جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ناواقع گرایی اخلاقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
نقدی بر زمینهگرائی ساختاری توجیه باور اخلاقی
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زمینه گرایی معرفتی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
زمینهگرایی ساختاریِ توجیه باور اخلاقی
,
باور مبنایی زمینه ای
,
معرفت شناسی اخلاق
,
مبناگرایی اخلاقی
,
انسجام گرایی اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
رئالیسم اخلاقی ,
باور اخلاقی ,
فاعل اخلاقی ,
گزاره اخلاقی ,
فاعل شناسا ,
ارزش اخلاقی ,
زمینه گرایی معرفتی ,
التزام ,
توجیه باور اخلاقی ,
نسبیت اخلاق ,
فضایل اخلاقی ,
مسئولیت پذیری ,
ناواقع گرایی اخلاقی ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
Moral Commitment ,
جوامع دین گرا ,
زمینه گرایی هنجاری ,
زمینه گرایی ساختاری ,
باور اخلاقی غیرمبنایی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
مبناگرایی و انسجامگرایی اخلاقی رویکردهایی سنتی برای ساختار توجیه باور اخلاقیاند که هریک مشکلاتی دارند؛ ازاینرو، امروزه برخی فیلسوفان اخلاق مانند مارک تیمونز، زمینهگرایی ساختاری توجیه باور اخلاقی را نظریۀ مستقلی در عرض آن دیدگاهها میدانند. هدف ما این است که نشان دهیم این رویکرد برای توجیه باور اخلاقی بسنده نیست؛ ازاینرو، ابتدا تفسیر توجیه و بهتعبیر تیمونز، مسئولیتپذیری و تعهد را تحلیل و نقد میکنیم. سپس مهمترین عنصرهای این رویکرد، یعنی سیاق و باورهای مبنایی زمینهای را نقد میکنیم. نتیجۀ پژوهش این است که زمینهگرایی ساختاریِ توجیه باور اخلاقی نمیتواند موفق باشد و بهویژه با اندیشههای اخلاقی جوامع دینگرا ناسازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی تئوری خطای جی. ال. مکی در فرا اخلاق (بر اساس مبانی آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
اکبر حسینی قلعه بھمن
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
جی ال مکی
,
نسبیت اخلاقی
,
گزاره اخلاقی
,
نسبیت اخلاق
,
نسبیت گزارههای اخلاقی
,
صدق گزارههای اخلاقی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
نظریه خطا
,
معقول ثانیة فلسفی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
آیت اله جوادی آملی
,
اخلاق، جعل درست و خطا
کلیدواژههای فرعی :
رئالیسم اخلاقی ,
انسان مختار ,
اختیار انسان ,
اختیار ,
احکام اخلاقی ,
اختیار ,
اهل بیت(ع) ,
اختیار انسان ,
انسان مختار ,
قرآن ,
تحلیل مفهومی ,
حکم اخلاقی ,
تحلیل پدیدارشناختی ,
پوزیتیویسم منطقی ,
قرآن ,
ناواقع گرایی اخلاقی ,
حقایق اخلاقی ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
شفابخشی قرآن ,
مفهوم انتزاعی ,
دیدگاه شک گرانه ,
ارزش اخلاقی عینی ,
حقایق غیراخلاقی ,
عجیب بودن ارزشهای اخلاقی ,
اختلافات اخلاقی ,
صدق احکام اخلاقی ,
تحلیل عینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
جی. ال. مکی، در کتاب معروف خود در باب فلسفه اخلاق به نام «اخلاق: جعل درست و خطا» دیدگاه شکگرایانهای را مطرح میکند که براساس آن، از آنجا که احکام و گزارههای اخلاقی صدقشان را منوط به عینیت ارزشها و حقایق اخلاقی کردهاند، و عینیت این حقایق به دو دلیل عجیب بودن حقایق اخلاقی و نسبیت ارزشهای اخلاقی مورد انکار قرار گرفته است، این احکام کاذب هستند. وی در این کتاب عنوان دیدگاه خودش را «نظریه خطا» گذاشته است که در این نوشتار در تلاش هستیم با استفاده از مبانی متفکران مسلمان از جمله حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (حفظهالله) این دیدگاه را به نقد و بررسی بگذاریم. البته روشن است که نزد متفکران مسلمان، حقایق اخلاقی واقعیتهایی هستند که با مفاهیم انتزاعی از سنخ معقولات ثانیه فلسفی از آن ها حکایت میشود و وجود این امور در عالم، همانند وجود حقایقی که با مفاهیم انتزاعی قابل تبیین هستند، قابل بیان میباشند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فیلیپافوت و نسبت خوبى اخلاقى با خوبى طبیعى
نویسنده:
افلاطون صادقى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب اخلاق فضیلت محور
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
رئالیسم اخلاقی ,
الهیات مسیحی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه کانت ,
ضد واقع گرایی اخلاقی ,
خوبی طبیعی ,
هنجارسازی طبیعی ,
معنای عرفی خوب ,
خصلت موجود زنده ,
مفهوم عام خوبی ,
خوبی و واقعیت ,
چکیده :
پیشینه اخلاق مبتنى بر فضیلت به افلاطون و ارسطو برمى گردد. فیلیپافوت مانند آنسکومب، مک اینتایر، و مرداک در احیاى فلسفه اخلاق فضیلت محور، در دوران معاصر، تلاش نموده است. فوت درصدد است تا مبنایى واقعى براى فضیلت و اخلاق مبتنى بر فضیلت اثبات نماید؛ امرى که چالش نظریات واقع گرایى در فلسفه اخلاق معاصر است. وى، خوب را بخشى از واقعیت مى داند و بر معناى عرفى خوب تأکید دارد. به نظر او، خوبى، خصلت ویژه یا کارکرد خاص یک موجود زنده است. مهم ترین مسئله این پژوهش این است که وى تا چه میزان در انجام این امر و رفع چالش ناواقع گرایى موفق است. این مقاله با روش توصیفى تحلیلى، به بررسى اخلاق فضیلت فیلیپافوت و معرفى نظریه هنجارسازى طبیعى او مى پردازد. حاصل این پردازش این است که هرچند فیلیپافوت به همراه دیگر طرف داران در جلب توجه به رویکرد فضیلت محور در اخلاق موفق بوده، اما او همچنان باید به نقدهایى در این زمینه پاسخ دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ی حرکت جوهری: پیامدهای فلسفی و تربیتی
نویسنده:
مرتضی خسرونژاد، محسن قمی، محمد شریفانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
حرکت جوهری
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
پیامد فلسفی نظریه حرکت جوهری
,
پیامد تربیتی نظریه حرکت جوهری
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حکمت متعالیه ,
رئالیسم اخلاقی ,
قوه و فعل ,
اتحاد عاقل و معقول ,
حدوث و قدم ,
صحیفه کامله سجادیه ,
ارزش حیات انسان ,
خلق مدام ,
قرآن ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
اثبات مبدأ و معاد ,
ربط متغیر به ثابت ,
تحول پذیری جوهره انسان ,
شاکله سازی تدریجی ,
استمرار تربیت ,
دو سویه بودن تربیت ,
واقع گرایی در تربیت ,
ناواقع گرایی اخلاقی ,
معقولیت احکام اخلاقی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نظریه حرکت جوهری از ابتکارات ژرف و تأثیر گذار ملاصدرای شیرازی است که توانست تحولی بنیادین در فلسفه ایجاد کند. نظریه مذکور دارای مبانی، اهداف، اصول و پیامدهای قابل توجهی در فلسفه محض است که اندیشمندان به تفصیل بدانها پرداختهاند و مقاله حاضر نیز در صدد طرح و ارائه برخی از آنهاست. اما این نظریه قابلیتها و استعدادهای فراوانی برای ارائه پیامدهای تربیتی، کلامی، اخلاقی و... دارد که معمولا تحت الشعاع انوار فلسفی آن قرار گرفته و مغفول واقع شده است. این نوع نگاه به حرکت جوهری میتواند علاوه بر استخراج مفاهیم نوین و تولید دانش در حوزههای جدید علوم انسانی، به کاربردی شدن فلسفه و ایفای نقش شایسته آن در حیات بشری مدد رساند. نگاه تربیتی به این نظریه و بررسی پیامدهای تربیتی حاصل از اعتقاد به حرکت جوهری، مبحث جدیدی است که تاکنون کمتر بدان توجه شده است و میتواند در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت مورد مداقه و بررسی قرار گیرد. مقاله حاضر در بخش دوم خود به دنبال چنین هدفی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقع گرایی و ضد واقع گرایی و موضع اخلاقی کانت
نویسنده:
سروش دباغ، ابوالفضل صبرآمیز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه اخلاق کانت
کلیدواژههای فرعی :
باور اخلاقی ,
فرا اخلاق ,
گزاره اخلاقی ,
شناخت گرایی اخلاقی ,
قضاوت اخلاقی ,
تیغ اکام ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
قانون اخلاقی ,
معرفت شناسی اخلاقی ,
معرفت گرایی ارزشی ,
شناخت گرایی قومی ,
ناشناخت گرایی اخلاقی ,
نیهیلیسم اخلاقی ,
طبیعت گرایی اخلاقی ,
غیرطبیعت گرایی اخلاقی ,
فوق طبیعت گرایی اخلاقی ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مقاله پیش رو در صدد است با بیان جایگاه مبحث واقع گرایی و ضد واقع گرایی در فرااخلاق، تقریرهای مختلف واقع گرایی اخلاقی را بیان نموده، با بررسی آموزه های اخلاقی کانت، موضع وی را ذیل این تقسیم بندی تبیین کند. مبحث واقع گرایی و ضد واقع گرایی اخلاقی ارتباط وثیق با مبحث شناخت گرایی و ناشناخت گرایی در فرا اخلاق دارد، به طوری که بحث درباب یکی بدون پرداختن به دیگری عقیم خواهد بود. این مقاله نیز پس از توضیح کوتاهی درباره شناخت گرایی و ناشناخت گرایی اخلاقی، به شرح اقسام واقع گرایی و ضد واقع گرایی اخلاقی پرداخته، مهم ترین مکاتب و محورهای افتراق آن ها را بررسی کرده است. در ادامه، با شرحی کوتاه از مهم ترین آموزه های اخلاقی کانت، نشان داده شده که بسته به معنایی که از واقع گرایی مراد می شود، می توان کانت را واقع گرا و یا ضدواقع گرای اخلاقی دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه باید و هست از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
فعل اختیاری
,
فعل انسان
,
امور اعتباریه صرف
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مسئلة «هست و باید»
,
اخلاق از دیدگاه علامه طباطبایی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
رئالیسم اخلاقی ,
اختیار انسان ,
مطلق گرایی اخلاقی ,
ضرورت بالقیاس ,
ضرورت ادعایی ,
انشا و اخبار ,
حکم اخلاقی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
ذبح کردن اسماعیل (ع) ,
ناواقع گرایی اخلاقی ,
معرفت شناسی اخلاقی ,
اصل علّیت ,
ضرورت ,
احساس گرایی اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
یکی از مباحث مهم فلسفه اخلاق رابطه بین «باید و هست» است که دیدگاه های مختلفی در باب آن ارائه شده است. یکی از این دیدگاه ها، دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی و شارح بزرگ آن شهید مطهری است که عبارت است از آنکه: باید و نبایدهای اخلاقی، جعل ها و اعتباراتی هستند که انسان بر اساس رابطه واقعی بین افعال اختیاری خود و نتایج مترتب بین آنها، تنظیم کرده است و «بایدها» مبتنی بر واقعیات هستند؛ هرچند از آن ها استنتاج نشده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد جان مکی بر واقعگرایی اخلاقی : سال 47، شماره 1 : فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
سمیه ربیعی، حمیدرضا ضیائی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
فرا اخلاق
,
حکم اخلاقی
,
علم اخلاق
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
جان مکی
کلیدواژههای فرعی :
عاطفه گرایی ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
معرفت بخشی ,
ارزش اخلاقی ,
الزام اخلاقی ,
کیفیات اولیه ,
داوری اخلاقی ,
کیفیات ثانویه ,
تراکتاتوس (فلسفه تحلیلی) ,
مکتب عاطفه گرایی ,
پوزیتیویسم منطقی(کلام جدید) ,
کیفیات اولیه ,
فضایل اخلاقی ,
باید و نباید اخلاقى ,
ضرورت اخلاقی ,
کیفیات ثانویه((اصطلاح وابسته)، مقابل کیفیات اولیه) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
نظریه خطای مکی ,
خطای فهم ,
خاصه های اخلاقی ,
داوری حکم اخلاقی ,
ذهنیت ارزش اخلاقی ,
کشف ارزشی ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
واقعگرایی اخلاقی از مهمترین مباحث مطرح در فرااخلاق است که نقدهای بسیاری را در پی داشته است. در این میان مهمترین نقد از آن جان مکی است. از نظر مکی، واقعگرایی اخلاقی فهم ما را دچار خطا میکند. زیرا خاصههای اخلاقی برگرفته از احساسات و عواطف ما هستند و به واقع ارجاع داده نمیشوند. از همین رو نمیتوانند تبیینی علی داشته باشند و در نتیجه غیرمعرفتبخشاند. بنابراین هرگونه داوری درباره احکام اخلاقی اساسا نادرست است. در این نوشتار نخست نظریه خطای مکی و دو استدلالی که او نظریهاش را بر آنها مبتنی ساخته مطرح میشود. سپس، با در نظر گرفتن ادعاهای مفهومی و وجودشناسانهای که از لوازم رأی مکی است و نظریه خطایی که پیش از او لاک مطرح کرده بود، ایده او بررسی و نشان داده میشود که ذهنیت ارزشهای اخلاقی با چالشهای متعددی روبهرو است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقع گرایی اخلاقی با تأکید بر آراء مک داول
نویسنده:
سمیه ربیعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
علوم انسانی
,
فرا اخلاق
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
فلسفه اخلاق تحلیلی
چکیده :
این رساله توسعا به واقع گرایی اخلاقی، که یکی از مهمترین مباحث مطروح در فرا اخلاق است، میپردازد. اصطلاح واقع گرایی در معانی متفاوتی به کار رفته و در حوزههای مختلف وجودشناسی، معرفت شناسی و دلالت شناسی کاربرد دارد. این نوشتار صرفاً واقع گرایی را از منظر وجود شناسانه بررسی میکند. واقعگرایی در حوزه اخلاق به رویکردی اطلاق میشود که خاصههای سبک اخلاقی را خصوصیات واقعی امور یا افعال و جزئی از اثاثه عالم خارج میداند و بر آن است که پاسخ پرسشهای اخلاقی مستقل از ما و اندیشه ما درباره آنهاست. بنا بر این دیدگاه نظریات اخلاقی باورهایی هستند که صدق یا کذب آنها را میتوان براساس اموری در جهان پیرامون تعیین کرد و پاسخ صحیح به مسائل اخلاقی "در گرو کشف ارزشی است که از قبل در عالم خارج و جود داشته است". این نگرش، که در آن ارزشهای اخلاقی صحیح به جای جعل باید کشف شوند، در نهایت ایده واقعگرایی اخلاقی را در پی خواهد داشت، که واقعیتهای اخلاقی را موجود و آنها را مستقل از هرگونه تصمیمگیری و داوری اخلاقی میداند و معتقد است که رسیدن به صدق و کذب آنها نیز از همین طریق امکان پذیر خواهد بود. هدف نیز در این رویکرد رسیدن به این حقایق اخلاقی است. به بیانی دیگر، واقعگرایی اخلاقی آراء اخلاقی را صدق و کذب پذیر و معرفت بخش میداند و گزارههای اخلاقی را حاکی از واقعیتی در عالم خارج میداند، نه اینکه آنها تنها گزارههایی بیانگر احساسات و عواطف ما باشند.فصل سوم از این نوشتار اختصاص دارد به آنچه مور درباره طبیعت گرایی و نقد آن مطرح کرده است. مهمترین ایراد او به طبیعت گرایان این است که آنها برخلاف کوششی که داشته اند نتوانسته اند تعریف درستی از خوبی ارائه دهند و این پرسش که خوبی چیست همچنان به صورت پرسش گشوده ای باقی مانده است. بخش دوم از همین فصل به بررسی رأی مکی، یکی از فیلسوفان غیر واقع گرای معاصر، و ایرادهایی که او به واقع گرایی وارد کرده است می پردازد. او معتقد است که چون خاصه های اخلاقی در جهان پیرامون وجود ندارند، هر حکمی که درباره آنها صادر شود ناموجه و از اساس اشتباه است. تنها می توانیم به نحو بین الاذهانی درباره این امور بحث کنیم.جان هنری مک داول فیلسوف اخلاقی است که معتقد به غیر طبیعت گرایی یا نا طبیعت گرایی، یکی از شاخه های واقع گرایی، است و در این زمینه مباحث مهمی را مطرح کرده است. پس از مور که درصدد رفع مشکلات طبیعت گرایی برآمده بود، مک داول نیز سعی بر این داشت که نظریات تکمیلی ای در این زمینه ارائه دهد. در فصل چهارم با هدف آشنایی بیشتر با مک داول، علاوه بر ارائه برخی از مهمترین نظریات او، از جمله حساسیت گرایی و فضیلت گرایی و نقد تجزیه پذیری، پاسخ او به مکی در ردّ انتقاد او به واقع گرایی به تفصیل آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهبرد اصلی در حل معمای واقع گرایی اخلاقی درابن سینا
نویسنده:
جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم اخلاقی
,
ابن سینا
,
ناواقع گرایی اخلاقی
,
قرادادگرایی اخلاقی
,
ساحات بحث اخلاقی
چکیده :
مباحث مربوط به فلسفۀ اخلاق در آثار فیلسوفان مسلمان، از جمله ابن سینا نه بصورت مستقل بلکه به نحو پراکنده و بمناسبت سایر موضوعات و مباحث مطرح شده اند. همین پراکندگی و عدم انسجام موضوعی گاه زمینۀ سوء فهم ها و سوء تعبیرهایی را فراهم آورده و حتی موجب ادعاهایی خلاف واقع در مورد دیدگاه های اخلاقی این فلاسفه گردیده است. از جمله وجود عباراتی در کتب مختلف ابن سینا و ملاصدرا که متضمن این مطلب است که قضایای اخلاقی از سنخ مشهورات می باشند، موجب شده بسیاری از بزرگان ادعا کنند، از نقطه نظر اخلاقیِ ابن سینا ، گزاره های اخلاقی دارای هویتی اجتماعی و اجماعی بوده و واقعیتی بیش از توافق انسانها بر آنها ندارند.. مسلماً چنین ادعایی محذوراتی چون قراردادگرایی و حتی نسبی گرایی اخلاقی را در پی خواهد داشت که از ساحت تفکر این دو فیلسوف بسیار دور است. در این مقاله ضمن بیان عباراتی که متضمن چنین ادعایی هستند، نویسنده می کوشد که ضمن رفع و دفع این سوءفهم و ادعای نادرست، به راهبردی جامع در زمینۀ تفکیک ساحات مختلف اخلاقی از یکدیگر دست یابد که در موارد مشابه نیز از وقوع مغالطات و سوءتعبیرها جلوگیری نماید. و در پایان نیز با به کار بردن راهکار پیشنهادی به بازخوانی عبارات منقول ازابن سینا پرداخته و نشان می دهد که نمی توان از این عبارات برداشتی مبنی بر ناواقع گرایی اخلاقی و قراردادگرایی نمود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید