مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
نبوت انبیای سابق نبوت برادران یوسف نبوت تبلیغی نبوت تشریعی نبوت خاصه نبوت زن نبوت عامه نبوت مشترکه
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1151
ترجمه نهج الحق و کشف الصدق
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ مترجم: علیرضا کهنسال
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: تاسوعا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«نهج الحق و کشف الصدق»، اثر علامه حلى است که توسط آقاى علی‏رضا کهنسال به فارسى با نثر بسیار ادبى ترجمه شده است‏. این کتاب از کتاب‌ های استدلالی اعتقادی شیعه است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا موارد اختلاف اهل سنت با قرآن و سنت در اصول و فروع دین را بیان کند و حقانیت تشیع را با بیان ادله اثبات نماید. این کتاب علاوه بر مباحث اعتقادی، به بخشی از مباحث فقهی و اصول فقه هم پرداخته است. مترجم مى‏ گوید: «شاید خواننده هوشمند، برخى از استدلال ‏ها و مطالب کتاب را مکرر یابد، عذر ما پذیرفته است که مترجم را امانت باید؛ اما انگیزه علامه دو چیز بوده است: نخست آن که یک برهان مى‏ تواند به حسب ضرورت در مواضع مختلف بکار آید و چون هر ذهنى را با گونه‏ اى از بیان الفت است، گاه تکرار یک استدلال به عبارات گوناگون در اقناع ذهن کارگر مى ‏افتد. دوم این که ممکن است یک مطلب به دو اعتبار در دو باب جاى گیرد.»
سیمای عقاید شیعه (ترجمه کتاب دلیل المرشدین الی الحق الیقین)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی؛ مترجم: جواد محدثی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: نشر مشعر,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «سیمای عقاید شیعه» که ترجمه «کتاب دلیل المرشدین الی الحق الیقین» تالیف آیت الله جعفر سبحانی می باشد به‌ منظور تبیین عقاید شیعه و پاسخ به شبهات مخالفان و به انگیزه روشن ساختن حق و کنار زدن نقاب از چهره حقیقت و به هدف ایجاد وحدت میان شیعه و فرقه‌ هاى دیگر اسلامى، نوشته شده است.
حق الیقین جلد 1 و 2
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: علمیه اسلامیه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«حق الیقین» آخرین تصنیف علامه مجلسى است که به سال 1109 ق آن را به پایان برده است. این اثر درباره اصول دین و به زبان فارسى نگاشته شده و مصنف با استناد به آیات و اخبار و ادله عقلى به اثبات توحید، نبوت، امامت و معاد پرداخته و بیشترین حجم آن را مبحث امامت به خود اختصاص داده که عمدتا راجع به تاریخ سیاسى و اندیشه سیاسى شیعه در زمان حضور است.
کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام
نویسنده:
عبدالحسین طیب
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
وضعیت نشر :
تهران: کتاب فروشی اسلامیه,
چکیده :
«کلم الطیب در تقریر عقاید اسلام» به قلم عالم نبیل، دانشمند جلیل حجة الاسلام و المسلمین الحاج سید عبدالحسین طیب در باب اصول دین و مسائل کلامى اسلامى شیعى نوشته شده است. کتاب به زبان فارسى مى ‏باشد. همانطور که خود مؤلف ذکر کرده است در واقع این کتاب شرح باب حادى عشر علامه حلى است. در ابتدا یکسرى اصطلاحات مانند اصول دین، تقلید، وجود و عدم، واجب و ممکن، جوهر و عرض، دور و تسلسل و... را تغییر کرده، سپس به بحث اصلى خود در چند فصل پرداخته است‏. مصنف پس از اینکه موفق شدند کتاب کلم الطیب را در اثبات عقائد حقه برشته تحریر درآورند، رساله مختصرى در آخر این کتاب در بیان ایمان و تقوى به نگارش درآورده ‏اند تا شاید موجب تذکر و وسیله نجات خودشان و برادران دینى گردد و مقبول درگاه الهى واقع شود و اسم آن را در آیه «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» اقتباس کرده و «عمل صالح» گذاشتند و آنرا بر سه مقصد مشتمل نمودند: مقصد اول در ایمان، مقصد دوم در تقواى ظاهر و مقصد سوم در تقواى باطن مى ‏باشد.
شیعه شناسی و پاسخ به شبهات جلد 1 و 2
نویسنده:
علی‌ اصغر رضوانی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
چکیده :
«شیعه شناسی و پاسخ به شبهات»، تالیف علی اصغر رضوانی، در موضوع شیعه و پاسخ به شبهاتی که به این مذهب می‌ شود، به زبان فارسی نوشته شده است. این کتاب که به سفارش معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظم رهبری تالیف شده، شامل یک پیش گفتار و هفده قسمت است. عناوین سر فصل‌ های آن عبارتند از: شیعه شناسی؛ اعتقادات؛ صفات الهی؛ نبوت؛ قرآن؛ امامت؛ صفات امام؛ امام علی علیه‌ السّلام؛ اهل بیت علیه‌ السّلام؛ مهدویت؛ مرگ و معاد؛ احکام اذان؛ احکام نماز؛ متعه، حج تمتع و متعه زنان؛ وهابیت؛ حکمت‌ ها و متفرقات. نویسنده، در هر قسمت، پس از بحث در مورد آن عنوان، سعی کرده به شبهه‌ هایی که پیرامون آن موضوع مطرح شده‌ اند، پاسخ دهد.
مقایسه دیدگاه و دلایل شیخ مفید و علامه طباطبایی پیرامون عصمت پیامبران
نویسنده:
فروغ رحیم پور، عصمت همتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
عصمت پیامبران صرف نظر از اختلافات اندکی که در باره حد و گستره آن وجود دارد، اعتقاد مشترک اکثر قریب به اتفاق فرق کلامی مسلمان و بسیاری از معتقدین به دیگر ادیان الهی است و به همین جهت اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان مباحث کلامی دارد. در میان اندیشمندان شیعه نیز متکلمین بزرگ اعم از متقدم نظیر شیخ مفید و یا متاخر نظیر علامه طباطبایی به ابعاد گوناگون این مبحث پرداخته اند. علامه طباطبایی با التزام به براهین عقلی ، عصمت از سهو و نسیان و خطا در دریافت و ابلاغ و تبلیغ و تبیین وحی را از لوازم نبوت می شمارد و عصمت از گناه را به پرهیز از ترک واجب و انجام حرام، یعنی فعلی که مخالف مقام بندگی و مولویت حضرت حق باشد، معنا می کند. ایشان نفی خطا و اشتباه در ادراکات حسی و علوم اعتباری و تشخیص صلاح و فساد امور تکوینی را خارج از حوزه عصمت پیامبران می داند و لذا برهانی هم بر آن اقامه نمی کند. و اما شیخ مفید با برتر دانستن عصمت پیامبر اکرم(ص) از سائر پیامبران، به عصمت آن حضرت از مطلق سهو و نسیان و کبیره و صغیره عمدی و سهوی، از اول تولد تا هنگام مرگ قائل است وبرای سایر پیامبران به جز رسول اکرم (ص ) صغیره غیر عمد که موجب سبکی فاعل نشود را تا قبل از رسالت ایشان جایز می داند. این مقاله قصد دارد باروش کتابخانه ای و براساس تحلیل محتوا به تبیین و مقایسه دیدگاه و براهین این دو اندیشمند در باب عصمت پیامبران بپردازد و مهمترین دستاورد مقاله نشان دادن اتفاق نظر دو متکلم گرانقدر در عصمت مطلق جمیع انبیا درحوزه مربوط به وحی و رسالت و در دوران نبوت ایشان و اختلاف نظر آنها در امور خارج از حوزه رسالت و دوران قبل از نبوت است.
صفحات :
از صفحه 55 تا 72
عصمة الانبیاء و الرسل عليهم السلام
نویسنده:
مرتضی عسکری؛ مترجمان: سعید حسن نقوی، باقر رضا کاظمی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
تهران: نیک ملکی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب «عصمة الانبیاء و الرسل (ع)» تالیف مرتضی عسکری، پیرامون موضوع عصمت انبیا و رسولان نگارش یافته است. مولف در آغاز کتاب مباحثی را حول عدم تسلط ابلیس بر خلفای الهی و عصمت خلفای الهی از معصیت مطرح کرده و در ادامه موضوعاتی مانند: روایت کاذب در رابطه با داود (ع) و پیامبر اسلام (ع)، بررسی متون روایات، بررسی اسناد روایات، تاویل برخی از آیات در روایات ائمه (ع) و دیگر موضوعات مرتبط را مورد بررسی قرار می دهد.
نفحات الأزهار فی خلاصة عبقات الأنوار المجلد 20 - 1
نویسنده:
علی حسینی میلانی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مركز الحقائق اسلامیة,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
كتاب «نفحات الازهار فى خلاصة عبقات الانوار» نوشته سید علی حسینی میلانی به زبان عربی و در موضوع کلام و عقاید می باشد. در اوائل قرن سيزدهم هجرى قمرى كتابى به نام «التحفة الاثنا عشریة فی الردّ علی الإمامیة الإثنی عشریة» توسط يك عالم سنّی به نام عبدالعزیز بن احمد دهلوی به زبان فارسی تأليف شد كه ضمن آن اعتقادات شیعه در زمينه توحید، نبوّت، معاد و مخصوصا امامت با دلايل غير علمى و خلاف واقع مورد نقد قرار گرفت و احساسات شيعيان هند را جريحه ‌دار كرد. پس از تأليف اين كتاب دانشمندان شیعه براى صيانت از حريم اعتقادات شيعه به ميدان آمده و كتابهايى را در ردّ اين كتاب نگاشتند كه در ميان آنها كتاب عظيم و گران‌ سنگ «عبقات الأنوار» به تأييد بزرگان شيعه و اعتراف مخالفين از اعتبار ويژه‌ اى برخوردار است و دليل آن را مى ‌توان در تلاش طاقت ‌فرسا، تتبّع و تحقيق فراوان و همّت بى‌ نظير سید میر حامد حسین متکلّم و محقق شیعه در راه تأليف اين كتاب جستجو نمود. مؤلف در اين كتاب شش آیه و ده حديثى را كه دهلوى در كتاب خود مطرح و دلالت آن را بر مسئله امامت انكار كرده است، با اسناد فراوان و غير قابل انكار نزد مخالفين به تفصيل بررسى كرده است و با دلايل متقن و محكم دلالت آنها را بر امامت ائمه معصومين عليهم السلام به اثبات رسانده است به صورتى كه جاى هيچ‌ گونه شک و ترديدى براى يك مسلمان منصف و بدون تعصّب باقى نمى‌ ماند. وى در اين كتاب -كه به زبان فارسی نگاشته است- روایات را فقط از طريق أعلام أهل سنت نقل كرده و حتّى در استدلال يا استشهاد به يك قاعده مثلا نحوى به كلام آنان استناد نموده است و براى اثبات تواتر احاديث از همه طبقات راویان از قرن اوّل هجرى تا قرن سيزدهم بهره برده است.
تحليل حقيقت و ضرورت نبوت از ديدگاه متکلمان(شيخ مفيد) و فلاسفه(صدر المتالهين)
نویسنده:
‫اسماعيل بهشت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت آموزش حوزه هاي علميه ,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
---
بررسي ديدگاه حکيم سنايي غزنوي درباره نبوت و امامت
نویسنده:
‫محمدناصر عارفي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫مجدود سنايي غزنوي، شاعر، عارف و حکيم بزرگ قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجري است که در زمينههاي مختلف عرفاني، اجتماعي، سياسي و از جمله در زمينه اعتقادات و باورهاي ديني، شعرهاي زيادي سروده است. اين پژوهش در پنج فصل، انديشههاي وي را پيرامون نبوت و امامت، از لابهلاي سرودهها و آثار وي بررسي نموده است. برخي سنايي را شيعه و برخي او را سنّي معرفي کردهاند؛ ولي نگارنده با توجه به بررسي دقيق آثار وي و شواهد انکارناپذير، وي را شيعه اثناعشري ميداند. از نظر سنايي، نبوت پديدهاي وحياني است و عقل بدون نقل و پيامبر بيروني، نميتواند انسان را به سعادت برساند. انبياي الهي آمدهاند تا انسانها را به سوي هدايت و سعادت سوق دهند. عصمت، علم غيب و داشتن معجزه، از شاخصههاي پيامبران است. دين اسلام، آخرين دين الهي و پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم ، آخرين پيامبر و برتر از ساير انبيا، و قرآن معجزه جاويدان اوست. سنايي باور خود را در مورد معراج و شفاعت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ابراز کرده است. به نظر وي، در ضرورت امامت، ترديدي نيست و وجوب آن، به حکمت و لطف و فضل خداوند باز ميگردد. تدبير امور ديني و دنيوي مردم، از وظايف و اختيارات امام محسوب ميگردد. ائمه اطهار? از سوي خداوند به مقام امامت منصوب شدهاند. خاتميت و امامت، به صورت توأم مطرح است و امامت در راستاي تکامل دين است. امام علي عليه السلامجانشين بلافصل پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم است که منصوب خداوند است و پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم آن را به مردم ابلاغ کرده است. ائمه? جز وحي، بقيه شاخصههاي پيامبر را دارند. ائمه?، معيار حق و باطل بوده و حب ائمه? ايمان، و کينه و عداوت و بغض آنها کفر است. آل ابوسفيان، آل مروان و آل زياد، بدترين و سرسختترين دشمنان خاندان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بوده و با توجه به عداوتي که به اهل بيت? و ائمه اطهار? داشتهاند، از اصحاب ابدي جهنم بوده و هرگز روي بهشت را نخواهند ديد. امويان در حادثه کربلا در پي انتقامگيري از خونهاي ريخته شده پدران مشرکشان بودند، تا از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و علي عليه السلامانتقام بگيرند. سنايي، مسئله مهدويت و غيبت امام عصر(و انتظار را به صورت ضمني مطرح کرده و ائمه? را داراي مقام شفاعت دانسته است.
  • تعداد رکورد ها : 1151