مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
سبيل المستبصرين إلى الصراط المستقيم
نویسنده:
صلاح الدين الحسيني
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب حاضر عنوان جالبی دارد " سبیل المستبصرین الی الصراط المستقیم" این کتاب حقانیت مذهب تشیع و صراط مستقیم را با دلائل مختلف عقلی و نقلی ثابت می کند و از همین دلائل اشتیاق مستبصرین به صراط مستقیم را گوشزد می کند.
معاد والقیامة فی القرآن
نویسنده:
عبدالله الجوادی الآملی الطبری؛ ترجمه: دارالصفوه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالصفوه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
بحث معاد و قیامت از جمله مباحث مهم و از اصول دین اسلامی می باشد. علامه جوادی املی به بررسی این اصل مهم اعتقادی در این کتاب ارزشمند می پردازد.
أجوبة المسائل الاعتقادیة
نویسنده:
محمد صادق الروحانی، اعداد: مسلم رضایی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه الامام للنشر و التوزیع,
چکیده :
کتاب حاضر سوال و جواب های اعتقادی است که از محضر آیت الله روحانی پرسیده شده و ایشان جواب داده اند که توسط مسلم رضایی تنظیم شده است. مسائل مختلف اعتقادی مثل امامت ائمه اثنی عشر ، علم امام و نبی ، عصمت امام و نبی و... مطرح شده است.
نفي السهو عن النبي صلی الله علیه و آله
نویسنده:
جواد تبريزی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دارالصدیقة الشهیدة,
چکیده :
کتاب حاضر از مرحوم آیت الله شیخ جواد تبریزی درباره مسئلۀ سهو النبی و مسائل پیرامون آن می باشد. ایشان در این کتابچه مختصر نظرات علمای اعلام را در مسئله سهوالنبی آورده و به شبهات پیرامون عدم سهوالنبی جواب می دهند.
مائة مسألة مهمة حول الشّیعة تحت أضواء الکتاب و السنة و کتب السنة
نویسنده:
سيد مهدي محمد سويج
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت لبنان: مؤسسة البلاغ,
چکیده :
مصنف کتاب خود را نه شیعی می داند و نه سنی بلکه مسلمان می داند، او مذهب شیعه امامیه را مذهب اهل بیت می داند چون: یک مذهب کاملا اسلامی است که بنای آن قرآن و سنت است، قرآن و سنتشان همان قرآن و سنت همه مسلمانان است ، هر کتابی را قبول می کنند چه له و چه بر علیه شان باشد، کسی از مذاهب اسلامی دیگر را تکفیر نمی کنند . به همین دلائل این کتاب را ایشان نوشته و سعی کرده با استفاده از منابع درست شیعه و بعضا سنی به بحث بپردازد.
وصیة الممنوعة
نویسنده:
علی صادق زبیدی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مرکز الرسالة,
چکیده :
کتاب الوصیه الممنوعه کتابی است درباره جانشینی و وصی بودن امام علی علیه السلام برای پیامبر ص. مصنف در مقدمه کتاب روایتی از حضرت پیامبر ص می آورند که می فرمایند: هر رسولی وصی ای داشته است و وصی و وارث من علی بن ابی طالب علیه السلام است. تاکید کتاب بر حدیث وصیت رسول الله می باشد که فرمود کاغذ و قلم بیاورید تا چیزی برایتان بنویسم که بعد از من ابدا گمراه نشوید که عمر بن خطاب مانع شد و....
قرآن؛ مُهر پایان بر وحى (بسط ناپذیرى وحى)
نویسنده:
مصطفى کریمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
چکیده :
از جمله مباحث ضرورى در باب وحى و قرآن، يافتن پاسخ اين پرسش است كه آيا وحى (به معناى گرفتن حقايق يا جملات از خداوند به وسيله پيامبر براى هدايت بشر، كه با هبوط حضرت آدم (عليه السلام) بر زمين آغاز شد)، با نزول آخرين آيه قرآن كريم و رحلت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) پايان يافت، يا هرگز اين نوع ارتباط قطع نشده و پس از پايان نزول قرآن كريم نيز افراد ديگرى از اين نوع ارتباط و دريافت برخوردارند؟ چنان كه برخى از محققان غيرمسلمان نيز اذعان دارند، مسلمانان قرآن را آخرين كتاب و آخرين مرحله وحى خداوندى تلقى مى كنند و وحى را پايان يافته مى دانند. حتى برخى از انديشمندان مسلمان بر اين باور ادعاى اجماع كرده و بعضى ديگر آن را از ضروريات اسلام شمرده اند.
بررسی تطبیقی روش های تفسیری فریقین در سازگاری عصمت حضرت داوود علیه السلام و خطای او
نویسنده:
محمد جواد هراتی، رضا مودب
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
روش های تفسیری مفسران، یکی از علل اختلاف مفسران در تفسیر آیات است. مفسران در تفسیر آیات 26 ـ 22 سوره ص، در پاسخ به چگونگی جمع میان عصمت حضرت داوود و خطای او اختلاف نظر دارند. مقاله به دنبال آن است تا با بررسی تطبیقی روش های تفسیری فریقین، علل اختلاف مفسران در پاسخ به این سوال را بررسی نماید. بدین منظور برخی از تفاسیر فریقین مانند تفاسیر: التبیان، نورالثقلین و المیزان از شیعه و تفاسیر: جامع البیان، مفاتیح الغیب، روح المعانی و المنیر از اهل سنت به ترتیب تاریخی در رابطه با این موضوع بررسی شده است. نتیجه این تحقیق آن است که تفسیر المیزان به دلیل اتخاذ شیوه تفسیری قرآن به قرآن، استفاده از استدلال عقلی و کلامی و بهره گیری از روایات به عنوان موید مطالب خویش، پاسخ مطلوب تری نسبت به سایر تفاسیر به این پرسش داده است.
صفحات :
از صفحه 57 تا 80
چیستی و گستره علم دینی از نظرگاه آیت الله جوادی آملی؟
نویسنده:
عبدالحسین خسروپناه، قاسم بابایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
مبحث علم دینی، یکی از مباحث چالشی است که با دو رویکرد مخالف و موافق همراه است. یکی از موافقان نظریه علم دینی، آیت الله جوادی آملی ـ دام‌ظلّه ـ است. ایشان «علم» را در این مباحث، به معنای اعم و شامل تمام علوم می‌داند و سایه دین را بر سر همه علوم می‌گستراند. استاد، امکان علم دینی را پذیرفته و با دو روش تفسیری و روش فلسفی آن را اثبات می‌کند. در مسئله چگونگی تحقق علم دینی، رویکرد حداکثری را به دین می‌پذیرند و معتقدند که دین، شامل تمام علوم می‌شود و علم غیردینی وجود ندارد. دیدگاه حداکثری علم دینی، دارای سه مرحله است: 1. قرار دادن عقل در هندسه معرفت دینی؛ 2. تنفیذ شرع بنای عقلا را؛ 3. تبیین کلیات علوم با دلیل نقلی. این مراحل به صورت تکاملی، همه علوم را در بر می‌گیرد.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
  • تعداد رکورد ها : 11