جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
>
فضایل اخلاقی
>
ریاضت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 80
عنوان :
رسالة القشيرية (دو جلدی)
نویسنده:
عبدالکریم بن هوازن القشيري
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: بیدار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
عرفان و شریعت
,
کلام متصوفه
,
کتب عرفان عملی و تصوف
کلیدواژههای فرعی :
ارواح ,
صفات الهی ,
کفر ,
معرفت ذات الهی ,
عرش ,
معرفت خدا ,
انابه ,
رجا ,
زهد ,
خاموشی ,
خشیت ,
خوف ,
ریاضت ,
مراقبه ,
محاسبه ,
مشارطه ,
حق الیقین ,
علم الیقین ,
عین الیقین ,
حقیقت نفس(قسیم روح و سر و قلب) ,
عالَم عرش(قسیم عالَم کرسی و رفارف و لوح محفوظ) ,
مقام یقظه ,
ایمان ,
کد کنگره:
BP 286/6 /ق5ر5
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هدایت و ضلالت انسان در حکمت متعالیه صدرایی
نویسنده:
مرضیه اخلاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ضلالت
,
هدایت الهی
,
هدایت مطلق
,
تقلید
,
ریاضت
,
مراتب هدایت
,
فاعل هدایت
,
قابل هدایت
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی ملاصدرا ,
03. انسان شناسی Human nature ,
فطرت(کلام) ,
هدایت تکوینی ,
ضرورت نبوت ,
وجدان خیر و شر ,
اختیار انسان ,
قضا و قدر ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
حکمت متعالیه ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
هدایت تشریعی ,
جهاد اکبر ,
غفلت ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
معیت خداوند با صالحان ,
تقلید محض از امام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
باطن انسان آمیختهای از ویژگیهای قوای متفاوت حیوانی، سبعی، شیطانی و ملکی است که پیوسته در جنگ و ستیز با یکدیگرند زیرا هدف نفس تاریک و پست رسیدن به اسفلسافلین و نهایت دوری از حقتعالی؛ و میل روح که از عالم امر و ملکوت است رسیدن به عالم خویش و همجواری رب العالمین است؛ لذا پیکار با تاریکیهای قوای نفسانی و حیوانی و تقویت و تکمیل قوه ملکی و طی مراحل سلوک و رسیدن به مقصد و مقصود ضرورت مییابد. صدرا انسان را مسافری تاجر پیشه میداند که سرمایهاش فطرت اولیه یعنی همان قوه و استعدادی است که بواسطه آن توانایی رسیدن به مدارج عالی و منازل رستگاری و سعادت را دارد و هدایت تنها نردبان صعود به سعادت و نیک بختی عالم آخرت است. مقاله حاضر سعی دارد که با نگاه به مبانی قرآنی صدرالمتألهین درباره هدایت و علت نیاز انسان بدان، علل و عوامل آن و راه وصول به آن را در حکمت متعالیه صدرایی نشان دهد تا چراغ راه جستجوگران عقلی و برهانی و کاوشگران روحی و معنوی گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پائولو کوئیلو؛ دیدگاه ها و تحلیل ها
نویسنده:
محمدتقی فعالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پائولو کوئیلو
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فراماسونری
,
رامیسم
,
نیمه گمشده
,
فراماسونری
,
پلورالیسم دینی
کلیدواژههای فرعی :
پوچ انگاری ,
خودکشی ,
گریه ,
آیه 53 زمر ,
ریاضت ,
شب زنده داری ,
تلاوت قرآن ,
ماهیت تجربه دینی ,
شرایط ریاضت مطلوب ,
تاریخچه تجربه دینی ,
تمرین رشد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
پائولو کوئیلو متولد سال 1947میلادی در برزیل است. او به دلایل مختلف سه بار در بیمارستان بیماران روانی بستری و سه بار نیز در زندان حاکمان برزیل زندانی و شکنجه شده است. کوئیلو تحت تأثیر اندیشه های یونگ، کردلی، مارکس و خورخه قرار گرفته و به فرقه های کابالیسم، رامیسم و فراماسونری وابسته است. از او تاکنون هجده اثر پدید آمده که مهم ترین آن کتاب کیمیاگر است. عناصر اصلی اندیشه کوئیلو عبارت است از: پلورالیسم دینی، تجربه دینی، تناسخ، نشانه شناسی، تمرین های رشد، ترویج مستی و خودکشی و پوچ گرایی و سرانجام اندیشه «نیمه گمشده»، که به آزادی جنسی منجر می شود. این مقاله در نظر دارد ضمن بررسی ابعاد مختلف اندیشه کوئیلو، تحلیل ها و آسیب های آن را ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت و مراحل سلوک
نویسنده:
حسین روحانی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
ریاضت
,
آیات و روایات
,
شرایط و آداب سلوک
,
ریاضت
,
ریاضت عامه
,
ریاضت خاصه
,
ریاضت خاص الخاصه
,
منازل سلوک
,
شرایط ریاضت مطلوب
,
اهداف ریاضت
,
اصول ریاضت
,
تهذیب نفس
کلیدواژههای فرعی :
سید حیدر آملی ,
محمد رضا قمشه ای ,
ملاصدرا ,
عبدالرزاق کاشانی ,
محاسبه ,
مدارا ,
آیه 017 ذاریات ,
امام خمینی ,
صَمت ,
دوام ,
شروط سلوک ,
آیه 69 عنکبوت ,
آیه 16 سجده ,
مقام عزم ,
آیه 18 ذاریات ,
سلوک و مراقبه ,
عوالم مقدم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
امام خمینی
چکیده :
روش عرفان، شهودی و کشفی است و سلامت روش خود را که همان تصفیه روح و ریاضت نفس می باشد، متعهد است. صَمْت و کم گفتن و گزیده گویی، جوع و گرسنگی معتدل و سودمند، سَهَر و بیداری و کم خوابی، خلوت، دوام ذکر خدا، از راه های ریاضت مشروع به شمار می آیند. ریاضت باید روشمند و مستمر باشد تا سودمند و نافع باشد. خدمت کردن به نفس، صیانت آن از لذت ها و اندوخته های دنیایی و ریاضت آن به علوم و حِکَم و واداشتن آن به نهایت تلاش و کوشش در عبادات و طاعات است. البته ریاضت در هر شرایطی به ثمر نمی نشیند و سودمند نمی افتد. ریاضتی سودمند و مؤثر واقع می شود که بر پایه بیداری و آگاهی استوار باشد. عرفای اسلام برای سیر و سلوک انسان، منازلی را قائل شده اند که اصول و امّهات آنها ده منزل است و هر منزل و مقامی دارای ده باب است که در مجموع به صد باب بالغ می شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند تصوف با فتوت : دوره 150 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
عباس کی منش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جوانمردی
,
رابطه تصوف و عرفان
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
اصطلاحنامه تصوف
کلیدواژههای فرعی :
تصوف (صوفیگری) ,
ایران باستان ,
ریاضت ,
صوفیه (فرق کلامی) ,
دین بودایی ,
عزلت نشینی ,
فتوت ,
جوانمردی ,
بودیسم ,
خرقه پوشی ,
صوفیه ,
پارسایی ,
جوانمردی ,
ریاضت ,
خرقه ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
نگارنده بر آن است که پیوند میان تصوف را با فتوت بیابد. و پیام جهانی این دو مکتب را بررسی نماید. اگرچه هر دو مکتب ریشه در ایران باستان دارند و با تصوف هندی (بودایی) مسیحیت و سایر ادیان و فلسفه ها گره خورده اند. و در اثبات فرضیه یی بکوشد که امروزه تحت عنوان (تصوف اسلامی ایران) در جهان مطرح است و بگوید که این گنجینه معرفت برگرفته از قرآن کریم است و احادیث پیامبر گرامی (ص) اسلام. و بدین نکته اشارت کند که شالوده فتوت اسلامی نیز سخنان بلند آیین رسول خدا و علی (ع) است. و بدین نتیجه دست یابد که این هر دو مکتب بر پایه دین مبین اسلام پی ریزی شده و ریشه در مبانی اسلام و تفکر اسلامی دارد و می تواند به عنوان دو مکتب حیات بخش و زندگی ساز اسلام به جهان معرفی گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 70 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«خودفراموشی» در بستر از خودبیگانگی با تکیه بر دیدگاه مولوی
نویسنده:
انسیه ماهینی، ابوالفضل کیاشمشکی، عبدالحسین خسروپناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها - دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم نفس
,
خود فراموشی
کلیدواژههای فرعی :
03. انسان شناسی Human nature ,
قوس صعود ,
قوس نزول ,
ظلم به خویشتن ,
بازگشت به خویشتن ,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
انسان و خدا ,
جسم مرکب مادی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
ریاضت ,
چاپلوسی ,
حب دنیا ,
غفلت ,
هوای نفس ,
تفکر ,
آداب عزلت ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
پیر (عرفان) ,
فنا ,
مرتبه انسان کامل ,
خیال(معرفت شناسی) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
وهم(معرفت شناسی) ,
وجود عقلی انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
7264 - 2228
چکیده :
مولوی با الهام از منابع دینی با زبان شعر، تمثیل و جملات نغز، سعی در واکاوی معنا، علل، پیامدها و در نهایت راهکارهایی جهت درمان آن داشته است. از نظر مولوی، انسان دارای هویتی الهی است که در اثر هبوط، از آن دورافتاده و دچار خودفراموشی شده است. آنچه این فراموشی اجباری اولیه را تشدید می کند، تعلق به ماده و مادیات و تأثیر قوای طبیعی حیوانی است که تیرگی و ظلمت را بر وی غالب می سازد. در نتیجه او در درون خود عذاب و شکنجه مرغ محبوس را احساس می کند و می نالد و هوای بازگشت به وطن اصلی خود را دارد. این سیر استکمالی آثار مولوی در قالب قوس نزول و صعود قابل تصویر است. از دید مولوی دو دسته عوامل درونی و بیرونی باعث عدم شناخت خویشتن است. از نظر وی نقطه مقابل علل خودفراموشی، راههایی برای خودیابی و غلبه بر خودفراموشی است. و راه درمان آن چیزی جز یافتن مأوای اصلی و بازگشت به آن و در نتیجه خروج از غفلت نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق حرفه معلمی و رویکردهای تربیتی از منظر ابنسینا
نویسنده:
محمدحسین حیدری، کمال نصرتیهشی، زهره متقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت
,
پرورش روح
,
تربیت انسان
,
اخلاق اسلامی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
ابن سینا
,
معلم
,
تربیت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
آداب استاد
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
تربیت در فلسفه ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
تربیت اجتماعی ,
مشاء ,
محبت ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
اخلاق حرفه ای ,
ارشاد ,
ریاضت ,
شکوفایی خرد ,
مروت ,
نیاز ,
محبت ,
ادراک انسان ,
اخلاق فردی ,
بازی ,
اخلاق اجتماعی ,
تنبیه ,
نیاز ,
تشویق ,
اصلاح نفس ,
رفتار دینی ,
تهذیب اخلاق ,
ویژگی های معلم ,
اخلاق معلمی ,
ارضای نیاز عاطفی ,
فلسفه مشاء ,
ارشاد ,
مروت ,
عقل(منطق) ,
تنبیه ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
خود سازی ,
ریاضت ,
دانشمند مسلمان ,
سیطره عقل بر نفس ,
صفت منفی نفس ,
ثواب عمل ,
عقاب عمل ,
دوست دانا ,
حسن تدبیر ,
شناخت طرف مقابل ,
شکوفایی ادراک ,
نیاز روحی ,
تکرار و تمرین ,
اخلاق فردی ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
هدف از نگارش این مقاله بیان دیدگاه ابن سینا در باب اخلاق حرفه معلمی و رویکردهای تربیتی است. پژوهش حاضر با بهره گیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی تحلیلی انجام شده و با استفاده از منابع موجود به تحلیل و استنباط دیدگاه ابن سینا درباره پیش بایستهای حرفه معلمی و رویکردهای تربیتی پرداخته است. نتایج به دست آمده از آراء ایشان نشان می دهد که هر مربی کاردان لازم است دارای صفات و اخلاق پسندیده در بعد فردی و اجتماعی باشد و قبل از تربیت دیگران باید با رعایت نکاتی، ابتدا به تربیت نفس خویش بپردازد و در زندگی خود برای تمام امورش حسن تدبیر داشته باشد. مربی می بایست زمانی در پی تربیت کسی برآید که ابتدا طرف مقابل را شناخته و رفتارش در همه حال بر اساس دین و مروت باشد. در نهایت از چنین معلمی انتظار می رود در ارشاد و نصیحت فراگیران به درجه والایی از مهارت نائل شود. همچنین در مکتب سینوی از مربی انتظار می رود از طریق آموزش به صورت گروهی، تشویق و تنبیه، تکرار و تمرین، بازی، تهذیب نفس و در نهایت ابراز محبت به فراگیران، به تعلیم و تربیت بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت عرفانی و معیارهای ارزیابی آن
نویسنده:
مرتضی واعظ جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی عرفانی
,
معرفت عرفانی
,
عرفان نظری
,
معرفت شناسی عرفانی
,
عرفان نظری
,
سنجش معرفت عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فصوص الحکم ,
برهان ,
علم حصولی ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
نهایه الحکمه ,
ریاضت ,
معرفت شهودی ,
علم حصولی ,
علم نفس ,
ادراک انسان ,
اهل بیت(ع) ,
کلیات ,
قرآن ,
معرفت ,
دلیل قطعی ,
حقیقت مجرد ,
کلی ,
قرآن ,
دلیل ( برهان ) ,
معرفت ,
ریاضت ,
معرفت شهودی ,
حقایق الهی ,
علم حضوری(راه های معرفت) ,
دلیل قطعی(مقابل دلیل ظنی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
نقل معتبر ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
کشف معصوم (ع) ,
رهایی از دام مفهوم ,
رهایی از دام ماهیت ,
توسعه وجودی ,
برهان یقینی ,
شک شیطانی ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
برخی از لغزشهای نظری و عملی در عرصه عرفان، ناشی از عدم توجه به تبیین صحیح معرفت عرفانی و معیارهای ارزیابی آن است. این نوشتار با هدف پیشگیری از چنین لغزشهایی بر آن است که ضمن تبیین معرفت عرفانی و تفکیک آن از سایر معرفتها، و کیفیت دستیابی به حقایق از این طریق، به واکاوی معیارهای ارزیابی معرفت عرفانی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اتحاد عالم و معلوم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
معرفت حاضرانه
,
اتصال وجودی
کلیدواژههای فرعی :
عین الربط ,
علم خدا به خویش ,
مفاهیم ذهنی ,
اقسام اتحاد وجودی ,
علم حضوری حق به اشیاء ,
تجرد ,
فقر ذاتی ,
اشراق ,
علم اجمالی در عین کشف تفصیلی ,
مراتب علم الهی ,
طور وراء عقل ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی تجربه عرفانی ,
حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره)) ,
علم به علم ,
شناخت حقایق اشیاء ,
ماهیت ,
ماهیت علم ,
علم فعلی(حکمت نظری) ,
تجلی ,
نظام علی و معلولی ,
ریاضت ,
علم معلول به علت ,
اصطلاحنامه عرفان ,
حقیقت علم ,
علم کسبی(معرفت شناسی) ,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
بدیهیات اولیه ,
اصل امتناع تناقض ,
وجدانیات ,
وجدانیات(اصطلاح وابسته) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
علم نفس به ذات خود ,
خودآگاهی حیوان ,
علم به حالات و انفعالات نفسانی ,
علم به افعال جوانحی ,
معرفت فطری به خداوند ,
علم به صورتهای ذهنی ,
علم حیوانات به خود ,
غیر محجوب ,
اجسام و اعراض جسمانی ,
ادراک غیر اعتباری ,
علم انسان به قوای نفس ,
علم انسان به مبصرات جهان محسوس ,
تعریف علم حضوری ,
ثمثل حقیقت شیء ,
تمثل صورت شیء ,
ملاک تحقق علم حضوری ,
قیام فقری ,
عینیت در وجود ,
علم مجردات به ذات خود ,
سعه وجودی ,
ربط وجودی ,
ربط آلی ,
انحصار علم به حصولی و حضوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
آموزه «علم حضوری» به رغم بنیادین بودن و سابقه دیرین آن، چنانکه بایسته و شایسته است، بدان توجه نشده و مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است. در حکمت و کلام اسلامی، علم حضوری یا «شهود» پیشینه ای دیرین دارد و تا عصر فارابی قابل پیگیری است. به نظر میرسد برای اولین بار، ابن سینا بود که آموزه معرفت حضوری را روشن تر از فارابی مطرح نمود و از آن بهره برداری کرد. با این ابتکار، تحولی ژرف در فلسفه و معرفت شناسی بنیان نهاده شد. با نگاهی گذرا به آثار ابن سینا، به نتایج شگفت انگیزی در این بحث رهنمون می شویم. پس از ابنسینا، شیخ اشراق قلمرو علم حضوری را گسترش داد و نمونه های متعددی را بدان افزود. دیدگاه شیخ اشراق در این مسئله، نقطه عطفی است که موجب شد تا علم حضوری تقریبا مقبولیت همگانی بیابد. در عصر وی، میتوان این آموزه را مطرح و اصطلاحی جا افتاده یافت. این مقاله با استفاده از آثار موجود، به بررسی تعریف های گوناگون از علم حضوری و نیز ملاک تحقق آن می پردازد. حاصل این تتبع آن است که ملاک تحقق علم حضوری، اتصال و حضور است. اما منشأ حضور و اتصال چیست؟ انواع گوناگونی برای آن قابل تصور است که بر اساس استقرا مطرح شده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلوک عرفانی در حکمت اشراق
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، راضیه عروجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت اشراق
,
سلوک عرفانی
,
سیر و سلوک
,
شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق)
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
نفس شناسی سهروردی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
,
تصوف سهروردی
کلیدواژههای فرعی :
تصوف (صوفیگری) ,
فنا ,
سالک ,
علوم باطنی ,
توکل ,
ریاضت ,
وطن اصلی آدمی ,
سماع ,
محبت ,
قرآن ,
اهلیت ,
معرفت نظری ,
حکمت نظری ,
قرآن ,
توکل ,
ریاضت ,
یقظه ,
رساله آواز پر جبرئیل ,
سَماع ,
سالک ,
فنا ,
اصطلاحنامه تصوف ,
مقام یقظه ,
ظاهربینی ,
عشق در اندیشه سهروردی ,
عشق ربانی ,
تعلقات ظلمانی ,
انوار الهی ,
شناخت خود واقعی ,
قشری نگری ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
شیخ شهاب الدین سهروردی فیلسوف و عارفی با حکمتی آمیخته از معرفت نظری و طریقت و سلوک عملی است. در حکمت او مقام نظر و عمل آ ن چنان آمیخته اند که نا رفته راه و گام ننهاده در سلوک را نمی توان حکیم نامید. در آثار او عناصر اصلی سلوک و منازل و احوال سالک از مرتبه بیداری تا فنا و اتصال به عالم نور ترسیم شده است. نفس آدمی نوری محبوس در خاکدان هستی است و باید به وطن حقیقی خویش بازگشت کند. در این مسیر سالک باید تعلقات ظلمانی را به کناری نهد و با اراده ای پولادین و توکل به حضرت نورالانوار و در پرتو تعلیمات پیر و مرشد متحمل ریاضات و مجاهدات علمی و عملی شود تا روحش صیقل خورده لذت وصل را با ذوق دریابد و به کوه قاف برسد. سهروردی نکات سلوکی خود را به صورت تمثیل، نماد، کنایه و استعاره هایی ارائه می دهد. او در قالب گفتگوهایی که گاه خود شیخ است و گاه سالک، دستورالعمل هایی را با زبان رمز در اختیار سالکان و پیروان طریقتش قرار می دهد. طریقت او چندان شناخته شده نیست و همین امر توصیفی نظام مند را از شیوه سلوکی او با مشکل مواجه می کند. ولی با مراجعه به آثار او می توان تا حدودی شیوه او را در طریقت و عناصر اساسی تشکیل دهنده سلوک عرفانی اش به دست آورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 80
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید