جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
07. افعال Acts
>
افعال الهی
>
الهام(افعال الهی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 47
عنوان :
الهامات قدسی و القائات شیطانی از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
طاهری سیدصدرالدین, فریدی خورشیدی منا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
شیطان (ابلیس)
,
الهام
,
الهام(افعال الهی)
,
شیطان
,
وسوسه
,
القاء
,
ملائکه اله
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نفس انسانی، در طی قوس صعود، بر مبنای حرکت جوهری و اشتدادی خود، به مرتبه ای دست می یابد که آماده دریافت انواع خطورات می گردد. «خاطر» بر دو نوع است. دسته ای الهی است که از جانب خداوند بر قلب آدمی وارد می گردد که «الهام» نامند و دسته ای نیز از جانب شیطان بر قلب انسان فرود می آید که «القاء» نامند. گاهی الهامات قدسی با واسطه صورت می پذیرد و گاهی نیز بدون واسطه. در الهامات قدسی با واسطه، نیازمند وسائطی هستیم که الهامات را از جانب حق تعالی بر قلب آدمی وارد سازد. یکی از وسائط الهام، «ملائکه» هستند. نقطه مقابل الهام، القاء می باشد که از جانب شیطان صورت می پذیرد. کشمکش میان سپاه فرشته و جنود شیطان، در نفس آدمی، همیشگی است. زمانی که نفس به ذکر خداوند مشغول باشد، شیطان از او دور گشته و الهام فرشته صورت می پذیرد. این در حالی است که شاهد همکاری همه جانبه قوای نفس، تحت سیطره «قوه قدسیه» باشیم. در مقابل، هنگامی که نفس به واسطه شهوانیات، از یاد خداوند غافل گردد، شیطان به واسطه تسخیر «قوه وهمیه»، مجال القاء از راه های گوناگون را می یابد. کشمکش شیطان و فرشته در نفس آدمی تا جایی ادامه می یابد که یکی از این دو، فاتح کارزار نفس گردند که در اکثر آدمیان، به جهت غلبه شهوت، فاتح اصلی، شیطان و جنود او می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم انسان کامل از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
عین اله خادمی، لیلا پوراکبر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
انسان کامل (کلام)
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری نفس ,
سلسله مراتب عالم ,
عالم مثال ,
تعریف علم ,
شناخت عقلی ,
مراتب ادراک ,
علم لدنی ,
تجلی خدا در انسان کامل ,
الهام(افعال الهی) ,
وحی ,
قوه تخیل ,
قوه عاقله (عقل) ,
عالم عقل ,
عالم محسوسات ,
قلب ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
عقل اول ,
عقل فعال ,
لوح محفوظ ,
لوح محو و اثبات ,
تجرد تام عقلی ,
وارث علوم انبیا الهی ,
جایگاه علم ,
انسان کامل عارف ,
انسان واصل فانی ,
اانسان ناقص محجوب ,
عالِم تام ,
عالِم مکتفی ,
عالِم ناقص ,
عرش و کرسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در فرهنگ اسلام، انسان کامل که بهترین مصداق آن پیامبر(ص) و ائمهی معصومین(ع) میباشند، جامع اسما و صفات الاهی میباشد. علم یکی از این صفات به شمار میرود. از نظر ملاصدرا، علم امری وجودی و ذومراتب است و هرچقدر وجودی کاملتر باشد، از مرتبهی بالاتری از علم برخوردار خواهد بود. انسان کامل که از برترین درجهی وجودی برخوردار است، بالاترین مرتبهی علمی را نیز داراست؛ زیرا از نظر صدرا، انسان به وسیلهی حرکت جوهری در مراتب وجودی تعالی یافته، سرانجام، به تجرد تام عقلی نائل میشود که این، مرتبهی انسان کامل است. ابزارهای علم که شامل حس، خیال، عقل و قلب است، در انسان کامل، به بهترین نحو، حقایق علوم را ادراک میکند و این معارف مبتنی بر موهبت الاهی و عنایات ربانی است و از مقام قرب الاهی او سرچشمه میگیرد. گسترهی علم انسان کامل بسیار وسیع بوده، در همهی شئون هستی، به اذن خداوند حضور دارد و به خزائن و سرچشمههای علم الاهی اتصال داشته، از تمام رازهای مخزون عالم غیب و مراتب علم الاهی آگاه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی از عصمت وحی در برابر مکاشفه و تجربه عرفانی
نویسنده:
عبدالرضا مظاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
عصمت انبیاء (ع )
,
نبوت
,
عصمت پیامبر (ص)
,
وحی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
فتوحات مکیه ,
جنبه های بشری وحی ,
القاء معنی ,
الهام(افعال الهی) ,
مراتب وحی ,
معرفت وحیانی ,
وحی الهی ,
قرآن ,
وحی در قرآن ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
قلب پیامبر (ص) ,
حقایق وحیانی ,
وحی شیطانی ,
علم الاسرار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
برخی وحی را یک امر بشری و تجربه درونی دانسته اند که دارای یک فرایند تاریخمند است و با الهام و مکاشفه برابر بوده و خطاپذیر می باشد. در قرآن کریم به انواع معانی وحی اشاره شده است و وحی تشریعی را مخصوص انبیاء دانسته و علت عصمت آن را «وهبی» بودن آن می داند. علاء الدوله سمنانی کشف را نسبی دانسته و قابلیتهای سالک را در صحت و سقم مکاشفات تأثیرگذار می داند. ابن عربی برای عصمت وحی می گوید: در وحی القاء معنی از طریق لفظ نیست بلکه عین معنی بی واسطه منتقل می شود. لذا احتمال وقوع خطا در فهم مخاطب (نبی) مطرح نیست. وحی عین حقایق وحیانی است که با بصر باطنی نبی مشاهده می شود. وحی اشاره ای است که جانشین عبارت می شود و اشاره عین مشارالیه است و چون با سرعت واقع می شود فهم و افهام و مفهوم از آن یک حقیقت است. به همین خاطر دارای عصمت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفاوت وحي با الهام و انديشه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در رابطه با وحي به نكات زير توجه نماييد:1-وحي، راهکاري شناختي است که از سوي خداوند متعال، با هدف نشان دادن راه نيک بختي به بشر از يک سو و پاسخگو نبودن وسايل شناختي در اختيار او، همچون حس و عقل, از ديگر سوست. بدين سان، اين وسيله شناختي الهي, نارسايي ه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز وحی و الهام
,
وحی الهی
,
وحی شناسی
کلیدواژههای فرعی :
الهام(افعال الهی) ,
تفاوت = تمایز = فرق = افتراق = مغایرت = تقابل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استدلال های مدافعان خطاناپذیری کتاب مقدس
نویسنده:
محمد حقانی فضل، عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
خطاناپذیری کتاب مقدس
,
الهام(افعال الهی)
,
الهیات مسیحی
,
وحی
کلیدواژههای فرعی :
فناناپذیری کتاب مقدس ,
انجیل ,
تورات ,
انجیل متی ,
انجیل یوحنا ,
مسیحیان ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
مدارا ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی) ,
عرفان و شریعت ,
پلوس ,
چکیده :
کتاب مقدس از همان ابتدای مسیحیت جایگاهی رفیع و بی همتا در دیانت مسیحیان داشت و برای بسیاری از مؤمنان مسیحی هنوز این جایگاه را حفظ کرده است. اما پس از رنسانس، به تدریج تحقیق درباره کتاب مقدس، نویسندگان آن، شیوه نگارشی آن و حتی خطاها و تناقضات آن گسترش یافت؛ تا حدی که پس از عصر روشنگری، کتاب مقدس در زیر تیغ نقادان همچون دیگر آثار بازمانده از روزگار باستان، حلاجی و واشکافی می شد. در نتیجه این نقادی ها، جایگاه کتاب مقدس متزلزل شد و حجیت آن به بحران گرفتار شد. از سویی مسیحیانِ معتقد در برابر این موج انتقادی، به مقابله پرداخته اند و استدلال هایی در دفاع از خطاناپذیری کتاب مقدس اقامه کرده اند و از سوی دیگر نقادان به نقد کتاب مقدس و حتی استدلال های مدافعان این کتاب پرداخته اند. مقاله حاضر چهار استدلال از مهم ترین دلایل مسیحیان در اثبات خطاناپذیری کتاب مقدس را تبیین و نیز بررسی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهى به مساله پیشگویی هاى قرآنی - 1
نویسنده:
محمدحسین شفیعى دارابى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم غیب(کلام)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز علمی قرآن
,
پیشگوییها (آموزههای ادیان)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
الهام(افعال الهی) ,
علم غیب ,
کرامت ,
پیش بینی ,
قرآن ,
دوراندیشی ,
اخترشناسی ,
عشق بشر به پیشگویی ,
امکان پیشگویی ,
پیشگویی در غرب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از جمله موضوعاتی كه می بايست در مبحث «قرآن شناسی» و به خصوص در جهت اثبات «معجزه» بودن اين آخرين و برترين كتاب آسمانی به عنوان ذكر مصداقی از اعجاز اين ثقل اكبر و وديعه بزرگ نبوی مورد توجه، و تحليل و ارزيابی عميق قرار گيرد، «پيشگوييهای قرآنی» است. بی ترديد اين بحث همانند ديگر مباحث قرآنی در برگيرنده مطالب فراوان و سخنهای بی شمار و پر اهميتی است كه در اين نوشتار تنها به ذكر و بررسی مهمترين آنها ذیل این موضوعات پرداخته می شود: مفهوم پیشگویی، تفاوت پیشگویی با پیش بینی و آینده نگری، عشق بشر به پیش گویی، امکان پیشگویی، دیدگاه فلاسفه در مورد پیشگویی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم و هویت شناسی وحی در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
یحیی نورمحمدی نجف آبادی، محمدرضا نورمحمدی نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابراهیمی
,
وحی
,
پیامبران اولوالعزم
,
وحی الهی
,
انسان و خدا
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
الهام(افعال الهی) ,
هدایت تکوینی ,
عالم برزخ ,
انجیل ,
تورات ,
نهضت رمانتیسم ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات طبیعی ,
عقل فعال ,
قرآن ,
وحی در قرآن ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
ارتباط رسالی ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
دیدگاه زبانی وحی ,
دیدگاه غیرزبانی وحی ,
اشاره پنهانی ,
وحی صوتی ,
وحی معنایی ,
وحی الفاظ ذهنی ,
قوه عاقله پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
چکیده :
وحی را یکی از ارکان مهم و امور مشترک در میان ادیان راستین، به ویژه ادیان ابراهیمی می توان به حساب آورد. در عین حال، شاهد اختلافات بسیار عمیقی در میان اندیشمندانِ این ادیان در رابطه با تعریف و تلقی آنها از وحی می باشیم. حتی در خود هریک از این ادیان، طیف های مختلف، دیدگاه های گوناگونی در این باره دارند. این مقاله به روش تحلیلی توصیفی پس از آنکه معنای لغوی وحی را بیان نموده، به تبیین و تعریف و بررسی نظریات مطرح شده از وحی در اسلام و یهودیت و مسیحیت پرداخته است. در اسلام، دیدگاه متکلمان و فیلسوفان مسلمان را بیان نموده ایم. در مسیحیت نیز دیدگاه های زبانی، غیرزبانی و دیدگاه وحی غیرزبانی درونی و تجربی را مورد توجه قرار داده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل وحی در اندیشۀ ابنعربی
نویسنده:
یدالله دادجو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبرئیل(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
وحی الهی
,
عرفان نظری
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
کلیدواژههای فرعی :
فیض مقدس ,
انسان شناسی عرفانی ,
فیض اقدس ,
03. انسان شناسی Human nature ,
الهام(افعال الهی) ,
خاتمیت ,
وحی به انبیا ,
وحی تشریعی ,
اقسام وحی ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی وحی ,
تجلی ,
مرتبه نبوت(قسیم مرتبه رسالت و خلافت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
مقام الهام ,
رویا(اصطلاح وابسته) ,
وهبی بودن وحی ,
وحی عمومی ,
تخاصم اسماء ,
ولایت عرفانی عیسی (ع) ,
چکیده :
ابنعربی تحلیل خاصی از وحی دارد که از هستیشناسی او نشئت میگیرد. هستیشناسی او نیز بر تجلی حقتعالی مبتنی است. با تجلی او، همۀ پدیدههای عالم لباس تحقق بر تن کرده، بروز و ظهور مییابد. حقیقت محمدیه و انسان کامل، نخستین تجلی حقتعالی است که همۀ مواهب انبیا از عهد آدم تا آخرین آنها و وحی از آن نشئت میگیرد. از نظر ابنعربی، وحی که همان معانی مجرد عقلی است، در قالبهای حسی در مرتبۀ خیال، مقید است. از دیدگاه ابنعربی، وحی دو نوع است: یکی وحی عام که تمام موجودات عالم(ماسوی الله) را در بر میگیرد و دیگری، وحی خاص که همان الهام است. در تلقی وحی، گاه فرشتۀ وحی نقش ایفا میکند. از آنجا که وحی شریعت و نبوت مربوط به وضع و تنظیم قوانین و برنامههای زندگی بشر در این دنیاست، منقطع میشود، اما ولایت که مربوط به چهرۀ باطن و حقیقت دین است، استمرار مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند رؤیت فؤاد و بصر در معراج پیامبر(ص)
نویسنده:
مهدی زمانی ، محمدجواد قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رؤیت خدا
,
معراج پیامبر(ص)
,
عرفان اسلامی
,
قلب پیامبر (ص)
,
شهود نبی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
قلب ,
صفات الهی ,
آیات رؤیت الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
الهام(افعال الهی) ,
راه کشف و شهود ,
رؤیت قلبی خدا ,
مجسمه (مشبهه صفاتیه) ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
تجرد خداوند ,
صدر(مقابل فؤاد) ,
ماهیت انسان در قرآن ,
وحی الهی ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
عرفان نظری ,
نسبت فؤاد و صدر ,
خطا پذیری شهود ,
مظاهر روح اعظم ,
رؤیت حسی پیامبر در معراج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئلۀ رؤیت خداوند در کلام، حکمت و عرفان اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در حالی که به نظر نمیرسد در علم کلام، دغدغهای برای جمع میان موافقان و مخالفان رؤیت خداوند با بصر وجود داشته باشد، عارفان برای جمع میان رؤیت بصری و بصیرت شهودی تلاش فراوانی کردهاند. نمونۀ کامل این تلاشها را میتوان در تأویل دو آیۀ «مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَی» و «مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَ مَا طَغَی» در سورۀ نجم ملاحظه کرد که ویژگیهای دیدار پیامبر با جبرئیل را در سفر روحانی یا معراج خود حکایت میکنند. از میان عارفان مسلمان، فرغانی در مشارق الدراری با تصریح به اتحاد دیده و دل، آیۀ دوم را نمونهای از رؤیت خدا با چشم سر که با دیده دل یگانه شده میبیند. سید حیدر آملی نیز با تأویل آیۀ دوم به سفر چهارم از اسفار اربعه، دیدن بصر را به مقام بازگشت و از وحدت به کثرت خلق مربوط میداند. در این سیر، سالک با چشم، گوش و زبان الهی میبیند، میشنود و سخن میگوید؛ بنابراین در قرآن و عرفان، میان ادراک حسی و شهود عرفانی، نوعی رابطۀ عمیق و پیوند همافزایی وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 177
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسی ابن عربی در فهم و بیان آرا
نویسنده:
رضا عارف ، مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راه کشف و شهود
,
مسایل جدید روش شناسی
,
تفسیر عرفانی
,
عرفان نظری
,
روش شناسی ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
تمایز وحی و الهام ,
الهام(افعال الهی) ,
روش شناسی ,
عقل(منطق) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
نقل (معرفت شناسی) ,
عصمت عرفا ,
منابع اندیشه ابن عربی ,
زبانشناسی عرفانی ,
بیان چندوجهی ابن عربی ,
روش توصیفی عرفان ,
چکیده :
علیرغم عظمت شخصیت ابن عربی، درباره روششناسی وی پژوهش های اندکی انجام شده است که این امر، ضرورت چنین تحقیقی را ایجاب می کند؛ مقاله حاضر، این موضوع را در دو قلمرو روششناسیِ فهم حقایق و روششناسیِ بیان آرا، مورد بحث قرار داده و با مراجعه به مهمترین آثار ابن عربی و به کارگیری روش تحلیل عقلی و تفسیری، نخست درباره این نکته که ابن عربی در کسب حقایق چگونه عمل کرده است، و سپس درباره روش بیان او بحث می کند. این مقاله از یک سو نشان میدهد که ابن عربی در فهم حقایق، روشهای عقلی، نقلی، به کارگیری حواس پنجگانه و الهام را ابزارهای شناخت میداند؛ اما روش مکاشفه را بیش از همه ارج مینهد. از سوی دیگر با نشان دادن این که ابن عربی تحت تأثیر مکاتب فکری معاصر و پیش از خود، در بیان آرا و اندیشههایش از روش های توصیفیِ مشاهدتی یا روشهای نقلی، تاریخی و تبیینهای الاهیاتی و دروندینی، به کارگیری روشهای لغوی، مجاز و کنایه، رمز و راز، ایما و اشاره و استفاده از تأویل و... نیز بهره می بَرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 47
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید