جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
آسیب شناسی معرفت دینی با تأکید بر آرای علامه طباطبایی
نویسنده:
اسحاق طاهری سرتشنیزی، مهدی جلالوند، سلمان قاسم نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه معارف اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آسیب شناسی معرفت دینی- به معنای شناخت آفاتی که به درک و باور دینی زیان می رساند- از بحث های نوپایی است که البته می توان برخی نمودهای آن را از لابه لای آثار پیشینیان نیز استخراج نمود. علامه طباطبایی در قامت یک متفکر دینی با غور در منابع اسلام، ضمن شناخت آسیب های معرفت دینی، به مقابله با آنها پرداخته و از این رهگذر، شیوه های متفاوتی برای فهم صحیح دین ارائه نموده است. نوشتار حاضر ضمن برشمردن مهم ترین آسیب های معرفت دینی در دو بخش مبانی و روش های فهم دین، با تأکید بر آرای آن عالم ربانی، علاوه بر تحلیل نوع آسیب و آثار مخرب آن در معرفت دینی، راهکارهای ایشان را برای مقابله با این آسیب ها بررسی کرده است. در نگاه ایشان، راه برون رفت از آسیب هایی مانند نسبی گرایی، التقاط، بدعت، خرافه پرستی، عدم جامعیت، تفسیر به رأی و جداانگاری دین از زندگی فردی و اجتماعی، پرورش عقل قطعیِ جامع نگر و تمرکز آن بر قرآن است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
برخی هدف بعثت انبیاء را خدا و آخرت می‌دانند! چه پاسخی به نظر این عده دارید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از مسايل مهم و اساسي دربارة دين و بعثت انبياء، مربوط به اهداف انبياء و جامعيت دين مي‌باشد که آيا دعوت دين و بعثت انبياء به اهداف اخروي و سعادت آن جهان حصر مي‌گردد يا گسترة دين فراتر از آن است و سعادت اين جهاني و مسايل اجتماعي را نيز شامل مي‌گردد؟ بیشتر ...
با توجه به این که دین امری ثابت است و اجتماعیات انسان دائم در حال تحول و تغییر هستند و قوانین حاکم بر جوامع به دنبال آن تغییر می‎کنند، آیا می‎توان قوانین دینی را بر جامعه حاکم کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال به مقتضاي حكمت خود، دين اسلام را كامل كننده و تمام كننده همه شريعت‎ها قرار داده و آن را آخرين دين و تنها دين مقبول معرفي نمود. از همين رو در مي‎يابيم كه شريعت اسلام نه تنها براي عصر خاصي و مكان خاصي آمده بلكه براي همه اعصار و مكان‎ها آمد بیشتر ...
وقتی به گذشته و حال و آینده ادیانی مثل یهودیت و مسیحیت برمی‎خوریم می‎بینیم که تقریباً یکی است. منظور اینکه چرا تغییری نکرده ولی اسلام اگر اصولش پیاده شود با این فضا و جوّ امروزی جور در نمی‎آید و ناچارند که این گونه تغییراتی را انجام دهند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سؤال را در دو قسمت عرض مي‎كنيم. 1. چرا در احكام و قوانين اديان غير اسلام مانند مسيحيت و يهوديت تقريباً تغييري رخ نمي‎دهد؟ اين مطلب كه احكام و قوانين اديان غير اسلام، تغييرات كمتري دارند،‌ به يك معنا درست است؛ زيرا ادياني مانند مسيحيت و يهوديت بس بیشتر ...
ویژگیهای سبک جدید زندگی عبارتند از اراده توانمند انسان و بهتر زندگی کردن او و متکی بودن به رشد علوم تجربی و انسانی و برنامه‎ریزی و مشارکت سیاسی همراه با عقل جمعی و تعریف و مصداق عصری از عدالت؛ حال آیا حلال و حرام فقهی با توجه به سبک جدید زندگی می‎تواند واقعیتهای اجتماعی را تحلیل کرده و برنا‎مه‎ای ارائه دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آيا با روش فقاهتي (روشي كه از كتاب خدا و سنت پيامبر و عقل استفاده مي‎كند) مي‎توان براي نيازهاي مادي جامعه برنامه‎ريزي كرد؟ به عبارت ديگر آيا اين سخن درست است كه بگوييم فقه از خويش برنامه‎اي براي آيندة بشر ندارد چون علمي است مصرف كننده و نبايد از فقه بیشتر ...
اسلام که آخرین دین است به هیچ وجه پاسخگوی همة مسایل دنیوی و نیازهای مادی نیست؟ آیا علوم انسانی مانند اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی، مدیریت و علوم تجربی مانند فیزیک، شیمی (و داروسازی) زیست شناسی، نجوم، طب و علوم عقلی مانند: ریاضیات،‌منطق و فلسفه از نیازهای اساسی مادی و دنیوی نیست؟ و آیا این دانش‌ها و معارف بشری ( که بدون آنها زندگی ممکن نیست؟) از متن تعالیم اسلام بر می‌آید؟ آیا اسلام که آخرین دین است به ما تکنولوژی و صنعت هم می‌دهد؟ آیا روش حل مسایل و مشکلات فرهنگی، اقتصادی نظامی و ... در متن دین اسلام موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي پاسخ به اين شبهه، كه راجع به جامعيت اسلام است، ابتدا بايد به اين نكته توجّه نمود، كه هدف اعلي و مأموريت اصلي اديان الهي، به ويژه دين اسلام،‌هدايت انسان به سوي كمال مطلوب و سعادت ابدي او و يا به عبارتي « خليفة الله كردن انسان » مي‌باشد، كمالي كه بیشتر ...
آیا اسلام نظام تربیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاصی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكي از راههاي اثبات فراگيري و جامعيت دين اسلام, استفاده از بعضي ادله اثبات ضرورت نزول‌ وحي و بعثت انبياء است به اين صورت كه: الف) آفريدگار انسان, خداي عليم و حكيم است كه او را براي هدفي عالي ـ رسيدن به كمال و سعادت ابدي ـ آفريده است. ب) انسان حقيقتي بیشتر ...
دلایل جهانی بودن و جاودانی بودن دین اسلام را از منابع آن برای ما کاملاً اثبات کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جاودانگي و جهاني بودن دين اسلام از اصول مسلم در اعتقادات اسلامي و جزء ضروريات دين اسلام است كه همه مسلمانان بر آن اتفاق دارند. جهاني بودن اسلام به اين معنا است كه اختصاصي به هيچ قوم، مليت، نژاد و اقليم خاصي ندارد بلكه همه انسان‌ها را از هر مليت و نژا بیشتر ...
آیا در دین اسلام پاسخ همه پرسش ها از قبل داده شده است یا اینکه با توجه به اصول کلی اسلام و با تحقیق و اجتهاد پاسخ های تازه ارایه می گردد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
همان طور که مي دانيد انسان، به خاطر برخورداري از نيروي عقل، ابتکار و اختيار، همواره به دنبال زندگاني بهتر است. و در اين راستا براي رفع نيازهاي خود (اعم از اجتماعي ـ اقتصادي ـ معنوي و...) به دنبال وسائل و ابزارهاي متکامل تري است. که اين روند منجر به ت بیشتر ...
مراد از این که گفته می­شود اسلام جامع ادیان است چیست؟ و آیا اسلام درباره تمام کلیات و جزئیات زندگی انسان سخن گفته است یا خیر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقصود از جامعيت دين آن است كه در راستاي هدف و رسالت خود ـ تأمين سعادت واقعي انسان، يعني سعادت دنيا و آخرت ـ رئوس كلي همه معارف لازم را براي تحقق اين هدف در اختيار بشر قرار دهد. به گونه‌اي كه بشر با تطبيق آن اصول كلي به صورت نظام‌مند بتواند همه معارف بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 14