جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
اخلاق سیاسی در حکمت متعالیه با تأکید بر آرای امام‌خمینی و آیت‌الله جوادی آملی
نویسنده:
مصیب ایرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
با توجه به مباحثی که در باب اخلاق وسیاست مطرح است، اخلاق سیاسی اصطلاح جدیدی است کهازترکیب دو واژه آشنای سیاست واخلاق بوجودآمده است وتحقیق حاضرتلاشی است جهت پاسخگویی بهسؤالاتی که این اصطلاح جدیدبا خود به همراه دارد از جمله، اخلاق سیاسی چیست؟وآیااخلاق سیاسی درحکمت متعالیه وجود دارد؟ و درصورت مثبت بودن جواب دارای چه اصولی است ؟ فرض براین است کهحکمت متعالیه دارای سیاست متعالیه نیزهست و درسیاست متعالیه اخلاق سیاسی، اصل اولیه می باشد کهبایدرعایت گردد و سعی شده نشان داده شود که بدون آن سیاست، ره به ناکجاآباد دارد، همچنانکه شارحانحکمت متعالیه ازجمله امام خمینی)ره( و آیت الله جوادی آملی به عنوان متفکرین عصرحاضر، سیاستبدون اخلاق را به شاخ برای گاو تشبیه کرده اند.)که گاو شاخ دارد ولی عقل ندارد(.شیوه پژوهش برگرفته ازروش کلن تیندر بوده که مبنای این روش طرح سؤال می باشد، بدین صورتکه با طرح سؤالات مختلف درباب سیاست متعالیه و اخلاق سیاسی فصول تحقیق راآغاز نموده تا درپایان نتیجه ای قابل توجه وکاربردی بدست آید هرچندکه به گفته تیندرنمی توان به نتایج بعنوانجواب نهایی و قطعی بسنده کرد اما راهی است برای رسیدن به نتیجه مطلوب.دراین پژوهش ازاندیشه های امام خمینی به عنوان مؤسس جمهوری اسلامی و آیت الله جوادی به عنوانشاگرد که هردوجزء مفسرین حکمت متعالیه هستند استفاده شده است، ودر پایان با توجه به توضیحات آیتالله جوادی که حکمت متعالیه به عنوان سرچشمه ای است که می توان از آن جویهای متعدد جدا کرد وفلسفه سیاسی از جمله این شاخه ها محسوب می شود و بیان اندیشه امام که درآن از اخلاق سیاسی نیزبحث می شود، به اثبات فرض اولیه پژوهش که در سیاست متعالیه اخلاق سیاسی وجود دارد واصولی نیزبرآنحاکم است، اشاره داشته است.
مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی آیت ا... جوادی آملی
نویسنده:
عبدالله حاجی‌زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
آزادي، مفهوم جديدي است كه با ابعاد و عناصر مختلف آن، تنها در دوره اخير مورد توجه انديشمندان غربي قرار گرفته و در كشاكش نهضت ناتمام مشروطيت ، وارد انديشه ايران و ايرانيان و بيش از آن، متفكران مسلمان شده است؛ از اين رو دچار فقر ادبيات و غناي تئوريك است.در مقابل،برخي بر اين باورند كه گرچه مسئله آزادي با مصاديق جديد، تولد يافته ارزشها و توليدات مدرن است، اما نمي‌توان محتوا و مضاميني از مصاديق آن را در زندگي قديم و منابع دینی نيافت؛ به رغم استدلال‌هايي كه در اين زمينه ارائه مي‌شود، نگارنده ،مدعي است كه متفكران مسلمان ، به ويژه در دوره‌هاي اخير- از جمله آیت ا... جوادی آملی- هر يك، با نگره و رويكرد خاصيبه مسئله آزادي توجه کرده اند . گویی اينكه اين موضوع از سويي مسئله‌اي نو پديد نيز به شمار مي‌آيد. پرسش اصلی این است که مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی آیت ا... جوادی آملی را چگونه می توان تبیین کرد؟فرضیه اصلی آن است که ایشان، از منظر و مشرب فکری حکمت متعالیه می کوشد از سویی دغدغه سازگاری و ناسازگاری مفهوم آزادی با آموزه های دینی را مورد توجه قرار داده و از طرف دیگر به یک مفهوم اسلامی از آزادی، دست یابد.همچنین وی با معرفی شریعت، به عنوان مرجع تحدید آزادی،با ارائه آزادی تشریعی و تکوینی، آن را به آزادی سیاسی پیوند می دهد و اقسامی از آزادی را شناسایی و نسبت آن با سایر مفاهیم مرتبط از قبیل عدالت،امربه معروف و نهی ازمنکر، ولایت، قانون ... در حوزه روابط سیاسی، اجتماعی را مشخص می کند. دانش سیاسی در منظومه فکری صدرالمتألهین، از چه جایگاهی برخوردار است ؟ فرض اولیه این است که، هر چند ملاصدرا ، اثر مستقلی درباره سیاست ندارد اما در آثار خویش به کرات و به صورت پراکنده از جوانب مختلف درباره معرفت سیاسی به تأمل پرداخته است.در پاسخ به پرسش فرعی جایگاه حکمت متعالیه در نظام اندیشگی آیت ا... جوادی آملی ، از نظر نگارنده در نظام اندیشگی آیت ا... جوادی آملی ، امتياز حكمت متعاليه از ساير علوم الهي، مانند عرفان نظری، حكمت اشراق، حكمت مشاء، كلام و حديث، با اشتراكي كه بين آنهاست، در اين است كه هر يك از آن علوم به يك جهت اكتفا مي‌نمايد ليكن حكمت متعاليه كمال خود را در جمع بين ادله ياد شده، جستجو مي‌كندو حکمت متعالیه در بحث معرفت و شناخت به مثابه میزان است .فصول مختلف پژوهش در جهت تحقق فرضیه های اصلی و فرعی سازماندهی شده استوحکمت متعالیه به عنوان مبانی نظری پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است . در این فصل سعی شده است ، به بازنمایی اندیشه آیت ا... جوادی آملی نسبت به حکمت متعالیه نیز، مبادرت شود. از مبانی فکری وی و نیز زندگینامه و زمانه آیت ا... جوادی آملی در فصل دوم گفتگو شده است . فصل سوم ، عهده دار تبیین مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی آیت ا... جوادی آملی،در ابعاد؛ تبیین مفهوم آزادی ، حدود ، اقسام و نسبت آزادی با سایر مفاهیم مرتبط می باشد .یافته های پژوهش از این امر حکایت دارد که در منظومه فکری آیت ا... جوادی آملی ، هيچ ارزشي در اسلام به اندازه ارزش آزادي نيست و از منظر وی ، تبیین معناي آزادي از صنف مفهوم است و نه ماهيت؛ از اين‏رو، حدّ و رسم ماهوي ندارد و نمي‏توان آن را با جنس و فصل و... شناخت؛ بلكه فقط از راه تحليل مفهومي مي‏توان به معناي آن پي برد و حقيقت خارجي، يعني همان آزادي حقيقي از سنخ هستي است؛ از اين‏رو، دارایتشكيك و مراتبي فراوان است . در مقوله تشکیک وجود ،بالاترين مرتبه آزادي از آنِ ذات مقدس ربوبي است.در مرتبه بعدي آزادي وافر، از آنِ فرشتگان بزرگ الهي، عقول عاليه و ارواح متعالي انبيا و معصومان است. پس از آنان نيز ، در ميان انسان‏ها هر كس از بند تن و قيد طبيعتْ رهيده‏تر و با كمالات علمي و عملي هم‏آغوش‏تر باشد، سهم بيشتري از آزادي حقيقي خواهد داشت .در نظام اندیشگی استاد جوادی آملی ،انسان در انتخاب راه و عقيده اجبار پذير نيست. انسان در نظام تكوين آزاد است، امّا، نمي‏تواند فراتر از قانون عليّت، كاري انجام دهد. در نظام تشريع ،مطلقاً سخن از آزادي و اختيار نيست؛ بلكه انسان به لحاظ قوانين شرعي حتماً بايد مطيع باشد. پس از تبیین و اثبات لزوم محدویت آزادی از منظر ایشان، در منظومه فکری وی، مُحَدِّد آزادي نمي‏تواند عنوان عدالت، حقوق بشر، دمكراسي و مانند آن باشد؛ زيرا اگر تحديد كننده خودْ داراي حدود مشخص نباشد، هرگز توان تحديد چيز ديگر را ندارد. تنها عاملي كه مي‏تواند حدود آزادي را كاملاً تحديد كند، شريعت الهي است . وی همچنین با شناسایی اقسامی از آزادی، ضمن انتقاد ازآزادی موجود در فضای رقیب، نسبت آن با سایر مفاهیم مرتبط در حوزه روابط سیاسی اجتماعی را معین کرده است .
کتاب راهنمای عدالت نوجوانان: نظریه و عمل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sims, Barbara A.; Preston, Pamela
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
CRC/Taylor & Francis,
چگونه مردم را عادل کنیم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James P. Sterba
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Rowman & Littlefield Publishers, Inc.,
عدالت مرسوم و مشروعیت در حکومت کردن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Lorraine Mazerolle, Elise Sargeant, Adrian Cherney, Sarah Bennett, Kristina Murphy, Emma Antrobus, Peter Martin (auth.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این مختصر بر «انجام» عدالت رویه‌ای متمرکز است: پلیس برای اجرای اصول عدالت رویه‌ای چه کاری می‌تواند انجام دهد، و چگونه اقدامات آنها می‌تواند درک شهروندان از مشروعیت پلیس را بهبود بخشد. با استفاده از تحقیقات استرالیا (Mazerolle و همکاران)، بریتانیا (Stanko، Bradford، Jackson و غیره)، ایالات متحده (Tyler، Reisig، Weisburd)، اسرائیل (Jonathon-Zamir و همکاران)، ترینیداد و توباگو (Kochel et al) و غنا (تانکبه)، نویسندگان روش‌های عملی را بررسی می‌کنند که پلیس می‌تواند به تعامل با شهروندان در طیفی از انواع مختلف مداخلات برای پذیرش اصول عدالت رویه‌ای، از جمله: · پلیس مشکل محور · گشت · عدالت احیا کننده · پلیس اطمینان · و پلیس جامعه. از طریق این مثال‌ها، نویسندگان برخی از موانع اجرای روش‌های عادلانه رویه‌ای تعامل با شهروندان را نیز بررسی کرده و پیشنهادهای عملی برای اصلاح ارائه می‌کنند. این کار برای محققان جرم شناسی و عدالت کیفری متمرکز بر پلیس و همچنین سیاست گذاران جالب خواهد بود.
سیاست نابرابری در کشورهای در حال توسعه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Philip Nel
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: نابرابری ثروت و درآمد تأثیر بسزایی در دستیابی به توسعه اقتصادی، سیاسی و انسانی در کشورهای در حال توسعه دارد. این کتاب استدلال می‌کند که سطح بالایی از نابرابری اقتصادی، پتانسیل رشد یک کشور را تضعیف می‌کند، توسعه سرمایه اجتماعی را به تاخیر می‌اندازد و فساد را تشویق می‌کند.
انگیزه عدالت به عنوان یک منبع شخصی: مقابله با چالش ها و رویدادهای حیاتی زندگی [کتاب انگلیسی]
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer,
چکیده :
ترجمه ماشینی: با شروع با این فرض که انگیزه عدالت وجود دارد، نویسنده معتقد است که اعتقاد به دنیای عادلانه در بیشتر مواقع بر رفتار اکثر مردم تأثیر می گذارد. این برای همه افراد در هر سنی و در تمام زمینه های زندگی، برای کسانی که با وظایف روزمره خود دست و پنجه نرم می کنند و همچنین برای کسانی که با یک رویداد حیاتی زندگی کنار می آیند صادق است. اعتقاد یک فرد به دنیای عادلانه شرط لازم برای احساس انصاف در فرد است و واسطه تأثیر تطبیقی آن بر سلامت روان است.
جرم و عدالت در ژاپن معاصر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jianhong Liu, Setsuo Miyazawa (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing,
کلیدواژه‌های اصلی :
عدالت ترمیمی در هند: رویه سنتی و کاربردهای معاصر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
R. Thilagaraj, Jianhong Liu (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer International Publishing,
انگیزه عدالت در رفتار اجتماعی: انطباق با زمان کمیابی و تغییر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sally C. Lerner (auth.), Melvin J. Lerner, Sally C. Lerner (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer US,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد به دلیل نگرانی از آینده قریب الوقوع برای کشورهای «دارای» ... آن جوامعی مانند ایالات متحده که مبتنی بر فناوری پیچیده و سطح بالای مصرف انرژی هستند، طراحی شده است. حتی خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها به‌عنوان پایه حداقل تغییرات نسبتاً سریع و رادیکال در تمام جنبه‌های جامعه را شامل می‌شود که منعکس‌کننده انطباق یا واکنش‌هایی به خواسته‌های ایجاد شده توسط تهدید بالقوه برای پایه فناوری، منابع انرژی، و خود سیستم حمایت از زندگی است. منبع این تهدیدها هرچه که باشد - چه نتیجه نیروهای درون زا یا برون زا باشد - آنها تغییراتی را در نهادهای اجتماعی ما ایجاد خواهند کرد. تغییراتی که نه تنها ناشی از تلاش برای انطباق، بلکه از پیامدهای ناخواسته شکست در سازگاری است. یک فرض معقول این است که هر چه آینده برای ما رقم بخورد، ما ترجیح می دهیم در دنیایی با حداقل رنج زندگی کنیم و بیشترین فرصت را برای تحقق پتانسیل انسانی داشته باشیم. سپس این سؤال تبدیل به یکی از این سؤالات می شود که چگونه می توانیم این اهداف را در آن سناریو برای آینده قریب الوقوع فراهم کنیم... دنیایی از تهدید، تغییر، نیاز به انطباق، کاهش دسترسی به چیزهایی که آشنا، راحت و مورد نیاز بوده است.