جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
سکولاریسم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 82
عنوان :
نسبت حقیقت و انسان از منظر فیلسوفان مدرن
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
کوگیتو
,
انقلاب کپرنیکی
,
اراده قدرت
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
تعلیم آموزه های دینی
,
مدرنیته (تجدد)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
تجدد ,
عقلگرایی ,
مولفه های مدرنیته ,
جایگاه انسان ,
تغییر نگاه به انسان ,
مادی گرایی ,
فعالیت انسان در شناخت ,
یقین معرفتی ,
روش تجربی ,
روش ریاضی دکارت ,
جدایی حقایق عقل از وحی ,
نسبت بشری انسان و حقیقت ,
سوبژکتیویسم ,
خودبنیادی ,
علم از نظر کانت ,
اراده نیک ,
هدف بودن انسان ,
نفی هدف ماوراء الطبیعی اخلاق ,
فردریش نیچه ,
ژان پل سارتر ,
مرگ خدا ,
دکارت ,
کانت ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
چکیده :
دوره مدرن به لحاظ معرفت شناختی دارای اهمیت خاصی است؛ زیرا از یک سو نسبت جدیدی میان انسان و حقیقت تعریف گردید که در آن فیلسوفان مدرن چون دکارت، کانت و نیچه نقش زیادی داشتند و از دیگر سو انسان توانست محور و ملاک فهم و تفسیر حقیقت گردد. در واقع در این دوره خودبنیادی معرفت شناختی انسان نقش بسیار مهمی در نگاه به کل هستی دارد. دکارت با محوریت اندیشه کوژیتو، روش ریاضی و عقلگرایی، و ملاک تصورات واضح و متمایز، کانت با مقولات پیشین، انقلاب کپرنیکی، محوریت عقل انسانی در اخلاق و دین، نیچه با تمرکز بر اراده معطوف به قدرت، ارزشگذاری مجدد و نهیلیسم، و سارتر با نشاندن انسان به جای خدا در سیر تکاملی تدریجی، در خودبنیادی معرفت شناختی و محوریت انسان در فهم یقین و حقیقت نقش زیادی داشتند. نتیجه این نظام فکری، بدفهمی یا غفلت از امور ماورای طبیعی، دین و اخلاق و محدود کردن انسان به تمشیت حیات دنیوی بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکومت اسلامی و آزادی سیاسی در اسلام از منظر علامه محمد تقی جعفری
نویسنده:
حسین معین آبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کرمان: دانشگاه شهید باهنر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
حکومت اسلامی
,
اصالت فرد
,
آزادی سیاسی
,
آزادی قلم
,
آزادی اجتماعات
,
مشارکت سیاسی
,
جامعه گرایی
,
غرب
,
آزادی بیان
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
آزادی بیان
,
آزادی بیان
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
بیعت ,
عدالت اجتماعی ,
اختیار انسان ,
دموکراسی ,
نظام حقوقی اسلام ,
قانون الهی ,
حیات معقول ,
محدودیت آزادی بیان ,
حکومت نخبگان ,
هدف حکومت اسلامی ,
سیاست هدفدار ,
حاکمیت الهی ,
آزادی مسئولانه ,
سقوط معنویات ,
دخالت نسبی مردم در سیاست ,
سیاست اخلاقی ,
سیاست ماکیاولیستی ,
حقوق جهانی بشر ,
اختیار انسان ,
نقد دموکراسی ,
تاثیر رسانه بر مردم ,
کمال جویی حکومت اسلامی ,
آگاهی توده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
0
چکیده :
تبیین حکومت اسلامی و آزادی سیاسی در بر دارنده نوع تعامل فرد با نظام سیاسی است.حقوق و تکالیف این دو نسبت به یکدیگر و رسالت حکومت اسلامی در ارتقای زندگی معنوی و مادی اعضای جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. تفاوت حکومت اسلامی با حکومت های سکولار، معنویت گرا و کمال گرا بودن دولت اسلامی است. نقد در دولت اسلامی پذیرفته است؛ اما تشویش جامعه ممنوع است. شناسایی نقاط اختلاف میان دولت اسلامی و سکولار از اهداف تحقیق است؛ همچنین نوع نگرش مفسرین اسلامی به کتاب و حدیث راهگشای گذار به جامعه مطلوب است؛ جامعه ای که بر اساس مبانی نظری اسلامی در مکتوبات اندیشمندان مسلمان به وفور یافت می شود.با استفاده از تبیین و تحلیل به ارایه نقطه نظرات و اندیشه های علامه محمد تقی جعفری پرداخته شد.نتایج به دست آمده مبین آن است که الگویی که از آزادی سیاسی و حکومت اسلامی ارایه می شود، منحصر به فرد و متفاوت از الگوی غرب سکولار است.حکومت اسلامی، حقوق شهروندان را ارج می نهد و مردم را به مشارکت سیاسی ترغیب می کند. هیچ نوع اکراه و اجباری پذیرفته نیست.آزادی بیان، مشروط به مشوش نکردن جامعه است. هر اظهار عقیده و نشر آن پسندیده نیست و باید به وسیله نخبگان و صاحب نظران مورد تایید قرارگیرد؛ زیرا به علت فقدان آگاهی برخی افرادجامعه مشکلاتی به وجود می آید و باعث تزلزل در مبانی اعتقادی و فکری مردم می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 181
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دگرگونی معنای دین تحت رهبری امام خمینی
نویسنده:
عبدالعزیز ساچدینا، مصطفی شهرآیینی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
دین
,
دین اسلام
,
سکولاریسم
,
دین اسلام (ادیان غرب)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
انقلاب اسلامی ایران در سالهای 78 ـ 1979 را میتوان دورة جدیدی برای دین اسلام به شمار آورد. تا پیش از سال 1978، دین امری اینجهانی و واگذارده به قلمرو خصوصی بود که نقش گستردة آن در جامعة انسانی، به اماکن عبادی محدود و منحصر میشد. این برخورد تنگ نظرانه نسبت به دین در مورد ادیان بزرگ جهان در غرب نیز صادق است. در جهان اسلام نیز، کم و بیش، چنین نگرشی نسبت به اسلام وجود دارد. نقش عمومی اسلام چه به صورت ارزشهای شرعی و اجتماعی و چه به صورت خاستگاه مسلّم سیاسی، به گونة تعصبآمیزی به تعریف تقلیلگرایانه از دین به عنوان نظامی از باورهای مربوط به امور «اُخروی» محدود گردیده بود. اسلام، طبعاً دینی مربوط به هر دو جهان است. این جهان چون آمادگاهی برای آن جهان است. پیوند عمیق میان امور دینی و دنیوی، آموزة بنیادین قرآن است که به مسلمانان میآموزد سعادت انسانها در هر دو جهان، بستگی به اعمال ایمانیشان دارد. همین که فرآیند مدرنیزاسیون از رهگذر غربگرایی و دنیاگرایی و سکولاریسم به جهان اسلام راه یافت سبب جدایی دین از اخلاق، ایمان از عمل، و امور دینی از امور سیاسی شد. این جداییها، موضعی انفعالی را نسبت به انگیزهها و رهنمودهای دینی در همة زمینههای اجتماعی و سیاسی جوامع اسلامی، در سرتاسر دنیا، در پی داشت. در دهة 1970، امام خمینی با اینگونه برداشت از دین که توسط حکام سیاسی چون شاه ایران در جهان اسلام رواج یافته بود به مبارزه برخاست. در حقیقت، انقلاب امام خمینی، فراخوانی به بازاندیشی دربارة محوریت دین و احیای آن در زندگی انسان مدرن بود. امام خمینی دین اسلام را تنها منظومهای از شعائر نمیدانست که آدمیان را برای آخرت آماده میسازد، بلکه آن را ایدئولوژی تلقی میکرد که طرحی را برای کل زندگی بشر فراهم میآورد؛ و برای اینکه این ایدئولوژی، سعادت مادی و معنوی انسانها را تأمین نماید باید در تمام حوزههای افعال انسان به اجرا درآید. از همه مهمتر اینکه، اسلام برنامهای است که ضامن عدالت این جهانی و سعادت آن جهانی میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و سكولاريسم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
براى سكولاريسم (Secularism) در زبان فارسى، معادلهايى پيشنهاد شده است، مانند: علمگرايى، دنيامدارى، دنياگرايى، جدا انگارى دين و دنيا، لادينى، عرفى شدن، غيردينى شدن، نامقدس شدن، كنارگذاشتن دين، استغناى از دين. ريشه سكولاريسم به معناى جديدش در مغرب زمي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
سکولاریسم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی معرفت دینی با تأکید بر آرای علامه طباطبایی
نویسنده:
اسحاق طاهری سرتشنیزی، مهدی جلالوند، سلمان قاسم نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
آسیب شناسی معرفت دینی
,
آسیب های مبناشناختی
,
آسیب های روش شناختی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
تعلیم آموزه های دینی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تفسیر قرآن
,
معرفتشناسی دینی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
بدعت در دین ,
بدیهیات ,
ادراک عقلی ,
معرفت دینی ,
تفسیر به رأی ,
خرافه ,
معرفت حقیقت ,
پیروی از دستورات الهی ,
ادراک عقلی ,
دین و فلسفه ,
نسبیگرایی ,
التقاط ,
فلسفه ماتریالیستی ,
راه های کسب معرفت دینی ,
یک جانبه نگری در دین ,
توحید اجتماعی ,
اصول فلسفه رئالیسم ,
مطالعات دینی (دینشناسی) ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
آسیب شناسی معرفت دینی- به معنای شناخت آفاتی که به درک و باور دینی زیان می رساند- از بحث های نوپایی است که البته می توان برخی نمودهای آن را از لابه لای آثار پیشینیان نیز استخراج نمود. علامه طباطبایی در قامت یک متفکر دینی با غور در منابع اسلام، ضمن شناخت آسیب های معرفت دینی، به مقابله با آنها پرداخته و از این رهگذر، شیوه های متفاوتی برای فهم صحیح دین ارائه نموده است. نوشتار حاضر ضمن برشمردن مهم ترین آسیب های معرفت دینی در دو بخش مبانی و روش های فهم دین، با تأکید بر آرای آن عالم ربانی، علاوه بر تحلیل نوع آسیب و آثار مخرب آن در معرفت دینی، راهکارهای ایشان را برای مقابله با این آسیب ها بررسی کرده است. در نگاه ایشان، راه برون رفت از آسیب هایی مانند نسبی گرایی، التقاط، بدعت، خرافه پرستی، عدم جامعیت، تفسیر به رأی و جداانگاری دین از زندگی فردی و اجتماعی، پرورش عقل قطعیِ جامع نگر و تمرکز آن بر قرآن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به کارکردهای معرفتی دین در زندگی مدرن: بررسی نقش علم دینی
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی دین
,
علم دینی
,
زندگی مدرن
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
دین و معرفت شناسی
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
کارکرد معرفتی دین
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
سودگرایی ,
تکنولوژی ,
حیات سکولار ,
جهان بینی اسلامی ,
قرآن ,
علم تجربی ,
علم نافع ,
اصل یکنواختی طبیعت ,
جهان بینی اسلامی ,
مقام کشف ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
قرآن ,
علم غیر نافع (مقابل علم نافع) ,
علم نافع (مقابل علم غیر نافع) ,
مجربات ,
اصل یکنواختی طبیعت(اصطلاح وابسته) ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
نظریه انسان محوری ,
مبانی متافیزیکی زندگی ,
بحران معنوی ,
پیش فرضهای علم دینی ,
مقام توجیه ,
علم تجربی غربی ,
معقولیت عالم ,
علم مخرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
0
چکیده :
زندگی مدرن دارای مبانی متافیزیکی مهمی برای خود است که این مبانی ابعاد مختلف حیات دنیوی بشر مدرن را مدیریت میکنند. اهمیت مبانی مذکور در آن است که آنها نحوه نگرش انسان جدید به کل نظام هستی، اعم از خدا، خودش و جهان، را تعیین کرده و لذا با محوریت انسان همه حقایق را فهم و تفسیر میکنند. نتیجه محوریت انسان و سپس معطوف شدن همه توجه به تأمین نیازهای دنیوی باعث افراط او در استفاده از مواهب خدادادی در طبیعت، و غفلت از حقایق غیرمادی و معنوی میشود که این دو امر از بحرانهای اساسی انسان در جهان مدرن است. در حل بحران زندگی مدرن، به نظر میرسد نقش دین، بالاخص ادیان الهی، بر عوامل و مؤلفههای دیگر مقدم باشد؛ زیرا دین قادر است پاسخ پرسشهایی که انسان مدرن از طریق علم و متافیزیک مدرن نتوانست پاسخ آنها را بیابد به انسان گوشزد کند. با توجه به نقش مذکور دین و نیز اهمیت علم و نگرش متافیزیکی در حل بحران انسان مدرن، میتوان به اهمیت نقش علم دینی در این زمینه توجه داشت؛ زیرا علم دینی، در اینجا، نظام معرفتی درباره جهان طبیعت و نیز ماوراء طبیعت است که آموزههای دین در شکل دهی متغیرهای تأثیر گذار آن، دارای نقش و تأثیر مهمی است که به واسطه همین کلیتِ علم، بالاخص کاربردهای آن را، رنگ و جهت دینی داده و از بروز نتایج سکولار و ضد دین جلوگیری میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر روششناسی در علوم انسانی
نویسنده:
نرگس نیکخواه قمصری، فاطمه کاظمی آرانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی علوم انسانی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی علوم انسانی
,
روش رئالیسم صدرایی
,
تولید علوم انسانی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
سکولاریسم ,
رئالیسم انتقادی ,
معرفت دینی ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
تفهم تفسیری ,
معرفت حسی ,
معرفت شهودی ,
معرفت توحیدی ,
معرفت حسی ,
اشراق ,
قیاس برهانی ,
روش شناسی بنیادین ,
تفهم ,
انقلاب علمی ,
معرفت علمی ,
انسان مدرن ,
قوانین علی ,
معرفت شناسی توحیدی ,
انسان مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
مدرنیته (تجدد) ,
روش شناسی اثباتی (تجربی) ,
روش شناسی تفهمی (هرمنوتیک) ,
برهان ( صناعت ) ,
معرفت شهودی ,
معرفت تجربی ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
تفسیرگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم کارکردگرایی و بازنمود گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
هویت فرهنگی مسلمانان ,
مبادی روش تفهمی ,
روش رئالیسم انتقادی ,
علوم انسانی غربی ,
روش شناسی کاربردی ,
رئالیسم خام اثبات گرا ,
علوم انسانی سکولار ,
معرفت شناسی دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
موقعیت جدید اسلام در جهان معاصر و ضرورت نقشآفرینی آن به عنوان منبعی غنی در سامان بخشیدن به هویت فرهنگی و تمدنی مسلمانان در پرتو علوم مبتنی بر معرفت دینی و توحیدی از یکسو و بازتولید متونی با جهتگیریهای غیردینی و گاه متعارض با دین و اندیشه توحیدی در حوزه علوم انسانی در کشورهای اسلامی از سوی دیگر، مسئله روششناسی را به واسطه نقش قابل تأمل آن در تولید علوم و معارف انسانی جایگاهی ویژه میبخشد. از اینرو نوشتار حاضر بر آن است تا با مروری نقادانه و موشکافانه بر روششناسیهای رایج علوم انسانی و مقومات معرفتشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی هر یک، امتیازات روش رئالیزم صدرایی را به عنوان روشی کارآمد در تولید علوم انسانی اسلامی نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق تبلیغ دین در عصر حاضر؛ ارزشها و معضلها (بایستههای اخلاقی تبلیغ دین از منظر آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
حسن بوسلیکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
تبلیغ دین
,
اخلاق اسلامی
,
اخلاق دینی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
اخلاق تبلیغ دین
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
آیت اله جوادی آملی
,
بایسته های تبلیغ دینی
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
هدایت خلق ,
فطرت انسان ,
فطرت(کلام) ,
قرآن ,
اخلاق کاربردی ,
ساده زیستی ,
منش اخلاقی ,
احساس ,
سخنوری ,
سکولاریسم ,
رابطه عقل و تجربه ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
تبشیر و انذار ,
احساس (معرفت شناسی) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
پیام دین ,
مراعات اعتدال ,
عقلانیت آموزه های دینی ,
حد نصاب علمیت ,
مطابقت عمل با گفتار ,
مریدپروری ,
چشمداشت مالی ,
تبلیغ جهانی دین ,
حق گویی ,
جذب حداکثری ,
ترویج عقلانیت ,
ترویج روح تعبد ,
دین باوری جامعه ,
اخلاق کاربردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محور اصلی این پژوهش، ارزشها و اصول اخلاقی در تبلیغ دینی است. این پژوهش با روش کتابخانهای بهانجام رسیده است و تلاش شده از آثار آیت الله جوادی آملی به مسائل اصلی پژوهش، پاسخ داده شود. مسائل اصلی این پژوهش، در دو محور پیگیری شده است: نخست، با توجه به آسیبهای عینی و عصری تبلیغ دینی، بر چه ارزشهای اخلاقیای باید تأکید کرد؟ دوم، راه برونرفت از تعارضهای اخلاقی در عرصه تبلیغ دینی چیست؟ در پاسخ به محور نخست، بر اصولی همچون «تلاش برای ابلاغ پیام دین نه هدایت مردم»، «امانتداری در ابلاغ پیام»، «مطابقت عمل با گفتار» و «پرهیز از خود محوری در دعوت» تأکید شده است. در پاسخ به محور دوم، به اخلاق تبلیغ همچون یکی از شاخههای بومی اخلاق کاربردی، توجه شده است. تلاش بر این بوده است که پارهای تعارضهای موجود در عرصه تبلیغ معرفی شود. آنگاه با توجه به دیدگاههای آیت الله جوادی آملی راهحلهایی برای این معضلات بهدست داده شود. در این محور، مسائلی همچون «تبلیغ دینی در آوردگاهی به وسعت جهان»، «عقل یا احساسات» و «ترویج عقلانیت یا روح تعبد» محل توجه بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 201
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریان شناسی نومعتزله
نویسنده:
جواد گلی، حسن یوسفیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علل انحطاط مسلمین
,
معتزله (اهل سنت)
,
عقل و دین
,
تفسیر بیانی
,
نومعتزله
,
نقد نومعتزله
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
عقلگرایی ,
علم گرایی ,
تفسیر بیانی ,
اعجاز بیانی قرآن ,
رابطه قرآن و فرهنگ عرب ,
تاریخمندی احکام اسلام ,
نومعتزلیان شبه قاره هند ,
نومعتزلیان عرب ,
نومعتزلیان ایران ,
چکیده :
جریان نومعتزله یکی از جریان های مهم کلامی در جهان اسلام است. این جریان خاستگاه خود را در آرای معتزلیان قدیم می جوید و به دنبال تجدید بنای معرفتی اسلام بر پایه عقل گرایی است. هدف این مقاله، بررسی عوامل شکل گیری جریان نومعتزله در جهان اسلام، نقاط اشتراک و افتراق میان جریان کلامی نومعتزله با مکتب معتزله و نقد و بررسی اجمالی مبانی نظری و دیدگاه های کلامی طرف داران این جریان فکری است. در تألیف این مقاله، به آثار اندیشمندان متعلق به جریان فکری نومعتزله و برخی پژوهش هایی که در زمینه معرفی برخی نومعتزلیان و نقد و بررسی آرای آنها انجام شده، مراجعه کرده ایم. بر پایه این بررسی ها، به تقسیم جریان نومعتزله به نومعتزلیان کشورهای عربی، نومعتزلیان شبه قاره هند و نومعتزلیان ایران پرداخته ایم و نشان داده ایم که آنها بر احیای جریان معتزله در جهان اسلام اصرار دارند و عده ای نیز برای توجیه دیدگاه هایشان آنها را در راستای آرای اندیشمندان معتزله قدیم معرفی کرده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سکولاریسم یا اندیشه ى جدایى دین از سیاست چگونه شکل گرفت؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در دوران نوزايى[1] كه از اواسط قرن پانزده ميلادى با گرايش به فرهنگ روم باستان و يونان قديم آغاز شد و سپس در عصر اصلاحگرى[2] كه در قرن شانزده توسط برخى رجال دين، مانند لوتر، شكل گرفت و آنگاه در دوران روشنگرى[3] كه در قرون 17 و 18 ميلادى با گرا
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
دین و سیاست
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
رابطه دین و سیاست ,
جدایی دین از سیاست ,
تفکیک دین از سیاست ,
دین و سیاست ,
تفکیک دین از سیاست ,
جدایی دین و سیاست ,
سکولاریسم و دین ,
دین و سیاست در اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 82
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید