مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
14. ادیان religions
>
ادیان ابراهیمی
>
دین یهود
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
تعداد رکورد ها : 1530
عنوان :
عناصر عرفانی در ادبیات فارسی - یهودی
نویسنده:
منصور معتمدی، مریم پورصادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
یهودیان ایران
,
عرفان اسلامی
,
عرفان یهودی
,
ادبیات عرفانی فارسی - یهودی
,
ادبیات فارسی یهود
کلیدواژههای فرعی :
قوای نفس ,
یقین ,
حضور ,
توکل ,
پیمان الست ,
تورات ,
ساقی نامه عمرانی ,
شهزاده و صوفی ,
موسی نامه شاهین شیرازی ,
سیمانطوب ملمد ,
دنیاگریزی ,
فارسی میانه ,
فارسی نو ,
سفر پیدایش ,
مرگ اختیاری ,
قوم یهود ,
خط عبری - فارسی ,
رموز صوفیانه ,
صوفی ستایی ,
صوفی ستیزی ,
ده سبط اسرائیل ,
آثار فارسی یهودی کهن ,
آثار فارسی یهودی نو (کلاسیک) ,
دل و جان ,
مرغ و قفس ,
درویش و رند ,
پیر مغان و مغبچگان ,
رخ و زلف ,
نور بودن خدا ,
تعلیم قناعت ,
درویش نوازی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یهودیان حضوری دیرپای در ایران دارند. ایشان برای ارتباط کتبی با یکدیگر خط و زبان «فارسی یهودی» را که به زبان فارسی و خط عبری است، ابداع کردند. قدیمی ترین سند از این شیوه نگارش به قرن دوم هجری باز می گردد. شاعران و نویسندگان فارسی یهودی آثار فراوانی را در تفسیر کتاب مقدس، دستور زبان و فرهنگ لغات عبری، هلاخا، میدارش، اشعار، امثال و حکایات، جادو، نامه ها و اسناد حقوقی، در قالب این خط عرضه نمودند. در این آثار علاوه بر تاثیرپذیری از اصطلاحات فقهی و کلامی مطرح در منابع اسلامی، اثرپذیری از مفاهیم عرفانی و اشعار حافظ، سعدی، عطار، نظامی، مولانا و دیگر شاعران نیز به چشم می خورد. مقاله حاضر، نخست به معرفی شاعران فارسی یهودی که عناصر عرفان اسلامی را در اشعار خودشان به کار گرفته اند، می پردازد و سپس این عناصر را در شش مبحث اصطلاحات عرفانی، رویکردهای صوفیانه، نمادها و رموز صوفیانه، صوفی ستایی، صوفی ستیزی و مراحل نیل به حقیقت (شریعت، طریقت، حقیقت) مورد بررسی قرار می دهد. در ضمن بر آن است تاثیر عرفان اسلامی را در آثار شاعران فارسی یهودی نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوسازی قرآن در مواجهه با ادعاهای یهود
نویسنده:
فهیمه کلباسی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یهود
,
بنی اسرائیل
,
تاریخ قرآن
,
دین یهود
,
قرآن
,
الگوسازی قرآن
,
ادعای باطل یهود
,
علوم قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تاریخ قرآن
,
قرآن
,
دین یهود (ادیان سامی)
کلیدواژههای فرعی :
کتاب تفسیر کبیر ,
ادیان ابراهیمی ,
مجمع البیان فی تفسیر القرآن ,
النار ,
مصر ,
انجیل ,
ادیان ابراهیمی ,
انجیل ,
تورات ,
عهد قدیم ,
فلسطین ,
دین حنیف ,
جهنم ,
حنیف ,
حنیف ,
دین حنیف (دین الهی توحیدی) ,
ارض موعود ,
منطق قرآن ,
نسل ابراهیم (ع) ,
وارث دین ابراهیم (ع) ,
امت محمد (ص) ,
وراثت سرزمین مبارک ,
نصرانیان ,
گناهان یهودیان ,
شریعت تورات ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
قرآن کریم معجزه جاویدان پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) است که تمامی افراد بشر برای هدایت و به دست آوردن طریق صحیح در زندگی خویش بدان دعوت شده اند و انسانها جهت هدایت حقیقی ناگزیر به چنگ زدن بر این ریسمان الهی هستند. این مقاله درصدد مشخص نمودن منطق قرآن در برابر ادعاهای یهودیان در صدر اسلام است. بنا بر دیدگاه قرآن کریم بعضی از یهودیان ید طولایی در ساختن دروغ و ادعاهای پوچ و واهی دارند که نه عقل بر آن صحه می گذارد و نه نقل. قرآن همواره با ادله و کلام قاطع و مستند، دروغهای آنان را تکذیب نموده است و پاسخ کوبنده ای به آنها داده است و انگیزه های ایشان را در هر موردی که ادعا کرده اند برملا نموده است. در این مقاله به بررسی ادعاهای باطل یهودیان و تکذیب این ادعاهای پوچ و علل ابطال آن توسط قرآن کریم پرداخته می شود؛ زیرا بر اساس اصل جاوید بودن قرآن به عنوان فرمانهای الهی برای کل بشریت تا قیامت، بجاست روشهای گوناگون قرآن در برخورد با یهود مورد مداقه قرار گرفته و از الگوسازی آن، جهت بهبود وضعیت جهان امروز استفاده گردد و لذا در این مقاله کوتاه موارد شاخص در حد امکان مطرح شده است تا از طریق ارزیابی های قرآنی راجع به یهود، دیدگاه مناسبی ایجاد گردد و متناسب با عملکرد مشابه آنان در جهان امروز رویه مناسب بر اساس الگوی قرآنی حاصل گردد؛ امید است که این کوتاه مقاله رهگشا باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقاله: نگاهی به خداشناسی یهود در قرآن مجید
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عملیات یهود برای مقابله با پیامبر(ص) (ردّ پای یهود در حوادث صدر اسلام)
نویسنده:
سید هادی علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
خلافت بعد از رسول الله (ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
آیات بنی اسرائیل
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
تاریخ صدر اسلام
,
یهودیان و اسلام
کلیدواژههای فرعی :
مرگ پیغمبر ص ,
شرک ,
جنگ احد ,
جنگ تبوک ,
انجیل ,
تورات ,
نفاق ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
غزوه ها ,
جنگ بدر ,
جنگ خندق ,
جنگ خیبر ,
بنی قینقاع ,
جنگ بنی قریظه ,
جنگ بنی نضیر ,
یهود بنی نضیر ,
جنگ های صدر اسلام ,
ترور پیامبر (ص) ,
یهود در مدینه ,
تروریسم تاریخی یهود ,
حلیمه ,
جنگ موته ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
یهود چون انبیاء الهی را مانع رسیدن به اهداف خود میدید، با آنها به جنگ برمیخاست و تا کشتن ایشان پیش میرفت تا اینکه زمان تولد موعود دومی که در تورات وعده داده شده بود، فرا رسید. یهود برای مقابله با او در کمین نشسته بود. ابتدا مترصد فرصتی بود تا او را از بین ببرد و وقتی در این زمینه ناکام ماند، برای کند کردن حرکت آن حضرت به سوی قدس، جنگهای صدر اسلام را برانگیخت و در نهایت با ترور پیامبر اکرم(ص) و نفوذ در سازمان حکومتی او، توانست جانشینی حضرت را به دست گرفته و حضرت علی(ع) را کنار بزند و در این کار با سوء استفاده از بیبصیرتی بسیاری از خواص، چنان ماهرانه عمل کرد که صدای معترضین، حتی دختر پیامبر(ص) هم به جایی نرسید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا وقتی مهدی ظهور می کند با یهودیان و مسیحیان از در صلح و آشتی در می آید و عرب ها و قریش را به قتل می رساند؟! آیا محمد از قریش و عرب نیست و هم چنین طبق گفته خودتان آیا ائمه چنین نیستند؟! یعنی از عرب نیستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از اوضاع عمومي زمان ظهور، مي توان پيش بيني کرد که وقتي مهدي (عج) ظاهر شد و حقايق اسلام را به گوش مردم جهان رسانيد و برنامه انقلابي و اصلاحي اسلام را به آن ها عرضه داشت هر کسي که دست ياري به او داد و اسلام را پذيرفت از کشته شدن نجات مي يابد و هر کسي ک
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
مهدویت
,
مباحث وقایع ظهور
,
سیره امام زمان
کلیدواژههای فرعی :
حکومت امام زمان (عج) ,
سیره امام زمان ,
بیعت و یاران امام زمان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روش شناختی مقاله «نبوت در دین های یهود و مسیحیت»
نویسنده:
یوسف جعفرزاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
14. ادیان religions
,
دین یهود
,
پدیدار شناسی دین
,
ادیان ابتدایی (در مقابل ادیان پیشرفته)
,
تاریخ ادیان
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
چکیده :
در مقاله «نبوت در دین های یهود و مسیحیت» نویسندگان ادعا کرده اند که بر مبنای روش «پدیدارشناسی دین» مقاله را تدوین کرده اند، اما نگارنده این سطور این ادعا را نقد کرده، بر این باور است که این مقاله نوعی گردآوری داده های تاریخی جریان نبوت در یهودیت و مسیحیت است بدون اینکه با تفسیر پدیدارشناسانه همراه باشد. نگارنده ضرورت می داند مطالعه پدیدارشناختی موضوع مذکور را به اجمال نشان دهد:برای تبیین بهتر حیث التفاتی جریان نبوت در یهودیت، مسیحیت و اسلام، این دوره از تاریخ ادیان باید به عنوان یک حلقه فکری در فرآیند تفکر بشر در تاریخ بررسی شود. تاریخ ادیان از حیث مرکز معنا (مرکز و شکل ساختار قدسی) به سه دوره کلی ابتدایی، اعتدالی و افراطی سکولار تقسیم می شود:1. دوره ابتدایی: برای انسان های ابتدایی از یک طرف طبیعت به طور کلی مرموز و مقدس بود و در نتیجه تمام اجزا و پدیده های طبیعت نظیر آسمان، زمین، ماه، خورشید، سنگ، آب، آتش، رود و ... به عنوان مظهر نیروهای فوق انسانی و خدایان پرستش می شد. از طرف دیگر انسان ابتدایی از حیث اجتماعی قبیله محور بود و هنوز بشر با پدیده ای به نام «جامعه» آشنا نشده بود. به همین دلیل به کارگیری اصطلاح «جامعه ابتدایی» از حیث فلسفی درست به نظر نمی رسد و از طرف دیگر بشر از تاریخ و زمان به شدت هراس داشت و آن را فاقد حقیقت و معنا می پنداشت. از این رو انسان های ابتدایی دایما از طریق جشن ها و آیین های مذهبی به زمان قدسی که در اول تاریخ اتفاق افتاده بود باز می گشتند. بدین ترتیب تاریخ برای انسان های ابتدایی شکل دوری داشت و آنها از تاریخ خطی و تکاملی به شدت گریزان بودند.2. دوره اعتدالی: در این دوره مرکز معنای انسان (مرکز و شکل ساختار قدسی) عوض می شود. این تحول مرکز معنا و ترسیم ساختار قدسی جدید با جریانی به نام «نبوت» صورت پذیرفت. پیامبران از یک طرف مرز بین مقدس و نامقدس را در عرصه طبیعت تفکیک و مشخص کردند و مقدس را تحت عنوان خداوند منزه و متعالی از طبیعت مطرح کردند و در نتیجه طبیعت فقط در برخی موارد ابزار عمل خداوند قرار گرفت. این رویکرد جدید پیامبران در عرصه طبیعت سبب شد که تا حدودی ترس انسان از مرموزیت و هیبتناکی طبیعت زدوده شود و در نتیجه امکان و آزادی عمل و فعالیت در بستر طبیعت برای انسان با توجه به اوامر خداوند پدید آید. از طرف دیگر پیامبران در عین عدم نفی قبیله گرایی، انسان ها را به مرکز معنای جدیدی به نام «جامعه» دعوت کردند. در یهودیت موسی بنی اسراییل را از عرصه نامقدس و بردگی در مصر به سوی ایجاد یک جامعه قدرتمند دعوت کرد تا آنها بتوانند به عزت، معنا و کمال دست یابند، و همین طور پیامبران بعدی بر تشریح ابعاد این «جامعه» همت گماشتند. جامعه مورد نظر پیامبران در عین حال جامعه تاریخمند و تکاملی بود و بشر با ورود به عرصه جامعه با مفهوم تاریخ نیز آشنا می شد. در این میان ایده «معاد» نقش مهمی در پذیرش مفهوم تاریخ در نزد انسان ها بازی کرد؛ به طوری که انسان ها اطمینان یافتند که بهشتی که در دوره ابتدایی در اول تاریخ جست و جو می کردند، این بار پس از ورود آنها به تاریخ و کسب کمالات انسانی در آخر تاریخ حاصل خواهد شد. بدین ترتیب تاریخ چون دارای کاربردی معادی شد، برای بشر دوره دوم پذیرفتنی و قابل تحمل گردید. در یهودیت به اندازه ای که پیش گویی های پیامبران با وقوع حوادث ناگوار به واقعیت می پیوست، وقایع تاریخ مفهوم قدسی به خود می گرفتند و اندک اندک این باور برای بشر دوره دوم حاصل می شد که حوادث تاریخی و رنج ها و کیفرها از مشیت الهی صادر می گردند. به تعبیر دیگر برخلاف انسان دوره اول که اثری از خداوند در عرصه تاریخ نمی دید، انسان دوره دوم بر این باور شد که در تاریخ، خداوند به اعتبار افعال و صفات خود حضور و سریان دارد و آنها به اندازه پیروی از اوامر خداوند در متن جامعه و تاریخ به معنا، تقدس و کمال دست می یابند. برای یهودیان تاریخ صحنه عمل خداوند و عکس العمل یهودیان بود و «ارض موعود» تجلی صفت قدرت یهوه تلقی می گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی در فرقه صابئین : دوره اول، پیش شماره سوم : حبل المتین
نویسنده:
مسعود شاورانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اهل کتاب
,
صابئین
,
دین صابئی (دامنه ادیان خاموش)
,
مندائیان
,
حرّانیان
کلیدواژههای فرعی :
نهضت ترجمه ,
دین یهود ,
اعتقاد دینی ,
آیه 017 حج ,
مجوس ,
صبا ,
آرا فقها ,
آیه 062 بقره ,
قرآن مجید ,
جزیه بر مجوسی ,
جزیه برمسیحی ,
جزیه بر یهودی ,
اخذ جزیه ,
صابئین حرّانى ,
صابئین قرآنى ,
صابئین مندایی ,
آیین های مندایی (آیین ادیان) ,
غسل تعمید مندایی ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
حران ,
ادیان در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
,
علامه حلی
چکیده :
مبحث صابئین و ارتباط آن با اهل کتاب جزء مسائل قدیمی و مبهم در میان مفسران و فقها می باشد. اطلاعات متناقض و مبهم و چند دسته از منابع تاریخی درباره اعتقادات و ریشه دینی صابئین بر این مشکل افزوده است. در مجموع همه صاحب نظران متفق هستند که صابئین به دو گروه صابئین مندائی و صابئین حرّان تقسیم می شوند. در این مقاله سعی شده است براساس منابع قرآنی، تفسیری، فقهی و تاریخی، زوایای مختلف فرقه صابئین بررسی شود. در این نوشتار، ابتدا صابئین در قرآن و تفاسیر مختلف بررسی می شوند. سپس به صورت مختصر به واژه شناسی کلمه «صابئین» پرداخته می شود. در ادامه، دیدگاه فقهای شیعه و اهل سنت در این زمینه مطرح می گردد. بعد از آن، تاریخ و عقاید مندائیها و حرّانیان تحلیل و در نهایت رابطه مندائیان با مانویت و نقش حرّانیها در نهضت ترجمه بیان می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 24 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی بر اخلاق یهودی (منابع، غایت و ویژگیها)
نویسنده:
امیر خواص, سید محمدحسن صالح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان توحیدی
,
دین یهود
,
اخلاق یهودی
,
دین و اخلاق
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
غایت اخلاق در یهود
,
اخلاق یهودی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه اخلاق و شریعت ,
تورات ,
خداگونگی ,
تلمود ,
سفر پیدایش ,
سفر خروج ,
سفر لاویان ,
عملگرایی اخلاقی ,
سنت اخلاقی یهود ,
گستردگی در اخلاق یهود ,
قوم گرایی در اخلاق یهود ,
امر اخلاقی از دیدگاه یهود ,
ادبیات دینی یهود ,
گستردگی اخلاق یهود ,
سادگی اخلاق یهود ,
منابع اخلاق یهود ,
کتوبیم و شیوه های مختلف اخلاقی ,
اخلاق سودگرایانه یهود ,
تعمیم اخلاقی تلمود ,
منابع عرفانی اخلاق یهود ,
عقل ابزاری در اخلاق یهود ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
بررسی اخلاق در ادیان ابراهیمی از موضوعاتی است که ما را در شناخت مشترکات فرهنگی ادیان، بسیار یاری میکند. در این میان، بررسی منابع و خصوصیات اخلاق یهودی به عنوان قدیمیترین دین ابراهیمی، جایگاهی کلان و بایسته دارد. در این مقاله، ابتدا اصلیترین غایت در اخلاق یهودی یعنی «خداگونگی» نقد و بررسی شده است. همچنین ویژگیهای اخلاق یهودی مطرح شده است که ما را در مقایسۀ تطبیقی آن با مکاتب اخلاقی دیگر، یاری میرساند. مهمترین این ویژگیها عبارتند از گستردگی، عملگرایی، قومیگرایی و عدم طرح منسجم مباحث. در پایان، مهمترین منابع گزارههای اخلاقی دین یهود را بازخوانی میکنیم که منشأ تقسیمبندی ادوار تاریخی اخلاق یهود شده است. از میان این منابع، بر دو منبع «کتاب مقدس» و «تلمود» تکیه بیشتری شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حق بهْمَرگی از دیدگاه مسیحیت و اسلام
نویسنده:
حسن اسلامی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق مسیحی
,
دین یهود
,
اخلاق کاربردی
,
اخلاق زیستی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اوتانازی
,
اتانازی از دیدگاه اخلاقی
,
اخلاق کاربردی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
فلسفه آلام ,
الم ,
اختیار انسان ,
قتل ( جنایت ) ,
خودکشی ,
دیگر خواهی ,
خاستگاه رنج در ادیان ,
خودآئینی فردی ,
مقایسه اخلاق اسلام و مسحیت ,
فرهنگ مرگ ,
ارزش حیات در انجیل ,
ارزش حیات در قرآن ,
خصوصی بودن اتانازی ,
چکیده :
مرگ از روی ترحم یا بهمرگی، از مسائل بنیادی اخلاق زیستی است که از جهات گوناگونی بررسی میشود. آیا میتوان به استناد اصول اخلاقی به کشتن بیدرد کسانی اقدام کرد که خود، برای رهایی از درد و رنج پایانناپذیر خویش، خواستار آن هستند؟ این نوشتار پس از مقدمهای به بحث خود در پنج عنوان میپردازد: نخست این عمل را بر اساس عناصر اصلی اوتانازی (euthanasia)، به گونهای روشن تعریف و انواع را آن معرفی میکند؛ دوم، دیدگاه مسیحیت را درباره این عمل باز میگوید؛ سوم؛ به تحلیل دیدگاه اسلام درباره این عمل میپردازد؛ چهارم، دلایل موافقان اوتانازی را گزارش میکند که آنان برای اثبات نظر خود بیشتر به دو دلیل استناد میکنند: نخست اصل خودآیینی فردی و دیگری اصل شفقت و نوعدوستی؛ پنجم به تحلیل و بررسی این دلایل میپردازد و کاستی های آنها را نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلمه الهى: واسطه پیدایش موجودات در مسیحیت و اسلام
نویسنده:
شهرام پازوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
در الهیات مسیحی و همچنین در عرفان اسلامی «کلمه الهی» بهعنوان واسطه خلقت موجودات معرفی شده است. کلمه الهی در مسیحیت همان لوگوس است که عبارتهای اوَل انجیل یوحنا درباره آن است و در عرفان اسلامی «کلمه محمدیه» یا «حقیقت محمدیه» است. اینکه حقیقت وجودی دو انسان، یعنی حضرت عیسی (ع) و حضرت محمد(ص) مبدأ پیدایش دیگر موجودات است، مصادیقی از آموزهای در مطالعات ادیان است که به نام «نگرش انسان - جهانی» مشهور شده است و در واقع از مشترکات عرفانی ادیان ابراهیمی اصیل است. با این حال، میان الهیات مسیحی و عرفان اسلامی در شرح و تفصیل این مطلب تفاوت وجود دارد. در مسیحیت، کلمه الهی متجسد میشود؛ یعنی جسمانیت مییابد و در جایگاه یکی از اشخاص ثلاثه تثلیث قرار میگیرد، ولی در عرفان اسلامی کلمه «الهی» متجلی میشود، بیآنکه از جایگاه تنزیهی خود بیرون آید. مقاله حاضر به شرح و تفصیل این موضوع میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 4 تا 19
مشخصات اثر
ثبت نظر
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
تعداد رکورد ها : 1530
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید