جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ابعاد عدالت در اسلام
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
موقع الإنسان بين مفهومي العدل في المسيحية والإسلام
نویسنده:
عائشة أوهاب .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین اسلام
,
عدالت اجتماعی (اسلام)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی تحریف نشده)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین اسلام (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
ابعاد عدالت در اسلام
,
دین اسلام
,
دین اسلام (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
عدالت در اسلام
,
عدالت در مسیحیت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العدالة الاجتماعية فى الاسلام
نویسنده:
سيد قطب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قاهره: دارالشروق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
کتب روشنفکران عرب
,
کتب فلسفه سیاسی اسلام
کلیدواژههای فرعی :
مساوات ,
اقامه عدالت اجتماعی ,
کمونیسم ,
جامعه اسلامی ,
عدالت اسلامی ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
اسلام و مسیحیت ,
حکومت اسلامی ,
رویدادهای تاریخی ,
نظام اقتصاد اسلامی ,
اقتصاد اسلامی ,
مساوات در جامعه ,
دین و عدالت اجتماعی ,
ابعاد عدالت در اسلام ,
چکیده :
کتاب «العدالة الإجتماعية فى الإسلام» تألیف شهید سید قطب، مفسر بزرگ معاصر اهل سنت و از رهبران اخوان المسلمین مصر است که به عدالت، جامعه، اقتصاد و حکومت اسلامی می پردازد. اسلام در تحقق دادن عدالت اجتماعی با دو اصل بزرگ: 1- وحدت همه جانبه ای متناسب و متعادل 2- تکافل عمومی بین افراد و اجتماعات پیش می رود البته عناصر اساسی فطرت انسانی را نیز مدنظر داشته و طاقت و نیروی بشری را از نظر دور ننموده است. اسلام همان گاه که نظام ها و حدود و مبانی و خطابات و نصیحت های خود را پایه گذاری می نماید از مسئله حب ذات که خود خواهی فطری بشری است غفلت نکرده و آن بخل فطری ریشه دار را نیز فراموش ننموده است. لیکن با نشان دادن راه صحیح و وضع قانون به علاج آن خود خواهی و این بخل پرداخته است. از مطالبی که در این کتاب آمده می توان به مواردی چون نظر مسیحیت و اسلام درباره مذهب و جامعه و طبیعت، عدالت اجتماعی در اسلام، پایه های عدالت اجتماعی در اسلام، وسایل عدالت اجتماعی در اسلام، نظام حکومت در اسلام، نظام اقتصاد در اسلام، رویداد های تاریخی در اسلام، مساوات و برابری همگانی، سیر تاریخی حکومت در اسلام، بنی امیه و بنی عباس، امروز اسلام و آینده آن، دنیا بر سر دو راهی، اسلام یا کمونیسم، اشاره کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربه مسلمانان صدر اسلام در دستیابی به توسعه اقتصادی
نویسنده:
سید کاظم صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
دین و اقتصاد
,
اقتصاد اسلامی
,
اسلام و توسعه اقتصادی
کلیدواژههای فرعی :
بیت المال ,
پس انداز ,
اقتصاد صدر اسلام ,
شاخص توسعه ,
شاخص های توسعه در اسلام ,
عدالت اجتماعی (اسلام) ,
ابعاد عدالت در اسلام ,
تعالیم اقتصادی اسلام ,
تحریم ربا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
چنانکه می دانیم پیامبر اسلام(ص) پس از بعثت حدود سیزده سال به تبلیغ دین اسلام پرداختند و علیرغم اذیتها و آزار کفار توانستند اصول اعتقادی رسالت نوین خویش را ابلاغ و مردم را هدایت بنمایند. شدت آزار کفار مکه و استقبال مردم مدینه موجب شد که پیامبر همراه تازه مسلمانان به مدینه مهاجرت کنند و حدود یازده سال نیز در آنجا به ابلاغ و اجرای احکام اسلام پرداخته و جامعه و نظام جدیدی را براساس آیین اسلام استوار سازند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 26 تا 37
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار عدالت توزیعی و نسبت آن با انصاف و برابری با تأکید بر اخلاق حکومتی امام علی (ع)
نویسنده:
جواد احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حد معین
,
عدالت علی (ع)
,
عدالت علی(ع) در تقسیم بیت المال
,
برابری
,
عدالت توزیعی
,
توزیع درآمد
,
توزیع ثروت
,
حکومت امام علی (ع)
,
اعتدال
,
انصاف
,
عدالت
,
مساوات
,
توزیع عادلانه
,
معنای عدالت در نهج البلاغه
,
ابعاد عدالت در اسلام
,
حد وسط
,
معنای لغوی و اصطلاحی عدل
کلیدواژههای فرعی :
افراط و تفریط ,
اختیار انسان ,
اقسام عدالت ,
عهدنامه امام علی به مالک اشتر ,
برابری در برابر قانون ,
نیاز ,
اختیار انسان ,
تبعیض ,
کار ,
استقامت ,
ظلم ,
عدالت اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
اخلاق حاکمان و دولتمردان اقتضا دارد که در تقسیم و توزیع امکانات و مزایای اقتصادی و اجتماعی بین شهروندان، «عدالت توزیعی» را مراعات کنند. در این مقاله ضمن بررسی و نقد نظریه ها در عدالت توزیعی و نشان دادن ناکارآمدی هریک از آنها، بیان می گردد که هریک از عناصر «کار»، «نیاز» و «برابری همگانی» که در نظریه های مربوط به عدالت توزیعی معیارهای توزیع عادلانه اند، می توانند ابزاری برای شناخت حقوق افراد به حساب آیند نه معیاری عمومی و کلی. به تعبیر دیگر مبنای عدالت توزیعی، حقوق افراد و رعایت استحقاق های ناشی از «کار» و «نیاز» و ... است، بر این اساس نسبت «عدالت توزیعی» با «رفتار برابر و یکسان بین افراد» نسبت عموم و خصوص من وجه است. این دیدگاه با نگرشی بر اخلاق حکومتی امام علی(ع) قابل تأیید و تبیین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أفضل الدین
نویسنده:
عباس كاشف الغطاء
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
نسخه متنی
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
نجف عراق: مؤسسة کاشف الغطاء العامة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
کتب اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
رابطه عدالت و کف نفس ,
عیاری ,
مروت ,
عدالت امام جماعت ,
جوانمردی ,
فقه جعفری ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
فقه استدلالی تطبیقی ,
ابعاد عدالت در اسلام ,
اخلاق جوانمردی ,
نظام اخلاق جوانمردی ,
خصوصیات جوانمردی ,
چکیده :
أفضل الدين شيخ عباس كاشف الغطاء، در مسئله فتوت و جوانمردى با روىكردى فقهى مىباشد. از آنجا كه به نظر مؤلف، مروّت افضل دين است، عنوان بحث خود را «أفضل الدين» قرار داده است. نويسنده، معتقد است برخى از روحانيون به دليل آنكه از مسير مروت و جوانمردى خارج شدند و زىّ طلبگى را كنار گذاشتند مردم آنها را مورد انتقاد قرار دادهاند و لذا مشكل عمده را در ترك مروّت دانسته است و با تأليف اين کتاب مىخواهد مروت را تعريف كند و بيان كند كه چگونه مىتوان اين روحيه را در بين روحانيون و طلاب رواج داد و جلوههاى مختلف آن را بر حسب افراد و زمانها و مكانهاى مختلف نشان دهد. وى خاطرنشان مىكند كه هر عملى از روحانيون و طلاب كه خلاف مروّت باشد، موجب هتك اين نهاد دينى و وهن حوزههاى علميه خواهد شد. مؤلف پس از بيان معناى لغوى اين واژه متذكر مىشود كه فقها معمولاً اين مسئله را در ضمن تعريف عدالت مطرح مىكنند. مؤلف، در نهايت مروت را به معناى رفتار اجتماعى برحسب موازين عرفى مىداند. به همين دليل مروت به حسب افراد مختلف است. هر چه دانش و مسئوليت يك فرد بالاتر باشد، مواظبت رفتارى وى نيز بايد بيشتر باشد. براى يك فرد غذا خوردن هنگام راه رفتن در خيابان خلاف مروت نيست؛ اما براى يك فقيه يا قاضى خلاف مروت است. مصاديق مروت در زمانها و مكانهاى مختلف نيز تغيير مىكند زيرا موازين عرفى از يك زمان تا زمان ديگر و از يك مكان تا مكان ديگر متفاوت است. البته نويسنده تذكر مىدهد كه مروت از لوازم انسانيت است و منطبق بر فطرت پاك انسانى است و لذا اگر عموم مردم در اثر عدول از فطرت انسانى از برخى سنن شرعى روىگردان شدند، علما نبايد تابع چنين عرفى باشند. به همين خاطر شهيد ثانى در لمعه فرموده است: اگر شخصى مستحبات شرعى را رعايت كند، اشكالى ندارد هر چند عامه آن را زشت تلقى كنند؛ مانند حنا گذاشتن و غيره. وى سپس برخى از روايات مربوط به مروت را ذكر كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقدمه ای بر جایگاه عدالت در اندیشه های سیاسی اسلام
نویسنده:
بهرام اخوان کاظمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
خلافت
,
ابعاد عدالت در اسلام
کلیدواژههای فرعی :
عدلیه (مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
عدل تکوینی الهی ,
استبداد ,
عدالت سیاسی ,
عدالت در نظر افلاطون ,
تعریف عدالت ,
اندیشه سیاسی در اسلام ,
عدالت در ایران باستان ,
اختلاف عدلیه و اشاعره ,
عدالت در شیعه ,
عدالت در اهل سنت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
این مقاله با ارائه عمدهترین تعاریف و نظریات مرتبط با مفهوم بنیانی عدالت در اندیشه های سیاسی اسلام، سعی دارد تا جایگاه و نوع تعامل مفهوم مزبور را با موضوع خودکامگی و استیلای قدرتهای حاکم در تاریخ نظامهای سیاسی- اسلامی، تبیین کند. در واقع، عدالت در منابع اصلی و فرعی اسلامی و آرای اندیشمندان این دیانت، تعاریف متعددی شده ولی در عمدهترین تعریف، به معنای: «قراردادن هر چیز در جای خویش و حق را به حقدار رساندن و ایفای اهلیت و رعایت استحقاقها» است. همچنین، با تأخیر منفی که خودکامگی در ممانعت از شکوفایی نظریات عدالت در اندیشه و عمل داشته و سیر قهقرایی آن را از آرمانگرایی به واقعگرایی سبب شده است، این نظریه را میتوان استنباط کرد که در افزایش خودکامگی و ناامنی در نظام سیاسی، منجر به رکود و محجوریت کار برد نظریات عدالت و تحویل عملی آنها از آرمانگرایی به واقعگرایی شده و کارکرد آنها را به صورت معیار و ابزار کنترل خودکامگی اجازه نداده است». در واقع، هر چه میزان خودکامگی وتغلب نظامهای اسلامی بیشتر شده، نظریات عدالت نیز – بویژه در حوزه عمل و در دنیای اهل سنت – دچار رکودها و ناکامی و افول افزونتری از آرمانگری به واقعگرایی منحط شده و نتوانتسه است به عنوان مکانیزمهای کنترل خودکامگان، نقش معیار گونه خود را ایفا کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اثرهای عدالت در ایجاد و ارتقای خودباوری در نهادهای آموزشی
نویسنده:
آرین قلی پور، علی پیران نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهادهای آموزشی
,
خودباوری
,
عدالت
,
آداب اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت توزیعی ,
عدالت مراوده ای ,
عدالت اطلاعاتی ,
عدالت رویهای ,
کشورهای پیشرفته ,
ابعاد عدالت در اسلام ,
کشورهای عقب مانده ,
خودباوری ملی ,
الماس عدالت ,
چکیده :
خودباوری ملی، امروزه یکی از عوامل متمایز کننده ملت های پیشرفته و عقب مانده است. مطالعات نشان داده است که نیروی انسانی کشورهای پیشرفته از خودباوری بالایی برخوردار است و از این رو تلاش برای افزایش این ویژگی یکی از برنامه های بلندمدت کشورها در سراسر جهان شده است. در این تحقیق تاثیر مدل چهار بعدی (الماس) عدالت در ایجاد و ارتقای خودباوری مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از وجود رابطه معنی داری بین این دو سازه است؛ یعنی هر قدر عدالت توزیعی، مراوده ای، رویه ای و اطلاعاتی در نهادهای آموزشی بیشتر باشد، خودباوری بالاتر است. لذا برای ایجاد و ارتقای خودباوری ملی ضروری است که نهادهای آموزشی بر استقرار عدالت در این نهاده اهتمام ورزند تا زمینه برای رشد این ویژگی در کل جامعه فراهم گردد. جامعه آماری شامل دانشگاه ها و مدارس است که 2000 نفر برای نمونه انتخاب شدند و در نهایت 897 نفر به پرسشنامه ها پاسخ داده اند. طبق یافته های تحقیق، همبستگی بین ابعاد چهارگانه عدالت و خودباوری مثبت و معنی دار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 357 تا 374
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عدالت اسلامی به معنای برابری است، یا به معنای این است که هر کس به اندازة حقش سهم ببرد؟ با ذکر آیه قرآن و یا حدیث توضیح کامل دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معناي لغوي عدل، برابري و برابر كردن است و در عرف مردم به معناي رعايت حقوق ديگران، در برابر ظلم به كار ميرود، ازاين روي عدل در معناي: «عطا كردن حق هر صاحب حقي» به كار رفته است. بر طبق اين تعريف، بايد نخست موجودي را در نظر گرفت كه داراي حق باشد تا رع
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
عدالت اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مسائل اجتماعی در قرآن
,
مسائل سیاسی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت اسلامی ,
عدالت در قرآن ,
گستره عدالت در قرآن ,
ابعاد عدالت در اسلام ,
آثار عدالت ,
روایات عدالت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی مفهوم تبعیض نژادی و راهبردهای مقابله با آن بر مبنای فرمایشات حضرت علی (ع)
نویسنده:
مرجان کیان ، فهیمه نظام الاسلامی ، سحر موسی وند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
عدالت از منظر امام علی (ع)
,
سیره امام علی علیه السلام
,
خلق آدم (ع)
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
نابرابری قومی
,
حقوق بشر اسلامی
,
مقابله با تبعیض نژادی
,
مشورت از دیدگاه امام علی
,
تقوا ملاک برتری
کلیدواژههای فرعی :
معیار برتری انسان ,
تفاوت انسان ها ,
امت واحده ,
مهرورزی ,
آپارتاید ,
آیه 52 مؤمنون ,
آیه 5 حج ,
ضرورت زندگی اجتماعی ,
آیات خلقت انسان ,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان) ,
همگرایی امت اسلامی ,
اندیشه امام علی (ع) ,
ابعاد عدالت در اسلام ,
کلام امام اول (ع) ,
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، تببین و تشریح دیدگاه های حضرت علی درباره مسئله تبعیض نژادی به عنوان یکی از مهمترین چالش های فراروی بشر است. بدین منظور از روش پژوهش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. نمونه مورد بررسی، متن کامل نهج البلاغه، اسناد و منابع معتبر علمی- دینی از طریق روش کتابخانه ای و الکترونیکی است. بر اساس یافته ها می توان اذعان داشت که حضرت علی ملاک برتری بین افراد بشری را تقوا می دانند. برای رفع معضل تبعیض نژادی، چه در حوزه نظری و چه در حوزه عملی، راهکارهایی از جمله اتحاد و همبستگی همه جانبه، تشریک مساعی مبتنی بر تقوا، ترویج فرهنگ مشورت و... به دست آمد. بر اساس فرمایش های حضرت علی هر جایی که ردپایی از روحیه غرور و استکبار باشد، حق افراد مظلوم و ستمدیده پایمال می شود. باوجود آنکه نژادپرستان ارزش هایی مثل رنگ، پوست، زبان، نژاد، استعداد، قومیت و ملیت را عامل برتری می دانند، در دین اسلام معیار برتری انسان ها، پرهیزکاری و تقوا است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 135
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل گسترش اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام در شبه قاره
نویسنده:
محمد اسعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید در اسلام
,
مهاجرت مسلمین به هند
,
حکام شیعی هند
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
دین اسلام
,
نظام طبقاتی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
قاضی سید نورالله مرعشی شوشتری
,
فرق اسلامی (فرق)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ادیان هند (ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
آموزههای هندوییسم
,
اسلام در شبه قاره هند
,
تاریخ هند
,
ابعاد عدالت در اسلام
,
عوامل گسترش اسلام
,
حکومت های شیعه هند
,
مبلغان مسلمان
,
شاه طاهر حسینی قزوینی
,
میر حامد حسین هندی
کلیدواژههای فرعی :
حمله مغول ,
روابط هند و ایران ,
انسان و خدا ,
آیه 186 بقره ,
آیه 31 آل عمران ,
حب اهل بیت (ع) ,
بازرگانان مسلمان ,
آیه 54 مائده ,
چکیده :
تفکیک عوامل گسترش اسلام از عوامل گسترش مذهب اهل بیت غیر ممکن است، زیرا اینها دو ماهیت با دو محتوای خاص و متمایز از یکدیگر نیستند؛ بلکه صرفا دو تعبیر و یا دو لفظ با یک معنی و تعریف هستند. تاریخ ظهور و گسترش اسلام و حاکمیت مسلمانان، گواه روشنی بر این حقیقت ناب است که اسلام و مذهب اهل بیت حقیقتی واحدند اگرچه بعدها قدرتمندان سودجو و فرصت طلب، برای رسیدن به اهداف مادی خود، دست به تحریف حقایق روشنی همچون القای وجود تمایز بین اسلام و مذهب اهل بیت زدند و با انحراف افکار عمومی مسلمانان و غیر مسلمانان و تبلیغ نادرست که بین اسلام و مذهب اهل بیت -که بعدا از آن به مذهب تشیع تعبیر شد- تفاوت وجود دارد و تشیع نیز فرقه ای در کنار دیگر فرق اسلامی است، بزرگترین جنایت تاریخ را در حق اسلام و مسلمین مرتکب شدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید