مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اصول صفات ثبوتیه الهی
>
قدرت الهی
قدرت الهی بر افعال عباد
قدرت الهی بر افعال قبیح
قدرت الهی بر جنس مقدور عبد
قدرت الهی بر عین مقدورعبد
قدرت الهی بر مثل مقدور عبد
قدرت بر اعجاز
قدرت خدا بر توقف زمین
قدرت قدیمه الهی
قدرت محدثه الهی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 139
عنوان :
Ghazali's Chapter on Divine Power in the Iqtisād
نویسنده:
MICHAEL E. MARMURA
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
قدرت الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روح المعاني في تفسير القرآن العظیم و السبع المثاني المجلد 7
نویسنده:
محمود شکری آلوسي بغدادي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: ادارة الطباعة المنيرية - دار إحياء التراث العربي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتب تفسیر اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
فطرت انسان ,
آیات فطرت ,
قدرت الهی ,
استغفار ابراهیم (ع) ,
ایمان حضرت ابراهیم(ع) ,
نزول وحی ,
سوره مائده ,
سوره انعام ,
تفسیر اهل سنت ,
انزال در قرآن ,
چکیده :
روح المعاني في تفسير القرآن العظيم و السبع المثاني اثر محمود بن عبدالله آلوسى به زبان عربى است. روح المعانى گستردهترين و جامعترين تفسير در نوع خود، ميان اهل سنت مىباشد. جامع آراء گذشتگان از روايت و درايت بوده، اقوال آنان را با كمال امانت و عنايت، بيان داشته است. كتاب خلاصهاى از تفاسير پيش از خود محسوب مىگردد، تفاسيرى همچون تفسير ابنعطيه، ابوحيان، كشاف، ابوالسعود، بيضاوى، فخر رازى و ديگران. آلوسى ضمن نقل نظرات متفاوت مفسرين برخى از آنها را به نقادى پرداخته است. بيش از همه از تفسير فخر رازى بهره برده و احيانا بخشهايى از منقولات رازى بهويژه مسائل فقهى آن را نقد كرده است. اين تفسير، تفسيرى است عقلى و اجتهادى كه روش بلاغى، بيانى و ادبى را پيش مىگيرد. آلوسى در تفسيرش دربارۀ مسائل اصول و فروع، نسبت به مذهب سلف تعصّب ورزيده و آشكارا آن را بيان مىدارد، به همين علت در بسيارى از موارد، ادب نويسندگى را رعايت ننموده است، به معتزله و شيعه بسيار مىتازد از جمله ذيل آيۀ 15 سورۀ بقره ج1 ص148 كه به زمخشرى مىتازد. وى شيوۀ بدبينى به شيعه و تهمتهاى نارواى سلف خويش را دنبال كرده، در هر مناسبت، تهمتهايى بيان نموده كه در كلام گذشتگان نبوده است. مانند، سورۀ ساختگى «الولاية» كه نويسندۀ زردشتى «دبستان المذاهب» بى جهت آن را به شيعه نسبت داده و در هيچيك از منابع شيعه يافت نشده است، آلوسى با كمال جسارت آن را به «ابن شهر آشوب» نسبت مىدهد و مىگويد: «آن را در كتاب «مثالب» آورده است» (ج 1 ص 23 فائده ششم از مقدمه). با بررسى دو نسخه خطى از كتاب «مثالب» در كتابخانههاى هند اثرى از آن يافت نشد، بلكه در بخشى از كتاب، مسألۀ تحريف با انكار شديد، مطرح شده بود. وى مسائل فقهى نيز به طور گسترده بيان مىكند و آراى فقها و مناقشات و مجادلات آنان را يادآور مىشود، چنانكه از تفسير به كتاب فقه تبديل مىشود مانند آيه 236 سورۀ بقره. در مسائل كلامى هم سخن را به درازا مىكشاند و تعصب خود را نيز ابراز مىدارد. در تفسير آياتى كه متعلق به طبيعت و آسمانها و زمين مىباشد، با نقل كلام اهل حكمت و هيئت چنان كلام را بسط مىدهد كه از مدار تفسير خارج مىشود و نظر خود را به اثبات مىرساند، مانند آيات 38-39 و 40 از سورۀ يس، و آيه 12 سورۀ طلاق. اسرائيليات و روايات دروغ و جعلى، يكى از مشكلات برخى تفاسير پيشينيان بوده است، آلوسى در اين باب ضمن نقل آنها، به نقد و بحث مىپردازد و دروغ بودن آنها را آشكار مىسازد مانند آيه 12 سورۀ مائده و رواياتى كه بغوى در اين مورد نقل مىكند. آلوسى متعرض قراءات نيز مىگردد، امّا مقيد به متواتر بودن آنها نيست. همچنانكه مناسبات بين سور و آيات را نيز بيان مىدارد. در روح المعانى، اسباب النزول آيات، مورد توجه قرار مىگيرد. در بحثهاى نحوى نيز آلوسى سخن را به دراز مىكشاند و جاى جاى تفسير آشكار است. وى از تفسير رمزى و عرفانى نيز چشم نمىپوشد و پس از تفسير ظاهرى آيات، در حدّ توان به آن مىپردازد، در اين مورد از تفاسير نيشابورى، قشيرى، ابن عربى و مانند آن، بهره مىگيرد و گاهى نيز در وادى خيال و وهم سرگردان مىماند. خلاصه اينكه، روح المعانى، دايرةالمعارف تفسيرى طولانى و مفصل است كه تقريبا از حجم و حدود تفسيرى خارج شده است. مىتوان گفت: تفسير آلوسى، گستردهترين تفسيرى است كه پس از فخر رازى به شيوۀ كهن ظهور يافته است، بلكه نسخۀ دوم تفسير رازى است ولى با اندكى تغيير. روش كلى وى در ورود به تفسير بدينگونه است كه: ابتدا به نام سوره، مكى، مدنى بودن و اقوال موجود در اين قسمت، مىپردازد، سپس به ذكر فضل سوره و خواص آن همت مىگمارد، بعد از آن تفسير سوره را آيه به آيه و كلمه به كلمه، بيان مىدارد، كه در آن به لغت، ادبيات، قرائت، مناسبت بين آيات و سور و اسباب نزول، مىپردازد و در مباحث لغوى و ادبى به اشعار عرب استشهاد فراوان دارد. جلد هفتم به تفسیر سوره مائده از آیه 81 تا آخر و سوره انعام از آیه 1 تا 110 میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول العقائد في الاسلام المجلد 1 و 2
نویسنده:
مجتبى موسوی لاری؛ تعریب: محمد هادی یوسفی غروی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
لبنان: دار الاسلامية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید شیعیان
,
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
صفات الهی ,
نبوت ,
شناخت خدا ,
خاتمیت ,
شناخت صفات الهی ,
عدل الهی ,
قدرت الهی ,
نبوت حضرت محمد (ص) ,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ,
قضا و قدر ,
چکیده :
کتاب «اصول العقائد فی الاسلام» تالیف سید مجتبی موسوی لاری به زبان عربی است. در این كتاب مباحث مربوط به اصول دین (توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد) به صورت پرسش و پاسخ و به زبان عربی تدوین شده است. هر یك از این اصول در یك فصل توضیح داده می شود. از جمله موضوعات مطرح شده در جلد 1 و 2 عبارتند از: معرفت خالق و شناخت صفات او، عدل الهي، علم الهي، قدرت الهي، جبر و اختيار، قضا و قدر، رسالت انبياء بخصوص نبوت پيامبر (ص) و سرّ خاتميت نبي اسلام.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد منطقی بودن مسئله «شرّ»
نویسنده:
محمد علی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
شر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
صورت مساله شر در منطق جدید
کلیدواژههای فرعی :
قدرت الهی ,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی) ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
شرور و علم مطلق خدا ,
الهیات پویشی ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
بعد روانی مساله شر ,
تلازم وجود شر و اختیار ,
بعد جامعه شناختی مساله شر ,
چکیده :
فیلسوفان دین عموما بر این باورند که وجود شر در عالم نیرومندترین چالش در برابر اعتقاد به وجود خداست. آنها میان دو وجه از مسئله تفکیک قائل شدهاند: وجه «فلسفی/دفاعیهای» و وجه «دینی/روان-جامعهشناختی». وجه فلسفی/دفاعیهای به نوبه خود به دو «مسئله منطقی) و «مسئله بینهای» تحلیل شده است. «مسئله منطقی شر) بر آن است که میان اعتقاد خداباوران به وجود خدا و این واقعیت که در عالم شروری وجود دارندء ناسازگاری منطقی وجود دارد. راههای مختلفی برای پرهیز از این ناسازگاری پیشنهاد داده شده است. ملحدان» اعتقاد به وجود شر را انتخاب کردهاند و اعتقاد به خدا را همچون اعتقادی باطل کنار گذاشتهاند. خداباوران به راههایی دیگر متوسل شدهاند؛ گروهی از خداباوران تلاش کردهاند تا نشان دهندء اعتقاد به وجود خدا با اعتقاد به وجود شر قابل جمع است. این مقاله در پی آن است تا نشان دهد مسئله شر منحصرا منطقی یا حتی فلسفی نیست» بلکه مسئلهای روان - جامعهشناختی و ایمانی هم هست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلۀ شر در الهیات پویشی و حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن احمدیزاده، طیبه غلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت الهی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات پویشی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
شر
,
فلسفه دین
,
خداباوری
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
نظام احسن ,
کمال وجودی ,
شرور طبیعی ,
شرور و علم مطلق خدا ,
الهیات جامع ادیان ,
الهیات مسیحی ,
علم واجب ,
نظام احسن ,
حلول خداوند ,
نسبیت شرور ,
عدمی بودن شرور ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
شر طبیعی ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
خدای متناهی ,
خدای محدود به طبیعت ,
علم خداوند به آینده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
چکیده بیشتر مباحثی که در اندیشههای فلسفی و کلامی غرب، دربارۀ مسئلۀ شر مطرح شدهاند، به جنبۀ نظری آن، (آنگونه که در ساختار کتاب مقدس بیان شده است) توجه داشتهاند. این مباحث اغلب با اشاره به منطقی بودن مسئلۀ مذکور، ناسازگاری قدرت و علم مطلق خدا و رحمت واسعۀ او، وجود انواع مختلف شر در عالم را چالشی جدی پیش روی مؤمنان دانستهاند. الهیات پویشی بهعنوان جنبش نوینی در مباحث کلامی - فلسفی با بهرهگیری از دیدگاههای فلسفی وایتهد و پیروان او در مکتبشیکاگو، با ارائۀ تبیین و توصیف یکسره متفاوتی از تبیین سنتیِ مطرح در ادیان، بهنوعی با تغییر دادن یا پاک کردن صورت مسئلۀ مورد بحث، سعی در یافتن راه حلی برای پاسخگویی به مسئلۀ شر داشته است. انکار قدرت مطلق خداوند و علم او به آینده، ارائۀ تفسیر متفاوتی دربارۀ ارتباط میان خدا و جهان و نیز تفکیک شر ظاهری از شر واقعی، از مهمترین مبانی الهیات پویشی در مواجهه با مسئلۀ شر محسوب میشود. در جستار حاضر، برآنیم تا با تکیه بر آرای فلسفی و کلامی ملاصدرا، بهویژه اصالت وجود، تشکیک وجود، عدمی و نسبی بودن شر، رویکرد الهیات پویشی در مواجهۀ با مسئلۀ شر را نقد و بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 589 تا 607
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أصل التوحيد في مدرسة أهل البيت علیهم السلام
نویسنده:
شاكر ساعدي؛ تدوین: معهد الحج و الزیارة
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم ایران: نشر مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید ذاتی(کلام) ,
توحید صفاتی ,
اراده الهی ,
عقاید شیعه امامیه ,
معرفت امام به الله تعالی ,
الوهیت خدا ,
حیات الهی ,
شریک در الوهیت ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
اعتقاد به بدا ,
فردیت در اُلوهیت ,
شابک (isbn):
978-964-540-577-7
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه خدا و عمل انسان از دیدگاه متکلمان اسلامی
نویسنده:
موسی عظیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
جبریه (مذاهب کلامی)
,
اختیار
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول عقاید معتزله
,
عقاید اشاعره
,
عقیده جبر fatalism
,
معتزله (اهل سنت)
,
اصول اشاعره
,
عقاید شیعه امامیه
,
عمومیت قدرت الهی
,
اختیار انسان
,
جبر اشعری
,
قدرت الهی
,
قدرت الهی بر افعال عباد
,
خدا و اختیار انسان
,
محرک مباشر
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
چکیده :
در مقاله حاضر رابطه خدا و عمل انسان از دیدگاه متکلمان اسلامی (اشاعره، معتزله و امامیه) و ادله هرکدام از آنها با توجه به قدرت الهی در مورد همه ممکنات، بررسی شده است. بنا بر دیدگاه اشاعره و معتزله فعل انسان یک فاعل دارد. از دیدگاه اشاعره این فاعل خدای متعال است و از دیدگاه معتزله خود انسان است. بنا بر دیدگاه امامیه، فعل انسان دو فاعل دارد: یکی فاعل مباشر و دیگری فاعل غیر مباشر. فاعل مباشر، انسان و فاعل غیر مباشر خدای متعال است. گناه نیز به عنوان فعل انسان، بنا بر دو دیدگاه اخیر ـ یعنی معتزله و امامیه ـ قابل توجیه و بنابر دیدگاه اشاعره غیر قابل توجیه عقلانی است. این مقاله تلاش می نماید تا موضوع فوق را از دیدگاه فرق اسلامی تطبیق و تحلیل نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفوضه چه كسانى هستند؟
نویسنده:
رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مفوضه (غلات)
,
امر بین امرین
,
قضا و قدر
,
13. علم کلام
,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین
کلیدواژههای فرعی :
کلام شیعه ,
جبر و تفویض ,
جبر و اختیار(کلام) ,
کسب ,
مرجئه قدریه ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
قدرت الهی ,
اراده انسان ,
تاریخ کلام اسلامی ,
قرآن ,
فعل مباح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
چکیده :
مسأله جبر و تفويض از نخستين مسائل مطرح شده در تاريخ علم كلام مى باشد كه موجب تأسيس برخى حوزه هاى كلامى نيز گشته است. اهميت اين مسأله به دليل ابعاد گوناگون آن است. مى توان گفت كه عقلانى بودن بسيارى از عقايد دينى در گرو داشتن تصوير درستى از اين موضوع است. از جمله اين عقايد مى توان از فلسفه ارسال پيامبران، تكليف، ثواب و عقاب، معاد و عدل الهى نام برد. در تاريخ كلام اسلامى، به دو مكتب جبر و تفويض برمى خوريم كه براى حل مسأله ارتباط اراده انسان با اراده خدا و قضا و قدر الهى، پديد آمد. اين دو مكتب حد افراط و تفريط در موضوع اراده انسان بود و در مقابل آنها، نظريات ديگرى نيز مطرح شد كه درصدد ارائه راه وسط بودند. از جمله اين نظريات مى توان از «نظريه كسب» و تقريرهاى متعدد آن نام برد. در احاديث شيعه، ضمن بيان لوازم فاسد دو عقيده جبر و تفويض، نظريه خاصى، كه با تعبير «و أمر بين الامرين» بيان مى شود، ارائه و تبيين شده است. از آنجا كه در متون دينى و كلامى، تفويض بر معانى مختلفى اطلاق شده است و از سوى ديگر، در تعيين اهل تفويض و معناى خاص آن در مسأله جبر و تفويض، ابهام و اختلاف نظر وجود دارد، از اينرو، در اين مقاله ابتدا معانى تفويض را بيان مى كنيم، آنگاه به معنى و ملاك تفويضى كه در مسأله جبر و تفويض مطرح مى شود، مى پردازيم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صفات الهى در کلمات امیرالمؤمنین (علیه السلام)
نویسنده:
عسکرى سلیمانى امیرى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فاعلیت الهی ,
قدرت الهی ,
ابدیت الهی ,
انسان و خدا ,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
علم واجب ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
وحدت خدا ,
معیت خدا و جهان ,
عظمت خدا ,
اول و آخر بودن خدا ,
ظاهر و باطن بودن خدا ,
قدیم بودن الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
بحثى كه فراروى ماست بررسى كلمات اميرالمؤمنين على (عليه السلام) در زمينه صفات خداوند است. بدين رو، طبع بحث اقتضا مى كند پژوهش ما صرفا نقلى باشد، اما ـ چنان كه خواهد آمد ـ اميرالمؤمنين (عليه السلام)، خود در توصيفاتشان، به عقل و دريافت هاى عقلى استناد كرده اند. از اين رو، بحث حاضر صرفا نقلى نخواهد بود و از آن جا كه در اين بحث، جوياى نظرات آن حضرت هستيم، بدون نقل نيز راه به جايى نخواهيم برد. بنابراين، اين بحث نقلى مبتنى بر عقل است و سعى شده است مستندات عقلى اين بحث براساس نقل تنظيم گردد تا بيش تر از روش نقلى پى روى شده باشد. درباره صفات الهى، بحث هاى متنوعى را مى توان مطرح كرد. اما در اين جا، بحث در سخنان آن حضرت درباره صفات خداوند است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قدرت مطلق و گناه!
نویسنده:
نلسون پایک
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
خدا و گناه
کلیدواژههای فرعی :
گناه ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
شرور و خیرخواهی خدا ,
فلسفه ارسطو ,
شر ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
خیر محض ,
مسئلة منطقی شرّ ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
وضع امور ,
مساله اخلاقی شر ,
چکیده :
نلسون پايگ استاد فلسفه دانشگاه كاليفرنيا در شهر اروين است. پايك با تمايزى كه بين كاربرد واژه "God" به عنوان "اسم" و كاربرد آن بعنوان "لقب يا عنوان" مى گذارد، شروع به اين استدلال مى كند كه: قدرت مطلق خدا يك وصف ذاتى نيست، و موجودى كه خدا ناميده مى شود اگر بخواهد مى تواند گناه كند. اما آن درى كه [او] خداست چون گناه كردن با ذات ثابت و پايدار او مخالف است نمى تواند گناه كند. این مقاله به بررسی اوصاف خداوند از این جهت و در ارتباط با موضوع گناه می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 139
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید