جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 30
بررسى الگوى کیفیت معاشرت با مردم از منظر امیرمؤمنان على علیه السلام در نهج البلاغه
نویسنده:
حسن نقى زاده، زهرا قاضى زاده هاشمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس‌سره,
چکیده :
انسان موجودى اجتماعى است و براى همزیستى مسالمت آمیز ناگزیر به ارتباط با دیگران است؛توسعه هرچه بهتر روابط صحیح اجتماعى افراد یک جامعه بستگى به ارائه تربیت اجتماعى بر پایه فرهنگ آن جامعه دارد. ازآنجا که فرهنگ جامعه ما فرهنگ اسلامى است، بر پیروان این مکتب لازم است به شناسایى نحوه معاشرت مطلوب افراد با دیگران که منطبق بر موازین اسلامى است، اقدام کنند. ازاین رو، معصومان علیهم السلام بهترین الگوى تربیتى بوده و ارائه سیره تربیتى آنان یک ضرورت انکارناپذیر است و در این میان، ارائه دیدگاه هاى تربیتى امیرمؤمنان على علیه السلام بر ضرورت این کار مى افزاید. هدف این پژوهش اثبات برترى نظام تربیتى امیرمؤمنان علیه السلام بر دیگر نظام هاى تربیتى مى باشد.روش پژوهش، توصیفى تحلیلى بوده که طى آن، از تحلیل اسنادى نیز استفاده شده است.نمونه گیرى در پژوهش انجام نشده؛ به عبارت دیگر، کلیه منابع و مراجع مرتبط مورد بررسى واقع شده است.
صفحات :
از صفحه 81 تا 94
اصطلاح‌شناسی «عدالت» و پیوند آن با مفاهیم همسو در آموزه‌های نهج‌البلاغه
نویسنده:
جواد احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
دانشمندان علوم اسلامی ‌در تعریف «عدالت» تعبیرهای مختلفی دارند؛ مانند اجتناب از گناهان کبیره و عدم اصرار بر صغیره، دادن هر حقی به صاحب حق و... . چنان‌که در تبیین معنای لغوی «عدالت» به انصاف، مساوات و میانه‌روی اشاره می شود. شناخت دقیق معنای لغوی این واژه و یافتن نسبت آن با تعریف‌های اصطلاحی عدالت در علوم مختلف، ما را به فهم کامل و بهتری از عدالت خواهد رساند. در این مقاله، با بررسی هر‌یک از معانی لغوی «عدل»، همراه با ارائه شواهدی از نهج‌البلاغه، به تحلیل مفهوم این واژه پرداخته شده و مشخص گردید که «عدل» در لغت، مقابل «جور» و به‌معنای استقامت و منحرف نشدن از حدود طبیعی و شرعی اشیا است. به‌عبارت دیگر، عدالت یعنی رعایت حدودی که هر شیء (به‌معنای اعمّ کلمه)، به لحاظ قانون عقل یا شرع، مقتضی آن است. این معنای واحد بر تمام اقسام عدالت، أعم از عدل الهی (تکوینی و تشریعی) و عدل بشری (عدالت اخلاقی، قضایی و...) قابل اطلاق است. از‌این‌رو، تعریف امام علی(ع) از عدل به «انصاف»، «أدای حقوق صاحبان حق»، «میانه‌روی» و «قرار دادن هر چیزی در جایگاه مناسبش» با یکدیگر هماهنگ و ناظر به‌معنای لغوی عدالت بوده است. تعریف اخیر، تعریفی جامع به حساب می آید به نحوی که همه تعریف‌هایی که در علوم مختلف از اقسام عدالت ارائه می شود، ریشه در همین تعریف دارد. بنابراین، واژه «عدل» به اشتراک معنوی بر تمام اقسام مصادیق خود صدق می کند.
صفحات :
از صفحه 37 تا 53
حکومت و حقوق متقابل مردم و زمامداران در نهج البلاغه
نویسنده:
زین العابدین گل صنملو، عبدالله موحدی محب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
امام علی (ع) در خطبه ها و نامه های خود به کارگزاران که بخشی از آن در نهج البلاغه بازآمده است، ضمن تشریح وظایف و حقوق مردم و حاکمان، همواره آنها را به رعایت حقوق متقابل سفارش نموده است. حضرت هدف از حکومت را دستیابی به قرب الهی می داند. از این رو از زمامداران خویش می خواهد تا حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی شهروندان مسلمان و غیر مسلمان و موافق و مخالف را پاس دارند و از سوی دیگر از مردم می خواهد تا با وفاداری خود نسبت به تعهد و بیعتی که با آن حضرت بسته اند، حکومت علوی را جهت رسیدن به اهداف خویش یاری نمایند.
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
قاعده «لایبطل دم امرء مسلم» در فقه امامیه و اهل سنت
نویسنده:
زینب جنیدی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
قاعده فقهى همانند قاعده اصولى درکبراى استنباط مسائل شرعى قرار مى‏گیرد و از آن مى‏توان احکام حوادث بسیارى را استخراج نمود.بر این اساس تاکید بر اهتمام بیش‏تر به قواعد فقهى در حوزه‏هاى علمیه لازم به نظر مى‏آید. یکی از قواعد مهم اما مهجور فقهی، قاعده «لایبطل دم امرء مسلم» است. با دقت در این قاعده روشن می شود که موارد متعددی از بن بست های قانونی جامعه که منجر به هدر رفتن خون مسلمان می شود، از این طریق قابل حل است. در واقع این قاعده که با عنوان «دم المسلم لایذهب هدرا» نیز از آن یاد می شود، به طور کلی بیان می کند که خون مسلمان نباید هدر رود و در منابع استنتاج احکام همچون سنت بسیار دیده می شود در مواردی که منجر به هدر رفتن خون مسلمان می شود، بیت المال را مسئول معرفی کرده و بر اساس این قاعده باعث عدم هدر رفتن خون مسلمان شده اند.در این پایان نامه سعی شده که به صورت مبسوط به این قاعده پرداخته شود و تا حد توان جایگاه آن را در فقه امامیه و اهل سنت روشن سازد؛ امید است که روشنگر راه مقنن کشورمان قرار گیرد.لذا بررسی موضوعی بدیع و کاربردی و کلی قاعده فقهی لایبطل، پرداختن به آراء و نظرات فقهای مذاهب اسلامی و حقوق‌دانان، علاقه وی به مباحث پایه و کلی همچون قواعد فقه ، از جمله عوامل انتخاب این موضوع بوده است و علاوه بر این ارائه یک مجموعه منسجم و مجزا که به بررسی دقیق و جامع این قاعده می پردازد، می‌تواند راهنمای خوبی برای قانون‌گذار باشد تا در مراحل بعدی، توجه و دقت‌نظر بیشتری را معطوف دارد و ابهامات موجود را برطرف کند.
چرا حضرت على(ع) با پیش گرفتن سیاست تقسیم مساوى بیت المال سبب بى مهرى خواص به حکومت خود شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
۱ ـ سیاست تقسیم مساوى بیت المال و در نظر نگرفتن فضایل شخصى و شرافت هاى قبیله اى، سیاستى مطابق با کتاب و سنت پیامبر(ص) بود. ۲ ـ حضرت على(ع) به خواص خوش بین نبود و مى فرمود: خواص و اشراف همواره بار سنگینى بر حکومت تحمیل مى کنند، در روزگار سختى کم تر بیشتر ...
ترجمه الغارات
نویسنده:
ابراهیم بن محمد ثقفی؛ مترجم: عبدالمحمد آیتی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی,
چکیده :
کتاب الغارات پیوسته مورد توجه محدثین و مورخین و ادبا و نویسندگان بوده است چنانکه ابن ابی الحدید قسمت اعظم بخش تاریخی آن را در شرح نهج البلاغه آورده است و علّامه مجلسی بسیاری از آن را در بحار الانوار به مناسبت هایی نقل نموده. در زمان ما نسخه های الغارات بکلی نایاب بود مگر نسخه ای که در اختیار محقق ارجمند شادروان محدث ارموی قرار گرفت. آن بزرگوار با تبحر و احاطه ای که بر کتب احادیث و تواریخ داشت موفق شد آن را با حواشی و تعلیقات مفصل و سودمند در دو مجلد به چاپ برساند، که الحق کاری است بس شگرف. اخیرا خطیب عبد الزهراء نسخه دیگری در کتابخانه ظاهریه دمشق یافت و چاپ دیگری از این کتاب ارائه داد. با حواشی مختصرتر و ساده تری و این ترجمه از روی نسخه چاپ ایشان انجام پذیرفته و بیشتر حواشی، ترجمه حواشی ایشان است و نیز مترجم از تحقیقات جناب محدث نیز بسیار استفاده کرده است. کتاب حاضر به بررسی تاریخی نبردها، اصحاب و بخشی از سیره ی زندگانی اخلاقی و سیاسی امیر المؤمنین علی (ع) پرداخته است. در این کتاب مباحثی همچون داستان محمد بن ابی بکر، سخن علی (ع) در باب شهادت خویش و سایر مباحث تاریخی مد نظر بوده و بررسی شخصیت های دوران علی (ع) مورد توجه قرار گرفته است.
آسیب‌شناسی زمانۀ حضرت علی (ع) و موانع تحقق حکومت دینی با تأکید بر نهج‌البلاغه
نویسنده:
حسن مهرنیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه تهران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از اشکال‌هایی که برخی از نواندیشان و حامیان جدایی دین از سیاست مطرح می‌کنند، این است که اگر برپایی حکومت دینی امکان‌پذیر بود، باید در ادوار مختلف تاریخی و زمان زعامت انبیای عظام الهی، یا دستکم در دوران حیات ائمۀ معصومین (ع) شاهد تحقق عینی چنین امری می‌بودیم و حکومت دینی و الهی تشکیل می‌شد. این افراد بدون توجه به مضمون و محتوای آیات قرآنی و همچنین روایات فراوان مأثور از ائمۀ معصومین (ع) که برپایی حکومت الهی و دینی در مقاطعی از تاریخ بشر توسط انبیای الهی را تأیید کرده‌اند، به‌طور کلی چنین امری را انکار می‌کنند و بر طبل جدایی دین از سیاست می‌کوبند. در این نوشتار با تحدید دایره زمانی بحث، به آسیب‌شناسی و تحلیل شرایط و زمانة مولای متقیان حضرت علی (ع) و موانع تحقق حکومت علوی در این دوران – آن‌گونه که در کتاب گرانسنگ نهج‌البلاغه به تصویر کشیده شده است – خواهیم پرداخت و نشان داده شده است که در دوران حکومت امیر مؤمنان علی (ع) دنیاطلبی و بی‌بصیرتی یاران امام و بی‌توجهی آنان به اوامر الهی و توصیه‌های حاکم زمانه، شرایطی را فراهم آورده بود که عملاً تحقق حکومت عدل الهی امکان‌پذیر نبود. این معضلی است که در طول تاریخ بلند حیات بشری و در زمان تمام انبیا و اولیای الهی همواره مانعی اساسی بر سر راه تشکیل حکومت دینی بوده است.
صفحات :
از صفحه 515 تا 544
نحوه توزیع بیت‌المال از منظر فقه اسلامی
 (با تأکید بر توزیع یارانه)
نویسنده:
مرضیه خدائی ورپشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
هدفمندسازی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین و عظیم‌ترین امور اقتصادی کشور است که با اجرای درست آن اقتصاد کشور متحول خواهد شد. یکی از زوایای ملموس این امر بحث پرداخت نقدی یارانه‌هاست که در مورد آن اختلاف نظرهای شدیدی در میان صاحب نظران وجود دارد. برخی اعتقاد دارند این پرداخت نقدی تنها به قشر کم درآمد جامعه تعلق می‌گیرد و قشر به اصطلاح پردرآمد باید از آن محروم شوند. در حالی که در مقابل گروهی معتقدند سیره‌ی پیشوایان دین بر این بوده است که به همه‌ی مردم با هر توان مالی و با هر رنگی سهم یکسانی از بیت‌المال می‌داده‌اند. در بررسی تطبیقی باید گفت یارانه از محل درآمد حاصل از حامل‌های انرژی تأمین می‌شود و بنابراین جزء معادن زیرزمینی و انفال و در نتیجه جزء بیت‌المال امام(ع) است، و مقایسه‌ی آن با بیت‌المال امری صحیح است، اما باید توجه داشت که فعل معصومین (ع) بر ما الزام آور نیست و فعل این بزرگواران تنها مباح بودن آن را به ما می‌رساند و از این جهت نمی‌توان پرداخت بالسویه را الزامی دانست. به علاوه این که عدالت اجتماعی و اقتصادی نیز چنین اقتضایی ندارد. نکته‌ی مهم دیگر آن است که از آن جا که انفال بیت‌المال با مصارف نامعین محسوب می‌شود، چگونگی استفاده از آن به نظر امام (ع) یا نائب ایشان برمی‌گردد. اما شاید شایسته باشد که مطابق با سیره‌ی ائمه (ع) به همه‌ی افراد جامعه سهمی از بیت‌المال پرداخت شود و مطابق نیاز نیازمندان، سهم بیش‌تری به آنان اختصاص یابد، نه آن که یارانه‌ی اقشار پردرآمد به کلی حذف شود.
روش شناسی محرومیت زدایی در سیره اقتصادی امام علی علیه السلام
نویسنده:
سمانه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده پایان‌نامه ابتدا به مبانی این بحث پرداخته و دیدگاه‌های حضرت علی علیه السلام در پنج زمینه خداشناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، معادشناسی و پدیده‌شناسی فقر و غنی را تبیین کرده، سپس روشها و اقدامات امام علیه السلام از جمله اصلاح و تدوین ساختار اقتصادى، راهکارهاى اجراى محرومیت‌زدایی، روش ایشان در فرهنگ‏سازى عمومى در جامعه و تدوین آیین‏نامه حکومتى براى والیان و موانع فقرزدایی در این مسیر را مورد بررسی قرار داده است و این نتیجه حاصل شد که در حکومت امیرالمومنین علیه السلام نظام عادلانه اقتصادی در تمام زمینه‌های اقتصادی از جمله تولید، توزیع، مصرف، توزیع مجدد ثروت، سرمایه‌گذاری، مالکیت و بیت‌المال محور اساسی فقرزدایی و محرومیت‌زدایی است و بر همین اساس می‌توان بزرگترین مشکل حضرت را در تاریخ حکومت‌داری ایشان مبارزه با ظلم اقتصادی و رفع موانع برپایی عدالت اقتصادی دانست.
نزول عیسی ابن مریم (آخر الزمان)
نویسنده:
جلال الدین عبدالرحمن بن ابي بكر سیوطی؛ محقق: سعد کریم فقي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
کتاب «نزول عیسی ابن مریم آخرالزمان» نوشته جلال الدین عبدالرحمن سیوطی است. قرآن اگرچه باور تاریخی یهودی ـ مسیحی مربوط به مصلوب شدن حضرت عیسی را رد می کند اما اعتقاد مسیحیان به عروج عیسی به آسمان در آیه 55 سوره آل عمران را تأیید می کند. این کتاب نیز درباره نزول و رجعت حضرت عیسی در آخر الزمان و هنگام ظهور قائم آل محمد (عج) است. بخش اول آن با دوران زندگی سیوطی شروع می شود و حالت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دوران سیوطی را بیان می کند. در این بخش به زمان تولد، وفات سیوطی، اساتید و کتاب های ایشان و همچنین شاگردان و افرادی که با او هم دوره بودند اشاره شده است. اما قسمت دوم کتاب پیرامون نزول عیسی بن مریم (ع) در آخرالزمان می باشد که در این بخش به عناوینی از قبیل اینکه حضرت عیسی (ع) به چه چیزی حکم می کند، چگونگی حکم عیسی (ع) در میان امت پیامبر، راه های چگونگی حکم حضرت عیسی (ع)، آیا به حضرت عیسی (ع) به طور حقیقی وحی می شود یا الهام، بطلان این سخن که بعد از پیامبر (ص) جبرئیل به سوی زمین نازل نمی شود، چگونگی حکم عیسی (ع) در تقسیم اموال بیت المال، ثبوت نماز حضرت عیسی (ع) پشت سر حضرت مهدی (عج)، احادیث و آثاری که پیرامون موضوع در کتاب ذکر شده و منابع تحقیق این کتاب بیان شده است.
  • تعداد رکورد ها : 30