جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حکمای پیش سقراطی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
تفسیر غیرتاریخی افلاطون از قاعده انسان معیاری پروتاگوراس
نویسنده:
مهدی قوام صفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای پیش سقراطی
,
قاعده انسان معیاری
,
نسبیت معرفت
,
فلسفه یونان
,
فلسفه افلاطون
,
نسبیت معرفت
,
تفسیر غیر تاریخی
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حسی ,
محاورات افلاطون ,
ادراک حسی و معرفت ,
احساس (معرفت شناسی) ,
ذهن گرایی ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
احساس ,
محاوره ثئای تتوس ,
قاعده پروتاگوراسی ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق نزد فیلسوفان پیش از سقراط؛ (فیثاغوریان، سوفیستها، اتمیان)
نویسنده:
آرش کرامتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای پیش سقراطی
,
فیثاغورثیان
,
سوفسطایی
,
پیش سقراطیان
,
سوفسطاییان
,
فلسفه یونان
,
اصطلاحنامه منطق
,
اتمیان
,
اتمگرایی
,
فیثاغورس و فیثاغوریان
,
منطق قدیم
چکیده :
موضوع این پایاننامه عبارت است از بررسی دیدگاه فلسفی فیلسوفان پیش از سقراط (شامل سه مکتب فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان) به منظور شناسایی آرای منطقی آنها و تعیین اثرگذاری احتمالی این آرا بر منطق ارسطو. مهمترین منبعهای مورد استفاده درز این پایاننامه عبارتند از مجموعه آثار ارسطو، کتاب متفکران یونانی، تاریخ فلسفه یونان و کتاب Die Fragmente der Vorsokratiker. چهارچوب نظری این پژوهش عبارت است از توصیف و تحلیل دیدگاههای فلسفی و منطقی فیلسوفان پیشسقراطی (سه مکتب مورد بحث در این پایاننامه که در بالا اشاره شد) با بهرهگیری از منبعهای موجود و بررسی ارتباط احتمالی این دیدگاهها با دیدگاههای منطقی ارسطو در مرحله پس از آن. پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان (لئوکیپوس و دموکریتوس) دارای دیدگاههای منطقی بودهاند؛ و پرسش فرعی عبارت از این است که آیا این دیدگاهها تأثیر مشخصی بر منطق ارسطو گذاردهاند یا تقابل مشخصی با آن داشتهاند. فرضیههای این پژوهش نیز عبارت هستند از اینکه به نظر میرسد در موردهایی مانند «کلّیات»، «مقولهبندی»، «ساختن گزاره»، «تعیین معیار صدق و کذب»، «گونهای از منطق استقرایی یا تمثیلی» و «تعریفهای منطقی»، بحثهای با اهمیتی نزد فیثاغورسیان، سوفیستها و اتمیان جریان داشته که مورد توجه ارسطو بودهاند. این پژوهش به روش کتابخانهای صورت گرفته است. عمدة مفاهیم تخصصی این پژوهش را میتوانیم با تعریفهای ارائهشده در زیر ببینیم: - آرای منطقی: ارائة بحثهای مقدماتی و غیرنظاممند دربارة موضوعهایی مانند مقولهبندی، اثبات هندسی، صدق و کذب باورها و گفتارها، وجودداشتن یا نداشتن مفاهیم، ساختار جملهها و چگونگی استدلال. - منطق: یعنی روش استدلال درست. - دیالکتیک یا جدل: استنتاجی است که از مقدمههایی که به طور کلی پذیرفتهشدهاند، به متناقض یک تز دادهشده، استدلال میکنند. - جوهر: آنچه در زیر همه هستیهای دیگر است وتحلیل به آن پایانمیپذیرد. - مفهوم: ایدهای (کلی) است که از امور جزئی انتزاع شدهاست. - معیار یا پیمانة صدق وکذب: آنچه صادق بودن یا کاذب بودن یک گفتار، باور یا شناخت با آن مشخص میشود. - حد: آنچه مقدمههای قیاس ارسطو به آن تحلیل میشوند. - مقولهبندی منطقی: دستهبندی گفتارهای غیرمرکبی که هستی را بیانمیکنند و با ترکیب آنها، گزارههای صادق یا کاذبی دربارة هستی شکل میگیرد. - اصول اعداد فیثاغورسی: جفتهای متضاد در مکتبهای فیثاغورسی که آنها را اصول اعداد میدانستند. - اثبات هندسی: اثبات یک قضیة هندسی با شروع از اصول موضوع و بهکارگیری استدلالهای منطقی. - تقدم منطقی: مقدم بدون مؤخر قابل تصور است، اما مؤخر را نمیتوان بدون مقدم تصورکرد. - تقدم در وجود : اگر مقدم وجودنداشتهباشد، مؤخر وجودنخواهدداشت. در زمینة نقش جوهری اصول دهگانة اعداد و خود عددها (نزد فیثاغورسیان)، قراردادن انسان بهعنوان معیار تعیین صدق و کذب گفتارها و باورها و نفی واقعیت بیرون از او و نیز انکار امکان تناقضگویی (نزد پروتاگوراس و گرگیاس)، بهرهگیری از دیالکتیک (نزد گرگیاس)، انکار عینیتداشتن مفهومها و نفی وجود جوهری زمان (نزد آنتیفون)، ارائة استدلالهایی دربارة نامتناهیبودن شمار شکلهای اتمها و بخشناپذیری آنها (نزد لئوکیپوس)، به-کارگیری استدلالهایی- که امروزه مشخصنیستند- برپایة گواهی حواس برای اثبات اتمها (نزد اتمیان) و توجه به مفهومها و ارائة تعریف از چیزها (نزد پروتاگوراس، گرگیاس و دموکریتوس)دیدگاههای منطقی ارائهشدهاست و نیز فیثاغورسیان به ارائة استدلال برهانی در هندسه نزدیکشدهبودند. شاهدی نشاندهنده این که ارسطو در دیدگاههای منطقی خود، از فیثاغورسیان و اتمیان تأثیرپذیرفته یا تقابل ویژهای با آنها داشتهاست وجود ندارد، اما دیدگاه او در قراردادن واقعیت بیرونی به عنوان معیار صدق و کذب جملهها، در تقابل آشکار با دیدگاه پروتاگوراس و گرگیاس است. پیشنهاد میشود دربارة اثبات قضیههای هندسی که بنابر سندها توسط فیثاغورسیان انجامشدهاست، مطالعة بیشتری برای بررسی سیر تکاملی هندسه صورتگیرد. به تأثیرگذاری فیثاغورسیان بر افلاطون توجهشود. در مورد سوفیستها ضرورتدارد که برای فراهمآوردن پژوهشی کاملتر، به اندیشههای هراکلتیوس و پارمیندس و مکتب وی، پرداختهشود تا اثری که بر سوفیستها داشتند، آشکارگردد. بزرگترین مشکلی که در راه فراهمآوردن این پژوهش قرارداشت، زمان کم درنظرگرفتهشده برای انجام آن بود؛ که باعثشد تا این پژوهش از رشد بیشتر بازماند. از این رو نیازاست تا برای از میان برداشتن این مشکل، اقدام لازم صورتگیرد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه های تنزیهی عباد بن سلیمان
نویسنده:
ناصر گذشته
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
الهیات سلبی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اسمای الهی
,
عبادبن سلیمان صیمری
,
شخصیت ها
کلیدواژههای فرعی :
جهان شناسی ,
معتزله ,
خداشناسی ,
اشاعره ,
تنزیه ,
شهرستانی ,
ازلیت عالم ,
ذات و صفات خدا ,
شیئیت عدم ,
مکتب مشبهه ,
تنزیه مطلق ,
کن فیکون ,
حکمای پیش سقراطی ,
صفات خدا ,
مدل تنزیهی نوافلاطونیان ,
علم خدا به عالم ,
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
عبادبن سلیمان صیمری یکی از دانشمندان ایرانی است که در قرن دوم قمری در مکتب معتزله پرورش یافت و بالید. مهم ترین ویژگی مکتب معتزله این بودکه در برابر مشبهه که به خدایی شبیه به انسان باور داشتند، با عنایت به اندیشه های نو افلاطونی، خدایی تنزیهی را در خلال دستگاهی کلامی طرح کردند که هیچگونه صفتی ندارد و صفات خدا را به ذات باز می گرداندند. به عبارت دیگر، آنان به خدایی باور داشتند که هیچ گونه شباهتی با آفریده هایش نداشت و «دیگر» بود. عباد بن سلیمان در خداشناسی تنزیهی خویش، چند فراتر از همقطاران اعتزالیش رفته و به تنزیه مطلق روی آورده است. او با الهام از حکمیان یونان باستان، جهان را در دو ساحت می بیند، نخست، ساحت پیش از وجود که اشیاء و ماهیات بودند ولی فاقد وجود بودند و این اشیاء از ازل همبود با خداوند بودند. ساحت دوم عالم، ساحتی است که با فرآیند خلقت به وجود آمده است، این فرآیند اینگونه بوده که خداوند با پدید آوردن گفتاری آفرینشگر یا «کن» ندایی به اشیاء درداد که پدید آیند و آنان نیز پدید آمدند و بدین سان جهان کنونی که مشاهده می کنیم و جهان تکون، حدوث و خلقت نام دارد، پدید آمد. خدا هیچ گونه ارتباطی حتی ارتباط معرفتی با ساحت دوم عالم ندارد. عباد با ترسیم چنین جهانی، این غایت را جستجو می کند که هر گونه ارتباط خداوند را با این عالم و به دنبال آن، هر گونه مشابهت وی را با عالم نفی کند و خدا را «به کلی دیگر» بینگارد. این عقیده بالطبع لوازم گوناگونی دارد که یکی از لوازم آن این است که وی می بایست عالم را ازلی بداند و ازلی دانستن عالم اندیشه ایست که وی از زمره متکلمان دور ساخته و به فیلسوفان نزدیک کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 254
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای چگونگی پیدایش عالم در آراء افلوطین و ملاصدرا
نویسنده:
فاطمه سلیمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه وحدت و کثرت
,
علیت
,
وحدت وجود
,
فیض الهی
,
تجلی الهی
,
نظریه اضافه اشراقی
کلیدواژههای فرعی :
احد ,
حکمای پیش سقراطی ,
خیر محض ,
بهره مندی ,
جهان شناسی فلسفی ,
نظام هستی ,
خالق ,
تشان ,
هستی شناسی اسلامی ,
فلسفه الهی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
فلسفه نوافلاطونی ,
الهیات بالمعنی الاخص ,
احکام وحدت ,
احکام کثرت ,
عقول ابداعیه ,
عقل اول ,
اصالت وجود ,
برهان بسیط الحقیقه ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
منشأ جهان ,
جهان شناسی یونانی ,
صدور ذاتی وجود ,
صدور عقل از واحد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
یکی از مهمترین مسائلی که هنگام دقت فلسفی، ذهن انسان با آن روبرو میشود، این مسأله است که موجودات کثیر چگونه از مبدأ هستی پدید آمدهاند و کیفیت تکوین عالم توسط خداوند به چه صورت است؟ در این مقاله سعی شده با پیگیری روند تاریخی این مسأله (البته بهطور خلاصه) به دیدگاه مشخص و معینی که به تفصیل به بیان کیفیت پیدایش عالم میپردازد (یعنی نظریه «فیضان») برسیم. بنیانگذار این دیدگاه افلوطین است. او اولین کسی است که نحوه فیضان هستی از مبدأ اول را بحث میکند و اساس جهانشناسی خود را نیز بر همین مسأله بنیان میگذارد و بدین ترتیب از طریق کتاب «اثولوجیا» (که خلاصهای از انئادهای افلوطین است) تأثیر به سزایی بر تفکر فیلسوفان اسلامی میگذارد. اوج تأثیر این دیدگاه را در حکمت متعالیه میتوان مشاهده کرد. صدرا بر اساس اصول فکری خود و اصطلاحات خاص حکمت متعالیه، توانست ابداع فیضی را تحلیل نموده و ضمن ارائه طرح کلی از عوالم هستی به نظریه «وحدت وجود» در فلسفه خود برسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 54 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در تحول روش شناسی دانش متافیزیک (با نگاه به رابطه آن با علوم تجربی)
نویسنده:
عباس ایزدپناه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
روش شناسی علوم انسانی
,
فلسفه (خاص)
,
متافیزیک وجود شناختی
,
روش شناسی فلسفه
,
روش تحلیلی معرفتی
,
روش شناسی عام تحقیق
,
روش تعلیلی
,
روش کلی تحقیق
کلیدواژههای فرعی :
حکمای پیش سقراطی ,
سوبژکتیویسم ,
راه کشف و شهود ,
فلسفه نقادی کانت ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی هرمنوتیکی (مسائل جدید کلامی) ,
شک دستوری ,
علم طبیعی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه علم ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام شهود ,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ) ,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ) ,
تعامل فلسفه و علوم تجربی ,
طبیعت در تاریخ متافیزیک ,
انفصال معرفت عرفانی و فیزیکی ,
متافیزیک دنیوی ,
روش مشترک علم و فلسفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مقاله پیش رو در صدد است به عرصه روش شناسی مطلوب و جامع فلسفه هستی شناختی و متافیزیک به مفهوم فلسفی آن دریچهای بگشاید. از همین روی نخست به کشف تحولات و سرگذشت تاریخی – تطبیقی آن در تفکر اسلامی و غربی میپردازد و پس از آن به تبیین اصول و ارکان نظریه «روش شناسی جامع دانش متافیزیک و فلسفه» همت میگمارد و چون تحولات تاریخی یاد شده غالباً در ضمن تعامل متافیزیک با علوم تجربی بوده است، این پیوند و همبستگی تاریخی نیزبه طور فشرده مورد اشاره قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاریخ فلسفه (کاپلستون) جلد یکم (یونان و روم)
نویسنده:
فردریک چارلز کاپلستون؛ مترجم:سید جلال الدین مجتبوی؛ ویراستار: اسماعیل سعادت
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمای پیش سقراطی
,
نگاه ارسطو به پیش سقراطیان
,
فلسفه یونان
,
فلسفه نوافلاطونی
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه افلاطون
,
مُثُل
کلیدواژههای فرعی :
سوفسطایی ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
منطق رواقی ,
مکتب رواقی ,
نظریه رواقی مرگ ,
جهان شناسی یونانی ,
اتمیسم یونانی ,
الهیات رواقی ,
رویکرد ارسطویی (در فلسفه اخلاق) ,
اخلاق کلبی ,
اخلاق رواقی ,
لذت گرایی اپیکوری ,
اخلاق ارسطویی ,
مکتب رواقی متقدم ,
مکتب رواقی متأخر ,
فلسفه اپیکور ,
شکاکان قدیم ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید