مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال الهی
>
کتاب الهی
>
کتاب تدوینی
>
کتب آسمانی
>
کتب آسمانی پیشین
>
تورات
تورات اصلی
تورات سبعین
تورات محرف
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 299
عنوان :
تاثیر ادیان و مکتب های فلسفی هند بر سینمای عامه پسند هندوستان
نویسنده:
احمدرضا معتمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سینمای عامه پسند
,
فلسفه هنر
,
سینمای هند
,
فلسفه هندی
کلیدواژههای فرعی :
موکشه ,
کرمه ,
خیر و شر ,
سمساره ,
بهگود گیتا ,
انجیل ,
تورات ,
رامایانه ,
سینمای روشنفکری ,
ملودرام ,
نئورالیسم ,
ورنه ,
شکتی ,
تنتره ,
موسیقی ,
مایا (Maya) ,
هالیوود ,
رقص آیینی (آیین ادیان) ,
ادیان هند (ادیان آریایی) ,
آتمَن ,
برَهمن ,
واهَنهی برَهما ,
خدای هندو ,
واقعیّت گرایی ,
اسطوره سازی ,
مهابهارته ,
غایت زندکی در هندوئیسم ,
کلیشه گرایی ,
مخاطب محوری ,
فرهنگ عامه جهانی ,
ماسالا ,
بالیوود ,
صنعت خلاقه ,
اصل ملکوتی هنر ,
متون شروتی ,
سامسکارا ,
دیالوگ نویسی ,
جهان بینی هندی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
پدیدار شناسی فیلم های عامه پسند هندی، بر مبنای شناسایی توامان رمزگان فلسفی فنی، تمهیدی بر دریافت یک گفتمان بومی به مثابه فرهنگ عامه جهانی است. صورت بندی گفتمانی فیلم های عامه پسند هندی بر مبنای ساختار تفکر فلسفی _ دینی بومی و آفرینش جهان روایی رویایی و خیال انگیز، متاثر از مولفه ها و عناصر فلسفی، دینی و اساطیری، امکان تحقق پدیده ای جهانی در عین سنت گرایی و بومی گروی را فراهم آورده است. دغدغه اصلی این نوشتار کالبد شکافی از یک گفتمان روایی متناقض نماست که در عین «انبوه سازی»، «کلیشه گرایی»، «مخاطب محوری»، و ... میراث فلسفی دینی سرزمینی فرهنگ پرور و مکتب خیز را باز می تاباند. درحالیکه گفتمان روایی و ساختار هنری آثار روشن فکری سینمای هند در عین واقعیت گرایی، شخصیت پردازی، شاعرانگی، و... از بیان حداقل های هویت فرهنگی قومی و سنتی خویش عاجز می ماند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شخینا در قبالا
نویسنده:
بخشعلی قنبری، فاطمه مهدیه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شخینا
,
سفیروت
,
ان سوف
,
شِخینا (آموزههای یهودیت)
,
عرفان یهودی
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
قوم بنی اسرائیل ,
سنت یهود ,
انبیای بنی اسرائیل ,
تورات ,
دوره آخرالزمان ,
تلمود ,
سفیرا ,
عقل فعال ,
مُثُل ,
سکینه ,
صیمصوم ,
ادیان سامی ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
اصطلاحنامه عرفان ,
سفر خروج ,
گوساله پرستی بنی اسراییل ,
فلسفه دینی یهود ,
سوفیای گنوسی ,
ملخوت ,
متون حاخامی ,
میشگان ,
متون آگادایی ,
سفر ها باهیر ,
مرد خدا ,
میدارش ,
زوهر ,
سفر یصیرا ,
ییحود ,
کنیسه ,
فرایند دوقوت ,
تیفرت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
«شخینا» یکی از مفاهیم کلیدی در دین یهود، و به طور خاص، در سنت عرفانی قبالا است. این مفهوم هرچند با اصطلاح «سکینه» در فرهنگ اسلامی قابل مقایسه است، اما معانی گسترده تری را درخود جای می دهد. شخینا آخرین سفیرا از سفیراهای دهگانه در قبالا به شمار می رود که در نظام هستی شناسی آن کارکرد مهمی دارد. از شخینا گاه به صورت موجودی متشخص و تجسم یافته که در میان مردم زندگی می کند و گاه به عنوان حضور دایمی خداوند در جهان یاد می شود. اما به طور کلی، شخینا واسطه میان ان سوف (خدای نامتناهی) و جهان طبیعت است که بدون آن، جهان ما هماهنگی خود را از دست می دهد. واژه شخینا اگرچه اولین بار در تلمود به کار رفت؛ اما در طی قرون متمادی مفهوم اولیه خود را از دست داد و در سنت قبالا، گاه تحت تاثیر سوفیای گنوسی، معنای جدیدی یافت. اما آنچه در مطالعه شخینا باید مورد توجه قرار گیرد، کارکرد اساسی این سفیرا در برقراری نظم کیهانی و نزول آرامش بر بندگان صالح بنی اسرائیل است. مراقبه، تامل و اشتغال به امور معنوی، باعث نزول شخینا بر مومنان یهودی و پیوند ان سوف با شخینا می شود و در مقابل، عدم پایبندی به اوامر و نواهی کتاب مقدس، رخت بربستن و تبعید شخینا را به دنبال خواهد داشت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
همانندی مفهوم و کارکرد نیروهای خیر و شر در طومارهای بحرالمیت و عقاید ایران باستان
نویسنده:
طاهره حاج ابراهیمی، علی قادری اردکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طومارهای بحرالمیت
,
اسنی ها
,
جامعه قمران
,
ادیان ایران باستان (ادیان آریایی)
,
جهان شناسی زرتشتی
کلیدواژههای فرعی :
نزاع اهریمن و اهورامزدا ,
دین یهود ,
حضرت ادریس(ع) ,
میکائیل ,
اوستا ,
تورات ,
اهورامزدا ,
امشاسپندان ,
فرشته گرایی ,
دیوگرایی ,
اهریمن ,
دیو ,
دوره آخرالزمان ,
گاهان زردشت ,
اورمزد ,
آناهید ,
سرافیم ,
طوفان نوح ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
ثنویت زردشتی ,
میتراییسم (ادیان آریایی ایران باستان) ,
دین زردشتی (ادیان خاموش ایران باستان) ,
کتاب مقدس عبری ,
مزامیر (کتاب) ,
وهومنه ,
جهان مینوی ,
گیتی ,
سنت اولیه یهودی ,
فرزندان نور ,
فرزندان تاریکی ,
خیر و شر در ایران باستان ,
اسطوره آفرینش زرتشتی ,
اسپندارمد ,
روح نیکوکار ,
سرئوشه ,
رشنو ,
کتاب یوبیل ,
ارواح مقدس ,
پسران آسمان ,
ارواح حرامزاده ,
بلیئال ,
نفیلیم ,
فرشته شناسی زرتشتی ,
دیوشناسی زرتشتی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
طومارهای بحرالمیت به مجموعه دست نوشته هایی اطلاق می شود که از مجموعه غارهایی در منطقه ای میان مرز اسرائیل و اردن در سال 1947 میلادی در کرانه های بحرالمیت به طور اتفاقی کشف شده است. طومارها به اسنی ها تعلق دارد، که جامع های را تشکیل داده بودند که به قمران معروف است. بسیاری از مفاهیم ایران باستان به طومارها راه یافته است و به همین دلیل نظر بسیاری از پژوهش گران را به خود جلب کرده است. تقابل میان اهورامزدا و اهریمن و نیروهایشان که در طومارها به تقابل میان فرزندان نور و فرزندان تاریکی تعبیر می شود شالوده اصلی طومارها را تشکیل می دهد. رویارویی روشنایی و تاریکی به تقابل فرشتگان با دیوها منجر می شود که در مرتبه ای پایین تر از خداوند قرار می گیرند و سرانجام میان اینها نبردی به وقوع خواهد پیوست و نیروهای روشنایی بر قوای اهریمنی چیره خواهند شد. همچنین نیروهای خیر و شر در هر دو سنت دارای سلسله مراتبی هستند و هر یک از آنها کارکردهای خاص خود را دارند. چنین مفاهیمی در سنت اولیه یهودی و کتاب مقدس عبری دیده نمی شود از این رو، برخی پژوهش گران بر این باورند که اسنی ها این باورها را در اثر ارتباط با ایرانیان و دین زردشتی اقتباس کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم ایمان از دیدگاه محمد غزالی و مارتین لوتر
نویسنده:
احسان شکوری نژاد، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
لوتر
,
فلسفه دین
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
اقرار لسانی ,
قرون وسطی ,
اقرار لسانی به اسلام ,
هدیه الهی ,
صفات الهی ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
نور (اسماء ذات الهی) ,
عدل الهی ,
انجیل ,
تورات ,
خلود در آتش ,
عادل شمردگی ,
آموزه فیض ,
الهیات(کلام جدید) ,
الهیات مسیحی ,
جهنم ,
قرآن ,
تسلیم ,
توکل ,
بی اعتمادی به خدا ,
گناه ذاتی ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
تثلیث مسیحی ,
معنای اصطلاحی ایمان ,
اعتماد به خدا ,
قلب مومن ,
مفهوم لغوی ایمان ,
ایمان نجات بخش ,
ایمان به مسیح ,
آموزه آمرزیدگی ,
تجربه قلعه ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در الهیات اسلامی و مسیحی ایمان به معنی تصدیق قلبی است، تصدیقی که نور امید به سعادت این جهانی و جاودانگی را به مثابه هدیه و لطف الهی بر قلب آدمی پرتوافشانی می نماید. در نتیجه انسان مومن خودی خود را فراموش می کند و خواست خود را مقهور خواست خداوند می نماید، و در مراتب بالاتر به مقامی دست می یابد که در همه ابعاد وجودی جلوه گر ذات حق تعالی می گردد. محمد غزالی و مارتین لوتر دو متکلم و اندیشمند برجسته و تاثیرگذار در جهان اسلام و مسیحیت اند که چنین برداشتی از مفهوم ایمان در آثارشان بازتاب یافته است. در این مقاله با مطالعه آثار این دو درمی یابیم که مفهوم ایمان در اندیشه آنان عبارت است از تصدیق و درستی قلب درباره خداوند که به مثابه هدیه و لطف الهی، به منظور رستگاری و نجات، بر قلب فرد ارزانی می گردد. این موضوع بیانگر دیدگاه مشترک آنان در این زمینه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه و ظهور عرفان مسیحی
نویسنده:
علی بادامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
عرفان مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
گنوس ,
قوم بنی اسرائیل ,
عالم ماده ,
انجیل ,
تورات ,
انجیل متی ,
میراث یهودی ,
پسر خدا ,
سفر پیدایش ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلسفه افلاطون ,
گناه ذاتی ,
مکاشفه عرفانی ,
ثنویت گنوسی ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
دین یهود (ادیان سامی) ,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش) ,
تثلیث مسیحی ,
عرفان یهودی ,
دین اورفیوسی ,
حواریون ,
اسارت بنی اسرائیل ,
تعالیم عرفانی مسیح ,
زندگی زاهدانه مسیح ,
جامعه یهودی ,
خاستگاه یهودی عرفان مسیحی ,
جامعه قمرانی ,
جامعه انجیلی ,
جامعه یهود فلسطینی ,
طریقه تراپوتا ,
جنبه باطنی دین یهود ,
ادیان رمزی ,
ادیان رمزی یونانی ,
دیداخه ,
متون مکاشفه ای ,
متون آپوکریفایی ,
نظریه عشق افلاطون ,
زهد عرفانی ,
تجرد در مسیحیت ,
ایمان به آزادی روح ,
عرفان مسیح محور ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
عرفان در حیات دینی مسیحی از آغاز پیدایش مسیحیت شکل گرفت و در طی تکون و تطور خود از دو منبع درونی و بیرونی اثر پذیرفت. این پژوهش درصدد برشمردن عناصر شکل دهنده عرفان مسیحی در سده های اولیه است که در دو بخش بررسی می شود: بخش اول به میراث یهودی، یعنی ارتباط تاریخی و محیطی دو جامعه یهودی و مسیحی، شباهت های آن دو جامعه در باب عقاید دینی، مراسم و آیین ها، تاثیر کتاب مقدس عبری و نقش فیلون، و سپس تاثیر ادیان رمزی و متونی چون دیداخه، متون مکاشفاتی و آپوکریفایی و نیز آیین های گنوسی و هرمسی بر عرفان مسیحی می پردازد و در ادامه به تاثیر مکاتب افلاطونی و نوافلاطونی در گرایش مسیحیت به عرفان اشاراتی می شود. در بخش دوم در بیان تحول درونی به تاثیر انجیل ها، تعالیم عرفانی مسیح، پولس و یوحنا اشاره شده است. این پژوهش نشان می دهد که عرفان مسیحی به رغم اثرپذیری از منابع بیرونی، بیشتر از انجیل ها و تعالیم عرفانی، اخلاقی و زندگی زهدانه مسیح متاثر بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین یهود و مسائل زیست محیطی
نویسنده:
معصومه انصاری، فاطمه لاجوردی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
تورات
,
اخلاق محیط زیست
,
دین یهود (ادیان سامی)
,
اخلاق در تورات
کلیدواژههای فرعی :
تورات شفاهی ,
یهوه ,
عدالت اجتماعی ,
قوم بنی اسرائیل ,
بحران زیست محیطی ,
عالم طبیعت ,
کتاب اشعیا ,
سفر پیدایش ,
آلودگی هوا ,
فلسفه نوافلاطونی ,
نظریه صدور ,
سنّت یهودی-مسیحی ,
تصرف در طبیعت ,
آلودگی آب ,
فاضلاب ,
آسیب به طبیعت ,
زندگی با طبیعت ,
حکومت بر طبیعت ,
تفکر یهودی - مسیحی ,
روانمندانگاری ,
انسان مدارانگاری ,
خدا در یهودیت ,
غایت الهی در یهود ,
انسان در یهود ,
شأن انسان ,
طبیعت در یهودیت ,
طبیعت در دوره ربانیک ,
طبیعت در دوره میشنا ,
طبیعت در دوره تلمود ,
طبیعت در دوره هلنی ,
طبیعت در قرون وسطی ,
طبیعت در رنسانس ,
صداقت اخلاقی ,
آموزه ربانی بال تشحیت ,
شولحان عاروخ ,
زیبایی شهر ,
زندگی سالم انسانی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بسیاری از آئین های یهودی در طول تاریخ، همراه و همگام با پدیده های طبیعی شکل گرفته اند. برگزاری اعیاد یهودی در آستانه فصل بهار و پاییز از این گونه اند. میشنا و تلمود نیز آموزه های کتاب مقدس در ارتباط با طبیعت را در راستای حفظ محیط زیست شرح و بسط داده اند. یک یهودی باید با استفاده از دستورات تورات و استناد به آنها، راه هایی را برای زندگی در دنیا برگزیند که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد سازد و با تغییر و تحولات طبیعی، همچون تغییر فصل ها، سازگار باشد. این نوشتار می کوشد دیدگاه های یهودیان را نسبت به خدا، انسان و طبیعت بازگو نماید و راهکارهای شرع یهود را در ارتباط با بحران های زیست محیطی بیان کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه اخلاق یهودی در عهد عتیق
نویسنده:
اعظم پرچم، مهدی حبیب الهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات داانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
دین یهود
,
تورات
,
اخلاق دینی
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
اخلاق در تورات
کلیدواژههای فرعی :
تورات شفاهی ,
عدالت اجتماعی ,
زبان عبری ,
قوم بنی اسرائیل ,
قرون وسطی ,
مصر ,
اخلاق مسیحی ,
تقلید از خدا ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
انجیل ,
کتاب اشعیا ,
عزلت نشینی ,
طور سینا ,
احکام شرعی ,
آدم و حواء ,
فلسفه یهودی ,
دستورات اخلاقی ,
سفر پیدایش ,
آفرینش آدم ,
اخلاق یونانی ,
اخلاق عملی ,
اسفار خمسه ,
تکلیف اخلاقی ,
هلاخا (شریعت یهود) ,
کتاب ایوب ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
سفر خروج ,
سفر لاویان ,
کتاب مقدس عبری ,
اخلاق نظری ,
فلسفه اخلاق رومی - یونانی ,
دوره های اخلاق یهودی ,
موسر ,
خدامحوری اخلاق عهد عتیق ,
سادگی اخلاق عهد عتیق ,
اخلاق قومی ,
دستور اخلاقی و شریعت ,
محتوای اخلاقی تورات ,
اخلاق جهانشمول ,
رهایی بنی اسرائیل ,
اسارت بنی اسرائیل ,
حیات قداست آمیز ,
کتبیم ,
آموزه اخلاقی روایی ,
اخلاق عملی ,
اخلاق یونانی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
اخلاق یهودی یکی از قدیمی ترین سنت های اخلاق دینی است که تاثیر زیادی بر مکاتب اخلاقی بعد از خود داشته و از همین رو توجه پژوهشگران این حوزه را به خود جلب کرده است. با این حال، خاستگاه اولیه و اصلی اخلاق یهودیت، یعنی عهد عتیق، با بی مهری و بی توجهی محققان و اندیشمندان مواجه شده و درباره این موضوع کمترین آثار علمی پدید آمده است. هر چند که کتاب مقدس یک اثر اخلاقی به حساب نمی آید و تعالیم اخلاقی بخش مستقل و مشخصی از آن را به خود اختصاص نمی دهد ولی به هر حال با تحلیل گزاره های فقهی، موعظه ای و روایی آن می توان تعالیم اخلاقی زیادی از آن استخراج کرد. در این نوشتار سعی شده است نمایی کلی از جلوه های اخلاق عهد عتیق، ویژگی ها، آسیب ها و تعالیم اخلاقی این کتاب به تصویر کشیده شود و بعضی از آموزه های اخلاقی و تربیتی موجود در این کتاب و برخی تقسیمات ممکن در مورد پیام های اخلاقی آن بازگو گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اسرائیلیات آثار عطار با تاکید بر منطق الطیر و در داستان آدم و سلیمان
نویسنده:
فرهاد کاکه رش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسرائیلیات
,
حضرت آدم(ع)
,
حضرت سلیمان(ع)
,
عطار
,
منطق الطیر
کلیدواژههای فرعی :
تورات ,
داستان آدم و حوا ,
حدیث موضوع ,
صوفیان (صوفیه) ,
خطای آدم و حوا ,
توبه آدم (ع) ,
داستان انگشتری سلیمان ,
چکیده :
در پژوهش حاضرتلاش شده از منظری دیگر برآفرینش های ادبی و فکری درنظم عرفانی پرتو افکنده شود و جلوه های اسرائیلیات در اشعار عطار باز نموده شود. در این مقال کوتاه به آن بخش از اسرائیلیات مطرح و اثبات شده از طرف محققان و محدثان بزرگ پیرامون روایات مجعول و اسرائیلیات داستان آدم و سلیمان و نکات مهم تفسیری آن اشاره کرده و بازتاب آن در منطق الطیرعطار به عنوان مهم ترین اثرمنظوم عرفانی قرن ششم، نشان داده می شود. این مکتوب با روش پژوهشی توصیفی– تحلیلی بوده و هدف آن بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات به عنوان اندیشه های غیراسلامی به طور عام و میزان اثرپذیری آثار عطار به طور خاص می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ورود روایات مجعول به شعر شاعرانی چون عطار دلایلی داشته است؛ مهم ترین علل آن برداشت های شاعرانه آن ها از تفاسیر و روایات نادرست بوده و گاه ناآگاهانه از منابع ضعیف استفاده کرده و صرف نظر از نوع منبع و بدون توجه به اصالت حکایت و داستان، جهت تعلیم، تاویل و تفسیر آموزه های عرفانی از هر موضوعی سود جسته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنادرمانی دینی رنج در مثنوی معنوی و بهشت گمشده
نویسنده:
ارسطو میرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
بهشت گمشده میلتون
,
روان درمانی
,
کتاب درمانی
,
رهایی از رنج
,
رنج
,
روانشناسی دین
,
فلسفه دین
,
معنا درمانی رنج
,
دین و رنج
کلیدواژههای فرعی :
زندگی دنیوی ,
امتحان الهی ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
رضای الهی ,
میکائیل ,
انجیل ,
تورات ,
آدم و حواء ,
سفر پیدایش ,
اراده قدرت ,
قرآن ,
صبر ,
گناه ذاتی ,
کتاب ایوب ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
حکام دین یهود ,
مزامیر (کتاب) ,
رنج در قرآن ,
شخصیت اخلاقی ,
مصائب مسیح (ع) ,
معنادهی به رنج ,
مواجهه با رنج ,
اراده معطوف به معنا ,
اراده معطوف به لذت ,
تحمل مصائب ,
رنج در کتاب مقدس ,
رنج در مثنوی ,
حقیقت باطنی انسان ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
رنج واقعیت بدیهی و اجتناب ناپذیر زندگی انسان است و یکی از اهداف دین و دانش بشری کاهش و تسکین رنج بوده است. معنادرمانی یک رویکرد نوین روان درمانی است و یکی از اهداف آن تسکین یا تسهیل تحمل رنج از طریق یافتن معنا برای آن است. مسیحیت و اسلام، مانند ادیان دیگر، هم وجود رنج و چگونگی پیدایش آن را تبیین کرده اند و هم راه های مواجهه با رنج، پذیرش یا غلبه بر آن را به پیروان خود توصیه می کنند. متون ادبی دینی با توان تاثیرگذاری خاص خود در انتقال معنای تسکین دهنده ای که ادیان برای رنج قائل هستند می توانند در معنادهی به رنج بسیار موثر باشند. روان درمانگران از اوایل قرن نوزدهم به اهمیت کتاب در فرایند روان درمانی واقف شدند و اکنون بیش از نیم قرن از زمان تدوین مبانی نظری «کتاب درمانی» می گذرد. در این میان متون ادبی دینی با الهام از جهان بینی دینی و تاثیرگذاری بر هر دو قلمرو شناختی و عاطفی مخاطب خود می توانند کاربرد فراوان داشته باشند. بهشت گمشده و مثنوی معنوی به ترتیب دو متن ادبی دینی بسیار مهم و نافذ در فرهنگ های مسیحی و اسلامی هستند. بنابراین سرایندگان این دو منظومه با توجه به منابع اصلی الهام خود باید بتوانند در تسکین رنج خوانندگان شان بسیار موثر باشند. این تحقیق نشان می دهد که در این زمینه مثنوی معنوی بسیار کاربردی تر از بهشت گمشده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 141 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و تجربه امر قدسی از نگاه میرچا الیاده
نویسنده:
مهدی لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه امر قدسی
,
میرچا الیاده
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
دین ,
عالم طبیعت ,
تورات ,
اسطوره ,
آیین ,
مکان مقدس ,
زمان مقدس ,
پدیدار شناسی تجربه دینی ,
تاریخ مقدس ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
تاریخ ,
پدیدار دینی ,
قوم عبرانی ,
اسطوره شناسی دین ,
ریخت شناسی مقدس ,
ریخت شناسی نامقدس ,
کتاب مقدس و نامقدس ,
محور کیهانی ,
زمان اساطیری ,
تقدس طبیعت ,
دیالکتیک مقدس ,
دیالکتیک نامقدس ,
نمونه های ازلی ,
جهان بینی دینی ,
انبیاء عبری ,
ظهور مسیحا ,
داستان ابراهیم (ع) ,
قدرت مقدس حیات ,
خدای عبری ,
شاپا (issn):
2251 6123
چکیده :
میرچا الیاده (1907-1986م) یکی از مهم ترین دین پژوهان و سرشناس ترین محققان در زمینه اسطوره شناسی و نمادگرایی است. وی مجموعه آثار بدیعی پیرامون موضوعات دینی در زمینه هایی چون یوگا و آیین های شمنی، و ریخت شناسی و الگوهای عام تجربه دینی پدید آورد. افزون بر این، الیاده نظراتی درباره امر مقدس و کارکرد خاص دین دارد. به باور او، کار خاص دین و شعائر دینی چیزی جز افزایش مواجهه آدمی با امر قدسی نیست. عملکرد دین کمک به ظهور امر مقدس است که در ظرف طبیعت، مظاهر طبیعی و تاریخ رخ می نماید. انسان ابتدایی استعداد ویژه ای در کشف امر قدسی در طبیعت داشت، چندان که از دیدگاه او جای جای طبیعت محل ظهور امر قدسی به شمار می آمد. این در حالی است که قوم عبرانی ظهور امر قدسی را نه در طبیعت، بلکه در تاریخ می یافت. در این چشم انداز جدید، امر قدسی خود را در فراز و نشیب های تاریخی بهتر می نمایاند و این مساله پیامدهای قابل توجهی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
تعداد رکورد ها : 299
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید