت کلام الهی ,
مظهر نفس کلی ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
چکیده :
کتاب حاضر به بررسی بر تاثیرات نوافلاطونی بر تفکرات اسماعیلی دارد و در چند مسئله مهم از جمله توحید، تنزیه الهی ، کلام الهی ، عقل اول و... مطالبی ذکر می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قصة الفلسفة اليونانية
نویسنده:
احمد امین, زکی نجیب محمود
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مطبعة دار الکتب المصریة,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه یونان
,
تاریخ فلسفه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه در عصر رنسانس اسلامی؛ ابوسلیمان سجستانی و مجلس او
نویسنده:
جوئل ل. کرمر، محمدسعید حنایی کاشانی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: مرکز نشر دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
19. مسایل کلامی
,
فلسفه یونان
,
رنسانس اسلامی
,
کتب فلسفی
,
شفاء: ابن سینا
,
الکامل فی التاریخ
کلیدواژههای فرعی :
افعال الهی ,
اصل توحید ,
برهان حدوث ,
استحقاق نبوت ,
علم طبیعی ,
فلسفه مادی ,
بقاء نفس ,
جوهر ,
علم اخلاق ,
کیمیا ,
اصطلاحنامه منطق ,
زمان ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
وضع علم نحو ,
قواعد حدوث و قدم ,
چکیده :
فلسفه در عصر رنسانس اسلامی ابوسلیمان سجستانی و مجلس او مولف در این کتاب با اشاره به آرمانهای آموزشی و فرهنگی دوران باستان بر آن است نشان دهد فلاسفه اسلامی تا چه اندازه در انتقال فلسفه دوران باستان به قلمرو فلسفه اسلامی همت گماردهاند .وی طی مباحثی از آشنایی و تسلط ابوسلیمان سجستانی و هم قطارانش بر فلسفه یونان باستان سخن به میان آورده, به نقش آنان در انتقال این مباحث به جامعه علمی مسلمانان اشاره میکند .بخشی از کتاب به آثار, آرا و تعالیم فلسفی سجستانی اختصاص دارد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذات فلسفه
نویسنده:
ویلهلم دیلتای، حسن رحمانی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: حسن رحمانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
فلسفه (خاص)
کلیدواژههای فرعی :
جهان بینی ,
جهان بینی فلسفی ,
جهان بینی اسلامی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه و دین ,
علم و فلسفه ,
ماهیت فلسفه ,
علم و دین (فلسفه دین) ,
چکیده :
ویلهلم دیلتای از فیلسوفان شهیر در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است که تلاش خود را مصروف بنیانگذاری علوم انسانی، از راه استقلال بخشیدن به روش خاص تحقیق در این رشته از علوم در برابر علوم طبیعی کرده است. کتاب ذات فلسفه وی به طور خلاصه مایه تفکر او را باز نموده است. نویسنده در این اثر به تبیین مفهوم فلسفه، چیستی ذات و ویژگیهای آن پرداخته و قصد وی روشن کردن این مهم است. او برای رسیدن به چنین مقصودی بررسی مفهوم فلسفه از یونان تا عصر حاضر را نیز، پیگرفته و آن را در بوته نقد نهاده از سوی دیگر به تبیین نسبت میان فلسفه و دین، هنر و ادبیات و علم به عنوان پارهای از مهمترین شاخههای علوم انسانی پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفة اليونانية حتى افلاطون
نویسنده:
عزت قرني
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
کویت: مجلس النشر العلمی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
مکتب اخلاقی افلاطون ,
مکتب اخلاقی سقراط ,
علم طبیعی ,
فلسفه مشائی یونانی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه افلاطون ,
فلسفه فیثاغورث ,
سوفسطائیه(اصطلاح وابسته) ,
فلسفه پیش از سقراط ,
اندیشه افلاطون ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
تعداد رکورد ها : 252
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید